4482

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W MILICZU

z dnia 10 października 2002 r.

w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Milicz

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 maja 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) Rada Miejska w Miliczu uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązujący na terenie gminy Milicz, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu w Miliczu.

§ 3

Traci moc uchwała nr XXXIII/296/02 Rady Miejskiej w Miliczu z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Milicz.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY

EDMUND BIENKIEWICZ

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Miliczu z dnia 10 października 2002 r. (poz. 4482)

REGULAMIN

DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Regulamin niniejszy dotyczy zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzenia ścieków.

2. Regulamin został opracowany na podstawie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747, zm. Dz. U. Nr 113, poz. 984 z 2002 r.). Ilekroć w Regulaminie niniejszym używa się określenia “ustawa”, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

§ 2

Celem niniejszego regulaminu jest określenie praw i obowiązków Usługodawcy i Usługobiorcy wynikających z ustawy i innych przepisów wykonawczych oraz określenie wzajemnych relacji pomiędzy Usługodawcą a właścicielem lub administratorem instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej.

R o z d z i a ł II

Warunki przyłączenia do sieci

§ 3

Zakres budowy urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych realizowany i finansowany jest przez Usługodawcę lub przez Usługobiorcę zgodnie z art. 15 ustawy.

§ 4

Przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej następuje na podstawie umowy o przyłączeniu. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914- -10/13/02 z dnia 9 grudnia 2002 r. na § 4).

§ 5

1. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej może występować osoba posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci.

2. Osoba, o której mowa w ust. 1, składa do Usługodawcy wniosek o określenie warunków przyłączenia.

3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1 i 2, stanowi załącznik nr 1 do regulaminu.

§ 6

Do wniosku Usługobiorca ubiegający się o przyłączenie do sieci załącza:

1) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek,

2) aktualną mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości względem istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów i uzbrojenia terenu.

§ 7

1. Usługodawca określa warunki przyłączenia i przekazuje je wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.

2. Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od ich wydania.

3. Warunki przyłączenia określają:

1) miejsce i sposób przyłączenia sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej z instalacjami Usługobiorcy,

2) maksymalne dobowe zapotrzebowanie na pobór wody,

3) miejsce zainstalowania wodomierza głównego oraz miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego liczącego ilość odprowadzanych ścieków,

4) dopuszczalną ilość i jakość odprowadzanych ścieków,

5) termin ważności warunków przyłączenia.

§ 8

Umowa o przyłączenie określa:

1) strony zawierające umowę,

2) zakres prac projektowych i budowlano-montażo-wych oraz prac związanych z przeprowadzeniem prób i odbiorów końcowych,

3) sposób prowadzenia kontroli wykonywanych prac i spełnienie wymagań określonych w warunkach przyłączenia,

4) terminy zakończenia budowy przyłącza, przeprowadzenia niezbędnych prób i odbiorów,

5) przewidywany termin rozpoczęcia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,

6) odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie,

7) podmiot zarządzający przyłączeniem po wykonaniu.

§ 9

1. Umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych oraz budowlano--montażowych.

2. Określone w umowie o przyłączenie próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.

3. Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w ust. 2, są potwierdzane przez strony w protokołach, których wzory określa Usługodawca.

§ 10

1. Usługobiorca odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych lub instalacji i przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/13/02 z dnia 9 grudnia 2002 r. na § 10 ust. 1).

2. Wodomierze, poza wodomierzem głównym, są częścią instalacji wewnętrznej i ich montaż, utrzymanie oraz legalizacja obciąża eksploatatora instalacji.

3. Usługobiorca zobowiązany jest do niezwłocznego usuwania awarii instalacji wewnętrznych oraz przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, a w przypadku jej nieusunięcia Usługodawca może wstrzymać dostawę wody.

4. W przypadku nieusunięcia awarii przyłącza przez Usługobiorcę w ciągu trzech dni Usługodawca usuwa awarię i obciąża kosztami Usługobiorcę.

