3433

UCHWAŁA RADY GMINY DOBROMIERZ

z dnia 25 września 2002 r.

w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczania wody w gminie Dobromierz

Na podstawie art. 40 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) Rada Gminy Dobromierz uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się regulamin dostarczania wody na terenie gminy Dobromierz będący załącznikiem do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Dobromierz.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

WICEPRZEWODNICZĄCA
RADY GMINY
STEFANIA FICA

Załącznik do uchwały Rady Gminy Dobromierz z dnia 25 września 2002 r. (poz. 3433)

REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Regulamin dotyczy zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie gminy Dobromierz realizowanego przez Zakład Obsługi Komunalnej w Dobromierzu, zwany dalej Zakładem.

2. Przez zbiorowe zaopatrzenie w wodę rozumie się działalność Zakładu polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody.

3. Odbiorcą usług w znaczeniu niniejszego regulaminu jest każdy, kto korzysta z usług wodociągowych w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę na podstawie zawartej umowy, zwany dalej Odbiorcą.

4. Ilekroć w regulaminie używa się określenia “ustawa” należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747).

5. Regulamin niniejszy określa prawa i obowiązki Zakładu oraz Odbiorców, wynikające z ustawy oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy, w tym:

1) minimalny poziom usług świadczonych przez Zakład w zakresie dostarczania wody,
2) warunki i tryb zawierania umów z Odbiorcami usług,
3) sposób rozliczeń w oparciu o oceny i stawki opłat ustalone w taryfach,
4) warunki przyłączania do sieci,
5) techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług wodociągowych,
6) sposoby postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody,
7) standardy obsługi odbiorców, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody,
8) sposoby postępowania w przypadku niedotrzymania warunków umownych przez Odbiorcę usług.

R o z d z i a ł II

Minimalny poziom usług świadczonych przez Zakład oraz prawa i obowiązki Zakładu i Odbiorcy warunkują- ce jego utrzymanie

§ 2

Zakład, zgodnie z przepisami ustawy, ma obowiązek:

1) zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości określonej w umowie i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostawy w sposób ciągły i niezawodny,

2) dostarczać wodę o jakości spełniającej wymagania stawiane wodzie przeznaczonej do spożycia przez ludzi, określone w obowiązujących przepisach,

3) zapewnić prawidłową eksploatację posiadanej sieci wodociągowej,

4) wydawać warunki techniczne podłączenia instalacji wodociągowej do sieci będących w administrowaniu Zakładu oraz uzgodnić dokumentację techniczną wykonaną na podstawie tych warunków.

§ 3

Odbiorcy usług zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę w sposób niepowodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Zakład oraz nieutrudniający działalności Zakładu, a w szczególności do:

1) zapewnienia niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych z urządzeniem pomiarowym włącznie,

2) utrzymania instalacji wodociągowych w stanie uniemożliwiającym wtórne zanieczyszczenie wody w wyniku skażenia chemicznego lub bakteriologicznego,

3) zabezpieczenia instalacji przed cofnięciem się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,

4) niezmieniania, bez uzgodnień z Zakładem, uzyskanych warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej,

5) utrzymywania pomieszczeń, w których zainstalowany jest wodomierz, w stanie uniemożliwiającym jego uszkodzenie i oddziaływania zakłócające jego prawidłowego działania oraz zabezpieczenie pomieszczenia przed dostępem osób nieuprawnionych; Odbiorca nie może przemieszczać wodomierza, zakłócać jego funkcjonowanie, “zrywać” umieszczone na nim plomby i osłony oraz wykorzystywać instalację wodociągową do uziemiania urządzeń elektrycznych,

6) poinformowania Zakładu o własnych ujęciach wody oraz instalacjach zasilanych z tych ujęć, w stopniu umożliwiającym ustalenie czy mogą one oddziaływać na instalacje zasilane z sieci eksploatowanej przez Zakład,

7) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej wyłącznie w celach i na warunkach określonych w umowie o przyłączeniu do sieci,

8) umożliwienia upoważnionym przedstawicielom Zakładu, po okazaniu stosownych dokumentów, wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu.

R o z d z i a ł III

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z Odbiorcami usług

§ 4

Dostarczanie wody odbywa się na podstawie umowy o zaopatrzenie w wodę zawartej między Zakładem a Odbiorcą usług.

§ 5

Zakład jest obowiązany do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z wnioskiem o zawarcie umowy.

§ 6

1. Umowa zawiera w szczególności postanowienia dotyczące:

1) ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych oraz warunków ich świadczenia,
2) sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń,
3) praw i obowiązków stron umowy,
4) procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych,
5) ustaleń zawartych w zezwoleniu, o którym mowa w art. 18,
6) okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.

2. Dokument, o którym mowa w § 3 pkt 8, to upoważnienie podpisane przez kierownika Zakładu określające czynności, których wykonanie wymaga wstępu na terenie nieruchomości, w szczególności obejmujące:

– dokonanie odczytu i sprawdzenia prawidłowości działania urządzenia pomiarowego i wodomierza głównego lub wodomierzy w lokalach,
– wykonanie prac konserwacyjno-remonotowych,
– kontrola korzystania usług zgodnie z warunkami regulaminu.

