C z ę ś ć III
Organ wykonawczy Gminy Ziębice
§ 63
1. Organem wykonawczym gminy jest Burmistrz.
2. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i zadania określone przepisami prawa.
3. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
a) przygotowywanie projektów uchwał Rady,
b) określanie sposobu wykonywania uchwał,
c) gospodarowanie mieniem komunalnym,
d) wykonywanie budżetu,
e) powoływanie i odwoływanie zastępcy Burmistrza,
f) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
4. W realizacji zadań własnych Gminy Burmistrz podlega wyłącznie Radzie.
§ 64
1. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami Gminy i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Burmistrz wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
3. Burmistrz może upoważnić swojego zastępcę lub innych pracowników Urzędu Miejskiego do wydawania w swoim imieniu decyzji, o których mowa w ust. 2.
4. Od decyzji wydawanych przez Burmistrza lub osoby, o których mowa w ust. 3, przysługuje prawo odwołania do samorządowego kolegium odwoławczego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
§ 65
Burmistrz powołuje i odwołuje swojego zastępcę w drodze zarządzenia.
§ 66
Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw w swoim imieniu zastępcy lub sekretarzowi gminy.
§ 67
1. Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego, którego jest kierownikiem.
2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miejskiego określa regulamin organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.
3. Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu Miejskiego i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
4. Obowiązki Burmistrza, o których mowa w ust. 3, reguluje ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1593 z późniejszymi zmianami).
§ 68
1. Pracownikami zatrudnionymi w Urzędzie Miejskim w ramach stosunku pracy na podstawie mianowania są:
1) naczelnicy wydziałów,
2) specjaliści,
3) inspektorzy i podinspektorzy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach.
2. Mianowania na stanowiska określone w ust. 1 dokonuje Burmistrz.
3. Pozostałych pracowników Urzędu Miasta i Gminy zatrudnia Burmistrz w oparciu o umowę o pracę.
§ 69
1. Zadania Burmistrza obejmują:
1) opracowywanie pod względem formalnopraw-nym i merytorycznym projektów uchwał zgłaszanych w ramach inicjatywy uchwałodawczej,
2) załatwienie skarg i wniosków zgłaszanych przez interesantów,
3) załatwianie wniosków i postulatów zgłaszanych radnym na spotkaniach z wyborcami a dotyczącymi działalności Burmistrza,
4) udzielanie odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych,
5) opracowywanie projektu budżetu,
6) informowanie mieszkańców Gminy o założeniach budżetu i sposobie jego realizacji,
7) gospodarowanie mieniem komunalnym w granicach zwykłego zarządu,
8) opracowanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
9) określanie zakresu spraw Gminy, które może przekazać do wykonywania w swoim imieniu zastępcy Burmistrza lub sekretarzowi gminy,
10) udzielanie pełnomocnictw procesowych,
11) zaciąganie zobowiązań w granicach sumy ustalonej przez Radę,
12) udzielanie pożyczek i poręczeń w granicach określonych w danym roku budżetowym przez Radę,
13) zaciąganie krótkoterminowych pożyczek i kredytów w granicach ustalonych przez Radę,
14) zbywanie, nabywanie i wykup obligacji na zasadach określonych przez Radę,
15) składanie Radzie informacji ze swojej działalności,
16) wykonywanie zadań zleconych odrębnymi przepisami.
2. W sprawach określania sposobu realizacji uchwał Burmistrz może wydawać zarządzenia wewnętrzne.
§ 70
1. W przypadku niecierpiącym zwłoki Burmistrz może wydać przepisy porządkowe w formie zarządzenia.
2. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. W razie odmowy zatwierdzenia lub nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady zarządzenie to traci moc.
§ 71
1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz.
2. Burmistrz może upoważnić swojego zastępcę do składania samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez siebie osobą oświadczeń, o których mowa w ust. 1.