5. Usługobiorca może zawrzeć stałą umowę z Usługodawcą na odpłatne usuwanie awarii, względnie wymianę przyłącza.

R o z d z i a ł III

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z Usługobiorcami

§ 11

1. Zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków następuje z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła o to z pisemnym wnioskiem.

2. Umowa może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z obiektu budowlanego, do którego dostarczana jest woda i z którego odprowadzane są ścieki, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach z osobą, która korzysta z nieruchomości zabudowanej lub niezabudowanej o uregulowanym bądź nieuregulowanym stanie prawnym.

3. Jeżeli nieruchomość zabudowana jest budynkami wielolokalowymi, umowa zawierana jest z właścicielem budynku lub zarządcą nieruchomości wspólnej.

4. Jeżeli w nieruchomości wielolokalowej brak jest zarządcy, to Usługodawca ma prawo wstrzymać dostawę wody lub odbiór ścieków na okres do wyłonienia zarządcy, z którym zawrze umowę.

5. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego, o którym mowa w ust. 3, Usługodawca zawiera umowy z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) wszystkie lokale wyposażone są w zainstalowane wodomierze zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi w sposób uzgodniony z Usługodawcą,

2) możliwy jest jednoczesny odczyt wodomierzy,

3) wnioskodawca ustali w porozumieniu z Usługodawcą sposób rozliczeń różnic wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania, co winien udokumentować stosownymi zgodami wszystkich lokatorów,

4) uzgodniony został przez strony sposób przerwania dostarczania wody do lokalu bez zakłócenia dostaw w pozostałych lokalach.

6. Usługodawca może zawrzeć umowę w szczególnym przypadku z korzystającymi z lokali osobami, o których mowa w art. 6 ust. 4 i 5 ustawy, również w przypadku, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 4 ustawy.

§ 12

1. Umowa może być zawarta na czas nieokreślony lub określony.

2. Umowa winna określać możliwości jej rozwiązania w przypadkach określonych przepisami Kodeksu cywilnego oraz art. 8 ustawy.

3. Umowa winna dopuszczać jej rozwiązanie przez Usługobiorcę za wypowiedzeniem lub na zgodny wniosek stron.

4. Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy skutkuje zastosowaniem przez Usługodawcę środków technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z usług.

§ 13

W umowach dotyczących odprowadzania ścieków Usługodawca uwzględnia postanowienia wynikające z rozporządzenia ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej wydanego na podstawie art. 11 ustawy.

§ 14

1. Usługobiorca zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia Usługodawcy o zmianie swojego adresu lub siedziby, zaprzestaniu korzystania z usług oraz o zmianie Usługobiorcy.

2. Jeżeli Usługobiorca nie wywiąże się z warunków określonych w ust. 1 faktury i inne dokumenty wysłane przez Usługodawcę poczytuje się za doręczone Usługobiorcy.

3. Zawarcie umowy z nowym Usługobiorcą skutkuje wygaśnięciem umowy z dotychczasowym Usługobiorcą.

§ 15

Integralną część umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzenie ścieków stanowi załącznik określony w § 5 ust. 3 regulaminu składany przez Usługobiorcę i aktualizowany każdorazowo po zmianie warunków korzystania z usług, określający charakterystykę zużycia wody oraz rodzaj, ilość, a w przypadku Usługobiorców przemysłowych również jakość odprowadzanych ścieków.

R o z d z i a ł IV

Obowiązki Usługodawcy

§ 16

Do obowiązków Usługodawcy należy w szczególności:

1) dostarczanie w sposób ciągły wody zgodnie z warunkami technicznymi przyłączenia do sieci, o ciśnieniu umożliwiającym normalne użytkowanie wody i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach,

2) dostarczanie wody o należytej jakości – badanej w miejscu rozdziału przyłącza i instalacji wewnętrznej zgodnie z warunkami technicznymi – odpowiadającej warunkom jakościowym określonym w odrębnych przepisach.

