Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Święta Katarzyna (poz. 46)
Regulamin pracy Komisji Rady Gminy
Część I
Komisje stałe Rady
§ 1
1. Do wykonywania swoich zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje, które są wewnętrznymi organami Rady.
2. Rada powołuje następujące komisje stałe:
1) Budżetu i Finansów,
2) Gospodarczą i Rozwoju Gminy,
3) Oświaty, Kultury i Opieki Społecznej,
4) Rewizyjną,
5) Koordynacyjną.
§ 2
1. Do zadań stałych komisji należy:
1) opiniowanie pracy Zarządu i podległych mu jednostek organizacyjnych w zakresie spraw właściwych przedmiotowo danej komisji,
2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę oraz spraw przedkładanych przez członków komisji, a także na wniosek Zarządu lub Wójta,
3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał,
4) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji,
2. Zakres działania komisji doraźnych określa Rada każdorazowo w uchwale o ich powołaniu.
3. Komisje działają w oparciu o roczne plany pracy opracowane na podstawie planu sesji Rady oraz własnej koncepcji działania, gwarantujące wykonanie zadań Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji. Plan pracy komisji podlega zatwierdzeniu przez Radę.
§ 3
1. Rada powołuje i odwołuje komisje, ustala ich skład osobowy. Rada może zawiesić lub odwołać członka komisji. Rada powołuje członków komisji spośród zgłoszonych kandydatur.
2. W skład komisji liczącej od 5 do 8 członków mogą wchodzić radni. W kadencji, w której ustawa weszła w życie, w skład komisji mogą wchodzić również osoby spoza Rady w liczbie nieprzekraczającej połowy składu osobowego komisji. Kandydatury osób spoza Rady przedstawia Radzie przewodniczący komisji.
3. Radny winien być członkiem co najmniej jednej i nie więcej niż dwóch komisji.
4. Przewodniczącego komisji wybiera Rada spośród radnych członków komisji w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, na wniosek członków komisji.
5. Wiceprzewodniczącego komisji wybierają członkowie komisji w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności połowy składu osobowego. Wybór zatwierdza Rada w trybie ust. 4, odmowa zatwierdzenia powoduje konieczność ponownego wyboru.
6. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego komisji w trakcie kadencji następuje w trybie ust. 4.
7. Komisje mogą wyodrębniać podkomisje oraz odbywać wspólne posiedzenia. Odnośnie wspólnych posiedzeń komisji w ramach współdziałania różnych rad postanowienia § 40 Statutu stosuje się odpowiednio.
8. Postanowienia powyższe nie mają zastosowania do Komisji Koordynacyjnej.
§ 4
1. Do udziału w posiedzeniach komisji mogą być zapraszane w charakterze doradców, ekspertów, obserwatorów oraz reprezentantów podmiotów zainteresowanych przedmiotem obrad osoby niebędące członkami komisji.
2. W posiedzeniach komisji bez prawa głosowania mogą brać udział radni niebędący jej członkami, Wójt i pozostali członkowie Zarządu.
3. Przewodniczący komisji może zaprosić do udziału w posiedzeniu komisji kierownika wydziału Urzędu, kierownika gminnej jednostki organizacyjnej, właściwych ze względu na przedmiot działania i obrad komisji.
§ 5
1. Formą działania komisji są uchwały zawierające wnioski lub opinie, które przewodniczący komisji kieruje się do Przewodniczącego.
2. W przypadku przekazania przez Radę, Zarząd lub Wójta za pośrednictwem Przewodniczącego zagadnienia do opracowania przez właściwą komisję, winna ona zająć stanowisko w terminie wskazanym przez Przewodniczącego.
3. W sprawach przebiegu posiedzeń komisji oraz podejmowania uchwał
przepisy § 39 Statutu oraz § 1, 2 ust. 1 i 3, 3, 4, 5, ust. 1, 7, ust. 1, 9, ust. 2
i 10, ust. 1 i 2 Regulaminu pracy Rady Gminy stosuje się odpowiednio.
4. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół spełniający
wymogi, o których mowa w § 5 ust. 2- 8 Regulaminu pracy Rady
Gminy. Protokoły gromadzi
i przechowuje Biuro Rady.
Część II
Komisja Rewizyjna
R o z d z i a ł I
Skład osobowy Komisji
§ 6
Komisja Rewizyjna liczy 5 członków wybieranych spośród radnych.
§ 7
1. Rada wybiera członków Komisji spośród nieograniczonej liczby kandydatów z uwzględnieniem wyłączeń określonych przepisami ustawy.
2. Kandydatury zgłaszają kluby radnych oraz poszczególni radni.
3. Rada zapewnia udział w Komisji przedstawicielom wszystkich klubów.
§ 8
1. W przypadku kolizji członkostwa w Komisji z pełnionymi funkcjami w
organach Gminy radny zobowiązany jest po zgłoszeniu jego kandydatury,
a przed wyborem na członka Komisji, złożyć rezygnacje z pełnionych funkcji.
2. Do czasu przyjęcia rezygnacji z funkcji, o których mowa w ust. 1, wybrany członek Komisji nie bierze udziału w pracach Komisji.
3. W razie powierzenia funkcji w organach Gminy, których pełnienie wyłącza członkostwo w Komisji, radny jest zobowiązany złożyć rezygnację z członkostwa w Komisji przed objęciem funkcji.
4. W razie niezłożenia rezygnacji członkostwo w Komisji wygasa z dniem objęcia funkcji z mocy prawa. Rada stwierdza wygaśnięcie członkostwa na sesji następującej bezpośrednio po zaistnieniu okoliczności, o których mowa w tym przepisie.
5. Rada przeprowadza wybory uzupełniające skład osobowy Komisji w przypadkach, o których mowa w ust. 2 i 3, na sesji, na której przyjęto rezygnację lub stwierdzono wygaśnięcie członkostwa
§ 9
1. Rada może dokonywać zmian w składzie osobowym Komisji w każdym czasie na wniosek:
1) członka Komisji składającego rezygnację z członkostwa,
2) Przewodniczącego Komisji,
3) klubu, który zgłosił kandydaturę,
4) Przewodniczącego Rady.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt. 2- 4, wymaga uzasadnienia.
§ 10
1. Członkowie Komisji wybierają spośród siebie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Komisji na pierwszym posiedzeniu zwołanym przez Przewodniczącego Rady.
2. Wybór Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Komisji Rada zatwierdza na następnej sesji po posiedzeniu Komisji, na którym dokonano wyboru.
3. Odmowa zatwierdzenia wyboru, o której mowa w ust. 2, oznacza konieczność dokonania wyboru ponownego przez Komisję na następnym posiedzeniu. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
R o z d z i a ł 2
Zasady ogólne postępowania kontrolnego Komisji
§ 11
1. Komisja podejmuje czynności kontrolne na podstawie planu kontroli zatwierdzonego przez Radę lub doraźnie na wniosek Rady.
2. Projekt rocznego planu kontroli na nadchodzący rok kalendarzowy opracowywany jest przez Komisję do dnia 30 listopada i zatwierdzany przez Radę przed końcem roku.
3. Projekt rocznego planu kontroli określa jednostki kontrolowane, przedmiot i rodzaj kontroli, terminy oraz preliminarz kosztów.
4. Preliminarz kosztów zawiera szacunkowe określenie kosztów ekspertyz, opinii sporządzanych na zlecenie Przewodniczącego Komisji w ramach środków finansowych przewidzianych w budżecie na jej działalność.
§ 12
Zlecenie doraźnej kontroli przez Radę następuje w drodze uchwały, która określa podmiot kontrolowany, przedmiot i zakres kontroli, termin przedłożenia Radzie wyników kontroli.
§ 13
1. Czynności kontrolne prowadzone są przez zespoły kontrolne powoływane przez Przewodniczącego Komisji przed każdym postępowaniem kontrolnym.
