Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Święta Katarzyna (poz. 46)
Regulamin pracy Rady Gminy
R o z d z i a ł 1
Obrady sesji
§ 1
1. Obrady sesji są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad sesji co najmniej na 3 dni przed sesją, z wyjątkiem przypadków będących przedmiotem postanowień zawartych w ust. 4.
2. Przewodniczący zapewnia na sali obrad miejsce dla publiczności, w którym może ona przebywać wraz z zaproszonymi gośćmi.
3. Jawność obrad zostaje wyłączona z mocy prawa, jeżeli przedmiotem mają być sprawy stanowiące tajemnicę państwową lub służbową lub na wniosek Przewodniczącego, Zarządu albo co najmniej 1/4 liczby radnych obecnych na sesji, jeżeli przemawia za nim szczególny charakter sprawy będącej przedmiotem obrad.
4. Wyłączenie jawności powoduje, iż do publicznej wiadomości podaje się tylko termin i miejsce obrad, zaś podczas obrad obecne mogą być wyłącznie osoby spoza Rady wyznaczone przez Przewodniczącego.
§ 2
1. Sesję otwiera Przewodniczący, wypowiadając formułę: “Otwieram sesję Rady Gminy Święta Katarzyna”. Postanowienia ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. Obradom sesji przewodniczy Przewodniczący, a podczas jego nieobecności lub gdy zachodzi inna uzasadniona przyczyna Wiceprzewodniczący Rady wyznaczony przez Przewodniczącego.
3. Przed przystąpieniem do obrad Przewodniczący stwierdza liczbę radnych uczestniczących w sesji na podstawie listy obecności, a w razie wątpliwości poprzez przeliczenie radnych obecnych na sali obrad.
4. W przypadku udziału w sesji radnych w liczbie poniżej wymaganego kworum Przewodniczący zamyka obrady i wyznacza nowy termin sesji lub kolejnego jej posiedzenia.
§ 3
1. Porządek obrad ustala na posiedzeniu sesji Rada po przedstawieniu projektu obrad przez Przewodniczącego. Z wnioskami o zmianę projektu może wystąpić radny lub Wójt w imieniu Zarządu albo własnym.
2. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego na wniosek radnego lub Wójta w imieniu Zarządu albo własnym porządku obrad. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności dla usprawnienia przebiegu sesji, Przewodniczący może zmienić kolejność realizacji poszczególnych punktów porządku obrad, poddając stosowny wniosek pod głosowanie.
3. Poszczególne punkty porządku obrad realizuje się w następujący sposób:
1) wystąpienie sprawozdawcy lub wnioskodawcy tematu,
2) opinia odpowiedniej komisji,
3) pytania do sprawozdawcy (wnioskodawcy),
4) dyskusja radnych,
5) podjęcie uchwał.
4. Podczas obrad Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń. Pierwszeństwo zabrania głosu służy radnym przed innymi osobami. Przewodniczący komisji właściwych ze względu na przedmiot obrad oraz Wójt mają prawo głosu poza kolejnością.
5. Udzielenie głosu osobom spoza Rady, Zarządu oraz zobowiązanych do uczestnictwa w sesji pracowników samorządowych winno być przewidziane we właściwym punkcie porządku obrad i wymaga zgody Rady.
6. Czas wystąpienia Wójta, wnioskodawcy lub sprawozdawcy, Przewodniczącego komisji jest nielimitowany. Czas wystąpienia pozostałych mówców w poszczególnych punktach porządku obrad nie może przekroczyć 5 minut, jeżeli Rada nie postanowi inaczej. Oprócz zabrania głosu co do meritum sprawy w tym samym punkcie porządku służy mówcy prawo do jednej repliki o czasie nieprzekraczającym 3 minut. Zabieranie głosu “ad vocem” odbywa się poza kolejnością, Radny ma prawo do 2 wypowiedzi 1 minutowych w 1 punkcie porządku obrad.
7. Każdy radny ma prawo zgłosić wniosek o zamknięcie dyskusji w danym punkcie porządku obrad, który Przewodniczący ma obowiązek poddać pod głosowanie.
8. Poza wnioskiem z ust. 7 każdemu radnemu przysługuje prawo zgłoszenia wniosków formalnych w sprawach:
1) sprawdzenia kworum,
2) zarządzenia przerwy,
3) zdjęcia określonego punktu z porządku obrad, odesłania sprawy do komisji lub przerwania obrad,
4) wyłączenia jawności dyskusji nad danym punktem porządku obrad,
5) reasumpcji głosowania.
9. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący może udzielić głosu jedynie w sprawie wniosku co do trybu głosowania nad tym punktem porządku obrad.
§ 4
1. Przewodniczący zapewnia ład i powagę sesji, korzystając ze środków policji sesyjnej.
2. W ramach policji sesyjnej dla zapewnienia zgodnego z porządkiem obrad i sprawnego przebiegu sesji Przewodniczącemu przysługuje prawo:
1) udzielania i odbierania głosu,
2) czynienia uwag odnośnie niestosowności zachowania radnego lub niezgodności treści jego wystąpienia z przedmiotem obrad, względnie przekroczenia czasu wystąpienia ponad limit przyjęty przez Radę,
3) wydalenia z sali obrad osób niebędących radnymi, które swoim zachowaniem zakłócają tok obrad lub w inny sposób naruszają ich powagę.
3. Uprawnienia Przewodniczącego z ust. 2 pkt 1 i 2 mają zastosowanie do osób uczestniczących w sesji, którym za zgodą Rady udzielono głosu.
4. Zastosowanie wobec radnego środków porządkowych musi być odnotowane w protokole posiedzenia.
5. Na czas niezbędny do zastosowania środka, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, a także w razie innej uzasadnionej potrzeby Przewodniczący przerywa obrady sesji. Przerwanie obrad sesji może nastąpić także w wyniku przyjęcia przez Radę umotywowanego istotną przyczyną wniosku formalnego złożonego w tym celu w trakcie obrad.
6. W trakcie obrad Przewodniczący zarządza przerwy z inicjatywy własnej lub na wniosek przewodniczącego Zarządu, przewodniczących komisji lub po przegłosowaniu wniosku radnego, o którym mowa w § 3 ust. 8 pkt 2. W danym posiedzeniu przerwa nie może być zarządzona częściej niż dwa razy na wniosek tego samego wnioskodawcy.
§ 5
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję formułą: “Zamykam sesję Rady Gminy Święta Katarzyna”.
2. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół, który stanowi urzędowe potwierdzenie przebiegu obrad. W przypadku sesji odbywanej na kilku posiedzeniach Przewodniczący może zarządzić sporządzenie odrębnych protokołów dla każdego z posiedzeń, w szczególności gdy dzieli je większy odstęp czasu.
3. Do protokołu załącza się teksty podjętych uchwal oraz inne materiały związane z przedmiotem obrad, a także listę obecności.
4. Protokoły przechowywane są w Biurze Rady.
5. Radni mają prawo wglądu do protokołu w każdym czasie. Mieszkańcy Gminy mają prawo wglądu do protokołów z wyłączeniem protokołów z obrad objętych tajnością.
6. Protokół wymaga zatwierdzenia na kolejnej sesji, przed jego zatwierdzeniem radny ma prawo zgłaszania uwag i żądania sprostowań, poprawek oraz uzupełnień w treści protokołu. Rada ustosunkowuje się do tych wniosków w drodze głosowania.
7. Protokół z sesji winien zawierać:
1) numer, datę i miejsce sesji oraz numery uchwał,
2) stwierdzenie kworum, listę obecności i osób zaproszonych oraz oddelegowanych na sesję, a także wykaz osób nieobecnych (w tym usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),
3) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
4) ustalenie porządku obrad,
5) przebieg obrad, streszczenie wystąpień i głosów w dyskusji oraz tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
6) czas trwania posiedzenia,
7) podpisy Przewodniczącego i protokolanta.
8. W ciągu kadencji Rady obowiązuje jednolita i ciągła numeracja protokołów. Numer protokołu składa się z liczby porządkowej numeru sesji zapisanej cyframi rzymskimi oraz dwóch końcowych cyfr arabskich roku, w którym odbywa się sesja. Numeracja ta wchodzi w skład numeracji uchwał, gdzie dołączany jest kolejny numer porządkowy uchwały w ramach danej kadencji.
