Załącznik do uchwały Rady Gminy Borów z dnia 2 grudnia 2002 r. (poz. 29)

Statut gminy borów

Część I

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Użyte w Statucie Gminy Borów sformułowania oznaczają:

1. Statut – Statut Gminy Borów.

2. Przewodniczący – Przewodniczący Rady Gminy Borów.

3. Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczący Rady Gminy Borów.

4. Rada – Rada Gminy Borów.

5. Radny – Członek Rady Gminy Borów.

6. Komisja – Komisja Rady Gminy Borów.

7. Wójt – Wójt Gminy Borów.

8. Gmina – Gmina Borów.

9. Ustawa – ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. ze zmianami).

§ 2

1. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.

2. Granice gminy wskazane są na planie stanowiącym załącznik nr 1 do Statutu. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 9866 ha.

§ 3

Siedzibą gminy jest wieś Borów.

§ 4

Gmina posiada osobowość prawną. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

§ 5

1. Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie potrzeb zbiorowych jej mieszkańców we wszystkich formach i sferach oraz dbałość o stały rozwój gospodarczy i społeczny gmin.

2. Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzieży.

§ 6

Wykonanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania miedzy jednostkami samorządu terytorialnego.

R o z d z i a ł II

Zasady działania organów gminy

§ 7

1. Organami gminy są:

1. Rada Gminy.

2. Wójt.

2. Działalność organów jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

3. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji Rady Gminy.

4. Dostęp i korzystanie z dokumentów wymienionych w ust. 3 odbywa się w sposób następujący:

a) protokoły z posiedzeń sesji oraz komisji Rady Gminy są udostępnione do wglądu w biurze Rady Gminy,

b) korzystanie z protokołów organów gminy, komisji Rady Gminy i z dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych odbywa się na miejscu,

c) zabronione jest wypożyczanie protokołów organów gminy, komisji Rady Gminy oraz dokumentów i korzystanie z nich poza obiektem Urzędu Gminy,

d) korzystający może sporządzać notatki, odpisy z protokołów posiedzeń organów gminy, komisji Rady Gminy oraz z dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych.

Część II

Organizacja i Tryb pracy RADY

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 8

1. Rada jest organem inspirującym, stanowiącym i kontrolnym gminy.

2. Rada składa się z 15 radnych.

3. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

4. Działalność Rady i jej komisji wygasa z upływem kadencji, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.

5. Szczegółowe zasady i tryb wykonywania przez Radę funkcji kontrolnej określa odrębna uchwała.

6. Kompetencje Rady i jej komisji określają ustawy oraz niniejszej Statut.

§ 9

1. Do wyłącznej właściwości Rady należą:

1) uchwalenie Statutu Gminy,

2) ustalenia wynagrodzenia Wójta, ustanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) na wniosek Wójta powoływane i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Gminy,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonywania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,

5) uchwalanie programów gospodarczych,

6) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

7) ustalanie zakresu działania sołectw, zasad przekazywania mu składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację jego zadań,

8) rozpatrywanie spraw spornych między radami sołectw,

9) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

10) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntownych ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Do czasu określenia zasad, Wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodną Rady,

b) emitowania obligacji oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Wójta,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczających granicę ustalaną corocznie przez Radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) zatwierdzania regulaminów określających zasady zbywania lokali użytkowych oraz mieszkalnych,

j) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych prze Wójta w roku budżetowym,

11) określanie wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

12) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,

13a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach herbu, nazw ulic, placów publicznych, mostów, parków i innych obiektów oraz wznoszenia pomników,

15) stanowienia w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady,

15a) podejmowania uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.

2. 1) Rada Gminy na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie Młodzieżowej Rady Gminy mający charakter konsultacyjny,

2) Rada Gminy, powołując Młodzieżową Radę Gminy, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków i zasady działania.

§ 10

1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz 2 Wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

2. Prawo zgłaszania kandydatów na stanowisko Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących przysługuje każdemu radnemu.

3. Przewodniczący lub pod jego nieobecność Wiceprzewodniczący uprawniony jest do:

1) reprezentowania Rady na zewnątrz,

2) przyjmowanie i wysyłanie delegacji Rady, określania ich składu.

§ 11

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał (sesje zwyczajne).

2. Na wniosek Wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia założenia wniosku. Do wniosku o zwołanie sesji powinien być dołączony porządek obrad wraz z projektami uchwał.

