R o z d z i a ł III
Organizacja i tryb pracy Rady Gminy
§ 11
1. Organem stanowiącym i kontrolnym gminy jest Rada Gminy.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
3. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.
§ 12
1. Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należą:
1) uchwalenie statutu gminy,
2) ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) powołanie i odwołanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy na wniosek wójta,
4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Gminy,
b) emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez gminy,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalenie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę Gminy,
f) tworzenie i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania udziałów i akcji przez wójta,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wartości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,
10) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań z zakresu właściwości powiatu i województwa, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
12) podejmowanie uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
15) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.
3. W okresie 6 miesięcy od wyborów Rada uchwala program rozwoju społeczno-gospodarczego “Program Kadencyjny” stanowiący podstawę do opracowywania rocznych planów budżetowych.
§ 13
1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
2. Prawo zgłaszania kandydatów na przewodniczącego Rady i jego zastępcę przysługuje radnym.
3. Funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.
4. Do zadań i kompetencji przewodniczącego Rady Gminy należy:
1) zwoływanie sesji i prowadzenie obrad Rady,
2) organizowanie pracy Rady,
3) udzielanie informacji o pracach Rady,
4) reprezentowanie Rady na zewnątrz,
5) wydawanie upoważnień do kontroli wynikających z planów pracy komisji stałych oraz zlecanie kontroli doraźnej,
6) rozstrzyganie swoim głosem w przypadku równej liczby głosów w głosowaniu jawnym.
5. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.
6. W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.
7. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego nastźpuje na wniosek co najmniej Ľ ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.
§ 14
1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego Rady w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
2. Rada Gminy może wprowadzać zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju, a obrady prowadzi do czasu wyboru przewodniczącego Rady najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
4. Na wniosek wójta lub co najmniej Ľ ustawowego składu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołaę sesjź w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
§ 15
1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał. Uchwały Rady podpisuje osoba prowadząca obrady, tj. przewodniczący lub wiceprzewodniczący Rady.
2. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:
– wójt,
– komisje Rady,
– radny.
3. Na wniosek wójta przewodniczący Rady Gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Wójt Gminy a projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem sesji Rady.
§ 16
1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
2. Do zadań komisji stałych Rady należy w szczególności:
1) opiniowanie projektów uchwał Rady Gminy,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
3) analizowanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji do rozpatrzenia,
4) przekładanie planu pracy Radzie Gminy oraz sprawozdań z działalności.
3. Radny może być członkiem dwóch komisji stałych.
§ 17
1. Rada Gminy powołuje następujące komisje stałe:
1) Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu, Rolnictwa i Ochrony Środowiska,
2) Komisję Kultury, Sportu, Oświaty, Zdrowia i Praworządności,
3) Komisję Rewizyjną.
2. Przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego komisji wybiera komisja ze swojego grona.
3. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu. Prawo wstępu na posiedzenia komisji przysługuje każdemu mieszkańcowi gminy za powiadomieniem przewodniczącego komisji (ze względów organizacyjnych) w dniu poprzedzającym posiedzenie.
§ 18
1. W celu kontrolowania wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy Rada powołuje Komisję Rewizyjną.
2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni niepełniący funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady.
3. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej oraz szczegółowy tryb pracy Rady i jej organów określa regulamin Rady Gminy Dziadowa Kłoda załącznik nr 5 niniejszego statutu.
§ 19
1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, udziału w głosowaniu na sesjach Rady i występowania z interpelacjami i wnioskami.
2. Tryb zgłaszania interpelacji i wniosków określa regulamin Rady Gminy.
3. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby radnych, działające według następujących zasad:
1) kluby łączą radnych o wspólnych celach działania,
2) kluby powinny liczyć co najmniej 4 radnych,
3) można należeć tylko do jednego klubu,
4) powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia przewodniczącemu powiadomienia wraz z listą członków klubów i ich oświadczeniami o przystąpieniu do klubu,
5) przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów,
6) przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz,
7) działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i niniejszym statucie,
8) działalność klubu nie może być finansowana z budżetu gminy.
§ 20
Obsługę Rady i jej organów zapewnia biuro Rady, wchodzące w skład Urzędu Gminy.