3334

UCHWAŁA RADY POWIATU LUBAŃSKIEGO

z dnia 10 października 2002 r.

w sprawie zasad wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy i za wysługę lat oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokości, szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego

Działając na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz art. 30 ust. 6 i art. 54 ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późn. zm.), zwanej dalej “Kartą Nauczyciela” oraz przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 maja 2000 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, sposobu obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową, wykazu stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego, ogólnych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego, wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę przyznania dodatku za warunki pracy oraz szczególnych przypadków zaliczania okresów zatrudnienia i innych okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat (Dz. U. Nr 39, poz. 455 z późn. zm.), zwanym dalej “rozporządzeniem”, Rada Powiatu Lubańskiego uchwala, co następuje:

§ 1

Ustala się regulamin określający wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy i za wysługę lat oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały.

§ 2

Tracą moc:

1) Uchwała nr XXXI/152/2000 Rady Powiatu Lubańskiego z dnia 28 września 2000 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy i za wysługę lat oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokości, szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.

2) Uchwała nr XXXIV/171/2000 Rady Powiatu Lubańskiego z dnia 21 grudnia 2000 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXXI/152/2000 z dnia 28 września 2000 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy i za wysługę lat oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokości, szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.

3) Uchwała nr XLI/203/2001 Rady Powiatu Lubańskiego z dnia 28 sierpnia 2001 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXXI/152/2000 z dnia 28 września 2000 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy i za wysługę lat oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokości, szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.

4) Uchwała nr XLI/216/2001 Rady Powiatu Lubańskiego z dnia 28 sierpnia 2001 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXXI/152/2000 z dnia 28 września 2000 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy i za wysługę lat oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokości, szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.

5) Uchwała nr XLV/232/2001 Rady Powiatu Lubańskiego z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXXI/152/2000 z dnia 28 września 2000 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy i za wysługę lat oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokości, szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.

6) Uchwała nr LIV/295/2002 Rady Powiatu Lubańskiego z dnia 3 października 2002 r. w sprawie zasad wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy i za wysługę lat oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokości, szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Lubańskiego.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY POWIATU
JAN SMRECZYŃSKI

Załącznik do uchwały Rady Powiatu Lubańskiego z dnia 10 października 2002 r. (poz. 3334)

REGULAMIN

określający wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy i za wysługę lat oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego

§ 1

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

1) szkole – należy przez to rozumieć przedszkole, szkołę lub placówkę albo zespół szkół lub placówek, dla której organem prowadzącym jest Powiat Lubański,
2) dyrektorze lub wicedyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora lub wicedyrektora jednostki, o której mowa w pkt 1,
3) roku szkolnym – należy przez to rozumieć okres pracy szkoły od 1 września danego roku do 31 sierpnia roku następnego,
4) klasie – należy przez to rozumieć także oddział lub grupę,
5) uczniu – należy przez to rozumieć także wychowanka,
6) tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin – należy przez to rozumieć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin, o którym mowa w § 1 ust. 1 rozporządzenia.

Dodatek motywacyjny

§ 2

Przy przyznawaniu nauczycielom dodatku motywacyjnego bierze się pod uwagę:

1) szczegółowe osiągnięcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze:

a) pracę z uczniem zdolnym: ukierunkowanie do pogłębienia zagadnień przedmiotowych (dodatkowe prace, zadania, zróżnicowane formy sprawdzania osiągnięć tych uczniów),
b) pracę z uczniem mającym trudności: formy pomocy i rodzaj udzielanych porad (w czasie pozalekcyjnym),
c) osiągane wyniki nauczania ustalone na podstawie badań narzędziami pomiaru dydaktycznego lub sprawdzianami opracowanymi w zespole przedmiotowym,
d) doprowadzenie ucznia (uczniów) do sukcesów naukowych, sportowych, artystycznych w skali między- szkolnej (olimpiady, konkursy, rozgrywki, zawody, koncerty),
e) udokumentowanie osiągnięć w pracy z uczniem: osiągnięcie sukcesów przez ucznia w skali województwa (okręgu) i kraju (etap centralny),

