Część III

Zarząd Gminy

R o z d z i a ł I

Skład osobowy i kompetencje Zarządu

§ 40

1. Organem wykonawczyni Gminy jest Zarząd.

2. Zarząd działa z zachowaniem zasady kolegialności.

3. Ograniczenia kolegialności w działaniach Zarządu dopuszczalne są jedynie w przypadkach określonych w ustawach bądź w Statucie.

§ 41

W skład Zarządu wchodzą:

1) Wójt, który jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu,

2) jeden Zastępca Wójta,

3) trzech członków Zarządu (jeden członek Zarządu po upływie kadencji, w której ustawa weszła w życie).

§ 42

1. Tryb powołania i odwołania Zarządu w całości, jak i poszczególnych jego członków, określa ustawa.

2. W razie rezygnacji Wójta z pełnienia swojej funkcji nowo wybrany Wójt jest uprawniony do przedstawienia kandydatury nowego Zastępcy Wójta i członków Zarządu z jednoczesnym wnioskiem o odwołanie poprzednich.

§ 43

Do wyłącznych kompetencji Zarządu należą zadania określone:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) podejmowanie uchwal w sprawach zwykłego zarządu mieniem komunalnym, a zwłaszcza:

a) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowanych inwestycji i remontów o wartości nie przekraczającej sumy ustalonej corocznie przez Radę,

b) zaciąganie pożyczek i kredytów krótkoterminowych o łącznej wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej przez Radę na dany rok budżetowy,

c) decydowanie o wydatkach koniecznych nieujętych w budżecie,

d) występowanie z wnioskiem o przekazanie mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych, służącego wykonaniu zadań gospodarczych przekraczających zakres użyteczności publicznej,

e) wykonywanie praw majątkowych nienależących do innych komunalnych osób prawnych,

f) udzielanie zgody na zbycie i zmianę przeznaczenia składników mienia komunalnych osób prawnych, a służących do powszechnego użytku lub bezpośredniego zaspokojenia potrzeb publicznych oraz przedmiotów posiadających szczególną wartość naukową, historyczną, kulturalną lub przyrodniczą.

7) wnoszenie, cofanie i zbywanie udziałów oraz zbywanie, nabywanie i wykup obligacji na zasadach określonych przez Radę,

8) decydowanie o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz o zawarciu ugody w sprawach prywatnoprawnych,

9) zaskarżenie rozstrzygnięć organu nadzorczego, o których mowa w ustawie,

10) udzielenie kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych nieposiadającym osobowości prawnej pełnomocnictwa do zarządzania mieniem w tych jednostkach oraz udzielanie zgody na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,

11) przedkładanie Radzie sprawozdania z działalności finansowej,

12) informowanie mieszkańców o założeniach budżetu, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej i wykorzystaniu środków budżetowych,

13) zatwierdzenie czynności Wójta podjętych w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio życiu i zdrowiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne,

14) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Zarządu.

§ 44

Zarząd odpowiada za prawidłowe wykonywanie budżetu.

§ 45

Zarząd jest uprawniony do przedkładania wniosków o zwołanie sesji Rady w trybie § 36.

R o z d z i a ł 2

Organizacja wewnętrzna Zarządu

§ 46

1. Pracę Zarządu organizuje Wójt.

2. Wójt w szczególności:

1) zwołuje posiedzenia Zarządu,

2) ustała porządek obrad Zarządu i przewodniczy jego obradom,

3) nadzoruje wykonanie uchwał Zarządu.

