R o z d z i a ł III

WŁADZE GMINY

§ 10

1. Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów Gminy.

2. Organami Gminy są:

1) Rada Miejska zwana dalej “Radą”,

2) Burmistrz Miasta zwany dalej “Burmistrzem Miasta”.

3. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady oraz wybory Burmistrza Miasta określają odrębne ustawy.

4. Zasady i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa odrębna ustawa.

5. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

§ 11

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

2. Rada składa się z 21 radnych. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.

3. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

4. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej Ľ ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 3.

5. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

6. Nie podjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

§ 12

1. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalanie Statutu Gminy,

2) ustalanie wynagrodzenia Burmistrza Miasta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Miasta, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Miasta – na wniosek Burmistrza Miasta,

4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia, bądź nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawie podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu, na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz Miasta może dokonywać czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza Miasta,

c) zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Burmistrza Miasta w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza Miasta,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych miejskich jednostek organizacyjnych, oraz wyposażenie ich w majątek,

i) ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza Miasta w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której Burmistrz Miasta może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w § 8 ust. 2 i 3.

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami, oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy za społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazwy ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) uchwalanie przepisów gminnych,

18) stanowienia w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

2. Rada nie może przenosić swoich wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.

§ 13

Rada kontroluje działalność Burmistrza Miasta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy. W tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

§ 14

1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady oraz prowadzi obrady Rady.

2. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.

3. W przypadku nieobecności Przewodniczącego i nie-wyznaczenia Wiceprzewodniczącego zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

§ 15

1. Do obowiązków Przewodniczącego Rady należy w szczególności:

1) przygotowanie sesji Rady,

2) podpisywanie uchwał Rady,

3) przekazywanie spraw komisjom w zakresie ich kompetencji – celem zaopiniowania,

4) przekazywanie Burmistrzowi Miasta spraw wniesionych przez komisje Rady lub mieszkańców,

5) nadzór nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

2. Do uprawnień Przewodniczącego Rady należy w szczególności:

1) składanie oświadczeń w sprawach dotyczących Rady lub jej komisji,

2) wnioskowanie do Burmistrza Miasta w sprawie udzielania informacji niezbędnych do pracy Rady,

3) wnioskowanie do Burmistrza Miasta o zatrudnianie i ustalanie warunków pracy pracowników obsługi Rady w ramach obowiązujących przepisów prawnych.

§ 16

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w terminie 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju, lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.

2. W szczególności dokonując:

1) określenia daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,

2) przygotowania projektu porządku obrad,

3) otwarcia sesji,

4) powierzenia przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród nowo wybranych radnych obecnych na sesji, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady.

3. Po upływie terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni od ogłoszenia wyborczych wyników dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.

§ 17

W przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.

§ 18

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. O sesji Rady należy zawiadomić pisemnie wszystkich członków Rady co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce, dzień i godzinę oraz proponowany porządek obrad, wraz z projektami uchwał.

3. Zawiadomienie o sesji powinno być również podane do wiadomości publicznej poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego i dodatkowo może być umieszczone w Internecie.

4. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

5. Na wniosek Burmistrza Miasta lub co najmniej Ľ ustawowego składu Rady, Przewodniczący obowiązany jest zwołaę sesjź określając dzień jej odbycia przypadający w ciągu 7 dni od daty złoćenia wniosku. Każdy z radnych musi być o tym skutecznie zawiadomiony.

§ 19

1. Sesje Rady są jawne.

2. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne wyłącznie w przypadkach wynikających z ustaw.

3. W obradach uczestniczy Burmistrz Miasta lub wyznaczony Zastępca Burmistrza Miasta, Sekretarz Miasta i Skarbnik Miasta oraz pracownicy wyznaczeni przez Burmistrza Miasta do referowania spraw i udzielania wyjaśnień.

4. W obradach na zaproszenie Przewodniczącego Rady biorą udział przedstawiciele jednostek organizacyjnych i pomocniczych Gminy, instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.

§ 20

Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu radnych (kworum), chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 21

1. Obrady odbywają się zwykle na jednym posiedzeniu, jednakże na wniosek Przewodniczącego Rady bądź radnych, Rada może postanowić o przerwie w obradach sesji i kontynuowanie obrad w innym terminie tej samej sesji, w szczególności z uwagi na niemożność rozpatrzenia na jednym posiedzeniu całości spraw porządku obrad, uzasadnione rozszerzenie porządku, potrzebę dodatkowych materiałów, dużej ilości dyskutantów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie, bądź rozstrzygnięcie spraw.

2. Przewodniczący Rady podejmuje decyzję o przerwie w obradach sesji w przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie obrad, wyznaczając nowy termin sesji. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścili obrady, co spowodowało ich przerwanie ze względu na brak kworum odnotowuje się w protokole sesji.

§ 22

1. Obrady każdej sesji otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący lub wskazany przez niego jeden z Wiceprzewodniczących. W przypadku braku takiego wskazania, zadania należące do nieobecnego Przewodniczącego wykonuje najstarszy wiekiem Wiceprzewodniczący.

2. Przed otwarciem posiedzenia wszyscy radni zobowiązani są podpisać listę obecności. Odrębną listę obecności podpisują osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady uczestniczące w posiedzeniu.

3. Radny obowiązany jest przybyć na posiedzenie punktualnie. W przypadku spóźnienia radny winien zgłosić Przewodniczącemu Rady swoje przybycie oraz wyjaśnić przyczynę spóźnienia.

4. W przypadku nieobecności na posiedzeniu radny zobowiązany jest przedłożyć pisemne usprawiedliwienie w terminie 7 dni.

5. Radny ma obowiązek poinformować Przewodniczącego Rady o planowanym urlopie.

6. Obowiązki wynikające z ust. 2–5 dotyczą także udziału w pracach Komisji Rady, przy czym przez Przewodniczącego Rady należy także rozumieć Przewodniczącego Komisji.