2) jakość świadczonej pracy:

a) planowanie pracy:
– rozkłady materiału nauczania,
– plan wychowawczy klasy uwzględniający program wychowawczy szkoły (placówki),
b) organizację procesu lekcyjnego, dobór metod i środków dydaktycznych (np. na podstawie hospitacji, ankietowania itd.),
c) ocenianie osiągnięć uczniów zgodnie z WSO; analizę wyników uczenia się uczniów (wspólnie z rodzicami i uczniami) w celu właściwego zaplanowania dalszych działań edukacyjnych ucznia: stosowanie pomiaru dydaktycznego,
d) przeprowadzenie ewaluacji procesu nauczania i uczenia się (zbieranie informacji zwrotnej od uczniów),
e) troskę o klasy i pracownie, wkład pracy w jej urządzanie, wzbogacenie w pomoce dydaktyczne,
f) przestrzeganie dyscypliny pracy (punktualność, rzetelne pełnienie dyżurów),
g) realizację zarządzeń dyrektora szkoły (m.in. właściwy przepływ informacji między nauczycielem – uczniem – rodzicem),
h) innowacyjność w działaniu pedagogicznym,
i) upowszechnianie osiągnięć nauczyciela, a tym samym prezentowanie dorobku szkoły w środowisku,

3) wzorowe wypełnianie obowiązków wynikających z zajmowanego stanowiska kierowniczego – zgodnie z art. 39 ustawy o systemie oświaty, a ponadto:

a) uzyskiwanie bardzo dobrych efektów w organizacji pracy placówki,
b) zapewnienie skuteczności oddziaływań dydaktycznych i wychowawczo-opiekuńczych,
c) tworzenie w szkole (placówce) przyjaznej atmosfery sprzyjającej rozwojowi młodzieży,
d) wykazywanie dbałości o mienie placówki i gospodarne nim zarządzanie,
e) prowadzenie racjonalnej polityki kadrowej,
f) inicjowanie doskonalenia zawodowego (nauczycieli, pracowników szkoły i własnego),
g) nawiązywanie kontaktów z placówkami oświatowymi w celu podnoszenia jakości oferty dydaktyczno- -wychowawczej,
h) organizowania współpracy między szkołami powiatowymi,
i) preferowanie rozwiązań innowacyjnych tworzących indywidualny charakter szkoły (placówki),
j) pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych i świadczeń na rzecz szkoły w ramach obowiązujących przepisów,
k) realizowanie założeń polityki oświatowej organu prowadzącego,

4) co najmniej dobrą ocenę pracy,

5) zaangażowanie w przygotowanie i realizację zajęć oraz czynności wynikających z zadań statutowych szkoły oraz związanych z samokształceniem i doskonaleniem zawodowym:

a) realizację programu wychowawczego szkoły, a także zamierzeń ujętych w planie wychowawczym klasy – imprezy klasowe, wycieczki, zielone szkoły, wyjścia do kina, teatru, muzeum, udział klasy w życiu szkoły (czas poświęcony wychowankom poza lekcjami),
b) współpracę z rodzicami:
– rozpoznawanie warunków rodzinnych uczniów, rozwiązywanie konfliktów,
– pozyskiwanie rodziców do współpracy ze szkołą, włączenie rodziców w tworzenie autonomii i “charakteru” szkoły otwartej,
c) opiekę nad organizacjami szkolnymi,
d) systematyczne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego:
– aktualizowanie swojej wiedzy z przedmiotu (warsztaty, kursy, studia podyplomowe),
– szkolne i wyjazdowe warsztaty, kursy, studia podyplomowe – inne,
e) pracę w stałych zespołach lub komisjach rady pedagogicznej (zgodnie z regulaminem),
f) dodatkowe funkcje pełnione przez nauczycieli:
– przewodniczący zespołu przedmiotowego,
– opiekun samorządu,
– inne,
g) organizację imprez szkolnych i powiatowych: konkursów, spotkań itp. (wychodzenie ze swoją działalnością poza środowisko szkolne),
h) dzielenie się doświadczeniem zawodowym z innymi:
– opieka nad praktykantem (studentem),
– prowadzenie lekcji koleżeńskich,
i) dodatkowe czynności zlecane doraźnie przez dyrektora szkoły, np. inwentaryzacja, praca podczas wakacji itp.,
j) aktywny udział w pracach rady pedagogicznej: obecności, przygotowanie materiałów, prowadzenie warsztatów szkoleniowych itp.”.