9. Odpis protokołu przekazywany jest Zarządowi, zaś wyciągi z protokołu Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym Gminy.
R o z d z i a ł 2
Procedura uchwałodawcza
§ 6
1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach, podejmując uchwały.
2. Treścią uchwały mogą być:
1) akty prawa miejscowego,
2) uchwały zwykłe,
3) stanowiska i opinie Rady wymagane przepisami prawa,
4) załatwienie skarg i wniosków dotyczących działalności Zarządu, Wójta i kierowników jednostek organizacyjnych im podległych na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego,
5) postanowienia porządkowe dotyczące spraw organizacyjnych przebiegu sesji,
6) inne sprawy wynikające z zadań Gminy.
3. Uchwała może być uchylona i nowelizowana w tym samym trybie, w jakim została uchwalona, o ile przepisy prawa nie stanowią inaczej.
4. Uchwały podpisuje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności względnie z innych uzasadnionych przyczyn wyznaczony przez Przewodniczącego Wiceprzewodniczący Rady.
5. Każda uchwała zawiera:
1) tytuł, datę i numer,
2) podstawę prawną,
3) ścisłe określenie przedmiotu, środków realizacji oraz organów odpowiedzialnych za wykonanie oraz za nadzór nad wykonaniem,
4) przepisy przejściowe i derogacyjne,
5) uzasadnienie,
6) termin wejścia w życie, względnie okres obowiązywania.
6. Niezwłocznie po uchwaleniu Biuro Rady przekazuje uchwałę Zarządowi.
7. Podanie treści uchwały do publicznej wiadomości przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób należy do Zarządu. W przypadku gdy wymagają tego przepisy ustawowe, Zarząd przekazuje uchwałę do opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
8. Postanowienia uchwał wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, chyba że przepis ustawowy lub uchwała przewiduje inny termin.
9. W sprawach organizacyjnych Rady i sesji nie podejmuje się uchwał na zasadach powyższych, a jedynie rejestruje się w protokole treść ustalenia oraz wynik głosowania.
§ 7
1. Z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić Przewodniczący Rady, Przewodniczący komisji w jej imieniu, radny, Zarząd.
2. Wnioski o odwołanie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących Rady, Wójta i Zarządu wymagają formy pisemnej wraz z uzasadnieniem merytorycznym i podpisu liczby radnych określonej w ustawie.
3. Mieszkańcy Gminy mogą podejmować inicjatywę uchwałodawczą za pośrednictwem radnych lub organów Rady z wyłączeniem materii ust. 2 i należących do wyłącznej właściwości Zarządu. Przepis § 32 ust. 5 Statutu stosuje się odpowiednio.
4. Wniosek o podjęcie uchwały wraz z projektem uchwały kieruje się do Przewodniczącego, który przedstawia go do zaopiniowania komisjom.
5. Projekt uchwały przygotowuje wnioskodawca, ostateczną jego wersję po zaopiniowaniu przez komisje przygotowuje Zarząd z uwzględnieniem poprawności językowej, zasad techniki legislacyjnej oraz zgodności z prawem.
6. Projekty uchwał dotyczące spraw organizacyjnych Rady przygotowuje Biuro Rady.
7. Przewodniczący informuje na sesji o projektach uchwał, które wpłynęły w okresach między sesjami, o stopniu zaawansowania prac nad ich przygotowaniem oraz o spodziewanym terminie wniesienia ich pod obrady sesji. Projekty niespełniające wymogów proceduralnych z ust. 2 i 3 nie mogą być przedmiotem obrad.
