198 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W ZŁOTYM STOKU z dnia 30 grudnia 2002 r. o zmianie Statutu Sołectwa Chwalisław Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35 ust. 1 i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1999 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) Rada Miejska w Złotym Stoku uchwala, co następuje: |
§ 1
Uchwalić Statut Sołectwa Chwalisław w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2
Traci moc uchwała Rady Miejskiej w Złotym Stoku nr IX/53/99 z dnia 21 maja 1999 r. w sprawie zmiany Statutu Sołectwa Chwalisław.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY |
JERZY TICHANOWICZ |
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Złotym Stoku z dnia 30 grudnia 2002 r. (poz. 198)
STATUT SOŁECTWA
WSI CHWALISŁAW
R o z d z i a ł I
Sołectwo i teren jego działania
§ 1
1. W skład sołectwa Chwalisław wchodzi wieś Chwalisław.
2. Sołectwo położone jest w gminie Złoty Stok.
3. Sołectwo obejmuje obszar 1502,05 ha.
4. Położenie sołectwa w gminie określa mapa sytuacyjna zawarta na ostatniej stronie statutu.
R o z d z i a ł II
Organy sołectwa i zakres ich działania
§ 2
Organami sołectwa są:
1. Zebranie wiejskie – organ uchwałodawczy.
2. Sołtys – organ wykonawczy.
3. Rada sołectwa – organ wspomagający.
4. Komisja rewizyjna – organ kontrolny.
§ 3
Do kompetencji i obowiązków zebrania wiejskiego należy;
1. Wybieranie i odwoływanie sołtysa, rady sołeckiej oraz powoływanie i odwoływanie komisji rewizyjnej sołectwa.
2. Podejmowanie uchwał w sprawie dysponowania mieniem sołectwa.
3. Uchwalenie, najpóźniej do 15 września każdego roku wniosków w celu rozpatrzenia ich przez Radę Miejską i uwzględnienia w budżecie gminy następnego roku.
4. W przypadku planowania w budżecie gminy wydatków na sołectwo związanych z budową urządzeń komunalnych lub budową infrastruktury sołectwa – uchwalanie wysokości udziału mieszkańców w budowie tych urządzeń oraz sposobu zbierania środków od mieszkańców lub instytucji i innych jednostek organizacyjnych, usytuowanych na terenie sołectwa lub mogących w przyszłości korzystać z tych urządzeń.
5. Przyjmowanie sprawozdań sołtysa z działalności gospodarczej i finansowej sołectwa.
6. Podejmowanie uchwał w innych istotnych dla wspólnoty sprawach.
§ 4
1. Do kompetencji i obowiązków sołtysa należy:
1) Reprezentowanie sołectwa na zewnątrz.
2) Inicjowanie i organizowanie przedsięwzięć mających na celu zaspokajanie potrzeb społeczności sołectwa.
3) Wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego i Rady Miejskiej dotyczących sołectwa.
4) Wykonywanie zwykłego zarządu mieniem sołectwa.
5) Prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem środkami finansowymi sołectwa w uzgodnieniu z radą sołecką.
6) Opiniowanie wniosków o przyznanie zasiłków oraz zwolnień i przesunięć terminów rat podatków rolnych.
7) Potwierdzanie okoliczności wymaganych przepisami prawa przy załatwianiu spraw przez mieszkańców sołectwa.
8) Występowanie z wnioskami i interwencjami do organów gminy.
9) Stosowanie instrukcji kancelaryjnej oraz trybu obiegu dokumentów zgodnie z wytycznymi Skarbnika Gminy.
10) Składanie sprawozdań z działalności rady sołeckiej przed zebraniem wiejskim.
11) W miarę możliwości uczestniczenie w sesjach Rady Miejskiej.
12) Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa w zakresie: obronności, inkasa niektórych opłat i podatków, zapobieganie klęskom żywiołowym oraz prowadzenie i nadzorowanie usuwania ich skutków,
13) Podawanie do publicznej wiadomości informacji podlegających ogłoszeniu.
2. Sołtysowi przysługuje prowizja oraz inne należności na zasadach ustalonych przez Radę Miejską w odrębnej uchwale.
§ 5
1. Do obowiązków i kompetencji rady sołeckiej należy:
1) Przygotowywanie zebrań wiejskich (co najmniej 2 razy w roku) oraz przygotowywanie uchwał.
2) Dysponowanie środkami finansowymi przyznanymi sołectwu z budżetu gminy.
3) Zbieranie wniosków dotyczących w działalności sołectwa.
4) Przygotowywanie wystąpień do organów gminy w sprawach przekraczających zakres kompetencji sołectwa.
5) Inicjowanie działań społeczno-użytecznych dla wspólnoty sołectwa.
6) Prowadzenie działalności gospodarczej i kulturalno-rozrywkowej.
2. Członkowie rady sołeckiej zobowiązani są do uczestniczenia w zebraniach rady.
§ 6
1. Komisja rewizyjna sołectwa jest organem kontroli wewnętrznej zebrania wiejskiego.
2. Komisja prowadzi kontrolę całokształtu działalności sołtysa i rady sołeckiej.
3. Komisja przystępuje do pracy na zlecenie zebrania wiejskiego, Burmistrza lub z własnej inicjatywy.
4. Komisja rewizyjna każdorazowo przedkłada Burmistrzowi protokół z kontroli.
R o z d z i a ł III
Zasady zwoływania i działalności zebrania wiejskiego
§ 7
1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys.
2. Zebranie może również zwołać radny lub Burmistrz.
3. Obowiązek powiadomienia mieszkańców sołectwa, o zebraniu wiejskim oraz o proponowanym porządku obrad należy do sołtysa bez względu na to, kto zwołuje zebranie.