§ 3

1. Ustala się pulę środków na dodatki motywacyjne w wysokości od 1 do 3% wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli.

2. Dodatek motywacyjny dla nauczyciela nie może być wyższy niż 50% jego wynagrodzenia zasadniczego.

3. Dodatek motywacyjny przyznaje się na czas określony, nie krótszy niż 1 semestr i nie dłuższy niż jeden rok szkolny.

4. Wysokość dodatku motywacyjnego dla nauczyciela i okres na jaki się go przyznaje (spełniając warunki, o których mowa w § 2) ustala dyrektor zgodnie z ust. 2, 3 i 6.

5. Wysokość dodatku motywacyjnego dla dyrektorów i okres na jaki się go przyznaje (spełniając warunki, o których mowa w § 2) ustala organ prowadzący zgodnie z ust. 3 i 6 w granicach określonych w tabeli nr 1:

Tabela nr 1

Lp.

Stanowisko / placówka

Dodatek motywacyjny (w złotych)

1

2

3

1.

Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Lubaniu

100–600

2.

Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Lubaniu

100–600

3.

Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. KZL w Lubaniu

100–600

4.

Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. A. Mickiewicza

100–600

cd. tabeli

1

2

3

5.

Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Biedrzykowicach

100–600

6.

Dyrektor Zespołu Szkół Gimnazjalnych i Ponadgimnazjalnych

100–600

7.

Dyrektor Domu Wczasów Dziecięcych w Świeradowie Zdroju

100–600

8.

Dyrektor Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Smolniku

100–600

9.

Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Lubaniu

100–600

10.

Dyrektor Świetlicy dla Młodzieży Dojeżdżającej w Lubaniu

100–600

11.

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lubaniu

100–600

12.

Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury w Lubaniu

100–600

13.

Dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej 1 stopnia w Lubaniu

100–600

14.

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacyjnego w Lubaniu

100–600

15.

Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Świeradowie Zdroju

100–600

6. Dodatek wypłacany jest w terminie wypłaty wynagrodzenia.

Dodatek funkcyjny

§ 4

1. Nauczycielowi, któremu powierzono stanowisko kierownicze przysługuje dodatek funkcyjny wg tabeli nr 2:

Tabela nr 2

Lp.

Stanowisko

Dodatek funkcyjny (w złotych)

1.

Szkoły wszystkich typów:
– dyrektor szkoły liczącej do 12 oddziałów
– dyrektor szkoły liczącej od 13 do 21 oddziałów
– dyrektor szkoły liczącej od 22 oddziałów i więcej
 
300– 700
400– 900
550–1000

2.

Dyrektor Domu Wczasów Dziecięcych

350– 600

3.

Dyrektor Ośrodka Szkolno-Wychowawczego

400– 700

4.

Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego

400– 700

5.

Dyrektor Świetlicy dla Młodzieży Dojeżdżającej

140– 250

6.

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

200– 400

7.

Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury

280– 550

8.

Dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia

350– 500

9.

