STATUT
Gminy
Bystrzyca Kłodzka
C z ę ś ć I
Postanowienia ogólne
§ 1
Użyte w statucie sformułowania oznaczają:
Burmistrz – burmistrza Bystrzycy Kłodzkiej,
Gmina – wspólnota samorządowa mieszkańców gminy Bystrzycy Kłodzkiej,
Jednostka pomocnicza – sołectwo, osiedle,
Jednostka organizacyjna – jednostka budżetowa lub zakład budżetowy gminy,
Klub – klub radnych Rady Miejskiej,
Komisja – komisję Rady Miejskiej,
Przewodniczący – Przewodniczącego Rady Miejskiej,
Rada – Radę Miejską w Bystrzycy Kłodzkiej,
Rada Osiedla – Radę Osiedla Miasta Bystrzycy Kłodzkiej,
Radny – członka Rady Miejskiej,
Sołectwo – jednostka pomocnicza gminy Bystrzyca Kłodzka,
Sołtys – organ wykonawczy sołectwa,
Statut – Statut Gminy Bystrzyca Kłodzka,
Ustawa – ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami),
Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.
§ 2
Gmina Bystrzyca Kłodzka zwana dalej “gminą”, stanowi wspólnotę samorządową, obejmuje wszystkich jej mieszkańców w rozumieniu art. 1 ustawy.
§ 3
1. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 339 km2.
2. Granice gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.
§ 4
1. Herbem gminy jest herb miasta Bystrzycy Kłodzkiej, czyli srebrny lew wspięty w prawo, ze złotą koroną na głowie, z otwartym pyskiem, z podniesionym i rozwidlonym ogonem, ze złotymi pazurami, umieszczony w czerwonym polu tarczy.
2. Herb jest znakiem prawnie chronionym.
3. Wzorzec herbu stanowi załącznik nr 2 do statutu.
§ 5
Gmina wykonuje swoje zadania poprzez swoje organy: radę i burmistrza.
§ 6
1. Samoopodatkowanie mieszkańców gminy na cele publiczne oraz odwołanie rady przed upływem kadencji może być dokonane tylko w trybie referendum lokalnego. Referendum w sprawie odwołania rady przed upływem kadencji nie może odbyć się wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w powyższej sprawie. Referendum może być przeprowadzone także w każdej innej ważnej dla gminy sprawie.
2. Referendum polega na udzieleniu pozytywnej lub negatywnej odpowiedzi na postawione pytanie na urzędowej karcie do głosowania.
3. Zasady ogólne referendum lokalnego reguluje ustawa.
§ 7
1. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady.
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli
z dokumentów rady, komisji i burmistrza
§ 8
1. Działalność organów gminy jest jawna.
2. Ograniczenie jawności może wynikać tylko z ustaw.
3. Obywatele mają prawo do uzyskania informacji, wstępu na sesje rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady.
4. Dokumenty z zakresu działania rady i komisji udostępnia się w Biurze Rady, a dokumenty z zakresu działalności burmistrza udostępnia się w Wydziale Organizacyjno-Prawnym UMiG w dniach i godzinach pracy Urzędu. Dokumenty udostępniają upoważnieni pracownicy UMiG.
5. Prawo dostępu i korzystania obejmuje wgląd do protokołów, ich czytanie i sporządzanie notatek i odbitek kserograficznych. Odbitki kserograficzne wykonywane są odpłatnie.
6. Prawo korzystania z ww. dokumentów nie może w żaden sposób naruszać praw osób fizycznych i osób prawnych, przepisów o ochronie danych osobowych oraz innych szczegółowych regulacji prawnych dotyczących praw i interesów osób trzecich.