STATUT

Gminy
Bystrzyca Kłodzka

C z ę ś ć III

Organy wykonawcze i zarządzające gminy

§ 57

Organem wykonawczym gminy jest burmistrz.

§ 58

Do zadań burmistrza należą zadania wynikające z ustaw oraz:

1) określanie sposobu wykonywania uchwał rady,

2) ustalanie planu wykonania budżetu, informowania mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej i wykorzystaniu środków budżetowych,

3) ogłaszanie przetargów zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,

4) podejmowanie uchwał w sprawach zwykłego zarządu majątkiem, a zwłaszcza:

a) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nieprzekraczającej sumy ustalonej corocznie przez radę,

b) zaciąganie pożyczek krótkoterminowych do łącznej wysokości nieprzekraczającej wielkości ustalonej przez radę na dany rok budżetowy,

c) nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej – na podstawie zasad określonych przez radę,

5) zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonej przez radę,

6) decydowanie o wydatkach koniecznych nieuwzględnionych w budżecie,

7) decydowanie o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustalanie ugody w sprawach prywatnoprawnych,

8) powoływanie komisji do przeprowadzania przetargów,

9) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udzielanie zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,

10) zawieszenie w czynnościach organów jednostek pomocniczych i przedstawienie sprawy radzie do rozstrzygnięcia na najbliższej sesji,

11) wydawanie sekretarzowi gminy poleceń i wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia spraw gminy,

12) ustalanie wynagrodzenia i nagród oraz stosowanie kar dla zastępcy burmistrza, skarbnika gminy, sekretarza gminy i kierownika USC,

13) zapewnienie obsługi administracyjnej komisji dyscyplinarnych,

14) zgłaszanie radzie wniosków w sprawie kandydatur na stanowiska sekretarza gminy, skarbnika gminy i kierownika USC.

§ 59

Na podstawie mianowania może być nawiązany stosunek pracy z następującymi pracownikami Urzędu Miasta i Gminy:

1. Kierownikami wydziałów.

2. Zastępcami kierowników wydziałów.

3. Radcami prawnymi.

4. W uzasadnionych przypadkach także z inspektorami.

§ 60

1. Zadania zastępcy burmistrza określone są w regulaminie organizacyjnym Urzędu Miasta i Gminy.

2. Zastępca burmistrza wykonuje również zadania powierzone mu przez burmistrza zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami.

§ 61

Szczegółowy zakres zadań skarbnika gminy i sekretarza gminy określa regulamin organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy.