Regulamin
dostarczania wody i odprowadzania ścieków
obowiązujący na obszarze gminy Brzeg Dolny
Niniejszy regulamin został opracowany na podstawie:
1) ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747),
2) ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późniejszymi zmianami),
3) Statutu Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Brzegu Dolnym.
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin określa zasady i warunki zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz odprowadzania ścieków, a także wzajemne relacje pomiędzy Zakładem a odbiorcą usług, w tym:
1) minimalny poziom usług świadczonych przez Zakład w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
2) szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług,
3) sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach,
4) warunki przyłączania do sieci,
5) techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych,
6) sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług oraz odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków,
7) standardy obsługi odbiorców usług, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji w przypadkach zakłóceń w dostawie wody i odprowadzania ścieków.
R o z d z i a ł II
Poziom usług świadczonych przez Zakład w zakresie zaopatrzenia w wodę
§ 2
Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Brzegu Dolnym zwany dalej Zakładem ma obowiązek:
1) dostarczać z sieci wodociągowej Zakładu wodę do odbiorcy na podstawie zawartej z nim umowy, tzn. zapewnić dostawę wody o wymaganym ciśnieniu oraz odpowiedniej jakości, zgodnej z obowiązującymi przepisami.
Jakość wody dostarczonej przez Zakład stwierdza się u wylotu na zaworze głównym – przed wodomierzem,
2) zapewnić prawidłową eksploatację sieci wodociągowej wraz z częścią przyłącza – do zaworu głównego wraz z wodomierzem oraz dokonywać niezbędnych napraw na swój koszt, z wyjątkiem usuwania uszkodzeń powstałych z winy odbiorcy wody,
3) zapewnić sprawność techniczną sieci wodociągowych,
4) dokonywać kontroli funkcjonowania wodomierzy:
a) z własnej inicjatywy – bez pobierania opłat,
b) na żądanie odbiorcy wody, a w przypadku stwierdzenia prawidłowego funkcjonowania wodomierza – na koszt odbiorcy,
5) wydawać warunki techniczne niezbędne do podłączenia instalacji wodociągowej budynku do sieci wodociągowej Zakładu oraz uzgadniać w ciągu 14 dni przedkładaną przez inwestora dokumentację techniczną,
6) zamontować wodomierz na przyłączu za zaworem głównym – na koszt Zakładu (wodomierze poza wodomierzem głównym są integralną częścią instalacji wewnętrznej i ich montaż, utrzymanie oraz legalizacja obciąża odbiorcę wody),
7) zapewnić spełnienie warunków wprowadzania ograniczeń dostarczania wody, w przypadku wystąpienia jej niedoboru.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 2 pkt 2, pkt 4, pkt 6).
§ 3
Zakład ma prawo:
1) kontrolować prawidłowość realizacji robót zgodnie z wydanymi technicznymi warunkami przyłączenia do sieci wodociągowej,
2) wymagać od inwestora – przed ostatecznym uruchomieniem przyłącza wodociągowego – dokumentów stwierdzających, iż nowy obiekt został wykonany zgodnie z przepisami Prawa budowlanego i sanitarnego,
3) za okazaniem upoważnienia kontrolować – w czasie eksploatacji – stan techniczny przyłącza wodociągowego oraz wodomierza,
4) wejścia na teren posesji w celu usunięcia awarii (w pasie o szerokości niezbędnej do wykonania robót) – bez odszkodowania.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 3 pkt 3 we fragmencie “oraz wodomierza”, § 3 pkt 4).
