R o z d z i a ł III

JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY

§ 23

1. Na terenie gminy działają jednostki pomocnicze – sołectwa:

1) Błotnica

2) Chwalisław

3) Laski

4) Mąkolno

5) Płonica.

§ 24

1. Utworzenie jednostki pomocniczej następuje w drodze uchwały Rady poprzedzonej następującym postępowaniem:

1) inicjatywa utworzenia jednostki pomocniczej należy do organu gminy lub do 10% mieszkańców obszaru, który jednostka ma obejmować,

2) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

3) po uzgodnieniu, o którym mowa powyżej, Burmistrz przeprowadza konsultacje z mieszkańcami.

2. Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej powinna określać: jej obszar, granice, siedzibę władz, nazwę, sposób opublikowania uchwały i sposób wejścia w życie.

3. Do łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio przepisy statutu, dotyczące ich tworzenia.

§ 25

1. Rada, niezwłocznie po utworzeniu jednostki pomocniczej, uchwala jej statut.

2. Statut jednostki pomocniczej określa organizację i zakres jej działania, a w szczególności:

1) organy i zakres ich kompetencji,

2) zadania jednostki pomocniczej,

3) zasady przekazywania środków budżetowych,

4) zasady przekazywania jej mienia komunalnego,

5) sposób zarządzania mieniem komunalnym i rozporządzania dochodami z tego źródła,

6) szczegółowe uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej,

7) zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej, względem mienia oddanego jej do korzystania,

8) zasady oraz tryb wyboru i odwołania sołtysa (przewodniczącego samorządu osiedla) i rady sołeckiej (rady osiedla),

9) zasady kontroli jednostki pomocniczej przez organy gminy.

§ 26

1. Jednostki pomocnicze czynnie uczestniczą w podejmowaniu wszelkich rozstrzygnięć prawnych i administracyjnych dotyczących tych jednostek, a w szczególności:

1) projektów przepisów gminnych,

2) planu zagospodarowania przestrzennego gminy,

3) lokalizacji inwestycji komunikacyjnych, przemysłowych i działalności uciążliwej dla otoczenia i środowiska naturalnego,

4) działalności naruszającej stosunki wodne.

2. Stanowiska jednostek pomocniczych w wyżej wymienionych sprawach mają charakter opinii dla Rady.

§ 27

1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą swoją gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

2. Budżet gminy obejmuje ogół dochodów gminy, realizowanych przez jednostki pomocnicze, jak i ogół wydatków dokonywanych samodzielnie przez jednostki pomocnicze.

§ 28

1. Nadzór nad działalnością organów jednostek pomocniczych sprawuje Rada Miejska oraz w jej imieniu Burmistrz i Komisja Rewizyjna.

2. Rada kontroluje działalność jednostek pomocniczych przy pomocy własnych komisji, przy czym raz na dwa lata dokonuje rewizji gospodarki finansowej tych jednostek.

3. Organy nadzoru gminy mają prawo wglądu do dokumentów, wstępu do pomieszczeń i budynków należących do jednostek pomocniczych.

4. Burmistrz obowiązany jest czuwać, aby majątek i dobro jednostek pomocniczych nie były narażone na szkody i uszczuplenia oraz aby dochody jednostek pomocniczych i świadczenia pobierane na ich korzyść były wydatkowane zgodnie z przepisami i statutem.

5. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy oraz inne uprawnione podmioty i przedkładają informację w tym zakresie Burmistrzowi.

§ 29

1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć z głosem doradczym w pracach Rady, a w szczególności:

1) brać udział w sesjach Rady,

2) zgłaszać wnioski,

3) wykonywać określone zadania na podstawie zlecenia Rady.

2. Z tytułu udziału w sesji Rady i posiedzeniach komisji Rady, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych gminy otrzymują diety i zwrot kosztów podróży na zasadach określonych odrębną uchwałą.