3385

UCHWAŁA

ZGROMADZENIA WAŁBRZYSKIEGO ZWIĄZKU WODOCIĄGÓW

I KANALIZACJI

z dnia 14 października 2002 r.

w sprawie uchwalenia “Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków Wałbrzyskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Wałbrzychu”

Działając na podstawie § 10 pkt 3 Statutu Wałbrzyskiego Związku Wodociągów i Kanalizacji w Wałbrzychu (Dziennik Urzędowy Województwa Wałbrzyskiego Nr 19, poz. 82 z dnia 4 grudnia 1995 r. oraz Dziennik Urzędowy Województwa Wałbrzyskiego Nr 21, poz. 96 z dnia 4 lipca 1997 r.) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747), Zgromadzenie postanawia:

§ 1

Przyjąć “Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków Wałbrzyskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Wałbrzychu” w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Związku.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

ZGROMADZENIA ZWIĄZKU

HENRYK CHODZIAK

Załącznik do uchwały Zgromadzenia Wałbrzyskiego Związku Wodociągów i Kanalizacji z dnia 14 października 2002 r. (poz. 3385)

REGULAMIN

dostarczania wody i odprowadzania ścieków

Wałbrzyskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Wałbrzychu

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Regulamin niniejszy dotyczy zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanych przez Wałbrzyskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, zwane dalej Spółką.

2. Przedsiębiorstwo wykonuje swoją działalność w oparciu o zezwolenie na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków udzielone decyzją Zarządu Wałbrzyskiego Związku Wodociągów i Kanalizacji z dnia 14 października 2002 nr 1/02.

§ 2

1. Ilekroć w regulaminie używa się określenia “ustawa”, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późniejszymi zmianami).

2. Przez zbiorowe zaopatrzenie w wodę rozumie się działalność Spółki polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody.

3. Przez zbiorowe odprowadzanie ścieków rozumie się działalność Spółki polegającą na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków.

4. Odbiorcą usług w znaczeniu niniejszego regulaminu jest każdy, kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie zawartej umowy, zwany dalej Odbiorcą.

5. Użyte w regulaminie określenia, a w szczególności:

a) przyłącze kanalizacyjne i wodociągowe,

b) sieć wodociągowa i kanalizacyjna,

c) urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne,

d) urządzenia pomiarowe,

znajdują interpretację w przepisach ustawy.

R o z d z i a ł 2

Obowiązki i prawa Spółki

§ 3

W zakresie dostarczania wody Spółka ma obowiązek:

1) dostarczać odbiorcy wodę z sieci wodociągowej na podstawie zawartej z nim umowy, ustalonej według zasad określonych niniejszym regulaminem,

2) zapewniać nieprzerwaną dostawę wody z wyjątkiem uzasadnionych przypadków określonych w rozdziale 8 niniejszego regulaminu,

3) zapewniać dostawę wody:

a) o odpowiednim ciśnieniu określonym przepisami w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,

b) o odpowiedniej jakości odpowiadającej wymaganiom określonym przez ministra zdrowia, przy czym jakość wody dostarczanej przez Spółkę stwierdza się u wylotu na zaworze głównym za wodomierzem,

4) zapewniać prawidłową eksploatację sieci wodociągowej z zastrzeżeniem § 19 ust. 1,

5) zapewniać sprawność techniczną sieci wodociągowych,

6) wydawać warunki techniczne niezbędne do podłączenia instalacji wodociągowej budynku do sieci wodociągowej będącej w eksploatacji Spółki oraz uzgodnić w ciągu 14 dni przedłożoną przez inwestora dokumentację techniczną,

7) instalować i utrzymywać (na swój koszt) u Odbiorcy wodomierz główny z wyjątkiem wodomierzy do czasowego wykorzystania oraz wodomierzy sprzężonych dla celów przeciwpożarowych,

8) dokonywać kontroli funkcjonowania wodomierzy głównych:

– z własnej inicjatywy (bez pobierania opłat od odbiorców),

– na żądanie odbiorcy wody (w przypadku stwierdzenia przez Urząd Miar prawidłowego funkcjonowania wodomierza – na koszt odbiorcy).

