R o z d z i a ł II
WŁADZE GMINY
§ 3
Mieszkańcy gminy uczestniczą w sprawowaniu władzy:
1) bezpośrednio – poprzez udział w wyborach samorządowych i referendach,
2) pośrednio – za pośrednictwem organów gminy.
§ 4
Organami gminy są:
1. Rada Miejska w Złotym Stoku.
2. Burmistrz Złotego Stoku.
RADA MIEJSKA
§ 5
1. Organem stanowiącym i kontrolnym gminy jest Rada Miejska zwana dalej Radą.
2. W skład Rady wchodzi 15 radnych, wybieranych w wyborach bezpośrednich.
3. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego i 2 wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej polowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
§ 6
1. Rada obraduje na sesjach, rozstrzygając wszystkie sprawy pozostające w jej właściwości w drodze uchwał.
2. Sesje Rady odbywają się co najmniej raz na kwartał, zgodnie z uchwalonym planem pracy.
3. Sesje Rady zwołuje przewodniczący, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący, powiadamiając radnych co najmniej 7 dni przed jej odbyciem o miejscu, terminie i tematyce obrad.
4. W sesjach Rady uczestniczą z głosem doradczym Burmistrz, Z-ca Burmistrza, Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy.
5. W sesjach Rady uczestniczą również osoby wyznaczone przez Burmistrza do referowania sprawy i udzielania wyjaśnień oraz inne osoby zaproszone imiennie przez przewodniczącego Rady.
§ 7
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady.
2. Przewodniczący rozpoczyna sesję, po stwierdzeniu, że na sali jest obecnych co najmniej 50% radnych.
3. Po otwarciu obrad przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad i przedstawia do zatwierdzenia porządek obrad.
4. Zmiany w porządku dziennym Rada uchwala bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
5. Jeżeli w trakcie obrad ilość radnych obecnych na sali zmniejszy się poniżej ustawowego składu Rady obrad nie przerywa się, jednak podejmowanie uchwał nie jest możliwe.
6. Z wnioskiem o zmianę proponowanego porządku obrad może wystąpić radny, komisja Rady, Burmistrz, klub radnych.
7. Porządek obrad winien zawierać punkt: zapytania i wolne wnioski. Radny ma prawo żądać w tym punkcie udzielenia wyjaśnień we wszystkich sprawach pozostających we właściwości gminy. Jeżeli udzielenie odpowiedzi nie jest możliwe w czasie trwania sesji, radny otrzymuje odpowiedź na piśmie w terminie 14 dni.
8. Wszystkie wnioski zanotowane w protokole z sesji przekazuje się Burmistrzowi.
9. Przewodniczący prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porządkiem obrad dbając w szczególności nad ich sprawnym przebiegiem, aby wszystkie punkty porządku mogły być rozpatrzone z należytą starannością.
10. Na wniosek co najmniej Ľ ustawowego składu Rady, sesja, której zakończenie nie jest możliwe w dniu rozpoczęcia obrad, może być przełożona na inny termin.
§ 8
1. Radny może zabierać głos, po udzieleniu go przez przewodniczącego.
2. Przewodniczący może zabierać głos w każdej chwili, w szczególności może odebrać głos radnemu jeśli jego wypowiedź odbiega od tematu dyskusji.
3. Wnioski dotyczące propozycji poprawek do projektów uchwał składa się na piśmie przewodniczącemu Rady przed rozpoczęciem sesji, chyba że Rada postanowi inaczej. Jeśli rozpatrywany będzie projekt uchwały, która nie była uprzednio opiniowana przez komisję, poprawki do uchwały może złożyć wnoszący projekt uchwały, klub radnych, Burmistrz oraz każdy radny.
4. Dyskusję przeprowadza się łącznie nad wszystkimi wnioskami.
5. Wnioski formalne mogą być zgłaszane w każdym punkcie obrad.
6. Dyskusji nad wnioskami formalnymi nie przeprowadza się.
7. Wnioski formalne w szczególności mogą dotyczyć:
1) sprawdzenia kworum,
2) zmiany porządku dziennego,
3) zakończenia dyskusji,
4) zarządzenia przerwy,
5) przeliczenia głosów,
6) przestrzegania procedury i porządku obrad,
7) usunięcia oczywistych omyłek w projektach uchwał.
