3) Działanie 2.1. – Rozwój infrastruktury transportowej o znaczeniu wojewódzkim

a) cele

– aktywizacja gospodarcza regionu, w tym obszarów wiejskich,

– poprawa dostępności komunikacyjnej regionu,

– zmniejszenie uciążliwości akustycznej i środowiskowej transportu drogowego,

– ograniczenie rozmiarów bezrobocia,

– utworzenie nowych miejsc pracy,

– poprawa wizerunku regionu.

b) opis działań (zadań)

Infrastruktura transportowa o znaczeniu wojewódzkim (zwłaszcza drogowa) wymaga rozbudowy i modernizacji. Szczególnie istotne są przy tym zadania dotyczące budowy obwodnic śródmiejskich i obejść drogowych miejscowości wraz z niezbędnymi obiektami inżynierskimi. Obwodnica Śródmiejska Wrocławia, odcinek od ul. Orzechowej do ul. Spiskiej wraz z Budową skrzyżowania nowo projektowanej drogi wojewódzkiej Bielany – Łany – Długołęka z drogą wojewódzką 395 i wiaduktu drogowego nad linią PKP to zadania o wysokiej randze w modernizacji systemu obsługi komunikacyjnej Wrocławia i jego otoczenia. Wskazana droga wojewódzka będzie dopełnieniem systemu głównych szlaków drogowych wrocławskiego węzła komunikacyjnego. Także Obwodnica Wałbrzycha odcinek wschodni dł. 1500 mb wraz z wiaduktem drogowym dł. 67 mb będzie zadaniem o dużym znaczeniu dla lokalnego i subregionalnego układu komunikacyjnego. Kolejnymi zadaniami zakwalifikowanymi do realizacji w ramach rozwoju regionalnej infrastruktury transportowej jest Obwodnica Nowej Rudy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 381 o dł. 5,9 km – I etap, która wspomagać będzie funkcje gospodarcze (poprzez ułatwienie inwestowania na terenie podstrefy Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej).

Wyżej przedstawione zadania zostały zakwalifikowane do realizacji przed podpisaniem kontraktu, pozostałe zadania finansowane w ramach tego działania wybrano po podpisaniu kontraktu.

Zadania zakwalifikowane do realizacji

Rodzaj zadania według zał. 1

Programu Wsparcia na lata 2001–2002

Obwodnica Wałbrzycha (odcinek wschodni dł. 1500 mb z wiaduktem drogowym dł. 67 mb – inwest. powyżej 10 mln zł.

21 – aktywne formy przeciwdziałania bezro-bociu;

312 – drogi;

317 – transport miejski;

341 – ochrona powietrza;

342 – ochrona przed hałasem.

Patrz zał. nr 7

21 – aktywne formy przeciwdziałania bezro-bociu;

312 – drogi;

317 – transport miejski;

341 – ochrona powietrza;

342 – ochrona przed hałasem.

c) kryteria wyboru zadań w ramach działania:

I. Zadania finansowane ze środków pomocowych UE wybierane będą zgodnie z procedurami obowiązującymi dla tych programów.

II. Kryteria wyboru zadań dla pozostałych środków wydatkowanych w ramach Kontraktu Wojewódzkiego.

1

TRAFNOŚĆ ZADANIA

Maksymalnie 50 pkt

1.1

1.2

1.3

1.4

Oddziaływanie efektu realizacji zadania.

Zgodność z dokumentami strategicznymi.

Wkład w przygotowanie regionu do członkostwa w UE.

Inne szczegółowe kryteria dla trafności zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu.

25 pkt

10 pkt

5 pkt

10 pkt

2

WYKONALNOŚĆ ZADANIA

Maksymalnie 40 pkt

2.1

2.2

 

 

 

2.3

Udział środków własnych w realizacji zadania.

Zdolności techniczne i organizacyjne podmiotu zgłaszającego zadanie (doświadczenie wnioskodawcy w realizacji zadań o charakterze zbliżonym do zgłaszanego, wyposażenie i możliwości techniczne).

Inne szczegółowe kryteria dla wykonalności zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu.

10 pkt

5 pkt

 

 

 

25 pkt

3

TRWAŁOŚĆ ZADANIA

Maksymalnie 10 pkt

3.1

 

3.2

Zdolność do samodzielnego finansowania i realizowania zadania po zakończeniu dotacji.

Inne szczegółowe kryteria dla trwałości zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu.

5 pkt

 

5 pkt

Szczegółowe kryteria wyboru zadań zostały zaopiniowane przez RKS i przyjęte przez Zarząd Województwa.

d) zakres geograficzny – lokalizacja: całe województwo.