§ 4

W zakresie odbioru ścieków Spółka ma obowiązek:

1) przyjmować do systemu kanalizacyjnego Spółki ścieki bytowe, komunalne oraz przemysłowe od dostawców ścieków na podstawie zawartej z nimi umowy ustalonej według zasad określonych niniejszym regulaminem,

2) zapewniać nieprzerwany odbiór ścieków z wyjątkiem uzasadnionych przypadków określonych w rozdziale 8 niniejszego regulaminu,

3) zapewniać prawidłową eksploatację sieci kanalizacyjnej z zastrzeżeniem § 19 ust. 2,

4) wydawać warunki techniczne niezbędne do podłączenia do sieci kanalizacyjnej będącej w eksploatacji Spółki,

5) kontrolować jakość odprowadzanych ścieków pod względem ich zgodności z obowiązującymi normami ogólnymi oraz podpisaną umową,

6) określić jakość dostarczanych ścieków w ostatniej studzience przed granicą posesji Odbiorcy.

§ 5

W zakresie dostarczania wody Spółka ma prawo:

1) kontrolować prawidłowość realizacji robót zgodnie z wydanymi przez Spółkę warunkami technicznymi,

2) wymagać przed ostatecznym uruchomieniem przyłącza przedstawienia przez inwestora dokumentów stwierdzających, iż nowy obiekt został wykonany zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sanitarnego oraz zobowiązań inwestora do dostarczenia Spółce pomiaru geodezyjnego powykonawczego nowego obiektu,

3) za okazaniem pisemnego upoważnienia kontrolować stan techniczny przyłącza w czasie eksploatacji,

4) wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń każdego, kto korzysta z usług Spółki, w celu przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych w lokalach i dokonania odczytu ich wskazań, dokonania badań i pomiarów oraz przeprowadzenia przeglądu i napraw urządzeń posiadanych przez Spółkę,

5) wejścia na teren posesji (w uzgodnieniu z jej właścicielem) – w pasie o szerokości 6 m na przebiegu sieci wodociągowej (po 3 m od osi wodociągu) w celu usunięcia awarii – bez odszkodowania dla właściciela posesji, przy czym uporządkowane do stanu pierwotnego miejsce naprawy powinno być zgłoszone właścicielowi – zarządcy.

§ 6

W zakresie odbioru ścieków Spółka ma prawo:

1) kontrolować prawidłowość realizacji robót zgodnie z wydanymi przez Spółkę warunkami technicznymi,

2) wymagać przed ostatecznym uruchomieniem przyłącza przedstawienia przez inwestora dokumentów stwierdzających, iż nowy obiekt został wykonany zgodnie z przepisami Prawa budowlanego i sanitarnego,

3) obciążać dostawcę ścieków kosztami wykonanych przez siebie kontroli i analiz, jeżeli zostanie stwierdzone nieprawidłowe eksploatowanie instalacji kanalizacyjnej, przekraczające dopuszczalne warunki,

4) w razie stwierdzenia przekroczenia normatywnych ładunków zanieczyszczeń określonych w umowie – naliczać opłatę dodatkową,

5) wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń każdego, kto korzysta z usług Spółki, w celu przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego i dokonania odczytu ich wskazań, dokonania badań i pomiarów, przeprowadzenia przeglądu i napraw urządzeń posiadanych przez Spółkę oraz sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci,

6) wejścia na teren posesji (w uzgodnieniu z jej właścicielem) – w pasie o szerokości 6 m na przebiegu sieci wodociągowej (po 3 m od osi wodociągu) w celu usunięcia awarii – bez odszkodowania dla właściciela posesji, przy czym uporządkowane do stanu pierwotnego miejsce naprawy powinno być zgłoszone właścicielowi – zarządcy.

