STATUT
Gminy
Bystrzyca Kłodzka
C z ę ś ć III
Organy wykonawcze i zarządzające gminy
§ 57
Organem wykonawczym gminy jest burmistrz.
§ 58
Do zadań burmistrza należą zadania wynikające z ustaw oraz:
1) określanie sposobu wykonywania uchwał rady,
2) ustalanie planu wykonania budżetu, informowania mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej i wykorzystaniu środków budżetowych,
3) ogłaszanie przetargów zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,
4) podejmowanie uchwał w sprawach zwykłego zarządu majątkiem, a zwłaszcza:
a) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nieprzekraczającej sumy ustalonej corocznie przez radę,
b) zaciąganie pożyczek krótkoterminowych do łącznej wysokości nieprzekraczającej wielkości ustalonej przez radę na dany rok budżetowy,
c) nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej – na podstawie zasad określonych przez radę,
5) zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonej przez radę,
6) decydowanie o wydatkach koniecznych nieuwzględnionych w budżecie,
7) decydowanie o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustalanie ugody w sprawach prywatnoprawnych,
8) powoływanie komisji do przeprowadzania przetargów,
9) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udzielanie zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,
10) zawieszenie w czynnościach organów jednostek pomocniczych i przedstawienie sprawy radzie do rozstrzygnięcia na najbliższej sesji,
11) wydawanie sekretarzowi gminy poleceń i wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia spraw gminy,
12) ustalanie wynagrodzenia i nagród oraz stosowanie kar dla zastępcy burmistrza, skarbnika gminy, sekretarza gminy i kierownika USC,
13) zapewnienie obsługi administracyjnej komisji dyscyplinarnych,
14) zgłaszanie radzie wniosków w sprawie kandydatur na stanowiska sekretarza gminy, skarbnika gminy i kierownika USC.
§ 59
Na podstawie mianowania może być nawiązany stosunek pracy z następującymi pracownikami Urzędu Miasta i Gminy:
1. Kierownikami wydziałów.
2. Zastępcami kierowników wydziałów.
3. Radcami prawnymi.
4. W uzasadnionych przypadkach także z inspektorami.
§ 60
1. Zadania zastępcy burmistrza określone są w regulaminie organizacyjnym Urzędu Miasta i Gminy.
2. Zastępca burmistrza wykonuje również zadania powierzone mu przez burmistrza zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami.
§ 61
Szczegółowy zakres zadań skarbnika gminy i sekretarza gminy określa regulamin organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy.