3350

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W STRONIU ŚLĄSKIM

z dnia 10 października 2002 r.

w sprawie zasad i obowiązków utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stronie Śląskie

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142, poz. 1591), art. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz. 622 ze zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1. właścicielu nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 85, poz. 388 oraz z 1997 r. Nr 106, poz. 682), lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany,

2. odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych, z tym że odpady niebezpieczne pochodzące ze źródeł innych niż gospodarstwa domowe nie stanowią odpadów komunalnych,

3. odbiorcy odpadów – należy przez to rozumieć wyspecjalizowany zakład prowadzący działalność polegającą na usuwaniu odpadów, który uzyskał zezwolenie Burmistrza Stronia Śląskiego,

4. zbieraniu odpadów – rozumie się przez to każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie do transportu do miejsc ich odzysku lub unieszkodliwienia,

5. pozbywaniu się – rozumie się przez to każde działanie prowadzące do faktycznego wyzbycia się odpadów, w sposób zgodny lub niezgodny z prawem, zamierzony lub niezamierzony.

§ 2

Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie porządku i czystości przez:

1. wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym oraz przyłączenie do istniejącej kanalizacji sanitarnej,

2. zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w urządzeniach o których mowa w pkt 1,

3. pozbywanie się odpadów komunalnych w sposób zgodny z przepisami ustawy o odpadach,

4. oczyszczanie ze śniegu i lodu oraz usuwania błota i innych zanieczyszczeń z chodników płożonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości,

5. właściciele nieruchomości gruntowych w granicach administracyjnych miasta Stronie Śląskie, zobowiązani są do ciągłego wykaszania tych terenów z traw w taki sposób, aby odrost traw nie był wyższy niż 10 cm, na własny koszt,

6. właściciele nieruchomości gruntowych w terenach wiejskich Gminy Stronie Śląskie są zobowiązani do ciągłego wykaszania terenów zielonych (trawników), bezpośrednio przyległych do dróg gminnych wraz z przyległymi rowami przydrożnymi na własny koszt,

7. właściciele nieruchomości gruntowych przyległych bezpośrednio do dróg publicznych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich) są zobowiązani do odtwarzania i ciągłego utrzymania, czyszczenia przyległych rowów do gruntów, którymi włada na całej długości władanych nieruchomości gruntowych na własny koszt,

8. przeprowadzaniu dezynfekcji urządzeń na odpady stałe komunalne (kontenery, pojemniki, kosze) dwa razy w miesiącu.

§ 3

Wykonywanie obowiązków określonych w § 2 na terenie budowy należy do kierownika budowy.

§ 4

Oczyszczanie przystanków komunikacyjnych ze śniegu i lodu oraz pozbywanie się odpadów komunalnych, błota i innych zanieczyszczeń na tych terenach należy do obowiązków jednostek użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.

§ 5

Utrzymanie czystości i porządku na terenach niewymienionych w § 3, 4 i 5 należą w odniesieniu do dróg publicznych – do zarządu drogi, a w odniesieniu do pozostałych terenów – do gminy.

§ 6

Właściciel nieruchomości od obowiązany do pozbywania się odpadów komunalnych w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami, wymaganiami ochrony środowiska oraz zasadami określonymi w niniejszej uchwale.

§ 7

Zbieranie odpadów komunalnych na terenie nieruchomości może być dokonywane wyłącznie w miejscach na ten cel wyznaczonych zgodnie z ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i pozwolenia na budowę a gdy dla nieruchomości nie wydano tych dokumentów miejsce to musi odpowiadać, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego.

§ 8

Do zbierania odpadów na terenie nieruchomości służą zbiorniki przenośne posiadające szczelne zamknięcie lub worki szczelne o odpowiednich parametrach wytrzymałościowych.

§ 9

Do zbierania odpadów ulicznych stosuje się kosze na odpady rozmieszczone odpowiednio do natężenia ruchu pieszego. Rodzaj i ich usytuowanie ustali organ wykonawczy Gminy.

§ 10

Właściciel nieruchomości zobowiązany jest wyposażyć ją w odpowiednia liczbę zbiorników na odpady, dostosowanych do systemu wywozu odpadów. Właściciel nieruchomości dokonuje doboru rodzaju zbiorników w uzgodnieniu z odbiorca odpadów, któremu zlecił wywóz odpadów, albo powierza temu podmiotowi wyposażenie nieruchomości w zbiorniki do zbierania odpadów.

