§ 1
W załączniku do uchwały nr XX/126/2000 Rady Miejskiej w Lądku
Zdroju z dnia 27 stycznia 2000 r. zmienionej uchwałą nr XXII/135/2000 z dnia 30 marca
2000 r. oraz uchwałą nr XLV/252/01 z dnia 30 sierpnia 2001 r. – Statut Miasta i Gminy
Lądek Zdrój (Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego Nr 27 z 2000 r. poz. 427 i 428, oraz
Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego Nr 140 z 2001 r.) wprowadza się następujące
zmiany:
- 1. W § 1 ust. 1 lit. c) skreśla się słowa: “i Zarządu Miasta w Lądku Zdroju”.
- 2. W § 1 ust. 1 lit. e) skreśla się słowa: “i Zarządu Miasta w Lądku Zdroju”.
- 3. W § 1 ust. 2 skreśla się słowa: “Zarząd – Zarząd Miasta w Lądku Zdroju”.
- 4. W § 3 ust. 2 skreśla się słowa: “i nazwy miasta”.
- 5. W § 7 ust. 5 słowa: “Zarząd Miasta” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
- 6. W § 9 ust. 2 lit b) słowa: Zarząd Miasta” zastępuje się słowem
“Burmistrz”.
- 7. W § 11 ust. 2 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
- 8. W § 14 pkt 2) otrzymuje brzmienie:
“2) ustalanie wynagrodzeń Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego
działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności”.
- 9. W § 14 pkt 3) słowa: “Przewodniczącego Zarządu” zastępuje się słowem:
“Burmistrza”.
- 10. W § 14 pkt 4) słowo: “Zarządowi” zastępuje się słowem: “Burmistrzowi”.
- 11. W § 14 pkt 9) lit. a) słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem:
“Burmistrz”.
- 12. W § 14 pkt 9) lit. b) słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem
“Burmistrza”.
- 13. W § 14 pkt 9) lit. d) słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem:
“Burmistrza”.
- 14. W § 14 pkt 9) lit. i) słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem:
“Burmistrza”.
- 15. W § 14 pkt. 10) słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
- 16. W § 14 pkt 14) cyfrę “8” zastępuje się cyfrą: “7”.
- 17. W § 14 skreśla się pkt 17) i pkt 18), zaś dotychczasowe punkty od 19 do 24
otrzymują oznaczenie od 17 do 22.
- 18. W § 16 ust. 2 słowa: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
- 19. W § 16 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
“4. Przed przystąpieniem do wykonania mandatu radni składają
ślubowanie o następującej treści: “Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej
Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i
uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.
- 20. W § 17 skreśla się ust. 2, a dotychczasowe ust. 3 do 8 otrzymują oznaczenie od 2
do 7.
- 21. W § 18 skreśla się ust. 4, a dotychczasowe ust. 5 do 13 otrzymują oznaczenie od
4 do 12.
- 22. W § 18 w dotychczasowym ust. 6 skreśla się słowa: “oraz radnych będących
członkami Zarządu”.
- 23. W § 20 pkt 1) słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: ”Burmistrza”.
- 24. W § 21 ust. 5 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”
- 25. W § 22 ust. 2 słowa: “Zarząd Miasta” zastępuje się słowem:
”Burmistrz”.
- 26. W § 22 ust. 7 skreśla się słowa: “członkowie Zarządu” i następujący po
nich przecinek, a w to miejsce wpisuje się słowa: “wyznaczeni przez Burmistrza”.
- 27. W § 24 ust. 4 słowa “przewodniczącemu Zarządu” zastępuje się słowem:
“Burmistrzowi”.
- 28. W § 28 ust. 10 skreśla się słowa: “Zarząd Miasta lub”.
- 29. W § 28 ust. 11 skreśla się słowa: “lub członek Zarządu” oraz skreśla się
słowa: “ w Zarządzie”.
- 30. W § 28 dodaje się ust. 13 w brzmieniu:
“13. Naruszenie przez radnego obowiązków określonych w ust. 7, 8 i
9, powoduje odpowiedzialność regulaminową oraz utratę w danym roku prawa do diety”.
- 31. W § 29 skreśla się słowa: “i Zarządu”.
- 32. W § 29 skreśla się ust. 2, 3, 4 i 5, zaś dotychczasowe ust. 6 i 7 otrzymują
oznaczenie ust. 2 i 3.
- 33. Rozdział IV “Zarząd” otrzymuje tytuł: “Burmistrz”.
- 34. § 32 otrzymuje brzmienie:
Ҥ 32.
