3393

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W ŚWIDNICY

z dnia 20 września 2002 r.

zmieniająca uchwałę nr XXVIII/343/01 Rady Miejskiej w Świdnicy z dnia 27 kwietnia 2001 r. w sprawie ulg i zwolnień z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców podejmujących działalność produkcyjną i usługową na obszarze “Świdnickiej Strefy Inwestycyjnej”

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 9, poz. 31 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704) i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2001 r. w sprawie pomocy regionalnej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 28, poz. 306) Rada Miejska w Świdnicy uchwala, co następuje:

§ 1

W uchwale nr XXVIII/343/01 Rady Miejskiej w Świdnicy z dnia 27 kwietnia 2001 roku wprowadza się następujące zmiany:

1) § 1 otrzymuje brzmienie:

“Ustanawia się ulgi i zwolnienia z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców podejmujących działalność nieuciążliwą dla środowiska w zakresie produkcji i usług na obszarach “Świdnickiej Strefy Inwestycyjnej” ograniczonych ulicami: Przemysłowa – Kopernika – granica administracyjna Gminy Świdnica Miasto oraz Przemysłowa – Inżynierska – do granicy terenu stanowiącego własność Gminy Świdnica Miasto, które stanowią pomoc publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.”,

2) w § 2 dodaje się:

a) ust. 3 w brzmieniu:

“3. Pomoc publiczna dla przedsiębiorców jest to przysporzenie, bezpośrednio lub pośrednio, przez organy udzielające pomocy korzyści finansowych określonym przedsiębiorcom, w następstwie którego uprzywilejowuje się ich w stosunku do konkurentów, przede wszystkim w drodze pomniejszania świadczeń należnych od nich na rzecz sektora finansów publicznych na podstawie odrębnych ustaw lub innego tytułu prawnego, w szczególności w formie ulg podatkowych.”,

b) ust. 4 w brzmieniu:

“4. W przypadku, gdy kwota zwolnienia z podatku od nieruchomości, łącznie z pomocą z tego tytułu uzyskaną przez przedsiębiorcę w różnych formach i z różnych źródeł w ciągu trzech kolejnych lat poprzedzających dzień tego udzielenia, przekroczy kwotę będącą równowartością 100 tys. EURO, wówczas przedsiębiorca może uzyskać pomoc regionalną w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości z zastosowaniem warunków określonych w § 6.”,

3) w § 3 na końcu zdania kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy:

“z zastrzeżeniem § 2 ust. 4.”,

4) w § 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

“5. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1–4 stosuje się z zastrzeżeniem warunków określonych w § 2 ust. 4.”,

5) w § 5 na końcu zdania kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy:

“z zastrzeżeniem § 2 ust. 4.”,

6) § 6 otrzymuje brzmienie:

“1. Przedsiębiorca, który otrzyma pomoc, której wartość, łącznie z pomocą udzieloną w ciągu trzech kolejnych lat poprzedzających dzień tego udzielenia, przekracza kwotę będącą równowartością 100 tys. EURO, może uzyskać pomoc regionalną w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości z przeznaczeniem na:

a) tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją, pod warunkiem że:

– nowo utworzone miejsca pracy będą zachowane przez co najmniej pięć lat,

– łączna wartość pomocy otrzymanej z kilku źródeł w różnych formach nie przekroczy maksymalnej, tj. 50% intensywności pomocy regionalnej, przy czym maksymalną intensywność pomocy regionalnej udzielanej małemu lub średniemu przedsiębiorcy podwyższa się o 15 punktów procentowych,

– przy obliczaniu wielkości pomocy regionalnej na tworzenie nowych miejsc pracy uwzględnia się wartość ponoszonych przez przedsiębiorcę dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, rozumianych jako koszty płacy brutto pracowników powiększone o wszystkie obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem,

b) nowe inwestycje pod warunkiem, że:

– udział własny przedsiębiorcy w nakładach związanych z nową inwestycją wynosi co najmniej 25%,
                – działalność gospodarcza związana z daną inwestycją jest prowadzona co najmniej przez pięć lat od dnia udzielenia pomocy,
                – w przypadku inwestycji w wartości niematerialne i prawne, wartości te będą:

1) wykorzystywane wyłącznie przez przedsiębiorcę otrzymującego pomoc regionalną,

2) nabyte od osoby trzeciej na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych,