2. Przewodniczący Komisji wyznacza spośród członków zespołu kontrolnego kierownika zespołu.
§ 14
1. Zlecenie ekspertyzy lub sporządzenia opinii następuje na wniosek kierownika zespołu kontrolnego lub z inicjatywy Przewodniczącego Komisji w uzgodnieniu z kierownikiem zespołu. Przepis § 11 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
2. Kryterium doboru osób, którym zleca się ekspertyzy lub sporządzenie opinii, są udokumentowane kwalifikacje zawodowe lub uprawnienia specjalistyczne niezbędne dla wykonania zlecenia.
3. Eksperci i opiniodawcy nie wchodzą w skład zespołu kontrolnego, a w zakresie zlecenia podlegają Przewodniczącemu Komisji i kierownikowi zespołu jedynie co do zakreślenia terminu, celu i formy wykonania ekspertyzy lub sporządzenia opinii.
§ 15
Członek zespołu kontrolnego wykonujący czynności kontrolne:
1) przeprowadza kontrolę w jednostce kontrolowanej zgodnie z zasadami i trybem postępowania kontrolnego, programem kontroli i zaleceniami nadzorującego, efektywnie wykorzystując czas przewidziany na przygotowanie się do kontroli oraz jej przeprowadzenie,
2) dokonuje w sposób obiektywny ustaleń kontroli oraz rzetelnie je dokumentuje,
3) sporządza dokumenty określone w przepisach niniejszej uchwały, w szczególności protokoły kontroli oraz projekty wystąpień pokontrolnych,
4) bierze udział w postępowaniu w sprawie rozpatrywania zastrzeżeń,
5) dokonuje wstępnej oceny odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne,
6) wykonuje inne zadania w zakresie postępowania kontrolnego zlecone przez dyrektora.
§ 16
Kierownik zespołu kontrolnego, oprócz wykonywania zadań, o których mowa w § 15, organizuje pracę zespołu w szczególności:
1) dokonuje podziału zadań między członków zespołu
i koordynuje ich działania,
2) zapewnia prawidłowe i terminowe przeprowadzanie kontroli przez zespół,
3) rozstrzyga rozbieżności między członkami zespołu wynikłe na tle dokonanych ustaleń kontrolnych lub sposobu ujęcia ustaleń w protokole kontroli,
4) reprezentuje zespół wobec kierownika jednostki kontrolowanej.
§ 17
Obowiązkiem kontrolujących jest rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego i w razie stwierdzenia nieprawidłowości i uchybień ustalenie ich przyczyn i skutków oraz określenie osób za nie odpowiedzialnych, a w razie stwierdzenia osiągnięć i przykładów godnych upowszechnienia wskazanie osób, które się przyczyniły do nich w sposób szczególny.
§ 18
1. Czynności kontrolne przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanej jednostce organizacyjnej.
2. Kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie
pracy oraz przepisom o postępowaniu
z wiadomościami zawierającymi informacje niejawne, obowiązującym w jednostce
kontrolowanej.
§ 19
1. Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie wystawione przez Przewodniczącego Komisji oraz legitymacja radnego lub dowód osobisty.
2. Zasięganie w innych niż jednostki kontrolowane instytucjach informacji w zakresie przeprowadzanej kontroli oraz uzyskiwanie wyjaśnień od pracowników tych jednostek nie wymaga dodatkowego upoważnienia.
3. Do przeprowadzania kontroli spraw lub dokumentów objętych klauzulą tajności konieczne jest posiadanie odrębnego upoważnienia.
§ 20
1. Przed rozpoczęciem czynności kierownik zespołu kontrolnego zawiadamia kierownika jednostki kontrolowanej o przedmiocie kontroli, okazując dokumenty, o których mowa w § 19 ust. 1, oraz dokonuje każdorazowo adnotacji w księdze ewidencji kontroli prowadzonej przez każdą jednostkę.
2. Kierownik jednostki kontrolowanej zapewnia kontrolującym warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, przedstawia żądane dokumenty dotyczące przedmiotu kontroli, ułatwia terminowe udzielanie wyjaśnień przez pracowników; w miarę potrzeby udostępnia oddzielne pomieszczenie oraz wyposażenie służące do przechowywania materiałów kontrolnych
§ 21
1. Kontrolujący dokonują ustaleń na podstawie dowodów.
2. Do dowodów zalicza się w szczególności dokumenty i dowody rzeczowe, dane ewidencji i sprawozdawczości, oględziny, zeznania świadków, opinie biegłych, szkice, zdjęcia fotograficzne, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
3. Pobranie dowodów rzeczowych powinno być opisane w protokole i odbywać się w obecności osób odpowiedzialnych za kontrolowany dział lub odcinek pracy. Dowód rzeczowy powinien być zaopatrzony przez przedstawiciela jednostki kontrolowanej i kontrolujących w trwałe cechy lub znaki, uniemożliwiające zastąpienie go innym.