R o z d z i a ł 3

Prawa i obowiązki odbiorców wody

§ 7

Odbiorca wody ma prawo:

1) do dostawy wody:

a) o odpowiednim ciśnieniu określonym przepisami w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,

b) o odpowiedniej jakości odpowiadającej wymaganiom określonym przez ministra zdrowia, przy czym jakość wody dostarczanej przez Spółkę stwierdza się u wylotu na zaworze głównym za wodomierzem,

2) zgłaszania reklamacji dotyczących wysokości naliczonych opłat za wodę,

3) żądać od Spółki (w uzasadnionych przypadkach) przeprowadzenia kontroli funkcjonowania wodomierza,

4) żądać od Spółki odszkodowania za szkody powstałe z winy Spółki w związku z dostarczaniem wody,

5) żądać upustów w przypadku dostawy wody o obniżonej jakości (zgodnie z umową),

6) uzyskać wskazanie zastępczych źródeł zaopatrzenia w wodę w przypadku przerw w dostawie wody.

§ 8

Odbiorca wody jest zobowiązany do:

1) użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,

2) odpowiedniego zabezpieczenia wodomierzy i urządzeń pomiarowych przed uszkodzeniami mechanicznymi i skutkami niskich temperatur,

3) prawidłowego utrzymania i zabezpieczenia przed dostępem osób nieuprawnionych do studzienek i pomieszczeń, w których zainstalowane są wodomierze i urządzenia pomiarowe,

4) umożliwienia upoważnionym pracownikom Spółki wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń, w których zainstalowane są wodomierze i urządzenia pomiarowe w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu (dokonywanie odczytów, kontrola, naprawa, wymiana i inne),

5) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej i przyłącza kanalizacyjnego wyłącznie w celach określonych w warunkach przyłączenia do sieci,

6) natychmiastowego powiadamiania Spółki o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby,

7) powiadamiania Spółki o zmianach własnościowych nieruchomości lub zmianach użytkownika lokalu,

8) powiadamiania Spółki o wszelkich zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci.

§ 9

Odbiorca wody powinien racjonalnie gospodarować wodą i używać jej zgodnie z przeznaczeniem.

§ 10

Odbiorcy wody zabrania się:

1) używania wody dostarczonej z sieci wodociągowej niezgodnie z umową zawartą ze Spółką,

2) poboru wody z sieci z pominięciem wodomierza,

3) przemieszczania wodomierza, zakłócania jego funkcjonowania, zrywania plomb lub osłon,

4) wykorzystywania sieci wodociągowej bądź instalacji wodociągowej do uziemiania urządzeń elektrycznych,

5) lokalizacji budynków i budowli oraz nasadzania drzew i krzewów na sieciach wodociągowych w pasie o szerokości 6 m na przebiegu sieci wodociągowej (po 3 m od osi wodociągu).

R o z d z i a ł 4

Prawa i obowiązki dostawców ścieków

§ 11

Dostawca ścieków ma prawo:

1) do nieprzerwanego odbioru ścieków,

2) do zgłaszania reklamacji dotyczących wysokości opłat za ścieki.

§ 12

Dostawca ścieków ma obowiązek:

1) użytkowania instalacji kanalizacyjnej zgodnie z umową i ustawą oraz w sposób niepowodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej,

2) wykonywania na swój koszt wszelkich napraw instalacji kanalizacyjnej do pierwszej studzienki za granicą posesji,

3) zapewnienia dostępu upoważnionych pracownikom Spółki do studzienki rewizyjnej w celu kontrolnego pobierania ścieków do analizy laboratoryjnej,

4) umożliwienia upoważnionym pracownikom Spółki przeprowadzenia kontroli instalacji kanalizacyjnej i urządzeń podczyszczających,

5) poinformowania Spółki o własnych ujęciach wody, w celu prawidłowego ustalania opłat za odprowadzanie ścieków,

6) wykonywania uszczelnień oraz zamontowania na swój koszt niezbędnych urządzeń zabezpieczających przed cofnięciem się ścieków do przyłącza kanalizacyjnego,

7) wykorzystywania swojego przyłącza wyłącznie do użytku własnego i tylko do ścieków sanitarnych, chyba że zawarta umowa stanowi inaczej,

8) likwidacji na swój koszt instalacji, za pomocą których odprowadzał ścieki do zbiorników bezodpływowych do czasu włączenia do sieci kanalizacyjnej.