§ 11

Właściciel nieruchomości ma obowiązek segregowania odpadów zebranych na nieruchomości z chwilą ustawienia urządzeń służących temu celowi przez Gminę lub podmiot uprawniony.

W wyniku segregacji wyodrębnia się:

1. odpady metalowe,
2. odpady papierowe,
3. odpady szklane,
4. odpady tworzyw sztucznych,
5. odpady odzieżowe,
6. pozostałe po segregowaniu odpadów określonych w pkt 1 do 5 odpady komunalne.

§ 12

Jeżeli właściciel nieruchomości nie wykona obowiązku segregacji odpadów obowiązek ten przejmie odbiorca odpadów.

§ 13

Właściciel nieruchomości ma obowiązek usuwać zebrane odpady:

1. komunalne niesegregowane – w terminie do 14 dni,

2. określone w § 11 pkt 6 – w terminie do 14 dni,

3. określone w § 11 pkt 1 do 5 – w terminie do 30 dni,

4. odpady komunalne ciekłe usuwane przez odbiorcę odpadów na zlecenie właściciela nieruchomości udzielone z wyprzedzeniem wykluczającym przepełnienie zbiornika.

§ 14

Obowiązek, o którym mowa w § 13, powinien być realizowany poprzez zawarcie i wykonywanie umowy z odbiorcą odpadów.

§ 15

1. Obowiązek, o którym mowa w § 13 ust. 1 do 3, może być realizowany poprzez dostarczanie odpadów bezpośrednio na gminne składowisko odpadów, dostarczanie posegregowanych odpadów do punktów skupu lub zbiórki surowców wtórnych, kompostowanie odpadów organicznych na potrzeby własne.

2. Obowiązek, o którym mowa w § 13 ust. 4, może być realizowany wyłącznie przez odbiorcę odpadów.

3. Zobowiązuje się odbiorców odpadów komunalnych do oczyszczania miejsc padnięcia zwierzęcia bezdomnego na terenach komunalnych Gminy oraz przeprowadzenia utylizacji padliny.

§ 16

Zabrania się spalania odpadów komunalnych za wyjątkiem odpadów pochodzenia roślinnego na otwartym powietrzu oraz w piecach nieposiadających odpowiednich atestów.

§ 17

Odpady przewożone na gminne składowisko odpadów muszą być w czasie transportu zabezpieczone przed możliwością wydostawania się ich na zewnątrz.

§ 18

Dojazd do składowiska odpadów komunalnych odbywać się może jedynie wyznaczonym objazdem.

§ 19

Wywóz odpadów komunalnych zebranych na terenie Gminy Stronie Śląskie może odbywać się wyłącznie:

1. do składowiska odpadów komunalno-przemysłowych we wsi Stronie Śl. – dla odpadów określonych w § 11 pkt 6,

2. do oczyszczalni ścieków – ul. Polna – dla ścieków komunalnych wywożonych ze zbiorników bezodpływowych,

3. do punktów skupu lub zbiórki surowców wtórnych – dla odpadów określonych w § 11 pkt 1 do 5.

§ 20

1. Właściciele nieruchomości na żądanie uprawnionego przedstawiciela Burmistrza zobowiązani są do okazania dowodów dokonywania wywozu odpadów komunalnych z nieruchomości przez odbiorcę odpadów.

2. Właściciele nieruchomości dokonujący wywozu odpadów komunalnych własnymi środkami – dowodu uiszczenia opłaty za przyjęcie odpadów na składowisku odpadów komunalnych, dowodów przyjęcia odpadów posegregowanych w punkcie skupu lub zbiórki surowców wtórnych, a w wypadku kompostowania odpadów organicznych na potrzeby własne – okazania uprawnionemu przedstawicielowi miejsca ich kompostowania.

§ 21

W przypadku gdy właściciele nieruchomości nie udokumentują korzystania z usług odbiorcy odpadów lub dostarczania odpadów na wysypisko albo do punktów skupu surowców wtórnych, Gmina przejmie obowiązek zbierania transportu i odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych z terenu tych nieruchomości pobierając od właścicieli nieruchomości opłaty w wysokości dwukrotnej stawki za 1 m3 odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego wraz z pozostałymi kosztami.

