3) Działanie 2.1. – Rozwój infrastruktury transportowej o znaczeniu wojewódzkim
a) cele
– aktywizacja gospodarcza regionu, w tym obszarów wiejskich,
– poprawa dostępności komunikacyjnej regionu,
– zmniejszenie uciążliwości akustycznej i środowiskowej transportu drogowego,
– ograniczenie rozmiarów bezrobocia,
– utworzenie nowych miejsc pracy,
– poprawa wizerunku regionu.
b) opis działań (zadań)
Infrastruktura transportowa o znaczeniu wojewódzkim (zwłaszcza drogowa) wymaga rozbudowy i modernizacji. Szczególnie istotne są przy tym zadania dotyczące budowy obwodnic śródmiejskich i obejść drogowych miejscowości wraz z niezbędnymi obiektami inżynierskimi. Obwodnica Śródmiejska Wrocławia, odcinek od ul. Orzechowej do ul. Spiskiej wraz z Budową skrzyżowania nowo projektowanej drogi wojewódzkiej Bielany – Łany – Długołęka z drogą wojewódzką 395 i wiaduktu drogowego nad linią PKP to zadania o wysokiej randze w modernizacji systemu obsługi komunikacyjnej Wrocławia i jego otoczenia. Wskazana droga wojewódzka będzie dopełnieniem systemu głównych szlaków drogowych wrocławskiego węzła komunikacyjnego. Także Obwodnica Wałbrzycha odcinek wschodni dł. 1500 mb wraz z wiaduktem drogowym dł. 67 mb będzie zadaniem o dużym znaczeniu dla lokalnego i subregionalnego układu komunikacyjnego. Kolejnymi zadaniami zakwalifikowanymi do realizacji w ramach rozwoju regionalnej infrastruktury transportowej jest Obwodnica Nowej Rudy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 381 o dł. 5,9 km – I etap, która wspomagać będzie funkcje gospodarcze (poprzez ułatwienie inwestowania na terenie podstrefy Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej).
Wyżej przedstawione zadania zostały zakwalifikowane do realizacji przed podpisaniem kontraktu, pozostałe zadania finansowane w ramach tego działania wybrano po podpisaniu kontraktu.
Zadania zakwalifikowane do realizacji |
Rodzaj zadania według zał. 1 Programu Wsparcia na lata 2001–2002 |
Obwodnica Wałbrzycha (odcinek wschodni dł. 1500 mb z wiaduktem drogowym dł. 67 mb – inwest. powyżej 10 mln zł. |
21 – aktywne formy przeciwdziałania bezro-bociu; 312 – drogi; 317 – transport miejski; 341 – ochrona powietrza; 342 – ochrona przed hałasem. |
Patrz zał. nr 7 |
21 – aktywne formy przeciwdziałania bezro-bociu; 312 – drogi; 317 – transport miejski; 341 – ochrona powietrza; 342 – ochrona przed hałasem. |
c) kryteria wyboru zadań w ramach działania:
I. Zadania finansowane ze środków pomocowych UE wybierane będą zgodnie z procedurami obowiązującymi dla tych programów.
II. Kryteria wyboru zadań dla pozostałych środków wydatkowanych w ramach Kontraktu Wojewódzkiego.
1 |
TRAFNOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 50 pkt |
1.1 1.2 1.3 1.4 |
Oddziaływanie efektu realizacji zadania. Zgodność z dokumentami strategicznymi. Wkład w przygotowanie regionu do członkostwa w UE. Inne szczegółowe kryteria dla trafności zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu. |
25 pkt 10 pkt 5 pkt 10 pkt |
2 |
WYKONALNOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 40 pkt |
2.1 2.2
2.3 |
Udział środków własnych w realizacji zadania. Zdolności techniczne i organizacyjne podmiotu zgłaszającego zadanie (doświadczenie wnioskodawcy w realizacji zadań o charakterze zbliżonym do zgłaszanego, wyposażenie i możliwości techniczne). Inne szczegółowe kryteria dla wykonalności zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu. |
10 pkt 5 pkt
25 pkt |
3 |
TRWAŁOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 10 pkt |
3.1
3.2 |
Zdolność do samodzielnego finansowania i realizowania zadania po zakończeniu dotacji. Inne szczegółowe kryteria dla trwałości zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu. |
5 pkt
5 pkt |
Szczegółowe kryteria wyboru zadań zostały zaopiniowane przez RKS i przyjęte przez Zarząd Województwa.
d) zakres geograficzny – lokalizacja: całe województwo.
