3405

UCHWAŁA RADY GMINY BOLESŁAWIEC

z dnia 29 maja 2002 r.

w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminy Bolesławiec

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 ust. 2, art. 40 ust. 2 pkt 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) uchwala się, co następuje:

§ 1

1. W Statucie Gminy Bolesławiec stanowiącym załącznik do uchwały nr XVII/107/96 Rady Gminy Bolesławiec z dnia 26 września 1996 r. ogłoszonej w Dzienniku Urzędowym Województwa Jeleniogórskiego z 1996 r. Nr 54, poz. 120, zmienionej uchwałą nr IV/23/98 Rady Gminy Bolesławiec z dnia 29 grudnia 1998 r. w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminy Bolesławiec, wprowadza się następujące zmiany:

1) § 9 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 9.

1. Do zakresu działania należy realizacja zadań własnych i zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

2. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.”,

2) w § 10 ust. 1

a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:

“1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,”,

b) pkt 8 otrzymuje brzmienie:

“8) edukacji publicznej,”,

c) pkt 10 otrzymuje brzmienie:

“10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,”,

d) pkt 14 otrzymuje brzmienie:

“14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,”,

e) pkt 16 otrzymuje brzmienie:

“16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienie kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,”,

f) dodaje się pkt 17–20 w brzmieniu:

“17) wspierania i upowszechnienia idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.”,

3) § 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Dla wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami.”,

4) § 12 otrzymuje brzmienie:

Ҥ12.

1. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

2. Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości gminy następuje w drodze współdziałania międzygminnego.”,

5) w § 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia bezpośrednio w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.”,

6) po § 15 dodaje się § 151 w brzmieniu:

“1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów i komisji rady gminy.

3. Protokoły sesji, uchwały rady gminy oraz protokoły komisji dotyczące wykonywania zadań publicznych oraz wszelkie dokumenty zarządu gminy w części dotyczącej zadań publicznych udostępniane są za pośrednictwem sekretarza gminy w godzinach pracy urzędu”.

4. Z dokumentów wymienionych w ust. 3 obywatele mogą sporządzać notatki i odpisy. Realizacja tych uprawnień może odbywać się wyłącznie w Urzędzie Gminy w asyście pracownika Urzędu Gminy.

5. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia odpisów, wyciągów oraz dobitek kserograficznych dokumentów określonych w ust. 3.

6. Czynności, o jakich mowa w ust. 5, są odpłatne. Wysokość odpłatności określa ustawa o opłacie skarbowej,

7) w § 16 ust. 2

a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

“2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,”,

b) pkt 11 otrzymuje brzmienie:

“11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym.”,

c) po pkt 12 dodaje się pkt 12a w brzmieniu:

“12a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,”,

d) po pkt 14 dodaje się pkt 14a w brzmieniu:

“14a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,”,

8) § 19 otrzymuje brzmienie:

“§ 19. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.”,

9) w § 42 ust. 2 skreśla się pkt 1,

10) w § 45 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“3. Wójt ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.”.

2. W Wykazie Gminnych jednostek Organizacyjnych stanowiącym załącznik nr 4 do Statutu Gminy Bolesławiec wprowadza się następujące zmiany:

1) w pkt 2 po wyrazie “Bolesławcu” dodaje się wyrazy “z siedzibą w Łaziskach Nr 30”,

2) skreśla się pkt 8, 10 i 11.

3. W Regulaminie Rady Gminy Bolesławiec stanowiącym załącznik nr 5 do Statutu Gminy Bolesławiec wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 7 ust. 1 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym”,

2) w § 9

a) w ust. 2 po wyrazach “wiekiem radny” dodaje się wyrazy “obecny na sesji”,

b) w ust. 3 skreśla się pkt 3,

3) w § 10 skreśla się ust. 3,

4) § 13 otrzymuje brzmienie:

“§ 13. Sesje Rady Gminy są jawne i dostępne.”,

5) § 14 otrzymuje brzmienie:

“§ 14. Ograniczenie jawności i dostępu do posiedzeń Rady Gminy mogą wynikać wyłącznie z ustaw,”,

6) w § 15 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym”,

7) w § 33 w ust. 5 wyraz “jeleniogórskie” zastępuje się wyrazem “dolnośląskie”,

8) w § 59 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym”.

4. W Regulaminie Zarządu Gminy Bolesławiec stanowiącym załącznik nr 8 do Statutu Gminy Bolesławiec wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 12 ust. 3 wyraz “jeleniogórskie” zastępuje się wyrazem “dolnośląskie”.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
WŁADYSŁAW MAJKOWSKI