§ 23

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły “Otwieram sesję Rady Miejskiej w Świebodzicach”.

2. Po otwarciu sesji i stwierdzeniu na podstawie listy obecności prawomocności obrad, Przewodniczący obrad zarządza wybór Sekretarza obrad.

3. Wyboru Sekretarza obrad dokonuje Rada zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

4. Po wyborze Sekretarza obrad Przewodniczący obrad przedstawia projekt porządku obrad do akceptacji w drodze głosowania jawnego. Projekt porządku obrad przyjmuje się zwykłą większością głosów.

5. Po otwarciu sesji w przypadku braku kworum Przewodniczący Rady zamyka obrady wyznaczając nowy termin sesji.

6. W protokole odnotowuje się przyczyny, dla których sesja się nie odbyła.

§ 24

Porządek obrad każdej sesji powinien co najmniej zawierać:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

2) informację Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,

3) sprawozdanie z działalności Burmistrza Miasta w okresie międzysesyjnym. Sprawozdanie składa Burmistrz Miasta lub wyznaczony przez niego Zastępca Burmistrza Miasta.

4) punkt “interpelacje i zapytania”, “wolne wnioski” oraz “oświadczenia”.

§ 25

1. Interpelacje składa się do Przewodniczącego Rady i Burmistrza Miasta ustnie lub pisemnie na sesjach Rady i okresach międzysesyjnych.

2. Interpelacje składa się w istotnych sprawach związanych lub wynikających z działalności Rady i Burmistrza Miasta.

3. Odpowiedzi udziela Przewodniczący Rady, Przewodniczący poszczególnych Komisji, Burmistrz Miasta lub Zastępca Burmistrza Miasta, albo wyznaczony pracownik.

4. W przypadku niemożności udzielenia odpowiedzi w trakcie obrad sesji, wyjaśnienie powinno być udzielone na piśmie w terminie tygodniowym od dnia złożenia interpelacji.

5. Radny może żądać, aby odpowiedź była przedmiotem obrad Rady.

6. Zapytania i wnioski składa się w pozostałych sprawach mających na celu uzyskanie przez zainteresowanego informacji o faktach.

7. W przypadku braku możliwości udzielenia odpowiedzi na zapytania i wnioski w trakcie obrad sesji, odpowiedzi udziela się na piśmie w terminie dwutygodniowym.

8. Przewodniczący Rady udziela radnym głosu w celu złożenia oświadczenia. Treścią oświadczenia mogą być wszystkie sprawy dotyczące Gminy.

§ 26

1. Przewodniczący obrad prowadzi obrady według przyjętego porządku, przy czym w uzasadnionych przypadkach Rada może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych jego punktów.

2. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w szczególnych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3. W celu sprawnego przebiegu obrad, w zależności od rodzaju problematyki, Przewodniczący obrad może ustalić limit czasu wypowiedzi radnego.

4. Oprócz zabrania głosu radny ma prawo do krótkiej repliki.

5. Zabranie głosu “ad vocem” odbywa się poza kolejnością.

6. Przewodniczący obrad może przyjąć wystąpienie radnego niewygłoszone na sesji do protokołu informując o tym Radę.

7. W czasie sesji Przewodniczący obrad udziela głosu w sprawie zgłaszania wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:

1) sprawdzenia listy obecności,

2) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia,

3) uzupełnienia lub zmiany porządku obrad,

4) zmiany porządku dziennego,

5) zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,

6) stwierdzenia kworum,

7) odroczenia lub zakończenia dyskusji,

8) zamknięcia listy mówców,

9) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

10) zarządzenie przerwy,

11) tajności posiedzenia lub tajnego głosowania,

12) zarządzenie głosowania imiennego,

13) przeliczenia głosów,

14) odesłanie projektu uchwały do komisji,

15) uchwalenie tajności posiedzenia lub jego części.

8. Przewodniczący obrad po wysłuchaniu wnioskodawcy i jednego przeciwnika wniosku (jeśli taki będzie), poddaje bezzwłocznie wniosek pod głosowanie. Rada decyduje w tych sprawach w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

9. Przy zabieraniu głosu radny wstaje z miejsca, podaje swoje imię i nazwisko, następnie zwracając się do Przewodniczącego obrad i Rady podaje treść swojej wypowiedzi.

§ 27

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad, w tym zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący obrad może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpienia na sesji.

3. W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu swoim radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, Przewodniczący obrad może przywołać radnego “do rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać głos.

4. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczą-cy obrad przywołuje radnego “do porządku”, a gdy to nie odniosło skutku – może odebrać mu głos (fakt taki odnotowuje się w protokole).

5. Postanowienia ust. 2, 3, 4 stosuje się odpowiednio dla osób spoza Rady.

§ 28

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobom zaproszonym, po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu, po wyczerpaniu głosów radnych w sprawie będącej przedmiotem obrad.

2. O udzieleniu głosu innym osobom uczestniczącym w obradach sesji spoza składu Rady niewymienionym w ust. 1 decyduje Przewodniczący obrad.

3. Udzielenie głosu przez Przewodniczącego obrad osobom wymienionym w ust. 2 następuje po wyczerpaniu się głosów radnych i osób zaproszonych przez Przewodniczącego Rady w sprawie będącej przedmiotem obrad.

4. Przewodniczący obrad może nakazać opuszczenie miejsca obrad przez osoby spoza składu Rady, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad, bądź naruszają powagę sesji.

