REGULAMIN RADY GMINY DZIADOWA KŁODA

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Rady zwany dalej “Regulaminem” określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej organów ze szczególnym uwzględnieniem zasad i trybu działania Komisji Rewizyjnej.

§ 2

1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje i Wójta wykonującego jej uchwały.

2. Wójt i komisje Rady działają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

3. Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy, który może w trakcie roku korygować i uzupełniać.

II. Sesje Rady

§ 3

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego sesję Rady zwołuje Wiceprzewodniczący.

2. Sesje zwoływane są w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał. W zawiadomieniu o zwołaniu sesji ujmuje się porządek obrad oraz dołącza się projekty uchwał.

§ 4

Porządek obrad pierwszej sesji Rady powinien obejmować następujące sprawy:

1) złożenie ślubowania przez radnych,

2) wybór Przewodniczącego Rady,

3) wybór Wiceprzewodniczącego Rady,

4) poinformowanie Rady o stanie gminy, ze szczególnym uwzględnieniem budżetu,

5) złożenie ślubowania przez Wójta.

§ 5

1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także innych przepisach prawa powszechnie obowiązującego.

2. Rada zajmuje merytoryczne stanowisko w sprawach związanych z realizacja kompetencji stanowiących i kontrolnych, w formie uchwał.

3. Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1) postanowienia proceduralne,

2) deklaracje – zawierające zobowiązanie do określonego postępowania,

3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,

4) apele – wzywające do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.

III. Przygotowanie i przebieg obrad

§ 6

1. Projekt porządku obrad, miejsce, dzień oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala Przewodniczący Rady w porozumieniu z Wójtem,

2. Zawiadomienie wraz z materiałami na sesję przesyła się radnym co najmniej na 7 dni przed terminem obrad, licząc od daty stempla pocztowego.

3. Na sesję Rady zapraszani są sołtysi, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, zastępca Wójta, sekretarz i skarbnik gminy oraz inne osoby imiennie wskazane przez Przewodniczącego Rady.

4. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady kieruje się również do mieszkańców gminy, podając informację do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i za pośrednictwem sołtysów na tablicach ogłoszeń w sołectwach co najmniej na 3 dni przed sesją.

5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 2, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie obrad może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad przed przystąpieniem do uchwalenia porządku obrad.

6. Sesje zwoływane zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1–5 są sesjami zwyczajnymi Rady.

7. W przypadku niecierpiącym zwłoki zwoływane są sesje nadzwyczajne bez zachowania wymogów ust. 1–5.

§ 7

1. Sesje Rady są jawne. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

3. Przebieg obrad może być rejestrowany.

§ 8

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu w tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na brak możliwości wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzania, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne przeszkody uniemożliwiające obradowanie lub podjęcie uchwał.

3. Fakty przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem odnotowuje się w protokole.

§ 9

1. Posiedzenie Rady otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący Rady.

2. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu (kworum).

3. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych na sali spadnie poniżej połowy ustawowego składu. Jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

§ 10

1. Przed przystąpieniem do obrad Przewodniczący stwierdza prawomocność rozpoczęcia obrad na podstawie podpisanej przez radnych listy obecności. W razie braku kworum wyznacza się nowy termin posiedzenia.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły: “Otwieram …... sesję Rady Gminy Dziadowa Kłoda”.

3. Po otwarciu obrad Przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad.

4. Na wniosek Wójta, Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Wójt, a projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji.

5. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz Wójt lub osoba przez niego upoważniona. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

§ 11

Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawy stanowią inaczej.

§ 12

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

2) interpelacje i wolne wnioski,

3) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

4) sprawozdanie Wójta i jego pracy i sprawozdania przewodniczących komisji o działalności komisji w okresie międzysesyjnym,

5) inne sprawy wynikające z rocznego planu pracy,

6) odpowiedzi na interpelacje i wnioski,

7) komunikaty Przewodniczącego Rady.

§ 13

1. Interpelacje (zapytania) i wnioski kierowane są do Wójta lub Przewodniczącego Rady w zależności od treści.

2. Interpelacje i wnioski składa się na piśmie lub ustnie podczas sesji do wskazanego adresata.

3. Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, lepszego zaspokojenia potrzeb ludności, usprawnienia prac i zapobiegania nadużyciom czy ochrony własności.

5. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na sesji lub na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedzi udzielają właściwie rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Wójta.

