4465

ZARZĄDZENIE WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO

z dnia 21 grudnia 2002 r.

w sprawie ogłoszenia planu minimalnego zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej dla województwa dolnośląskiego

Na podstawie art. 55a ust. 1a ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 28, poz. 153 ze zm.) zarządzam, co następuje:

§ 1

Ogłaszam w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego plan minimalnego zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej dla województwa dolnośląskiego na rok 2003, który stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 2

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

WOJEWODA DOLNOŚLĄSKI

RYSZARD NAWRAT

Załącznik do zarządzenia Wojewody Dolnośląskiego z dnia 21 grudnia 2002 r. (poz. 4465)

Wstęp

Aktualizację minimalnego planu zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej opracowano na podstawie art. 55a znowelizowanej ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 88 z dnia 27 sierpnia 2001 r.), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 10 października 2001 r. (Dz. U. Nr 121).

W celu aktualizacji minimalnego planu zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej powołano zespół, w skład którego weszli przedstawiciele: Dolnośląskiej Regionalnej Kasy Chorych, Branżowej Kasy Chorych, Dolnośląskiej Izby Lekarskiej, Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych oraz Wojewody Dolnośląskiego.

Aktualizację opracowano dla:

1. Minimalny plan zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej na poziomie gminy

Na poziomie gminy nie zanotowano znacznych statystycznie różnic demograficznych ani terytorialnych, należy więc przyjąć, że wskaźniki obliczane w planie minimalnego zabezpieczenia potrzeb są nadal aktualne.

Konfrontacja wykonania świadczeń z ich poprzednim planem wykazała potrzebę przyjęcia tzw. “dolnych granic” norm określających liczbę osób przypadających na świadczeniodawcę.

Przyjęto więc:

Przy kontraktowaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu działalności położnych środowiskowych/rodzinnych należy jednak przyjąć założenie, że świadczenia jednej położnej powinny przypadać na 10 tys. ludności – zgodnie udzielanymi przez położne świadczeniami w środowisku rodzinnym.

W aktualizacji planu założono, że w gminach o liczbie mieszkańców do 3 tys. powinien być jeden lekarz rodzinny/lekarz poz, w gminach od 3 tys. do 5 tys. ludności dwóch lekarzy rodzinnych/lekarzy poz, w pozostałych gminach liczba lekarzy zgodna z wyliczeniami wg założonych kryteriów.

Pozostałe założenia aktualizacji planu – w stosunku do roku ubiegłego – nie uległy zmianom.

Ogółem w województwie dolnośląskim jest 169 gmin, w tym:

– wiejskich 79,

– miejskich 36,

– miejsko-wiejskich 54.

Organizacja opieki podstawowej w gminach wiejskich jest strukturalnie najbardziej jednorodna, w gminach miejsko-wiejskich jest zróżnicowana i wyodrębnia opiekę dla ludności miejskiej, jednak z reguły z prawem korzystania z niej przez ludność wiejską.

Problemem jest organizacja opieki w gminie, w której jest siedziba powiatu: tu musi być zorganizowana opieka podstawowa, ale również w całości (lub w znacznej części) opieka specjalistyczna. Pewne problemy występują także w gminach, w których ma siedzibę szpital – tu również ze względu na potencjał specjalistów organizuje się opiekę specjalistyczną. W wielu jednak przypadkach ogólne wskaźniki opieki specjalistycznej liczone są dla całości powiatu.

Zupełnie odrębny przypadek stanowi gmina Wrocław, w której organizuje się: opiekę podstawową, specjalistyczną (powiatową) i uzupełniającą (wojewódzką).

Nadal można zauważyć tendencję do mniejszej liczby lekarzy w gminach, w których odległości do miasta są mniejsze, np. Wałbrzych, Świdnica.

Daje się również zauważyć niewystarczająca liczba lekarzy rodzinnych, lecz świadczeń w zakresie opieki podstawowej udzielają lekarze interniści i pediatrzy.

Zakładając, że opieka całodobowa w coraz większym stopniu będzie opierać się wyłącznie na lekarzach opieki podstawowej, należy bardzo pilnie monitorować te zjawiska, ponieważ mogą one w pewnych niesprzyjających warunkach być przyczyną załamania się dostępności do świadczeniodawcy.

2. Minimalny plan zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej na poziomie powiatu

Przy aktualizacji minimalnego planu zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej na poziomie powiatów przyjęto dane o świadczeniach z 2 lat (2000 i 2001 rok) i obliczono współczynnik zabezpieczenia świadczeń na 10 tys. ludności w każdym powiecie.

Na podstawie tak wyliczonego wskaźnika wyliczono równoważnik etatowy w zaokrągleniu 0,5 w górę dla poszczególnych specjalności, przewidując 20 minut na poradę.

Poradnie ginekologiczno-położnicze zgodnie z rozporządzeniem ujęto w specjalistycznej opiece ambulatoryjnej na poziomie powiatu.

W aktualizacji zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej na terenie województwa uwzględniono również dane o świadczeniach za 2002 uzyskane z Dolnośląskiej Regionalnej Kasy Chorych i Branżowej Kasy Chorych.

Analizując zatrudnienie lekarzy specjalistów w poradniach usytuowanych na poziomie powiatów należy stwierdzić, że liczba lekarzy specjalistów jest wystarczająca do zabezpieczenia świadczeń. Problem stanowi natomiast skupienie specjalistów w dużych miastach, a tym samym słabsza dostępność do świadczeń specjalistycznych na terenach od nich oddalonych.

ZNAK @ powiększenie mapki

W.Dolnośląskie<>@   p. Bolesławiecki <>@   p. Dzierżoniowski <>@   p. Głogowski <>@   p. Górowski <>@

p. Jaworski<>@   Jelenia Góra <>@   p.Jeleniogórski <>@   p.Kamiennogórski <>@   p.Kłodzki <>@   Legnica <>@

p.Legnicki <>@   p.Lubański <>@   p.Lubiński <>@   p.Lwówecki <>@   p.Mliclki <>@   p.Oleśnicki <>@

p.Oławski <>@   p.Polkowicki <>@   p.Strzeliński <>@   p.Średzki <>@   p.Świdnicki <>@   p.Trzebnicki <>@

Wałbrzych <>@   p.Wałbrzyski <>@   p.Wołowski <>@   Wrocław <>@   p.Wrocławski <>@   p.Ząbkowicki <> @

p.Zgorzelecki<>@    p.Złotoryjski<> @