W przypadku zadań realizowanych z programu Phare CBC zakres geograficzny będzie zgodny z wymaganiami tego programu.
e) spodziewane efekty realizacji działania
Wskaźniki produktu |
Wskaźniki rezultatu |
Wskaźniki oddziaływania |
Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej ulepszonej;
Długość oddanych do użytku odcinków dróg;
Długość remontowanych i modernizowanych odcinków dróg
Liczba oddanych do użytku obiektów mostowych |
Wzrost długości dróg publicznych
Wzrost udziału dróg publicznych o nawierzchni twardej ulepszonej
Skrócenie przeciętnego czasu przejazdu środkami komunikacji |
Spadek liczby zdarzeń drogowych
Wzrost liczby turystów korzystających z noclegów w regionie
Wzrost liczby nowych miejsc pracy |
f) harmonogram realizacji
Nazwa działania |
Planowane rozpoczęcie realizacji (miesiąc, rok) |
Planowane zakończenie realizacji (miesiąc, rok) |
Planowane zakończenie całej inwestycji (jeśli dotyczy) |
Rozwój infrastruktury transportowej o znaczeniu wojewódzkim |
01.2001 |
12.2003 |
12.2004 |
g) finansowy wkład w realizację działania (wskaźnik wkładu
) – w mln zł: 193,14953, w tym:Fundusze przedakcesyjne: 93,840 (28,000 z Phare ESC, 65,840 z Phare CBC),
Publiczne środki krajowe: 99,30953 (37,26617 z budżetu państwa, 13,200 z budżetu województwa, 3, 32644 z budżetów powiatów 25,98808 z budżetów gmin, 19,52884 z innych w tym fundusze celowe).
h) instytucja odpowiedzialna za wdrożenie działania: instytucje realizujące wybrane do kontraktu zadania w ramach tego działania oraz instytucje, których zadania zostaną wybrane do realizacji, np. jednostki samorządu terytorialnego, Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych we Wrocławiu, PKP.
i) podmiot(y) uprawniony(e) – jak wyżej.
j) warunki realizacji działania: realizacja działania będzie uzależniona od wysokości środków, które zostaną uzgodnione w wyniku negocjacji ze Wspólnotą Europejską oraz od współfinansowania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego, inne w tym fundusze celowe i sektor prywatny; terminowe przekazywanie środków z budżetu państwa; spełnienie wymagań formalnoprawnych.
k) sumaryczny harmonogram przewidywanych płatności na działanie:
Harmonogram orientacyjny płatności z budżetu państwa na środki określone w kalkulacji limitów na województwo dolnośląskie jako dotacje na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane przez podmioty uprawnione na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.
Przyjęto założenia płatności: na rok 2001 według rzeczywistego przekazania środków; na rok 2002 po 50% na trzeci i czwarty kwartał (dotacje zostaną przekazane po podpisaniu “Porozumienia w sprawie zmiany kontraktu”); na rok 2003 po 25% na każdy kwartał.
|
1/2001 |
2/2001 |
3/2001 |
4/2001 |
1/2002 |
2/2002 |
3/2002 |
4/2002 |
1/2003 |
2/2003 |
3/2003 |
4/2003 |
Harmonogram płatności (w mln zł) |
0 |
0 |
0 |
0,41048 |
0 |
0,135 |
2,484085 |
2,619085 |
0,557 |
0,557 |
0,557 |
0,557 |
l) dotacja niewykorzystana w roku 2001:
W roku 2001 nie wykorzystano 389 520 zł zaplanowanej dotacji na realizację zadań w ramach działania 2.1.
Zadania o wartości przekraczającej 10 mln zł zgłoszone do kontraktu w ramach działania “Rozwój infrastruktury transportowej o znaczeniu wojewódzkim”
I.
2.1.2. Obwodnica Wałbrzycha odcinek wschodni dł. 1500 mb z wiaduktem drogowym dł. 67 mb
a) cele
– poprawa istniejącego układu komunikacyjnego,
– wzrost bezpieczeństwa ruchu,
– usprawnienie ruchu drogowego,
– zmniejszenie uciążliwości ruchu dla ludności,
– przejęcie ruchu tranzytowego z przejścia granicznego w Golińsku.
b) opis zadania
Budowa Obwodnicy Wałbrzyskiej na odcinku wschodnim, dł. 1500 m, umożliwi zakończenie prac na tym odcinku prowadzącym do odcinka północnego. Wiadukt drogowy, dł. 67 m, jest jednym z elementów Obwodnicy na odcinku wschodnim bez wprowadzania kolizji w ruchu lokalnym w okolicach ul. Orkana w Wałbrzychu.