§ 13

Dostawcy ścieków zabrania się lokalizacji budynków i budowli oraz nasadzania drzew i krzewów na sieciach kanalizacyjnych w pasie o szerokości 6 m na przebiegu sieci kanalizacyjnej (po 3 m od osi kanału).

§ 14

1. Dostarczający ścieki zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia Spółki o zrzutach awaryjnych lub zmianie jakości ścieków odbiegających od warunków umowy.

2. Jeżeli istnieje zagrożenie prawidłowego funkcjonowania elementów systemu kanalizacyjnego na skutek zrzutu ścieków przekraczających dopuszczalne warunki Spółka ma prawo nakazać stosowanie odpowiednich urządzeń podczyszczających, ewentualnie określić odrębne warunki odbioru ścieków. Spółka może również dokonać natychmiastowego odcięcia odpływu ścieków.

R o z d z i a ł 5

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług

§ 15

1. Dostarczanie wody i/lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków zawartej między Spółką a Odbiorcą usług.

2. Spółka jest obowiązana do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy.

§ 16

1. Umowa zawiera w szczególności postanowienia dotyczące:

a) ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych i/lub kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia,

b) sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń,

c) praw i obowiązków stron umowy,

d) procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,

e) dokumentów upoważniających do wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń odbiorcy usług,

f) okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.

2. Dokumenty, o których mowa w ust 1 lit. e), stanowią: legitymacja służbowa i pisemne upoważnienie, które uprawniają do wstępu na teren nieruchomości m.in. w celu: dokonania odczytu i sprawdzenia prawidłowości działania urządzenia pomiarowego i wodomierza głównego lub wodomierzy w lokalach, wykonania prac konserwacyjno-remontowych oraz kontroli korzystania z usług zgodnie z umową.

§ 17

1. Umowa może być zawarta z właścicielem lub zarządcą nieruchomości wspólnej, posiadającym tytuł prawny do władania nieruchomością (do której ma być dostarczana woda lub z której mają być odprowadzane ścieki) albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

2. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi umowa zawierana jest z właścicielem budynku lub z zarządcą nieruchomości wspólnej.

§ 18

1. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego Spółka zawiera umowy z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli:

a) we wszystkich lokalach są zainstalowane wodomierze w sposób uzgodniony ze Spółką,

b) zainstalowane wodomierze spełniają wymagania Polskich Norm oraz wymagania uzgodnione ze Spółką odnośnie ich typu,

c) możliwy jest odczyt wskazań wodomierzy,

d) wnioskodawca ustalił sposób rozliczeń różnic wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania, co powinien udokumentować stosownymi zgodami wszystkich lokatorów,

e) uzgodniony został przez strony sposób przerwania dostarczania wody do lokalu bez zakłócenia dostaw wody w pozostałych lokalach.

2. Spółka może wyrazić zgodę na zawarcie umów z korzystającymi z lokali osobami, o których mowa w art. 6 ust. 4 i 5 ustawy, również w przypadku, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 1.

§ 19

1. Miejscem dostarczenia wody przez Spółkę (czyli miejscem wydania rzeczy w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego) jak również miejscem rozdziału sieci i instalacji wewnętrznej jest zawór główny za wodomierzem.

2. Miejscem odbioru ścieków przez Spółkę jest ostatnia studzienka rewizyjna przed granicą posesji.

§ 20

1. Umowy mogą być zawarte na czas określony lub na czas nieokreślony z możliwością ich wypowiedzenia przez strony z zachowaniem 3-miesięcznego terminu wypowiedzenia z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku uporczywego przekraczania warunków określonych w umowie oraz niepodejmowania przez dostawcę ścieków działań na rzecz poprawy jakości ścieków, Spółce przysługuje prawo rozwiązania umowy za 1-miesięcznym wypowiedzeniem.

