3342

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W LĄDKU ZDROJU

z dnia 9 października 2002 r.

w sprawie zmiany Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój

Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 40 ust. 2 pkt 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1

W załączniku do uchwały nr XX/126/2000 Rady Miejskiej w Lądku Zdroju z dnia 27 stycznia 2000 r. zmienionej uchwałą nr XXII/135/2000 z dnia 30 marca 2000 r. oraz uchwałą nr XLV/252/01 z dnia 30 sierpnia 2001 r. – Statut Miasta i Gminy Lądek Zdrój (Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego Nr 27 z 2000 r. poz. 427 i 428, oraz Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego Nr 140 z 2001 r.) wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 1 ust. 1 lit. c) skreśla się słowa: “i Zarządu Miasta w Lądku Zdroju”.
2. W § 1 ust. 1 lit. e) skreśla się słowa: “i Zarządu Miasta w Lądku Zdroju”.
3. W § 1 ust. 2 skreśla się słowa: “Zarząd – Zarząd Miasta w Lądku Zdroju”.
4. W § 3 ust. 2 skreśla się słowa: “i nazwy miasta”.
5. W § 7 ust. 5 słowa: “Zarząd Miasta” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
6. W § 9 ust. 2 lit b) słowa: Zarząd Miasta” zastępuje się słowem “Burmistrz”.
7. W § 11 ust. 2 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
8. W § 14 pkt 2) otrzymuje brzmienie:

“2) ustalanie wynagrodzeń Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności”.

9. W § 14 pkt 3) słowa: “Przewodniczącego Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
10. W § 14 pkt 4) słowo: “Zarządowi” zastępuje się słowem: “Burmistrzowi”.
11. W § 14 pkt 9) lit. a) słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
12. W § 14 pkt 9) lit. b) słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem “Burmistrza”.
13. W § 14 pkt 9) lit. d) słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
14. W § 14 pkt 9) lit. i) słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
15. W § 14 pkt. 10) słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
16. W § 14 pkt 14) cyfrę “8” zastępuje się cyfrą: “7”.
17. W § 14 skreśla się pkt 17) i pkt 18), zaś dotychczasowe punkty od 19 do 24 otrzymują oznaczenie od 17 do 22.
18. W § 16 ust. 2 słowa: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
19. W § 16 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“4. Przed przystąpieniem do wykonania mandatu radni składają ślubowanie o następującej treści: “Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.

20. W § 17 skreśla się ust. 2, a dotychczasowe ust. 3 do 8 otrzymują oznaczenie od 2 do 7.
21. W § 18 skreśla się ust. 4, a dotychczasowe ust. 5 do 13 otrzymują oznaczenie od 4 do 12.
22. W § 18 w dotychczasowym ust. 6 skreśla się słowa: “oraz radnych będących członkami Zarządu”.
23. W § 20 pkt 1) słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: ”Burmistrza”.
24. W § 21 ust. 5 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”
25. W § 22 ust. 2 słowa: “Zarząd Miasta” zastępuje się słowem: ”Burmistrz”.
26. W § 22 ust. 7 skreśla się słowa: “członkowie Zarządu” i następujący po nich przecinek, a w to miejsce wpisuje się słowa: “wyznaczeni przez Burmistrza”.
27. W § 24 ust. 4 słowa “przewodniczącemu Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrzowi”.
28. W § 28 ust. 10 skreśla się słowa: “Zarząd Miasta lub”.
29. W § 28 ust. 11 skreśla się słowa: “lub członek Zarządu” oraz skreśla się słowa: “ w Zarządzie”.
30. W § 28 dodaje się ust. 13 w brzmieniu:

“13. Naruszenie przez radnego obowiązków określonych w ust. 7, 8 i 9, powoduje odpowiedzialność regulaminową oraz utratę w danym roku prawa do diety”.