§ 47

1. Do zadań Wójta należy także:

1) organizacja pracy Urzędu, którego jest kierownikiem,

2) sprawowanie funkcji zwierzchnika służbowego pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

3) reprezentowanie Gminy na zewnątrz,

4) kierowanie aktów prawa miejscowego przyjętych przez organy Gminy do publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym,

5) publikacja uchwały budżetowej Gminy i sprawozdania z wykonania budżetu,

6) przedstawianie Wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał Rady, podlegających nadzorowi Wojewody i Regionalnej Izby Obrachunkowej w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia,

7) przedstawianie Wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał Zarządu, podlegających nadzorowi Wojewody i Regionalnej Izby Obrachunkowej w terminie wskazanym w wystąpieniu organu nadzoru,

8) wnioskowanie w sprawie powołania i odwołania Skarbnika i Sekretarza Gminy,

9) wyrażanie opinii o kandydacie na komendanta komisariatu oraz kierownika rewiru Policji i w sprawie jego odwołania.

2. Pozostałe zadania Wójta wynikają z przepisów szczególnych Statutu.

§ 48

W sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne Wójt podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości Zarządu z zastrzeżeniem trybu, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy, § 43 pkt 8 Statutu.

§ 49

1. Zastępca Wójta przejmuje zadania określone w § 46 ust. 2 niniejszego Statutu w przypadku nieobecności Wójta.

2. Zarząd, w drodze odrębnej uchwały, dokonuje resortowego podziału zadań przypisanych poszczególnym swym członkom.

§ 50

1. W indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej Wójt wydaje decyzje, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

2. Wójt może upoważnić Zastępcę Wójta i pozostałych członków Zarządu, pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych do wydawania i w jego imieniu decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

3. Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 5 do Statutu.

§ 51

1. Zastępca Wójta i członkowie Zarządu w zakresach kompetencyjnych ustalonych w § 49 ust. 2 nadzorują jednostki organizacyjne Urzędu zgodnie z Regulaminem organizacyjnym Urzędu, a w szczególności:

1) przedkładają i referują na posiedzeniach Zarządu sprawy należące do zakresu działania nadzorowanych wydziałów i podporządkowanych jednostek samorządowych,

2) nadzorują wykonanie uchwał Rady, związanych z działalnością nadzorowanych wydziałów i podporządkowanych jednostek samorządowych,

3) odpowiadają na wnioski kierowane przez właściwe komisje Rady,

4) nadzorują przygotowanie materiałów przedkładanych na sesje Rady, a następnie parafują je,

5) odpowiadają wg właściwości na interpelacje radnych,

6) koordynują opracowanie projektu planów finansowych nadzorowanych wydziałów,

7) kontrolują wykonanie rzeczowych zadań realizowanych przez nadzorowane wydziały i jednostki oraz oceniają pracę kierowników podległych wydziałów.

2. Zastępca Wójta i członkowie Zarządu, pracownicy Urzędu i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych realizują zadania wynikające z zarządzeń Wójta.

§ 52

Tryb pracy Zarządu określa regulamin, stanowiący załącznik nr 4 do Statutu.

R o z d z i a ł 3

Skarbnik i Sekretarz Gminy

§ 53

1. Skarbnik, który jest głównym księgowym budżetu gminnego, kieruje w imieniu Zarządu gospodarką finansową i wykonaniem budżetu.

2. Zadania Skarbnika określą ustawa z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 155, poz. 1014) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie, a także ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591) oraz Statut i Regulamin organizacyjny Urzędu.

§ 54

1. Sekretarz zapewnia sprawne funkcjonowanie i organizuje pracę Urzędu oraz prowadzi sprawy Gminy powierzone mu przez Wójta w zakresie ustalonym przez Zarząd.

2. W razie nieobecności Wójta lub innej niemożności pełnienia przez niego obowiązków sprawy Gminy prowadzą Zastępca Wójta i członkowie Zarządu oraz Sekretarz zgodnie z podziałem kompetencji przyjętym w Regulaminie organizacyjnym Urzędu.