R o z d z i a ł III
Prawa i obowiązki odbiorców wody
§ 4
Odbiorca wody ma prawo:
1) do dostawy wody o odpowiednim ciśnieniu i jakości,
2) do zgłaszania reklamacji dotyczących wysokości naliczonych opłat za wodę,
3) żądać od Zakładu – w uzasadnionych przypadkach – przeprowadzenia kontroli funkcjonowania wodomierza,
4) żądać odszkodowania za szkody powstałe z winy Zakładu przy dostarczaniu wody, z wyjątkiem sytuacji określonych w § 3 pkt 4 regulaminu,
5) żądać upustów w przypadku dostawy wody o obniżonej jakości (wielkość upustu określa umowa z odbiorcą wody),
6) uzyskać wskazanie zastępczych źródeł zaopatrzenia w wodę – w razie przerw w dostawie wody.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 4 pkt 3, pkt 4).
§ 5
Odbiorca wody zobowiązany jest do:
1) umożliwienia dostępu pracownikom Zakładu do wodomierza – w celu dokonania odczytów, sprawdzenia jego funkcjonowania, wykonania napraw lub wymiany,
2) prawidłowego utrzymania i zabezpieczenia pomieszczenia, w którym znajduje się wodomierz – między innymi przed działaniem niskich temperatur,
3) wykonywania na swój koszt wszelkich napraw instalacji wodociągowej za zaworem i wodomierzem głównym,
4) użytkowania instalacji wodociągowej w sposób wykluczający możliwość wystąpienia zakłóceń w funkcjonowaniu sieci wodociągowej, a w szczególności:
a) uniknięcia zderzeń hydraulicznych,
b) wyeliminowania możliwości wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania.
5) natychmiastowego powiadamiania Zakładu o wszel-kich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego, w tym o zerwaniu plomby.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwier-dzenie nieważności § 5 pkt 1).
§ 6
Odbiorcy wody zabrania się:
1) używania wody dostarczanej z sieci wodociągowej, niezgodnie z umową zawartą z Zakładem,
2) poboru wody z sieci wodociągowej z pominięciem wodomierza,
3) przemieszczania wodomierza, zakłócania jego funkcjonowania, zrywania plomb lub uszkadzania osłon,
4) wykorzystywania sieci wodociągowej do uziemiania urządzeń elektrycznych,
5) lokalizacji budynków i budowli oraz nasadzania drzew i krzewów na sieciach wodociągowych w pasie o szerokości 3 m.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwier-dzenie nieważności § 6 pkt 5).
§ 7
Naruszenie postanowień § 5 i 6 pociąga za sobą możliwość wypowiedzenia przez Zakład umowy o dostarczanie wody. Wypowiedzenie powinno być poprzedzone pouczeniem odbiorcy o nieprawidłowości jego postępowania i wynikających z tego konsekwencjach – z określeniem terminu zaprzestania niewłaściwego postępowania.
R o z d z i a ł IV
Warunki techniczne dostarczania wody
§ 8
1. Na wniosek odbiorcy Zakład zobowiązany jest określić warunki techniczne przyłączenia do sieci wodociągowej.
2. Wniosek o określenie technicznych warunków przyłączenia powinien zawierać:
a) oznaczenie wnioskodawcy,
b) określenie rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych, jak również charakterystyki zużycia wody,
c) informacje o przeznaczeniu wody,
d) informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, do którego będzie dostarczana woda, a w szczególności: powierzchnię użytkową i rodzaj lokali (mieszkalne, użytkowe) w budynkach zasilanych w wodę oraz wyposażenie lokali i obiektów w urządzenia zużywające wodę,
e) proponowany termin rozpoczęcia poboru wody.
3. Do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości oraz aktualną mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości względem sieci wodociągowej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
§ 9
1. Zakład określa warunki przyłączenia i przekazuje je wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie, w terminie nie dłuższym, niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.
2. Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich wydania.
3. Warunki przyłączenia określają:
a) miejsce i sposób przyłączenia sieci wodociągowej z instalacjami odbiorcy,
b) maksymalne dobowe zapotrzebowanie na pobór wody,
c) wymagania dotyczące miejsca zainstalowania wodomierza głównego,
d) termin ważności warunków przyłączenia.
