R o z d z i a ł IV
AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONEGO PRZEZ GMINĘ
§ 113
1. Na podstawie upoważnień ustawowych Gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze Gminy.
2. Organy Gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:
1) wewnętrznego ustroju Gminy oraz jednostek pomocniczych,
2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,
3) zasad zarządu mieniem Gminy,
4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
3. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
4. Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.
§ 114
1. Akty prawa miejscowego ustanawia Rada w formie uchwały.
2. W przypadkach niecierpiących zwłoki przepisy porządkowe może wydać Burmistrz Miasta w formie zarządzenia.
3. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady.
4. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia Rada określa termin utraty jego mocy obowiązującej.
5. Burmistrz Miasta przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu świdnickiego następnego dnia po ich ustanowieniu.
§ 115
1. W Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego ogłasza się:
1) akty prawa miejscowego stanowionego przez Gminę,
2) wyroki sądu administracyjnego uwzględniające skargi na akty prawa miejscowego stanowionego przez Gminę,
3) porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych zawarte:
a) między Gminą a inną jednostką samorządu terytorialnego,
b) między Gminą i organami administracji rządowej,
4) obwieszczenia o wygaśnięciu mandatu Burmistrza Miasta oraz o rozwiązaniu Rady Miejskiej,
5) inne akty prawne, informacje, komunikaty, obwieszczenia, jeżeli tak stanowią przepisy szczególne.
2. Przepisy porządkowe ogłasza się w formie obwieszczeń poprzez ich rozplakatowanie w miejscach publicznych lub na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim, a także w lokalnej prasie.
3. Za dzień ogłoszenia przepisów porządkowych uważa się dzień wskazany w obwieszczeniu.
4. Ogłoszenie przepisów porządkowych w sposób określony w ust. 2 nie zwalnia z obowiązku ich ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 116
1. Urząd Miejski prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępny do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu Rynek 1.
2. Zbiór przepisów gminnych udostępnia Sekretarz Miasta do nieodpłatnego i powszechnego wglądu w godzinach pracy Urzędu.
3. W zakresie udostępniania do wglądu przepisów gminnych zawierających informacje niejawne stosuje się przepisy o ochronie informacji niejawnych.