53

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ GMINY LUBOMIERZ

z dnia 4 grudnia 2002 r.

w sprawie zmian w Statucie Gminy i Miasta Lubomierz

Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483) oraz art. 3 ust. 1 i art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) Rada Miejska Gminy Lubomierz uchwala, co następuje:

 

§ 1

W Statucie Gminy i Miasta Lubomierz stanowiącym załącznik do uchwały nr XXX/218/01 Rady Miejskiej Gminy Lubomierz z dnia 28 września 2001 r. wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 2:

a) skreśla się ust. 5 i 6,

b) w ust. 9 wprowadza się nową podstawę prawną o treści:

“(Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami)”.

2. W § 5 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”.

3. W § 8 w ust. 14 po wyrazie “przeciwpowodziowej” dopisuje się treść:

“w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego”.

4. W § 11 ust. 2 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”.

5. § 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady Gminy oraz wyboru Burmistrza określa odrębna ustawa”.

6. § 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Burmistrz”.

7. § 15 otrzymuje brzmienie:

“§ 15 Uchwały Rady Gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej”.

8. W § 17 ust. 1 w miejsce liczby 18 wpisuje się liczbę 15.

9. W § 18:

a) ust. 2 po słowach “w tym protokołów posiedzeń...” wpisuje się słowo “Rady”,

b) w ust. 4 lit. b otrzymuje brzmienie:

“datę odbytego posiedzenia Rady Gminy lub jej komisji”,

c) w ust. 6 skreśla się lit. a.

10. W § 19:

a) skreśla się ust. 2 wprowadzając nowy w brzmieniu:

“2. ustalanie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności”,

b) w ust. 3 wyrazy “Przewodniczącego Zarządu” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

c) w ust. 4 skreśla się wyraz “Zarządowi”,

d) w ust. 9 lit. a po słowach: “... do czasu określenia zasad” wprowadza się słowo “Burmistrza”,

e) w ust. 9 w lit. b), d), g), i) użyty w różnych przypadkach wyraz “Zarząd” zastępuje się użytym w odpowiednich przypadkach wyrazem “Burmistrz”,

f) w ust. 10 wyrazy “Zarząd Gminy” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”.

11. W § 21:

a) w ust. 1 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

b) w ust. 2 skreśla się słowa – “oraz radnych będących członkami Zarządu”,

c) w ust. 3 wyraz “Zarządu” zastępuje się wyrazem “Burmistrzowi”.

12. W § 22 skreśla się ust. 3.

13. W § 23:

a) w ust. 6 wyraz “Zarządu” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

b) w ust. 8 skreśla się wyrazy: “jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd Gminy”.

14. W § 24 skreśla się ust. 5.

15. § 26 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 26

1. Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz.

2. Kadencja Burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady Gminy lub wyboru go przez Radę Gminy i upływa z dniem upływu kadencji Rady Gminy”.

16. § 27 otrzymuje brzmienie:

“§ 27 Burmistrz w drodze Zarządzenia powołuje lub odwołuje swojego jednego zastępcę”.

17. § 28 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 28

1. Uchwała Rady Gminy w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi absolutorium Rada Gminy zapoznaje się z wnioskiem i opinią, o których mowa w art. 18a ust. 3.

2. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada Gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady Gminy.

3. Rada Gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium.

4. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 3, Rada Gminy zapoznaje się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady Gminy o nieudzieleniu Burmistrzowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień Burmistrza.

5. Uchwalę, o której mowa w ust. 3, Rada Gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym”.

18. § 29 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 29:

1. Rada Gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny innej niż nieudzielenie Burmistrzowi absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.

3. Rada Gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1.

4. Uchwalę, o której mowa w ust. 3, Rada Gminy podejmuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym”.

19. § 30 otrzymuje brzmienie:

“§ 30 Jeżeli zgłoszony w trybie § 29 wniosek o podjęcie uchwały o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony w tym trybie nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od poprzedniego głosowania”.

20. § 31 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 31:

1. W przypadku wygaśnięcia mandatu Burmistrza przed upływem kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach określonych w ustawie o bezpośrednim wyborze wójta i Burmistrza oraz w ustawie – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

2. Wyborów nie przeprowadza się, jeżeli data wyborów przedterminowych miałaby przypaść w okresie 6 miesięcy przed zakończeniem kadencji Burmistrza.

3. Wygaśnięcie mandatu Burmistrza przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy”.

21. § 32 otrzymuje brzmienie:

“§ 32 W przypadku wygaśnięcia mandatu Burmistrza przed upływem kadencji jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Burmistrza pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów”.

22. § 33 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 33:

1. Po upływie kadencji Burmistrza pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Burmistrza.

2. Po upływie kadencji Burmistrza, Zastępca Burmistrza pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez nowo powołanego Zastępcę Burmistrza”.

3. Objęcie obowiązków przez Burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec Rady Gminy ślubowania o następującej treści:

“Obejmując urząd burmistrza gminy i miasta, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy i miasta”.

Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania” “Tak mi dopomóż Bóg”.”

23. W § 34 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”.

24. W § 35:

a) w ust. 1 wyraz “Zarząd” zastępuje się słowem “Burmistrz”,

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny Urzędu nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia”,

c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“4. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu Zastępcy Burmistrza”,

d) w ust. 5 skreśla się słowa “z zastrzeżeniem § 36 ust. 12”.

25. w § 36:

a) w pierwszym zdaniu wyraz “Zarządu” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

b) w ust. 8 wyrazy: “podejmowanie uchwał” zastępuje się wyrazami: “wydawanie zarządzeń”,

c) ust. 10 otrzymuje brzmienie:

“10. Wydawanie zarządzeń w przedmiocie zaskarżenia do Naczelnego Sądu Administracyjnego rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących zarządzeń Burmistrza”,

d) ust. 12 otrzymuje brzmienie:

“12. Zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych”.

e) ust. 17 otrzymuje brzmienie:

“17. Opracowanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy”,

f) ust. 18 otrzymuje brzmienie:

“18. W przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach”.

26. W § 37:

a) skreśla się ust. 1,

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Burmistrz składa jednoosobowo oświadczenie woli związane z prowadzeniem bieżącej działalności Gminy”.

27. W § 38 skreśla się wyrazy: “organizuje prace Zarządu”.

28. § 39 otrzymuje brzmienie:

“§ 39 Funkcji Burmistrza oraz jego zastępcy nie można łączyć z:

1) funkcję Burmistrza lub jego Zastępcy w innej gminie,

2) członkowstwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w której jest Burmistrzem lub Zastępcą Burmistrza,

3) zatrudnieniem w administracji rządowej,

4) mandatem posła lub senatora”.

29. W § 40:

a) skreśla się ust. 3,

b) w ust. 5 skreśla się wyrazy “Zarząd Gminy”.

30. W § 41 ust. 2 treść ślubowania otrzymuje brzmienie:

“Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.

31. W § 43:

a) w ust. 2 dopisuje się na końcu wyrazy: “oraz jego zastępcy”,

b) skreśla się ust. 3.

32. W § 44:

a) w ust. 1 w pierwszym zdaniu po wyrazie “... Kierownika” dopisuje się wyrazy “lub zastępcy Kierownika ...”,

b) w ust. 4 po wyrazie “... Kierownika” dopisuje się wyrazy “lub zastępcy Kierownika ...”.

32a. § 45 otrzymuje brzmienie:

“§ 45. Burmistrz nie może powierzyć radnemu gminy wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej”.

33. W § 46 po ust. 6 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

“7. Naruszenie przez Radnego obowiązków określonych w ust. 1–6 powoduje odpowiedzialność regulaminową oraz utratę w danym roku prawa do diety”.

34. W § 47 w ust. 4 wyrazy “Przewodniczącemu Zarządu Gminy ...” zastępuje się wyrazem “Burmistrzowi”.

35. W § 48:

a) w ust. 1 skreśla się drugie zdanie,

b) skreśla się ust. 7.

36. § 49 otrzymuje brzmienie:

“§ 49 Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie ani w Komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego”.

37. W § 51 w ust. 1 lit. c wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”.

38. W § 52 w pierwszym zdaniu cyfrę “50” zastępuje się cyfrą “51”.

39. W § 57:

a) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

“6. W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydawać Burmistrz w formie zarządzenia",

b) w ust. 7 wyrazy “Uchwała, o której ...” zastępuje się wyrazami “Zarządzenie, o którym ...”.

W drugim zdaniu wyraz “ona” zastępuje się wyrazem “ono”,

c) w ust. 8 wyraz “uchwały ...” zastępuje się wyrazem “... zarządzenia ...”.

40. W § 60:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą”,

b) skreśla się ust. 2.

41. W § 61:

a) w ust. 1 wyrazy “Zarząd Gminy” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

b) skreśla się ust. 2.

42. W § 64:

a) w ust. 1 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”,

b) w ust. 2 wyrazy “Zarządu Gminy” zastępuje się wyrazem “Burmistrza”,

c) w ust. 3 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”.

43. W § 67:

a) w ust. 2 po wyrazie “Uchwały ...” dopisuje się wyrazy “i zarządzenia”,

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“3. Uchwały Rady Gminy, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy”.

44. W § 68:

a) w ust. 1 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”,

b) w ust. 2 wyrazy “Zarządowi Gminy” zastępuje się wyrazem “Burmistrzowi”.

45. W § 69 w ust. 3 wyraz “Zarząd” zastępuje się wyrazem “Burmistrz”.

46. W § 74:

a) skreśla się ust. 1,

b) w ust. 3 wyraz “wyboru” zastępuje się wyrazem “powołania”,

c) skreśla się ust. 5.

47. W § 76:

a) w ust. 1 po przecinku przyjmuje brzmienie:

“jest stosowane wobec Zastępcy Burmistrza i Skarbnika Gminy”,

b) skreśla się ust. 2, 3, 4, 5.

48. W § 78 skreśla się wyrazy “...w imieniu Zarządu”.

49. Wprowadza się rozdział XII w brzmieniu:

“NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ GMINNĄ”

§ 80

1. Nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem.

2. Organami nadzoru są Prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – Regionalna Izba Obrachunkowa.

3. Organy nadzoru mają prawo do żądania informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania gminy, niezbędnych do wykonywania przysługujących im uprawnień nadzorczych.

§ 81

1. Burmistrz obowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał Rady Gminy w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Akty ustanawiające przepisy porządkowe Burmistrz przekazuje w ciągu 2 dni od ich ustanowienia.

2. Burmistrz przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej, na zasadach określonych w ust. 1, uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały Rady Gminy i zarządzenia Burmistrza objęte zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej.

§ 82

1. Uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności uchwały lub zarządzenia w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia, w trybie określonym w § 81.

2. Organ nadzoru, wszczynając postępowanie w spra-wie stwierdzenia nieważności uchwały lub zarządzenia albo w toku tego postępowania, może wstrzymać ich wykonanie.

3. Rozstrzygnięcie nadzorcze powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

4. W przypadku nieistotnego naruszenia prawa organ nadzoru nie stwierdza nieważności uchwały lub zarządzenia ograniczając się do wskazania, iż uchwalę lub zarządzenie wydano z naruszeniem prawa.

5. Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.

§ 83

1. Stwierdzenie przez organ nadzoru nieważności uchwały lub zarządzenia organu gminy wstrzymuje ich wykonanie z mocy prawa w zakresie objętym stwierdzeniem nieważności, z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do uchwały lub zarządzenia o zaskarżeniu rozstrzygnięcia nadzorczego do sądu administracyjnego.

§ 84

1. Po upływie terminu wskazanego w § 82 ust. 1 organ nadzoru nie może we własnym zakresie stwierdzić nieważności uchwały lub zarządzenia organu gminy. W tym przypadku organ nadzoru może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wydanie postanowienia o wstrzymaniu wykonania uchwały lub zarządzenia należy do sądu.

§ 85

1. Nie stwierdza się nieważności uchwały lub zarządzenia organu gminy po upływie jednego roku od dnia ich podjęcia, chyba że uchybiono obowiązkowi przedłożenia uchwały lub zarządzenia w terminie określonym w § 81 ust. 1, albo jeżeli są one aktem prawa miejscowego.