6. Wnioski, do których nie można ustosunkować się w trakcie sesji, kieruje i przekazuje się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. Procedurę załatwiania wniosków określa rozdział VIII Kodeksu postępowania administracyjnego.

7. Jeżeli radny uznaje odpowiedź na interpelację lub wniosek za niewystarczającą, może wnioskować o udzielenie dodatkowych wyjaśnień na najbliższej sesji Rady.

8. Przewodniczący informuje Radę na najbliższej sesji o odpowiedziach na interpelacje i wnioski składane przez Radę.

§ 14

1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady wg uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący Rady udziela głosu na sesji wg kolejności zgłoszeń. Poza kolejnością zgłoszeń udziela głosu:

1) Wójtowi lub osobie przez niego wskazanej,

2) przewodniczącemu komisji, w celu przedstawienia stanowiska komisji,

3) innej kompetentnej osobie w celu wyjaśnienia wątpliwości w danej sprawie.

3. Przewodniczący Rady może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, do których zalicza się wnioski o:

– stwierdzenie kworum,

– zmiany porządku obrad,

– ograniczenia czasu wystąpień,

– zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

– zarządzenia przerwy,

– odesłania projektu uchwał do komisji,

– przestrzegania regulaminu Rady.

4. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego “przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje się sprawę pod głosowanie.

5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie spoza Rady.

§ 15

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

3. Postanowienie ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesje i do publiczności.

4. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 16

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam … sesję Rady Gminy Dziadowa Kłoda”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji, nawet jeżeli objął więcej niż jedno posiedzenie.

§ 17

1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia, godzinę rozpoczęcia i zakończenia, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta oraz wskazywać numery uchwał,

2) stwierdzenie praworządności obrad,

3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) uchwalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności streszczenia wystąpień i tekst zgłoszonych interpelacji i wniosków oraz odpowiedzi na nie lub skierowanie do odpowiednich adresatów,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”,

8) podpis Przewodniczącego obrad i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi, odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.

3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

4. Protokół przyjmuje się na następnej sesji. Uwagi do protokołu zgłaszane przez radnych rozpatruje Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta. Zastrzeżenie istotne rozpatruje Rada, której sprostowanie bądź uzupełnienie załącza się do protokołu.

§ 18

1. Kopie protokołu wraz z uchwałami przekazuje się w ciągu 5 dni od odbycia sesji Wójtowi.

2. Wyciągi z protokołów oraz kopie uchwał przekazuje się również właściwym rzeczowo jednostkom organizacyjnym.

3. Protokół udostępniany jest do wglądu w biurze Rady oraz wykładany do powszechnego wglądu na sesji Rady.

4. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia notatek i odpisów z wyjątkiem części protokołu (sporządzonej w formie załącznika), który dotyczy tajności obrad Rady.

IV. Uchwały

§ 19

1. Uchwały, o jakich mowa w § 5 ust. 2, a także deklaracje, oświadczenia i apele, o jakich mowa w § 5 ust. 3, są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.

2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych odnotowanych w protokole z sesji.

§ 20

1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób czytelny.

2. Projekt uchwały powinien zawierać co najmniej:

1) datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) treść merytoryczną,

4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie.

Do projektu wskazane jest załączenie uzasadnienia, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o ewentualnych skutkach finansowych jej realizacji.

3. Projekty uchwał przygotowywane przez Wójta opiniują właściwe komisje Rady. Opinie komisji na sesji Rady przedstawia przewodniczący komisji lub wskazany przez komisję członek komisji.

4. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję Rady Wójt wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały. Opinię przedstawia Wójt lub upoważniona przez niego osoba.

5. Projekt uchwały przed przedłożeniem go Radzie winien być zaopiniowany przez radcę prawnego Urzędu Gminy lub sekretarza gminy.

§ 21

1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący prowadzący obrady.

2. Uchwały numeruje się cyfrą rzymską oznaczającą numer sesji, na której uchwała została podjęta, łamaną przez cyfrę arabską, określającą w danej kadencji numer uchwały, łamaną przez dwie ostatnie cyfry roku.