3) własnością przedsiębiorcy przez okres co najmniej pięciu lat,

– koszty inwestycji w wartości niematerialne i prawne mogą być uwzględniane w wysokości nie większej niż 25% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną, na którą składają się:

1) koszty nabycia gruntów – w wysokości nie wyższej niż 5% całkowitych kosztów inwestycji,

2) nakłady na budowle i budynki – w wysokości nie wyższej niż 40% całkowitych kosztów inwestycji,

3) nakłady na wyposażenie nowych obiektów – w wysokości nie wyższej niż 70% całkowitych kosztów inwestycji, przy czym suma procentowych udziałów składników kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, wymienionych w pkt 1–3, nie może przekroczyć 100%,

– wielkość pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji, liczona jako stosunek kwoty pomocy do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy w wysokości 50%, maksymalną intensywność pomocy regionalnej udzielanej małemu lub średniemu przedsiębiorcy podwyższa się o 15 punktów procentowych.

2. Przed wydaniem decyzji o udzielenie zwolnienia organ wydający decyzję występuje do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wydanie opinii dotyczącej projektu decyzji, w przypadku gdy wartość pomocy łącznie z pomocą uzyskaną przez przedsiębiorcę z danego tytułu w różnych formach i z różnych źródeł w ciągu trzech kolejnych lat poprzedzających dzień wystąpienia przekroczy kwotę będącą równowartością 1 mln EURO.

3. Z pomocy regionalnej w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości z przeznaczeniem na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją nie mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność w sektorach, o których mowa w art. 14 ustawy o pomocy publicznej, tj. w sektorze włókien syntetycznych, motoryzacyjnym, budownictwa okrętowego, żeglugi morskiej, górnictwa węgla lub hutnictwa żelaza i stali.

4. Z pomocy regionalnej w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości z tytułu nowych inwestycji nie mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność w sektorach, o których mowa w art. 14 ustawy o pomocy publicznej, z wyjątkiem przedsiębiorców z sektora motoryzacyjnego. Uzyskanie zwolnienia przez przedsiębiorców prowadzących działalność w ww. sektorze uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2001 r. w sprawie udzielenia pomocy publicznej w sektorze motoryzacyjnym (Dz. U. Nr 28, poz. 305).”,

7) § 7 otrzymuje brzmienie:

“1. Przedsiębiorca zobowiązany jest do składania informacji o wielkości otrzymanej pomocy publicznej w różnych formach w terminie do 31 stycznia następnego roku.

2. W przypadku przekroczenia w ciągu roku podatkowego udzielonej pomocy ponad dopuszczalną intensywność, o której mowa w § 6, przedsiębiorca zobowiązany jest do zwrotu kwoty stanowiącej nadwyżkę pomocy ponad dopuszczalną intensywność.

3. Zwrot kwoty, o której mowa w ust. 2, winien nastąpić na rachunek gminy w ciągu 14 dni od daty złożenia przez przedsiębiorcę rocznego rozliczenia z udzielonej pomocy.”,

8) dotychczasowe brzmienie § 6, 7, 8 oznacza się odpowiednio jako § 8, 9, 10.

§ 2

Tekst jednolity uchwały po zmianach w sprawie ulg i zwolnień z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców podejmujących działalność produkcyjną i usługową na obszarze “Świdnickiej Strefy Inwestycyjnej” stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
ARTUR SIERZPUTOWSKI

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Świdnicy z dnia 20 września 2002 r. (poz. 3393)

TEKST JEDNOLITY uchwały Rady Miejskiej w Świdnicy

z dnia 20 września 2002 r.

zmieniającej uchwałę nr XXVIII/343/01 Rady Miejskiej w Świdnicy z dnia 27 kwietnia 2001 r. w sprawie ulg i zwolnień z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców podejmujących działalność produkcyjną i usługową na obszarze “Świdnickiej Strefy Inwestycyjnej”

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami), art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 9, poz. 31 z późniejszymi zmianami) oraz ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704) i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2001 r. w sprawie pomocy regionalnej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 28, poz. 306) Rada Miejska Świdnicy uchwala, co następuje:

§ 1

Ustanawia się ulgi i zwolnienia z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców podejmujących działalność nieuciążliwą dla środowiska w zakresie produkcji i usług na obszarach “Świdnickiej Strefy Inwestycyjnej” ograniczonych ulicami: Przemysłowa – Kopernika – granica administracyjna Gminy Świdnica Miasto oraz Przemysłowa – Inżynierska – do granicy terenu stanowiącego własność Gminy Świdnica Miasto, które stanowią pomoc publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

§ 2

1. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz niemająca osobowości prawnej spółka prawa handlowego, która zawodowo we własnym imieniu podejmuje i wykonuje działalność gospodarczą.

