C z ę ś ć III

Organ wykonawczy Gminy Ziębice

§ 63

1. Organem wykonawczym gminy jest Burmistrz.

2. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i zadania określone przepisami prawa.

3. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

a) przygotowywanie projektów uchwał Rady,

b) określanie sposobu wykonywania uchwał,

c) gospodarowanie mieniem komunalnym,

d) wykonywanie budżetu,

e) powoływanie i odwoływanie zastępcy Burmistrza,

f) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

4. W realizacji zadań własnych Gminy Burmistrz podlega wyłącznie Radzie.

§ 64

1. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami Gminy i reprezentuje ją na zewnątrz.

2. Burmistrz wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

3. Burmistrz może upoważnić swojego zastępcę lub innych pracowników Urzędu Miejskiego do wydawania w swoim imieniu decyzji, o których mowa w ust. 2.

4. Od decyzji wydawanych przez Burmistrza lub osoby, o których mowa w ust. 3, przysługuje prawo odwołania do samorządowego kolegium odwoławczego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

§ 65

Burmistrz powołuje i odwołuje swojego zastępcę w drodze zarządzenia.

§ 66

Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw w swoim imieniu zastępcy lub sekretarzowi gminy.

§ 67

1. Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego, którego jest kierownikiem.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miejskiego określa regulamin organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.

3. Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu Miejskiego i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

4. Obowiązki Burmistrza, o których mowa w ust. 3, reguluje ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1593 z późniejszymi zmianami).

§ 68

1. Pracownikami zatrudnionymi w Urzędzie Miejskim w ramach stosunku pracy na podstawie mianowania są:

1) naczelnicy wydziałów,

2) specjaliści,

3) inspektorzy i podinspektorzy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach.

2. Mianowania na stanowiska określone w ust. 1 dokonuje Burmistrz.

3. Pozostałych pracowników Urzędu Miasta i Gminy zatrudnia Burmistrz w oparciu o umowę o pracę.

§ 69

1. Zadania Burmistrza obejmują:

1) opracowywanie pod względem formalnopraw-nym i merytorycznym projektów uchwał zgłaszanych w ramach inicjatywy uchwałodawczej,

2) załatwienie skarg i wniosków zgłaszanych przez interesantów,

3) załatwianie wniosków i postulatów zgłaszanych radnym na spotkaniach z wyborcami a dotyczącymi działalności Burmistrza,

4) udzielanie odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych,

5) opracowywanie projektu budżetu,

6) informowanie mieszkańców Gminy o założeniach budżetu i sposobie jego realizacji,

7) gospodarowanie mieniem komunalnym w granicach zwykłego zarządu,

8) opracowanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,

9) określanie zakresu spraw Gminy, które może przekazać do wykonywania w swoim imieniu zastępcy Burmistrza lub sekretarzowi gminy,

10) udzielanie pełnomocnictw procesowych,

11) zaciąganie zobowiązań w granicach sumy ustalonej przez Radę,

12) udzielanie pożyczek i poręczeń w granicach określonych w danym roku budżetowym przez Radę,

13) zaciąganie krótkoterminowych pożyczek i kredytów w granicach ustalonych przez Radę,

14) zbywanie, nabywanie i wykup obligacji na zasadach określonych przez Radę,

15) składanie Radzie informacji ze swojej działalności,

16) wykonywanie zadań zleconych odrębnymi przepisami.

2. W sprawach określania sposobu realizacji uchwał Burmistrz może wydawać zarządzenia wewnętrzne.

§ 70

1. W przypadku niecierpiącym zwłoki Burmistrz może wydać przepisy porządkowe w formie zarządzenia.

2. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. W razie odmowy zatwierdzenia lub nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady zarządzenie to traci moc.

§ 71

1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz.

2. Burmistrz może upoważnić swojego zastępcę do składania samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez siebie osobą oświadczeń, o których mowa w ust. 1.