36

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W GŁUSZYCY

z dnia 24 listopada 2001 r.

w sprawie programu gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy w latach 2002- 2006 i zasad wynajmowania lokali wchodzących w jego skład

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami) oraz art. 4, 20 i 21 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733), art. 185 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późniejszymi zmianami) Rada Miejska w Głuszycy uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Zakres regulacji

1. Przepisy niniejszej uchwały określają w szczególności:

a) wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Głuszyca,

b) zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Głuszyca.

2. W zakresie nieuregulowanym niniejszą uchwałą zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

3. Zasady zbywania lokali stanowiących mieszkaniowy zasób gminy określa odrębna uchwała.

§ 2

Słowniczek

Definicje pojęć użytych w niniejszej uchwale:

1) mieszkaniowy zasób gminy - należy przez to rozumieć obiekty budowlane lub ich części, w skład których wchodzą lokale stanowiące własność gminy Głuszyca albo jej komunalnych osób prawnych lub spółek prawa handlowego utworzonych z udziałem gminy, a także pozostające w samoistnym posiadaniu tych podmiotów, z wyjątkiem towarzystw budownictwa społecznego,

2) gospodarowanie nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu mieszkaniowego gminy Głuszyca - należy rozumieć jako zespół czynności związanych z eksploatacją, technicznym utrzymaniem, korzystaniem z nieruchomości oraz rozporządzaniem nią, obejmujący kompetencje właścicielskie i zadania związane z zarządzaniem,

3) zarządzanie nieruchomością - należy przez to rozumieć działalność zawodową wykonywaną przez zarządców na zasadach określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Polega ono na podejmowaniu wszelkich decyzji i dokonywaniu wszelkich czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem, jak również do uzasadnionego inwestowania w tę nieruchomość,

4) zarządca nieruchomości - należy przez to rozumieć osobę fizyczną posiadającą licencję zawodową nadaną w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Podmioty gospodarcze mogą prowadzić działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami, jeśli zarządzanie będzie wykonywane przez osoby fizyczne posiadające licencje zawodowe,

5) czynsz obejmuje: podatek od nieruchomości, koszty administrowania, koszty konserwacji, utrzymania technicznego budynku, koszty utrzymania zieleni oraz wszystkich pomieszczeń wspólnego użytkowania, w tym opłaty za utrzymanie czystości, energię cieplną i elektryczną.

6) za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określone w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Do dochodu nie wlicza się dodatków dla sierot zupełnych, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej oraz dodatku mieszkaniowego.

§ 3

Określenie zasobu

1. Zasób mieszkaniowy gminy Głuszyca obejmuje lokale:

a) mieszkalne,

b) socjalne,

c) zamienne,

d) przeznaczone do wynajmowania na czas trwania stosunku pracy,

e) spółek prawa handlowego utworzonych z udziałem gminy,

f) powstałe poprzez budowę lub nabycie.

2. Mieszkaniowy zasób nie obejmuje lokali, których własność została wyodrębniona na rzecz osób trzecich.

3. Gmina prowadzi przy pomocy swoich jednostek organizacyjnych samodzielną gospodarkę zasobem mieszkaniowym.

R o z d z i a ł II

Wieloletni program gospodarowania
mieszkaniowym zasobem gminy

§ 4

Program gospodarowania

1. W załączniku nr 1 określa się prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy Głuszyca w poszczególnych latach od 2002 do 2006.

2. W załączniku nr 2 określa się potrzeby oraz plan remontów i modernizacji na podstawie analizy stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata 2002 do 2006.

3. W załączniku nr 3 określa się planowaną sprzedaż lokali mieszkalnych w poszczególnych latach 2002 do 2006.

§ 5

Zasady polityki czynszowej

1. W lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali ustala w drodze uchwały Zarząd Miasta.

2. Bazę do określenia nowej stawki czynszu stanowi wysokość stawki czynszu regulowanego, która została ustalona na rok 2001 z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 3 do 6.