§ 8
1. Zebranie może podejmować prawomocne uchwały, gdy uczestniczy w nim co najmniej 10% mieszkańców posiadających czynne i bierne prawo wyborcze. Posiadanie czynnego i biernego prawa wyborczego określa się według ordynacji wyborczej do Rad Gmin.
2. W przypadku braku kworum, zebranie wiejskie może podejmować prawomocne uchwały (za wyjątkiem wynikających z § 3 pkt 1), jeżeli uczestniczy w nim co najmniej 20 osób.
§ 9
Zebranie wiejskie podejmuje uchwały jawne – zwykłą większością głosów.
§ 10
Na wniosek poparty przez Ľ osób obecnych na zebraniu wiejskim i upoważnionych do głosowania, uchwały podejmowane są tajnie.
§ 11
1. Zebraniu przewodniczy sołtys lub osoba zwołująca zebranie.
2. Zebrania wiejskie są protokołowane.
3. Protokół z zebrania wiejskiego powinien zawierać:
1) miejscowość i datę zebrania,
2) stwierdzenie ważności zebrania,
3) porządek zebrania,
4) treść podejmowanych uchwał i przebieg dyskusji,
5) podpisy sołtysa i protokolanta,
6) listę obecności i wszystkie załączniki, jeśli były one niezbędne przy dyskusji.
4. Kopie protokołu z zebrania przesyła się Burmistrzowi.
R o z d z i a ł IV
Wybór sołtysa i rady sołeckiej
§ 12
Wybory sołtysa, rady sołeckiej oraz komisji rewizyjnej sołectwa i ich odwołanie dokonywane są tajnie. Aby wybór był prawomocny niezbędna jest obecność co najmniej 10% upoważnionych do głosowania mieszkańców sołectwa.
§ 13
1. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata.
2. Rada sołecka liczy od 5 do 7 członków.
3. Rada sołecka wybiera ze swego grona przewodniczącego rady sołeckiej.
4. Posiedzenia rady sołeckiej zwołuje jej przewodniczący w porozumieniu z sołtysem.
5. Sołtys ma prawo uczestnictwa w posiedzeniach rady sołeckiej.
§ 14
1. Wyboru sołtysa, rady sołeckiej i komisji rewizyjnej sołectwa dokonuje się w wyborach tajnych i bezpośrednich z pośród nieograniczonej liczby kandydatów, zgłaszanych na zebraniu wiejskim (wyborczym), zwykle większością głosów.
2. Odwołanie sołtysa, rady sołeckiej i komisji rewizyjnej sołectwa dokonuje się na zebraniu wiejskim w głosowaniu tajnym i bezpośrednim, bezwzględną większością głosów osób biorących udział w głosowaniu.
Odwołane może być podjęte po umożliwieniu wypowiedzenia się zainteresowanych stron.
§ 15
1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna, powołana spośród uprawnionych uczestników zebrania wiejskiego.
2. Do zadań komisji należy:
a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatów,
b) przeprowadzanie głosowania tajnego (urna),
c) ustalenie wyników wyborów (za wybranych uważa się tych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów),
d) ogłoszenie wyników wyborów,
e) sporządzenie protokołów z głosowania.
R o z d z i a ł V
Majątek sołectwa i jego finanse
§ 16
1. Sołectwo dysponuje mieniem:
a) budynkiem użyteczności publicznej świetlicy wiejskiej w Chwalisławiu 50,
b) sprzętem stanowiącym wyposażenie świetlicy wiejskiej w Chwalisławiu ujętym w spisie inwentarzowym,
c) majątek ruchomy sołectwa stanowią również stroje (ubiory) zespołu “Górskie Echo”, pozostające w dyspozycji członków zespołu (wg protokołu zdawczo-odbiorczego).
2. Sołectwo sprawuje Zarząd budynkiem Chwalisław 50.
3. Sołectwo pobiera opłaty czynszowe za wynajem pomieszczeń świetlicy (za wyjątkiem działalności statutowej sołectwa).
4. Należności z opłat czynszowych przeznaczone są na zwrot wydatków poniesionych na utrzymanie budynku.
5. Sołectwo może przyjąć inne składniki mienia przekazane przez Radę Miejską oddzielną uchwałą.
§ 17
1. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Sołectwo jest zobowiązane przestrzegać zasad gospodarki finansowej obowiązujących jednostki budżetowe gminy.
3. Sołectwo dysponuje środkami finansowymi uchwalonymi przez Radę Miejską.
4. Przewodniczący rady sołeckiej po uchwaleniu budżetu gminy, na najbliższym zebraniu wiejskim powiadamia mieszkańców wsi o wysokości przyznanych środków oraz planowym sposobie ich wykorzystania.
5. Rada sołecka na zebraniu wiejskim składa mieszkańcom wsi sprawozdanie z wykorzystania otrzymanych środków, w terminie do 1 miesiąca po zakończeniu roku budżetowego.
§ 18
1. Dochody sołectwa tworzą:
a) środki finansowe przypadające corocznie z budżetu gminy,
b) dochody własne sołectwa pochodzące z najmu, dzierżawy lokali, imprez,
c) dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych.
2. Księgowość dochodów i wydatków sołectwa prowadzi Urząd Miejski.
R o z d z i a ł VI
Postanowienia końcowe
§ 19
1. Kontrolę nad działalnością sołectwa sprawuje zebranie wiejskie, komisja rewizyjna sołectwa, Burmistrz.
2. Każdy mieszkaniec uczestniczący w zebraniu wiejskim ma prawo domagać się sprawozdania z wykonania uchwały zebrania wiejskiego.
3. Nadzór nad działaniem organów sołectwa w zgodności z prawem sprawuje Rada Miejska.
§ 20
Postanowienia statutu wchodzą w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.