2. Działalność gospodarcza jest to zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

3. Pomoc publiczna dla przedsiębiorców jest to przysporzenie, bezpośrednio lub pośrednio, przez organy udzielające pomocy korzyści finansowych określonym przedsiębiorcom, w następstwie którego uprzywilejowuje się ich w stosunku do konkurentów, przede wszystkim w drodze pomniejszania świadczeń należnych od nich na rzecz sektora finansów publicznych na podstawie odrębnych ustaw lub innego tytułu prawnego, w szczególności w formie ulg podatkowych.

4. W przypadku, gdy kwota zwolnienia z podatku od nieruchomości, łącznie z pomocą z tego tytułu uzyskaną przez przedsiębiorcę w różnych formach i z różnych źródeł w ciągu trzech kolejnych lat poprzedzających dzień tego udzielenia, przekroczy kwotę będącą równowartością 100 tys. EURO, wówczas przedsiębiorca może uzyskać pomoc regionalną w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości z zastosowaniem warunków określonych w § 6.

§ 3

Nowo powstającym przedsiębiorcom mającym na celu utworzenie nowych miejsc pracy w zakresie produkcji i usług przysługuje zwolnienie z podatku od nieruchomości w wysokości 50% w okresie realizacji inwestycji, jednak w okresie nie dłuższym niż dwa lata licząc od daty wydania pozwolenia na budowę, z zastrzeżeniem § 2 ust. 4.

§ 4

1. Zwalnia się z podatku od nieruchomości do 10 lat przedsiębiorców podejmujących działalność w zakresie produkcji i usług (z wyłączeniem handlu), jeżeli nabędą lub przejmą nieruchomość i uruchomią na niej produkcję lub działalność usługową.

2. Okres zwolnienia z podatku od nieruchomości uzależniony jest od liczby osób zatrudnionych po uruchomieniu działalności produkcyjnej lub usługowej i wynosi:

a) zatrudnienie 5–20 osób – zwolnienie przez okres 3 lat,
b) zatrudnienie 20–50 osób – zwolnienie przez okres 5 lat,
c) zatrudnienie powyżej 50 osób – zwolnienie przez okres 10 lat.

3. Zatrudnienie musi być utrzymane przez okres zwolnienia.

4. Okres zwolnienia z podatku liczy się od daty złożenia wniosku o zwolnienie, udokumentowanego dowodami świadczącymi o spełnieniu warunków, o których mowa w ust 1 i 2. Jeżeli nie zostaną spełnione warunki określone w ust. 1 i 2, podatek staje się natychmiast wymagalny wraz z odsetkami za zwłokę pobieranymi od zaległości podatkowych liczonymi od ustawowych terminów płatności podatku.

5. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1–4, stosuje się z zastrzeżeniem warunków określonych w § 2 ust. 4.

§ 5

Przedsiębiorcom, którzy zrealizowali inwestycje w związku z tworzeniem nowych miejsc pracy i ponieśli nakłady powyżej 2500000 EURO przysługuje zwolnienie z podatku od nieruchomości przez okres 10 lat bez względu na liczbę zatrudnionych osób, z zastrzeżeniem § 2 ust. 4.

§ 6

1. Przedsiębiorca, który otrzyma pomoc, której wartość, łącznie z pomocą udzieloną w ciągu trzech kolejnych lat poprzedzających dzień tego udzielenia, przekracza kwotę będącą równowartością 100 tys. EURO, może uzyskać pomoc regionalną w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości z przeznaczeniem na:

a) tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją, pod warunkiem że:

– nowo utworzone miejsca pracy będą zachowane przez co najmniej pięć lat,

– łączna wartość pomocy otrzymanej z kilku źródeł w różnych formach nie przekroczy maksymalnej, tj. 50% intensywności pomocy regionalnej, przy czym maksymalną intensywność pomocy regionalnej udzielanej małemu lub średniemu przedsiębiorcy podwyższa się o 15 punktów procentowych,

