8) Działanie 5.1 – Poprawa jakości kształcenia i jego dostosowanie do potrzeb regionalnego rynku pracy

a) cele

– rozszerzenie oferty szkolnego kształcenia zawodowego,

– rozwój współpracy między placówkami edukacji zawodowej a sferą gospodarczą,

– ograniczenie rozmiarów bezrobocia, w szczególności wśród absolwentów szkół,

– zapewnienie wykwalifikowanych kadr dla gospodarki regionalnej,

– aktywizacja gospodarcza regionu.

b) opis działań (zadań)

Obserwuje się, że szkolnictwo zawodowe w województwie dolnośląskim kierunkowo nie jest dostosowane do potrzeb zgłaszanych przez podmioty gospodarcze funkcjonujące na regionalnym rynku pracy. W interesie społecznym i gospodarczym leży dostosowanie kierunków kształcenia zawodowego w placówkach szkolnictwa ponadgimnazjalnego do potrzeb lokalnych i regionalnych. Jednym z zadań zakwalifikowanych w tym zakresie jest Budowa kompleksu edukacyjnego na osiedlu Piastów III w Lubaniu. Powiat lubański wskazywany jest jako obszary wsparcia w ramach priorytetu – Wspieranie obszarów wymagających aktywizacji i zagrożonych marginalizacją.

Wyżej przedstawione zadanie zostało zakwalifikowane do realizacji przed podpisaniem kontraktu, pozostałe zadania finansowane w ramach tego działania wybrano po podpisaniu kontraktu.

Zadania zakwalifikowane do realizacji

Rodzaj zadania według zał. 1

Programu Wsparcia na lata 2001–2002

Patrz zał. nr 7

23 – rozwój kształcenia i szkolnictwa zawodowego (ustawiczne kształcenie zawodowe);

36 – infrastruktura społeczna i zdrowie, w tym obiekty kultury, szpitale, szkoły i instytucje dydaktyczne;

c) kryteria wyboru zadań w ramach działań:

I. Kryteria wybory zadań dla środków będących w dyspozycji wojewodów na dofinansowanie inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego i realizowanych w ramach zadań, o których mowa w zał. 1 Programu wsparcia.

1. Charakterystyka rzeczowo-finansowa zadania – maks. 10 pkt

Charakterystyka rzeczowo-finansowa zadania będzie, podobnie jak w roku ubiegłym, oceniana poprzez kryteria szczegółowe:

– wartość kosztorysową inwestycji do zakresu rzeczowego zadania (zł/m2),

– udział środków z budżetu państwa w realizowanej inwestycji,

– przewidywany termin oddania inwestycji do użytku.

2. Efektywność samorządowego programu rozwoju oświaty – maks. 65 pkt

Efektywność samorządowego programu rozwoju oświaty oceniano w następujących obszarach:

– Efekty pedagogiczne wdrożenia programu – maks. 20 p.

Efekty pedagogiczne powinny być celem nadrzędnym samorządowego programu rozwoju oświaty. Program ten będzie oceniany w kontekście jakościowego poziomu realizacji ustawowych zadań pedagogicznych.

– Racjonalność sieci szkolnej – maks. 35 pkt

Racjonalność sieci szkolnej stanowi nadal ważne kryterium.

Przy jej ocenie na poziome gminy przyjęto następujące zasady:

– jeśli gmina aktualnie posiada racjonalną sieć szkolną i będzie ona również racjonalna w perspektywie czasu – uzyskuje maksymalną liczbę punktów (35),

– jeśli została podjęta uchwała rady gminy o docelowej, racjonalnej sieci szkół – uzyskuje również maksymalną liczbę punktów (35),

– jeżeli została podjęta uchwała gminy o zamiarze racjonalizacji sieci szkół – uzyskuje maksymalnie do 20 pkt.

W powiecie oceniano poziom przygotowań do II etapu reformy edukacji, w oparciu o projekt rozwoju oświaty oraz projekt regionalnej koncepcji kształcenia zawodowego.