§ 8
1. Przedkładany projekt uchwały powinien zawierać w szczególności:
1) część nagłówkową, zawierającą nazwę aktu, datę wydania, nazwę organu, od którego pochodzi i przedmiot unormowania,
2) podstawę prawną (przepis aktu normatywnego, zawierający upoważnienie do podjęcia uchwały),
3) przepisy dotyczące przedmiotu uchwały, ujęte w paragrafy, ustępy i punkty w następującej kolejności:
a) przepisy ogólne (wspólne dla pozostałych postanowień uchwały, wyjaśnienie pojęć użytych w uchwale),
b) przepisy szczegółowe (zawierające rozstrzygnięcia merytoryczne),
c) przepisy przejściowe i końcowe (wskazujące odpowiedzialnych za
wykonanie uchwały,
o wejściu w życic uchwały, o uchyleniu dotychczas obowiązujących przepisów, o
sposobie ogłoszenia uchwały i inne),
d) w prawym górnym rogu nad tytułem oznaczenie “projekt”.
2. Uchwała powinna być sformułowana w sposób zrozumiały, zwięzły i logiczny oraz poprawny pod względem językowym.
3. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie podpisane przez wnioskodawcę, opinię radcy prawnego Urzędu, a w przypadkach gdy podjęcie uchwały wywołuje skutki finansowe, także opinię Skarbnika.
4. Projekty uchwał wnoszone z inicjatywy radnych i komisji opiniuje Zarząd.
5. Projekty uchwał przedkłada się Radzie, nie później niż 14 dni przed planowanym terminem obrad sesji, w liczbie egzemplarzy uzgodnionej z Przewodniczącym za pośrednictwem Biura Rady.
6. Po wniesieniu projektu wnioskodawcom służy prawo zgłoszenia na sesji poprawek autorskich, jeżeli w okresie między zakończeniem prac nad projektem a dniem sesji zachodzą nadzwyczajne okoliczności uzasadniające zmianę ostatniej jego wersji.
7. Rada może odesłać projekt do komisji właściwych ze względu na przedmiot projektu, jak również zwrócić wnioskodawcom celem uzupełnienia lub usunięcia braków ujawnionych w toku dyskusji.
§ 9
1. Ważność podejmowanych rozstrzygnięć może być uzależniona od zwykłej, bezwzględnej lub kwalifikowanej większości głosów.
2. Większość zwykła oznacza każdą arytmetyczną różnicę między głosami “za” i “przeciw” oddanymi przy niezbędnym na sali kworum, bez uwzględniania głosów wstrzymujących się. W przypadku równej liczby głosów w głosowaniu jawnym rozstrzyga głos Przewodniczącego.
3. Większość bezwzględna oznacza, iż liczba głosów oddanych
“za” danym rozstrzygnięciem musi być większa niż połowa ogólnej liczby głosów
oddanych w danym głosowaniu przy niezbędnym kworum.
W przypadku konieczności zapadnięcia rozstrzygnięcia bezwzględną większością
ustawowego składu Rady liczba głosów “za” musi być większa niż połowa
ustawowego składu Rady bez względu na liczbę biorących w głosowaniu radnych.
4. Większość kwalifikowana może występować jako 2/3 głosów oddanych przy wymaganym kworum lub ustawowego składu Rady. Przy ustalaniu wyniku głosowania w warunkach większości kwalifikowanej bierze się pod uwagę także liczbę głosów wstrzymujących się. W przypadku wymogu uzyskania rozstrzygnięcia taką większością ustawowego składu, oznacza to konieczność uzyskania głosów “za” w liczbie co najmniej równej 2/3 ustawowego składu Rady.
6. Przewodniczący Rady odpowiada za policzenie wszystkich głosów oddanych podczas głosowania.
§ 10
1. Przed każdym głosowaniem prowadzący obrady pyta radnych, czy w przypadku któregokolwiek z nich nie zachodzi przyczyna powodująca konieczności wstrzymania się od udziału w głosowaniu z powodów określonych w ustawach.
2. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
3. W głosowaniu jawnym za głosy ważne uznaje się te, które oddane zostały “za”, “przeciw” lub “wstrzymujące”.
4. W głosowaniu tajnym radni głosują przy pomocy kart do głosowania opatrzonych pieczęcią Rady.
5. Za głosy ważne w głosowaniu tajnym uznaje się oddane zgodnie z każdorazowo określoną przez Przewodniczącego instrukcją sposobu dokonywania skreśleń na karcie do głosowania.