§ 10
Umowa o przyłączenie określa:
1) strony zawierające umowę,
2) zakres prac projektowych i budowlano-monta-żowych oraz prac związanych z przeprowadzaniem prób i odbiorów końcowych,
3) sposób koordynacji prac wykonawczych przez strony oraz kontroli dotrzymywania wymagań określonych w warunkach przyłączenia,
4) terminy:
a) zakończenia budowy przyłącza oraz terminy przeprowadzenia niezbędnych prób i odbiorów częściowych,
b) przewidywany termin rozpoczęcia zaopatrzenia w wodę,
c) odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków zawartych w umowie o przyłączenie.
§ 11
1. Umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia prac projektowych.
2. Określone w umowie o przyłączenie próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.
3. Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w pkt 2, są potwierdzane przez strony w protokołach, których wzory określa Zakład.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA stwierdzono nieważność § 11 ust. 3 we fragmencie “których wzory określa Zakład”).
§ 12
1. W przypadku wykonania nowego przyłącza – dostarczanie wody uzależnione jest od terminu zakończenia prac oraz dokonania ich odbioru.
2. Realizacja nowego przyłącza odbywa się na koszt odbiorcy w oparciu o wydane warunki techniczne.
3. Dokumentacja techniczna nowego przyłącza wymaga uzgodnienia z Zakładem.
4. Budowa przyłącza wodociągowego odbywa się w oparciu o pozwolenie na budowę, wydane przez właściwy organ architektoniczny, a w przypadkach uzasadnionych także po uzyskaniu zgody zarządcy drogi.
5. O terminie przystąpienia do robót budowlanych odbiorca zobowiązany jest powiadomić Zakład na co najmniej trzy dni przed ich rozpoczęciem.
6. Po zakończeniu prac i dokonaniu ich odbioru następuje dostarczenie wody na zasadach określonych w § 9. Przyłącze po przejęciu do eksploatacji staje się własnością Zakładu na warunkach określonych w umowie.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwier-dzenie nieważności § 12 ust. 6 zdanie drugie).
§ 13
1. Dostarczanie wody dla odbiorcy – w przypadku istniejących przyłączy – następuje w ciągu dwóch dni od podpisania umowy, po uprzednim zamontowaniu wodomierza.
2. Uruchomienia przyłącza wodociągowego – poprzez otwarcie zasuwy – dokonuje Zakład po opłaceniu przez odbiorcę kosztów tego uruchomienia.
§ 14
1. Zakład może odciąć dostawę wody jeżeli:
a) przyłącze wodociągowe wykonano niezgodnie z przepisami prawa,
b) odbiorca usług nie uiścił opłat za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej zapłaty,
c) został stwierdzony nielegalny pobór wody.
2. W przypadku odcięcia dostawy wody, Zakład jest zobowiązany do równoczesnego udostępnienia zastępczego punktu poboru wody i poinformowania o możliwościach korzystania z niego.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 14).
R o z d z i a ł V
Zasady zawierania i rozwiązywania umów z odbiorcami wody
§ 15
Podpisanie umowy z odbiorcą usług następuje po uprzednim złożeniu przez niego pisemnego wniosku.
§ 16
Umowa może być zawierana z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z obiektu budowlanego, do którego ma być dostarczana woda albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA stwierdzenie nieważności § 16).
§ 17
Miejscem dostarczania wody przez Zakład (miejscem wydania rzeczy w rozumieniu Kodeksu cywilnego) jest zawór główny przed wodomierzem.
§ 18
Umowy zawierane są na czas nieokreślony z możliwością wypowiedzenia ich przez strony z zachowaniem trzymiesięcznego terminu wypowiedzenia lub na czas określony.
§ 19
Po upływie terminu wypowiedzenia Zakład zaniecha dostarczania wody i może zastosować środki techniczne uniemożliwiające pobór wody.
§ 20
W przypadku zmiany właściciela nieruchomości następuje wygaśnięcie umowy z dotychczasowym odbiorcą.