– powstał projekt regionalnej organizacji kształcenia zawodowego (10 pkt),

– w projekcie rozwoju oświaty uwzględniono ustawiczne kształcenie zawodowe, w tym przewidziano ofertę dla niepełnosprawnych (5 pkt),

– program rozwoju oświaty uwzględnia zadania w zakresie przeciwdziałania bezrobociu (5 pkt),

– uwzględniono tworzenie międzypowiatowych i powiatowych centrów kształcenia praktycznego (5 pkt),

– opracowano koncepcję wspierania nauczycieli w ramach powiatowych ośrodków doskonalenia nauczycieli (5 pkt),

– opracowano koncepcję powiatowego programu dokształcania zawodowego młodocianych (5 pkt).

– Standardy zatrudnienia nauczycieli – maks. 5 pkt.

Spełnianie standardów zatrudnienia nauczycieli – podstawą przyznania punktów będzie ustalenie, w jakim stopniu faktyczna liczba kalkulacyjnych etatów nauczycielskich w gminie jest zbliżona do normatywnego stanu zatrudnienia.

Ustalenie szczegółowych kryteriów będzie poprzedzone pilotażowym badaniem w kilku losowo wybranych gminach w celu sprawdzenia, w jakim stopniu stan faktyczny ma się do określonego w standardach. Przyjmuje się jako optymalny standard zatrudnienia jednego nauczyciela na 16 uczniów.

– Realność programu. – maks. 5 pkt.

Realność programu. Dla ustalenia ilości przyznanych punktów istotne będzie, przy jakim udziale społeczności lokalnej powstawał program oraz rzeczywista możliwość jego sfinansowania.

3. Wyrównywanie szans edukacyjnych – maks. 25 pkt

Kryterium to ma na celu pomoc samorządom znajdującym się w trudnych warunkach.

Brano pod uwagę: szczególne warunki geograficzno-demograficzne (np. ukształtowanie terenu, jego rozległość, równomierność zaludnienia), średni dochód na jednego mieszkańca, stopa bezrobocia.

4. Pilność realizacji zadania – maks. 30 pkt

Zastosowanie przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego tego kryterium pozwoliło gminom pozyskać środki na budowę dodatkowych obiektów szkolnych lub pomieszczeń dydaktycznych przy niewielkim stopniu osłabienia innych zadań inwestycyjnych, takich jak: remonty bieżące w istniejących obiektach szkolnych, budowa i remonty boisk szkolnych, rozpoczęcie inwestycji w bieżącym roku.

Warunki spełnienia tego kryterium to:

– istniejącą w szkole dwuzmianowość pracy,

– budynki szkolne znajdują się w kilku oddalonych od siebie obiektach,

– w wyniku zakończenia zadania inwestycyjnego nastąpi fizyczne rozdzielenie szkoły podstawowej od gimnazjum,

– nastąpi przyśpieszenie procesu zakończenia inwestycji,

– gmina jest szczególne zaangażowana w realizację zadania inwestycyjnego.

Maksymalna ilość punktów za spełnienie warunków kryterium pilności realizowanego zadania wynosi 30 pkt.

Łącznie maks. 130 pkt

II. Zadania finansowane ze środków pomocowych UE wybierane będą zgodnie z procedurami obowiązującymi dla tych programów.

III. Kryteria wyboru zadań dla pozostałych środków wydatkowanych w ramach Kontraktu Wojewódzkiego.

1

TRAFNOŚĆ ZADANIA

Maksymalnie 50 pkt

1.1

1.2

1.3

1.4

Oddziaływanie efektu realizacji zadania.

Zgodność z dokumentami strategicznymi.

Wkład w przygotowanie regionu do członkostwa w UE.

Inne szczegółowe kryteria dla trafności zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu.

25 pkt

10 pkt

5 pkt

10 pkt

2

WYKONALNOŚĆ ZADANIA

Maksymalnie 40 pkt

2.1

2.2

 

 

 

2.3

Udział środków własnych w realizacji zadania.

Zdolności techniczne i organizacyjne podmiotu zgłaszającego zadanie (doświadczenie wnioskodawcy w realizacji zadań o charakterze zbliżonym do zgłaszanego, wyposażenie i możliwości techniczne).