§ 29

1. Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący obrad kończy sesję wypowiadając formułę “Zamykam sesję Rady Miejskiej w Świebodzicach”. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

2. Postanowienia ust. 1 dotyczą również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 30

1. Warunki organizacyjne niezbędne dla prawidłowej pracy Rady na sesji, dotyczące zwłaszcza miejsca obrad oraz bezpieczeństwa radnych i innych uczestników sesji, a także porządku po jej zakończeniu zapewnia Burmistrz Miasta.

2. Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla tego miejsca.

§ 31

1. Z każdej sesji sporządza się protokół, stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz podjęte przez Radę uchwały.

3. Przebieg obrad może być utrwalony w formie zapisu dźwiękowego.

4. Protokół wykłada się do wglądu radnych w siedzibie Rady oraz na każdej następnej sesji. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu, o których uwzględnieniu decyduje Przewodniczący Rady.

5. Radni, których wnioski nie zostały uwzględnione, mogą przedkładać je na sesji.

6. Przyjęty protokół sesji Rady stanowi jedyne urzędowe potwierdzenie jej przebiegu.

7. Protokół powinien zawierać:

1) numer, datę, miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia oraz wyboru Sekretarza obrad,

3) nazwiska nieobecnych członków Rady (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych), nazwiska osób biorących udział w obradach sesji na zaproszenie Przewodniczącego Rady oraz delegowanych przez Burmistrza Miasta,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) przyjęty porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych wniosków, interpelacji, zapytań, oświadczeń i podjętych uchwał,

7) czas trwania sesji,

8) podpis Przewodniczącego obrad i protokolanta obrad.

8. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, natomiast uchwały arabskimi.

9. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji.

§ 32

1. Odpis protokołu do 7 dnia po odbyciu posiedzenia przekazuje się Burmistrzowi Miasta.

2. Wyciągi z protokołu Burmistrz Miasta przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

3. Protokoły z obrad przechowuje osoba odpowiedzialna za obsługę Rady.

4. Protokół przedstawia się na żądanie organu nadzoru, a także każdemu kto ma w tym interes faktyczny lub prawny.

5. Każdy mieszkaniec miasta ma prawo wglądu do protokołów oraz sporządzania na ich podstawie notatek.

§ 33

1. Rada rozstrzyga w sprawach rozpatrywanych na sesjach podejmując uchwały.

2. Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze porządkowym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

§ 34

1. Z inicjatywą podjęcia uchwał mogą występować:

1) Przewodniczący Rady,

2) komisje Rady,

3) radny,

4) kluby radnych.

2. Przygotowanie projektu uchwał należy do Burmistrza Miasta.

3. Projekt uchwały winien posiadać uzasadnienie prawne i faktyczne. Uzasadnienie projektu uchwały winno być opatrzone pieczęcią i podpisem Burmistrza Miasta lub osoby przez niego upoważnionej.

4. Projekt uchwały winien być zaopiniowany przez radcę prawnego pod względem formalnoprawnym.

§ 35

1. Uchwała Rady powinna zawierać:

1) numer i datę,

2) tytuł,

3) podstawę prawną,

4) określenie przedmiotu i sposobu wykonania,

5) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

6) termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania,

7) uzasadnienie,

8) sposób publikacji w przypadku gdy uchwała podlega publikacji.

2. Uchwały opatruje się: numerem sesji (cyfry rzymskie), następnie numerem uchwały (cyfry arabskie) wg kolejności ich podjęcia i dwoma ostatnimi cyframi roku.

3. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący, który obradom przewodniczył.

4. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołem sesji.

5. Uchwały przekazuje się Burmistrzowi Miasta do realizacji.

6. Określenie sposobu wykonania uchwał należy do Burmistrza Miasta.

§ 36

1. Uchwały stanowiące akty prawa miejscowego, w tym przepisy porządkowe, ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Uchwały wchodzą w życie z dniem podjęcia z zastrzeżeniem ust. 3 i ust. 4.

3. Uchwały stanowiące akty prawa miejscowego wchodzą w życie w terminie 14 dni od ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.

4. Uchwały stanowiące przepisy porządkowe wchodzą w życie 3 dnia od ogłoszenia.

§ 37

1. W głosowaniu biorą udział jedynie członkowie Rady.

2. Radny nie może brać udziału w głosowaniu, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

§ 38

Podjęcie uchwały w głosowaniu zwykłą większością głosów oznacza, że w sprawie stanowiącej przedmiot głosowania oddano co najmniej o jeden głos więcej od ważnie oddanych głosów przeciwnych.

§ 39

1. Podjęcie uchwały w głosowaniu bezwzględną większością głosów oznacza, że w sprawie stanowiącej przedmiot głosowania oddano o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów przeciwnych i wstrzymujących się.

2. Podjęcie uchwały w głosowaniu bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że w sprawie stanowiącej przedmiot głosowania oddano co najmniej liczbę całkowitą głosów przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

§ 40

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

Za głosy ważne uznaje się te, które oddano “za”, “przeciw” oraz “wstrzymujące się”.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartkach, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano w każdorazowo określony sposób i na kartkach ustalonych dla danego głosowania.

§ 41

1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący obrad przy pomocy Sekretarza obrad.

2. Głosowanie tajne przeprowadza powołana na sesji spośród radnych komisja skrutacyjna, zapewniając odpowiednie warunki do głosowania.

3. Wyniki głosowania ogłasza Przewodniczący obrad bezzwłocznie po ich ustaleniu.

4. Wyniki głosowania są ostateczne.

§ 42

Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada tworzy stałe lub doraźne Komisje.

§ 43

1. Określenie rodzaju komisji, jej liczebności, nazwy, zakresu działania, ustalenie składu osobowego, wybór Przewodniczącego Komisji należy do kompetencji Rady, i następuje w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

2. Zastępcę Przewodniczącego Komisja wybiera ze swego grona.

3. Odwołanie Przewodniczącego Komisji następuje na wniosek Przewodniczącego Rady, Ľ ustawowego składu Rady lub na wniosek właściwej Komisji w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

4. W przypadku złożenia rezygnacji z pełnienia funkcji Przewodniczącego Komisji, Rada decyduje o przyjęciu rezygnacji w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

5. W dziedzinach objętych zakresem działalności stałych Komisji podejmują one i realizują wszystkie przedsięwzięcia służące wykonaniu zadań Rady.