§ 55

1. Skarbnik i Sekretarz biorą udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

R o z d z i a ł 4

Współdziałanie z Radą

§ 56

1. Wójt, Zastępca Wójta i członkowie Zarządu lub Sekretarz i Skarbnik przedstawiają na sesjach Rady zgodne z podziałem kompetencji:

1) projekty uchwal wnoszone przez Zarząd pod obrady Rady,

2) stanowisko Zarządu do projektów uchwał, których Zarząd nie był projektodawcą,

3) informację i sprawozdania na temat uchwał Rady powierzonych do wykonania Zarządowi,

4) okresowe sprawozdania z działalności Zarządu,

5) odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych.

2. Zarząd odpowiedzialny jest wobec Rady za merytoryczne przygotowanie projektów uchwał Rady i innych opracowań pisemnych kierowanych pod obrady Rady, w tym odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

3. Zgodnie z uchwalą, o której mowa w § 49 ust. 2 Statutu, Zastępca Wójta i członkowie Zarządu odpowiedzialni są za przedkładanie na posiedzeniach Zarządu projekty dokumentów, o których mowa w ust. 2.

§ 57

1. Zarząd oraz Sekretarz i Skarbnik współpracują z komisjami Rady, zapewniając bieżące informowanie komisji o stanowisku oraz o działaniach Zarządu podejmowanych w sprawach dotyczących problemów stanowiących przedmiot prac komisji.

2. Wnioski komisji kierowane do Zarządu lub Wójta podlegają załatwieniu zgodnie z podziałem zadań zgodnie z § 49 ust. 2 Statutu.

Część IV

Jednostki organizacyjne Gminy

§ 58

1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu.

2. Kierownikiem Urzędu jest Wójt.

3. Organizację oraz zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin organizacyjny Urzędu uchwalany przez Radę na wniosek Zarządu.

§ 59

1. W celu wykonywania swoich zadań Gmina może tworzyć inne jednostki organizacyjne wyodrębnione funkcjonalnie, a finansowane z budżetu Gminy (jednostki i zakłady budżetowe) oraz wyodrębnione prawnie (przedsiębiorstwa spółek prawa handlowego), a także przystępować do spółek i spółdzielni oraz innych organizacji gospodarczych lub nawiązywać umowy z innymi podmiotami.

2. Tworzenie, likwidacja i reorganizacja jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze organizacyjnej Gminy oraz wyposażenie ich w majątek następuje w drodze uchwały Rady.

3. Rada uchwała na wniosek Zarządu statuty i regulaminy organizacyjne oraz porządkowe tych jednostek, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 2, działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek udzielonego im przez Zarząd.

5. Stosunki między Gminą a gminnymi osobami prawnymi określają statuty tych osób prawnych.

6. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy, w tym prawnie wyodrębnionych, zawiera załącznik do Statutu nr 5.

Część V

Pracownicy samorządowi Gminy

§ 60

1. Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie wyboru są:

1) Wójt Gminy,

2) Zastępca Wójta.

2. Następujące czynności w sprawach z zakresu prawa pracy:

a) udzielanie urlopów wypoczynkowych,

b) udzielanie urlopów bezpłatnych,

c) usprawiedliwianie nieobecności w pracy,

d) wydawanie poleceń wyjazdu służbowego,

e) podpisywanie świadectwa pracy i innych zaświadczeń

w stosunku do Wójta Gminy wykonuje Przewodniczący Rady.

3. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do Zastępcy Wójta wykonuje Wójt Gminy.

§ 61

1. Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie powołania są:

1) Sekretarz Gminy,

2) Skarbnik Gminy,

2. Rada Gminy powołuje również kierownika Urzędu Stanu Cywilnego i jego zastępcę (zastępców).

3. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników, o której mowa w ust. 1 i 2, wykonuje Wójt Gminy na podstawie uchwały Rady Gminy.

4. W stosunku do osób sprawujących funkcje, o których mowa w ust. 3, stosuje się odpowiednio ust. 2.

5. Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie powołania są kierownicy jednostek organizacyjnych, dla których taką formę nawiązania stosunku pracy przez Zarząd Gminy przewidują przepisy szczególne.

§ 62

1. Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie mianowania są kierownicy jednostek organizacyjnych Urzędu Gminy.