6. Głosowanie tajne przeprowadza się przy pomocy komisji skrutacyjnej wyłanianej w odrębnym głosowaniu na każdej sesji.
7. Wyniki głosowania jawnego Przewodniczący ogłasza bezzwłocznie po akcie głosowania, wyniki głosowania tajnego ogłasza komisja skrutacyjna po zakończeniu swojej pracy i sporządzeniu protokołu. Wyniki głosowań zapisywane są w protokole sesji Rady.
8. Przy głosowaniu nad projektami, do których wniesiono poprawki lub uzupełnienia, o których mowa w § 8 ust. 6 i 7, w pierwszej kolejności głosowane są poprawki, a po ich przyjęciu lub odrzuceniu ostateczna wersja projektu.
9. Przy głosowaniu wniosków Przewodniczący poddaje pod głosowanie w pierwszej kolejności wniosek najdalej idący, którego przyjęcie wyklucza głosowania nad wnioskami pozostałymi. W przypadku wniosków przeciwstawnych głosuje się każdy z nich oddzielnie, za przyjęty uważa się ten, który uzyskał większą liczbę głosów “za”.
10. W głosowaniach biorą udział wyłącznie radni.
R o z d z i a ł 3
Interpelacje, zapytania i wolne wnioski
§ 11
1. W porządku sesji winien znajdować się punkt poświęcony interpelacjom, zapytaniom oraz wolnym wnioskom radnych.
2. Interpelacje składa radny pisemnie w okresach między sesjami lub ustnie na sesji. Adresatem interpelacji jest Zarząd lub Wójt. Interpelacja winna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, który rodzi pytania skierowane do adresata.
3. Adresat interpelacji winien udzielić odpowiedzi na sesji. Na żądanie radnego, albo jeżeli przedmiot interpelacji wymaga szerszego wyjaśnienia, odpowiedź udzielana jest na piśmie w terminie 7 dni.
§ 12
Zapytanie składa się w sprawach mniej złożonych, gdy idzie o ustalenie faktów. Postanowienia § 11 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§ 13
1. Radny może wnieść pod obrady sesji sprawę nieudzielenia lub niewystarczającej jego zdaniem odpowiedzi na interpelację lub zapytanie.
2. Przewodniczący informuje na sesji o zgłoszonych w okresie między sesjami interpelacjach i zapytaniach oraz otrzymanych odpowiedziach.
3. Biuro Rady prowadzi rejestr zgłoszonych interpelacji i zapytań wraz z dokładną informacją o sposobie ich załatwienia.
§ 14
1. Wnioski zgłaszane w punkcie porządku obrad, o których mowa w § 38 ust. 3 pkt 7 Statutu, powinny być przedłużone Przewodniczącemu na piśmie najpóźniej przed odczytaniem przez wnioskodawcę celem odnotowania ich w protokole z posiedzenia Rady.
2. Wnioski powyższe nie mogą być związane z dyskusją nad merytorycznymi punktami porządku obrad. Winny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i wskazywać ewentualnego wykonawcę. Wnioski podlegają głosowaniu.
R o z d z i a ł 4
Współdziałanie z Zarządem
§ 15
1. Przewodniczący, komisje i radni współpracują z Zarządem, udzielają mu pomocy i wsparcia w wykonywaniu jego zadań.
2. Rada może określić sprawy, których rozstrzygnięcie przez Zarząd lub Wójta wymaga uprzedniej opinii Rady lub jej organów wewnętrznych.
3. Wniosek o podanie określonych spraw opinii Rady lub jej organów wewnętrznych może zgłosić każdy radny, Przewodniczący, komisja, Zarząd lub Wójt.
§ 16
1. Zarząd przy pomocy Urzędu zapewnia niezbędne materiały,
informacje i inna pomoc związaną z dzia-
łalnością Rady, jej Przewodniczącego i komisji.
2. Zarząd udziela pomocy merytorycznej i organizacyjno-technicznej radnym w ich działalności, w szczególności w pracy z wyborcami.
§ 17
1. Zarząd na żądanie Rady lub z własnej inicjatywy składa na sesji informacje o swojej działalności.
2. Zarząd przedstawia informacje o realizacji uchwał Rady na żądanie i w terminie ustalonym przez Radę.