§ 7

Umowa może być zawarta z osoba, która posiada tytuł prawy do korzystania z obiektu budowlanego, do którego ma być dostarczana woda, a w uzasadnionych przypadkach z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

§ 8

Jeżeli nieruchomości jest zabudowana budynkiem wielolokalowymi, umowa zawierana jest z właścicielem budynku lub zarządcą nieruchomości wspólnej.

§ 9

Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku Zakład zawiera umowy na rozliczenie opłat za wodę z korzystających z lokali osobami, jeżeli:

1) we wszystkich lokalach są zainstalowane wodomierze w sposób uzgodniony z Zakładem,
2) zainstalowane wodomierze spełniają wymagania Polskich Norm oraz wymagania uzgodnione z Zakładem odnośnie ich typu,
3) możliwy jest odczyt wskazań wodomierzy,
4) wnioskodawca i Zakład ustalili sposób rozliczeń różnicy wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania.

§ 10

Podpisanie umowy o dostarczanie wody w związku z przyłączeniem do sieci następuje po podpisaniu przez strony protokołów z prób i odbiorów wykonanych w ramach realizacji prac budowlano-montażowych.

§ 11

Miejscem dostarczania wody jest zawór za wodomierzem głównym.

§ 12

W przypadku zmiany Odbiorcy usług następuje wygaśnięcie umowy zawartej z dotychczasowym Odbiorcą.

§ 13

1. Taryfowe ceny i stawki opłat określone zgodnie z przepisami ustawy przez Zakład i zatwierdzone uchwałą rady gminy bądź wprowadzone w trybie art. 24 ust. 8 ustawy nie podlegają ustalaniu w oparciu o umowę o zaopatrzenie w wodę.
2. Taryfa wymaga ogłoszenia w sposób zwyczajowo przyjęty w gminie.
3. Taryfa obowiązuje przez 1 rok.
4. Zmiana taryfy nie wymaga zmiany umowy o dostarczanie wody.

R o z d z i a ł IV

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach

§ 14

Podstawowe zasady rozliczeń za zaopatrzenie w wodę określają przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków.

Zgodnie z ustawą:

1) rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenia w wodę są prowadzone przez Zakład z Odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczonej wody,

2) ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie wskazań wodomierza głównego, a w przypadku jego braku w oparciu o przeciętne normy zużycia wody, ustalone na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w art. 27 ustawy,

3) w przypadku niesprawności wodomierza głównego, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, ilość wody pobranej ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 6 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza, a gdy nie jest to możliwe na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody i liczby miesięcy niesprawności wodomierza.

§ 15

Gmina ponosi koszty poboru wody:

– z publicznych studni i zdrojów ulicznych,
– zużytą do zasilania publicznych fontann i na cele przeciwpożarowe,
– zużytą do zraszania publicznych ulic i terenów zielonych na podstawie cen i stawek ustalonych w taryfie.

§ 16

1. Ustala się kwartalny okres obrachunkowy.

2. Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę w terminie 14 dni od daty wystawiania rachunku.

R o z d z i a ł V

Warunki przyłączania do sieci

§ 17

1. Zakład jest obowiązany przyłączyć do sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o przyłączenie, jeżeli istnieją techniczne możliwości świadczenia usług. Możliwości te warunkowane są usytuowaniem nieruchomości oraz zdolnościami dostawczymi istniejącej sieci wodociągowej.

2. W przypadku gdy nieruchomość odbiorcy usług usytuowana jest w miejscu, dla którego w momencie realizacji przyłącza, plany rozwoju i modernizacji nie przewidują wyposażenia w urządzenie wodociągowe, odbiorca może je wybudować na własny koszt, po wcześniejszym uzgodnieniu w umowie o przyłączeniu z Zakładem, warunków technicznych oraz warunków ich odpłatnego przekazania Gminie.

§ 18

1. Przyłączenie do sieci wodociągowej odbywa się na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie.

2. Wzór wniosku ustala Zakład.

Wniosek ten powinien w szczególności zawierać:

– oznaczenie wnioskodawcy,
– określenie rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych, charakterystyki zużycia wody, przeznaczenia wody,
– informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, do którego będzie dostarczana woda: powierzchnię użytkowa i rodzaj lokali oraz wyposażenie w urządzenia zużywające wodę,

– proponowany termin rozpoczęcia poboru wody.

Do wniosku osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci powinna załączyć mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości względem istniejących sieci wodociągowych.

3. Zakład po otrzymaniu wniosku wydaje warunki techniczne na przyłączenie do nieruchomości, które są ważne dwa lata od dnia ich określenia.

§ 19

1. Warunkiem przystąpienia do robót przyłączeniowych jest wcześniejsze uzgodnienie dokumentacji technicznej.

2. Przed podpisaniem umowy na dostawę wody Zakład dokonuje odbioru wykonanego przyłącza pod kątem spełnienia warunków technicznych.