4. Przy oględzinach magazynu, kontroli kasy i podobnych czynnościach
jest niezbędna obecność osoby odpowiedzialnej za dany dział lub odcinek pracy,
a w razie jej nieobecności - komisji powołanej przez
kierownika jednostki kontrolowanej.
5. Z przebiegu czynności, o których mowa w ust. 4, sporządza się odrębny protokół, który podpisują kontrolujący oraz osoby wymienione w ust. 4.
§ 22
1. Kontrolujący zabezpieczają dowody niezbędne do dalszego postępowania przez ich:
1) przechowanie w jednostce kontrolowanej w oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu,
2) opieczętowanie i oddanie na przechowanie kierownikowi jednostki lub innemu pracownikowi jednostki kontrolowanej za pokwitowaniem,
3) zabranie z jednostki kontrolowanej za potwierdzeniem odbioru.
2. O zwolnieniu dowodów spod zabezpieczenia decyduje zarządzający kontrolę lub kontrolujący, jeżeli dowody te nie zostały przekazane innym organom.
3. Odpisy i wyciągi z dokumentów zabezpieczonych w sposób określony w ust. 1 mogą być sporządzane za zgodą i w obecności kontrolującego, który na żądanie kierownika jednostki kontrolowanej potwierdza zgodność odpisu lub wyciągu z oryginałem.
4. Kontrolujący mogą sporządzać lub występować do kierownika jednostki kontrolowanej o sporządzanie niezbędnych do kontroli odpisów oraz wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.
5. Kierownik komórki organizacyjnej, w której dokument się znajduje,
potwierdza zgodność odpisów
i wyciągów oraz zestawień i obliczeń z dokumentami. Zgodność odpisów, wyciągów,
zestawień
i obliczeń, opartych na dokumentach finansowo-księgowych, potwierdza główny księgowy.
6. Zabezpieczone przez kontrolujących dokumenty objęte klauzulą tajności powinny być przechowywane zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych.
§ 23
1. Pracownicy jednostki kontrolowanej są obowiązani udzielić w wyznaczonym terminie wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli. Z ustnych wyjaśnień kontrolujący sporządzają w razie potrzeby protokół.
2. Każdy pracownik jednostki kontrolowanej może w związku z kontrolą złożyć z własnej inicjatywy pisemne lub ustne oświadczenie w sprawach związanych z przedmiotem kontroli.
§ 24
Kontrolujący w miarę potrzeby informują kierownika jednostki kontrolowanej o ujawnionych uchybieniach, wskazując na celowość niezwłocznego podjęcia środków zaradczych i usprawniających.
§ 25
W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności uzasadniających podejrzenie popełnienia przestępstwa kontrolujący niezwłocznie zawiadamiają Przewodniczącego Komisji, który na piśmie powiadamia Przewodniczącego Rady i Wójta.
§ 26
1. Kontroler dokumentuje przebieg i wyniki czynności kontrolnych, zakładając i prowadząc w tym celu akta kontroli.
2. Akta kontroli obejmują w szczególności materiały dowodowe i inne dokumenty sporządzone w toku czynności kontrolnych.
3. Akta kontroli prowadzi się zgodnie z tokiem dokonywanych czynności, włączając do nich materiały, o których mowa w ust. 2, i numerując kolejno strony akt.
4. Na początku każdego tomu akt zamieszcza się wykaz materiałów zawartych w danym tomie, wymieniając ich nazwy i wskazując odpowiednie strony akt.