3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

R o z d z i a ł II

Radny

§ 12

1. Radny jest zobowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

2. Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania wyborców zwłaszcza przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub inicjatywy mieszkańców gminy oraz przekazywania interpretacji, postulatów, wniosków i zapytań właściwym organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

§ 13

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady.

3. Rada odmówi zgody, o której mowa w ust. 2, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

4. Przewodniczący Rady powiadamia zakład pracy radnego o wyrażeniu zgody lub odmowie wyrażenia zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.

§ 14

1. Radni potwierdzają swoją obecność na posiedzeniu Rady, podpisując się na liście obecności.

2. W razie niemożliwości wzięcia udziału w sesji lub posiedzeniu komisji, której jest członkiem – radny usprawiedliwia swoją nieobecność na piśmie.

§ 15

Radnym przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży w wysokości i na zasadach ustalonych przez Radę.

R o z d z i a ł III

Komisje

§ 16

1. Rada w drodze uchwały powołuje stałe i doraźne komisje problemowe, ich przewodniczących i zastępców, a także ustala liczbę członków komisji do 8 osób.

2. Rada powołując komisję określa przedmiot jej działania oraz skład osobowy.

§ 17

1. Do zadań komisji stałych należą:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę oraz spraw przedkładanych przez członków komisji. Wójt może przekazywać komisjom sprawy za pośrednictwem Przewodniczącego Rady,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) opiniowanie pracy Wójta i jednostek organizacyjnych gminy w zakresie spraw, do których komisja została powołana,

4) opiniowanie proponowanych przez Wójta zmian w planie dochodów i wydatków,

5) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady.

§ 18

1. Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) Komisja Rozwoju Gospodarczego, Finansów i Rolnictwa.

2) Komisja Ładu i Porządku Publicznego.

3) Komisja Oświaty, Zdrowia, Kultury i Sportu.

4) Komisja Rewizyjna.

Rada może powołać inne komisje stałe niż określone w niniejszym ust.

2. Zakres działania komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.

§ 19

Komisje nie mają prawa do rozstrzygnięć w imieniu Rady.

§ 20

1. W skład komisji mogą wchodzić tylko radni.

2. W skład Komisji Rewizyjnej mogą wchodzić tylko radni z wyjątkiem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących.

3. Radny jest zobowiązany do członkowska przynajmniej w jednej, lecz nie więcej niż dwóch stałych komisjach Rady.

4. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 21

W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w komisji stałej Rada Gminy podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnienia z pełnienia obowiązków członka komisji zwykłą większością głosów.

§ 22

1. Posiedzenie komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji lub jego zastępca.

2. Posiedzenia komisji odbywają się zgodnie z planem pracy komisji.

3. Tematyka i plan komisji podlegają akceptacji Rady.

4. Częstotliwość posiedzeń, obecność radnych, terminowość wydawanych opinii przez komisje podlega kontroli Przewodniczącego Rady.

5. W razie powtarzającego się niedotrzymaniem terminu lub uchylania się komisji od opracowania lub zaopiniowania zagadnienia oraz stanowiska, Przewodniczący Rady może wystąpić do Rady z wnioskiem o zmianę dotychczasowego składu komisji.

6. Wójt lub z jego upoważnienia pracownicy urzędu mają obowiązek przekazania komisjom Rady informacji i składania wyjaśnień związanych z tematem posiedzenia komisji.

7. Wnioski z posiedzeń komisji zostają na bieżąco przekazywane Wójtowi Gminy oraz Przewodniczącemu Rady Gminy.

§ 23

1. W celu sprawowania kontroli działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i jego zastępca są wybierani bezpośrednio przez Radę.

3. Do zadań Komisji Rewizyjnej należą w szczególności:

1) opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem w sprawie udzielania Wójtowi absolutorium po zasięgnięciu opinii odpowiednich komisji. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,

2) przygotowanie corocznej oceny pracy Wójta, której integralną część stanowią opinie o przebiegu realizacji przez Wójta uchwał Rady, rozpatrywaniu i załatwianiu przez Wójta interpelacji i wniosków radnych,

3) sporządzenie opinii w sprawie wniosku radnych o podjęcie uchwały w sprawie przeprowadzenia referendum w sprawie innej niż nieudzielenie absolutorium,

4) wstępne rozpatrywanie i opiniowanie przy współpracy z właściwymi komisjami skarg na działalność Wójta składanych do Rady.

4. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole działalności Wójta i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych w oparciu o roczny plan zatwierdzony przez Radę, a także na zlecenie Rady.

5. Szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli działalności Wójta i podporządkowanych mu jednostek przez Komisje Rewizyjną określa “Regulamin działania Komisji Rewizyjnej” stanowiący załącznik nr 2 do Statutu.

R o z d z i a ł IV

Sesje Rady

§ 24

1. Przewodniczący przygotowuje i zwołuje sesję Rady.

2. Radni, komisje oraz Wójt mogą wskazać przewodniczącemu sprawy, które powinny znaleźć się w porządku zwoływanej sesji.

3. Przewodniczący ustala miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji oraz projekt porządku obrad. Przy podejmowaniu decyzji o zwoływaniu sesji powinny być gotowe projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad, a także materiały niezbędne radnym.

§ 25

1. Porządek obrad Rady m.in. powinien zawierać:

1) informacje i komunikaty Przewodniczącego i Wój- ta,

2) zatwierdzenie porządku obrad,

3) interpelacje i zapytania, który to punkt porządku nie może trwać dłużej niż 60 minut,

4) projekty uchwał,

5) przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji Rady,

6) wolne wnioski i oświadczenia.

2. Wnioski o uzupełnienie porządku obrad o sprawy pilne i wymagające niezwłocznego rozstrzygnięcia lub przedstawienia stanowiska, które nie są objęte projektem porządku obrad powinny być dostarczone do biura Rady wraz z uzasadnieniem na piśmie do godz. 12.00 dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia sesji.

§ 26

1. Radni powinni być zawiadomieni drogą pocztową o zwołaniu sesji co najmniej na 7 dni przed jej terminem. W uzasadnionych wypadkach zawiadomienie może nastąpić telefonicznie lub przez pracownika urzędu. Wraz z zawiadomieniem radni powinni otrzymać projekt porządku obrad, projekty uchwał i materiały związane z przedmiotem sesji.

2. Sesja może składać się z jednego lub kilku posiedzeń. Termin dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala Rada i zawiadamia ustnie na posiedzeniu z pominięciem wymogów wskazanych w ust. 1.

3. Posiedzenia Rady są jawne z wyłączeniem przypadków określonych ustawą.

4. W posiedzeniu Rady bierze udział Wójt, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy oraz osoby upoważnione przez Wójta do referowania spraw i udzielania wyjaśnień.

5. W przypadku stwierdzenia braku kworum uniemożliwiającego dokończenia sesji, Przewodniczący może zarządzać przerwę. Nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili salę, wpisuje się do protokołu.

§ 27

1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne. Wnioskiem formalnym jest wniosek o:

1) sprawdzenie kworum,

2) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

3) zarządzenie przerwy,

4) zakończenie dyskusji,

5) ograniczenie liczby dyskutantów (taki wniosek nie może dotyczyć wypowiedzi przewodniczących komisji, sprawozdawcy i Wójta),

6) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad lub odesłanie do komisji,

7) głosowanie bez dyskusji,

8) reasumpcja głosowania,

9) sprawdzenie listy obecności,

10) wyłączenie jawności punktu porządku obrad (wyłączenie jawności może dotyczyć konkretnych punktów a nie całej sesji),

11) wnioskom formalnym jest także wniosek o głosowanie imienne.

2. W sprawie formalnej głosu udziela się poza listą mówców.

3. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz ewentualnie jednego przeciwnika i jednego zwolennika wniosku.

§ 28

1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad w punkcie “wolne wnioski”.

2. Wniosek merytoryczny przedstawiany w punkcie “wolne wnioski” winien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie przed rozpoczęciem sesji i krótko uzasadniony.

3. W wolnych wnioskach nie wolno podejmować uchwał.

4. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

5. Wnioski podlegają głosowaniu.

§ 29

1. Sesje otwiera Przewodniczący lub w razie nieobecności Wiceprzewodniczący wyznaczony przez Przewodniczącego lub z braku takiej możliwości najstarszy wiekiem Wiceprzewodniczący formułą “otwieram sesję Rady Gminy Borów”. W uzasadnionych przypadkach w trakcie sesji Przewodniczący może przekazać przewodniczenie obradom Wiceprzewodniczącemu.

