1) Działanie 1.1. – Rozwój sektora małej i średniej przedsiębiorczości
a) cele
– ograniczenie rozmiarów bezrobocia,
– utworzenie nowych miejsc pracy,
– aktywizacja gospodarcza regionu, w tym obszarów wiejskich,
– poprawa efektywności funkcjonowania sektora MŚP,
– wzrost poziomu technologicznego w sektorze MŚP,
– wzmocnienie warunków dla procesów innowacyjnych gospodarki regionu.
b) opis działań (zadań)
Brak regionalnego zintegrowanego systemu wspierania MŚP i rzemiosła jest szczególnie dotkliwy w warunkach wysokiego bezrobocia. Stąd też jako niezbędne uznano działania w zakresie organizacyjnego wsparcia rozwoju MŚP poprzez utworzenie Dolnośląskiego Inkubatora Naukowo-Technologicznego. Zadanie to wspiera ekspansję firm do nowych (nowoczesnych) nisz rynkowych, wspomaga transfer technologii do MŚP, wskazuje nowoczesne wzorce zarządzania firmami w warunkach gospodarki rynkowej (know-how) oraz stymuluje postawy proeksportowe MŚP. Instytucje takie jak ww. będą ponadto inspirować rozwój regionalnego systemu innowacyjnego oraz aktywizować współpracę regionalnej gospodarki (w tym zwłaszcza sektora małej i średniej przedsiębiorczości) i sfery naukowo-badawczej.
W zakresie stymulacji ekonomicznej regionu do realizacji zakwalifikowano m.in. zadanie dotyczące utworzenia Dolnośląskiego Funduszu Inwestycyjnego – Regionalny Fundusz Poręczeń Kredytowych – I etap jako instrumentu wsparcia finansowego dla podmiotów gospodarczych. Fundusz ten służyć będzie przede wszystkim wspieraniu przedsięwzięć w zakresie wdrażania nowoczesnych technologii wśród podmiotów gospodarczych dolnośląskiego sektora MŚP. Wśród zadań ukierunkowanych na wsparcie rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości jest także Kompletacja Produktów Rolno-Spożywczych Dolnośląskiego Centrum Hurtu Rolno-Spożywczego. Zadanie to aktywizować będzie wymianę towarową w branży spożywczej, a tym samym przyczyni się do rozwoju MŚP. Ogół zadań zakwalifikowanych do realizacji w sferze MŚP ukierunkowany jest na wzrost konkurencyjności dolnośląskich firm tak w kraju, jak i zagranicą.
Wyżej przedstawione zadania zostały wybrane do realizacji przed podpisaniem kontraktu, pozostałe zadania finansowane w ramach tego działania wybrano po podpisaniu kontraktu.
Zadania zakwalifikowane do realizacji |
Rodzaj zadania według zał. 1 Programu Wsparcia na lata 2001–2002 |
Patrz zał. nr 7 |
1307 – różnorodność działalności rolniczej oraz działalności ściśle powiązanej z rolnictwem w celu zapewnienia różnych alternatywnych źródeł dochodów w rolnictwie; 1310 – zachęty do podejmowania działalności turystycznej; 1311 – zachęty do rozwoju rzemiosła; 161 – inwestycje w majątek trwały; 162 – technologie przyjazne dla środowiska, czyste i energooszczędne; 164 – usługi dla przedsiębiorców (parki, inkubatory przedsiębiorczości, stymulacja rozwoju usług, promocja, konferencje); 182 – transfer technologii i innowacji, zakładanie sieci i nawiązywanie współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami i/lub instytucjami badawczymi; 183 – infrastruktura badawczo-rozwojowa; 24 – promocja potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw i ich pracowników |
c) kryteria wyboru zadań w ramach działania:
I. Zadania finansowane ze środków pomocowych UE wybierane będą zgodnie z procedurami obowiązującymi dla tych programów.
II. Kryteria wyboru zadań dla pozostałych środków wydatkowanych w ramach Kontraktu Wojewódzkiego.
1 |
TRAFNOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 50 pkt |
1.1 1.2 1.3 1.4 |
Oddziaływanie efektu realizacji zadania. Zgodność z dokumentami strategicznymi. Wkład w przygotowanie regionu do członkostwa w UE. Inne szczegółowe kryteria dla trafności zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu. |
25 pkt 10 pkt 5 pkt 10 pkt |
2 |
WYKONALNOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 40 pkt |
2.1 2.2
2.3 |
Udział środków własnych w realizacji zadania. Zdolności techniczne i organizacyjne podmiotu zgłaszającego zadanie (doświadczenie wnioskodawcy w realizacji zadań o charakterze zbliżonym do zgłaszanego, wyposażenie i możliwości techniczne). Inne szczegółowe kryteria dla wykonalności zadania przygotowane |
10 pkt 5 pkt
25 pkt |
3 |
TRWAŁOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 10 pkt |
3.1
3.2 |
Zdolność do samodzielnego finansowania i realizowania zadania po zakończeniu dotacji. Inne szczegółowe kryteria dla trwałości zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu. |
5 pkt
5 pkt |
Szczegółowe kryteria wyboru zadań zostały zaopiniowane przez RKS i przyjęte przez Zarząd Województwa.
d) zakres geograficzny – lokalizacja: całe województwo.