W przypadku zadań realizowanych z programu Phare CBC zakres geograficzny będzie zgodny z wymaganiami tego programu.

e) spodziewane efekty realizacji działania

Wskaźniki produktu

Wskaźniki rezultatu

Wskaźniki oddziaływania

Długość dróg publicznych

o nawierzchni twardej ulepszonej;

 

Długość oddanych do użytku odcinków dróg;

 

Długość remontowanych

i modernizowanych odcinków dróg

 

Liczba oddanych do użytku obiektów mostowych

Wzrost długości dróg publicznych

 

Wzrost udziału dróg publicznych o nawierzchni twardej ulepszonej

 

Skrócenie przeciętnego czasu przejazdu środkami komunikacji

Spadek liczby zdarzeń drogowych

 

Wzrost liczby turystów korzystających z noclegów w regionie

 

Wzrost liczby nowych miejsc pracy

f) harmonogram realizacji

Nazwa działania

Planowane rozpoczęcie realizacji

(miesiąc, rok)

Planowane zakończenie realizacji

(miesiąc, rok)

Planowane zakończenie całej inwestycji

(jeśli dotyczy)

Rozwój infrastruktury transportowej o znaczeniu wojewódzkim

01.2001

12.2003

12.2004

g) finansowy wkład w realizację działania (wskaźnik wkładu) – w mln zł: 193,14953, w tym:

Fundusze przedakcesyjne: 93,840 (28,000 z Phare ESC, 65,840 z Phare CBC),

Publiczne środki krajowe: 99,30953 (37,26617 z budżetu państwa, 13,200 z budżetu województwa, 3, 32644 z budżetów powiatów 25,98808 z budżetów gmin, 19,52884 z innych w tym fundusze celowe).

h) instytucja odpowiedzialna za wdrożenie działania: instytucje realizujące wybrane do kontraktu zadania w ramach tego działania oraz instytucje, których zadania zostaną wybrane do realizacji, np. jednostki samorządu terytorialnego, Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych we Wrocławiu, PKP.

i) podmiot(y) uprawniony(e) – jak wyżej.

j) warunki realizacji działania: realizacja działania będzie uzależniona od wysokości środków, które zostaną uzgodnione w wyniku negocjacji ze Wspólnotą Europejską oraz od współfinansowania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego, inne w tym fundusze celowe i sektor prywatny; terminowe przekazywanie środków z budżetu państwa; spełnienie wymagań formalnoprawnych.

k) sumaryczny harmonogram przewidywanych płatności na działanie:

Harmonogram orientacyjny płatności z budżetu państwa na środki określone w kalkulacji limitów na województwo dolnośląskie jako dotacje na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane przez podmioty uprawnione na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.

Przyjęto założenia płatności: na rok 2001 według rzeczywistego przekazania środków; na rok 2002 po 50% na trzeci i czwarty kwartał (dotacje zostaną przekazane po podpisaniu “Porozumienia w sprawie zmiany kontraktu”); na rok 2003 po 25% na każdy kwartał.

 

1/2001

2/2001

3/2001

4/2001

1/2002

2/2002

3/2002

4/2002

1/2003

2/2003

3/2003

4/2003

Harmonogram płatności

(w mln zł)

0

0

0

0,41048

0

0,135

2,484085

2,619085

0,557

0,557

0,557

0,557

l) dotacja niewykorzystana w roku 2001:

W roku 2001 nie wykorzystano 389 520 zł zaplanowanej dotacji na realizację zadań w ramach działania 2.1.

Zadania o wartości przekraczającej 10 mln zł zgłoszone do kontraktu w ramach działania “Rozwój infrastruktury transportowej o znaczeniu wojewódzkim

I.

2.1.2. Obwodnica Wałbrzycha odcinek wschodni dł. 1500 mb z wiaduktem drogowym dł. 67 mb

a) cele

– poprawa istniejącego układu komunikacyjnego,

– wzrost bezpieczeństwa ruchu,

– usprawnienie ruchu drogowego,

– zmniejszenie uciążliwości ruchu dla ludności,

– przejęcie ruchu tranzytowego z przejścia granicznego w Golińsku.

b) opis zadania

Budowa Obwodnicy Wałbrzyskiej na odcinku wschodnim, dł. 1500 m, umożliwi zakończenie prac na tym odcinku prowadzącym do odcinka północnego. Wiadukt drogowy, dł. 67 m, jest jednym z elementów Obwodnicy na odcinku wschodnim bez wprowadzania kolizji w ruchu lokalnym w okolicach ul. Orkana w Wałbrzychu.