6. Komisje, zwłaszcza dla realizacji zadań o charakterze kompleksowym, należącym do właściwości kilku Komisji, powinny podejmować współpracę, odbywając w tym celu wspólne posiedzenia i kontrole oraz uchwalając wspólne wnioski i opinie.

7. Komisje działają w oparciu o roczne plany pracy uchwalone przez Radę.

8. Komisje zgodnie z planami pracy odbywają posiedzenia, nie rzadziej niż raz w miesiącu, na których rozpatrują sprawy należące do ich właściwości oraz podejmują rozstrzygnięcia w formie wniosków i opinii.

9. Posiedzenie zwołuje i porządek dzienny ustala Przewodniczący Komisji lub jego Zastępca.

10. Posiedzenie jest zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.

11. Posiedzeniom przewodniczy Przewodniczący Komisji, a w razie jego nieobecności Zastępca.

12. Komisja podejmuje wnioski i wyraża swoją opinię zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej składu.

13. W głosowaniu nie może brać udziału radny – członek Komisji jeżeli dotyczy ono interesu prawnego.

14. Wnioski z posiedzeń Komisji rozpatruje Rada, inne komisje Rady lub Burmistrz Miasta.

15. O sposobie i terminie realizacji wniosku jego adresat zobowiązany jest poinformować wnioskodawcę w terminie jednego miesiąca od daty złożenia wniosku.

16. Komisje składają Radzie sprawozdanie ze swej działalności jeden raz w roku.

17. Każdy zainteresowany może uczestniczyć w posiedzeniach Komisji i mieć prawo wglądów do protokołów.

18. Zawiadomienie o posiedzeniu Komisji powinno być również podane do wiadomości publicznej poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego i dodatkowo może być umieszczone w internecie.

Do zadań Komisji stałych należy w szczególności:

1) opiniowanie działalności Burmistrza Miasta i miejskich jednostek organizacyjnych w zakresie spraw, dla których Komisja została powołana,

2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazywanych Komisji przez Radę, spraw przedkładanych przez członków Komisji oraz Burmistrza Miasta,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą i opiniowanie projektów uchwał Rady,

4) sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał Rady w zakresie spraw, dla których Komisja została powołana,

5) przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców miasta w sprawach dotyczących działalności Komisji,

6) występowanie z wnioskami do Burmistrza Miasta w sprawach dotyczących zakresu działania Komisji,

7) współpraca z gminnymi jednostkami organizacyjnymi, pomocniczymi i stowarzyszeniami zajmującymi się sprawami należącymi do zakresu działania Komisji,

8) współpraca z innymi Komisjami Rady.

§ 44

Rada powołuje następujące Komisje stałe:

1) Budżetu i Planowania Przestrzennego Miasta,

2) Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,

3) Oświaty i Wychowania, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej,

4) Handlu, Usług, Bezrobocia, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego,

5) Gospodarki Mieszkaniowej,

6) Rewizyjną.

§ 45

1. Radny może być członkiem każdej Komisji, z wyjątkiem określonym w § 47 ust. 3.

2. W przypadku zgłoszeń radnych w ilości przewyższającej ilościowy skład Komisji, albo z innych uzasadnionych względów organizacyjnych, Rada może ograniczyć prawo radnego do udziału w pracach tej Komisji.

3. Ograniczając prawo radnego w sytuacji, o której mowa w ust. 2, Rada kieruje się następującymi zasadami:

1) nie można ograniczyć prawa radnego, jeżeli jest to jedna Komisja, do której zgłosił akces,

2) o udziale w pracach Komisji decyduje kolejność zgłoszeń radnych.

§ 46

W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźnie Komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład, zakres zadań i czas działania.

§ 47

1. W celu kontrolowania działalności Burmistrza Miasta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy, Rada powołuje stałą Komisję Rewizyjną.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni.

3. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być radny będący Przewodniczącym lub Wiceprzewodniczącym Rady.

4. Członkostwo w Komisji Rewizyjnej wygasa w przypadku, o którym mowa w ust. 3.

§ 48

1. Przedmiotem działania stałych Komisji Rady są sprawy:

1) Komisja Budżetu i Planowania Przestrzennego:

a) opiniowania projektów budżetu Gminy i uchwał dotyczących zmian w budżecie,

b) dokonywania analiz i ocen wykonywania budżetu,

c) opiniowania sprawozdań z realizacji budżetu,

d) opiniowania projektów dotyczących:

– zaciągania kredytów i pożyczek,

– udzielania poręczeń,

– emitowania papierów wartościowych,

e) opiniowania projektów uchwał w zakresie podatków i opłat lokalnych,

f) rozpatrywania i opiniowania wniosków z zakresu gospodarki finansowej Gminy,

g) opiniowania realizacji planów gospodarczych,

h) ładu przestrzennego,

i) ustalania kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta,

j) inwestycji o znaczeniu lokalnym.