§ 9
1. Posiedzenia sesji są protokołowane. Protokół podpisuje przewodniczący Rady lub wiceprzewodniczący, który prowadzi obrady.
2. Protokół wyłożony jest w siedzibie Rady od 14-go dnia po odbyciu sesji.
3. Każdy radny w terminie jednego miesiąca od dnia wyłożenia protokołu może wnieść pisemne zastrzeżenia dotyczące jego treści. Zastrzeżenia te pozostają integralną częścią protokołu. Na ostatniej stronie protokołu przewodniczący Rady umieszcza wzmiankę zawierającą datę i nazwisko radnego, który wniósł zastrzeżenia.
TRYB GŁOSOWANIA
§ 10
1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach podejmując uchwały w głosowaniu jawnym lub tajnym.
2. W głosowaniu jawnym radni głosują poprzez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te które oddano “za”, “przeciw” oraz “wstrzymujące się”.
3. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano w każdorazowo określony sposób i na kartach ustalonych dla danego głosowania.
§ 11
1. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady przy pomocy zastępców.
2. Głosowanie tajne przeprowadza powołana na sesji, spośród radnych komisja skrutacyjna w składzie 3 osób, która wybiera spośród siebie przewodniczącego komisji.
3. Po przeliczeniu głosów komisja skrutacyjna sporządza protokół, przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół z wynikami głosowania. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 12
1. Zwykła większość głosów oznacza, że liczba głosów “za” musi być większa niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
2. Bezwzględna większość głosów oznacza, że liczba głosów “za” musi być większa od sumy głosów “przeciw” oraz “wstrzymujących się”.
§ 13
1. Z inicjatywą podjęcia uchwały mogą wystąpić:
1) co najmniej trzech radnych,
2) klub radnych,
3) komisja Rady,
4) Burmistrz.
2. Inicjatywa uchwały, o której mowa w ust. 1 pkt 1–3, winna być przedstawiona Burmistrzowi celem przygotowania projektu uchwały.
3. Projekty uchwał przedkładane Radzie są uprzednio opiniowane przez radcę prawnego i właściwe komisje Rady.
4. W sytuacjach uzasadnionych Rada może rozpatrzyć projekt uchwały bez opinii komisji.
5. Uchwały Rady podpisywane są przez przewodniczącego Rady i ogłaszane przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego.
6. W przypadkach określonych prawem, uchwały ogłasza się w dzienniku urzędowym województwa.
KLUBY RADNYCH
§ 14
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych liczące nie mniej niż 3 członków.
2. Radny może należeć tylko do jednego klubu.
3. O utworzeniu klubu jego przewodniczący powiadamia niezwłocznie przewodniczącego Rady informując na piśmie o składzie i sposobie komunikowania się z klubem.
4. Przewodniczący Rady informuje radnych na najbliższej sesji o powstaniu klubu.
5. Przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz.
6. Kluby działają przez okres kadencji Rady. Zakończenie kadencji Rady jest równoznaczne z rozwiązaniem klubów.
7. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków.
8. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowiska na sesji rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
JAWNOŚĆ DZIAŁANIA ORGANÓW GMINY
§ 15
1. Posiedzenia Rady i komisji Rady są jawne, o ile jawność nie zostaje wyłączona z mocy prawa.
2. Każdy obywatel ma prawo wstępu na sesje Rady i posiedzenia komisji Rady bez prawa głosu. Publiczność zajmuje miejsca wskazane przez przewodniczącego Rady lub komisji.
3. Tematyka i terminy sesji Rady są podawane do wiadomości publicznej poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Złotym Stoku oraz w sołectwach w sposób zwyczajowo przyjęty, nie później niż 7 dni przed planowanym terminem sesji.
4. Tematyka i terminy posiedzeń komisji Rady, są podawane do wiadomości publicznej poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Złotym Stoku, nie później niż 3 dni przed planowanym terminem komisji.