2. Po stwierdzeniu prawomocności obrad (kworum) Przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad wraz z wnioskami, o których mowa § 28, odczytując ich uzasadnienie. Wnioski nie podlegają debacie.

3. W szczególnych przypadkach w trakcie posiedzenia z umotywowanym wnioskiem o uzupełnienie lub zdjęcie sprawy z porządku obrad może wystąpić Wójt.

§ 30

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku. W uzasadnionych przypadkach, przy braku sprzeciwu, może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.

1a. Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

2. Przewodniczącego udziela głosu w debacie przewodniczącym komisji w kolejności od tematyki przedmiotu obrad, a następnie radnym według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością. Przewodniczący komisji właściwych dla przedmiotu obrad i Wójt otrzymują prawo głosu poza kolejnością.

3. Czas wystąpienia przewodniczącego komisji (sprawozdawcy) i Wójta jest nieograniczony, chyba że Rada postanowi inaczej. Radny, który pragnie zabrać głos przy omawianiu konkretnego punktu obrad, zgłasza ten fakt Przewodniczącemu.

4. Oprócz zabrania głosu, radny w tym samym punkcie obrad ma prawo do jednej repliki oraz gdy okoliczności repliki będą tego wymagały do sprostowania własnej wypowiedzi.

5. Punkt porządku obrad już wyczerpany nie może być ponownie przedmiotem obrad podczas tej samej sesji.

§ 31

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie przyniosło skutku, może odebrać mu głos. Fakt taki odnotowuje się w protokole sesji.

3. Przewodniczący obrad może przywołać mówcę “do porządku” ilekroć odbiega on od tematu lub powraca do sprawy przedyskutowanej lub przegłosowanej.

4. Postanowienie ust. 2 i 3 stosuje się także do wystąpień osób spoza Rady.

5. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.

6. W trakcie obrad przewodniczący zarządza przerwy zarówno z własnej inicjatywy i z inicjatywy radnych.

7. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę “zamykam sesję Rady Gminy Borów”.

§ 32

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numer uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska nieobecnych członków Rady usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) zatwierdzony porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

7) czas trwania posiedzenia,

8) podpisy Przewodniczącego i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi a uchwały arabskimi.

3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

4. Protokół z poprzedniej sesji przyjmuje się w ten sposób, że w przypadku niewniesienia do niego zastrzeżeń lub poprawek, protokół uważa się za przyjęty. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawek decyduje Rada bez dyskusji. Radni powinni mieć możliwość zapoznania się z tekstem protokołu przed sesją, na której protokół będzie przyjęty.

§ 33

1. Kopie protokołu powinny być w terminie 5 dni od dnia odbycia sesji przekazane Wójtowi przez Przewodniczącego Rady.

2. Protokoły z obrad przechowuje się u pracownika prowadzącego obsługę Rady.

3. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia notatek i odpisów z wyjątkiem części protokołu, który dotyczy tajności obrad Rady.

R o z d z i a ł V

Uchwały i inne akty Rady

§ 34

1. Rada na sesji podejmuje:

– uchwały.

2. W uchwałach Rada ustala sposoby rozwiązywania zagadnień lub odnosi się do spraw będących przedmiotem obrad.

§ 35

1. Uchwały są odrębnymi aktami zawierającymi:

1) tytuł, datę i numer,

2) podstawę prawną,

3) ścisłe określenie przedmiotu uchwały, środków na jej realizację oraz organów odpowiedzialnych za jej wykonanie,

4) termin wejścia w życie.

2. Uchwałę podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.

§ 36

1. Zmiana uchwały następuje w takim samym trybie jak jej uchwalenie.

2. Przewodniczący prostuje w drodze obwieszczenia oczywiście błędy językowe i rachunkowe zawarte w opublikowanych tekstach uchwał Rady.

3. Rada może zobowiązać Przewodniczącego do opracowania i ogłoszenia w formie obwieszczenia jednolitego tekstu uchwały.

§ 37

1. Z wnioskiem o podjęcie uchwały przez Radę może wystąpić radny, a także Przewodniczący, Wójt lub komisje Rady, wskazując jednocześnie przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania wnioskodawcy w pracach nad tym projektem.

2. Projekt uchwały, odpowiadający wymogom zawartym w § 35 powinien być przekazany na piśmie do pracownika ds. obsługi Rady z dołączonym ewentualnym uzasadnieniem określającym potrzebę uchwały nie później niż 14 dni przed rozpoczęciem sesji, na której będzie rozpatrywany. Przewodniczący przekazuje projekt uchwały do właściwych komisji, a także do Wójta w celu uzyskania opinii. W posiedzeniach komisji uczestniczą upoważnieni przedstawiciele wnioskodawców oraz Wójt.

3. Opinię, o której mowa w ust. 2, przedstawia się na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały, każdy wnioskodawca może wycofać projekt uchwały, której był inicjatorem do momentu jej przegłosowania na posiedzeniu Rady.

§ 38

1. Wójt w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może określić wniesiony przez siebie projekt uchwały jako pilny.

2. Projekt, o którym mowa w ust. 1, może być wniesiony również w trakcie posiedzenia Rady, a następnie niezwłocznie przekazany do zaopiniowania przez właściwą komisję. Na czas pracy komisji Przewodniczący zarządza stosowną przerwę. Projekt zaopiniowany przez komisję zostaje poddany debacie plenarnej oraz przegłosowany.

R o z d z i a ł VI

Interpelacje i zapytania

§ 39

1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest w szczególności Wójt.

2. Interpelacje składa się na piśmie u pracownika ds. obsługi Rady. Powinna ona zawierać przedstawienie faktycznego stanu będącego jej przedmiotem oraz wynikające pytania skierowane do adresata.

3. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu interpelację i Przewodniczącemu, który w punkcie “interpelacje i zapytania” informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

§ 40

1. Zapytania składa się w sprawach, gdy pytającemu chodzi o uzyskanie informacji – wyjaśnień o faktach. Zapytania składa się na piśmie przed rozpoczęciem sesji. Adresatem zapytań jest organ Rady lub osoba zajmująca się sprawą.

2. W razie braku możliwości udzielenia odpowiedzi na zapytania w trakcie sesji odpowiedzi udziela się zgłaszającemu na piśmie w ciągu 7 dni.

R o z d z i a ł VII

Głosowanie

§ 41

1. W głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów podejmowane są uchwały w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej. W pierwszej kolejności głosuje się nad wnioskami o odrzucenie uchwały w całości, jeżeli takie zostały zgłoszone.

2. W przypadku projektu uchwał porządek głosowania przewiduje w kolejności:

– głosowanie za odrzuceniem w całości, jeżeli taki wniosek został postawiony,

– głosowanie poprawek ujętych w opinii komisji, Wójta lub podniesionych na posiedzeniu sesji. W pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

– głosowanie projektu w całości ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.

§ 42

1. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów “za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów “przeciw”.

2. Bezwzględna większość głosów oznacza wymóg, aby liczba głosów “za” przewyższała co najmniej o jeden głos sumę pozostałych ważnie oddanych głosów (“przeciw” + “wstrzymał się”).

§ 43

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”.

2. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanym imieniem i nazwiskiem. Lista osób głosujących “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji (z zaznaczeniem, do którego punktu porządku obrad odnosi się).

3. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami na właściwych kartach.

4. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący przy pomocy pracownika ds. obsługi Rady.

5. Głosowanie imienne i tajne przeprowadza komisja skrutacyjna, powołana na sesji spośród radnych. Komisja skrutacyjna składa się z przewodniczącego i co najmniej dwóch członków.

§ 44

1. Rada Gminy wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

2. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Gminy bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy w głosowaniu tajnym.

3. Rady Gminy na wniosek Wójta powołuje i odwołuje Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

4. Rada Gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Wójta z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w głosowaniu imiennym. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną. Rada Gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum z ww. przyczyny na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

5. Rada Gminy może podjąć uchwałę w sprawie nieudzielenia absolutorium, co jest równoznaczne z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Wójta na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Wójtowi absolutorium. Przed podjęciem ww. uchwały Rada Gminy zapoznaje się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady Gminy o nieudzielaniu absolutorium Wójtowi oraz wysłuchuje wyjaśnień Wójta. Rada Gminy uchwałę tę podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.