Zadania zakwalifikowane do realizacji |
Rodzaj zadania według zał. 1 Programu Wsparcia na lata 2001–2002 |
Obwodnica Wałbrzycha (odcinek wschodni dł. 1500 mb z wiaduktem drogowym dł. 67 mb – inwest. Powyżej 10 mln zł. |
312 – drogi; 317 – transport miejski. |
c) kryteria wyboru zadania w ramach działania:
Ogólne kryteria zastosowane przy wyborze zadania.
1 |
TRAFNOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 50 pkt |
1.1 1.2 1.3 1.4 |
Oddziaływanie efektu realizacji zadania. Zgodność z dokumentami strategicznymi. Wkład w przygotowanie regionu do członkostwa w UE. Inne szczegółowe kryteria dla trafności zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu. |
25 pkt 10 pkt 5 pkt 10 pkt |
2 |
WYKONALNOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 40 pkt |
2.1
2.2
2.3 |
Udział środków własnych w realizacji zadania.
Zdolności techniczne i organizacyjne podmiotu zgłaszającego zadanie (doświadczenie wnioskodawcy w realizacji zadań o charakterze zbliżonym do zgłaszanego, wyposażenie i możliwości techniczne).
Inne szczegółowe kryteria dla wykonalności zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu. |
10 pkt 5 pkt
25 pkt |
3 |
TRWAŁOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 10 pkt |
3.1
3.2 |
Zdolność do samodzielnego finansowania i realizowania zadania po zakończeniu dotacji.
Inne szczegółowe kryteria dla trwałości zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu. |
5 pkt
5 pkt |
Szczegółowe kryteria wyboru zadań zostały zaopiniowane przez RKS i przyjęte przez Zarząd Województwa.
d) zakres geograficzny – lokalizacja: miasto Wałbrzych.
e) spodziewane efekty realizacji
Wskaźniki produktu |
Wskaźniki rezultatu |
Wskaźniki oddziaływania |
Budowa wiaduktu długości 67 mb oraz 1500 mb nowej drogi |
Zwiększenie przepustowości istniejącego układu drogowego
Skrócenie czasu podróży w ciągu komunikacyjnym obwodnicy
Poprawa parametrów drogi oraz poprawa infrastruktury towarzyszącej (np. oświetlenie) |
Poprawa warunków ruchu tranzytowego z ograniczeniem jego uciążliwości
Liczba wypadków drogowych na obwodnicy
Liczba pojazdów w międzynarodowym ruchu tranzytowego do przejścia granicznego w Golińsku
Liczba nowych podmiotów gospodarczych zlokalizowanych przy obwodnicy |
f) harmonogram realizacji
Nazwa zadania |
Planowane rozpoczęcie realizacji miesiąc, rok) |
Planowane zakończenie realizacji (miesiąc, rok) |
Planowane zakończenie całej inwestycji (jeśli dotyczy) |
Obwodnica Wałbrzycha odcinek wschodni dł. 1500 mb. z wiaduktem drogowym długości 67 mb. |
12.2001 |
12.2003 |
|
g)
finansowy wkład w realizację zadania (wskaźnik wkładu) – w mln zł: 12,000, w tym:Publiczne środki krajowe: 1,700 z budżetu państwa, 10,300 z budżetu gminy.
h) instytucja odpowiedzialna za wdrożenie zadania:
Urząd Miejski w Wałbrzychu,
58-300 Wałbrzych, pl. Magistracki 1,
tel. (074) 842-38-79, 842-51-25, 843-46-43, fax 842-45-74,
e-mail: wrozwoju@um.walbrzych.pl
i) podmiot uprawniony: Gmina Wałbrzych.
j) warunki realizacji zadania: realizacja działania będzie uzależniona od przekazania środków przez gminę Wałbrzych, terminowe przekazywanie środków z budżetu państwa oraz terminowe przygotowanie raportów z realizacji przez otrzymującego wsparcie z kontraktu.
k) sumaryczny harmonogram przewidywanych płatności na zadanie: w harmonogramie przedstawiono tylko płatności z budżetu państwa na dotacje na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane przez podmioty uprawnione na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.
Przyjęto założenia płatności: na rok 2001 według rzeczywistego przekazania środków dotacji; na lata 2002 i 2003 harmonogram płatności wstępnie uzgodniono z podmiotem realizującym zadanie.
|
1/2001 |
2/2001 |
3/2001 |
4/2001 |
1/2002 |
2/2002 |
3/2002 |
4/2002 |
1/2003 |
2/2003 |
3/2003 |
4/2003 |
Harmonogram płatności (w mln zł) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,135 |
0,513 |
0,352 |
0,044 |
0,070 |
0,262 |
0,324 |