R o z d z i a ł VI
Zasady rozliczania należności za dostarczoną wodę
§ 21
Rozliczenie zużycia wody odbywa się w oparciu o odczyty wodomierza głównego zlokalizowanego na przyłączu – za zaworem głównym.
§ 22
W przypadku korzystania z podłączeń prowizorycznych (np. na czas budowy), zużycie wody będzie określane na podstawie wskazań wodomierza.
§ 23
W przypadku przejściowej niesprawności wodomierza, nieprzekraczającej trzech miesięcy, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w ostatnich sześciu miesiącach poprzedzających unieruchomienie wodomierza.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 23).
§ 24
Rozliczenie należności odbywa się na podstawie uchwały Rady Miejskiej w Brzegu Dolnym o zatwierdzeniu cen i stawek opłat za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków oraz ilości dostarczonej wody.
§ 25
Okresy obrachunkowe mogą być miesięczne, dwumiesięczne lub kwartalne, w zależności od postanowień umowy.
§ 26
Otrzymaną fakturę VAT za wodę odbiorca usług jest zobowiązany zapłacić według zasad ustalonych w umowie.
§ 27
Zgłoszenie reklamacji po upływie 14 dni od daty otrzymania faktury VAT nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności. W razie uwzględnienia reklamacji, ewentualna nadpłata podlega zaliczeniu w poczet przyszłych należności.
§ 28
1. Zwłoka w regulowaniu należności pociąga za sobą naliczanie odsetek ustawowych.
2. Jeżeli opłaty nie są wnoszone przez odbiorcę usług w wyznaczonym terminie, Zakład po uprzednim wysłaniu upomnienia i wyznaczeniu dodatkowego 14–dniowego terminu zapłaty wraz z powiadomieniem o grożących mu konsekwencjach z tytułu nieuregulowania należności – ma prawo wypowiedzieć umowę, jeżeli zaległości nie są uregulowane za dwa okresy obrachunkowe.
§ 29
Wznowienie dostarczania wody poprzez otwarcie przyłącza następuje po udokumentowaniu przez odbiorcę uiszczenia należnych kwot wraz z odsetkami ustawowymi, opłaceniu kosztów poniesionych przez Zakład związanych z zamknięciem i otwarciem przyłącza oraz zawarciu nowej umowy.
R o z d z i a ł VII
Przerwy i ograniczenia w ciągłości dostarczania wody – przypadki szczególne
§ 30
1. Wystąpienie przerw w dostawie wody może mieć miejsce w przypadku awarii lub planowanych prac konserwacyjno-remontowych.
2. O planowanych przerwach w dostawie wody, Zakład powinien powiadomić odbiorcę usług najpóźniej na 7 dni przed ich terminem.
3. O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę Zakład niezwłocznie informuje odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty.
4. W razie przerwy przekraczającej 12 godzin, Zakład powinien zapewnić zastępczy punkt poboru wody, informując odbiorców usług o jego lokalizacji.
§ 31
1. Wstrzymanie lub ograniczenie dostawy wody może nastąpić również w przypadku:
a) braku wody w ujęciu,
b) wydania decyzji organu Inspekcji Sanitarnej o wstrzymaniu dostawy wody,
c) potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów pożarowych,
d) gdy dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.
2. W czasie trwania klęski, Zakład ma prawo wprowadzić ograniczenia w konsumpcji wody, w granicach możliwości dystrybucji, po zawiadomieniu odbiorców usług.
§ 32
Zakład jest zobowiązany do regularnego informowania odbiorców usług (co 6 miesięcy) o jakości wody przeznaczonej do spożycia poprzez lokalne środki masowego przekazu.
