8) Działanie 5.1 – Poprawa jakości kształcenia i jego dostosowanie do potrzeb regionalnego rynku pracy
a) cele
– rozszerzenie oferty szkolnego kształcenia zawodowego,
– rozwój współpracy między placówkami edukacji zawodowej a sferą gospodarczą,
– ograniczenie rozmiarów bezrobocia, w szczególności wśród absolwentów szkół,
– zapewnienie wykwalifikowanych kadr dla gospodarki regionalnej,
– aktywizacja gospodarcza regionu.
b) opis działań (zadań)
Obserwuje się, że szkolnictwo zawodowe w województwie dolnośląskim kierunkowo nie jest dostosowane do potrzeb zgłaszanych przez podmioty gospodarcze funkcjonujące na regionalnym rynku pracy. W interesie społecznym i gospodarczym leży dostosowanie kierunków kształcenia zawodowego w placówkach szkolnictwa ponadgimnazjalnego do potrzeb lokalnych i regionalnych. Jednym z zadań zakwalifikowanych w tym zakresie jest Budowa kompleksu edukacyjnego na osiedlu Piastów III w Lubaniu. Powiat lubański wskazywany jest jako obszary wsparcia w ramach priorytetu – Wspieranie obszarów wymagających aktywizacji i zagrożonych marginalizacją.
Wyżej przedstawione zadanie zostało zakwalifikowane do realizacji przed podpisaniem kontraktu, pozostałe zadania finansowane w ramach tego działania wybrano po podpisaniu kontraktu.
Zadania zakwalifikowane do realizacji |
Rodzaj zadania według zał. 1 Programu Wsparcia na lata 2001–2002 |
Patrz zał. nr 7 |
23 – rozwój kształcenia i szkolnictwa zawodowego (ustawiczne kształcenie zawodowe); 36 – infrastruktura społeczna i zdrowie, w tym obiekty kultury, szpitale, szkoły i instytucje dydaktyczne; |
c) kryteria wyboru zadań w ramach działań:
I. Kryteria wybory zadań dla środków będących w dyspozycji wojewodów na dofinansowanie inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego i realizowanych w ramach zadań, o których mowa w zał. 1 Programu wsparcia.
1. Charakterystyka rzeczowo-finansowa zadania – maks. 10 pkt
Charakterystyka rzeczowo-finansowa zadania będzie, podobnie jak w roku ubiegłym, oceniana poprzez kryteria szczegółowe:
– wartość kosztorysową inwestycji do zakresu rzeczowego zadania (zł/m2),
– udział środków z budżetu państwa w realizowanej inwestycji,
– przewidywany termin oddania inwestycji do użytku.
2. Efektywność samorządowego programu rozwoju oświaty – maks. 65 pkt
Efektywność samorządowego programu rozwoju oświaty oceniano w następujących obszarach:
– Efekty pedagogiczne wdrożenia programu – maks. 20 p.
Efekty pedagogiczne powinny być celem nadrzędnym samorządowego programu rozwoju oświaty. Program ten będzie oceniany w kontekście jakościowego poziomu realizacji ustawowych zadań pedagogicznych.
– Racjonalność sieci szkolnej – maks. 35 pkt
Racjonalność sieci szkolnej stanowi nadal ważne kryterium.
Przy jej ocenie na poziome gminy przyjęto następujące zasady:
– jeśli gmina aktualnie posiada racjonalną sieć szkolną i będzie ona również racjonalna w perspektywie czasu – uzyskuje maksymalną liczbę punktów (35),
– jeśli została podjęta uchwała rady gminy o docelowej, racjonalnej sieci szkół – uzyskuje również maksymalną liczbę punktów (35),
– jeżeli została podjęta uchwała gminy o zamiarze racjonalizacji sieci szkół – uzyskuje maksymalnie do 20 pkt.
W powiecie oceniano poziom przygotowań do II etapu reformy edukacji, w oparciu o projekt rozwoju oświaty oraz projekt regionalnej koncepcji kształcenia zawodowego.