- 1. Burmistrz jest organem wykonawczym Gminy.
- 2. Burmistrz w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę.
- 3. Funkcji Burmistrza nie można łączyć z:
- a) funkcją wójta, burmistrza, prezydenta, lub jego zastępcy, w innej gminie,
- b) członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego,
- c) zatrudnieniem w administracji rządowej,
- d) mandatem posła lub senatora.
- 4. Do Burmistrza przepisy § 28 ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio.”
35. § 33 otrzymuje brzmienie:
Ҥ 33.
- 1. Zasady wyboru Burmistrza określa ustawa.
- 2. Kadencja Burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady Miejskiej lub
wyboru go przez Radę Miejską, i upływa z dniem upływu kadencji Rady.
- 3. Po upływie kadencji Burmistrza, pełni on swoją funkcję do czasu objęcia
obowiązków przez nowo wybranego Burmistrza.
- 4. Po upływie kadencji Burmistrza, jego zastępca pełni swoje obowiązki do czasu
objęcia obowiązków przez nowo powołanego zastępcę Burmistrza.”.
36. § 34 otrzymuje brzmienie:
Ҥ 34.
1. Wygaśnięcie mandatu Burmistrza następuje z przyczyn określonych
w ustawie.
2. W przypadku wygaśnięcia mandatu Burmistrza przed upływem
kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach określonych w ustawie.
3. Wyborów przedterminowych nie przeprowadza się, jeżeli data
wyborów miałaby przypaść w okresie 6 miesięcy przed zakończeniem kadencji
Burmistrza.
4. Wygaśnięcie mandatu Burmistrza przed upływem kadencji jest
równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy.
5. W przypadku wygaśnięcia mandatu Burmistrza przed upływem jego
kadencji, jego funkcje, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Burmistrza,
pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.”.
37. § 35 otrzymuje brzmienie:
Ҥ 35.
1. Uchwała Rady Gminy w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi
absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w
sprawie odwołania Burmistrza. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi
absolutorium Rada Miejska zapoznaje się z wnioskiem i opinią Komisji Rewizyjnej.
2. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną
większością głosów ustawowego składu Rady.
3. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie
odwołania Burmistrza z przyczyny nieudzielenia absolutorium, na sesji zwołanej nie
wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia
Burmistrzowi absolutorium.
4. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 3, Rada Miejska
zapoznaje się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady Miejskiej
o nieudzieleniu Burmistrzowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień Burmistrza.
5. Uchwałę, o której mowa w ust. 3, Rada Miejska podejmuje
bezwzględną większością ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.
6. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie
odwołania Burmistrza z przyczyny innej niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek
co najmniej Ľ ustawowego składu Rady.
7. Wniosek, o którym mowa w ust. 6, wymaga formy pisemnej i
uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.
8. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie
odwołania Burmistrza na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia
złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 6.
9. Uchwałę, o której mowa w ust. 8, Rada podejmuje większością co
najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.”.
38. § 36 otrzymuje brzmienie:
Ҥ 36.
Objęcie obowiązków przez Burmistrza następuje z chwilą złożenia
wobec Rady Miejskiej ślubowania o następującej treści: “Obejmując urząd Burmistrza
Gminy Lądek Zdrój, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi
urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców
gminy”.
39. § 37 otrzymuje brzmienie:
Ҥ 37.
1. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania Gminy
określone w ustawach, porozumieniach i umowach zawartych z innymi podmiotami.
2. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją
na zewnątrz.
3. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w
swoim imieniu swemu zastępcy lub sekretarzowi Gminy.
4. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
- 1) przygotowywanie projektów uchwał we wszystkich sprawach o których stanowi Rada,
- 2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,
- 3) wykonywanie uchwał Rady,
- 4) określanie sposobu wykonywania uchwał,
- 5) ustalanie planu wykonania budżetu, informowanie mieszkańców Gminy o założeniach
budżetu i wykorzystaniu środków budżetowych oraz o kierunkach polityki
społeczno-gospodarczej,
- 6) gospodarowanie mieniem gminnym według zasad określonych w ustawach i uchwałach
Rady,
- 7) wykonywanie budżetu Gminy,
- 8) zaciąganie zobowiązań w celu wykonania uchwał Rady i swych ustawowych kompetencji
do wysokości ustalonej corocznie przez Radę,
- 9) podejmowanie decyzji o wydatkach koniecznych a nieuwzględnionych w budżecie, w
ramach rezerw budżetowych,
- 10) decydowanie o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustalanie warunków
ugody w sprawach cywilnych,
- 11) rozpatrywanie ofert w postępowaniu o zamówienia publiczne,
- 12) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- 13) udzielanie kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych pełnomocnictwa do
zarządu mieniem tych jednostek oraz udzielanie zgody kierownikom tych jednostek na
podejmowanie czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa,
- 14) wykonywanie zadań zleconych określanych w odrębnych przepisach,
- 15) wykonywanie czynności w sprawie ochrony prawnej herbu Gminy,
- 16) przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej w terminie do 31 marca
następnego roku w przypadku sprawozdania rocznego, i do 31 sierpnia za I półrocze roku
budżetowego,
- 17) ustalanie statutów lub regulaminów gminnych jednostek organizacyjnych,
- 18) organizowanie pracy Urzędu, i prowadzenie polityki kadrowej Urzędu,
- 19) wydawanie zarządzeń porządkowych w przypadkach niecierpiących zwłoki w trybie
określonych w art. 41 ust. 2–4 ustawy o samorządzie gminnym,
- 20) wykonywanie innych czynności zastrzeżonych dla Burmistrza w przepisach prawa, a w
szczególności w art. 39 ustawy o samorządzie gminnym.
5. Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest
kierownikiem.
6. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin
Organizacyjny, nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.”.
40. W § 39 ust. 1 skreśla się słowa: “dokonanego w formie
uchwały Rady”, a przecinek zastępuje się kropką.
41. W § 40 dodaje się nowy ust. 1 w brzmieniu:
“1. Zastępca Burmistrza zatrudniany jest na podstawie powołania w
drodze zarządzenia Burmistrza.”
zaś dotychczasowe ust. 1 i 2 otrzymują oznaczenie ust. 2 i 3.
- 42. W § 40 w dotychczasowym ust. 1 słowa: “przewodniczącego Zarządu” zastępuje
się słowem: “Burmistrza”.
- 43. W § 42 ust. 1 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
- 44. W § 43 ust. 2 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
- 45. W § 43 ust. 3 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
- 46. W § 43 ust. 4 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
- 47. W § 43 ust. 10 słowa: “organów gminy” zastępuje się słowami: “Rady
Miejskiej”.
- 48. § 43 ust. 11 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”
- 49. W § 43a słowo: “Zarządowi” zastępuje się słowem: “Burmistrzowi”.
50. § 45 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem
składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia jego
zastępca samodzielnie albo wraz z inną osobą upoważnioną przez Burmistrza”.
- 51. W § 45 ust 3 słowa: “Zarząd” i “Zarządu” zastępuje się odpowiednio
słowami: “Burmistrza” i “Burmistrza”.
- 52. W § 47 ust. 7 słowo: “Zarządowi” zastępuje się słowem: “Burmistrzowi”.
- 53. W § 47b dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
- “4. Formą współpracy sołtysów i Burmistrza, są narady sołeckie, zwoływane
przez Burmistrza nie rzadziej niż raz na miesiąc”.
- 54. W § 48 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
- 55. W § 49 ust. 2 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
- 56. W § 51 ust. 2 lit. c) po słowie: “Zarządu” dodaje się słowa: “ z okresu
I, II i III kadencji”.
- 57. W § 51 ust. 2 lit. d) po słowie: “Zarządu” dodaje się słowa: “ z okresu
I, II i III kadencji”.
- 58. W § 51 ust. 2 lit. e) słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “
Burmistrza”.
- 59. W § 51 ust. 4 po słowie: “Zarządu” dodaje się słowa: “ o których mowa w
ust. 2 lit. c)”.
§ 2
W Załączniku nr 3 do Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój
“Regulamin Rady Miejskiej w Lądku Zdroju” wprowadza się następujące zmiany:
- 1. W § 6 ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie: “Na wniosek Burmistrza
Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji
Rady projekt uchwały, jeśli wpłynął on do Rady co najmniej 7 dni przed dniem
rozpoczęcia sesji Rady”.
- 2. W § 6a ust. 1 słowo : “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
- 3. W § 6a ust 4 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
- 4. W § 8 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
- 5. W § 12 ust.3 słowa: “przewodniczący Zarządu” zastępuje się słowem:
“Burmistrz”, a słowa: “wiceprzewodniczący Zarządu” zastępuje się słowami:
“zastępca Burmistrza”.
- 6. W § 12 ust. 4 skreśla się słowa: “pozostali członkowie Zarządu”.