§ 21

1. Umowa winna określać możliwość jej rozwiązania w przypadkach określonych przepisami Kodeksu cywilnego oraz art. 8 ustawy.

2. Umowa winna dopuszczać jej rozwiązanie przez Odbiorcę za wypowiedzeniem lub na zgodny wniosek stron.

3. Po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy Spółka zaniecha świadczenia usług (dostawy wody i/lub odbioru ścieków) i może zastosować środki techniczne uniemożliwiające pobór wody i odbiór ścieków.

§ 22

Treść umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków nie może ograniczać praw i obowiązków stron, wynikających z przepisów ustawy, z przepisów wykonawczych do ustawy oraz z niniejszego regulaminu.

§ 23

1. W przypadku zmiany Odbiorcy usług, następuje wygaśnięcie umowy zawartej z dotychczasowym odbiorcą.

2. Dotychczasowy Odbiorca usług wskazuje Spółce następcę prawnego w terminie do 14 dni od daty wygaśnięcia umowy.

§ 24

W umowach dotyczących odprowadzania ścieków Spółka uwzględnia postanowienia wynikające z rozporządzenia ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej wydanego na podstawie art. 11 ustawy.

R o z d z i a ł 6

Sposób rozliczeń

§ 25

1. Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone przez Spółkę z odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków.

2. Należność za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków ustala się jako iloczyny taryfowych cen i stawek opłat oraz odpowiadających im ilości świadczonych usług.

§ 26

1. Ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie wskazania wodomierza głównego, a w przypadku jego braku w oparciu o przeciętne normy zużycia wody, ustalane na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy.

2. W przypadku tymczasowej niesprawności wodomierza głównego ilość pobranej wody ustala się zgodnie z zawartą umową.

3. Ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych, a w przypadku ich braku – jako równą ilości wody pobranej powiększonej o zużycie wody z własnych ujęć Odbiorcy (jeżeli takie istnieją) lub w innej wysokości określonej w umowie.

4. W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków, ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego urządzenia pomiarowego lub wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy usług.

§ 27

1. Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki w terminie określonym w umowie Stron.

2. Zgłoszenie przez odbiorcę usług zastrzeżeń do wysokości faktury nie wstrzymuje jej zapłaty.

3. W przypadku stwierdzenia nadpłaty zalicza się ją na poczet przyszłych należności lub na żądanie Odbiorcy usług zwraca się ją w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku w tej sprawie.

§ 28

1. Strony określają w umowie okres obrachunkowy oraz skutki niedotrzymania terminu zapłaty jak również sposób uiszczania opłat.

2. Przy rozliczeniach z Odbiorcami Spółka jest zobowiązana stosować taryfę zatwierdzoną uchwałą Zgromadzenia Wałbrzyskiego Związku Wodociągów i Kanalizacji bądź wprowadzoną w trybie art. 24 ust. 8 ustawy.

3. Taryfa wymaga ogłoszenia w miejscowej prasie co najmniej na 7 dni przed wejściem jej w życie.

4. Taryfa obowiązuje 1 rok.

5. Zmiana taryfy nie wymaga zmiany umowy o dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków.

§ 29

Za wodę:

a) pobraną z publicznych studni i zdrojów ulicznych,

b) zużytą do zasilania publicznych fontann i na cele przeciwpożarowe,

c) zużytą do zraszania publicznych ulic i publicznych terenów zielonych,

Spółka obciąża właściwą gminę na podstawie cen i stawek ustalonych w taryfie.

R o z d z i a ł 7

Warunki przyłączania do sieci

§ 30

1. Przyłączenie do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej odbywa się na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie.

2. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej może występować osoba, posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci,

3. Osoba, o której mowa w ust. 1 i 2, składa w Spółce wniosek o określenie warunków przyłączenia. Wzór wniosku ustala Spółka.