31. W § 29 skreśla się słowa: “i Zarządu”.
32. W § 29 skreśla się ust. 2, 3, 4 i 5, zaś dotychczasowe ust. 6 i 7 otrzymują oznaczenie ust. 2 i 3.
33. Rozdział IV “Zarząd” otrzymuje tytuł: “Burmistrz”.
34. § 32 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 32.

1. Burmistrz jest organem wykonawczym Gminy.
2. Burmistrz w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę.
3. Funkcji Burmistrza nie można łączyć z:
a) funkcją wójta, burmistrza, prezydenta, lub jego zastępcy, w innej gminie,
b) członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego,
c) zatrudnieniem w administracji rządowej,
d) mandatem posła lub senatora.
4. Do Burmistrza przepisy § 28 ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio.”

35. § 33 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 33.

1. Zasady wyboru Burmistrza określa ustawa.
2. Kadencja Burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady Miejskiej lub wyboru go przez Radę Miejską, i upływa z dniem upływu kadencji Rady.
3. Po upływie kadencji Burmistrza, pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Burmistrza.
4. Po upływie kadencji Burmistrza, jego zastępca pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez nowo powołanego zastępcę Burmistrza.”.

36. § 34 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 34.

1. Wygaśnięcie mandatu Burmistrza następuje z przyczyn określonych w ustawie.

2. W przypadku wygaśnięcia mandatu Burmistrza przed upływem kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach określonych w ustawie.

3. Wyborów przedterminowych nie przeprowadza się, jeżeli data wyborów miałaby przypaść w okresie 6 miesięcy przed zakończeniem kadencji Burmistrza.

4. Wygaśnięcie mandatu Burmistrza przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy.

5. W przypadku wygaśnięcia mandatu Burmistrza przed upływem jego kadencji, jego funkcje, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Burmistrza, pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.”.

37. § 35 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 35.

1. Uchwała Rady Gminy w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi absolutorium Rada Miejska zapoznaje się z wnioskiem i opinią Komisji Rewizyjnej.

2. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

3. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny nieudzielenia absolutorium, na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium.

4. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 3, Rada Miejska zapoznaje się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady Miejskiej o nieudzieleniu Burmistrzowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień Burmistrza.

5. Uchwałę, o której mowa w ust. 3, Rada Miejska podejmuje bezwzględną większością ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.

6. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny innej niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej Ľ ustawowego składu Rady.

7. Wniosek, o którym mowa w ust. 6, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

8. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 6.

9. Uchwałę, o której mowa w ust. 8, Rada podejmuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.”.

38. § 36 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 36.

Objęcie obowiązków przez Burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec Rady Miejskiej ślubowania o następującej treści: “Obejmując urząd Burmistrza Gminy Lądek Zdrój, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy”.

39. § 37 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 37.

1. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach i umowach zawartych z innymi podmiotami.

2. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

3. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w swoim imieniu swemu zastępcy lub sekretarzowi Gminy.

4. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał we wszystkich sprawach o których stanowi Rada,
2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,
3) wykonywanie uchwał Rady,
4) określanie sposobu wykonywania uchwał,
5) ustalanie planu wykonania budżetu, informowanie mieszkańców Gminy o założeniach budżetu i wykorzystaniu środków budżetowych oraz o kierunkach polityki społeczno-gospodarczej,
6) gospodarowanie mieniem gminnym według zasad określonych w ustawach i uchwałach Rady,
7) wykonywanie budżetu Gminy,
8) zaciąganie zobowiązań w celu wykonania uchwał Rady i swych ustawowych kompetencji do wysokości ustalonej corocznie przez Radę,
9) podejmowanie decyzji o wydatkach koniecznych a nieuwzględnionych w budżecie, w ramach rezerw budżetowych,
10) decydowanie o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustalanie warunków ugody w sprawach cywilnych,
11) rozpatrywanie ofert w postępowaniu o zamówienia publiczne,
12) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
13) udzielanie kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych pełnomocnictwa do zarządu mieniem tych jednostek oraz udzielanie zgody kierownikom tych jednostek na podejmowanie czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa,
14) wykonywanie zadań zleconych określanych w odrębnych przepisach,
15) wykonywanie czynności w sprawie ochrony prawnej herbu Gminy,
16) przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej w terminie do 31 marca następnego roku w przypadku sprawozdania rocznego, i do 31 sierpnia za I półrocze roku budżetowego,
17) ustalanie statutów lub regulaminów gminnych jednostek organizacyjnych,
18) organizowanie pracy Urzędu, i prowadzenie polityki kadrowej Urzędu,
19) wydawanie zarządzeń porządkowych w przypadkach niecierpiących zwłoki w trybie określonych w art. 41 ust. 2–4 ustawy o samorządzie gminnym,
20) wykonywanie innych czynności zastrzeżonych dla Burmistrza w przepisach prawa, a w szczególności w art. 39 ustawy o samorządzie gminnym.

5. Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem.

6. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny, nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.”.

40. W § 39 ust. 1 skreśla się słowa: “dokonanego w formie uchwały Rady”, a przecinek zastępuje się kropką.

41. W § 40 dodaje się nowy ust. 1 w brzmieniu:

“1. Zastępca Burmistrza zatrudniany jest na podstawie powołania w drodze zarządzenia Burmistrza.”

zaś dotychczasowe ust. 1 i 2 otrzymują oznaczenie ust. 2 i 3.

42. W § 40 w dotychczasowym ust. 1 słowa: “przewodniczącego Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
43. W § 42 ust. 1 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
44. W § 43 ust. 2 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
45. W § 43 ust. 3 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
46. W § 43 ust. 4 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
47. W § 43 ust. 10 słowa: “organów gminy” zastępuje się słowami: “Rady Miejskiej”.
48. § 43 ust. 11 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”
49. W § 43a słowo: “Zarządowi” zastępuje się słowem: “Burmistrzowi”.

50. § 45 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia jego zastępca samodzielnie albo wraz z inną osobą upoważnioną przez Burmistrza”.

51. W § 45 ust 3 słowa: “Zarząd” i “Zarządu” zastępuje się odpowiednio słowami: “Burmistrza” i “Burmistrza”.
52. W § 47 ust. 7 słowo: “Zarządowi” zastępuje się słowem: “Burmistrzowi”.
53. W § 47b dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
“4. Formą współpracy sołtysów i Burmistrza, są narady sołeckie, zwoływane przez Burmistrza nie rzadziej niż raz na miesiąc”.
54. W § 48 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
55. W § 49 ust. 2 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
56. W § 51 ust. 2 lit. c) po słowie: “Zarządu” dodaje się słowa: “ z okresu I, II i III kadencji”.
57. W § 51 ust. 2 lit. d) po słowie: “Zarządu” dodaje się słowa: “ z okresu I, II i III kadencji”.
58. W § 51 ust. 2 lit. e) słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “ Burmistrza”.
59. W § 51 ust. 4 po słowie: “Zarządu” dodaje się słowa: “ o których mowa w ust. 2 lit. c)”.