Inne szczegółowe kryteria dla wykonalności zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu.

10 pkt

5 pkt

 

 

 

25 pkt

3

TRWAŁOŚĆ ZADANIA

Maksymalnie 10 pkt

3.1

 

3.2

Zdolność do samodzielnego finansowania i realizowania zadania po zakończeniu dotacji.

Inne szczegółowe kryteria dla trwałości zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu.

5 pkt

 

5 pkt

Szczegółowe kryteria wyboru zadań zostały zaopiniowane przez RKS i przyjęte przez Zarząd Województwa.

d) zakres geograficzny – lokalizacja: całe województwo

W przypadku zadań realizowanych z programu Phare CBC zakres geograficzny będzie zgodny z wymaganiami tego programu.

e) spodziewane efekty realizacji działania

Wskaźniki produktu

Wskaźniki rezultatu

Wskaźniki oddziaływania

Liczba ośrodków ustawicznego kształcenia zawodowego

Wzrost liczby uczniów szkół zawodowych

 

Zmniejszenie bezrobotnych wśród absolwentów szkół

Liczba pomieszczeń do nauczania w nowo budowanych placówkach szkolnictwa zawodowego

Wzrost liczby umów współpracy między szkołami zawodowymi a podmiotami gospodarczymi

f) harmonogram realizacji

Nazwa działania

Planowane rozpoczęcie realizacji

(miesiąc, rok)

Planowane zakończenie realizacji

(miesiąc, rok)

Planowane zakończenie całej inwestycji

(jeśli dotyczy)

Poprawa jakości kształcenia i jego dostosowanie do potrzeb regionalnego rynku pracy

01.2001

12.2003

09.2004

g) finansowy wkład w realizację działania (wskaźnik wkładu) – w mln zł: 84,47346, w tym:

Fundusze przedakcesyjne: 1,500 (1,500 z Phare CBC),

Publiczne środki krajowe: 81,76368 (12,846 z budżetu państwa, 0,185 z budżetu województwa, 7,90469 z budżetu powiatu, 51,63743 z budżetów gmin, 9,19057 z innych w tym fundusze celowe).

Środki prywatne: 1,20978.

h) instytucja odpowiedzialna za wdrożenie działania: instytucje realizujące wybrane do kontraktu zadania w ramach tego działania oraz instytucje, których zadania zostaną wybrane do realizacji, przede wszystkim jednostki samorządu terytorialnego, prywatne i społeczne szkoły i inne placówki oświatowe.

i) podmioty uprawnione – jak wyżej, jedno zadanie może być realizowane przez kilka podmiotów, jeden podmiot może świadczyć usługi na rzecz wielu beneficjentów.

j) warunki realizacji działania: realizacja działania będzie uzależniona od wysokości środków, które zostaną uzgodnione w wyniku negocjacji ze Wspólnotą Europejską oraz od współfinansowania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego, placówki oświatowe, fundusze celowe; spełnienie wymagań formalnoprawnych.

W przypadku zadań wybieranych na rok 2002 podmioty uzyskujące wsparcie muszą przedstawić wymaganą aktualną dokumentację zadania.

k) sumaryczny harmonogram przewidywanych płatności na działanie

Harmonogram płatności z budżetu państwa na środki określone w kalkulacji limitów na województwo dolnośląskie jako dotacje na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane przez podmioty uprawnione na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.

Przyjęto założenia płatności: na rok 2001 według rzeczywistego przekazania środków; na rok 2002 po 50% na trzeci i czwarty kwartał (dotacje zostaną przekazane po podpisaniu “Porozumienia w sprawie zmiany kontraktu”); na rok 2003 po 25% na każdy kwartał.

 

1/2001

2/2001

3/2001

4/2001

1/2002

2/2002

3/2002

4/2002

1/2003

2/2003

3/2003

4/2003

Harmonogram płatności

(w mln zł)

0

0

0

10,156824

0

0

0,61

0,61

0,105

0,105

0,105

0,105

l) dotacja niewykorzystana w roku 2001:

W roku 2001 nie wykorzystano 485 176 zł zaplanowanej dotacji na realizację zadań w ramach działania 5.1.