2. Mianowanie na stanowisko może być poprzedzone zatrudnieniem przez okres 12 miesięcy na podstawie umowy o pracę.

§ 63

Pracownicy mianowani podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym na zasadach określonych w odrębnej uchwale Rady Gminy oraz ponoszą odpowiedzialność dyscyplinarną przed komisjami dyscyplinarnymi powoływanymi w trybie określonym odrębnymi przepisami.

§ 64

Pracownicy zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych Gminy niewymienieni w § 61- 64 zatrudniani są na podstawie umowy o pracę.

Część VI

Jednostki pomocnicze Gminy

R o z d z i a ł I

Jednostki pomocnicze i ich organy

§ 65

1. Jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa, osiedla i miasto Siechnice.

2. Osiedla i sołectwa tworzy Rada Gminy w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

3. Uchwałę w sprawie tworzenia, łączenia, podziału
i znoszenia jednostek pomocniczych może inicjować Rada lub mieszkańcy.

4. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji w sprawie tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostki pomocniczej określa odrębna uchwała w sprawie konsultacji z mieszkańcami.

5. Wykaz jednostek pomocniczych zawiera załącznik nr 6 do Statutu.

§ 66

Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa jej statut nadawany przez Radę w drodze oddzielnej uchwały dla każdej jednostki z osobna.

§ 67

1. Mieszkańcy sołectwa podejmują rozstrzygnięcia bezpośrednio w drodze zebrania wiejskiego i wyborów organów sołectwa oraz za pośrednictwem organów sołectwa.

2. Mieszkańcy sołectwa wyrażają swoje opinie w sprawach ważnych dla sołectwa w drodze konsultacji z mieszkańcami.

§ 68

1. Organem uchwałodawczym osiedla i miasta jest rada osiedla (miejska) w liczbie 15 osób.

2. Statut osiedla może stanowić, iż w osiedlu organem uchwałodawczym jest ogólne zebranie mieszkańców.

3. Wybory do rad osiedla i rady miejskiej zarządza i przeprowadza Rada według zasad określonych w uchwale Rady.

§ 69

1. Rada osiedla (miejska) obraduje na sesjach zwoływanych przez jej przewodniczącego nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Rada osiedla (miejska) wyraża swoje stanowisko, opinie i formułuje wnioski w postaci uchwał.

3. Uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu rady, o ile przepisy Statutu nie stanowią inaczej.

§ 70

1. Rada osiedla (miejska) na pierwszej sesji po wyborach wybiera ze swego grona przewodniczącego
i wiceprzewodniczącego rady.

2. Przewodniczący rady osiedla (miejskiej) organizuje pracę rady osiedla (miejskiej) i w tym zakresie:

1) zwołuje sesje rady,

2) przewodniczy jej obradom,

3) podpisuje uchwały rady,

4) koordynuje pracę komisji rady,

3. Wiceprzewodniczący rady osiedla (miejskiej) może wykonywać w zastępstwie przewodniczącego uprawnienia, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 4 oraz pkt 3, w odniesieniu do uchwał podjętych na sesji, której obradom przewodniczył.

4. Ogólne zebranie mieszkańców zwoływane jest przez przewodniczącego zarządu osiedla, który przewodniczy jego obradom.

§ 71

1. Rada osiedla (miejska) może powoływać komisje stałe i doraźne.

2. Przedmiot działania i skład osobowy komisji określa rada w uchwale o powołaniu komisji.

3. W skład komisji mogą wchodzić mieszkańcy nie-będący radnymi rady osiedla (miejskiej).

4. Komisji przewodniczy radny rady osiedla (miejskiej).

5. Komisje przedstawiają radzie osiedla (miejskiej) na sesji swoje opinie i inicjatywy uchwałodawcze.

§ 72

1. Rada osiedla (miasta) powołuje komisję rewizyjną na zasadach określonych w statucie osiedla (miasta) dla kontrolowania gospodarki finansowej prowadzonej przez zarząd osiedla (miejski).