W przypadku zadań realizowanych z programu Phare CBC zakres geograficzny będzie zgodny z wymaganiami tego programu.
e) spodziewane efekty realizacji działania
Wskaźniki produktu |
Wskaźniki rezultatu |
Wskaźniki oddziaływania |
Podmioty gospodarcze Liczba podmiotów gospodarczych otrzymujących wsparcie |
Wzrost liczby podmiotów prywatnych Wzrost liczby podmiotów Wzrost nakładów na B+R Wzrost wartości brutto Wzrost wartości eksportu Wzrost produkcji we |
Wzrost liczby miejsc pracy Wzrost nowo tworzonych i utrzymanych miejsc pracy Liczba wspartych Wzrost dochodów budżetów gmin, powiatów |
f) harmonogram realizacji
Nazwa działania |
Planowane rozpoczęcie realizacji (miesiąc, rok) |
Planowane zakończenie realizacji (miesiąc, rok) |
Planowane zakończenie całej Inwestycji (jeśli dotyczy) |
Rozwój sektora małej i średniej przedsiębiorczości |
01.2001 |
12.2003 |
12.2007 |
g)
finansowy wkład w realizację działania (wskaźnik wkładu) – w mln zł: 312,213350, w tym:Fundusze przedakcesyjne: 23,270 (21,320 z Phare ESC, 1,950 z Phare CBC),
Publiczne środki krajowe: 18,70133 (13,942 z budżetu państwa, 4,63933 z budżetów gmin, 0,120 z innych w tym fundusze celowe),
Sektor prywatny: 270,24202.
h) instytucja odpowiedzialna za wdrożenie działania: instytucje realizujące wybrane do kontraktu zadania w ramach tego działania oraz instytucje, których zadania zostaną wybrane do realizacji (przede wszystkim jednostki samorządu terytorialnego oraz MŚP, agencje rozwoju regionalnego, instytucje otoczenia biznesu).
i) podmiot(y) uprawniony(e) – w przypadku funduszy wspierających MŚP jeden podmiot (np. agencja rozwoju regionalnego) może być uprawniony do udzielania wsparcia innym podmiotom m.in. MŚP.
j) warunki realizacji działania: realizacja działania będzie uzależniona od wysokości środków, które zostaną uzgodnione w wyniku negocjacji ze Wspólnotą Europejską oraz od współfinansowania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego, inne w tym fundusze celowe i sektor prywatny; terminowe przekazywanie środków z budżetu państwa; spełnienie wymagań formalno-prawnych.
k) sumaryczny harmonogram przewidywanych płatności na działanie:
Harmonogram płatności z budżetu państwa na środki określone w kalkulacji limitów na województwo dolnośląskie jako dotacje na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane przez podmioty uprawnione na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.
Przyjęto założenia płatności: na rok 2001 według rzeczywistego przekazania środków; na rok 2002 po 50% na trzeci i czwarty kwartał (dotacje zostaną przekazane po podpisaniu “Porozumienia w sprawie zmiany kontraktu”); na rok 2003 po 25% na każdy kwartał.
|
1/2001 |
2/2001 |
3/2001 |
4/2001 |
1/2002 |
2/2002 |
3/2002 |
4/2002 |
1/2003 |
2/2003 |
3/2003 |
4/2003 |
Harmonogram płatności (w mln zł) |
0 |
0 |
0 |
1,19338 |
0 |
0 |
0,8015 |
0,8015 |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
l) dotacja niewykorzystana w roku 2001:
W roku 2001 nie wykorzystano 13 620 zł zaplanowanej dotacji na realizację zadań w ramach działania 1.1.
1.1.4.4. Wrocławskie Zintegrowane Centrum Logistyczne
a) cele
– ograniczenie rozmiaru bezrobocia,
– wzrost poziomu przedsiębiorczości,
– poprawa obsługi komunikacyjnej okolicznych osiedli,
– utworzenie nowych miejsc pracy,
– wzrost poziomu technicznego w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.
b) opis zadania
Tereny przeznaczone pod budowę WZCL obejmują 150 ha. Powstaną na nich place składowe, parkingi, magazyny, biurowce, hotel, terminal transportu kombinowanego kontenerowego. Świadczone będą usługi w zakresie magazynowania, konfekcjonowania, uszlachetniania, dystrybucji i dostawy dóbr, usługi spedycyjne, bankowe oraz celne. Dla potrzeb wymiany informacji powstanie centrum informatyczne funkcjonujące w oparciu o elektroniczną wymianę informacji (EDI).