4. W uzasadnionych przypadkach Spółka może wyrazić zgodę na przyłączenie osobie, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

§ 31

1. Wniosek o przyłączenie do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej zawiera w szczególności:

a) oznaczenie wnioskodawcy,

b) określenie:

– rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych,

– charakterystyki zużycia wody,

– rodzaju i ilości, a w przypadku przemysłowych odbiorców usług również jakości odprowadzanych ścieków,

– przeznaczenia wody,

c) informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, do którego będzie dostarczana woda, w szczególności:

– powierzchnię użytkową i rodzaj lokali (mieszkalne, użytkowe itp.) w budynkach zasilanych w wodę,

– wyposażenie lokali i obiektów w urządzenia zużywające wodę i odprowadzające ścieki.

2. Osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci – do wniosku o przyłączenie do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej – załącza:

a) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek,

b) aktualną mapę sytuacyjno-wysokościową w skali 1:500 lub 1:1000, określającą usytuowanie nieruchomości, której dotyczy wniosek, względem istniejących sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu, wydaną przez właściwy terenowy ośrodek dokumentacji geodezyjnej.

§ 32

1. Spółka określa warunki przyłączenia i przekazuje je wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.

2. Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich wydania.

3. Warunki przyłączenia określają:

a) miejsce i sposób przyłączenia sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej z instalacjami Odbiorcy,

b) maksymalne dobowe zapotrzebowanie na pobór wody,

c) miejsca zainstalowania wodomierza głównego oraz miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego liczącego ilość odprowadzanych ścieków,

d) dopuszczalną ilość i jakość odprowadzanych ścieków,

e) termin ważności warunków przyłączenia.

§ 33

1. Przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej następuje na podstawie umowy o przyłączenie, po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia określonych przez Spółkę.

2. Umowa o przyłączenie określa:

a) strony zawierające umowę,

b) zakres prac projektowych i budowlano-montażo-wych oraz prac związanych z przeprowadzeniem prób i odbiorów końcowych,

c) sposób prowadzenia kontroli wykonywanych prac i spełnienie wymagań określonych w warunkach przyłączenia,

d) terminy zakończenia budowy przyłącza, przeprowadzenia niezbędnych prób i odbiorów częściowych oraz przeprowadzenia prób i odbioru końcowego przyłącza,

e) przewidywany termin rozpoczęcia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,

f) odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie,

g) podmiot zarządzający przyłączeniem po wykonaniu.

§ 34

1. Dostarczenie wody dla Odbiorcy następuje maksymalnie w ciągu dwóch dni roboczych od dnia podpisania umowy, po uprzednim zamontowaniu wodomierza.

2. Odbiór ścieków następuje w dniu dostarczenia (dostawy) wody dla Odbiorcy (zgodnie z ust. 1).

3. Dokumentacja techniczna nowego przyłącza wymaga uzgodnienia ze Spółką.

4. Po zakończeniu prac i dokonaniu ich odbioru następuje dostarczenie wody i/lub odbiór ścieków na zasadach określonych w niniejszym regulaminie.

5. Po zakończeniu prac wykonawca jest zobowiązany dostarczyć do Spółki pomiar geodezyjny powykonawczy.

§ 35

Realizację budowy przyłącza oraz studni wodomierzowej lub pomieszczeń przewidzianych do lokalizacji wodomierza głównego jak również urządzeń pomiarowych odprowadzanych ścieków zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej.

§ 36

1. Jeżeli umowa o dostarczenie wody i/lub odprowadzenie ścieków nie stanowi inaczej Odbiorca odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych i/lub instalacji i przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie.

2. Wodomierze poza wodomierzem głównym są częścią instalacji wewnętrznej i ich montaż, utrzymanie oraz legalizacja obciąża eksploatatora instalacji.