2. Komisja rewizyjna bada sprawozdanie z dysponowania środkami finansowymi przydzielonymi przez Radę oraz pozyskanymi przez zarząd osiedla (miejski) w ciągu roku budżetowego i na jego podstawie przedkłada radzie osiedla (miejskiej) wniosek w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi.

3. Odrzucenie wniosku o udzielenie absolutorium jest równoznaczne z nieudzieleniem absolutorium zarządowi.

4. W osiedlach, o których mowa w § 68 ust. 2, ogólne zgromadzenie mieszkańców wybiera członków komisji rewizyjnej dla zbadania sprawozdania corocznie.

§ 73

1. Radni osiedla (miasta) reprezentują mieszkańców, utrzymują z nimi więź oraz ich organizacjami, przyjmują zgłaszane postulaty i przedstawiają je organom osiedla do rozpatrzenia.

2. Radnym osiedli (miasta) mogą przysługiwać diety z tytułu uczestniczenia w pracach organów osiedla (miasta) oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach określonych uchwałą Rady.

§ 74

1. Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys, którego działalność wspomaga rada sołecka w liczbie od 5 do 7 osób.

2. Zebranie wiejskie zwołane przez Zarząd Gminy dokonuje wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej spośród nieograniczonej liczby kandydatów pochodzących spośród mieszkańców sołectwa posiadających czynne prawo wyborcze, w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, według zasad określonych w uchwale Rady.

3. Odwołanie sołtysa lub poszczególnych członków rady sołeckiej następuje w drodze uchwały zebrania wiejskiego, w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów.

4. W sprawie udzielania sołtysowi i radzie sołeckiej absolutorium stosuje się odpowiednio § 72 ust. 2- 4.

§ 75

1. Organem wykonawczym osiedla (miasta) jest zarząd liczący 3 osoby.

2. Rada osiedla (miasta) lub ogólne zgromadzenie mieszkańców wybiera ze swego grona w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów przewodniczącego zarządu, zastępcę przewodniczącego, skarbnika i sekretarza oraz 1- 3 członków.

3. Odwołanie zarządu osiedla (miasta) lub poszczególnych jego członków następuje w drodze uchwały rady osiedla (miasta) lub ogólnego zgromadzenia mieszkańców w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów.

4. Nieudzielenie absolutorium zarządowi jest równoznaczne z postawieniem wniosku o odwołanie zarządu osiedla (miasta)

§ 76

Sołtysowi i członkom rady sołeckiej oraz zarządu osiedla (miasta) mogą przysługiwać diety z tytułu uczestnictwa w pracach zarządu oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach określonych uchwałą Rady.

R o z d z i a ł 2

Zakres działania i formy współpracy osiedli
z organami Gminy

§ 77

1. Jednostki pomocnicze wykonują zadania publiczne powierzone im przez Radę w drodze uchwał.

2. Rada może powierzyć organom jednostek pomocniczych rozpatrywanie i rozstrzyganie niektórych spraw Gminy odnoszących się do terytorium tych jednostek, z wyjątkiem zadań przypisanych do wyłącznej kompetencji organów Gminy.

3. Przekazanie spraw. o których mowa w ust. 1 i 2, następuje w drodze uchwały Rady na wniosek organów jednostek pomocniczych, Przewodniczącego Rady Gminy, radnego, komisji Rady Gminy, Zarządu Gminy lub Wójta.

§ 78

1. Jednostki pomocnicze zarządzają i korzystają z mienia komunalnego znajdującego się na ich obszarze
i służącego wykonywaniu zadań publicznych powierzonych im przez Radę.

2. Czynności zarządu mieniem oddanym do samodzielnego i bezpośredniego korzystania przez jednostkę pomocniczą nie mogą przekraczać granic zwykłego zarządu.