2. Jeżeli nie stwierdzono nieważności uchwały lub zarządzenia z powodu terminu określonego w ust. 1, a istnieją przesłanki stwierdzenia nieważności, sąd administracyjny orzeka o ich niezgodności z prawem. Uchwały lub zarządzenia tracą moc prawną z dniem orzeczenia o ich niezgodności z prawem. Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego co do skutków takiego orzeczenia stosuje się odpowiednio.

§ 86

1. W razie powtarzającego się naruszenia przez Radę Gminy Konstytucji lub ustaw, Sejm, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, może w drodze uchwały rozwiązać Radę Gminy. W przypadku rozwiązania Rady Gminy Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która do czasu wyboru Rady Gminy pełni jej funkcję.

2. Jeżeli powtarzającego się naruszenia Konstytucji lub ustaw dopuszcza się Burmistrz, wojewoda wzywa Burmistrza do zaprzestania naruszeń, a jeżeli wezwanie to nie odnosi skutku – występuje z wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów o odwołanie Burmistrza. W przypadku odwołania Burmistrza Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która do czasu wyboru Burmistrza pełni jego funkcję.

§ 87

1. W razie nierokującego nadziei na szybką poprawę i przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy gminy, Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, może zawiesić organy gminy i ustanowić zarząd komisaryczny na okres do dwóch lat, nie dłużej niż do wyboru Rady oraz Burmistrza na kolejną kadencję.

2. Ustanowienie zarządu komisarycznego może nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów organom gminy i wezwaniu ich do niezwłocznego przedłożenia programu poprawy sytuacji gminy.

3. Komisarza rządowego powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody, zgłoszony za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

4. Komisarz rządowy przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji organów gminy z dniem powołania.

§ 88

1. Rozstrzygnięcia organu nadzorczego dotyczące gminy, w tym rozstrzygnięcia, o których mowa w § 86 ust. 2 i § 87 ust. 1, a także stanowisko zajęte w trybie art. 89 ustawy, podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego z powodu niezgodności z prawem w terminie 30 dni od dnia ich doręczenia.

2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozstrzygnięć dotyczących organów związków i porozumień międzygminnych.

3. Do złożenia skargi uprawniona jest gmina lub związek międzygminny, których interes prawny, uprawnienie albo kompetencja zostały naruszone. Podstawą do wniesienia skargi jest uchwała lub zarządzenie organu, który podjął uchwałę lub zarządzenie albo którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze.

3a. Do złożenia skargi na rozstrzygnięcie organu nadzorczego, dotyczące uchwały Rady Gminy, doręczone po upływie kadencji Rady, uprawniona jest Rada Gminy następnej kadencji w terminie 30 dni od dnia wyboru Przewodniczącego Rady.

4. Do postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy o zaskarżeniu do sądu administracyjnego decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

5. Rozstrzygnięcia nadzorcze stają się prawomocne z upływem terminu do wniesienia skargi bądź z datą oddalenia lub odrzucenia skargi przez sąd.

§ 89

Jeżeli organ gminy wbrew obowiązkowi wynikającemu z przepisów w zakresie dotyczącym wygaśnięcia mandatu Burmistrza albo odwołania ze stanowiska zastępcy Burmistrza i Skarbnika Gminy, nie podejmuje uchwały lub nie odwołuje ze stanowiska, wojewoda wzywa organ gminy do podjęcia odpowiedniego aktu w terminie 30 dni.

§ 90

1. Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętym przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli w sprawie orzekł już sąd administracyjny i skargę oddalił.

2a. Skargę na uchwałę lub zarządzenie, o której mowa w ust. 1, można wnieść do sądu administracyjnego w imieniu własnym lub reprezentują grupę mieszkańców gminy, którzy na to wyrażą pisemną zgodę.

3. W sprawie wezwania do usunięcia naruszenia stosuje się przepisy o terminach załatwienia spraw w postępowaniu administracyjnym.