3. Odbiorca jest zobowiązany do natychmiastowego usunięcia awarii na przyłączu. Jeżeli tego nie uczyni Spółka może usunąć awarię we własnym zakresie, a kosztami obciążyć Odbiorcę (wykonanie zastępcze).

R o z d z i a ł 8

Przerwy i ograniczenia ciągłości świadczonych usług wodociągowych i kanalizacyjnych, wstrzymanie realizacji usług

§ 37

Spółka jest zobowiązana na życzenie Odbiorców lub z własnej inicjatywy do udzielania informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

§ 38

1. Wystąpienie przerwy w dostawie wody i odbiorze ścieków może mieć miejsce w przypadku:

a) awarii,

b) planowanych prac konserwacyjno-remontowych,

c) braku wody na ujęciu,

d) wydania decyzji organu Inspekcji Sanitarnej o wstrzymaniu dostawy wody,

e) potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów przeciwpożarowych,

f) wystąpienia siły wyższej.

2. W czasie trwania klęski, Spółka ma prawo wprowadzić ograniczenia w konsumpcji wody, w granicach możliwości dystrybucji, po uprzednim zawiadomieniu odbiorców usług o tych ograniczeniach.

§ 39

1. O planowanych przerwach w dostawie wody i odbiorze ścieków Spółka powinna zawiadomić odbiorcę usług najpóźniej na 7 dni przed planowanym terminem w sposób zwyczajowo przyjęty.

2. W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin Spółka powinna zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować odbiorców usług o miejscu jego lokalizacji w sposób zwyczajowo przyjęty.

3. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków bez uprzedniego zawiadomienia odbiorców może nastąpić w przypadkach, gdy:

a) z powodu awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,

b) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.

4. O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, o którym mowa w ust. 3, Spółka niezwłocznie informuje odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 40

1. Spółka może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne jeżeli:

a) przyłącze wodociągowe lub przyłącze kanalizacyjne wykonano niezgodnie z przepisami prawa,

b) Odbiorca usług nie uiścił opłat za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące pod dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty – ponowne włączenie może nastąpić dopiero po przedłożeniu przez Odbiorcę dowodu uregulowania zaległości oraz uregulowania należności za dokonanie wyłączenia i ponownego włączenia,

c) jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa lub stwierdzono celowe uszkodzenie albo pominięcie urządzenia pomiarowego,

d) został stwierdzony nielegalny pobór wody lub nielegalne odprowadzenie ścieków, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach lub urządzeniach pomiarowych.

2. W przypadku odcięcia przez Spółkę dostawy wody, Spółka jest zobowiązana do udostępnienia zastępczego punktu poboru wody i poinformowania o możliwościach korzystania z tego punktu.

R o z d z i a ł 9

Standardy obsługi odbiorców

§ 41

Spółka zobowiązuje się zapewnić odbiorcom usług należyty poziom usługi.

§ 42

Do prawidłowej obsługi odbiorców Spółka zapewnia wyodrębnione stanowiska pracy do spraw obsługi klienta.

§ 43

Spółka zobowiązuje się udzielać, na życzenie Odbiorcy, informacji dotyczącej realizacji usług, a w szczególności dotyczącej stosowanych przez Spółkę opłat za wodę, ścieki i pozostałe usługi oraz dotyczącej jakości dostarczanej odbiorcom wody.

§ 44

1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.

2. Reklamacje wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie Spółki, listem poleconym lub za pomocą poczty elektronicznej i rozpatrywane są przez zarząd Spółki.

3. Spółka zobowiązana jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwiania reklamacji w terminie 30 dni od daty wpływu, a w przypadkach szczególnie skomplikowanych w terminie 60 dni od daty wpływu.

R o z d z i a ł 10

Postanowienia końcowe

§ 45

W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy.

§ 46

Regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

§ 47

Niniejszy regulamin został zatwierdzony uchwałą nr 2/XXXV z dnia 14 października 2002 r. Zgromadzenia Wałbrzyskiego Związku Wodociągów i Kanalizacji.