§ 22

Przepisów § 21 nie stosuje się do obiektów wykorzystywanych do celów wojskowych oraz jednostek organizacyjnych służby więziennej.

§ 23

Zobowiązuje się organ wykonawczy Gminy do zorganizowania dwa razy do roku zbiórki z terenu Gminy odpadów wielkogabarytowych tzw. “wystawki”. Koszty zbiórki pokryje Gmina. Terminy i miejsca zbiórki zostaną każdorazowo obwieszczone z wyprzedzeniem 30-dniowym poprzez rozplakatowanie na gminnych tablicach ogłoszeń oraz zamieszczenie w prasie lokalnej.

§ 24

Właściciel nieruchomości położonej na terenie uzbrojonym w sieć kanalizacyjną, ma obowiązek przyłączenia nieruchomości do istniejącej komunalnej sieci kanalizacyjnej w terminie 18 miesięcy od daty publikacji uchwały.

§ 25

Właściciel nieruchomości położonej w terenie nieuzbrojonym w sieć kanalizacyjną, ma obowiązek utylizacji ścieków komunalnych w urządzeniach asenizacji indywidualnej lub gromadzenia ścieków w szczelnych zbiornikach bezodpływowych.

§ 26

Uporządkowanie gospodarki ściekowej w poszczególnych miejscowościach Gminy odbywać się będzie w oparciu o programy opracowane przez organ wykonawczy Gminy.

§ 27

Zakazuje się, na terenie całej Gminy Stronie Śląskie, rolniczego wykorzystywania ścieków komunalnych.

§ 28

Osoby utrzymujące psy lub inne zwierzęta domowe zobowiązane są do opieki nad nimi wykluczającej zagrożenie lub uciążliwość dla ludzi albo zanieczyszczanie przez nie pomieszczeń i miejsc przeznaczonych do wspólnego i publicznego użytku.

§ 29

Zabrania się pozostawiania zwierząt domowych w miejscach publicznych bez nadzoru i odpowiednich zabezpieczeń takich jak smycze i kagańce dla psów.

§ 30

Zwalnianie w miejscach publicznych psów z nałożonym kagańcem dopuszczalne jest tylko w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi, jeżeli osoba nadzorująca ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad zachowaniem psa.

§ 31

Zabrania się wprowadzania psów na tereny publicznych, zorganizowanych placów zabaw dla dzieci.

§ 32

Opiekunowie psów przebywających w miejscach publicznych mają obowiązek niezwłocznego sprzątania nieczystości pozostawionych przez ich psy.

§ 33

Na terenie miasta Stronie Śląskie utrzymywanie zwierząt gospodarskich nie może naruszać przepisów sanitarnych porządkowych oraz zasad współżycia społecznego.

§ 34

Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach zabudowy wielorodzinnej przy ulicach:

Nadbrzeżnej, Kościuszki, Sudeckiej, Nowotki, Świerczewskiego, Morawka, Żeromskiego, 40-lecia PRL, Hutniczej, Zielonej, Dolnej, Świerkowej, Kopernika, Jaworowej.

§ 35

W nieruchomościach powinna być co najmniej raz w roku przeprowadzana przez ich właścicieli deratyzacja miejsc i pomieszczeń, takich jak miejsca gromadzenia odpadów komunalnych, piwnice, węzły cieplne, przyłącza wodociągowe, pomieszczenia gospodarcze itp. Terminy przeprowadzania obowiązkowych deratyzacji organ wykonawczy Gminy poda do wiadomości poprzez obwieszczenie. Właściciele urządzeń na odpady stałe komunalne mają obowiązek do utrzymania w czystości i właściwym stanie sanitarnym miejsc ustawienia, zamontowania tych urządzeń.

§ 36

Wykonywanie przez właścicieli nieruchomości i inne podmioty obowiązków wynikających z przepisów niniejszej uchwały podlega stałej kontroli przez organ wykonawczy Gminy.

§ 37

Uchyla się uchwałę nr XXX/180/97 Rady Miejskiej w Stroniu Śląskim z dnia 26 marca 1997 r. w sprawie zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stronie Śląskie.

§ 38

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu w Stroniu Śląskim.

§ 39

Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 40

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
MACIEJ AUGUSTYNIK