R o z d z i a ł VIII
Poziom usług świadczonych przez Zakład w zakresie odbioru ścieków
§ 33
Zakład ma obowiązek:
1) przyjąć do systemu kanalizacyjnego Zakładu ścieki bytowe, komunalne oraz przemysłowe od dostawców ścieków – na podstawie zawartej z nimi umowy, a w szczególności zapewnić nieprzerwany odbiór ścieków, z wyjątkiem uzasadnionych przypadków określonych w rozdziale XIII niniejszego regulaminu,
2) zapewnić prawidłową eksploatację sieci kanalizacyjnej wraz z częścią przyłącza będącego na majątku Zakładu oraz dokonywać niezbędnych napraw na swój koszt, z wyjątkiem usuwania zatorów i uszkodzeń spowodowanych przez dostawcę ścieków,
3) wydać warunki techniczne niezbędne do podłączenia do sieci kanalizacyjnej Zakładu,
4) kontrolować odprowadzane ścieki pod względem ich zgodności z obowiązującymi normami,
5) określić jakość dostarczanych ścieków w pierwszej studzience od strony budynku – na przykanaliku będącym w majątku Zakładu (granica podziału stron).
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 33 pkt 2).
§ 34
Zakład ma prawo:
1) kontrolować prawidłowość realizacji robót zgodnie z wydanymi warunkami technicznymi,
2) wymagać przed ostatecznym uruchomieniem przyłącza przedstawienia przez inwestora dokumentów stwierdzających, że obiekt został wykonany zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sanitarnego,
3) obciążać dostawcę ścieków kosztami wykonanych przez siebie kontroli i analiz, jeżeli zostanie stwierdzone nieprawidłowe eksploatowanie instalacji kanalizacyjnej przekraczającej dopuszczalne warunki,
4) w razie stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnych zanieczyszczeń określonych w załączniku do umowy – naliczać opłatę dodatkową określoną w taryfie cen i opłat za odprowadzanie ścieków zatwierdzoną uchwałą Rady Miejskiej w Brzegu Dolnym,
5) wejść na teren posesji w celu usunięcia awarii w pasie o szerokości niezbędnej do przeprowadzenia robót – bez odszkodowania.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 34 pkt 3, pkt 5).
R o z d z i a ł IX
Prawa i obowiązki dostawców ścieków
§ 35
Dostawca ścieków ma prawo:
1) do nieprzerwanego odbioru ścieków,
2) zgłaszać reklamacje dotyczące wysokości opłat za ścieki,
3) żądać odszkodowania za szkody powstałe z winy Zakładu, a mające związek z wykonywaniem, utrzymaniem i eksploatacją urządzeń kanalizacyjnych z wyjątkiem sytuacji określonych w § 34 pkt 5 regulaminu.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 35 pkt 3).
§ 36
Dostawca ścieków jest zobowiązany do:
1) wykonywania na swój koszt wszelkich napraw instalacji kanalizacyjnej do pierwszej studzienki rewizyjnej, będącej na majątku Zakładu licząc od strony budynku,
2) użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób wykluczający możliwość powstawania zakłóceń w funkcjonowaniu sieci kanalizacyjnej, a w szczególności:
a) niewrzucania do urządzeń instalacji kanalizacyjnej odpadów stałych, nawet rozdrobnionych,
b) niewylewania substancji o składzie i stężeniach przekraczających normy określone w obowiązujących przepisach,
3) zapewnienia dostępu pracownikom Zakładu do studzienki rewizyjnej w celu kontrolnego pobierania ścieków do analizy laboratoryjnej,
4) umożliwienia przeprowadzania przez pracowników Zakładu kontroli instalacji kanalizacyjnej i urządzeń podczyszczających,
5) powiadamiania Zakładu o posiadanych własnych ujęciach wody, w celu umożliwienia prawidłowego obliczania należności za odbiór ścieków,
6) wykonywania uszczelnień oraz zamontowania na swój koszt niezbędnych urządzeń zabezpieczających przed cofnięciem się ścieków do sieci kanalizacyjnej.