§ 2

W Załączniku nr 3 do Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój “Regulamin Rady Miejskiej w Lądku Zdroju” wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 6 ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie: “Na wniosek Burmistrza Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeśli wpłynął on do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady”.
2. W § 6a ust. 1 słowo : “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
3. W § 6a ust 4 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
4. W § 8 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
5. W § 12 ust.3 słowa: “przewodniczący Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrz”, a słowa: “wiceprzewodniczący Zarządu” zastępuje się słowami: “zastępca Burmistrza”.
6. W § 12 ust. 4 skreśla się słowa: “pozostali członkowie Zarządu”.
7. W § 14 ust. 1 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
8. W § 14 skreśla się ust. 2, zaś dotychczasowy ust. 3 otrzymuje oznaczenie ust. 2.
9. W § 14 w dotychczasowym ust. 3 skreśla się słowa: “przewodniczący Zarządu, członkowie Zarządu”, a w to miejsce wpisuje się słowa: “Burmistrz, jego zastępca,”.
10. W § 15 ust. 2 słowa: “każdy członek Zarządu” skreśla się, a w to miejsce wpisuje się słowa: “Burmistrz, a w razie jego nieobecności, jego zastępca”.
11. W § 20 a ust. 1 słowo: “Zarządowi” zastępuje się słowami: “Burmistrzowi lub jego zastępcy”.
12. W § 24 ust. 1 dwukrotnie użyte słowo: “Zarządowi” zastępuje się odpowiednio słowem: ”Burmistrzowi”.
13. W § 25 ust. 4 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
14. W § 26 ust. 1 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
15. W § 26 ust. 8 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
16. W § 26 ust. 9 słowo: “Zarządowi” zastępuje się słowem” Burmistrzowi”.
17. W § 29 ust. 2, po słowie: “absolutorium” dodaje się słowa: “a także inne uchwały Rady i zarządzenia Burmistrza objęte zakresem nadzoru RIO,”.

18. Po § 31 dodaje się § 31a w brzmieniu:

Ҥ 31a.

1. Głosowanie imienne przeprowadza się w przypadkach przewidzianych w ustawie.

2. Głosowanie imienne odbywa się w sposób następujący: Przewodniczący Rady odczytuje kolejno nazwiska radnych z listy obecności, a każdy wezwany do głosowania radny wypowiada słowo: “za” albo “przeciw”, albo “wstrzymuję się”.

3. Liczenie głosów należy do obowiązków Wiceprzewodniczącego Rady.

4. Głosowanie imienne podlega dokładnemu zapisaniu w protokole z sesji.”.

19. W § 33 ust. 5 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
20. W § 36 skreśla się ust. 6.
21. W § 37 ust. 2 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
22. W § 38 ust. 1 przecinek zastępuje się słowem “i” oraz skreśla się słowa: “lub Zarządu”.

§ 3

W załączniku nr 4 do Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój: “Regulamin Komisji Rewizyjnej” wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 2 ust. 1 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”, skreśla się kropkę i dodaje się słowa: “i jednostek pomocniczych gminy”.
2. W § 2 ust. 2 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”, a po słowie: “organizacyjnych” skreśla się przecinek i dopisuje się słowa: “oraz jednostek pomocniczych gminy”.
3. W § 4 ust. 5 skreśla się słowa: “oraz radni będący członkami Zarządu”.
4. W § 4 ust. 6 skreśla się słowa: “oraz w przypadku wyboru w skład Zarządu”.
5. W § 7 ust. 1 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
6. W § 7 ust. 2 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
7. W § 22 ust. 1 słowa: “przewodniczący Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
8. W § 22 ust. 4 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
9. W § 23 ust. 1 słowo: “Zarządowi” zastępuje się słowem: “Burmistrzowi”.

§ 4

W Załączniku nr 5 do Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój: “Wykaz komisji Rady Miejskiej w Lądku Zdroju

wraz z ich przedmiotowym zakresem działania” w punkcie 6: Komisja Statutowa” skreśla się podpunkt 2) zaś dotychczasowe podpunkty 3) do 9) otrzymują oznaczenie: 2) do 8).

§ 5

Skreśla się w całości załącznik nr 7 do Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój: Regulamin Zarządu”.

§ 6

Dotychczasowy załącznik nr 8 do Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój, otrzymuje oznaczenie nr 7: “Regulamin nadawania honorowego obywatelstwa miasta” i wprowadza się w nim następującą zmianę:

1. w § 3 ust. 1 pkt 3) słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.

§ 7

Pozostała treść Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój nie ulega zmianie.

§ 8

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
LESŁAW BŁAŻEJ