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacyjnego

350– 500

2. Dodatek funkcyjny:

1) dla wicedyrektora oraz kierownika biblioteki pedagogicznej – wynosi nie więcej niż 60% dodatku funkcyjnego w granicach stawek określonych w tabeli nr 2,

2) dla kierownika internatu, kierownika warsztatów szkolnych, kierownika laboratorium praktycznej nauki zawodu, kierownika szkolenia praktycznego – wynosi nie więcej niż 40% dodatku funkcyjnego w granicach stawek określonych w tabeli nr 2,

3) dla innych stanowisk kierowniczych określonych w statucie szkoły – wynosi nie więcej niż 20% dodatku funkcyjnego w granicach stawek określonych w tabeli nr 2.

3. Dodatek funkcyjny przysługuje także nauczycielom, którym powierzono obowiązki kierownicze w zastępstwie.

4. Wysokość dodatku funkcyjnego, o którym mowa w ust. 1 i 2, uwzględniając wielkość szkoły, liczbę uczniów i oddziałów, złożoność zadań wynikających z zajmowanego stanowiska, liczbę stanowisk kierowniczych w szkole, wyniki pracy szkoły oraz warunki lokalowe, środowiskowe i społeczne, w jakich szkoła funkcjonuje, ustala:

1) dla dyrektora organ prowadzący, a

2) dla stanowisk kierowniczych, o których mowa w ust. 2 – dyrektor szkoły.

§ 5

1. Nauczycielom realizującym dodatkowe zadania oraz zajęcia przysługuje dodatek funkcyjny, z tym że nauczycielowi któremu powierzono:

1) wychowawstwo klasy – w wysokości od 1 do 3%,
2) funkcję doradcy metodycznego – w wysokości od 1 do 4%,
3) funkcję nauczyciela konsultanta – w wysokości od 1 do 4%,
4) funkcję opiekuna stażu – w wysokości od 2 do 5% średniego wynagrodzenia nauczyciela stażysty, o którym mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela,
5) dodatek bibliotekarza ustala się według dotychczasowych zasad,
6) funkcję doradcy metodycznego w Powiatowym Centrum Edukacyjnym – w wysokości 300–500 zł,
7) dodatek bibliotekarza biblioteki pedagogicznej w wysokości 80–150 zł.

2. Wysokość dodatku funkcyjnego, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając zakres i złożoność zadań oraz warunki ich realizacji, ustala dyrektor, a dyrektorowi organ prowadzący.

3. Dodatek dla opiekuna stażu przysługuje za każdego nauczyciela odbywającego staż, a za wychowawstwo klasy za każdą klasę niezależnie od wymiaru czasu pracy.

§ 6

1. Prawo do dodatku funkcyjnego, o którym mowa w § 4 ust. 1 i 2 oraz w § 5 ust. 1, powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło powierzenie stanowiska kierowniczego, wychowawstwa lub funkcji, a jeżeli powierzenie to nastąpiło pierwszego dnia miesiąca – od tego dnia.

2. Dodatki funkcyjne, o których mowa w ust. 1, nie przysługują w okresie nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy, w okresie urlopu dla poratowania zdrowia, w okresach za które nie przysługuje wynagrodzenie zasadnicze oraz od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nauczyciel zaprzestał pełnienia stanowiska, wychowawstwa lub funkcji z innych powodów, a jeżeli zaprzestanie tego pełnienia nastąpiło pierwszego dnia miesiąca – od tego dnia.

3. W przypadku długotrwałej choroby dyrektora (niezdolność, o której mowa trwa dłużej niż 35 dni) osobie pełniącej czasowo obowiązki dyrektora wysokość dodatku funkcyjnego ustala organ prowadzący.

4. Otrzymywanie dodatku, o którym mowa w § 4 ust. 1 i 2, nie wyłącza prawa do otrzymywania dodatku, o którym mowa w § 5 ust. 1.

5. Wysokość dodatków funkcyjnych, o których mowa w § 4 i § 5 przyznaje się na czas określony nie krótszy niż jeden semestr i nie dłuższy niż rok szkolny.

