37

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W GŁUSZYCY

z dnia 24 listopada 2001 r.

w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Głuszyca

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a, art. 40 ust. 2 pkt 3 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.), art. 13, art. 28, art. 34, art. 37, art. 68, art. 70, art. 72, art. 146, art. 147 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U.
z 2000 r. Nr 46, poz. 543) Rada Miejska w Głuszycy uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwała określa zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Głuszyca.

§ 2

Gospodarowanie nieruchomościami należy do Zarządu Miasta.

§ 3

Ilekroć mowa o:

1) nieruchomościach stanowiących własność gminy - należy przez to rozumieć:

a) nieruchomości zabudowane,

b) nieruchomości niezabudowane przeznaczone w planach zagospodarowania przestrzennego na cele zabudowy,

c) nieruchomości rolne,

d) lokal oraz budynek, jeżeli stanowi odrębną od gruntu nieruchomość,

e) inne nieruchomości przeznaczone w planie zagospodarowania na cele niewymienione w lit. b,

2) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543),

3) zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Miasta.

§ 4

Wszelkie czynności prawne Zarządu zmierzające do obrotu nieruchomościami muszą być zgodne z planem zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Głuszyca.

§ 5

Przedmiotem obrotu nieruchomościami mogą być w szczególności: sprzedaż, zamiana, oddanie w użytkowanie wieczyste, w najem, dzierżawę, używanie, w trwały zarząd, wniesienie wkładu niepieniężnego (aport) do spółki.

§ 6

Przy sprzedaży lokali mieszkalnych i innych nieruchomości przysługuje pierwszeństwo w ich nabyciu stosownie do art. 34 ustawy.

§ 7

Zarząd ma prawo do obciążenia nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi, hipoteką, użytkowaniem, służebnością.

§ 8

Ustala się zasady sprzedaży lokali mieszkalnych i innych nieruchomości w załączniku nr 1 do uchwały.

§ 9

Ustala się zasady sprzedaży i najmu lokali użytkowych określone w załączniku nr 2 do uchwały.

§ 10

Ustala się zasady sprzedaży i dzierżawy nieruchomości rolnych określone w załączniku nr 3 do uchwały.

§ 11

W sprawach nieuregulowanych stosuje się:

1. Ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543).

        2. Kodeks cywilny.

§ 12

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta.

§ 13

Tracą moc:

- uchwała nr XXXX/313/98 Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 25 lutego 1998 r. w sprawie określenia zasad nabycia, zbycia i obiążania nieruchomości gruntowych,

- uchwała nr XXXX/315/98 Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 25 lutego 1998 r. w sprawie określenia zasad zbywania w drodze bezprzetargowej lokali mieszkalnych i domów jednorodzinnych stanowiących własność Gminy Głuszyca i udzielania bonifikat,

- uchwała nr V/42/99 Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 19 lutego 1999 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXXX/315/98 Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 25 lutego 1998 r. w sprawie określenia zasad zbywania w drodze bezprzetargowej lokali mieszkalnych i domów jednorodzinnych stanowiących własność Gminy Głuszyca i udzielania bonifikat,

- uchwała nr X/90/99 Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 3 września 1999 r. w sprawie zasad sprzedaży lokali użytkowych będących własnością Gminy Głuszyca,

- uchwała nr XI/93/99 Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 22 października 1999 r. w sprawie zasad sprzedaży lokali użytkowych będących własnością Gminy Głuszyca,

- uchwała nr III/19/2000 Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 30 września 2000 r. w sprawie zmiany do uchwały nr X/90/99 Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 3 września 1999 r. w sprawie zasad sprzedaży lokali użytkowych będących własnością Gminy Głuszyca,

- uchwała nr XII/81/2001 Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 30 czerwca 2001 r. w sprawie zmiany uchwały nr X/90/99 Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 3 września 1999 r. w sprawie zasad sprzedaży lokali użytkowych będących własnością Gminy Głuszyca.

§ 14

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
JAN CHMURA

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 24 listopada 2001 r. (poz. 37)

Zasady sprzedaży lokali mieszkalnych i innych nieruchomości

1. Sprzedaż lokali mieszkalnych i innych nieruchomości następuje w drodze przetargu z zastrzeżeniami określonymi w ustawie.

2. Zwalnia się z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości:

a) przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe, na realizację infrastruktury technicznej oraz innych celów publicznych, jeżeli cele te będą realizowane przez podmioty, dla których dochody przeznaczone są w całości na działalność statutową,

b) której sprzedaż następuje na rzecz osoby wydzierżawiającej tę nieruchomość na podstawie umowy zawartej co najmniej na 10 lat, jeżeli nieruchomość ta została zabudowana przez tę osobę na podstawie zezwolenia na budowę.

3. Przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemcy stosuje się od ustalonej ceny przez rzeczoznawcę bonifikatę w wysokości 95% przy jednorazowej wpłacie ceny lokalu, przed zawarciem aktu notarialnego.

4. Przy sprzedaży domów jednorodzinnych na rzecz najemcy stosuje się bonifikatę w wysokości 50%.

5. W przypadku sprzedaży ułamkowej części gruntu w użytkowanie wieczyste pierwszą opłatę ustala się w wysokości 25% ceny tego gruntu i płatna jest przez nabywcę najpóźniej w dniu zawarcia umowy notarialnej.

6. Opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego ustala się według art. 72 ustawy.

7. Jeżeli nabywca lokalu mieszkalnego sprzeda go przed upływem 5 lat od dnia nabycia od gminy, zobowiązany będzie do zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji. Nie dotyczy to zbycia na rzecz osoby bliskiej.

8. Nabywcę obciążają koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży, a w szczególności opracowania dokumentacji geodezyjnej, szacunków rzeczoznawcy, zawarcia umowy notarialnej, ustanowienia hipoteki. Koszty te nabywca zapłaci najpóźniej w dniu zawarcia umowy przeniesienia własności.

9. a) nabywca wnosi na poczet kosztów związanych ze sprzedażą określonych w pkt 3 i 4 zaliczkę w wysokości 300 zł,

b) w przypadku rezygnacji wnioskodawcy z wykupu nieruchomości wpłacona zaliczka nie podlega zwrotowi.

10. Ceny sprzedaży nieruchomości w drodze przetargu ustala Zarząd i nie może być ona niższa niż wartość określona przez rzeczoznawcę.

11. W przypadku sprzedaży nieruchomości w drodze przetargu cenę nabycia stanowi cena osiągnięta w tym przetargu i winna być zapłacona w całości najpóźniej w dniu zawarcia umowy przeniesienia własności.

12. Wysokość opłat adiacenckich wynosi 50% różnicy między wartością, jaką nieruchomość miała przed wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej, a wartością, jaką ma po ich wybudowaniu.

13. Opłata adiacencka może być rozłożona na raty, na 10 lat.

Załącznik nr 2 do uchwały Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 24 listopada 2001 r. (poz. 37)

Zasady sprzedaży i najmu lokali użytkowych

I Zasady sprzedaży

1. Sprzedaży lokali użytkowych dokonuje się w drodze przetargu z wyjątkiem zbywania lokali ich najemcom.

2. Cenę sprzedaży ustala Zarząd Miasta i nie może być niższa niż wartość nieruchomości określona przez rzeczoznawcę.

3. Nabywcę obciążają koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży, a w szczególności opracowania dokumentacji geodezyjnej, szacunków rzeczoznawcy, założenia księgi wieczystej, zawarcia umowy, ustanowienia hipoteki. Koszty te nabywca zapłaci najpóźniej w dniu zawarcia umowy przeniesienia własności.

4. a) nabywca wnosi na poczet kosztów związanych ze sprzedażą określonych w pkt 3 zaliczkę w wysokości 500 zł,

b) w przypadku rezygnacji wnioskodawcy z wykupu nieruchomości wpłacona zaliczka nie podlega zwrotowi.

5. Cena nabycia nieruchomości może być rozłożona na raty wg następujących zasad:

a) przy wartości lokalu:

do 10 000 zł I wpłata 25%, pozostała część 6 równych rat miesięcznych,

do 20 000 zł I wpłata 25%, pozostała część 12 równych rat miesięcznych,

do 30 000 zł I wpłata 25%, pozostała część 18 równych rat miesięcznych,

do 40 000 zł I wpłata 25%, pozostała część 24 równe raty miesięczne,

do 50 000 zł I wpłata 25%, pozostała część 30 równych rat miesięcznych,

powyżej 50 000 zł I wpłata 25%, pozostała część 36 równych rat miesięcznych,

b) pozostałe do zapłaty części ceny podlegają oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski,

c) raty płacone są do ostatniego dnia każdego miesiąca,

d) sprzedaż nieruchomości na rzecz dotychczasowego najemcy uzależniona jest od dochowania przez niego terminowego regulowania należności czynszowych.

6. Sprzedaż garażu następuje wyłącznie za gotówkę.

7. W przypadku sprzedaży ułamkowej części gruntu w użytkowanie pierwszą opłatę ustala się w wysokości 25% cen tego gruntu i płatna jest przez nabywcę najpóźniej w dniu zawarcia umowy notarialnej.

8. Opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego ustala się zgodnie z art. 72 ustawy.

II Zasady najmu

1. Nabycie uprawnień do najmu lokali użytkowych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej następuje w drodze przetargu.

2. Zarząd jest upoważniony do zawierania umów najmu lokali użytkowych na czas nieokreślony.

3. Zarząd może upoważnić zarządcę nieruchomości do zawierania i rozwiązywania umów najmu lokali użytkowych.

4. Wysokość stawek czynszowych lokali użytkowych ustala się w drodze przetargu. Stawka wywoławcza ustalana będzie każdego roku przez Zarząd Miasta.

5. Zmiana wysokości stawki czynszowej w umowach już zawartych będzie dokonywana nie częściej niż raz na rok w drodze negocjacji umawiających się stron (najemcy i wynajmującego), jednak w wysokości nie niższej niż wskaźnik inflacji ogłoszony przez prezesa GUS za rok ubiegły.

6. Pobiera się wadium w wysokości odpowiadającej
3-krotnej wysokości stawki wywoławczej czynszu miesięcznego ustalonego za najem lokalu użytkowego.

Załącznik nr 3 do uchwały Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 24 listopada 2001 r. (poz. 37)

Zasady sprzedaży i wydzierżawiania nieruchomości rolnych

1. Nieruchomości, o których mowa w niniejszym załączniku, to nieruchomości rolne w rozumieniu
art. 46 KC i inne nieruchomości przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego na cele produkcji rolnej.

2. Upoważnia się Zarząd do zbywania nieruchomości rolnych.

3. Obrotu nieruchomościami rolnymi dokonuje Zarząd w drodze przetargu z zastrzeżeniem postanowienia pkt 4 i 5 niniejszego załącznika.

4. Dzierżawcy dzierżawionej na podstawie umowy nieruchomości rolnej zawartej na okres dłuższy niż 3 lata lub trwającej faktycznie przez okres co najmniej 10 lat przysługuje pierwszeństwo jej nabycia w drodze bezprzetargowej.

5. Wartość nieruchomości rolnej przeznaczonej do sprzedaży ustala się przy uwzględnieniu cen rynkowych - szacunek rzeczoznawcy majątkowego,

6. Koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży, a w szczególności opracowanie dokumentacji geodezyjnej, szacunków rzeczoznawcy, zawarcia umo-
wy przeniesienia własności i zabezpieczenia hipotecznego obciążają nabywcę.

7. Czynsz dzierżawny płatny jest raz w roku, w terminie do 30 września danego roku według stawek określonych przez Zarząd Miasta.

8. Jeżeli dzierżawa w danym roku trwa krócej niż 12 miesięcy, czynsz za ten rok oblicza się proporcjonalnie do okresu dzierżawy.

9. Nie pobiera się czynszu dzierżawnego:

a) w okresie pierwszych 3 lat dzierżawy użytków rolnych odłogujących co najmniej przez okres 1 roku przed zawarciem umowy,

b) za dzierżawę użytków rolnych klasy V i VI.