- 7. W § 14 ust. 1 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
- 8. W § 14 skreśla się ust. 2, zaś dotychczasowy ust. 3 otrzymuje oznaczenie ust. 2.
- 9. W § 14 w dotychczasowym ust. 3 skreśla się słowa: “przewodniczący Zarządu,
członkowie Zarządu”, a w to miejsce wpisuje się słowa: “Burmistrz, jego
zastępca,”.
- 10. W § 15 ust. 2 słowa: “każdy członek Zarządu” skreśla się, a w to miejsce
wpisuje się słowa: “Burmistrz, a w razie jego nieobecności, jego zastępca”.
- 11. W § 20 a ust. 1 słowo: “Zarządowi” zastępuje się słowami: “Burmistrzowi
lub jego zastępcy”.
- 12. W § 24 ust. 1 dwukrotnie użyte słowo: “Zarządowi” zastępuje się
odpowiednio słowem: ”Burmistrzowi”.
- 13. W § 25 ust. 4 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
- 14. W § 26 ust. 1 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
- 15. W § 26 ust. 8 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
- 16. W § 26 ust. 9 słowo: “Zarządowi” zastępuje się słowem” Burmistrzowi”.
- 17. W § 29 ust. 2, po słowie: “absolutorium” dodaje się słowa: “a także inne
uchwały Rady i zarządzenia Burmistrza objęte zakresem nadzoru RIO,”.
18. Po § 31 dodaje się § 31a w brzmieniu:
Ҥ 31a.
1. Głosowanie imienne przeprowadza się w przypadkach przewidzianych w
ustawie.
2. Głosowanie imienne odbywa się w sposób następujący:
Przewodniczący Rady odczytuje kolejno nazwiska radnych z listy obecności, a każdy
wezwany do głosowania radny wypowiada słowo: “za” albo “przeciw”, albo
“wstrzymuję się”.
3. Liczenie głosów należy do obowiązków Wiceprzewodniczącego
Rady.
4. Głosowanie imienne podlega dokładnemu zapisaniu w protokole z
sesji.”.
- 19. W § 33 ust. 5 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
- 20. W § 36 skreśla się ust. 6.
- 21. W § 37 ust. 2 słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem: “Burmistrz”.
- 22. W § 38 ust. 1 przecinek zastępuje się słowem “i” oraz skreśla się słowa:
“lub Zarządu”.
§ 3
W załączniku nr 4 do Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój:
“Regulamin Komisji Rewizyjnej” wprowadza się następujące zmiany:
- 1. W § 2 ust. 1 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”,
skreśla się kropkę i dodaje się słowa: “i jednostek pomocniczych gminy”.
- 2. W § 2 ust. 2 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”, a po
słowie: “organizacyjnych” skreśla się przecinek i dopisuje się słowa: “oraz
jednostek pomocniczych gminy”.
- 3. W § 4 ust. 5 skreśla się słowa: “oraz radni będący członkami Zarządu”.
- 4. W § 4 ust. 6 skreśla się słowa: “oraz w przypadku wyboru w skład Zarządu”.
- 5. W § 7 ust. 1 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
- 6. W § 7 ust. 2 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
- 7. W § 22 ust. 1 słowa: “przewodniczący Zarządu” zastępuje się słowem:
“Burmistrz”.
- 8. W § 22 ust. 4 słowo: “Zarządu” zastępuje się słowem: “Burmistrza”.
- 9. W § 23 ust. 1 słowo: “Zarządowi” zastępuje się słowem: “Burmistrzowi”.
§ 4
W Załączniku nr 5 do Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój: “Wykaz
komisji Rady Miejskiej w Lądku Zdroju
wraz z ich przedmiotowym zakresem działania” w punkcie 6: Komisja
Statutowa” skreśla się podpunkt 2) zaś dotychczasowe podpunkty 3) do 9) otrzymują
oznaczenie: 2) do 8).
§ 5
Skreśla się w całości załącznik nr 7 do Statutu Miasta i Gminy
Lądek Zdrój: Regulamin Zarządu”.
§ 6
Dotychczasowy załącznik nr 8 do Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój,
otrzymuje oznaczenie nr 7: “Regulamin nadawania honorowego obywatelstwa miasta” i
wprowadza się w nim następującą zmianę:
1. w § 3 ust. 1 pkt 3) słowo: “Zarząd” zastępuje się słowem:
“Burmistrz”.
§ 7
Pozostała treść Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój nie ulega
zmianie.
§ 8
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w
Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
- PRZEWODNICZĄCY
- RADY MIEJSKIEJ
- LESŁAW BŁAŻEJ