3. Czynności rodzące zobowiązania finansowe wymagają kontrasygnaty Skarbnika Gminy.

§ 79

1. Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Jednostki pomocnicze dysponują środkami finansowymi przyznanymi na wykonywania powierzonych im zadań publicznych w budżecie Gminy.

3. Jednostki pomocnicze rozporządzają dochodami z zarządzania składnikami mienia komunalnego oddanego w zarząd jednostkom pomocniczym.

4. Obsługa kasowa gospodarki finansowej jednostek pomocniczych odbywa się za pośrednictwem konta bankowego Gminy.

§ 80

1. Organy jednostek pomocniczych inicjują i opiniują wykonanie zadań Gminy na swoim terenie.

2. W ramach uprawnień z ust. 1 przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych mogą uczestniczyć w sesjach Rady oraz posiedzeniach komisji, w czasie których mogą zgłaszać wnioski Radzie lub jej komisjom bez prawa głosowania.

3. Z tytułu udziału w sesjach i posiedzeniach, o których mowa w ust. 2, przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych służy dieta oraz zwrot kosztów podróży na zasadach określonych uchwałą Rady.

§ 81

1. Organom jednostek pomocniczych służy prawo opiniowania projektów uchwał dotyczących istotnych spraw jednostki pomocniczej:

1) miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

2) zasad gospodarowania gminnymi zasobami nieruchomości,

3) sieci szkół i placówek oświatowych,

4) organizacji i prowadzenia działalności kulturalnej,

5) ochrony zdrowia,

6) utrzymania czystości i porządku,

7) ochrony i kształtowania naturalnego środowiska,

8) organizacji komunikacji zbiorowej,

9) lokalizacji targowisk.

2. Organy jednostki pomocniczej są uprawnione do oceny działalności gminnych jednostek organizacyjnych obejmujących swoim działaniem obszar jednostki pomocniczej.

3. W zakresie określonym w ust. 1 i 2 organy jednostek pomocniczych wyrażają swoje opinie i oceny w formie uchwał, nie służą im natomiast środki prawne w postaci zarzutów i protestów do projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz skarg w rozumieniu przepisów postępowania administracyjnego.

§ 82

Koordynacja współdziałania organów jednostek pomocniczych z organami Gminy spoczywa na Przewodniczącym Zarządu, który w tym celu:

1) inicjuje formy organizacyjne współdziałania poprzez wymianę doświadczeń pomiędzy organami jednostek pomocniczych, prowadzenie szkoleń ich działaczy, udzielanie pomocy i instruktażu,

2) sprawuje pieczę nad realizacją wniosków tych organów,

3) zapewnia informację o działaniach organów Gminy.

§ 83

Zarząd udziela pomocy organom jednostek pomocniczych w wykonywaniu ich statutowych zadań i w tym celu zapewnia im niezbędne warunki organizacyjne, techniczne i lokalowe.

R o z d z i a ł 3

Nadzór i kontrola nad działalnością organów
jednostek pomocniczych

§ 84

1. Nadzór nad działalnością jednostek pomocniczych i ich organów sprawuje Rada Gminy.

2. W imieniu Rady nadzór bezpośredni sprawuje Przewodniczący, współpracując w tym zakresie z odpowiednimi komisjami Rady.

3. Przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych przedkładają Radzie uchwały podjęte przez organy jednostek pomocniczych w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia.

4. Przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych przedkładają Radzie sprawozdanie roczne z działalności jednostki pomocniczej do końca lutego następnego roku kalendarzowego.

§ 85

1. Przewodniczący Zarządu, sprawując nadzór nad działalnością jednostek pomocniczych:

1) bada uchwały organów jednostek pomocniczych i kontroluje działalność organów oraz podległych im jednostek organizacyjnych,

2) zwołuje nadzwyczajne zebrania wiejskie i sesje rady osiedla (miasta), zgromadzenia ogólne mieszkańców lub posiedzenia organów wykonawczych jednostek pomocniczych,

3) występuje do organów jednostek pomocniczych o przedłożenie niezbędnych informacji dotyczących organizacji i funkcjonowania jednostek pomocniczych w terminie i formie przez siebie określonych,

4) uczestniczy w posiedzeniach organów jednostek pomocniczych.

2. Rada sprawując nadzór na działalnością jednostek pomocniczych:

1) podejmuje uchwalę w sprawie rozwiązania organów jednostki pomocniczej na wniosek Przewodniczącego:

a) w razie powtarzającego się naruszania prawa,

b) w razie nierokującego nadziei na szybką poprawę i przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy jednostki pomocniczej,

2) powołuje tymczasowy zarząd jednostki pomocniczej w razie rozwiązania organów jednostki pomocniczej w trybie pkt 1,

3) rozpatruje roczne sprawozdanie z działalności jednostki pomocniczej przedłożone przez Przewodniczącego na podstawie sprawozdań Przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych, o którym mowa w § 84 ust. 4, oraz informacji Wójta o sposobie wykorzystywania mienia komunalnego oddanego w zarząd jednostkom pomocniczym oraz prowadzonej przez nie gospodarce finansowej w ramach budżetu Gminy.

§ 86

1. Od postanowień Przewodniczącego, o których mowa w § 85 ust. 1 pkt 2, służy organom jednostek pomocniczych, których postanowienie dotyczy, odwołanie do Rady w terminie 30 dni od daty doręczenia postanowienia.

2. Rada rozpatruje odwołania organów jednostek pomocniczych na sesji, podejmując uchwały o uchyleniu lub utrzymaniu w mocy postanowienia.

3. Rozstrzygnięcia Rady są ostateczne i nie służą od nich środki odwoławcze.

Część VII

Mienie komunalne

§ 87

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe Gminy i związków komunalnych, do których ono należy, oraz mienie innych komunalnych osób prawnych.

2. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

§ 88

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem Gminy jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu, zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

§ 89

1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składane są na zasadach określonych w ustawie.

2. Zarząd może odrębną uchwalą upoważnić Wójta do składania oświadczeń woli jednoosobowo dla dokonania czynności jednorazowej lub stałego dokonywania czynności określonych rodzajowo.

3. Na wniosek Wójta upoważnienie może być udzielone Zastępcy Wójta lub członkowi Zarządu na zasadach określonych w ust. 2.

4. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 2 i 3, wygasa po dokonaniu czynności, dla której dokonania było udzielone, lub z chwilą jego odwołania przez Zarząd w drodze uchwały.

Część VIII

Gospodarka finansowa

§ 90

Gmina samodzielnie prowadzi własną gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu.

§ 91

1. Zarząd prowadzi dokładną księgowość Gminy na podstawie zasad określonych w odrębnych ustawach.

2. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Zarząd.

§ 92

1. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd, uwzględniając zasady ustawy o finansach publicznych
i uchwały Rady w sprawie ustalenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.

2. Projekt budżetu Gminy jest przedkładany przez Zarząd w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyłany do wiadomości Regionalnej Izby Obrachunkowej.

§ 93

Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Gminy, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Gminy.

§ 94

1. Najpóźniej w ciągu 3 miesięcy po upływie roku obrachunkowego Zarząd powinien złożyć Radzie sprawozdanie z wykonania budżetu oraz wszelkich innych dochodów i wydatków.

2. Najpóźniej do dnia 30 kwietnia po upływie roku obrachunkowego Rada jest zobowiązana podjąć uchwalę w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi z wykonania budżetu.

Część IX

Prawo miejscowe

§ 95

1. Na podstawie upoważnień ustawowych organy Gminy są uprawnione do wydawania przepisów gminnych powszechnie obowiązujących.

2. Przepisy gminne, o których mowa w ust. 1, w tym także przepisy porządkowe, wydaje Rada w formie uchwały.

3. W przypadkach niecierpiących zwłoki przepisy gminne może wydać także Zarząd w formie zarządzenia z zachowaniem rygorów, o których mowa w art. 41 ustawy o samorządzie gminnym (jednolity tekst Dz. U. Nr 13 z 1966 r., poz. 74).