2) Komisja Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska:

a) gminnych dróg, ulic i mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

b) wodociągów i zaopatrzenie w wodę,

c) zapewnienia zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną i gaz,

d) kanalizacji i oczyszczania ścieków komunalnych,

e) utrzymania urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacja odpadów komunalnych,

f) transportu zbiorowego,

g) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,

h) zieleni komunalnej i zadrzewień, w tym opiniowanie wniosków dotyczących wycinki drzew na terenie Gminy i planów nasadzeń,

i) cmentarzy komunalnych,

j) przygotowania terenów i realizacji budownictwa indywidualnego,

k) opiniowania wysokości stawek czynszowych na dzierżawę gruntów,

l) ustalania nazw ulic,

m) gospodarowania mieniem komunalnym gminy,

n) utrzymania czystości i porządku,

o) realizacji planów rozwoju rolnictwa i leśnictwa, w tym:

– współdziałanie z instytucjami i jednostkami działającymi na rzecz rolnictwa w zakresie przekształceń własnościowych w gospodarce rolnej, urynkowienia, oraz właściwej organizacji produkcji rolnej,

– opiniowania spraw dotyczących obrotu nieruchomościami rolnymi, wyłączenie gruntów z produkcji rolnej i rekultywacji gruntów,

– rozpatrywanie spraw z zakresu właściwego zarządzania gospodarką wodną,

p) budownictwa rolniczego,

q) melioracji wodnych,

r) ogródków działkowych,

s) zmiany przeznaczenia gruntów,

t) opiniowanie zasad dzierżawy gruntów i nieruchomości komunalnych,

u) zapewnienie warunków niezbędnych do ochrony środowiska, w tym współpraca z:

– z instytucjami i jednostkami działającymi na rzecz ochrony środowiska i prowadzącymi nadzór nad przedsiębiorstwami przemysłowymi,

– podejmowanie inicjatyw mających na celu uzyskanie pomocy przy rozwiązywaniu zadań Gminy w zakresie ochrony środowiska.

3) Komisja Oświaty, Wychowania, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej:

a) sprawowania nadzoru nad działalnością szkół i przedszkoli, w tym nad:

– realizacją przyznanych środków finansowych,

– działalnością inwestycyjno-remontową,

– realizacją zaleceń organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

b) tworzenia i prowadzenia szkół i przedszkoli,

c) wychowania dzieci i młodzieży,

d) sprawowania nadzoru nad działalnością bibliotek i domów kultury,

e) realizacja zadań z zakresu ochrony dóbr kultury,

f) upowszechniania kultury,

g) współdziałania w rozwoju kultury fizycznej ze stowarzyszeniami i gestorami bazy urządzeniowej w zakresie obiektów sportowych i wypoczynkowych,

h) tworzenia warunków do rozwoju i podnoszenia poziomu usług sportowych, rekreacyjnych i turystycznych,

i) współdziałania w zakresie rozwoju kultury fizycznej dzieci i młodzieży z placówkami oświaty i wychowania,

j) sprawowania nadzoru nad zakładami i jednostkami budżetowymi w zakresie kultury, kultury fizycznej, sportu i turystyki,

k) zakładania i likwidacji żłobków,

l) funkcjonowania służby zdrowia na terenie Gminy,

m) podejmowania inicjatyw w celu poprawy warunków zdrowotnych społeczeństwa na terenie Gminy,

n) współdziałania z placówkami ochrony zdrowia i aptekami,

o) sprawowania nadzoru nad Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie realizacji świadczeń,

p) współdziałania z zakładami pracy, organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami fundacjami o charakterze charytatywnym i innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie świadczenia pomocy na rzecz ludzi niesprawnych, ubogich i posiadających uprawnienia do ich otrzymania.

4) Komisja Handlu, Usług, Bezrobocia, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego:

a) rozmieszczenia sieci handlowej, usługowej, produkcyjnej i gastronomicznej,

b) działania na rzecz poprawy jakości usług działającej w Gminie sieci handlowej i usługowej,

c) ustalania zasad usytuowania punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych,

d) opiniowania cofnięcia zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,

e) nadzór nad realizacją gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,

f) targowisk i hal targowych,

g) czasu pracy placówek handlowych i usługowych,

h) organizacji robót publicznych i interwencyjnych,

i) współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi w mieście w zakresie likwidacji skutków bezrobocia,

j) sprawowania nadzoru nad ochroną przeciwpożarową,

k) koordynacja współpracy z Policją Państwową,

l) sprawowania nadzoru nad Strażą Miejską,

m) układu komunikacyjnego,

n) opiniowania funkcjonowania służb porządkowych i działań z zakresu porządku publicznego.

5) Komisja Gospodarki Mieszkaniowej:

a) opiniowania ustalonych kryteriów wyboru osób kierowanych do zawarcia umów najmu,

b) opiniowania wniosków o zawarcie umowy najmu na lokale mieszkalne i lokale socjalne,

c) opiniowania wniosków o wzajemną zamianę lokali mieszkalnych,

d) opiniowania wniosków o podnajem lokali mieszkalnych,

e) opiniowania wniosków o dokonanie wymiany lokalu mieszkalnego z urzędu,

f) opiniowania rocznych list osób uprawnionych do zawarcia umowy najmu na lokale mieszkalne, socjalne i lokale z wymiany, list ostatecznych oraz list dodatkowych,

g) udziału w rozpatrywaniu przez Burmistrza Miasta uwag i zastrzeżeń do projektu rocznych list osób uprawnionych do zawarcia umowy najmu na lokale mieszkalne, socjalne i lokale z wymiany,

h) opiniowania spraw przekwaterowania z urzędu do lokalu zamiennego,

i) opiniowania spraw przeznaczenia lokali do remontu wykonywanego przez przyszłego najemcę we własnym zakresie,

j) opiniowania odwołań w sprawach mieszkaniowych,

k) przeprowadzania niezbędnych wywiadów środowiskowych, wyłącznie na wniosek osoby zainteresowanej przydziałem lokalu,

l) uczestniczenia w odbiorach technicznych remontowanych lokali mieszkalnych,

m) inicjowania działań kontrolnych w ramach zadań Komisji,

n) nadzór nad utrzymaniem i gospodarowaniem komunalnym zasobem mieszkaniowym,

o) opiniowania wysokości stawek czynszowych na lokale mieszkalne i użytkowe.