3. Realizację budowy przyłącza oraz studni wodomierzowej zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej.

§ 20

Zakład ma prawo odmówić przyłączenia do sieci, jeśli przyłącze zostało wykonane bez uzyskania zgody Zakładu bądź zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi.

R o z d z i a ł VI

Możliwości dostępu do usług wodociągowych

§ 21

Potencjalni odbiorcy usług wodociągowych mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności tych usług:

1) W Urzędzie Gminy w Dobromierzu, który udostępnia nieodpłatnie wgląd:

a) w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
b) w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,
c) wieloletnie plany rozwoju i modernizacji sieci wodociągowych.

2) W Zakładzie Obsługi Komunalnej udostępniającym nieodpłatnie wgląd w regulamin świadczenia usług.

R o z d z i a ł VII

Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody, niewypełnienia obowiązków odbiorcy oraz w szczególności sposoby załatwiania reklamacji i wymiany informacji

§ 22

1. Zakład zobowiązany jest do udzielania odbiorcom usług informacji dotyczących zakłóceń zaopatrzenia w wodę oraz awarii urządzeń wodociągowych.

2. Zakład powiadamia Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty o planowanych przerwach w dostawie wody oraz o przewidywanym obniżeniu jej jakości w przypadku:

– braku wody na ujęciu lub jej zanieczyszczeniu w sposób niebezpieczny dla zdrowia,
– konieczności przeprowadzenia niezbędnych napraw urządzeń,
– potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów pożarowych,
– przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń,
– uszkodzenia instalacji odbiorczej, grożącego niebezpieczeństwem.

3. Zakład zwolniony jest z tego obowiązku w przypadku przerw wywołanych awarią lub innym nagłym, niedającym się przewidzieć zdarzeniem.

Za skutki obniżenia poziomu jakości wymienione w tym paragrafie Zakład nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej.

4. W przypadku przerwy w dostawie wody trwającej dłużej niż 24 godziny Zakład powinien zorganizować dostawę wody środkami obwoźnymi lub wskazać zastępcze punkty poboru wody.

§ 23

1. Zakład Obsługi Komunalnej w Dobromierzu może odciąć dostawę wody, jeżeli:

1) przyłącze wodociągowe wykonano niezgodnie z przepisami prawa,

2) odbiorca nie uiścił opłat za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej,

3) został stwierdzony nielegalny pobór wody, tj. bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych urządzeniach pomiarowych.

2. Zakład jest zobowiązany do udostępnienia zastępczego punktu poboru wody przeznaczonej do spożycia przez odbiorców, którym odcięto dostawę wody oraz poinformowania o możliwościach korzystania z tego punktu. Zakład o zamiarze odcięcia wody oraz o miejscach i sposobie udostępniania zastępczych punktów poboru wody zawiadamia powiatowego inspektora sanitarnego, zarząd gminy oraz Odbiorcę usług co najmniej na 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostaw wody.

§ 24

Jeżeli w wyniku nieprawidłowej eksploatacji przyłącza wodociągowego, będącego własnością Odbiorcy, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez Zakład, Odbiorca zostanie wezwany do natychmiastowego usunięcia zagrożeń.

§ 25

Zakład zobowiązany jest do zawiadomienia Odbiorców usług o planowanych zmianach warunków technicznych zaopatrzenia w wodę z wyprzedzeniem umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków, nie krótszym niż 12 miesięcy.

§ 26

1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.

2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie Zakładu lub listem poleconym i rozpatrywane przez kierownictwo Zakładu.

Zakład zobowiązany jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwiania reklamacji w terminie 14 dni od daty wpływu.

§ 27

Na piśmie żądanie odbiorcy Zakład obowiązany jest dokonać kontroli funkcjonowania wodomierza. Jednakże w przypadku stwierdzenia jego prawidłowego działania, kosztami czynności kontrolnych zostanie obciążony Odbiorca usług.

R o z d z i a ł VIII

Przepisy karne i kary pieniężne

§ 28

Zgodnie z art. 28 ustawy:

1. Kto bez uprzedniego zawarcia umowy, o której mowa w rozdz. 2, pobiera wodę z urządzeń wodociągowych, podlega karze grzywny do 5.000 zł.

2. Kto zrywa lub uszkadza plomby umieszczone na urządzeniach pomiarowych lub zaworze odcinającym, podlega karze grzywny do 5.000 zł.

3. Kto nie dopuszcza przedstawiciela Zakładu do wykonania czynności określonych w § 6.2, podlega karze grzywny do 5.000 zł.

4. Obok orzeczenia kary organ orzekający może nałożyć obowiązek zapłaty na rzecz Zakładu, w wysokości 1.000 za każdy miesiąc, w którym nastąpiło bezumowne pobieranie wody z urządzeń wodociągowych.

5. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w ust. 1–3, następuje na podstawie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

R o z d z i a ł IX

Postanowienia końcowe

§ 29

Regulamin niniejszy został zatwierdzony uchwała nr XLIX/313/02 z dnia 25 września 2002 Rady Gminy Dobromierz i obowiązuje od ....................

§ 30

W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.

§ 31

Zakład zobowiązany jest do bezpłatnego udostępniania niniejszego regulaminu odbiorcom jego usługi.