§ 96

1. Rozstrzygnięcia w sprawach Gminy niemające charakteru przepisów gminnych, o których mowa w
§ 94, podejmują organy Gminy w formie uchwał.

2. Wójt jako kierownik Urzędu oraz kierownicy innych jednostek organizacyjnych w ramach kierownictwa wewnętrznego wydają zarządzenia.

§ 97

Przepisy gminne, o których mowa w § 95, podlegają obowiązkowi ogłoszenia przez:

1) opublikowanie w wojewódzkim dzienniku urzędowym, jeżeli przepis tak stanowi,

2) rozplakatowanie obwieszczeń:

a) w gmachu Urzędu Gminy,

b) na tablicach informacyjnych w budynkach instytucji użyteczności publicznej,

c) w siedzibach jednostek pomocniczych.

Część X

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji
i Zarządu

§ 98

1. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

1) protokoły z sesji,

2) protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,

3) protokoły z posiedzeń Zarządu,

4) rejestr uchwał Rady i uchwał Zarządu,

5) rejestr wniosków i opinii komisji Rady,

6) rejestr interpelacji i wniosków radnych.

2. Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 99

1. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w Biurze Rady Gminy zajmującym się obsługą Rady, a dokumenty z zakresu działania Zarządu udostępnia się w Wydziale Organizacyjno-Prawnym, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.

2. Dokumenty wymienione w § 98 pkt 1 są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.

§ 100

1. Z dokumentów wymienionych w § 98 pkt 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, fotografować je lub kopiować.

2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może odbywać się wyłącznie w Urzędzie Gminnym w asyście pracownika Urzędu Gminy.

§ 101

1. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z określonych w § 98 ust. 1, ich fotografii oraz odbitek kserograficznych.

2. Czynności, o jakich mowa, są wykonywane odpłatnie.

3. Odpłatność za czynności określone w pkt 1 określa ustawa o opłacie skarbowej oraz uchwała Rady Gminy w sprawie ustalenia opłat administracyjnych za czynności urzędowe.

§ 102

Uprawnienia określone w § 98- 102 nie znajdują zastosowania:

1) w przypadku podjęcia przez Radę, komisję lub Zarząd uchwały o wyłączeniu jawności,

2) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Postanowienia końcowe

§ 103

1. Uchwalenie Statutu następuje w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 1/2 składu Rady na sesji jawnej.

2. Zmiany Statutu następują w drodze jego nowelizacji w trybie określonym w ust. 1.

§ 104

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie odpowiednio przepisy:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 1996 Nr 13, poz. 745 ze zmianami),

2) ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21, poz. 124 ze zmianami),

3) ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie gminnym i ustawę
o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 ze zmianami),

4) ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34, poz. 198 z późn. zm.),

5) ustawy z dnia 11 listopada 1991 r. o referendum gminnym (Dz. U. Nr 110, poz. 473),

6) ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668 ze zmianami),

7) ustawy z dnia 29 grudnia 1998 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem reformy ustrojowej państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1126).

§ 104

Uchwała wchodzi w życie po upływie czternastu dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 105

Z dniem wejścia w życie postanowień niniejszego Statutu tracą moc obowiązującą:

1) uchwała nr XXXI/160/96 Rady Gminy Święta Katarzyna z dnia 1 października 1996 r. w sprawie przyjęcia Statutu Gminy Święta Katarzyna (Dz. Urz. Województwa Wrocławskiego z 1996 r. Nr 13, poz. 125 ze zmianami),

2) uchwała nr XII/90/99 Rady Gminy Święta Katarzyna z dnia 25 czerwca 1999 r. w sprawie regulaminu pracy komisji Rady Gminy Święta Katarzyna.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Święta Katarzyna (poz. 46)