– powstał projekt regionalnej organizacji kształcenia zawodowego (10 pkt),
– w projekcie rozwoju oświaty uwzględniono ustawiczne kształcenie zawodowe, w tym przewidziano ofertę dla niepełnosprawnych (5 pkt),
– program rozwoju oświaty uwzględnia zadania w zakresie przeciwdziałania bezrobociu (5 pkt),
– uwzględniono tworzenie międzypowiatowych i powiatowych centrów kształcenia praktycznego (5 pkt),
– opracowano koncepcję wspierania nauczycieli w ramach powiatowych ośrodków doskonalenia nauczycieli (5 pkt),
– opracowano koncepcję powiatowego programu dokształcania zawodowego młodocianych (5 pkt).
– Standardy zatrudnienia nauczycieli – maks. 5 pkt.
Spełnianie standardów zatrudnienia nauczycieli – podstawą przyznania punktów będzie ustalenie, w jakim stopniu faktyczna liczba kalkulacyjnych etatów nauczycielskich w gminie jest zbliżona do normatywnego stanu zatrudnienia.
Ustalenie szczegółowych kryteriów będzie poprzedzone pilotażowym badaniem w kilku losowo wybranych gminach w celu sprawdzenia, w jakim stopniu stan faktyczny ma się do określonego w standardach. Przyjmuje się jako optymalny standard zatrudnienia jednego nauczyciela na 16 uczniów.
– Realność programu. – maks. 5 pkt.
Realność programu. Dla ustalenia ilości przyznanych punktów istotne będzie, przy jakim udziale społeczności lokalnej powstawał program oraz rzeczywista możliwość jego sfinansowania.
3. Wyrównywanie szans edukacyjnych – maks. 25 pkt
Kryterium to ma na celu pomoc samorządom znajdującym się w trudnych warunkach.
Brano pod uwagę: szczególne warunki geograficzno-demograficzne (np. ukształtowanie terenu, jego rozległość, równomierność zaludnienia), średni dochód na jednego mieszkańca, stopa bezrobocia.
4. Pilność realizacji zadania – maks. 30 pkt
Zastosowanie przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego tego kryterium pozwoliło gminom pozyskać środki na budowę dodatkowych obiektów szkolnych lub pomieszczeń dydaktycznych przy niewielkim stopniu osłabienia innych zadań inwestycyjnych, takich jak: remonty bieżące w istniejących obiektach szkolnych, budowa i remonty boisk szkolnych, rozpoczęcie inwestycji w bieżącym roku.
Warunki spełnienia tego kryterium to:
– istniejącą w szkole dwuzmianowość pracy,
– budynki szkolne znajdują się w kilku oddalonych od siebie obiektach,
– w wyniku zakończenia zadania inwestycyjnego nastąpi fizyczne rozdzielenie szkoły podstawowej od gimnazjum,
– nastąpi przyśpieszenie procesu zakończenia inwestycji,
– gmina jest szczególne zaangażowana w realizację zadania inwestycyjnego.
Maksymalna ilość punktów za spełnienie warunków kryterium pilności realizowanego zadania wynosi 30 pkt.
Łącznie maks. 130 pkt
II. Zadania finansowane ze środków pomocowych UE wybierane będą zgodnie z procedurami obowiązującymi dla tych programów.
III. Kryteria wyboru zadań dla pozostałych środków wydatkowanych w ramach Kontraktu Wojewódzkiego.
1 |
TRAFNOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 50 pkt |
1.1 1.2 1.3 1.4 |
Oddziaływanie efektu realizacji zadania. Zgodność z dokumentami strategicznymi. Wkład w przygotowanie regionu do członkostwa w UE. Inne szczegółowe kryteria dla trafności zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu. |
25 pkt 10 pkt 5 pkt 10 pkt |
2 |
WYKONALNOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 40 pkt |
2.1 2.2
2.3 |
Udział środków własnych w realizacji zadania. Zdolności techniczne i organizacyjne podmiotu zgłaszającego zadanie (doświadczenie wnioskodawcy w realizacji zadań o charakterze zbliżonym do zgłaszanego, wyposażenie i możliwości techniczne). Inne szczegółowe kryteria dla wykonalności zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu. |
10 pkt 5 pkt
25 pkt |
3 |
TRWAŁOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 10 pkt |
3.1
3.2 |
Zdolność do samodzielnego finansowania i realizowania zadania po zakończeniu dotacji. Inne szczegółowe kryteria dla trwałości zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu. |
5 pkt
5 pkt |
Szczegółowe kryteria wyboru zadań zostały zaopiniowane przez RKS i przyjęte przez Zarząd Województwa.