§ 22

1. Uchwały ewidencjonowane są w rejestrze i przechowywane wraz z protokołami w biurze Rady.

2. Kopie uchwał przekazywane są Wójtowi i kierownikom właściwych jednostek organizacyjnych gminy.

3. Sprawozdanie z realizacji uchwał przedkłada Wójt Radzie co najmniej raz w roku.

§ 23

1. Wójt przedkłada Wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od daty podjęcia ze szczegółowym uwzględnieniem aktów prawa miejscowego, których oryginał wraz z trzema kopiami jest przedstawiony z wnioskiem o ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Uchwałę budżetową oraz uchwałę o udzieleniu lub nieudzieleniu absolutorium oraz inne objęte zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej Wójt jest obowiązany przedłożyć Izbie również w terminie 7 dni od ich podjęcia.

V. Tryb głosowania

§ 24

1. W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

2. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

3. Głosowanie jest prawomocne tylko wtedy, gdy jest przeprowadzone w obecności co najmniej połowy składu Rady.

§ 25

1. Głosowanie tajne przeprowadza się w przepadkach określonych w ustawach.

2. Głosowanie tajne przeprowadza 3 osobowa komisja skrutacyjna wybrana spośród radnych. Komisję skrutacyjną wybiera się w głosowaniu jawnym. Przewodniczącego komisji członkowie wybierają spośród siebie.

3. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart do głosowania, które są ostemplowane pieczęcią Rady i zawierają:

1) w przypadku głosowania nad wyborem osób: imiona i nazwiska osób, miejsce po lewej stronie nazwiska na postawienie znaku “X” oraz możliwość zaznaczenia “wstrzymania się od głosu”,

2) w przypadku wyboru, na karcie do głosowania umieszcza się treść podejmowanego rozstrzygnięcia oraz możliwości: “za”, “przeciw”, “wstrzymanie się od głosu”.

4. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.

5. Po przeprowadzeniu głosowania i przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

7. W przypadku, gdy Rada postanowi o podjęciu uchwały w trybie głosowania imiennego, przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio. Na kartach do głosowania umieszcza się nazwisko i imię radnego.

§ 26

Gdy przedmiotem głosowania jest wydanie opinii, nieuzyskanie zwykłej większości głosów “za” wydaniem opinii pozytywnej równoznaczne jest z podjęciem uchwały o wydanie opinii negatywnej.

§ 27

1. Przewodniczący Rady przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga Przewodniczący Rady.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po uzyskaniu odpowiedzi twierdzącej zamyka listę kandydatów i zarządza wybory. Przepis nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

4. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje wg ich kolejności, z tym że można w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

§ 28

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały większą ilość głosów “za” niż “przeciw”. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady, za wyjątkiem rozstrzygnięć podejmowanych w głosowaniu tajnym.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych oddzielnie na pozostałe warianty.

3. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

4. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

VI. Komisje Rady

§ 29

1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej.

§ 30

1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy zatwierdzonym przez Radę lub innymi wynikającymi z bieżących potrzeb.

2. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji.

3. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa ich składu.

4. Komisje podejmują uchwały i stanowiska zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilości głosów “za” i “przeciw”, o wyniku głosowania rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.

§ 31

1. Radny uczestniczy z prawem głosu w pracach komisji, do których został wybrany. Radny niepełniący funkcji przewodniczącego Rady ma obowiązek pracy w co najmniej jednej komisji.

2. Radny nie może być członkiem więcej niż 2 komisji stałych.

3. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

4. Prawo wstępu na posiedzenie komisji przysługuje każdemu mieszkańcowi gminy za powiadomieniem przewodniczącego komisji lub biura Rady (ze względów organizacyjnych) w dniu poprzedzającym posiedzenie.

5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie prac komisji podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy na 3 dni przed posiedzeniem komisji.

§ 32

1. Komisjom stałym przysługują uprawnienia kontrolne w zakresie swojej działalności merytorycznej. Wskazane jest, by zakres kontroli nie pokrywał się z planem kontroli Komisji Rewizyjnej zatwierdzonym przez Radę na dany rok.

2. Przewodniczący komisji na 3 dni przed przystąpieniem do kontroli powiadamia kierownika jednostki organizacyjnej o przedmiocie, zakresie i czasie trwania kontroli.

3. Kontrolę przeprowadza się w obecności przedstawiciela jednostki kontrolowanej.

4. Kierownik kontrolowanej jednostki obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do przeprowadzenia kontroli. Czynności kontrolne nie mogą powodować zakłócenia normalnego toku pracy jednostek kontrolowanych i powinny być przeprowadzone w dniach i godzinach pracy tych jednostek.

5. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który podpisują członkowie komisji i kierownik kontrolowanej jednostki. W oparciu o wyniki kontroli zawarte w protokole komisja opracowuje uwagi, wnioski i zalecenia pokontrolne, które przekazuje wraz z protokołem Wójtowi, kierownikowi kontrolowanej jednostki i Przewodniczącemu Rady.

6. Kierownik kontrolowanej jednostki może w terminie 3 dni od otrzymania protokołu i zaleceń pokontrolnych złożyć wyjaśnienie skierowane do Wójta i komisji.

7. Wójt w ramach prowadzonego nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych gminy rozpatruje i stwierdza zasadność wydanych zaleceń, przekazując je do realizacji kierowników jednostki kontrolowanej.

§ 33

1. Wnioski wypracowane na posiedzeniu komisji przekazywane są do rozpatrzenia przez Wójta i skierowane do realizacji.

2. W przypadku niezadowolenia komisji z wyniku rozpatrzenia wniosku komisji czy zaleceń pokontrolnych przez Wójta komisja zwraca się do Rady o rozpatrzenie sprawy.

§ 34

1. Komisje Rady mogą odbywać posiedzenia wspólne, w szczególności w sprawach opiniowania materiałów na sesje Rady. Przewodniczący komisji ustalają, który z nich przewodniczy posiedzeniu wspólnemu.

2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych rad gmin i rad powiatów, zwłaszcza sąsiadujących, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

§ 35

1. Przewodniczący komisji stałych informują Radę o działalności komisji.

2. Informacje o działalności komisji przekazywane są na bieżąco na sesjach Rady ze szczegółowym uwzględnieniem informacji o wnioskach komisji i sposobie rozpatrzenia ich przez Wójta.

VII. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

§ 36

1. Komisja Rewizyjna jest stałą komisją Rady powoływaną w celu kontrolowania działalności Wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Wójta i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

3. W skład komisji wchodzą radni niepełniący funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady.

§ 37

Komisja przedstawia Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 31 stycznia każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej przybliżone terminy kontroli oraz tematykę i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.

§ 38

1. Komisja realizując swoje zadania kontrolne, bada pod względem legalności, gospodarności, rzetelności i celowości działalność gospodarczą, finansową i organizacyjno-administracyjną kontrolowanej jednostki.

2. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady materiały z kontroli działalności Wójta i jednostek organizacyjnych gminy dokonywanych przez inne podmioty, również zewnętrzne.

3. Komisja przeprowadza kontrolę wynikającą z zatwierdzonego planu pracy oraz wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady i w zakresie określonym przez Radę.

4. W przypadkach niecierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego kontrolę może zlecić Przewodniczący Rady.

§ 39

1. O terminie zamierzonej kontroli przewodniczący komisji informuje Wójta lub kierownika kontrolowanej jednostki na 3 dni przed zamierzoną kontrolą.

2. Kontrolę przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.

3. Postanowienia § 32 ust. 2–6 niniejszego regulaminu stosuje się odpowiednio.

§ 40

1. Kontrolę przeprowadza komisja na podstawie upoważnienia wystawionego przez Przewodniczącego Rady, z podaniem przedmiotu, zakresu i planowanego czasu kontroli.

2. Na wniosek komisji Przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Wójtem lub Radą w zależności od tego czy kontrolowana jest jednostka organizacyjna gminy czy Wójt, może zlecić opracowanie opinii czy ekspertyzy osobie posiadającej wiedzą fachową w zakresie związanym z przedmiotem kontroli.

§ 41

1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji oraz kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej.

2. Postanowienia § 34 ust. 5 Regulaminu Rady stosuje się odpowiednio. Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.

3. Wójt informuje na piśmie Przewodniczącego Rady, Komisję Rewizyjną i właściwą komisję stałą Rady o podjętych i planowanych przedsięwzięciach związanych z realizacją wniosków i zaleceń pokontrolnych w terminie 30 dni od otrzymania protokołu.

§ 42

1. Komisja Rewizyjna składa Radzie sprawozdania ze swojej działalności.

2. Sprawozdanie składane jest na bieżąco na najbliższej po terminie kontroli sesji Rady.

3. Sprawozdanie winno zawierać ocenę kontrolowanej jednostki, wskazywać uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej działalności oraz o podjętych przez Wójta przedsięwzięciach związanych z realizacją wniosków i zaleceń pokontrolnych.