§ 91

1. Przepisy § 90 stosuje się odpowiednio, gdy organ gminy nie wykonuje czynności nakazanych prawem albo przez podejmowanie czynności prawne lub faktyczne narusza prawa osób trzecich.

2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, sąd administracyjny może nakazać organowi nadzoru wykonanie niezbędnych czynności na rzecz skarżącego, na koszt i ryzyko gminy.”

49. Dotychczasowy Rozdział XII przyjmuje nr XIII.

50. § 80 zastępuje się § 92.

51. § 81 zastępuje się § 93.

§ 2

W załączniku nr 5 do Statutu Gminy i Miasta Lubomierz – Regulaminu Rady Miejskiej Gminy Lubomierz wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 2:

a) w ust. 1 wyrazy “... Zarząd wykonujący ...” zamienia się wyrazami “... Burmistrza wykonującego ...”,

b) w ust. 2 wyraz “... Zarząd ...” zamienia się wyrazem “... Burmistrz ...”.

2. W § 12 wyraz “... Zarządu ...” zamienia się wyrazem “... Burmistrza ...”.

3. W § 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym Zastępca Burmistrza i Skarbnik Gminy”.

4. W § 15 wyraz “Zarząd ...” zamienia się wyrazem “Burmistrz ...”.

5. W § 23 po przecinku dotychczasową treść zamienia się wyrazami “... lub Burmistrz”.

6. W § 24 ust. 3 przyjmuje brzmienie:

“3. Sprawozdanie Burmistrza w okresie między sesjami, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady”.

7. W § 25 po wyrazie “Burmistrz ...” skreśla się pozostałe wyrazy.

8. W § 26:

a) w ust. 1 skreśla się wyrazy “... Zarządu i ...”,

b) w ust. 5 w drugim zdaniu po wyrazie “przez ...” skreśla się wyrazy “... Zarząd, względnie ...”.

9. W § 44 w ust. 1 wyraz “... Zarząd ...” zamienia się wyrazem “... Burmistrz ...”.

10. W § 48 w ust. 1 wyraz “... Zarząd ...” zamienia się wyrazem “,... Burmistrz ...”.

11. § 49 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 49

1. Burmistrz obowiązany jest do przedłożenia Wojewodzie uchwały Rady Gminy w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia.

2. Akty ustanawiające przepisy porządkowe Burmistrz przekazuje w ciągu 2 dni od ich ustanowienia.”.

12. § 50 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 50

Burmistrz przedstawia Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w § 49:

1) uchwalę budżetową,

2) uchwałę w sprawie absolutorium,

3) inne uchwały Rady Gminy i zarządzenia Burmistrza objęte zakresem nadzoru RIO”.

13. W § 72 w ust. 1 i 2 wyrazy “Zarząd ...” zamienia się wyrazami “Burmistrz ...”.

14. W § 73 w ust. 1 i 2 wyrazy “Zarząd ...” użyte w różnych przypadkach zamienia się użytym w odpo-wiednich przypadkach wyrazem “... Burmistrz ...”.

§ 3

W załączniku nr 6 do Statutu Gminy i Miasta Lubomierz – Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Gminy Lubomierz wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 2 w ust. 1, 2 i 3 wyrazy “... Zarządu ...” zamienia się wyrazami “... Burmistrza ...”.

2. W § 4:

a) w ust. 3 skreśla się wyrazy “... oraz Radni będący członkami Zarządu ...”,

b) w ust. 5 skreśla się wyrazy “... oraz w przypadku wyboru w skład Zarządu”.

3. W § 7 w ust. 1 i 2 wyrazy “... Zarządu ...” zamienia się wyrazami “... Burmistrza ...”.

4. W § 23 ust. 1 wyraz “Zarządowi” zamienia się wyrazem “Burmistrzowi”.

5. W § 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny innej niż nieudzielenie Burmistrzowi absolutorium”.

§ 4

Skreśla się w całości załącznik nr 7 do Statutu Gminy i Miasta Lubomierz – Regulamin Zarządu.

§ 5

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Lubomierz.

§ 6

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ GMINY

ZDZISŁAW PUCHALSKI