§ 17

1. Usługodawca zapewnia prawidłową eksploatację posiadanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

2. Usługodawca informuje Zarząd Miejski o jakości wody przeznaczonej do spożycia.

§ 18

W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin Usługodawca zapewnia zastępczy punkt poboru wody i informuje Usługobiorcę o jego lokalizacji.

§ 19

O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody oraz przewidywanym obniżeniu jej jakości Usługodawca poinformuje Usługobiorców w sposób zwyczajowo przyjęty, co najmniej na dwa dni przed ich wystąpieniem.

§ 20

1. Usługodawca instaluje i utrzymuje u Usługobiorcy wodomierz główny.

2. Zawór za wodomierzem głównym jest miejscem wydania rzeczy w rozumieniu Kodeksu cywilnego, jak również miejscem rozdziału przyłącza i instalacji wewnętrznej.

3. Miejscem odbioru ścieków jest miejsce połączenia sieci wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej z przyłączem kanalizacyjnym, tj. pierwszą studzienką licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku, granica nieruchomości.

§ 21

Usługodawca zawiadamia Usługobiorców o planowanych zmianach warunków technicznych zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków z co najmniej 12 miesięcznym wyprzedzeniem, umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków.

§ 22

Jeżeli strony nie ustaliły w umowie o zaopatrzeniu w wodę lub odprowadzaniu ścieków inaczej, obowiązują następujące wymagania w zakresie udzielania przez Usługodawcę informacji i odpowiedzi w związku z niedotrzymaniem ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody lub wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków.

Udzielenie informacji na żądanie Usługobiorców następuje w ciągu:

1) 12 godzin – na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw i zakłóceń w świadczeniu usług,

2) 7 dni – na pisemne żądanie usunięcia przerw i zakłóceń, o których mowa w pkt 1,

3) 14 dni – na pisemne i telefoniczne skargi i zażalenia, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

R o z d z i a ł V

Obowiązki Usługobiorcy

§ 23

Osoba zamierzająca korzystać z usług zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków winna wystąpić z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy do Usługodawcy.

§ 24

1. Usługobiorca zapewnia niezawodne działanie wodomierzy i urządzeń pomiarowych poprzez ich odpowiednie zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi, skutkami niskich temperatur, przed dostępem do nich osób nieuprawnionych, a także za prawidłowe utrzymanie studzienki lub pomieszczenia, w którym są one zamontowane. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914- -10/13/02 z dnia 9 grudnia 2002 r. na § 24 ust. 1).

2. Usługobiorca ponosi odpowiedzialność za szkody wynikłe z niewywiązywania się z obowiązków określonych w ust. 1.

§ 25

Usługobiorca natychmiast powiadamia Usługodawcę o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby.

§ 26

Usługobiorca powiadamia Usługodawcę o zmianach parametrów określonych umową dotyczących nieruchomości i jej użytkownikach.

§ 27

Usługobiorca powiadamia Usługodawcę o wszelkich zamierzonych zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci.

§ 28

Dostarczający ścieki powiadamia natychmiast Usługodawcę o zrzutach awaryjnych lub zmianie jakości ścieków odbiegających od warunków umowy.

§ 29

Usługobiorca jest zobowiązany do terminowego regulowania należności za dostawę wody i odprowadzanie ścieków.

§ 30

Usługobiorca powinien racjonalnie gospodarować wodą i używać jej zgodnie z przeznaczeniem.

§ 31

Usługobiorcy zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami ustawy i nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Usługodawcę oraz nieutrudniający działalności Usługodawcy, a w szczególności do:

1) użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,

2) użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób niepowodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej,

3) informowania Usługodawcy o własnych ujęciach wody,

4) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej oraz korzystania z przyłącza kanalizacyjnego wyłącznie w celach określonych w warunkach przyłączenia do sieci.

R o z d z i a ł VI

Sposób rozliczeń

§ 32

Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków.