6. Dodatek funkcyjny wypłaca się z góry, w terminie wypłaty wynagrodzenia.

Dodatek za warunki pracy

§ 7

1. Nauczycielom przysługuje dodatek za warunki pracy z tytułu pracy w trudnych warunkach, określonych w § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2000 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, sposobu obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową, wykazu stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego, ogólnych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego, wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę przyznania dodatku za warunki pracy oraz szczególnych przypadków zaliczania okresów zatrudnienia i innych okresów uprawniających do dodatku za wysługę (Dz. U. Nr 39/2000, poz. 455).

2. Nauczycielom przysługuje dodatek za uciążliwe warunki pracy wymienione w § 6 pkt 2–14 rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, pod warunkiem określenia rodzaju i stopnia niepełnosprawności na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 26 stycznia 1998 r. w sprawie stanów zdrowia oraz szczegółowych zasad, warunków i trybu wydawania zaświadczeń będących podstawą uzyskania zasiłku pielęgnacyjnego dla dziecka (Dz. U. Nr 15/98, poz. 70) oraz określone w § 7.1 pkt 2 i w § 7.2 rozporządzenia MEN, o którym mowa w ustępie 1 niniejszego paragrafu.

3. Ustala się następujące dodatki za warunki pracy:

1) Dodatek za trudne warunki pracy:
a) 7,5% w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej wynagrodzenia zasadniczego,
b) 10% w Domu wczasów Dziecięcych wynagrodzenia zasadniczego,
c) 15% dla nauczycieli SOSW, ZSSp, OSW wynagrodzenia zasadniczego,
d) 20% dla wychowawców SOSW, ZSSp, OSW wynagrodzenia zasadniczego.
2) Dodatek za uciążliwe warunki pracy – 30% wynagrodzenia zasadniczego.
3) W razie zbiegu prawa do dodatku za trudne lub uciążliwe warunki oraz w porze nocnej – przysługują obydwa dodatki.
4. Dodatki wypłaca się za czas efektywnie przepracowany i proporcjonalnie do obowiązującego nauczycieli pensum godzin realizowanego w tych warunkach.

§ 8

Dodatek za warunki pracy wypłaca się z dołu.

Dodatek za wysługę lat

§ 9

1. Nauczycielom przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy, wypłacany w okresach miesięcznych poczynając od czwartego roku pracy, z tym że dodatek ten nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego.

2. Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy, w których stosunek pracy został rozwiązany lub wygasł, bez względu na sposób ustania stosunku pracy (zakończone okresy zatrudnienia).

3. Nauczycielowi pozostającemu jednocześnie w więcej niż w jednym stosunku pracy okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5. Do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatku za wysługę lat nie wlicza się okresy pracy w innym zakładzie pracy, w którym pracownik jest lub był jednocześnie zatrudniony. Do okresu dodatkowego zatrudnienia nie- podlegają zaliczeniu okresy podstawowego zatrudnienia.

4. Nauczycielowi zatrudnionemu jednocześnie w kilku szkołach w wymiarze łącznie nie przekraczającym obowiązującego nauczyciela wymiaru zajęć, do okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat w każdej ze szkół zalicza się okresy zatrudnienia, o których mowa w ust. 2.

5. Nauczycielowi mianowanemu lub dyplomowanemu, który przeszedł do pracy w urzędzie administracji rządowej, kuratorium oświaty. Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, okręgowej komisji egzaminacyjnej, w specjalistycznej jednostce nadzoru oraz w organach sprawujących nadzór nad zakładami poprawczymi, schroniskami dla nieletnich i ośrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi na stanowisko wymagające kwalifikacji pedagogicznych, do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat zalicza się okresy zatrudniania w szkole, w której nauczyciel otrzymał urlop bezpłatny na czas zajmowania tego stanowiska.

6. Do okresów pracy wymaganych do nabycia prawa do dodatku za wysługę lat zalicza się okresy pracy wykonywanej w wymiarze nie niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć (czasu pracy) oraz okresy pracy, o których mowa w art. 22 ust. 3 Karty Nauczyciela.

7. Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się także inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawienia pracownicze.