5. każdy zainteresowany (obywatel) ma prawo wglądu do protokołów z sesji i komisji Rady, uchwał Rady, oraz innych dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych gminy.
6. Dokumenty wymienione w ust. 5, takie jak protokoły z sesji i posiedzeń komisji Rady, uchwały Rady, są udostępniane do wglądu w pomieszczeniu Rady (pok. nr 15) we wtorki i czwartki w godz. 1100 do 1500, w obecności upoważnionego pracownika Urzędu. Zainteresowani mogą robić notatki oraz sporządzać odpisy z przeglądanych dokumentów.
7. Pozostałe dokumenty udostępniane są na wniosek zainteresowanego złożony na piśmie, następnego dnia (roboczego) po złożeniu wniosku, w pomieszczeniu komórki organizacyjnej, w której dokumenty są przechowywane. Zainteresowani mogą robić notatki oraz sporządzać odpisy z przeglądanych dokumentów.
8. Dokumenty wymienione w ust. 5 i ust. 7 nie mogą być wynoszone poza miejsce udostępnienia.
KOMISJE RADY
§ 16
1. Rada powołuje następujące stałe komisje i wybiera ich składy osobowe:
1) Komisja Rewizyjna,
2) Komisja Budżetowa,
3) Komisja Edukacji i Spraw Społecznych,
4) Komisja Gospodarki.
2. Przedmiot działania komisji stałych określa Rada w odrębnych uchwałach.
3. Na zasadach określonych w paragrafie 16 Rada może tworzyć komisje doraźne, ustalając ich skład osobowy i zakres działania.
§ 17
1. Komisje liczą od 5 do 8 członków.
2. Przewodniczących i wiceprzewodniczących komisji wybiera Rada.
3. Radny może być jednocześnie członkiem najwyżej 2 komisji stałych i 1 komisji doraźnej.
4. Komisje przedkładają Radzie roczne plany pracy celem zatwierdzenia.
5. Posiedzenia komisji zgodnie z planem zwołuje przewodniczący Rady w porozumieniu z przewodniczącym komisji.
6. Przewodniczący Rady na wniosek Burmistrza lub przewodniczącego komisji zwołuje nadzwyczajne posiedzenia komisji. Przepis § 6 ust. 4 i ust. 5 stosuje się odpowiednio.
7. W posiedzeniach komisji uczestniczy Burmistrz lub osoby przez niego wskazane.
8. Posiedzenia komisji są protokołowane.
9. Opinie komisji zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
§ 18
1. Do zadań komisji należy w szczególności:
1) opiniowanie projektów uchwał Rady,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
3) przedkładanie postulatów organom gminy.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 19
1. Komisja Rewizyjna wykonuje funkcje kontrolne na zlecenie Rady oraz zgodnie z planem pracy.
2. O terminie i tematyce posiedzeń Komisji zawiadamia się jej członków nie później niż 7 dni przed planowanym posiedzeniem. W sytuacjach szczególnych w terminie 7 dni przed planowanym posiedzeniem Komisji.
3. Opinie Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej polowy składu Komisji, w głosowaniu jawnym.
4. Komisja przedkłada Radzie sprawozdanie z wyników przeprowadzonych kontroli na piśmie w formie protokołu.
BURMISTRZ
§ 20
1. Organem wykonawczym gminy jest Burmistrz.
2. Zasady oraz tryb wyboru i odwołania Burmistrza określają ustawy.
3. Wynagrodzenie Burmistrza ustala Rada w formie uchwały.
§ 21
1. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
1) przygotowanie projektów uchwał Rady,
2) określenie sposobu wykonania uchwał,
3) gospodarowanie mieniem komunalnym,
4) wykonywanie budżetu gminy,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych gminy,
6) składanie sprawozdań Radzie z działalności między sesjami.
§ 22
PRACOWNICY URZĘDU
1. Pracownicy Urzędu Miejskiego zatrudnieni są na podstawie:
1) Wyboru – Burmistrz.
2) Powołania – Zastępca Burmistrza, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy.
3) Mianowania – osoby zajmujące stanowiska kierownicze zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu.
4) Umowy o pracę – pozostali pracownicy Urzędu.