6) Komisja Rewizyjna:

a) opiniowania wykonania budżetu Gminy,

b) wnioskowania do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową we Wrocławiu,

c) kontrola działalności Burmistrza Miasta w zakresie jakości opracowywania projektów uchwał i sposobu wykonywania uchwał, gospodarowania mieniem komunalnym i jego ochroną oraz wykonywania funkcji pracodawcy wobec kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,

d) badania i ocena na zlecenie Rady materiałów z kontroli Burmistrza Miasta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy dokonanych przez inne podmioty kontroli,

e) kontrola realizacji interpelacji i wniosków radnych,

f) kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych organów kontroli zewnętrznej i wewnętrznej,

g) wnioskowania do Rady o przeprowadzenie kontroli zewnętrznej przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli,

h) wnioskowania o przekazanie spraw do organów ścigania,

i) wnioskowania o rozliczenie przez osobę uprawnioną zrealizowanej inwestycji,

j) wnioskowania o zmianę sposobu gospodarowania mieniem komunalnym Gminy,

k) kontrola wykorzystania środków przez gminne jednostki organizacyjne.

§ 49

1. Komisja Rewizyjna składa się z 5 radnych, w tym Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz pozostałych członków Komisji.

2. Mandat członka Komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka Komisji na Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady.

§ 50

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jego Zastępca.

§ 51

1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. W sprawach wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.

4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do najbliższej sesji Rady w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

§ 52

1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza Miasta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

1) legalności – zgodności działań kontrolowanych jednostek z przepisami prawa, w tym z uchwałami Rady,

2) gospodarności – efektywności wykorzystania środków będących w dyspozycji kontrolowanego,

3) rzetelności – zgodności wykonywania zadań z obowiązkami ciążącymi na wykonawcach czynności z tytułu sprawowanej funkcji, zajmowanego stanowiska,

4) celowości – ocenie operacji gospodarczych w aspekcie zgodności z interesem Gminy oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

§ 53

Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.

§ 54

Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań danego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności.

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

§ 55

1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.

2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej planem, o jakim mowa w ust. 1.

§ 56

1. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 30 dni roboczych, a kontrola problemowa i sprawdzająca – dłużej niż 10 dni roboczych.

2. W uzasadnionych przypadkach czasookres kontroli może ulec przedłużeniu za zgodą Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i uzyskania aprobaty Rady.

§ 57

1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).

2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i podmiotu kontroli.

4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2–3, wykonywane są niezwłocznie.

5. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających, a w okresie międzysesyjnym przez Przewodniczącego Rady.

6. Decyzja Przewodniczącego Rady o zleceniu Komisji Rewizyjnej kontroli podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji przez Radę.

§ 58

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 52 ust. 1.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

§ 59

1. Kontroli kompleksowej dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z trzech członków Komisji.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez dwóch członków Komisji Rewizyjnej.

4. Kontrole z zastrzeżeniem ust. 6 przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4, oraz dowody osobiste.

6. W przypadkach niecierpiących zwłoki, każdy z członków Komisji Rewizyjnej może przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały Komisji Rewizyjnej oraz upoważnienia, o którym mowa w ust. 5. Za przypadki niecierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje, w których członek Komisji Rewizyjnej poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu komunalnym. Za znaczne straty materialne przyjmuje się straty nie mniejsze niż równowartość 2% ogólnego budżetu Gminy.

7. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6, kontrolujący jest obowiązany zwrócić się – w najkrótszym możliwie terminie, tj. w tym samym dniu lub następnym – do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.

8. Zgodę na kontynuowanie lub decyzję o zaniechaniu działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6, podejmuje Komisja Rewizyjna w drodze uchwały.

9. W przypadku niezwrócenia się o wyrażenie zgody, lub też odmowy wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt Komisji Rewizyjnej.

10. Odpis uchwały, o której mowa w ust. 8, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej niezwłocznie doręcza Przewodniczącemu Rady.

11. Uchwała, o której mowa w ust. 8, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji przez Radę.

12. W przypadku niezatwierdzenia przez Radę czynności kontrolnych, o których mowa w § 57 ust. 6 i § 59 ust. 8, zespół kontrolny niezwłocznie przerywa kontrolę sporządzając z podjętych działań notatkę, która podlega włączeniu do akt Komisji.

§ 60

1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza Miasta i Przewodniczącego Rady, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy kierownika kontrolowanej jednostki, kontrolujący zawiadamia o tym Burmistrza Miasta.

3. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza Miasta kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.

§ 61

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówił wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osób kontrolujących pisemnego wyjaśnienia.

4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.

§ 62

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

§ 63

Obowiązki przypisane niniejszym Statutem kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonane za pośrednictwem podległych mu pracowników.

§ 64

1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 14 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

§ 65

1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, lub części osób kontrolujących, osoby te są obowiązane do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

3. Jeżeli podpisania protokołu odmówił Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, składa on na zasadach określonych w ust. 1 wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady.

§ 66

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 67

Oryginał protokołu przechowywany jest w aktach Komisji, natomiast odpisy uwierzytelnione podpisami przewodniczącego Komisji i przewodniczącego zespołu kontrolującego przekazane są w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu:

1) Przewodniczącemu Rady,

2) Burmistrzowi Miasta,

3) Kierownikowi jednostki kontrolowanej.

§ 68

1. Zespół kontrolujący przedkłada Komisji Rewizyjnej propozycje zaleceń i wniosków pokontrolnych.

2. Komisja Rewizyjna w terminie 30 dni od daty zakończenia kontroli formułuje zalecenia i wnioski w sprawie:

1) usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,

2) wyciągnięcia przez kierownika kontrolowanej jednostki konsekwencji wobec osób winnych zaniedbań,

3) ewentualnego skierowania sprawy do państwowych organów kontroli, nadzoru i ścigania.