§ 27
1. Ustalenia kontroli opisuje się w protokole, który powinien określać fakty stanowiące podstawę do oceny działalności jednostki kontrolowanej w badanym okresie, a w szczególności konkretne nie-prawidłowości i uchybienia, ich przyczyny i skutki oraz osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady godne upowszechnienia oraz osoby, które się przyczyniły do nich w sposób szczególny.
2. Protokół powinien zawierać ponadto:
1) zastrzeżenie, że służy tylko do użytku służbowego,
2) nazwę jednostki kontrolowanej w jej pełnym brzmieniu z adresem,
3) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z wymienieniem ewentualnych przerw w kontroli,
4) imiona i nazwiska osób kontrolujących oraz daty i numery upoważnień do przeprowadzenia kontroli,
5) określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,
6) imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej,
7) wzmiankę o sporządzonych protokołach dodatkowych, odpisach i wyciągach, zabezpieczonych dowodach itp.,
8) spis załączników stanowiących część składową protokołu,
9) wzmiankę o poinformowaniu kierownika jednostki kontrolowanej o przysługujących mu uprawnieniach przewidzianych w § 29 i 30 oraz - w miarę potrzeby - o ewentualnych zastrzeżeniach do treści protokołu,
10) dane o liczbie egzemplarzy sporządzonego protokołu oraz wzmiankę o doręczeniu jednego egzemplarza protokołu kierownikowi jednostki kontrolowanej.
§ 28
Protokół kontroli podpisują osoby kontrolujące i kierownik jednostki kontrolowanej oraz główny księgowy, jeżeli kontrola obejmowała sprawy finansowe lub ewidencji księgowej.
§ 29
1. Jeżeli przed podpisaniem protokołu kontroli kierownik jednostki
kontrolowanej lub główny księgowy zgłaszają zastrzeżenia co do jego treści,
kontrolujący dodatkowo bada zasadność tych zastrzeżeń
i w uzasadnionych wypadkach uzupełnia lub koryguje protokół.
2. Jeżeli kierownik lub główny księgowy jednostki kontrolowanej odmawiają podpisania protokołu kontroli, są obowiązani złożyć pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
3. Protokół kontroli, którego podpisania odmówił kierownik lub główny księgowy jednostki kontrolowanej, podpisuje kontrolujący, czyniąc w protokole wzmiankę o odmowie podpisania protokołu oraz dołączając złożone przez kierownika lub głównego księgowego pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
4. Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania pokontrolnego.
§ 30
Kierownik jednostki kontrolowanej może zgłosić Przewodniczącemu Komisji, w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokołu, pisemne wyjaśnienie co do zawartych w protokole ustaleń.
§ 31
Z zakresu rzeczowego czynności kontrolnych wyłączone są następujące rodzaje dokumentacji:
a) objęte postępowaniami administracyjnymi toczącymi się i zakończonymi wydaniem decyzji administracyjnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 z późn. zm.),
b) objęte tajemnicą skarbową na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.),
c) objęte klauzulą ochrony dostępności na mocy przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95) z odpowiednim zastosowaniem art. 49 ust. 2 ustawy,
d) objęte ochroną dóbr osobistych z art. 23 i 24 ustawy z dnia 23
kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny
(Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) w szczególności w sprawach związanych ze
stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników na mocy art. 111 i 94 pkt 9a
ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z
1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) z wyłączeniem spraw członków Zarządu Gminy
będących pracownikami samorządowymi oraz okresowymi ocenami kwalifikacyjnymi
pracowników samorządowych na mocy art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o
pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21, poz. 124),
e) dotyczącej oświadczeń majątkowych pracowników samorządowych składanych w trybie art. 19 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21, poz. 124),
f) dotyczącej oświadczeń majątkowych radnych z art. 24h ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74) z uwzględnieniem warunków ich ujawnienia z ust. 2,
g) dotyczące oświadczeń majątkowych członków Zarządu z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679 z późn. zm.),
h) objęte tajemnica handlową z art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o nieuczciwej konkurencji (Dz. U. Nr 47, poz. 211) oraz art. 26 ust. 2 i art. 27 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 119, poz. 773).