8. Dodatek za wysługę lat przysługuje:

1) począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym nauczyciel nabył prawo do dodatku lub wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca,

2) za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub wyższej stawki nastąpiło od pierwszego dnia miesiąca.

9. Dodatek za wysługę lat wypłaca się z góry, w terminie wypłaty wynagrodzenia.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-9/33/02 z dnia 8 listopada 2002 r. stwierdzono nieważność § 9).

Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw

§ 10

1. Przez godzinę ponadwymiarową rozumie się przydzieloną nauczycielowi godzinę zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych przydzielonych nauczycielowi.

2. Wynagrodzenie za jedna godzinę ponadwymiarową nauczyciela ustala się dzieląc przyznaną nauczycielowi stawkę wynagrodzenia zasadniczego łącznie z dodatkiem za warunki pracy, przez miesięczną liczbę godzin tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin, ustalonego dla rodzaju zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych realizowanych w ramach godzin ponadwymiarowych.

3. Wynagrodzenie za jedną godzinę doraźnego zastępstwa ustala się z zastrzeżeniem ust. 4, w sposób określony w ust. 2.

4. Dla nauczycieli realizujących tygodniowy wymiar godzin ustalony na podstawie art. 42 ust. 4a Karty Nauczyciela wynagrodzenie za jedną godzinę doraźnego zastępstwa ustala się dzieląc przyznaną nauczycielowi stawkę wynagrodzenia zasadniczego (łącznie z dodatkiem za warunki pracy, jeżeli praca w tej godzinie została zrealizowana w warunkach uprawniających do dodatku) przez miesięczną liczbę godzin realizowanego wymiaru godzin.

5. Miesięczną liczbę godzin obowiązkowego lub realizowanego wymiaru godzin nauczyciela, o której mowa w ust. 2 i 4, uzyskuje się mnożąc odpowiedni wymiar godzin przez 4,16 z zaokrągleniem do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do 0,5 godziny pomija się, a co najmniej 0,5 godziny liczy się za pełną godzinę.

6. Opiekunom oddziałów w czasie trwania “zielonych szkół” przyznaje się dodatkowo 4 godz. ponadwymiarowe za każdy dzień trwania turnusu.

7. Za zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze, wykonane w dniu wolnym od pracy, nauczyciel otrzymuje inny dzień wolny od pracy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach zamiast dnia wolnego wynagrodzenie w wysokości 4 godzin ponadwymiarowych.

8. Nauczycielom zatrudnionym w szkołach, w których praca odbywa się we wszystkie dni tygodnia, którzy realizują zajęcia w dniu wolnym od pracy i nie otrzymują za ten dzień innego dnia wolnego od pracy, przysługuje odrębne wynagrodzenie za wszystkie godziny efektywnie przepracowane w tym dniu, płatne jak za godziny ponadwymiarowe.

9. Za pracę w święto, przypadające poza dwoma dniami w tygodniu wolnym od pracy, nauczyciel otrzymuje inny dzień wolny od pracy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach zamiast dnia wolnego wynagrodzenie ze 100% dodatkiem.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-9/33/02 z dnia 8 listopada 2002 r. stwierdzono nieważność § 10 ust. 1 i 9 załącznika).

§ 11

1. Wynagrodzenie za godziny, o których mowa w § 10, przysługuje za godziny faktycznie zrealizowane.

2. Dla ustalenia wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w tygodniach, w których przypadają dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy nauczyciela, lub dni ustawowo wolne od pracy, oraz w tygodniach, w których zajęcia rozpoczynają się lub kończą w środku tygodnia – za podstawę ustalenia godzin ponadwymiarowych przyjmuje się obowiązkowy tygodniowy wymiar zajęć określony w art. 42 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela pomniejszony o 1/5 tego wymiaru, odpowiednio V* gdy dla nauczyciela ustalono czterodniowy tydzień pracy, za każdy dzień usprawiedliwionej nieobecności w pracy lub dzień ustawowo wolny od pracy. Liczba godzin ponadwymiarowych, za które przysługuje wynagrodzenie w takim tygodniu nie może być jednak większa niż liczba godzin zaplanowanych w tygodniowym rozkładzie zajęć.