7) wykorzystywania swojego przyłącza wyłącznie na użytek własny i tylko do ścieków sanitarnych, chyba że zawarta umowa stanowi inaczej,
8) likwidacji na swój koszt instalacji, za pomocą której ścieki były odprowadzane do zbiorników bezodpływowych – do czasu włączenia do sieci kanalizacyjnej,
9) stosowania takich rozwiązań technicznych, które uniemożliwiają bezpośrednie połączenie instalacji wodociągowej z instalacją kanalizacyjną.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 36 pkt 8).
§ 37
Dostawcy ścieków zabrania się:
1) wykorzystywania instalacji kanalizacyjnej niezgodnie z jej przeznaczeniem,
2) lokalizacji budynków i budowli oraz nasadzania drzew i krzewów na sieciach kanalizacyjnych Zakładu w pasie o szerokości 5 m.
§ 38
Każde naruszenie zasad zawartych w § 36 i § 37 pociąga za sobą możliwość dochodzenia przez Zakład odszkodowania na drodze sądowej oraz możliwość wypowiedzenia umowy, co powinno być poprzedzone stosownym upomnieniem.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 38 we fragmencie “możliwość dochodzenia przez Zakład odszkodowania na drodze sądowej oraz”).
§ 39
Jeżeli istnieje zagrożenie prawidłowego funkcjonowania elementów systemu kanalizacyjnego na skutek zrzutu ścieków przekraczających dopuszczalne warunki, Zakład ma prawo nakazać zastosowanie niezbędnych urządzeń podczyszczających, ewentualnie określić odrębne warunki odbioru ścieków, jak również może dokonać natychmiastowego zamknięcia przyłącza i naliczać opłaty dodatkowe za przekroczenie ładunku, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
R o z d z i a ł X
Warunki techniczne odprowadzania ścieków
§ 40
Przyłączenie do sieci kanalizacyjnej następuje na podstawie umowy o przyłączenie i po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia określonych przez Zakład.
§ 41
1. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci kanalizacyjnej może występować osoba, posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci.
2. Osoba, o której mowa w pkt 1, składa w Zakładzie wniosek o określenie warunków przyłączenia.
3. Wniosek o określenie technicznych warunków przyłączenia powinien zawierać:
a) oznaczenie wnioskodawcy,
b) rodzaj i ilość, a w przypadku przemysłowych odbiorców usług, również jakość odprowadzanych ścieków,
c) informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, z którego będą odprowadzane ścieki,
d) proponowany termin rozpoczęcia odprowadzania ścieków do sieci kanalizacyjnej.
4. Do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości oraz mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości względem sieci kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
§ 42
1. Zakład określa warunki przyłączenia i przekazuje je wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie, w terminie nie dłuższym, niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.
2. Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich wydania.
3. Warunki przyłączenia określają:
a) miejsce i sposób przyłączenia sieci kanalizacyjnej z instalacjami odbiorcy,
b) rodzaj urządzeń sanitarnych i technicznych, którymi będą odprowadzane ścieki,
c) wymagania dotyczące miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego,
d) jakość odprowadzanych ścieków,
e) termin ważności warunków przyłączenia.
§ 43
Umowa o przyłączenie określa:
1) strony zawierające umowę,
2) zakres prac projektowych i budowlano-monta-żowych oraz sposobu przeprowadzania prób i odbiorów końcowych, wykonanych przez strony,
3) sposób koordynacji prac wykonawczych przez strony oraz kontroli dotrzymania wymagań określonych w warunkach przyłączenia,
4) terminy:
a) zakończenia budowy przyłącza oraz terminy przeprowadzenia niezbędnych prób i odbiorów częściowych,
b) przewidywany termin rozpoczęcia odprowadzania ścieków,
c) odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie.
§ 44
1. Umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia prac projektowych.
2. Określone w umowie o przyłączenie próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.
3. Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w pkt 2, są potwierdzane przez strony w protokołach, których wzory określa Zakład.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 4 ust. 3 we fragmencie “których wzory określa Zakład”).
§ 45
Na pisemny wniosek zainteresowanego Zakład zawrze stosowną umowę, w której określi warunki techniczne odbioru ścieków.