§ 32
W zakresie postępowania kontrolnego w sprawach objętych wyłączeniem z § 31 Komisja może badać:
a) terminowość wydawania decyzji,
b) egzekwowanie wykonania prawomocnych decyzji,
c) liczebność uchyleń decyzji w trybie postępowania nadzorczego i przed NSA z powodu ich wadliwości,
d) terminowość składania oświadczeń majątkowych przez
pracowników samorządowych, radnych
i członków Zarządu,
e) racjonalność zatrudnienia,
f) brak naruszenia zakazu zatrudnienia z art. 6 ustawy o pracownikach samorządowych,
g) dopełnienia obowiązku ogłaszania zamówień publicznych.
R o z d z i a ł 3
Badanie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy
§ 33
1. Zarząd przedkłada Komisji sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Gminy za dany rok nie później niż do dnia 31 marca roku następnego.
2. Treść sprawozdania musi odpowiadać wymogom ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z póżn. zm.) i aktów wykonawczych.
§ 34
Komisja przeprowadza postępowanie w zakresie badania sprawozdania z uwzględnieniem kryteriów legalności, celowości, rzetelności i gospodarności.
§ 35
1. Przewodniczący Komisji wyznacza członków zespołu kontrolnego do badania sprawozdania z uwzględnieniem znajomości i doświadczenia w zakresie analizy dokumentacji finansowo-księgowej niezbędnych do oceny sprawozdania.
2. Przewodniczący Komisji wyznacza ekspertów posiadających kwalifikacje zawodowe w zakresie badania sprawozdań finansowych zgodnie z § 14.
§ 36
1. Po zakończeniu prac zespołu kontrolnego Komisja obraduje nad jego wynikami oraz sporządzoną przez ekspertów opinią i raportem o tym, czy sprawozdanie finansowe jest prawidłowe oraz rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową, a także jaki jest wynik finansowy wykonania budżetu.
2. Opinia i raport winny spełniać wymogi, o których mowa w art. 65 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591).
3. Komisja uwzględnia w toku swoich prac wydaną przez Regionalną Izbę Obrachunkową opinię, o której mowa w art. 13 pkt. 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz. 428 z późn. zm.).
4. Ocena rocznego sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy winna opierać się wyłącznie na udo-kmentowanych faktach i zarzutach.
5. Na podstawie oceny, o której mowa w ust. 4, Komisja wyraża opinię o wykonaniu budżetu w formie uchwały, a następnie podejmuje uchwałę w sprawie wniosku o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi.
§ 37
1. Uchwałę w sprawie wniosku o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi Komisja przekazuje Przewodniczącemu niezwłocznie, jednakże nie później niż do dnia 15 kwietnia.
2. W terminie wyżej wskazanym Komisja przekazuje uchwałę, o której mowa w ust. 1, Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania.
3. Uchwała musi zawierać jednoznaczne stanowisko Komisji w sprawie udzielenia absolutorium.
§ 38
Na zasadach określonych w tym rozdziale Komisja bada sprawozdania
Zarządu z wykonania budżetu za
I półrocze z zachowaniem terminów, o których mowa w art. 135 ustawy o finansach
publicznych.
R o z d z i a ł 4
Opiniowanie wniosków o odwołanie członków Zarządu
§ 39
1. W razie złożenia wniosku o odwołanie Zarządu z art. 28c ust. 1 ustawy Przewodniczący Komisji wyznacza termin zwołania posiedzenia Komisji celem zaopiniowania wniosku z uwzględnieniem terminu sesji, na której odbędzie się głosowanie nad wnioskiem.
2. W przypadku złożenia wniosku w okresie między sesjami Przewodniczący Rady przekazuje go niezwłocznie Przewodniczącemu Komisji oraz przewodniczącemu komisji właściwej ze względu na przedmiot zarzutów sformułowanych we wniosku.
3. W przypadkach uzasadnionych przedmiotem zarzutów sformułowanych we wniosku Przewodniczący Komisji może porozumieć się z przewodniczącym komisji merytorycznej właściwej ze względu na przedmiot zarzutu w sprawie odbycia wspólnego posiedzenia obu komisji.
4. Komisja wyraża swoja opinię w formie uchwały. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, komisje mogą podjąć wspólną uchwalę lub każda z komisji podjąć uchwalę odrębną.