d) zakres geograficzny – lokalizacja: całe województwo
W przypadku zadań realizowanych z programu Phare CBC zakres geograficzny będzie zgodny z wymaganiami tego programu.
e) spodziewane efekty realizacji działania
Wskaźniki produktu |
Wskaźniki rezultatu |
Wskaźniki oddziaływania |
Liczba ośrodków ustawicznego kształcenia zawodowego |
Wzrost liczby uczniów szkół zawodowych |
Zmniejszenie bezrobotnych wśród absolwentów szkół |
Liczba pomieszczeń do nauczania w nowo budowanych placówkach szkolnictwa zawodowego |
Wzrost liczby umów współpracy między szkołami zawodowymi a podmiotami gospodarczymi |
f) harmonogram realizacji
Nazwa działania |
Planowane rozpoczęcie realizacji (miesiąc, rok) |
Planowane zakończenie realizacji (miesiąc, rok) |
Planowane zakończenie całej inwestycji (jeśli dotyczy) |
Poprawa jakości kształcenia i jego dostosowanie do potrzeb regionalnego rynku pracy |
01.2001 |
12.2003 |
09.2004 |
g)
finansowy wkład w realizację działania (wskaźnik wkładu) – w mln zł: 84,47346, w tym:Fundusze przedakcesyjne: 1,500 (1,500 z Phare CBC),
Publiczne środki krajowe: 81,76368 (12,846 z budżetu państwa, 0,185 z budżetu województwa, 7,90469 z budżetu powiatu, 51,63743 z budżetów gmin, 9,19057 z innych w tym fundusze celowe).
Środki prywatne: 1,20978.
h) instytucja odpowiedzialna za wdrożenie działania: instytucje realizujące wybrane do kontraktu zadania w ramach tego działania oraz instytucje, których zadania zostaną wybrane do realizacji, przede wszystkim jednostki samorządu terytorialnego, prywatne i społeczne szkoły i inne placówki oświatowe.
i) podmioty uprawnione – jak wyżej, jedno zadanie może być realizowane przez kilka podmiotów, jeden podmiot może świadczyć usługi na rzecz wielu beneficjentów.
j) warunki realizacji działania: realizacja działania będzie uzależniona od wysokości środków, które zostaną uzgodnione w wyniku negocjacji ze Wspólnotą Europejską oraz od współfinansowania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego, placówki oświatowe, fundusze celowe; spełnienie wymagań formalnoprawnych.
W przypadku zadań wybieranych na rok 2002 podmioty uzyskujące wsparcie muszą przedstawić wymaganą aktualną dokumentację zadania.
k) sumaryczny harmonogram przewidywanych płatności na działanie
Harmonogram płatności z budżetu państwa na środki określone w kalkulacji limitów na województwo dolnośląskie jako dotacje na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane przez podmioty uprawnione na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.
Przyjęto założenia płatności: na rok 2001 według rzeczywistego przekazania środków; na rok 2002 po 50% na trzeci i czwarty kwartał (dotacje zostaną przekazane po podpisaniu “Porozumienia w sprawie zmiany kontraktu”); na rok 2003 po 25% na każdy kwartał.
|
1/2001 |
2/2001 |
3/2001 |
4/2001 |
1/2002 |
2/2002 |
3/2002 |
4/2002 |
1/2003 |
2/2003 |
3/2003 |
4/2003 |
Harmonogram płatności (w mln zł) |
0 |
0 |
0 |
10,156824 |
0 |
0 |
0,61 |
0,61 |
0,105 |
0,105 |
0,105 |
0,105 |
l) dotacja niewykorzystana w roku 2001:
W roku 2001 nie wykorzystano 485 176 zł zaplanowanej dotacji na realizację zadań w ramach działania 5.1.