Zadania zakwalifikowane do realizacji

Rodzaj zadania według zał. 1

Programu Wsparcia na lata 2001–2002

Obwodnica Wałbrzycha (odcinek wschodni dł. 1500 mb z wiaduktem drogowym dł. 67 mb – inwest. Powyżej 10 mln zł.

312 – drogi;

317 – transport miejski.

c) kryteria wyboru zadania w ramach działania:

Ogólne kryteria zastosowane przy wyborze zadania.

1

TRAFNOŚĆ ZADANIA

Maksymalnie 50 pkt

1.1

1.2

1.3

1.4

Oddziaływanie efektu realizacji zadania.

Zgodność z dokumentami strategicznymi.

Wkład w przygotowanie regionu do członkostwa w UE.

Inne szczegółowe kryteria dla trafności zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu.

25 pkt

10 pkt

5 pkt

10 pkt

2

WYKONALNOŚĆ ZADANIA

Maksymalnie 40 pkt

2.1

 

2.2

 

 

 

 

2.3

Udział środków własnych w realizacji zadania.

 

Zdolności techniczne i organizacyjne podmiotu zgłaszającego zadanie (doświadczenie wnioskodawcy w realizacji zadań o charakterze zbliżonym do zgłaszanego, wyposażenie i możliwości techniczne).

 

Inne szczegółowe kryteria dla wykonalności zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu.

10 pkt

5 pkt

 

 

 

25 pkt

3

TRWAŁOŚĆ ZADANIA

Maksymalnie 10 pkt

3.1

 

 

3.2

Zdolność do samodzielnego finansowania i realizowania zadania po zakończeniu dotacji.

 

Inne szczegółowe kryteria dla trwałości zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu.

5 pkt

 

5 pkt

Szczegółowe kryteria wyboru zadań zostały zaopiniowane przez RKS i przyjęte przez Zarząd Województwa.

d) zakres geograficzny – lokalizacja: miasto Wałbrzych.

e) spodziewane efekty realizacji

Wskaźniki produktu

Wskaźniki rezultatu

Wskaźniki oddziaływania

Budowa wiaduktu długości 67 mb oraz 1500 mb nowej drogi

Zwiększenie przepustowości istniejącego układu drogowego

 

Skrócenie czasu podróży w ciągu komunikacyjnym obwodnicy

 

Poprawa parametrów drogi oraz poprawa infrastruktury towarzyszącej (np. oświetlenie)

Poprawa warunków ruchu tranzytowego z ograniczeniem jego uciążliwości

 

Liczba wypadków drogowych na obwodnicy

 

Liczba pojazdów w międzynarodowym ruchu tranzytowego do przejścia granicznego w Golińsku

 

Liczba nowych podmiotów gospodarczych zlokalizowanych przy obwodnicy

f) harmonogram realizacji

Nazwa zadania

Planowane rozpoczęcie realizacji

miesiąc, rok)

Planowane zakończenie realizacji

(miesiąc, rok)

Planowane zakończenie całej inwestycji

(jeśli dotyczy)

Obwodnica Wałbrzycha odcinek wschodni dł. 1500 mb. z wiaduktem drogowym długości 67 mb.

12.2001

12.2003

 

g) finansowy wkład w realizację zadania (wskaźnik wkładu) – w mln zł: 12,000, w tym:

Publiczne środki krajowe: 1,700 z budżetu państwa, 10,300 z budżetu gminy.

h) instytucja odpowiedzialna za wdrożenie zadania:

Urząd Miejski w Wałbrzychu,

58-300 Wałbrzych, pl. Magistracki 1,

tel. (074) 842-38-79, 842-51-25, 843-46-43, fax 842-45-74,

e-mail: wrozwoju@um.walbrzych.pl

i) podmiot uprawniony: Gmina Wałbrzych.

j) warunki realizacji zadania: realizacja działania będzie uzależniona od przekazania środków przez gminę Wałbrzych, terminowe przekazywanie środków z budżetu państwa oraz terminowe przygotowanie raportów z realizacji przez otrzymującego wsparcie z kontraktu.

k) sumaryczny harmonogram przewidywanych płatności na zadanie: w harmonogramie przedstawiono tylko płatności z budżetu państwa na dotacje na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane przez podmioty uprawnione na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.

Przyjęto założenia płatności: na rok 2001 według rzeczywistego przekazania środków dotacji; na lata 2002 i 2003 harmonogram płatności wstępnie uzgodniono z podmiotem realizującym zadanie.

 

1/2001

2/2001

3/2001

4/2001

1/2002

2/2002

3/2002

4/2002

1/2003

2/2003

3/2003

4/2003

Harmonogram płatności

(w mln zł)

0

0

0

0

0

0,135

0,513

0,352

0,044

0,070

0,262

0,324