§ 40
W razie złożenia wniosku o odwołanie Wójta z art. 28d ust. 1 ustawy postanowienia § 38 stosuje się odpowiednio.
R o z d z i a ł 5
Ocena działalności Zarządu
§ 41
Po zakończeniu postępowania w sprawie udzielenia absolutorium Rada dokonuje corocznej oceny działalności Zarządu w zakresie nieobjętym tym postępowaniem, opierając się na zbiorczej analizie działalności Zarządu w okresie od poprzedniej oceny lub od momentu wyboru przygotowanej przez Komisję na podstawie zgromadzonych wyników postępowań kontrolnych i opinii sporządzanych w tym czasie.
§ 42
W celu przygotowania oceny Komisja:
1) występuje do Zarządu o sporządzenie sprawozdania z wykonania
uchwal Rady i realizacji zadań
z zakresu administracji rządowej zleconych ustawowo i w drodze zawartych porozumień wraz
z określeniem skutków wykonania,
2) występuje do Zarządu o sporządzenie informacji o liczbie wydanych decyzji administracyjnych i sposobie ich wykonania ze wskazaniem przyczyn i skutków niewykonania ich przez adresatów decyzji,
3) występuje do Zarządu o sporządzenie informacji o liczbie i przyczynach uchylenia decyzji administracyjnych wydanych przez organy Gminy wraz z oceną finansową skutków uchylenia,
4) występuje do Zarządu o sporządzenie informacji o przeprowadzonych kontrolach zewnętrznych w jednostkach organizacyjnych Gminy i ich wynikach,
5) występuje do Zarządu o sporządzenie informacji o liczbie powództw cywilnych wytoczonych Miastu i poniesionych z tego tytułu kosztach oraz o ich przyczynie,
6) występuje do Zarządu o sporządzenie informacji o nałożonych na Gminę i jej jednostki organizacyjne opłatach, karnych odsetkach i innych stratach poniesionych z tytułu niewłaściwego wykonywania swoich zadań,
7) występuje do Zarządu o sporządzenie informacji z realizacji funkcji właścicielskich w spółkach prawa handlowego z udziałem Gminy, a zwłaszcza o efektywności ich działania w przypadku jednoosobowych spółek Gminy,
8) występuje do Zarządu o sporządzenie informacji o założeniach polityki kadrowej i jej realizacji w zatrudnianiu pracowników samorządowych przez jednostki organizacyjne Gminy ze szczególnym uwzględnieniem stanu zatrudnienia w Urzędzie oraz kadrze kierowniczej jednostek organizacyjnych,
9) zwraca się do Biura Rady o sporządzenie zestawienia skarg i wniosków dotyczących zadań lub działalności Zarządu i kierowników jednostek organizacyjnych podległych Wójtowi rozpatrywanych przez Radę wraz z ustaleniem sposobu ich załatwienia,
10) zwraca się do przewodniczących pozostałych komisji o wyrażenie oceny w zakresie swojej właściwości.
§ 43
1. Sprawozdania i informacje, o których mowa w § 42, winny być doręczone Przewodniczącemu Komisji nie później niż na 28 dni przed sesją Rady, na której dokonana będzie ocena Zarządu.
2. Komisja wyraża swoja ocenę w formie uchwały, którą doręcza Przewodniczący Komisji Przewodniczącemu w takim terminie, aby zachowana została zasada informacji radnych z § 39 Statutu.
R o z d z i a ł 6
Wyrażanie opinii w pozostałych sprawach przewidzia-
nych przepisami prawa
§ 44
1. Komisja wyraża opinie w sprawach załatwiania skarg i wniosków dotyczących zadań lub działalności Zarządu i kierowników jednostek organizacyjnych podległych Wójtowi rozpatrywanych przez Radę wraz z ustaleniem projektu sposobu ich załatwienia w razie przedłożenia ich Komisji przez Przewodniczącego.
2. W przypadku skierowania skargi lub wniosku do komisji merytorycznych Przewodniczący Komisji porozumiewa się z przewodniczącymi komisji merytorycznych w sprawie wspólnego rozpatrzenia sprawy.
