3405 UCHWAŁA RADY GMINY BOLESŁAWIEC z dnia 29 maja 2002 r. w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminy Bolesławiec Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 ust. 2, art. 40 ust. 2 pkt 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) uchwala się, co następuje: |
§ 1
1. W Statucie Gminy Bolesławiec stanowiącym załącznik do uchwały nr XVII/107/96 Rady Gminy Bolesławiec z dnia 26 września 1996 r. ogłoszonej w Dzienniku Urzędowym Województwa Jeleniogórskiego z 1996 r. Nr 54, poz. 120, zmienionej uchwałą nr IV/23/98 Rady Gminy Bolesławiec z dnia 29 grudnia 1998 r. w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminy Bolesławiec, wprowadza się następujące zmiany:
1) § 9 otrzymuje brzmienie:
Ҥ 9.
1. Do zakresu działania należy realizacja zadań własnych i zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.
2. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.”,
2) w § 10 ust. 1
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
“1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,”,
b) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
“8) edukacji publicznej,”,
c) pkt 10 otrzymuje brzmienie:
“10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,”,
d) pkt 14 otrzymuje brzmienie:
“14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,”,
e) pkt 16 otrzymuje brzmienie:
“16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienie kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,”,
f) dodaje się pkt 17–20 w brzmieniu:
“17) wspierania i upowszechnienia idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.”,
3) § 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
“1. Dla wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami.”,
4) § 12 otrzymuje brzmienie:
Ҥ12.
1. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
2. Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości gminy następuje w drodze współdziałania międzygminnego.”,
5) w § 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
“1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia bezpośrednio w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.”,
6) po § 15 dodaje się § 151 w brzmieniu:
“1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów i komisji rady gminy.
3. Protokoły sesji, uchwały rady gminy oraz protokoły komisji dotyczące wykonywania zadań publicznych oraz wszelkie dokumenty zarządu gminy w części dotyczącej zadań publicznych udostępniane są za pośrednictwem sekretarza gminy w godzinach pracy urzędu”.
4. Z dokumentów wymienionych w ust. 3 obywatele mogą sporządzać notatki i odpisy. Realizacja tych uprawnień może odbywać się wyłącznie w Urzędzie Gminy w asyście pracownika Urzędu Gminy.
5. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia odpisów, wyciągów oraz dobitek kserograficznych dokumentów określonych w ust. 3.
6. Czynności, o jakich mowa w ust. 5, są odpłatne. Wysokość odpłatności określa ustawa o opłacie skarbowej,
7) w § 16 ust. 2
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
“2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,”,
b) pkt 11 otrzymuje brzmienie:
“11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym.”,
c) po pkt 12 dodaje się pkt 12a w brzmieniu:
“12a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,”,
d) po pkt 14 dodaje się pkt 14a w brzmieniu:
“14a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,”,
8) § 19 otrzymuje brzmienie:
“§ 19. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.”,
9) w § 42 ust. 2 skreśla się pkt 1,
10) w § 45 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
“3. Wójt ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.”.
2. W Wykazie Gminnych jednostek Organizacyjnych stanowiącym załącznik nr 4 do Statutu Gminy Bolesławiec wprowadza się następujące zmiany:
1) w pkt 2 po wyrazie “Bolesławcu” dodaje się wyrazy “z siedzibą w Łaziskach Nr 30”,
2) skreśla się pkt 8, 10 i 11.
3. W Regulaminie Rady Gminy Bolesławiec stanowiącym załącznik nr 5 do Statutu Gminy Bolesławiec wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 7 ust. 1 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym”,
2) w § 9
a) w ust. 2 po wyrazach “wiekiem radny” dodaje się wyrazy “obecny na sesji”,
b) w ust. 3 skreśla się pkt 3,
3) w § 10 skreśla się ust. 3,
4) § 13 otrzymuje brzmienie:
“§ 13. Sesje Rady Gminy są jawne i dostępne.”,
5) § 14 otrzymuje brzmienie:
“§ 14. Ograniczenie jawności i dostępu do posiedzeń Rady Gminy mogą wynikać wyłącznie z ustaw,”,
6) w § 15 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym”,
7) w § 33 w ust. 5 wyraz “jeleniogórskie” zastępuje się wyrazem “dolnośląskie”,
8) w § 59 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym”.
4. W Regulaminie Zarządu Gminy Bolesławiec stanowiącym załącznik nr 8 do Statutu Gminy Bolesławiec wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 12 ust. 3 wyraz “jeleniogórskie” zastępuje się wyrazem “dolnośląskie”.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
|