C z ę ś ć I

Postanowienia ogólne

§ 1

Gmina Ziębice jako podstawowa jednostka samorządu terytorialnego jest istniejącą z mocy prawa wspólnotą samorządową jej mieszkańców.

§ 2

1. Gmina Ziębice, zwana dalej Gminą, posiada osobowość prawną a jej samodzielność podlega ochronie sądowej.

2. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców wspólnoty.

§ 3

1. Gmina położona jest w Powiecie Ząbkowickim, w Województwie Dolnośląskim i obejmuje obszar 22.224 ha, z czego 1.507 ha przypada na miasto Ziębice natomiast pozostałe 20.717 ha przypada na tereny wiejskie.

2. Granice gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

§ 4

1. Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców wspólnoty należy do zadań własnych Gminy.

3. W szczególności do zadań własnych Gminy należą sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy komunalnych,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej, przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

§ 5

1. Zadania własne o charakterze obowiązkowym Gmina wykonuje w zakresie uregulowanym ustawami.

2. Ustawy mogą nałożyć na Gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

§ 6

Gmina może wykonywać zadania z zakresu:

1) administracji rządowej,

2) właściwości powiatu,

3) właściwości województwa,

wyłącznie na podstawie porozumień zawartych za zgodą Rady Miejskiej w Ziębicach.

§ 7

1. Gmina oraz gminne osoby prawne prowadzą działalność gospodarczą o charakterze użyteczności publicznej, tj. określoną w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

2. Gmina oraz gminne osoby prawne mogą prowadzić działalność wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, o których mowa w ust. 1, jeżeli określone to będzie w ustawach.

3. Gmina może wykonywać zadania publiczne w drodze współdziałania z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

§ 8

1. Organami Gminy są:

1) Rada Miejska w Ziębicach, zwana dalej Radą,

2) Burmistrz.

§ 9

Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów Gminy i komisji Rady.