§ 45
Komisja wyraża opinie we wszystkich sprawach, z którymi zwróci się do niej Rada.
R o z d z i a ł 7
Kontrole kompleksowe jednostek organizacyjnych Gminy
§ 46
1. W rocznych planach kontroli, o których mowa w § 30, Komisja uwzględnia kontrole kompleksowe jednostek organizacyjnych Gminy.
2. Każda jednostka organizacyjna Gminy winna być poddana kontroli kompleksowej przynajmniej raz w ciągu kadencji Rady.
3. Kontrole kompleksowe poza planami rocznymi przeprowadza się na doraźne zlecenia Rady, jeżeli zachodzą okoliczności uzasadniające jej przeprowadzenie.
§ 47
1. Do przeprowadzenia kontroli kompleksowej powoływany jest zespół kontrolny, w skład którego wchodzą w równych częściach członkowie Komisji oraz komisji merytorycznie związanych z przedmiotem działalności kontrolowanej jednostki.
2. Kierownika zespołu kontrolnego wyznacza Przewodniczący Komisji w porozumieniu z przewodniczącymi komisji merytorycznych spośród członków Komisji wchodzących w skład zespołu kontrolnego.
§ 48
W postępowaniu kontrolnym w ramach kontroli kompleksowej mają zastosowanie wszystkie postanowienia rozdziału 2.
R o z d z i a ł 8
Postępowanie w sprawie wyników czynności
kontrolnych Komisji
§ 49
1. Zespół kontrolny po zakończeniu czynności postępowania kontrolnego zawiadamia Przewodniczącego Komisji o terminie przedstawienia jej wyników, a Przewodniczący zwołuje posiedzenie Komisji niezwłocznie po ich otrzymaniu.
2. Akta kontroli gromadzone są i przechowywane oraz archiwizowane w Biurze Rady.
3. Komisja obraduje nad wynikami postępowania kontrolnego, podejmując uchwałę o sposobie ich wykorzystania.
§ 50
1. Uchwała o wykorzystaniu wyników kontroli może zawierać:
1) wskazanie przypadków naruszenia prawa i osób mających z nimi związek wraz z propozycją kwalifikacji czynu z jednoczesną informacją o zastosowaniu § 25,
2) wskazanie ujawnionych nieprawidłowości i osób odpowiedzialnych za ich wystąpienie niemających charakteru naruszeń prawa,
3) określenie wysokości ewentualnych strat poniesionych z tytułu ujawnionych nieprawidłowości,
4) wskazanie potrzeby przeprowadzania ponownych czynności kontrolnych po upływie proponowanego czasu,
5) propozycję wystąpienia do właściwych organów i osób z zawiadomieniem o popełnionych nie-prawidłowościach,
6) wnioski o odwołanie Wójta w trybie art. 28c ust. 1 ustawy lub
Zarządu w trybie art. 28d
ust. 1 ustawy,
7) propozycje poprawy funkcjonowania organów
i jednostek organizacyjnych Gminy, ze szczególnym uwzględnieniem racjonalizacji struktur
i procedur organizacyjnych oraz wykorzystania stanu zatrudnienia pracowników
samorządowych,
8) propozycje działań antykorupcyjnych w jednostkach organizacyjnych Gminy.
2. Uchwała o wykorzystaniu wyników kontroli nie może zawierać:
1) zaleceń co do sposobu załatwienia indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznych w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez organy Gminy,
2) wniosków personalnych dotyczących pracowników samorządowych z
wyjątkiem wniosków,
o których mowa w ust. 1 pkt 6.
§ 51
1. Komisja przedstawia Radzie na sesji wyniki przeprowadzonych
postępowań kontrolnych między sesjami wraz z uchwałą w sprawie ich wykorzystania,
o której mowa w § 50 ust. 3 i § 51.
2. W przypadku kontroli kompleksowych komisje biorące w nich udział przedstawiają uchwałę wspólnie podjętą.
3. Na podstawie wyników kontroli Rada może podejmować uchwały o kierunkach działania Zarządu, w których określa sposoby usuwania ujawnionych nieprawidłowości.