3. Ustala się czynniki podwyższające wartości użytkowe lokali wpływające na wysokość czynszu:

- zwyżka 10% za gaz,

- zwyżka 10% za c.o.,

- zwyżka 10% za WC,

- zwyżka 10% za łazienkę,

- zwyżka 10% strefa miejska.

4. Ustala się czynnik obniżający wartości użytkowe lokali wpływający na wysokość czynszu:

- zniżka do 50% za stan techniczny lokalu stwierdzony orzeczeniem technicznym. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-21/127/01 z dnia 27 grudnia 2001 r. stwierdzono nieważność § 5 ust. 3 i 4).

5. Stawka czynszu za lokal socjalny nie może przekraczać połowy stawki najniższego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym.

6. Nie stosuje się współczynników korygujących zwiększających stawkę czynszu za dokonane przez najemców ulepszenia podnoszące standard lokalu, o ile nie uzyskali oni zwrotu nakładów za wykonane ulepszenia.

7. Podwyższenie czynszu lub innych opłat za używanie lokalu, z wyjątkiem opłat niezależnych od gminy, nie może być dokonywane częściej niż co 6 miesięcy.

8. Do dnia 31 grudnia 2004 r., w stosunkach najmu powstałych przed dniem wejścia w życie ustawy, wysokość czynszu w lokalach, w których obowiązywał w dniu wejścia ustawy czynsz regulowany, nie może przekraczać w stosunku rocznym 3% wartości odtworzeniowej lokalu.

9. Wpływy z czynszu najmu przeznaczone są na pokrycie kosztów eksploatacji oraz napraw budynków i lokali stanowiących zasób mieszkaniowy gminy.

§ 6

Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania

1. Lokalami i budynkami oraz pozostałymi nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu mieszkaniowego gminy gospodaruje Zarząd Miasta jako reprezentant właściciela, opierając się na następujących zasadach:

a) utrzymania zasobu w należytym stanie technicznym i zaspokajaniu potrzeb remontowych,

b) zapewnienia stałego i nieprzerwanego świadczenia usług w zakresie zarządzania zasobem mie-
szkaniowym,

c) zapewnienie skutecznego nadzoru i kontroli nad działalnością zarządców i realizacją ich zadań,

d) podnoszenia jakości wykonywanych usług w zakresie zarządzania zasobem oraz utrzymania korzystnych parametrów ekonomicznych tego zarządzania,

e) zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych poprzez racjonalne wykorzystanie zasobu mieszkaniowego.

2. Kompetencje właścicielskie wobec nieruchomości wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy w imieniu Zarządu Miasta sprawują na podstawie pełnomocnictw:

1) kierownik jednostki organizacyjnej gminy lub jego następcy, jako wynajmujący w zakresie:

a) zawierania umów najmu lokali,

b) planowania, weryfikacji, zatwierdzania i koordynacji dochodów i wydatków z tytułu gospodarowania lokalami mieszkalnymi,

c) nadzoru i koordynacji obsługi mieszkańców,

d) weryfikacji i zatwierdzania planów oraz koordynacji wykonywania remontów, modernizacji, wyburzeń oraz remontów kapitalnych budynków tworzących mieszkaniowy zasób gminy,

e) nadzoru nad wykonywaniem i rozliczeniem remontów,

f) przygotowywania planów zagospodarowania nieruchomości,

2) pracownicy Urzędu Miejskiego w zakresie:

a) przygotowań procedur kwalifikacji osób oczekujących na przydział mieszkań,

b) przygotowań i przeprowadzenia postępowań przetargowych oraz bezprzetargowych na zarządzanie nieruchomościami oraz na wykonanie innych czynności związanych z zarządzaniem,

c) nadzoru i kontroli zarządców nieruchomościami,

d) upowszechnianie i wprowadzanie w życie standardów w zakresie zarządzania nieruchomościami,

e) reprezentowania gminy w sporach między nią a zarządcami nieruchomości,

f) innych czynności z zakresu gospodarowania zasobem mieszkaniowym wynikających z odrębnych przepisów prawa,

g) reprezentację interesów miasta jako właściciela we wspólnotach mieszkaniowych.

3. Zarządzanie nieruchomościami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy zostanie powierzone zarządcom na podstawie stosownej umowy.

4. W ramach czynności określonych w ust. 3 zostaną zlecone następujące zadania:

a) prowadzenie ewidencji nieruchomości i ich użytkowników,

b) utrzymanie nieruchomości i terenów do nich przyległych w należnym stanie technicznym oraz sanitarno-porządkowym,

c) wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości oraz prowadzenie windykacji tych należności,

d) wykonywanie czynności prawnych w imieniu gminy związanych z obsługą najemców, na podstawie odrębnych pełnomocnictw udzielanych przez Zarząd Miasta,

e) zawieranie umów na dostawę mediów i usług komunalnych dla użytkowników nieruchomości,

f) wykonywanie konserwacji i drobnych remontów w zakresie ustalonym w umowie zarządzania,

g) typowanie i realizowanie remontów zlecanych przez gminę,

h) sporządzanie planu zarządzania budynkiem dla poszczególnych nieruchomości,

i) wykonywanie przeglądów technicznych i kontroli stanu technicznego w zakresie określonym odrębnymi przepisami,

j) wykonywanie innych usług na rzecz użytkowników nieruchomości, związanych z zarządzaniem nieruchomościami,

k) inne wynikające z odrębnych przepisów prawa.

5. Zarządca będzie wybierany w trybie ustawy o zamówieniach publicznych.

§ 7

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej

1. Źródłami finansowania gospodarki mieszkaniowej są:

a) wpływ czynszów z najmu lokali,

b) pożytki z części wspólnych.

2. Załącznik nr 4 określa źródła finansowania w kolejnych latach.

§ 8

Wydatki na remonty i modernizacje

W załączniku nr 5 określa się przewidywaną wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżące eksploatacji, koszty remontów budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli.

R o z d z i a ł III

Zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy

§ 9

Wysokość dochodu gospodarstwa domowego

1. Dochód - w rozumieniu niniejszej uchwały - oznacza sumę wszystkich dochodów członków gospodarstwa domowego (ubiegających się o przydział lokalu) osiągniętych w okresie sześciu miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o najem lokalu, w przeliczeniu na jednego członka gospodarstwa domowego.

2. Za osoby pozostające w trudnych warunkach materialnych uważa się osoby osiągające dochód nie wyższy niż:

a) 100% najniższej emerytury w przeliczeniu na jednego członka gospodarstwa domowego lub

b) 150% najniższej emerytury, jeżeli jest ona osobą samotną.

§ 10

Warunki zamieszkiwania

Za osoby pozostające w trudnych warunkach mieszkaniowych, w rozumieniu niniejszej uchwały, uważa się osoby zamieszkujące w lokalu, w którym na członka gospodarstwa domowego przypada mniej niż 5 m2 ogólnej powierzchni pokoi.

§ 11

Kryteria wyboru osób

1. Mieszkaniowy zasób przeznaczony jest dla zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej gminy Głuszyca stale zamieszkujących w gminie.

2. W wyjątkowych przypadkach Zarząd Miasta może wyrazić zgodę na zawarcie umowy najmu z innymi osobami niż określone w ust. 1, o ile jest to uzasadnione ważnym interesem społeczności gminy Głuszyca.

3. Pierwszeństwo przy zawieraniu umów najmu lokalu na czas nieoznaczony przysługuje osobom, które:

a) są uprawnione do lokalu zamiennego na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w § 1 ust. 2,

b) uzyskały w trybie odrębnych przepisów pozwolenie na nadbudowę, rozbudowę lub przebudowę pomieszczeń niemieszkalnych na cele mieszkalne w obiektach stanowiących mieszkaniowy zasób gminy,

c) opuściły dom dziecka w związku z uzyskaniem pełnoletności,

d) zamieszkują w budynku przeznaczonym do rozbiórki.

4. Lokale stanowiące mieszkaniowy zasób gminy mogą być również wynajmowane osobom pozostającym w trudnych warunkach mieszkaniowych, które spełniają jednocześnie dwa warunki, o których jest mowa w paragrafach § 9 i § 10.

§ 12

Kryteria wyboru osób mających pierwszeństwo do lokalu socjalnego

1. Pierwszeństwo do wynajęcia lokalu socjalnego przysługuje osobom, które:

a) nabyły prawo do takiego lokalu na podstawie orzeczenia sądowego,

b) opuściły dom dziecka w związku z uzyskaniem pełnoletności,

c) utraciły mieszkanie wskutek zdarzeń losowych takich jak klęska żywiołowa, katastrofa, powódź, pożar itp., a osobom tym nie przysługuje prawo do lokalu zamiennego,

d) opuściły zakład karny i nie posiadają prawa powrotu na poprzednie miejsce zamieszkania.

2. Do wynajęcia lokalu socjalnego mogą być również zakwalifikowane osoby, które:

a) są uprawnione do lokalu zamiennego na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w § 1 ust. 2,

b) uzyskały w trybie odrębnych przepisów pozwolenie na nadbudowę, rozbudowę lub przebudowę pomieszczeń niemieszkalnych na cele mieszkalne w obiektach stanowiących mieszkaniowy zasób gminy,

c) utraciły tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego,

d) mają średni miesięczny dochód na jednego członka rodziny gospodarstwa domowego, w okresie sześciu miesięcy poprzedzających złożenie wniosku, nie więcej niż 70% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 50% w gospodarstwie wieloosobowym.

§ 13

Warunki dokonywania zamiany lokali

1. Zarząd może umożliwić zamianę lokali mieszkalnych osobom zajmującym dotychczas lokale mieszkalne w budynkach użyteczności publicznej.

2. Zamiana lokali może następować:

a) pomiędzy najemcami lokali z mieszkaniowego zasobu gminy na podstawie zgody wyrażonej przez Zarząd,

b) pomiędzy najemcami lokali mieszkalnych zasobu mieszkaniowego gminy a osobami zajmującymi lokale w innych zasobach, po uzyskaniu zgody wyrażonej przez Zarząd, pod warunkiem uregulowania przez najemców wszelkich należności czynszowych i opłat przed złożeniem wniosku.

3. Lokale socjalne nie podlegają wzajemnej zamianie.

§ 14

Zasady postępowania w stosunku do osób, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę lub w lokalu, w którego najem nie wstąpiły po śmierci najemcy

1. Osoby, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę lub w lokalu, w którego najem nie wstąpiły po śmierci najemcy, mogą zgłosić wniosek o zawarcie umowy najmu, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

a) regularnie opłacają w imieniu dotychczasowego najemcy należności czynszowe wobec wynajmującego i nie posiadają żadnych zadłużeń z tego tytułu,

b) utrzymują lokal w należytym stanie technicznym,

c) zamieszkiwali stale z dotychczasowym najemcą.

§ 15

Zwiększenie mieszkaniowego zasobu gminy Głuszyca poprzez adaptację lokali niemieszkalnych na lokale
mieszkalne

1. Mieszkaniowy zasób gminy Głuszyca można zwiększyć poprzez dokonywanie przez osoby fizyczne na koszt własny adaptacji strychów, suszarni, pralni i innych pomieszczeń niewchodzących w skład już istniejących lokali mieszkalnych lub użytkowych, usytuowanych w obiektach stanowiących własność gminy Głuszyca w celu wybudowania lub powiększenia zajmowanego mieszkania.

2. Adaptacja, o której mowa w pkt 1, polega na nadbudowie, przebudowie, rozbudowie, odbudowie pomieszczeń niemieszkalnych w obiektach budowlanych lub kapitalnym remoncie lokali mieszkalnych, po uzyskaniu zgody właściciela.

3. Odrębna umowa zawarta z właścicielem określa warunki realizacji i sposoby rozliczeń kosztów adaptacji pomieszczeń niemieszkalnych.

4. Po zakończeniu robót adaptacyjnych i komisyjnym odbiorze lokalu, inwestor, z którym zawarto umowę, otrzymuje skierowanie na zawarcie umowy najmu lokalu mieszkalnego.