– przy obliczaniu wielkości pomocy regionalnej na tworzenie nowych miejsc pracy uwzględnia się wartość ponoszonych przez przedsiębiorcę dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, rozumianych jako koszty płacy brutto pracowników powiększone o wszystkie obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem,

b) nowe inwestycje pod warunkiem, że:

– udział własny przedsiębiorcy w nakładach związanych z nową inwestycją wynosi co najmniej 25%,

– działalność gospodarcza związana z daną inwestycją jest prowadzona co najmniej przez pięć lat od dnia udzielenia pomocy,

– w przypadku inwestycji w wartości niematerialne i prawne, wartości te będą:

1) wykorzystywane wyłącznie przez przedsiębiorcę otrzymującego pomoc regionalną,

2) nabyte od osoby trzeciej na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych,

3) własnością przedsiębiorcy przez okres co najmniej pięciu lat,

– koszty inwestycji w wartości niematerialne i prawne mogą być uwzględniane w wysokości nie większej niż 25% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną, na którą składają się:

1) koszty nabycia gruntów – w wysokości nie wyższej niż 5% całkowitych kosztów inwestycji,

2) nakłady na budowle i budynki – w wysokości nie wyższej niż 40% całkowitych kosztów inwestycji,

3) nakłady na wyposażenie nowych obiektów - w wysokości nie wyższej niż 70% całkowitych kosztów inwestycji, przy czym suma procentowych udziałów składników kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, wymienionych w pkt. 1–3, nie może przekroczyć 100%,

– wielkość pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji, liczona jako stosunek kwoty pomocy do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy w wysokości 50%, maksymalną intensywność pomocy regionalnej udzielanej małemu lub średniemu przedsiębiorcy podwyższa się o 15 punktów procentowych.

2. Przed wydaniem decyzji o udzielenie zwolnienia organ wydający decyzję występuje do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wydanie opinii dotyczącej projektu decyzji, w przypadku gdy wartość pomocy łącznie z pomocą uzyskaną przez przedsiębiorcę z danego tytułu w różnych formach i z różnych źródeł w ciągu trzech kolejnych lat poprzedzających dzień wystąpienia przekroczy kwotę będącą równowartością 1 mln EURO.

3. Z pomocy regionalnej w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości z przeznaczeniem na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją nie mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność w sektorach, o których mowa w art. 14 ustawy o pomocy publicznej, tj. w sektorze włókien syntetycznych, motoryzacyjnym, budownictwa okrętowego, żeglugi morskiej, górnictwa węgla lub hutnictwa żelaza i stali.

4. Z pomocy regionalnej w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości z tytułu nowych inwestycji nie mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność w sektorach, o których mowa w art. 14 ustawy o pomocy publicznej, z wyjątkiem przedsiębiorców z sektora motoryzacyjnego. Uzyskanie zwolnienia przez przedsiębiorców prowadzących działalność w ww. sektorze uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2001 r. w sprawie udzielenia pomocy publicznej w sektorze motoryzacyjnym (Dz. U. Nr 28 poz. 305).

§ 7

1. Przedsiębiorca zobowiązany jest do składania informacji o wielkości otrzymanej pomocy publicznej w różnych formach w terminie do 31 stycznia następnego roku.

2. W przypadku przekroczenia w ciągu roku podatkowego udzielonej pomocy ponad dopuszczalną intensywność, o której mowa w § 6, przedsiębiorca zobowiązany jest do zwrotu kwoty stanowiącej nadwyżkę pomocy ponad dopuszczalną intensywność.

3. Zwrot kwoty, o której mowa w ust. 2, winien nastąpić na rachunek gminy w ciągu 14 dni od daty złożenia przez przedsiębiorcę rocznego rozliczenia z udzielonej pomocy.

§ 8

Traci moc uchwała nr XIV/179/00 Rady Miejskiej w Świdnicy z dnia 28 stycznia 2000 r. w sprawie ulg i zwolnień z podatku od nieruchomości dla podmiotów gospodarczych podejmujących działalność produkcyjną i usługową na obszarach ograniczonych ulicami: Przemysłowa – Metalowców – Wokulskiego oraz Wokulskiego – Metalowców – granica administracyjna Gminy Świdnica Miasto oraz Przemysłowa – Inżynierska – do granicy terenu stanowiącego własność Gminy Świdnica Miasto.

§ 9

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta.

§ 10

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.