CZĘŚĆ III

ORGANY WYKONAWCZE

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 45

1. Organem wykonawczym gminy jest Wójt.

§ 46

1. Objęcie obowiązków przez Wójta następuje z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania.

2. Po upływie kadencji Wójta pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Wójta.

R o z d z i a ł II

Zadania Wójta

§ 47

1. Wójt wykonuje uchwały Rady Gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.

2. Do zadań Wójta należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady i określenie ich wykonania,

2) gospodarowanie mieniem komunalnym,

3) wykonywanie budżetu,

4) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

5) określenie zakresu, w jakim Wójt może powierzać Sekretarzowi prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu,

6) składanie Radzie okresowe sprawozdania z działalności finansowej gminy,

7) reprezentowanie gminy na zewnątrz,

8) zgłaszanie Radzie wniosków w sprawie kandydatur na stanowiska: Sekretarza, Skarbnika,

9) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

10) kierowanie pracą Urzędu Gminy,

11) współpraca z organami sołectw,

12) niezwłoczne ogłaszanie uchwalonego budżetu gminy i sprawozdań z jego wykonania za rok poprzedni do 31 marca roku budżetowego,

13) opracowanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy,

14) nawiązywanie i rozwiązywanie z pracownikami samorządowymi stosunku pracy na postawie umowy o pracę lub mianowania,

15) wykonywanie innych czynności wynikających z funkcją kierownika zakładu pracy,

16) udzielanie upoważnienie pracownikom Urzędu Gminy do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnej z zakresu administracji publicznej.

3. Wójt składa Radzie sprawozdania o wykonanych przez siebie zadaniach.

4. Wójt może powierzyć prowadzenie niektórych spraw gminy w swoim imieniu Sekretarzowi Gminy.

§ 48

1. Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa Regulamin organizacyjny nadany przez Wójta w drodze rozporządzenia.

CZĘŚĆ IV

SAMORZĄDOWE JEDNOSTKI POMOCNICZE

R o z d z i a ł I

§ 49

1. Samorządowymi jednostkami pomocniczymi są sołectwa.

2. Sołectwo tworzy Rada Gminy w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

3. Projekty podziału obszaru gminy na jednostki pomocnicze przedstawia Rada Gminy do publicznej konsultacji, okres konsultacji nie może trwać dłużej niż 6 tygodni od chwili ogłoszenia projektu we właściwym trybie. Po upływie tego okresu projekt zostaje niezwłocznie przedstawiony Radzie Gminy do zatwierdzenia.

4. Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej oraz powiększenie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów z inicjatywy Rady Gminy lub na wniosek właściwych zebrań wiejskich w drodze uchwały Rady Gminy po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami danej jednostki pomocniczej.

5. Konsultacje, o których mowa w ust. 3, nadzorowane są przez Przewodniczącego i właściwą komisję.

6. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa Statut Sołectwa, nadany przez Radę Gminy.

R o z d z i a ł II

Organy sołectwa

§ 50

1. Mieszkańcy sołectwa podejmują decyzje poprzez głosowanie lub za pośrednictwem organu sołectwa.

2. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie.

3. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.

4. Kompetencje zebrania wiejskiego i rady sołeckiej określa statut sołectwa.

5. Wybory do organów sołectwa zarządza i przeprowadza Rada Gminy.

§ 51

1. Zebranie wiejskie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do sołectwa.

2. Zebranie wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał w obecności co najmniej 1/4 jego członków uprawnionych do głosowania.

3. Sołtys przekazuje uchwały i kopie protokołu zebrania Wójtowi w ciągu 7 od dnia odbycia zebrania.

§ 52

1. Sołtys i rada sołecka wybierani są w głosowaniu tajnym przez stałych mieszkańców sołectw uprawnionych do głosowania spośród nieograniczonej liczby kandydatów.

2. Szczegółowe zasady i tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej oraz ich odwołania określa statut sołectwa.

§ 53

1. Rada sołecka pełni:

1) funkcje pomocniczo-doradczą sołtysa,

2) wspiera inicjatywy społeczne zmierzające do poprawy warunków życia mieszkańców, rozwoju kultury, infrastruktury komunalnej, handlu i usług. Środki do realizacji tego zadania wyodrębnia się w budżecie gminy,

3) bierze udział w tworzeniu planu budżetu gminy w części dotyczącej i związanej z działalnością sołectwa (odpowiednie wnioski składa się do 30 września każdego roku).

2. Do właściwości rady sołeckiej należą inne sprawy wynikające ze statutu sołectwa.

§ 54

1. Kontrolę działalności sołectw sprawuje Rada Gminy za pośrednictwem właściwych komisji.

2. Rada sołecka przekłada Przewodniczącemu Rady Gminy do końca lutego sprawozdania z działalności sołectw za poprzedni rok. W sprawozdaniu umieścić należy informację o wykorzystaniu mienia gminnego, którym dysponuje rada sołecka oraz o kosztach jego eksploatacji.