§ 16

Kryteria oddawania w najem lokali o powierzchni użytkowej przekraczającej 80 m2

1. Lokal wolny o powierzchni przekraczającej 80 m2 może być oddany w najem w drodze publicznego przetargu.

2. Stawka czynszu wywoławcza nie może być mniejsza niż 3% wartości odtworzeniowej lokalu.

3. Warunki przetargu, z uwzględnieniem postanowienia z ust. 2 określa Zarząd Miasta.

R o z d z i a ł IV

Postanowienia końcowe

§ 17

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta.

§ 18

Tracą moc:

1. Uchwała nr VII/54/94 Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 21 grudnia 1994 r. w sprawie zasad gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz trybu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej.

2. Uchwała nr IV/31/2000 Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 24 listopada 2000 r. w sprawie określenia stawek czynszu regulowanego za najem samodzielnych lokali mieszkalnych stanowiących mieszkaniowy zasób gminy Głuszyca.

§ 19

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
JAN CHMURA

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 24 listopada 2001 r. (poz. 36)

Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego

zasobu mieszkaniowego w latach 2002- 2006

1. Zasoby budynkowe i lokalowe gminy Głuszyca (szt.)

Lp.

Wyszczególnienie

Okres

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Budynki mieszkalne gminne

98

96

90

86

78

2.

Budynki mieszkalne wspólnot
z udziałem gminy

146

145

144

142

140

3.

Lokale mieszkalne

1451

1442

1426

1406

1396

4.

Lokale socjalne

101

90

80

70

50

2. Stan techniczny budynków (szt.)

Lp.

Ocena stanu technicznego
budynków gminnych i wspólnot
z udziałem gminy

Okres

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Dobry

80

77

75

72

70

2.

Średni

158

159

155

151

146

3.

Niedostateczny (zły)

6

5

4

3

2

Załącznik nr 2 do uchwały Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 24 listopada 2001 r. (poz. 36)

Potrzeby oraz plan remontów i modernizacji na podstawie

analizy stanu technicznego budynków i lokali

z podziałem na kolejne lata 2002- 2006

1. Potrzeby remontowe budynków (szt.)

Lp.

Rodzaj remontu

Okres

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Naprawa główna

30

40

40

50

5

2.

Naprawa bieżąca

78

60

75

66

61

3.

Konserwacja

50

40

40

35

30

2. Potrzeby remontowe lokali (szt.)

Lp.

Rodzaj remontu

Okres

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Naprawa bieżąca

120

125

130

135

150

2.

Konserwacja

100

95

90

90

90

3. Plan remontów budynków (szt.)

Lp.

Rodzaj remontu

Okres

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Naprawa główna

20

30

30

40

40

2.

Naprawa bieżąca

60

50

50

45

40

3.

Konserwacja

50

40

40

35

30

4. Plan remontów lokali (szt.)

Lp.

Rodzaj remontu

Okres

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Naprawa bieżąca

100

110

110

120

130

2.

Konserwacja

80

80

75

75

70

Załącznik nr 3 do uchwały Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 24 listopada 2001 r. (poz. 36)

Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych w latach 2002- 2006

Lp.

Wyszczególnienie

Okres

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Ilość sprzedawanych lokali mieszkalnych

20

25

25

25

30

Załącznik nr 4 do uchwały Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 24 listopada 2001 r. (poz. 36)

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej (w tys. zł)

Lp.

Wyszczególnienie

Okres

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Wpływ z czynszów

940

980

1020

1060

1100

2.

Pożyczki

2

4

6

8

10

Załącznik nr 5 do uchwały Rady Miejskiej w Głuszycy z dnia 24 listopada 2001 r. (poz. 36)

Wysokość wydatków w poszczególnych latach (w tys. zł)

Lp.

Rodzaj wydatków

Okres

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Bieżąca eksploatacja

283

294

306

318

331

2.

Remonty

147

153

159

165

172

3.

Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi

510

533

555

577

597