§ 33

1. Ilość dostarczonej wody ustala się zgodnie z art. 27 ustawy.

2. W przypadku zawarcia umów z użytkownikami lokali w budynkach wielolokalowych, ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie zainstalowanych wodomierzy indywidualnych, z uwzględnieniem różnicy wynikającej pomiędzy odczytem na wodomierzu głównym a sumą odczytów z tych wodomierzy.

§ 34

W przypadku awarii wodomierza do rozliczeń stosuje się średnie zużycie z ostatnich 6 m-cy przed awarią.

§ 35

Ilość odprowadzanych ścieków ustala się zgodnie z art. 27 ust. 4 i 5 ustawy.

§ 36

W rozliczeniach ilość odprowadzanych ścieków, ilość bezpowrotnie zużytej wody Usługodawca ustala w oparciu o art. 27 ust. 6 ustawy.

§ 37

1. Strony określają w umowie okres obrachunkowy oraz skutki niedotrzymania terminu zapłaty, jak również sposób uiszczania opłat.

2. Wniesienie przez odbiorcę reklamacji nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności.

§ 38

Przy rozliczeniach z Usługobiorcami Usługodawca obowiązany jest stosować taryfę zatwierdzoną uchwałą rady gminy bądź wprowadzoną w trybie art. 24 ust. 8 ustawy.

§ 39

Zmiana taryfy nie wymaga zmiany umowy o dostarczenie wody i odprowadzenie ścieków.

R o z d z i a ł VII

Prawa Usługobiorcy

§ 40

Usługobiorca ma prawo do należytego poziomu obsługi. W tym celu Usługodawca tworzy stanowisko pracy do spraw obsługi klienta.

§ 41

Usługodawca na wniosek klienta udziela informacji dotyczących realizacji usługi oraz o obowiązujących taryfach.

§ 42

Usługobiorca ma prawo żądać upustu w przypadku dostawy wody o obniżonej jakości.

§ 43

Usługobiorca ma prawo domagać się od Usługodawcy odszkodowania za szkody w majątku powstałe w związku z wykonywaniem i eksploatacją urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/13/02 z dnia 9 grudnia 2002 r. na § 43).

§ 44

1. Usługobiorca ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.

2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są na piśmie osobiście przez Usługobiorcę w siedzibie Usługodawcy, listem poleconym lub za pomocą poczty elektronicznej i rozpatrywane są przez Usługodawcę.

3. Usługodawca zobowiązany jest do powiadomienia Usługobiorcy o sposobie załatwienia reklamacji w terminie 14 dni od daty wpływu.

R o z d z i a ł VIII

Prawa Usługodawcy

§ 45

Usługodawca może odmówić przyłączenia do sieci, jeśli przyłącze zostało wykonane bez uzyskania jego zgody, bądź zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/13/02 z dnia 9 grudnia 2002 r. na § 45 we fragmencie “zostało wykonane bez uzyskania jego zgody, bądź”).

§ 46

Usługodawca może odmówić zawarcia umowy na dostawę wody lub odprowadzanie ścieków, gdy wnioskodawca nie spełni warunków określonych w § 13 niniejszego regulaminu i art. 6 ustawy.

§ 47

Usługodawca może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne w przypadkach i na warunkach określonych w art. 8 ustawy.

§ 48

Usługodawca może odmówić ponownego zawarcia umowy na dostawę wody lub odprowadzenie ścieków, jeśli nie zostały usunięte przeszkody będące przyczyną zaprzestania świadczenia usług.

§ 49

Usługodawca wyda swoim przedstawicielom stałe pisemne upoważnienie, które nadaje uprawnienia do wykonywania czynności określonych w art. 7 ustawy.

R o z d z i a ł IX

Postanowienia końcowe

§ 50

Ze względu na zmiany uwarunkowań prawnych realizowanych usług Usługodawca przygotuje i dostarczy Usługobiorcom, którzy już są podłączeni do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, wzory nowych umów o zaopatrzeniu w wodę lub odprowadzaniu ścieków.

§ 51

W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.