Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Święta Katarzyna z dnia 31 sierpnia 2001 r. (poz. 46)

STATUT GMINY ŚWIĘTA KATARZYNA

Część I

Postanowienia ogólne

§ 1

Użyte w Statucie Gminy Święta Katarzyna sformułowania oznaczają:

Członek Zarządu - członek Zarządu Gminy Święta Katarzyna,

Gmina - Gmina Święta Katarzyna,

Komisja - komisja Rady Gminy Święta Katarzyna,

Klub - klub Radnych Rady Gminy Święta Katarzyna,

Przewodniczący - Przewodniczący Rady Gminy Święta Katarzyna,

Rada - Rada Gminy Święta Katarzyna,

Radny - radny Rady Gminy Święta Katarzyna,

Statut - Statut Gminy Święta Katarzyna,

Urząd - Urząd Gminy Święta Katarzyna,

Ustawa - ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 Nr 13, poz. 74, ze zmianami),

Wiceprzewodniczący Rady - Wiceprzewodniczący Rady Gminy Święta Katarzyna,

Wójt - Wójt Gminy Święta Katarzyna,

Zarząd - Zarząd Gminy Święta Katarzyna,

Zastępca Wójta - Zastępca Wójta Gminy Święta Katarzyna.

§ 2

1. Mieszkańcy Gminy Święta Katarzyna tworzą z mocy prawa lokalną wspólnotę samorządową zwaną dalej Gminą.

2. Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w sprawach wspólnoty w głosowaniu powszechnym poprzez wybory i referendum lub za pośrednictwem organów samorządu Gminy. Wybory i referendum przeprowadzane są na podstawie odrębnych przepisów.

3. Mieszkańcy Gminy wyrażają swoje opinie w sprawach ważnych dla Gminy w drodze konsultacji przeprowadzanych w trybie określonym odrębną uchwalą z inicjatywy organów Gminy lub na wniosek mieszkańców.

§ 3

1. Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Święta Katarzyna.

2. Gmina obejmuje obszar w granicach określonych na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.

§ 4

1. Herbem Gminy jest znak dwupolowy przyjęty uchwałą Rady nr LX/18/93 z 9 listopada 1993 r.

2. Herb Gminy jest znakiem prawnie chronionym. Na komercyjne używanie herbu wymagana jest zgoda Rady.

3. W wykonaniu zadań własnych Gminy organy samorządu mogą używać pieczęci urzędowych z wizerunkiem herbu Gminy, której wzór zostanie określony odrębną uchwałą.

§ 5

1. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie potrzeb zbiorowych jej mieszkańców określonych ustawą, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gospodarczego i społecznego Gminy oraz dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.

2. Swoje zadania Gmina wykonuje przez określenie strategii rozwoju oraz realizację polityki rozwoju i przyjętych wieloletnich programów inwestycyjnych.

§ 6

1. Gmina wykonuje zadania własne i zlecone przynależne gminom na mocy ustaw oraz porozumień zawartych z organami administracji rządowej.

2. Gmina wykonuje swoje zadania za pośrednictwem organów: Rady i Zarządu oraz jednostek organizacyjnych.

3. Gmina może uczestniczyć w ponadgminnych formach współdziałania samorządowego celem realizacji zadań wspólnych lub przekraczających jej możliwości.

4. Gmina może podejmować współpracę ze społecznościami lokalnymi innych państw na zasadach określonych w ustawach.

Część II

Rada Gminy święta Katarzyna

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 7

1. Organem stanowiącym i kontrolnym Gminy jest Rada.

2. Liczbę radnych określa ustawa.

§ 8

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych na zasadach określonych w Statucie.

§ 9

Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) wybór i odwołanie Zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.

3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Gminy - na wniosek przewodniczącego Zarządu,

4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu.

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Gminy,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę Gminy,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania
z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd.

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd Gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy,

12) podejmowanie uchwal w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) podejmowanie uchwały o powołaniu odrębnego od Wójta kierownika Urzędu Stanu Cywilnego i jego zastępców.

18) rozpatrywanie skarg na działalność Wójta i Zarządu oraz kierowników jednostek organizacyjnych w zakresie zadań własnych Gminy,

19) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

§ 10

1. Obsługa Rady gromadzi akty normatywne powszechnie obowiązujące i przepisy gminne oraz materiały informacyjne z tematyki samorządowej, udostępniając je radnym.

2. Obsługa Rady gromadzi i opracowuje materiały dotyczące sesji i posiedzeń komisji i jest odpowiedzialne za terminowe ich przekazywanie właściwym organom, w szczególności gromadzi projekty uchwał, interpelacje i zapytania oraz wnioski, a także protokoły z sesji i posiedzeń komisji.

3. Pracownik Obsługi Rady uczestniczy w każdej sesji i posiedzeniu komisji, protokołując jej przebieg. Zapewnia także obsługę dyżurów radnych oraz spotkań z wyborcami.

R o z d z i a ł 2

Przewodniczący i Wiceprzewodniczący

§ 11

1. Rada wybiera na pierwszej sesji po wyborach Przewodniczącego.

2. Rada wybiera 2 Wiceprzewodniczących niezwłocznie po dokonaniu wyboru Przewodniczącego.

3. Wybór odbywa się w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów spośród kandydatów zgłoszonych przez radnego lub grupę radnych.

4. Zgłoszenie kandydatury wymaga uzasadnienia i zgody kandydata, który musi być obecny podczas wyborów.

§ 12

1. W czasie trwania kadencji zmiana Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego może nastąpić wskutek odwołania na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady lub przyjęcia rezygnacji zainteresowanego.

2. Odwołanie z powyższych funkcji następuje w trybie określonym w § 11 ust. 3 Statutu.

3. W razie odwołania lub przyjęcia rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczących Rady zgłoszenie kandydatur winno nastąpić niezwłocznie po podjęciu stosowanej uchwały, zaś sam wybór musi nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca od daty powstania wakatu.

§ 13

1. Do zadań Przewodniczącego należy:

1) zwoływanie sesji i przewodniczenie obradom,

2) przygotowywanie sesji zgodnie z przyjętym planem pracy Rady:

a) przygotowywanie projektu planu sesji,

b) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przedstawianie Radzie wniosków w sprawie inicjatywy uchwałodawczej, zgłoszonych przez uprawnione organy.

3) składanie oświadczeń w sprawach będących przedmiotem obrad Rady lub komisji,

4) przyjmowanie i wysyłanie delegacji i Rady, określanie ich składu osobowego,

5) opiniowanie projektu budżetu Gminy w części odnoszącej się do kosztów działalności Rady, działalności komórki organizacyjnej, o której mowa w § 10 ust. 1, działalności zespołów opiniodawczych i ekspertów,

6) przekazywanie spraw komisjom i innym zespołom w zakresie ich właściwości celem opracowania lub zaopiniowania:

a) udzielanie pomocy komisjom w wykonywaniu ich zadań,

b) zapewnianie powiązania planów pracy komisji z planami sesji Rady,

c) kontrola realizacji wniosków komisji i wykorzystywania ich opinii,

7) organizowanie toku czynności związanych z przyjmowaniem i rozpatrywaniem skarg na działalność organów i jednostek organizacyjnych Gminy w zakresie określonym w § 9 pkt 7,

8) przekazywanie w imieniu Rady Zarządowi lub Wójtowi spraw do opracowania lub załatwienia.

9) współdziałanie z Zarządem i Wójtem w rozwiązywaniu bieżących spraw Gminy,

10) inicjowanie w imieniu Rady przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy w ważniejszych sprawach.

2. Przewodniczący udziela radnym pomocy niezbędnej dla skutecznej realizacji ich praw i w uzasadnionych przypadkach podejmuje stosowne działania, a w szczególności:

1) zapewnia ochronę praw radnego,

2) stwarza warunki do:

a) systematycznego udziału w spotkaniach z wyborcami, składania informacji i zasięgania ich opinii,

b) pełnienia dyżurów dla przyjmowania mieszkańców w sprawach skarg i wniosków,

c) kontaktów z instytucjami i urzędami.

3. Przewodniczący wydaje radnym odpowiednie dokumenty potwierdzające ich udział w pracach Rady.

§ 14

Przewodniczący może powierzać wykonywanie niektórych ze swoich zadań Wiceprzewodniczącym Rady.

R o z d z i a ł 3

Komisje Rady

§ 15

1. Do wykonywania swoich zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje, które są wewnętrznymi organami Rady.

2. Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) Budżetu i Finansów,

2) Gospodarczą i Rozwoju Gminy,

3) Oświaty, Kultury i Opieki Społecznej,

4) Rewizyjną,

5) Koordynacyjną.

3. Rada nie może przekazywać komisjom prawa podejmowania rozstrzygnięć w jej imieniu.

4. Szczegółowy tryb działania komisji Rady określa Regulamin pracy Komisji Rady Gminy, stanowiący załącznik nr 3 Statutu.

§ 16

1. Do zadań stałych komisji należy:

1) opiniowanie pracy Zarządu i podległych mu jednostek organizacyjnych w zakresie spraw właściwych przedmiotowo danej komisji,

2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę oraz spraw przedkładanych przez członków komisji, a także na wniosek Zarządu lub Wójta,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

4) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji.

2. Zakres działania komisji doraźnych określa Rada.

3. Komisje działają w oparciu o roczne plany pracy, które podlegają zatwierdzeniu przez Radę.

§ 17

1. Komisję Koordynacyjną stanowią Przewodniczący, Wiceprzewodniczący Rady oraz przewodniczący komisji stałych i klubów. W posiedzeniach komisji może uczestniczyć Wójt lub jego Zastępca.

2. Posiedzeniom Komisji Koordynacyjnej przewodniczy Przewodniczący.

3. Komisja Koordynacyjna jest organem opiniodawczo--doradczym.

4. Celem działania Komisji Koordynacyjnej jest:

1) opiniowanie projektu porządku obrad sesji;

2) analiza przebiegu obrad sesji poprzedniej;

3) wyrażanie opinii w sprawach przedstawionych przez Przewodniczącego.

§ 18

1. Rada powołuje i odwołuje komisje, ustala ich skład osobowy. Rada może zawiesić lub odwołać członka komisji. Rada powołuje członków komisji spośród zgłoszonych kandydatur.

2. W skład komisji liczącej od 5 do 8 członków mogą wchodzić radni. W kadencji, w której ustawa weszła w życie, w skład komisji mogą wchodzić również osoby spoza Rady w liczbie nieprzekraczającej połowy składu osobowego komisji. Kandydatury osób spoza Rady przedstawia Radzie Przewodniczący komisji.

3. Radny winien być członkiem co najmniej jednej i nie więcej niż dwóch komisji z wyłączeniem Komisji Koordynacyjnej.

§ 19

1. Komisja Rewizyjna jest organem wewnętrznym Rady Gminy Święta Katarzyna powołanym do kontrolowania Zarządu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Zasady prowadzenia czynności kontrolnych określa Regulamin pracy Komisji Rady Gminy, stanowiący załącznik nr 3 Statutu.

§ 20

Komisja Rewizyjna wykonuje czynności kontrolne przewidziane w przepisach prawa oraz na zlecenie Rady.

§ 21

Do wyłącznej właściwości Komisji Rewizyjnej na podstawie przepisów ustawy oraz Statutu należy:

1) opiniowanie wykonania budżetu Gminy,

2) występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi Gminy,

3) wyrażanie opinii w sprawie ujawnienia treści oświadczenia majątkowego radnego pomimo braku zgody składającego oświadczenie,

4) opiniowanie wniosku o odwołanie Zarządu z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium wespół
z komisją merytoryczną,

5) opiniowanie wniosku w sprawie odwołania Wójta Gminy,

6) sporządzanie rocznej oceny działalności Zarządu i jednostek organizacyjnych Gminy.

R o z d z i a ł 4

Kluby Radnych

§ 22

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych w celu sprawnego przeprowadzania inicjatyw uchwałodawczych oraz realizacji wspólnych dla nich zamierzeń w ramach polityki samorządowej Gminy.

2. Klub radnych może założyć ugrupowanie liczące nie mniej niż 3 radnych.

3. Członkami klubu mogą być wyłącznie radni.

§ 23

1. Zamiar założenia klubu składa Przewodniczącemu w formie pisemnego zgłoszenia grupa inicjatywna licząca co najmniej 3 członków.

2. Zgłoszenie winno zawierać cel programowy, który ugrupowanie pragnie realizować, oraz nazwę klubu, a także listę członków. Nazwy poszczególnych klubów winny różnić się od siebie w sposób oddający charakter ich programów.

3. Spełnienie wymogów, o których mowa w ust. 2, warunkuje wpis klubu do rejestru klubów prowadzonego przez Przewodniczącego.

4. Po dokonaniu wpisu członkowie klubu są uprawnieni do występowania na forum Rady i wobec organów Gminy w jego imieniu.

§ 24

1. Członkowie klubu wybierają spośród siebie przewodniczącego klubu, który występuje na sesjach Rady i posiedzeniach komisji w imieniu klubu.

2. Przewodniczący jest zobowiązany udzielać głosu w dyskusji nad projektami uchwal Rady liderom klubów po wystąpieniach przewodniczących komisji i przedstawicieli Zarządu celem przedstawienia stanowiska klubu w przedmiotowej sprawie. W tym zakresie przewodniczącym klubów przysługują równe prawa głosu jak przewodniczącym komisji oraz przedstawicielem Zarządu.

3. Uprawnienia, o których mowa w ust. 2, przysługują przewodniczącym klubów odpowiednio na posiedzeniach komisji.

§ 25

1. Członkowie klubu mogą opracować wewnętrzny regulamin klubowy, który może wprowadzać dyscyplinę klubową w głosowaniach na sesjach Rady i posiedzeniach komisji.

2. Za naruszanie dyscypliny klubowej regulamin może przewidywać prawo wykluczenia przez zgromadzenie członków klubu radnego, który dopuścił się naruszenia.

3. Każdemu radnemu przysługuje nieograniczone prawo wystąpienia z klubu w każdym czasie.

4. O zasadach zmian i przyjmowania do klubów radnych zmieniających przynależność klubową decydują regulaminy klubów.

§ 26

1. Przewodniczący klubów są zobowiązani niezwłocznie informować Przewodniczącego o każdej zmianie listy członków klubu.

2. W przypadku wystąpienia członków z klubu lub zmiany przynależności klubowej powodujących zmniejszenie liczby członków klubu poniżej wymaganej klub ulega rozwiązaniu i wykreśleniu z rejestru.

3. Przewodniczący informuje Radę o rozwiązaniu klubu na najbliższej sesji po dokonaniu wykreślenia klubu z rejestru.

4. W przypadku rozwiązania klubu przez jego członków zgłaszają oni ten fakt niezwłocznie Przewodniczącemu. Postanowienie ust. 3 stosuje się odpowiednio.

§ 27

1. Kluby powinny mieć zagwarantowaną możliwość ich reprezentacji w poszczególnych komisjach Rady i w tym celu przedstawiają kandydatury członków komisji w ramach procedury przygotowawczej do podjęcia przez Radę powołania składów osobowych komisji.

2. Żadna komisja nie może zostać obsadzona wyłącznie przez członków jednego klubu.

3. Uprawnienia klubów, o których mowa w ust. 1, nie ograniczają swobody decyzyjnej Rady przy określaniu składów osobowych komisji.

4. Jeden radny może reprezentować w komisji tylko jeden klub.

§ 28

Kluby mogą organizować spotkania z wyborcami w poszczególnych okręgach celem zaznajomienia z programem działalności klubu, podejmowanymi inicjatywami uchwałodawczymi oraz wysłuchiwania opinii, wniosków i postulatów mieszkańców Gminy dotyczących spraw wspólnoty samorządowej. Przepis § 13 ust. 2 pkt 2 nie ma w tym przypadku zastosowania.

R o z d z i a ł 5

Radni

§ 29

1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radny winien złożyć ślubowanie o treści i w trybie przewidzianym przepisami ustawy. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

2. Przed upływem 30 dni od dnia objęcia mandatu, radny zobowiązany jest złożyć na ręce Przewodniczącego oświadczenie o swoim stanie majątkowym oraz o braku kolizji między sprawowaniem mandatu, a zatrudnieniem lub prowadzeniem działalności gospodarczej.

3. Przewodniczący jest zobowiązany poinformować Radę o zaniedbaniach radnych w składaniu oświadczeń, o których mowa w ust. 2.

4. Niezłożenie wniosku o urlop bezpłatny w przypadku zatrudnienia w Urzędzie lub wykonywania funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej przed złożeniem ślubowania jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

5. Uchwały stwierdzające wygaśnięcie mandatów w następstwie okoliczności wskazanych w ust. 1 i 4 Rada podejmuje niezwłocznie. Przepis art. 190 ust. 2- 4 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602 ze zmianami) stosuje się odpowiednio.

§ 30

1. Radni obowiązani są systematycznie uczestniczyć w pracach Rady, w szczególności brać aktywny udział w sesjach, posiedzeniach komisji, uczestniczyć w czynnościach kontrolnych.

2. Aktywność radnych może polegać na zasięganiu opinii w sprawach rozstrzyganych przez organy Rady, na udziale w przygotowywaniu materiałów i projektów uchwał, formułowaniu własnych opinii i wniosków, występowaniu z interwencjami w sprawach mieszkańców.

§ 31

1. Radni winni wypełniać zadania wynikające z mandatu w sposób zdyscyplinowany i sumienny. W swoich działaniach mają obowiązek kierować się interesem całej Gminy.

2. Radny potwierdza swoją obecność na sesji Rady lub posiedzeniu komisji podpisem na liście obecności.

3. W przypadku niemożliwości udziału w sesji lub posiedzeniu radny usprawiedliwia swoją nieobecność Przewodniczącemu lub przewodniczącemu komisji.

§ 32

1. Radni utrzymują systematyczną i stałą więź z wyborcami oraz współpracują z organami jednostek pomocniczych.

2. Radni współpracują z organizacjami społecznymi, samorządami pracowniczymi i związkami zawodowymi oraz załogami zakładów pracy, w szczególności we własnym miejscu pracy oraz jednostkach podporządkowanych Radzie.

3. Radny powinien w określonym wcześniej i podanym do wiadomości publicznej miejscu i czasie przyjmować opinie, uwagi i wnioski.

4. Na spotkaniach z wyborcami radny winien informować o pracy Rady i swoim w niej udziale.

5. Postulaty wyborców, poparte przez większość uczestników spotkania, radny obowiązany jest przedstawić Radzie lub komisji celem ustalenia ich zasadności i możliwości realizacji.

6. O dalszych działaniach związanych z realizacją postulatów wyborcy winni być powiadomieni w sposób zapewniający dostęp do informacji.

§ 33

1. Radny za udział w sesjach i posiedzeniach komisji otrzymuje dietę, na zasadach i w wysokości określonej przez Radę zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2. Radnemu przysługuje prawo zwolnienia od obowiązku świadczenia pracy na czas umożliwiający mu branie udziału w pracach Rady i jego organów. Podstawą zwolnienia jest zawiadomienie o sesji lub posiedzeniu komisji.

3. Radnemu w związku z wykonywaniem mandatu przysługuje zwrot kosztów podróży na zasadach ogólnych.

§ 34

W stosunku do członków komisji spoza Rady postanowienia § 30- 32 i 33 ust. 1 i 3 stosuje się odpowiednio.

R o z d z i a ł 6

Sesje Rady

§ 35

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Sesja może składać się z kilku posiedzeń.

3. Rada jest władna podejmować prawomocne rozstrzygnięcia, gdy uczestniczy w posiedzeniu co najmniej połowa składu osobowego, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

4. W sesji uczestniczą z głosem doradczyni:

1) członkowie Zarządu, niebędący radnymi,

2) Skarbnik i Sekretarz oraz pracownicy Urzędu wyznaczeni przez Zarząd do referowania spraw
i udzielania wyjaśnień.

3) zaproszeni przedstawiciele instytucji, urzędów
i organizacji, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad sesji.

5. Zasady organizacji i przebiegu sesji reguluje Regulamin pracy Rady Gminy, stanowiący załącznik nr 4 do Statutu.

§ 36

1. Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w terminie 7 dni od daty otrzymania wniosku:

1) co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady lub

2) Zarządu.

2. Wniosek o zwołanie sesji składa się na piśmie, podając proponowany przedmiot obrad. Sesja zwołana w trybie określonym w ust. 1 pkt 1 obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których została zwołana, bez możliwości rozszerzenia porządku obrad na podstawie doraźnie zgłoszonych wniosków formalnych.

3. Przewodniczący zwołuje sesję w sprawie rozpatrzenia wniosku o odwołanie Wójta, Zarządu lub poszczególnych jego członków nie wcześniej niż w 14 dni po sesji, na której nie udzielono absolutorium Zarządowi lub został złożony wniosek o odwołanie. Przy wyznaczaniu terminu bierze się pod uwagę konieczność odbycia posiedzenia Komisji Rewizyjnej oraz komisji właściwej z uwagi na przedmiot wniosku, celem zaopiniowania wniosku oraz zapoznania się z ich opinią przez radnych.

§ 37

1. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad sesji oraz liczbę i listę zaproszonych do udziału w sesji. Przepis § 17 ust. 4 pkt 1 Statutu stosuje się odpowiednio.

2. W toku przygotowywania sesji Przewodniczący zapewnia w szczególności:

1) udział właściwych organów i jednostek, komisji stałych, radnych, organów jednostek pomocniczych i innych podmiotów, w zależności od przedmiotu obrad sesji,

2) terminowe dostarczenie materiałów sesyjnych, w tym projektów uchwał,

3) właściwego powiadomienia wszystkich zainteresowanych, w tym i mieszkańców Gminy, o dacie, czasie i miejscu, przedmiocie i jawności obrad.

3. Ramowy porządek obrad sesji zwyczajnej winien zawierać:

1) zatwierdzenie porządku obrad sesji,

2) przyjęcie protokołu poprzedniej sesji,

3) informacje i komunikaty Przewodniczącego.

4) informacje Zarządu o działaniach w okresie od poprzedniej sesji,

5) uchwały,

6) interpelacje i zapytania,

7) wolne wnioski,

8) pozostałe komunikaty organów Gminy.

4. W porządku obrad sesji zwyczajnej przynajmniej raz na kwartał powinno znaleźć się sprawozdanie Zarządu z wykonania uchwał Rady.

5. Postanowienia powyższe nie dotyczą porządku sesji nadzwyczajnej.

§ 38

1. O zwołaniu sesji radni otrzymują zawiadomienie co najmniej na 7 dni przed terminem. W zawiadomieniu należy podać termin, miejsce, godzinę rozpoczęcia oraz projekt porządku obrad sesji.

2. Do zawiadomienia dołącza się projekty uchwał
i niezbędne materiały, jeżeli nie zostały radnym doręczone wcześniej.

3. Materiały dotyczące projektu budżetu oraz sprawozdanie z wykonania budżetu radni powinni otrzymać 21 dni przed terminem stosownych sesji.

4. Jeżeli przedmiot sesji to uzasadnia, Przewodniczący może odstąpić od obowiązku wskazanego w ust. 2.

5. W razie nieuzasadnionych naruszeń postanowień powyższych Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji, nie później jednak niż 14 dni od daty sesji odroczonej.

§ 39

1. Dla rozpatrzenia spraw wspólnych dla różnych jednostek podziału terytorialnego Rada może odbywać sesje wspólne z radami jednostek samorządu terytorialnego z obszaru województwa.

2. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych rad, a uczestniczą w jej przygotowaniu ich komisje i radni.

3. Na wspólnej sesji rady są władne podejmować prawomocne rozstrzygnięcia, gdy kworum każdej
z nich oddzielnie spełnia wymogi ustawowe.

4. Uchwały na wspólnej sesji podejmuje się w odrębnych głosowaniach radnych każdej rady.

5. Uchwały oraz protokół z obrad sesji wspólnej podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.

6. Do wspólnej sesji mają zastosowanie ogólne przepisy dotyczące terminów, trybu przygotowania, zwoływania i przebiegu sesji zwyczajnej.