3. Przewodniczący Rady ma prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących sołectwa oraz może uczestniczyć w posiedzeniach rady sołeckiej.

4. Wójt czuwa, ażeby mienie gminne przekazane sołectwu nie było narażone na szkody i uszczuplenie oraz aby dochody rady i świadczenia pobierane na jego korzyść były wydatkowane zgodnie z przepisami i statutem sołectw.

§ 55

1. Jednostki pomocnicze mogą prowadzić samodzielnie gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w statucie jednostki, określone zostaną jej źródła dochodów oraz sposób rozliczania się z budżetem gminy.

3. Procedurę tworzenia budżetu jednostki pomocniczej oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych określa statut jednostki.

CZEŚĆ V

MIENIE KOMUNALNE I GOSPODARKA FINANSOWA GMIN

R o z d z i a ł I

Mienie komunalne

§ 56

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy.

2. Mieniem komunalnym zarządzają organy gminy lub inne powołane przez nie podmioty, którym zostało ono przekazane do realizacji celów gminnych.

3. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta.

§ 57

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy, w zakresie zarządu mieniem, składa jednoosobowo Wójt.

2. Czynność prawna powodująca powstanie zobowiązań pieniężnych wymaga kontrasygnaty Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

3. Skarbnik gminy, który odmówił kontrasygnaty, dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym Radę Gminy oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.

R o z d z i a ł II

Gospodarka finansowa

§ 58

1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.

2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

§ 59

1. Projekt budżetu przygotowuje Wójt.

2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Wójt przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania.

3. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, nie później jednak niż do 31 marca roku budżetowego.

§ 60

Rada określa procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość niezbędnych materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi.

§ 61

1. Wójt ma prawo do dokonywania zmian w budżecie gminy w zakresie i granicach określonych przepisami prawa, z wyjątkiem przesunięcia wydatków między działami.

2. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada Wójt.

§ 62

1. Jednostki organizacyjne gminy prowadzą gospodarkę finansową w formie jednostek budżetowych, zakładów budżetowych oraz innych przewidzianych przepisami prawa.

2. Jednostki budżetowe są powiązane z budżetem gminy metodą brutto, a zakłady budżetowe metodą netto.

CZEŚĆ VI

PRACOWNICY SAMORZĄDOWI

§ 63

1. Na podstawie wyboru, pracownikiem samorządowym zatrudnionym w ramach stosunku pracy jest Wójt.

2. Wobec Wójta czynności pracodawcy określone w przepisach prawa pracy podejmuje Przewodniczący Rady Gminy z wyjątkiem określenia wynagrodzenia.

§ 64

Wójt wykonuje obowiązki kierownika zakładu pracy wobec osób powołanych na stanowiska Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy i pozostałych pracowników urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych.

§ 65

Wójt wykonuje czynności związane ze stosunkiem pracy pracowników samorządowych przewidziane w obowiązujących przepisach prawa.

CZEŚĆ VII

JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA

§ 66

W celu wykonywania zadań gminy Rada Gminy może tworzyć jednostki organizacyjne.

§ 67

Do jednostek pozostających w strukturze organizacyjnej gminy należą:

1) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Borowie,

2) Przedszkole Publiczne – wiejskie w Borku Strzelińskim,

3) Szkoła Podstawowa w Borowie,

4) Szkoła Podstawowa w Borku Strzelińskim,

5) Szkoła Podstawowa w Zielenicach,

6) Gminna Biblioteka Publiczna w Borowie,

7) Publiczne Gimnazjum w Borowie,

8) Samodzielny Publiczny Zakład Ambulatoryjnej Opieki Zdrowotnej w Borowie.

CZEŚĆ VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 68

1. Uchwalenie statutu następuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym.

2. Zamiany w statucie uchwala się odpowiednio jak w ust. 1.

§ 69

W sprawach nieuregulowanych statutem decydują ustawy:

1. Z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ze zmianami.

2. Z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.

3. Z dnia 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

4. Z dnia 10 maja 1990 r. przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie gminnym i ustawę o pracownikach samorządowych.

5. Z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym.

  1. Z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz inne obowiązujące ustawy.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Borów z dnia 2 grudnia 2002 r. (poz. 29)

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Borów z dnia 2 grudnia 2002 r. (poz. 29)