§ 46
Wydając warunki techniczne, Zakład uwzględni obowiązujące w tym zakresie normy.
§ 47
W przypadku gdy ścieki przekraczają dopuszczalne normy, Zakład ma prawo uzależnić podpisanie umowy od ich podczyszczenia przez dostawcę ścieków.
§ 48
Odbiór ścieków w przypadku istniejących przyłączy winien nastąpić z dniem podpisania umowy.
§ 49
1. W przypadku konieczności wykonania nowego przyłącza odbiór ścieków uzależniony jest od terminu zakończenia i odbioru tych prac.
2. Realizacja prac związanych z wykonaniem nowego przyłącza kanalizacyjnego odbywa się na koszt dostawcy ścieków – w oparciu o warunki techniczne wydane przez Zakład oraz na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przez właściwy organ architektoniczny, a w uzasadnionych przypadkach także za zgodą zarządcy drogi.
3. Dostawca ścieków jako inwestor ma obowiązek uzgodnić opracowaną dokumentacją techniczną z Zakładem.
4. O terminie przystąpienia do robót Inwestor jest zobowiązany powiadomić Zakład na 7 dni przed ich rozpoczęciem.
5. Po zakończeniu prac i dokonaniu ich odbioru, nastąpi przyjęcie ścieków od dostawcy na zasadach określonych w niniejszym regulaminie.
6. Przyłącze kanalizacyjne po przyjęciu do eksploatacji staje się własnością Zakładu na warunkach zawartych w umowie.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 49 ust. 6).
R o z d z i a ł XI
Zasady zawierania i rozwiązywania umów z dostawcami ścieków
§ 50
Podpisanie umowy następuje po uprzednim złożeniu wniosku przez dostawcę ścieków.
§ 51
Umowa może być zawierana z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z obiektu budowlanego, z którego mają być odprowadzane ścieki, albo z osobą która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 51).
§ 52
Miejscem odbioru ścieków przez Zakład jest pierwsza studzienka na przykanaliku będącym na majątku Zakładu, licząc od strony budynku.
§ 53
Umowy zawierane są na czas nieokreślony z możliwością wypowiedzenia ich przez strony z zachowaniem 3-miesięcznego terminu wypowiedzenia lub na czas określony.
§ 54
Po upływie terminu wypowiedzenia, Zakład zaniecha odbioru ścieków i może zastosować środki techniczne uniemożliwiające odbiór ścieków.
§ 55
W przypadku zmiany dostawcy ścieków następuje wygaśnięcie dotychczasowej umowy.
§ 56
Wysokość opłat za odprowadzanie ścieków zatwierdza stosowną uchwałą Rada Miejska w Brzegu Dolnym.
§ 57
Integralną częścią umowy z dostawcą ścieków, wprowadzającym ścieki przemysłowe, są załączniki dotyczące:
a) dopuszczalnych warunków jakim powinny odpowiadać ścieki wprowadzone do sieci kanalizacyjnej,
b) wysokości opłat dodatkowych za przekroczenia ww. warunków.
§ 58
W przypadku przekraczania warunków określonych w umowie oraz niepodejmowania przez dostawcę ścieków działań na rzecz poprawy jakości ścieków, Zakładowi przysługuje prawo rozwiązania umowy z 1-miesięcznym wypowiedzeniem.
R o z d z i a ł XII
Zasady rozliczania należności za odbiór ścieków
§ 59
1. Ilość ścieków wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej przez dostawcę ustalana jest:
1) na podstawie ilości zużytej wody w proporcji 1:1,
2) na podstawie ilości zużytej wody powiększonej o zużycie wody z własnych ujęć,
3) na podstawie ilości zużytej wody pomniejszonej o zużycie wody do celów produkcji rolnej,
4) na podstawie odczytów z urządzenia pomiarowego zamontowanego przez dostawcę ścieków na przyłączu kanalizacyjnym,
5) na podstawie odczytów z podlicznika zamontowanego przez odbiorcę wody do celów podlewania ogrodów przydomowych.