3. Zalecenia i wnioski, o których mowa w ust. 2, Komisja kieruje do Przewodniczącego Rady, Burmistrza Miasta i kierownika jednostki kontrolowanej.

4. Kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest w terminie nie dłuższym niż 10 dni zawiadomić Komisję Rewizyjną, Przewodniczącego Rady i Burmistrza Miasta o sposobie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.

5. W przypadku odmowy wykonania wniosków i zaleceń pokontrolnych, kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest podać przyczynę odmowy wraz z uzasadnieniem.

6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, Komisja Rewizyjna może skierować sprawę do rozstrzygnięcia przez Radę.

7. Komisja dokonuje kontroli realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.

§ 69

1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.

2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

1) termin odbywania posiedzeń,

2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

3. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej. Przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

§ 70

1. Komisja Rewizyjna składa Radzie – w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,

4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,

5) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 71

1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.

3. Posiedzenia, o których mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:

1) Przewodniczącego Rady,

2) nie mniej niż 5 radnych,

3) nie mniej niż 3 członków Komisji Rewizyjnej.

4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:

1) radnych niebędących członkami Komisji Rewizyjnej,

2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.

5. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.

6. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 72

Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.

§ 73

Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia pracownik obsługujący Rady.

§ 74

1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków budżetowych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady celem podjęcia uchwały zobowiązującej Burmistrza Miasta do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.

§ 75

1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 76

Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

§ 77

1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej. Reprezentuje wszystkich wyborców i utrzymuje stałą więź z mieszkańcami Gminy i ich organizacjami poprzez:

1) przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg wyborców,

2) informowanie wyborców o aktualnej sytuacji Gminy,

3) informowanie wyborców o swojej działalności w Radzie,

4) konsultowanie materiałów, spraw i projektów uchwał Rady,

5) upowszechnianie uchwał i przedsięwzięć Rady oraz mobilizowanie mieszkańców do ich realizacji.

2. Kierując się celem określonym w ust. 1 radny powinien:

1) organizować spotkania w swoim okręgu z wyborcami,

2) uczestniczyć stosownie do potrzeb w przyjmowaniu skarg i wniosków obywateli przez Burmistrza Miasta. Dyżury pełnione są według przyjętego harmonogramu,

3) uczestniczyć w zebraniach organizacji samorządowych, społecznych, politycznych i zawodowych na ich zaproszenie.

3. Radny nie jest związany instrukcjami wyborców.

§ 78

1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie:

“Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej Gminy i jej mieszkańców”.

2. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania “Tak mi dopomóż Bóg”.

§ 79

1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

2. Radni ponoszą odpowiedzialność przed Radą za udział i aktywność w jej pracach.

3. Komisja Rewizyjna dokonuje okresowych ocen aktywności radnych, zwłaszcza ich udziału w sesjach, posiedzeniach i innych pracach Komisji, odbywania spotkań z wyborcami i pełnienia dyżurów. W uzasadnionych przypadkach Komisja zwraca się do Przewodniczącego Rady o przeprowadzenie rozmowy o niedociągnięciach bądź uchybieniach w pracy radnego. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/13/03 z dnia 20 stycznia 2003 r. stwierdzono nieważność § 79 pkt 3).

§ 80

1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, udziału w głosowaniu na sesjach Rady i występowania z interpelacjami oraz zapytaniami.

2. Radny ma dostęp do wszystkich dokumentów dotyczących realizacji przez Gminę jej zadań.

3. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

§ 81

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest członkiem. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej, w celu umożliwienia mu wykonywania jego obowiązków w pracach organów Gminy.

4. Radnym przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych przez Radę w odrębnej uchwale.

§ 82

1. Osoba zatrudniona w Urzędzie Miejskim lub wykonująca funkcję kierownika lub zastępcy w gminnej jednostce organizacyjnej, przed przystąpieniem do wykonywania mandatu, obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyniku wyborów.

2. Nie złożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

§ 83

1. Mandatu radnego nie można łączyć z:

1) mandatem posła lub senatora,

2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,

3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.

2. Radny nie może pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.

§ 84

Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:

1) odmowy złożenia ślubowania,

2) pisemnego zrzeczenia się mandatu,

3) utraty prawa do wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów,

4) prawomocnego skazującego wyroku sądu orzeczonego za przestępstwo umyślne,

5) naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności,

6) śmierci.

§ 85

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych według kryteriów przez siebie przyjętych.

2. W ramach klubów mogą funkcjonować koła radnych.

§ 86

1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 4 radnych.

2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.

3. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

5. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.

§ 87

1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków.

3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 4.

§ 88

Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

§ 89

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.

3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.

4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 90

1. Klubom przysługują uprawnienia do:

1) inicjatywy uchwałodawczej,

2) współpracy z Komisjami Rady,

3) wnioskowania i opiniowania spraw z zakresu działania organów Gminy.

2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

§ 91

Na wniosek Przewodniczących Klubów Burmistrz Miasta obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.

§ 92

1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne sesje organizują Przewodniczący Rad za-interesowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący lub upoważnieni Wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

§ 93

1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

§ 94

1. Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz Miasta.

2. Kadencja Burmistrza Miasta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady lub wyboru go przez Radę i upływa z dniem kadencji Rady.

§ 95

1. Objęcie obowiązków przez Burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania o następującej treści:

“Obejmując urząd Burmistrza Miasta Świebodzice uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców miasta”.

2. Ślubowanie może być złożone z dodatkiem zdania “Tak mi dopomóż Bóg”.

§ 96

Burmistrz Miasta w drodze zarządzenia:

1) powołuje i odwołuje Zastępcę Burmistrza Miasta lub Zastępców Burmistrza Miasta,

2) określa ich liczbę, która nie może być większa niż dwóch.

