R o z d z i a ł IV

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONEGO PRZEZ GMINĘ

§ 113

1. Na podstawie upoważnień ustawowych Gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze Gminy.

2. Organy Gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju Gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem Gminy,

4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

4. Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

§ 114

1. Akty prawa miejscowego ustanawia Rada w formie uchwały.

2. W przypadkach niecierpiących zwłoki przepisy porządkowe może wydać Burmistrz Miasta w formie zarządzenia.

3. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady.

4. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia Rada określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

5. Burmistrz Miasta przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu świdnickiego następnego dnia po ich ustanowieniu.

§ 115

1. W Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego ogłasza się:

1) akty prawa miejscowego stanowionego przez Gminę,

2) wyroki sądu administracyjnego uwzględniające skargi na akty prawa miejscowego stanowionego przez Gminę,

3) porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych zawarte:

a) między Gminą a inną jednostką samorządu terytorialnego,

b) między Gminą i organami administracji rządowej,

4) obwieszczenia o wygaśnięciu mandatu Burmistrza Miasta oraz o rozwiązaniu Rady Miejskiej,

5) inne akty prawne, informacje, komunikaty, obwieszczenia, jeżeli tak stanowią przepisy szczególne.

2. Przepisy porządkowe ogłasza się w formie obwieszczeń poprzez ich rozplakatowanie w miejscach publicznych lub na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim, a także w lokalnej prasie.

3. Za dzień ogłoszenia przepisów porządkowych uważa się dzień wskazany w obwieszczeniu.

4. Ogłoszenie przepisów porządkowych w sposób określony w ust. 2 nie zwalnia z obowiązku ich ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 116

1. Urząd Miejski prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępny do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu Rynek 1.

2. Zbiór przepisów gminnych udostępnia Sekretarz Miasta do nieodpłatnego i powszechnego wglądu w godzinach pracy Urzędu.

3. W zakresie udostępniania do wglądu przepisów gminnych zawierających informacje niejawne stosuje się przepisy o ochronie informacji niejawnych.