Zakres rzeczowy zadania obejmuje: zakup terenów pod budowę Wrocławskiego Zintegrowanego Centrum Logistycznego, uzbrojenie terenów, koncepcję urbanistyczno-architektoniczną, projekt MASTERS i projekt wykonawczy, budowę dróg wewnętrznych, miejsc postojowych, terminalu transportu kolejowego
Zadania zakwalifikowane do realizacji |
Rodzaj zadania według zał. 1 Programu Wsparcia na lata 2001-2002 |
Wrocławskie Zintegrowane Centrum Logistyczne – inwest. powyżej 10 mln zł. |
164 – Usługi dla przedsiębiorców (parki, inkubatory przedsiębiorczości stymulacja rozwoju usług, promocja exportu, sieci, konferencje, targi handlowe) |
c) kryteria wyboru zadania w ramach działania:
Ogólne kryteria zastosowane przy wyborze zadania.
1 |
TRAFNOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 50 pkt |
1.1 1.2 1.3 1.4 |
Oddziaływanie efektu realizacji zadania. Zgodność z dokumentami strategicznymi. Wkład w przygotowanie regionu do członkostwa w UE. Inne szczegółowe kryteria dla trafności zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu. |
25 pkt 10 pkt 5 pkt 10 pkt |
2 |
WYKONALNOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 40 pkt |
2.1 2.2
2.3 |
Udział środków własnych w realizacji zadania. Zdolności techniczne i organizacyjne podmiotu zgłaszającego zadanie (doświadczenie wnioskodawcy w realizacji zadań o charakterze zbliżonym do zgłaszanego, wyposażenie i możliwości techniczne). Inne szczegółowe kryteria dla wykonalności zadania przygotowanei przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu. |
10 pkt 5 pkt
25 pkt |
3 |
TRWAŁOŚĆ ZADANIA |
Maksymalnie 10 pkt |
3.1
3.2 |
Zdolność do samodzielnego finansowania i realizowania zadania po zakończeniu dotacji. Inne szczegółowe kryteria dla trwałości zadania przygotowane i przyjęte przez Zarząd Województwa dla poszczególnych priorytetów kontraktu. |
5 pkt
5 pkt |
Szczegółowe kryteria wyboru zadań zostały zaopiniowane przez RKS i przyjęte przez Zarząd Województwa.
d) zakres geograficzny – lokalizacja: Wrocław.
e) spodziewane efekty realizacji
Wskaźniki produktu |
Wskaźniki rezultatu |
Wskaźniki oddziaływania |
Ilość projektów dotyczących transportu multimodalnego i miejskiego – 2 (I faza – terminal drogowy) Powierzchnia zbudowanych obiektów w m2 – 250 000 |
Liczba utworzonych miejsc pracy – 75 Powierzchnia terenów inwestycyjnych dostępnych w wyniku realizacji zadania – 38 ha Liczba przedsiębiorstw korzystających z infrastruktury WZCL- 50 |
Liczba utworzonych i utrzymanych miejsc pracy w okresie 2 lat od zakończenia inwestycji – 1000 Wzrost małych i średnich przedsiębiorstw korzystających z infrastruktury WZCL w okresie 2 lat od zakończenia inwestycji – 65 Liczba nowych przedsiębiorstw na terenach inwestycyjnych powstałych w wyniku realizacji zadania po 2 latach od jego zakończenia |
f) harmonogram realizacji
Nazwa zadania |
Planowane rozpoczęcie realizacji (miesiąc, rok) |
Planowane zakończenie realizacji (miesiąc, rok) |
Planowane zakończenie całej inwestycji (jeśli dotyczy) |
Wrocławskie Zintegrowane Centrum Logistyczne |
10.2001 |
11.2003 |
12.2007 |
g)
finansowy wkład w realizację działania (wskaźnik wkładu) – w mln zł: 249,000 mln zł, w tym: Publiczne środki krajowe: 0,500 mln zł z budżetu państwa, Sektor prywatny: 248,5 mln zł ze środków własnych.h) instytucja odpowiedzialna za wdrożenie zadania:
Wrocławskie Zintegrowane Centrum Logistyczne spółka akcyjna,
pl. Św. Macieja 2, kod 50-244 Wrocław,
tel. (071) 345 32 86, fax. 322 61 87.
i) podmiot uprawniony: Wrocławskie Zintegrowane Centrum Logistyczne spółka akcyjna.
j) warunki realizacji zadania: realizacja działania będzie uzależniona od przekazania środków przez WZCL, terminowe przekazywanie środków z budżetu państwa oraz terminowe przygotowanie raportów z realizacji przez otrzymującego wsparcie z kontraktu.
k) sumaryczny harmonogram przewidywanych płatności na zadanie: w harmonogramie przedstawiono tylko płatności z budżetu państwa na dotacje na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane przez podmioty uprawnione na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.
Przyjęto założenia płatności: na rok 2001 według rzeczywistego przekazania środków dotacji; na lata 2002 i 2003 harmonogram płatności uzgodniono wstępnie z podmiotem realizującym zadanie.
|
1/2001 |
2/2001 |
3/2001 |
4/2001 |
1/2002 |
2/2002 |
3/2002 |
4/2002 |
1/2003 |
2/2003 |
3/2003 |
4/2003 |
Harmonogram płatności (w mln zł) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,50 |
0 |
0 |
0 |