4. W pierwszym kwartale roku komisja analizuje sposób realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych za rok ubiegły, przedkładając wyniki Radzie.

VIII. Odpowiedzialność porządkowa radnych

§ 43

Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy Dziadowa Kłoda.

§ 44

Radny obowiązany jest wypełniać obowiązki związane z uzyskaniem mandatu wynikające z ustawy o samorządzie gminnym i określone w rozdziale VII statutu gminy. W związku z czym:

1) Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności. Radny, przed posiedzeniem lub w ciągu 3 dni od daty odbycia sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność składając stosowne pisemne wyjaśnienia Przewodniczącemu Rady czy komisji.

2) Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych do których został wybrany lub oddelegowany:

– Przewodniczący Rady dokonuje okresowych ocen udziału radnych w pracach Rady i komisji, zwraca uwagę radnym na niedociągnięcia i może udzielić “regulaminowego ostrzeżenia”,

– w przypadku dalszego uchylania się radnego od wypełniania obowiązków Przewodniczący Rady może wystąpić do Rady o udzielenie “regulaminowego upomnienia”. Uchwałę w sprawie “regulaminowego upomnienia” podejmuje Rada po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień. Informację o udzieleniu “regulaminowego upomnienia” podaje się do wiadomości wyborców.

§ 45

1. Inicjatywę uchwałodawczą radny realizuje przedkładając propozycję na posiedzeniu komisji stałej lub zgłaszając Przewodniczącemu Rady.

2. Przewodniczący Rady kieruje propozycje radnego do zaopiniowania przez merytorycznie właściwą komisję Rady.

3. Komisja rozpatruje inicjatywę uchwałodawczą pod kątem legalności, celowości i zasadności propozycji i uchwala o wystąpieniu (lub nie wystąpieniu) do Wójta o przygotowanie projektu uchwały.

§ 46

1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy okoliczności sprawy bada komisja doraźna w składzie:

1) Przewodniczący Rady,

2) Wiceprzewodniczący Rady,

3) sekretarz gminy,

z tym, że w skład komisji nie wchodzi radny, jeżeli dotyczy go wniosek pracodawcy.

2. Komisja w składzie określonym w ust. 1 bada okoliczności wskazane we wniosku pracodawcy w szczególności, czy wskazana podstawa rozwiązania stosunku pracy ma związek z wykonywaniem przez radnego mandatu.

3. O wyrażeniu zgody na rozwiązanie stosunku pracy lub jej odmowie decyduje Rada po rozpatrzeniu wniosku komisji doraźnej. Tryb głosowania ustala Rada.

§ 47

W przypadku niezłożenia oświadczenia majątkowego w terminie:

1) 30 dni od dnia objęcia mandatu,

2) w każdym następnym roku kadencji w terminie do 31 marca, wg stanu na koniec grudnia roku poprzedniego,

3) na 2 miesiące przed datą wyborów do Rady radnemu nie przysługuje dieta do czasu złożenia oświadczenia.

IX. Tryb przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez Radę Gminy

§ 48

1. Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, skarżących także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

2. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, lepszego zaspakajania potrzeb ludności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom oraz ochrony własności.

§ 49

1. Dni i godziny przyjmowania mieszkańców gminy w sprawach skarg i wniosków ustala Przewodniczący Rady w ciągu 30 dni od jego wyboru.

2. Informację o przyjmowaniu w sprawach skarg i wniosków zamieszcza się na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy oraz na zewnątrz Urzędu.

§ 50

1. Jeżeli do rozpatrzenia skargi czy wniosku władna jest Rada Gminy, w imieniu Rady skargi i wnioski rozpatruje komisja doraźna w składzie:

1) Przewodniczący Rady,

2) Wiceprzewodniczący Rady,

3) przewodniczący komisji stałej właściwej z uwagi na przedmiot wniosku.

2. Skargi i wnioski rozpatrywane są zgodnie z procedurą określoną w dziale VIII k.p.a.

X. Postanowienia końcowe

§ 51

1. Regulamin wchodzi w życie z dniem wejścia w życie Statutu Gminy Dziadowa Kłoda, którego załącznik stanowi.

2. Zmian w regulaminie Rady dokonuje się w trybie określonym dla jego uchwalenia.