§ 97

Funkcji Burmistrza Miasta oraz Zastępcy Burmistrza Miasta nie można łączyć z:

1) funkcją wójta lub jego zastępcy w innej gminie,

2) członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w Gminie, w której jest Burmistrzem Miasta będzie Zastępca Burmistrza Miasta,

3) zatrudnieniem w administracji rządowej,

4) mandatem posła lub senatora.

§ 98

Burmistrz Miasta oraz Zastępca Burmistrza Miasta nie może podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać dodatkowych darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywanej funkcji.

§ 99

1. Wygaśnięcie mandatu Burmistrza Miasta następuje wskutek:

1) odmowy złożenia ślubowania,

2) pisemnego zrzeczenia się mandatu,

3) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów,

4) naruszenia ustawowych zakazów łączenia funkcji Burmistrza Miasta z wykonywaniem funkcji lub prowadzenia działalności gospodarczej określonych w odrębnych przepisach,

5) prawomocnego skazującego wyroku sądu orzeczonego za przestępstwo umyślne,

6) orzeczenia trwałej niezdolności do pracy w trybie określonym w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,

7) śmierci,

8) odwołania w drodze referendum,

9) odwołania w związku z powtarzającym się dopuszczeniem naruszeń Konstytucji lub ustaw i braku odniesienia skutku wezwań Wojewody do zaprzestania naruszeń,

10) zmian w podziale terytorialnym, jeżeli Gmina zostanie włączona do innej jednostki samorządu terytorialnego albo Gmina i inna jednostka lub więcej jednostek samorządu terytorialnego połączą się w nową jednostkę.

2. Wygaśnięcie mandatu w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1–7 stwierdza Rada w drodze uchwały, najpóźniej po upływie miesiąca od dnia wystąpienia przesłanek wygaśnięcia mandatu.

§ 100

1. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza Miasta.

Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Rada zapoznaje się z wnioskiem i opinią Komisji Rewizyjnej.

2. Uchwały w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością ustawowego składu Rady.

3. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza Miasta z przyczyny określonej w ust.1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium.

4. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 3, Rada zapoznaje się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu absolutorium Burmistrzowi Miasta oraz wysłuchuje wyjaśnień Burmistrza Miasta.

5. Uchwałę, o której mowa w ust. 3, Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.

§ 101

1. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza Miasta z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej Ľ ustawowego składu Rady.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza Miasta na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1.

4. Uchwałę , o której mowa w ust. 3, Rada podejmuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu imiennym.

5. Jeżeli zgłoszony w trybie ust. 1 wniosek o podjęcie uchwały o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza Miasta nie uzyskał wymagającej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony w tym trybie nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od poprzedniego głosowania.

§ 102

1. W przypadku wygaśnięcia mandatu Burmistrza Miasta przed upływem kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach określonych w ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz w ustawie – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

2. Wyborów nie przeprowadza się, jeżeli data wyborów przedterminowych miałaby przypaść w okresie 6 miesięcy przed zakończeniem kadencji Burmistrza Miasta.

3. W przypadku wygaśnięcia mandatu Burmistrza Miasta przed upływem kadencji jego funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Burmistrza Miasta, pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.

§ 103

Wygaśnięcie mandatu Burmistrza Miasta przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy lub zastępców.

§ 104

1. Po upływie kadencji Burmistrza Miasta pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Burmistrza Miasta.

2. Po upływie kadencji Burmistrza Miasta, Zastępca Burmistrza Miasta pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez nowo powołanego Zastępcę Burmistrza Miasta.

§ 105

1. Burmistrz Miasta wykonuje uchwały Rady i zadania gminy określone przepisami prawa.

2. Do zadań Burmistrza Miasta należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady,

2) określenie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

3. W realizacji zadań własnych Burmistrz Miasta podlega wyłącznie Radzie.

§ 106

Burmistrz Miasta kieruje bieżącymi sprawami Gminy i reprezentuje ją na zewnątrz.

§ 107

1. Burmistrz Miasta opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.

2. Jeżeli w inny sposób nie można usunąć bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub mienia, Burmistrz Miasta może zarządzić ewakuację z obszarów bezpośrednio zagrożonych.

3. W przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej Burmistrz Miasta działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 108

1. Burmistrz Miasta wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miejskiego określa regulamin organizacyjny, nadany przez Burmistrza Miasta w drodze zarządzenia.

3. Kierownikiem Urzędu Miejskiego jest Burmistrz Miasta.

4. Burmistrz Miasta jako kierownik Urzędu Miejskiego wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu Miejskiego oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 109

1. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w swoim imieniu Zastępcy Burmistrza Miasta lub Zastępcom.

2. Szczegółowy zakres zadań zastępcy Burmistrza Miasta lub Zastępców określa Burmistrz Miasta w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miejskiego.

§ 110

1. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w swoim imieniu Sekretarzowi Miasta.

2. Szczegółowy zakres zadań Sekretarza Miasta określa Burmistrz Miasta w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu.

§ 111

1. Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje Burmistrz Miasta o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

2. Burmistrz Miasta, może upoważnić Zastępcę Burmistrza Miasta lub Zastępców bądź innych pracowników Urzędu Miejskiego do wydawania decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1, w imieniu Burmistrza Miasta.

3. Od decyzji wydanej przez Burmistrza Miasta służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

§ 112

1. Burmistrz Miasta przedkłada Wojewodzie Dolnośląskiemu uchwały Rady w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia. Akty ustanawiające przepisy porządkowe Burmistrz Miasta przekazuje w ciągu 2 dni od ich ustanowienia.

2. Burmistrz Miasta przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu, na zasadach określonych w ust. 1, uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały Rady i zarządzenia Burmistrza Miasta objęte zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej.