R o z d z i a ł II
Organy Powiatu
§ 8
1. Organami Powiatu są: Rada i Zarząd.
2. Działalność organów Powiatu jest jawna. Jawność działania organów Powiatu obejmuje prawo obywateli do uzyskania informacji o terminach, porządku obrad i miejscu odbywania posiedzeń Rady i posiedzeń komisji Rady; wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej komisji; dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów Powiatu i komisji Rady.
3. Ograniczenia jawności działania organów Powiatu mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
4. Organy Powiatu obowiązane są umożliwiać obywatelowi przeglądanie i zapoznanie się z treścią dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, sporządzania z nich notatek i odpisów.
5. Dokumenty udostępnia się do wglądu w Biurze Rady i Zarządu Powiatu, w obecności pracownika Starostwa Powiatowego.
6. Dokumenty, o których mowa w ust. 4, Starostwo Powiatowe udostępnia na swoich stronach internetowych.
Rada Powiatu
§ 9
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Powiatu.
2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
3. Radni są wybierani w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady określa właściwa ustawa.
4. Odwołanie Rady przed upływem kadencji następuje w drodze referendum powiatowego.
5. W skład Rady wchodzi 29 radnych.
§ 10
1. Radny przed objęciem mandatu składa ślubowanie. Treść ślubowania zawiera ustawa. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
2. Radny obowiązany jest kierować się dobrem powiatowej wspólnoty samorządowej.
3. Radny obowiązany jest brać udział w pracach organów Powiatu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych, do których został wybrany lub desygnowany.
4. Radny nie jest związany instrukcjami wyborców.
5. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
6. Radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach i w wysokości ustalonej przez Radę w odrębnej uchwale.
7. Radnemu wydaje się legitymację.
§ 11
Do wyłącznej właściwości Rady należy:
1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym Statutu Powiatu,
2) wybór i odwołanie Zarządu oraz ustalanie wynagrodzenia jego Przewodniczącego,
3) powoływanie i odwoływanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów, a na wniosek Starosty, Skarbnika Powiatu i Sekretarza Powiatu,
4) stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu, w tym z działalności finansowej,
5) uchwalanie budżetu Powiatu,
6) rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla Zarządu z tego tytułu,
7) podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach określonych ustawami,
8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Powiatu dotyczących:
a) zasady nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
c) zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,
f) tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni oraz ich rozwiązywania lub występowania z nich,
g) tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
h) współdziałania z innymi powiatami i z gminami, jeżeli związane jest to z koniecznością wydzielenia majątku,
i) tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
9) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
10) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, o których mowa w art. 5 ustawy,
11) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych,
12) uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
13) uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
14) dokonywanie ocen stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu,
15) podejmowanie uchwał w sprawach herbu Powiatu i flagi Powiatu,
16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
17) rozpatrywanie skarg dotyczących zadań lub działalności Zarządu oraz Starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem skarg dotyczących zadań lub działalności organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg,
18) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.
§ 12
1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i 2 Wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
2. Radny wchodzący w skład Zarządu nie może pełnić funkcji, o których mowa w ust. 1.
3. Wyłącznym zadaniem Przewodniczącego jest organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie jej obrad. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności Przewodniczącego i niewyznaczenia Wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
4. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, w trybie określonym w ust. 1.
5. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
Sesje Rady
§ 13
Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
§ 14
1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Powiatu.
2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
3. Po upływie terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Powiatu.
4. Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady Powiatu, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów jednostki samorządu terytorialnego.
§ 15
1. Przewodniczący przygotowuje i zwołuje sesje Rady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego zadania Przewodniczącego wykonuje wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący.
2. O sesji zawiadamia się wszystkich radnych co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Zawiadomienie powinno zawierać:
1) miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,
2) projekt porządku obrad,
3) Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
3. Materiały na sesję, w szczególności projekty uchwał, doręcza się na 7 dni przed rozpoczęciem sesji, z tym że materiały na sesje, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu powiatu oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem sesji.
4. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję Rady w ciągu 7 dni od złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien zawierać porządek obrad wraz z projektami uchwał.
5. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 4 stosuje się ust. 2 pkt 3, z tym że wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
6. Na wniosek Starosty Przewodniczący jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd Powiatu, a projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.
§ 16
1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie powiatowym oraz innych ustawach, a także w przepisach wydanych na podstawie ustaw.
2. Rada, w formie uchwał, wyraża opinie i zajmuje stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych.
3. Rada może tworzyć wewnętrzne regulaminy i plany pracy.
§ 17
1. Na każdą sesję Przewodniczący wspólnie ze Starostą ustala listę gości zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady uczestniczą, z głosem doradczym, Sekretarz Powiatu i Skarbnik Powiatu.
3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz innych jednostek organizacyjnych Powiatu.
4. Zarząd jest obowiązany do przygotowania i obsługi sesji Rady.
§ 18
1. Sesje Rady są jawne, chyba że przepisy ustaw stanowią inaczej.
2. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji Rady powinno zostać podane do publicznej wiadomości poprzez obwieszczenia w siedzibie Powiatu oraz władz gmin wchodzących w skład Powiatu. Ponadto Rada może wykorzystać w tym celu środki masowej informacji o zasięgu lokalnym.
3. Porządek obrad sesji Rady powinien zostać wyczerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu. Na wniosek Przewodniczącego lub radnego, Rada może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
4. O przerwaniu obrad zgodnie z ust. 3 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę dostarczenia dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie podejmowanie uchwał.
5. W protokole z obrad Rady odnotowuje się przerwanie obrad, o których mowa w ust. 3, imiona i nazwiska nieobecnych radnych oraz radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem.
§ 19
1. Rada rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu.
2. Radni stwierdzają swoją obecność na posiedzeniu podpisem na liście obecności z chwilą przybycia na salę obrad.
3. W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu Rady, Przewodniczący, w zależności od okoliczności przerywa lub kończy obrady.
4. Przewodniczący otwiera, prowadzi i zamyka sesje Rady.
5. Otwarcie sesji Rady następuje wraz z wypowiedzeniem przez Przewodniczącego formuły “otwieram obrady sesji Rady Powiatu w Świdnicy”, a zamknięcie wraz z wypowiedzeniem formuły “zamykam obrady sesji Rady Powiatu w Świdnicy”.
6. Po otwarciu sesji Przewodniczący:
1) stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad,
2) przedstawia projekt porządku obrad (z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę projektu porządku obrad może wystąpić radny, komisja, klub radnych albo Zarząd Powiatu),
3) poddaje pod głosowanie porządek obrad oraz wnioski, o których mowa w pkt 2.
7. Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad, wyłącznie z ważnych powodów, na wniosek Przewodniczącego, radnych lub Przewodniczącego Zarządu.
8) Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:
a) otwarcie sesji,
b) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
c) wybór komisji uchwał i wniosków,
d) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,
e) interpelacje i zapytania radnych,
f) wnioski i oświadczenia radnych,
g) zakończenie sesji.
§ 20
1. Komisję uchwał i wniosków wybiera się spośród zgłoszonych przez kluby radnych w liczbie nieprzekraczającej 4 osób.
2. Komisja uchwał i wniosków nie jest komisją Rady w rozumieniu art. 17 ust. 1 ustawy.
3. Zadaniem Komisji jest odnotowanie, usystematyzowanie i przedstawienie pod głosowanie Radzie wniosków i treści uchwał.
4. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego, który w imieniu komisji przedstawia Radzie zgłaszane wnioski.
5. Wnioski Komisji w formie pisemnej stanowią załącznik do protokołu z sesji.
§ 21
1. Interpelacje i zapytania radnych kieruje się odpowiednio do Zarządu albo komisji Rady, za pośrednictwem Przewodniczącego.
2. Interpelacje składa się w sprawach Powiatu.
3. Radni mogą składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami.
4. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana ustnie na sesji lub pisemnie, w ciągu 14 dni od daty jej złożenia.
5. W razie braku odpowiedzi radny ma prawo zwrócić się o interwencję do Przewodniczącego.
6. Na wniosek radnego Rada może włączyć sprawę rozpoznania odpowiedzi na złożoną przez niego interpelację do porządku obrad sesji.
§ 22
1. Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów Powiatu, w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.
2. Do odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się przepisy § 21 ust. 3 i 4.
§ 23
1. Przewodniczący prowadzi obrady zgodnie z uchwa-lonym porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2. Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego.
3. Przewodniczący w sprawach proceduralnych może zabierać głos w każdej chwili obrad.
4. Przewodniczący może udzielić głosu osobom zaproszonym na sesję Rady.
§ 24
1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego zakłóca porządek obrad, powagę sesji, lub przekracza limit czasu, po zwróceniu uwagi Przewodniczący może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.
3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do innych osób uczestniczących w sesji Rady.
4. Przewodniczący, po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie sali obrad Rady osobom będącym publicznością, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.
5. Przewodniczący może ustalić limit czasowy wystąpień.
6. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień.
§ 25
1. Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń.
2. Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:
1) sprawdzenia kworum,
2) zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,
3) ograniczenia czasu wystąpień mówców,
4) zakończenia wystąpień,
5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
6) zarządzenia przerwy,
7) odesłania projektu uchwały do komisji,
8) przeliczania głosów,
9) przestrzegania Statutu,
10) nieodbierania głosu mówcy.
3. Zgłaszający wniosek formalny sygnalizuje go poprzez podniesienie ręki z kartką.
4. Nie można udzielać głosu w sprawie formalnej w trakcie głosowania.
§ 26
1. Przewodniczący zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby, Przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie.
2. Wniosek o zamknięcie dyskusji przyjęty przez Radę, zostaje wprowadzony po wyczerpaniu wszystkich dyskutantów, którzy zgłosili się do dyskusji przed jego zgłoszeniem.
3. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania. Przed zarządzeniem głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 27
1. Z przebiegu sesji Rady sporządza się protokół.
2. Protokół z sesji Rady powinien w szczególności zawierać:
1) określenie numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia, zakończenia, imiona i nazwiska osoby przewodniczącej obradom i osoby sporządzającej protokół,
2) stwierdzenie prawomocności obrad,
3) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
4) uchwalony porządek obrad,
5) przebieg obrad, a w szczególności: streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień,
6) przebieg głosowania i jego wyniki,
7) podpisy osoby przewodniczącej obradom i sporządzającej protokół.
3. Do protokołu dołącza się: listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, teksty projektów, teksty uchwał przyjętych przez Radę, protokoły głosowań tajnych, zgłoszone na piśmie wnioski niewygłoszone przez radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.
4. Protokół z sesji Rady wykłada się do publicznego wglądu po 14 dniach od zakończenia sesji w Biurze Rady i Zarządu Powiatu.
5. Protokół z poprzedniej sesji Rady jest przyjmowany na następnej sesji. Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych nie później niż na 3 dni przed sesją, na której następuje przyjęcie protokołu.
§ 28
Obsługę Rady i jej komisji zapewnia wyodrębniona komórka organizacyjna wchodząca w skład Starostwa Powiatowego.
Uchwały Rady
§ 29
1. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić:
1) co najmniej 7 radnych,
2) Przewodniczący,
3) klub radnych,
4) komisja Rady,
5) Zarząd.
2. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje.
3. Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymienione w ust. 1 pkt 1–4 wymagają zaopiniowania przez Zarząd.
4. Przewodniczący przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i Zarządowi.
5. Zarząd nie może uchylić się od przedłożenia projektów uchwał zgłoszonych przez uprawniony podmiot i powinien to zrobić nie później niż w ciągu 60 dni od daty złożenia projektu Przewodniczącemu.
§ 30
1. Projekt uchwały zawiera w szczególności:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) przedmiot uchwały,
4) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
5) określenie terminu wejścia w życie uchwały.
2. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności:
1) wskazanie potrzeby podjęcia uchwały,
2) oczekiwane skutki społeczne,
3) skutki finansowe i źródła ich pokrycia.
§ 31
1. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu Zarządowi absolutorium.
§ 32
1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący.
2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, uchwały podpisuje Wiceprzewodniczący.
§ 33
1. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta.
2. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokółami sesji Rady. Rejestr uchwał prowadzi Starosta.
3. Starosta zobowiązany jest do przedłożenia Wojewodzie uchwał Rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwała organu Powiatu w sprawie wydania przepisów porządkowych podlega przekazaniu niezwłocznie.
4. Starosta przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 3:
1) uchwałę budżetową,
2) uchwałę w sprawie absolutorium dla Zarządu,
3) inne uchwały objęte zakresem działania Izby.
§ 34
Na zasadach określonych w ustawie Rada stanowi akty prawa miejscowego.
§ 35
Starostwo Powiatowe gromadzi i udostępnia w swojej siedzibie zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez Powiat.
Zasady głosowania
§ 36
1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący, a do obliczania głosów może upoważnić Wiceprzewodniczących.
3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący.
4. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.
5. Nieuczestniczenie w głosowaniu przy obecności na sali obrad podlega odnotowaniu w protokole.
6. Rada Powiatu na wniosek co najmniej 5 radnych ustala głosowanie imienne w istotnych sprawach Powiatu, które odnotowywane jest w protokole z obrad Sesji.
§ 37
1. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartkach opatrzonych pieczęcią Rady.
2. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana przez Radę spośród radnych. Komisja skrutacyjna wybiera przewodniczącego komisji.
3. Zasady głosowania określa komisja i podaje je Radzie.
4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
5. W przypadku głosowań personalnych nazwiska kandydatów umieszcza się na karcie do głosowania w kolejności alfabetycznej.
6. Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwłocznie po ich ustaleniu.
7. Z głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu sesji.
§ 38
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą ilość głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów – to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów, plus jeden głos ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
§ 39
Na umotywowany wniosek radnego Rada może dokonać ponownego głosowania – reasumpcji.
Komisje Rady
§ 40
1. Rada, w drodze uchwały powołuje ze swojego grona, stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.
2. Komisje nie mogą liczyć więcej niż 8 członków.
3. Komisje podlegają Radzie w całym zakresie swojej działalności, przedkładają jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności (najpóźniej na ostatniej sesji w roku kalendarzowym).
4. Pracą komisji kieruje Przewodniczący powoływany i odwoływany przez Radę. Komisja może powołać Wiceprzewodniczącego i sekretarza komisji.
5. Radny może być członkiem nie więcej niż 2 komisji stałych, a przewodniczącym tylko 1.
6. Radni pełniący funkcję Przewodniczącego, Starosty lub Wicestarosty nie wchodzą w skład osobowy komisji stałych.
7. Zmiany w składzie komisji możliwe są na wniosek zainteresowanego radnego lub Przewodniczącego komisji gdy spełniony będzie warunek określony w ust. 8.
8. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na 1/3 posiedzeń komisji w okresie 6 miesięcy Przewodniczący komisji wnioskuje do Rady o odwołanie członka komisji z jej składu.
§ 41
Stałymi komisjami Rady są:
1) Komisja Rewizyjna,
2) Komisja Budżetu i Finansów,
3) Komisja Oświaty, Wychowania, Kultury i Sportu,
4) Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska,
5) Komisja Ochrony Zdrowia,
6) Komisja Infrastruktury Technicznej, Rozwoju i Promocji,
7) Komisja ds. Przeciwdziałania Bezrobociu, Rodziny i Spraw Społecznych.
§ 42
Przedmiotem działania stałych komisji Rady jest w szczególności:
1. Komisja Rewizyjna:
a) kontrola działalności Zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych,
b) opiniowanie wykonania budżetu Powiatu i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi,
c) wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę w zakresie kontroli.
2. Komisja Budżetu i Finansów:
a) planowanie, wykonanie i zmiany budżetu Powiatu w powiązaniu z zadaniami rzeczowymi,
b) mienie powiatowe.
3. Komisja Oświaty, Wychowania, Kultury i Sportu:
a) funkcjonowanie placówek oświatowych oraz koordynacja spraw oświaty przynależnych Powiatowi,
b) stan obiektów oświatowych,
c) inspirowanie upowszechniania kultury na terenie Powiatu poprzez działalność m.in. bibliotek, muzeów, instytucji kultury i samorządowych instytucji filmowych,
d) ochrona dóbr kultury,
e) kultura fizyczna i turystyka.
4. Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska:
a) ochrona gruntów rolnych i leśnych,
b) zagospodarowanie wspólnot gruntowych,
c) łowiectwo,
d) plany urządzenia lasów,
e) działalność Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej,
f) stan środowiska naturalnego na obszarze Powiatu,
g) opiniowanie inwestycji mogących wywierać niekorzystny wpływ na środowisko,
h) obszary ograniczonego użytkowania,
i) obszary chronionego krajobrazu oraz ochrona gatunkowa zwierząt i roślin,
j) gospodarka wodna,
k) gospodarka odpadami.
5. Komisja Ochrony Zdrowia:
a) ocena funkcjonowania samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
b) koordynacja pracy placówek służby zdrowia na terenie Powiatu,
c) bezpieczeństwo zdrowotne mieszkańców.
6. Komisja Infrastruktury Technicznej, Rozwoju i Promocji:
a) inwestycje powiatowe,
b) sieć dróg powiatowych i komunikacji, w tym także przebiegu linii kolejowych i lokalizacji autostrad,
c) powiatowy zasób geodezyjny,
d) utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
e) promocja Powiatu, współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz współpraca zagraniczna.
7. Komisja ds. Przeciwdziałania Bezrobociu, Rodziny i Spraw Społecznych:
a) współpraca z samorządami terytorialnymi, gospodarczymi, związkami zawodowymi, stowarzyszeniami bezrobotnych i innymi organizacjami działającymi na rzecz rynku pracy,
b) podejmowanie działań zmierzających do poszukiwania inwestorów,
c) inicjowanie projektów zmian legislacyjnych,
d) ocena pracy, organizacji i funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy,
e) pomoc rodzinie poprzez działalność instytucji powiatowych,
f) pomoc społeczna,
g) osoby niepełnosprawne,
h) uzależnienia.
§ 43
1. Do podstawowych zadań komisji stałych należy:
1) przygotowanie i opiniowanie projektów uchwał Rady,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
3) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady,
4) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Zarząd lub inne komisje.
2. Komisja stała działa zgodnie z planem pracy.
3. Komisja jest obowiązana przedstawić Radzie sprawozdanie ze swojej działalności 1 raz w roku oraz w każdym czasie – na żądanie Rady.
§ 44
1. Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swojego składu.
2. W posiedzeniu komisji, oprócz jej członków, mogą także uczestniczyć: Przewodniczący, radni niebędący członkami komisji oraz członkowie Zarządu.
3. Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenie inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.
4. W zakresie niezbędnym do rozpatrzenia sprawy objętej właściwością komisji, Przewodniczący komisji może żądać wyjaśnień, informacji, udostępnienia dokumentacji od właściwych w sprawie członków Zarządu, kierowników wydziałów Starostwa oraz kierowników jednostek podległych, a także dokonywać wizji lokalnych.
§ 45
1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:
1) ustala terminy i porządek posiedzeń,
2) zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów,
3) zwołuje posiedzenia komisji.
2. Przewodniczący komisji jest obowiązany zwoływać posiedzenie komisji na wniosek co najmniej 1/3 członków komisji lub Przewodniczącego.
3. W przypadku nieobecności Przewodniczącego komisji, jego obowiązki wykonuje Wiceprzewodniczący komisji.
4. O planowanym posiedzeniu komisji i proponowanym porządku obrad Przewodniczący komisji informuje Biuro Rady i Zarządu w terminie umożliwiającym zawiadomienie członków komisji oraz zaproszonych osób najpóźniej na 2 dni przed terminem posiedzenia.
§ 46
1. Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego komisji.
2. Wnioski odrzucone przez komisję umieszcza się, na żądanie wnioskodawcy, w protokole komisji jako wnioski mniejszości, w szczególności w sprawach dotyczących projektów uchwał Rady.
3. Stanowisko komisji przedstawia na sesji Rady Przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny.
§ 47
1. Zakres działania oraz skład osobowy komisji doraźnej określa Rada w uchwale o powołaniu komisji.
2. Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałych, z uwzględnieniem ust. 1.
Komisja Rewizyjna
§ 48
1. Rada kontroluje działalność Zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady Powiatu, oraz będących członkami Zarządu.
3. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu powiatu i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
4. Komisja Rewizyjna wykonuje również inne zadania w zakresie kontroli zlecane przez Radę.
5. Przepis ust. 4 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez Radę.
§ 49
1. Pracą Komisji Rewizyjnej kieruje jej Przewodniczący, powoływany i odwoływany przez Radę.
2. Rada wybiera pozostałych członków Komisji Rewizyjnej w liczbie nie większej niż 7 członków. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-9/4/03 z dnia 24 stycznia 2003 r. stwierdzono nieważność § 49 pkt 2).
3. Komisja Rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli zatwierdzonego przez Radę.
4. Komisja Rewizyjna przedstawia Radzie projekt planu, o którym mowa w ust. 3, do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
5. Za zgodą Rady, Komisja Rewizyjna może przeprowadzić kontrolę w zakresie i terminie nieprzewidzianym w rocznym planie kontroli.
§ 50
1. Komisja Rewizyjna rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos Przewodniczącego komisji.
2. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu komisji.
3. Komisja Rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.
4. Komisja Rewizyjna za zgodą Rady, może powoływać rzeczoznawców, ekspertów i biegłych.
§ 51
1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Zarządu i powiatowych jednostek organizacyjnych biorąc pod uwagę kryteria zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, co najmniej na 3 dni przed przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o zakresie i terminie kontroli.
3. Członkowie zespołu kontrolowanego, przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, są obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, o którym mowa w ust. 4.
4. W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza zespół kontrolny składający się z 3 do 5 członków komisji. Przewodniczący udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli określając w nim zakres kontroli.
§ 52
1. Członek Komisji Rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.
2. Członek komisji może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności.
3. O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga Komisja Rewizyjna.
§ 53
1. Kierownicy kontrolowanych jednostek organizacyjnych są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnienia potrzebnych dokumentów oraz udzielenia informacji i wyjaśnień.
2. Zespół kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.
3. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.
§ 54
1. Zespół kontrolny, w terminie 14 dni od zakończenia kontroli, sporządza protokół kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu. Zespół niezwłocznie przedstawia podpisany protokół Komisji Rewizyjnej.
2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny kontrolowanej jednostki, jak uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki oraz osoby za nie odpowiedzialne. Ponadto protokół powinien zawierać:
a) nazwę jednostki kontrolowanej oraz dane osobowe kierownika,
b) imiona i nazwiska osób kontrolujących,
c) określenie zakresu przedmiotu kontroli,
d) czas trwania kontroli,
e) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej,
f) wnioski pokontrolne,
g) wykaz załączników.
3. Komisja Rewizyjna, na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanej jednostki oraz do Zarządu, wystąpienie pokontrolne zawierające wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.
4. Kierownik kontrolowanej jednostki, do której zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, jest obowiązany zawiadomić Komisję Rewizyjną o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może odwoływać się do Rady. Rozstrzygnięcie Rady jest ostateczne.
6. Komisja Rewizyjna przedstawia Radzie sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez Radę, wyników kontroli wykonania budżetu powiatu oraz z realizacji rocznego planu kontroli.
7. Sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez Radę przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli okresowo raz na 6 miesięcy.
§ 55
Członkowie Komisji Rewizyjnej są obowiązani przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, sanitarnych, o ochronie danych osobowych oraz dotyczących ochrony tajemnicy państwowej i służbowej, obowiązujących w kontrolowanej jednostce.
Kluby Radnych
§ 56
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.