2. Montaż dodatkowego urządzenia pomiarowego spoczywa na odbiorcy wody.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. o NSA o stwierdzenie nieważności § 59 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4 i 5; § 59 ust. 2).
§ 60
1. Ilość ścieków w zakładach produkcyjnych może być pomniejszona o rozliczenie ilości wody bezpowrotnie zużytej na cele produkcyjne lub technologiczne.
2. Rozliczenia należy dokonać w oparciu o bilans wodno-ściekowy zakładu.
3. Ciężar dowodu w tym zakresie obciąża zainteresowanego przedsiębiorcę. Wielkości pomniejszenia określają strony w umowie.
(Skraga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 60).
§ 61
Naliczanie należności za ścieki odbywa się na podstawie ilości dostarczanych ścieków z zastosowaniem cen i taryf zatwierdzonych uchwałą Rady Miejskiej w Brzegu Dolnym.
§ 62
Okresy obrachunkowe mogą być miesięczne, dwumiesięczne lub kwartalne, w zależności od postanowień umowy.
§ 63
Fakturę VAT za ścieki dostawca zobowiązany jest zapłacić według zasad ustalonych w umowie.
§ 64
Zgłoszenie reklamacji po upływie 14 dni od daty otrzymania faktury VAT nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności. W razie uwzględnienia reklamacji, ewentualna nadpłata podlega zaliczeniu w poczet przyszłych należności.
§ 65
Zwłoka w uregulowaniu należności pociąga za sobą naliczanie odsetek ustawowych.
§ 66
Zakład może zamknąć przyłącze kanalizacyjne, jeżeli:
1) wykonano je niezgodnie z przepisami prawa,
2) dostawca ścieków nie uiścił opłat za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia,
3) jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa lub stwierdzono celowe uszkodzenie lub pominięcie urządzenia pomiarowego,
4) zostało stwierdzone nielegalne odprowadzenie ścieków.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914- -10/14/02 z dnia 12 grudnia 2002 r. do NSA o stwierdzenie nieważności § 66).
R o z d z i a ł XIII
Przerwy i ograniczenia w ciągłości świadczonych usług kanalizacyjnych – przypadki szczególne
§ 67
Wystąpienie przerwy w odbiorze ścieków może mieć miejsce w następujących przypadkach:
1) w związku z wykonaniem planowanych prac konserwacyjnych i remontowych,
2) w związku z koniecznością usunięcia awarii,
3) w przypadku wystąpienia siły wyższej,
4) gdy dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.
§ 68
O wstrzymaniu odprowadzania ścieków Zakład niezwłocznie informuje dostawców, w sposób zwyczajowo przyjęty.
R o z d z i a ł XIV
Standardy obsługi odbiorców usług
§ 69
1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszać reklamacje dotyczące ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.
2. Zakład powiadamia zainteresowanego o sposobie załatwienia reklamacji w terminie 14 dni od daty wpływu.
§ 70
Jeżeli strony nie ustaliły w umowie o dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków inaczej, obowiązują następujące standardy w zakresie udzielania przez Zakład informacji i odpowiedzi w związku z niedotrzymaniem ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków:
a) 12 godzin – na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw i zakłóceń w świadczeniu usług,
b) 7 dni – na pisemne żądanie usunięcia przerw i zakłóceń, o których mowa w pkt a,
c) 14 dni – na pisemne skargi i zażalenia, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
§ 71
Zakład zobowiązany jest do zawiadomienia odbiorców usług o planowanych zmianach warunków technicznych dostarczania wody i odprowadzania ścieków z wyprzedzeniem umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków, w nie krótszym niż 12 miesięcy.
R o z d z i a ł XV
Postanowienia końcowe
§ 72
Ceny i opłaty ustalone w taryfach obowiązują 1 rok od dnia wejścia w życie stosownej uchwały Rady Miejskiej w Brzegu Dolnym.