2. Klub może utworzyć co najmniej 3 radnych.
3. Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.
§ 57
1. Utworzenie klubu radnych należy zgłosić Przewodniczącemu w ciągu 30 dni od dnia zebrania założycielskiego.
2. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:
1) imię i nazwisko przewodniczącego klubu,
2) listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,
3) nazwę klubu – jeżeli klub ją posiada.
3. Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu powiatu.
4. Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze Statutem Powiatu.
5. Przewodniczący klubów radnych są zobowiązani przedłożyć Przewodniczącemu regulaminy klubów w terminie 14 dni od ich uchwalenia, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1.
Zarząd Powiatu
§ 58
1. Zarząd jest organem wykonawczym Powiatu.
2. W skład Zarządu wchodzą: Starosta jako przewodniczący, Wicestarosta i pozostali członkowie w liczbie 3 osób.
3. Wybór i odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków następuje na zasadach określonych w ustawie.
4. Członkowie Zarządu mogą być wybrani spoza składu Rady. Wówczas nawiązuje się z nimi stosunek pracy na podstawie wyboru.
5. Z radnym wchodzącym w skład Zarządu może być nawiązany stosunek pracy w Starostwie Powiatowym na podstawie wyboru.
§ 59
1. Zarząd wykonuje uchwały Rady i zadania Powiatu określone przepisami prawa.
2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) przygotowanie projektu uchwał Rady,
2) wykonywanie uchwał Rady,
3) gospodarowanie mieniem Powiatu,
4) wykonywanie budżetu Powiatu,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu z zastrzeżeniem art. 36 ust. 2 ustawy.
3. W realizacji zadań Zarząd podlega wyłącznie Radzie.
4. Zarząd wykonuje zadania Powiatu przy pomocy Starostwa Powiatowego oraz jednostek organizacyjnych Powiatu, w tym Powiatowego Urzędu Pracy.
§ 60
1. Starosta organizuje pracę Zarządu i Starostwa Powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami Powiatu oraz reprezentuje Powiat na zewnątrz.
2. W sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne, Starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości Zarządu. Nie dotyczy to wydania przepisów porządkowych.
3. Czynności, o których mowa w ust. 2, wymagają przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
4. Starosta jest kierownikiem Starostwa Powiatowego, zwierzchnikiem służbowym pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
5. Starosta wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości Powiatu, chyba że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez Zarząd.
6. Starosta może upoważnić na piśmie Wicestarostę, poszczególnych członków Zarządu, pracowników Starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu, do wydania w jego imieniu decyzji, o których mowa w ust. 5.
§ 61
Do zadań Starosty w zakresie organizowania pracy Zarządu należy w szczególności:
1) przygotowanie projektu porządku obrad Zarządu,
2) określenie czasu i miejsca posiedzenia Zarządu,
3) przygotowanie materiałów do projektowanego porządku obrad,
4) zapewnienie obsługi posiedzenia Zarządu.
§ 62
1. Członkowie Zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach.
2. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
3. Starosta jest obowiązany zwołać posiedzenie Zarządu na pisemny wniosek co najmniej dwóch członków Zarządu w terminie 3 dni od złożenia wniosku.
§ 63
1. Posiedzenia Zarządu zwołuje oraz prowadzi Starosta, a w przypadku jego nieobecności Wicestarosta.
2. W posiedzeniach Zarządu uczestniczą członkowie Zarządu – z głosem stanowiącym, a Sekretarz Powiatu i Skarbnik Powiatu – z głosem doradczym.
3. Przewodniczący ma prawo uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu.
4. Do udziału w posiedzeniach Zarządu Starosta może zobowiązać pracowników Starostwa Powiatowego, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych Powiatu, właściwych ze względu na przedmiot obrad.
5. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, w szczególności radni.
§ 64
1. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych.
2. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, Zarząd może podejmować inne uchwały, w szczególności zawierające opinie i stanowiska Zarządu.
3. Uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu z możliwością zaznaczenia zdania odrębnego w protokole.
4. Uchwały Zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje Starosta. W decyzjach wymienia się imiona i nazwiska członków Zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji.
5. Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu.
6. W przypadku równej liczby głosów za i przeciw decyduje głos Przewodniczącego Zarządu.
§ 65
1. Inicjatywa uchwałodawcza dotycząca uchwał Zarządu przysługuje członkom Zarządu, oraz Sekretarzowi Powiatu i Skarbnikowi Powiatu.
2. Zarząd rozstrzyga o sposobie wykonania uchwał Rady, chyba że Rada określi zasady wykonywania swojej uchwały.
§ 66
1. Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół.
2. W protokole podaje się imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a w przypadku, gdy w posiedzeniu Zarządu uczestniczyły również inne osoby, w protokole podaje się ich imiona i nazwiska oraz wskazuje w jakim charakterze te osoby uczestniczyły w posiedzeniu.
3. Protokół z posiedzenia powinien odzwierciedlać przebieg posiedzenia, a zwłaszcza przebieg dyskusji nad rozstrzygnięciami podejmowanymi przez Zarząd.
4. Protokół z posiedzenia Zarządu podpisuje Przewodniczący Zarządu.
5. Członkowie Zarządu uczestniczący w posiedzeniu mogą zgłosić do protokołu wniosek o jego sprostowanie lub uzupełnienie.
6. Zarząd zatwierdza protokół z posiedzenia na posiedzeniu następnym. W razie zgłoszenia wniosków, o których mowa w ust. 5, o ich uwzględnieniu rozstrzyga Zarząd.
7. Zarząd udostępnia protokoły ze swoich posiedzeń do publicznego wglądu, o ile nie narusza to przepisów o ochronie tajemnicy państwowej lub służbowej albo o ochronie danych osobowych.
8. Organy kontrolujące działalność Zarządu mają prawo wglądu do protokołów posiedzeń i uchwał Zarządu.
§ 67
Starosta składa Radzie na każdej sesji sprawozdanie z działalności Zarządu w okresie od poprzedniej sesji.
Skarbnik Powiatu, Sekretarz Powiatu i Powiatowy Rzecznik Konsumentów
§ 68
1. Skarbnik Powiatu jest głównym księgowym budżetu Powiatu.
2. Zadania Skarbnika Powiatu jako głównego księgowego budżetu Powiatu, określają odrębne przepisy.
3. Skarbnik Powiatu kontrasygnuje dokumenty dotyczące czynności prawnych mogących powodować powstanie zobowiązań majątkowych.
4. Do kontrasygnaty czynności, o których mowa w ust. 3, Skarbnik może upoważnić inną osobę.
5. Skarbnik Powiatu, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej dokonania na polecenie Starosty, przy równoczesnym powiadomieniu o tym Rady i Regionalnej Izby Obrachunkowej.
§ 69
1. Sekretarz Powiatu, w imieniu Starosty, sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań przez komórki organizacyjne Starostwa, w szczególności nad terminowym i prawidłowym załatwieniem spraw, przestrzeganiem regulaminu organizacyjnego Starostwa i instrukcji kancelaryjnej.
2. Ponadto Sekretarz Powiatu zapewnia merytoryczną i techniczno-organizacyjną obsługę posiedzeń organów kolegialnych Powiatu oraz wykonuje inne zadania w ramach upoważnień udzielonych przez Zarząd i Starostę.
§ 70
Sekretarz Powiatu i Skarbnik Powiatu uczestniczą w pracach Zarządu oraz w obradach Rady.
§ 71
1. Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania Powiatu w zakresie ochrony praw konsumentów, a w szczególności zapewnia bezpłatne poradnictwo konsumenckie i informację prawną, inicjuje procedurę stanowienia i zmiany prawa miejscowego regulującego problematykę praw konsumentów, występuje do przedsiębiorców, współdziała z instytucjami powołanymi do ochrony konkurencji i praw konsumentów, wytacza powództwa na rzecz konsumentów lub za ich zgodą wstępuje do toczącego się postępowania.
2. Powiatowy Rzecznik Konsumentów jest bezpośrednio podporządkowany Radzie i ponosi przed nią odpowiedzialność.