3. Godziny ponadwymiarowe przypadające w dniach, w których nauczyciel nie mógł ich zrealizować z przyczyn leżących po stronie pracodawcy w szczególności w związku z:

1) zawieszeniem zajęć z powodu klęsk żywiołowych lub epidemii,
2) wyjazdem dzieci na wycieczki lub imprezy,
3) chorobą dziecka nauczanego indywidualnie trwająca nie dłużej niż tydzień – traktuje się jako godziny odbyte.

§ 12

Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw wypłaca się z dołu.

Nagrody ze specjalnego funduszu nagród

§ 13

1. Środki na nagrody w ramach specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli w wysokości 1% planowanych środków na wynagrodzenia osobowe nauczycieli dzieli się w sposób następujący:

1) 70% środków funduszu przeznacza się na nagrody dyrektora dla nauczycieli,

2) 30% środków funduszu przeznacza się na nagrody organu prowadzącego, zwane Nagrodą Starosty, dla dyrektorów szkół i placówek.

2. Nagrody ze specjalnego funduszu nagród mają charakter uznaniowy.

3. Przyznanie nauczycielowi nagrody uzależnione jest od osiągnięć dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczych, a w szczególności za osiągnięcia w olimpiadach i konkursach przedmiotowych na szczeblu rejonu, województwa i ogólnopolskim, oraz otrzymania w danym roku szkolnym lub roku szkolnym poprzedzającym rok przyznania nagrody dodatku motywacyjnego przez co najmniej jeden semestr.

4. Nagrody nauczycielom przyznają:

1) ze środków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 – dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców,

2) ze środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 – Starosta.

5. Środki funduszu, o którym mowa w § 13.1. pkt 2, przeznacza się na Nagrody Starosty.

6. Nagrody, o których mowa w § 13 są przyznawane z okazji Dnia Edukacji Narodowej.

W uzasadnionych przypadkach dyrektor za zgoda organu prowadzącego może przyznać nauczycielowi nagrodę w innym czasie. Nagrodę w innym czasie może również przyznać Starosta.

7. Z wnioskiem o Nagrodę Starosty występują:

– w stosunku do dyrektorów szkół i placówek – Naczelnik Wydziału Infrastruktury Społecznej Starostwa Powiatowego w Lubaniu po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

– w stosunku do wicedyrektorów, kierowników i nauczycieli – dyrektorzy szkół i placówek.

8. Wnioski o Nagrodę Starosty sporządza się na formularzu stanowiącym wzór nr 1 do regulaminu. Wnioski, po spełnieniu wymogów formalnych, są rejestrowane w Wydziale Infrastruktury Społecznej Starostwa Powiatowego w Lubaniu pod kolejnym numerem.

Wniosek powinien zawierać:

– dane osobowe: imię i nazwisko, miejsce pracy, stanowisko, staż pracy, wykształcenie, przedmiot nauczania,
– datę ostatniej oceny,
– merytoryczne uzasadnienie wniosku,
– opinię rady pedagogicznej + wyciąg z protokołu posiedzenia Rady Pedagogicznej opiniującej wniosek o Nagrodę Starosty,
– załączoną merytoryczną opinię związku zawodowego reprezentującego kandydata do nagrody.

9. Termin składania wniosków o nagrody do dnia 30 czerwca.

§ 14

Nagroda ze specjalnego funduszu nagród może być przyznana nauczycielowi po przepracowaniu w szkole co najmniej 1 rok.

Dodatek mieszkaniowy

§ 15

1. Nauczycielowi zatrudnionemu w szkołach i placówkach oświatowych na terenie wiejskim oraz w mieście liczącym do 5.000 mieszkańców w wymiarze nie niższym niż połowa tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin posiadającemu kwalifikacje wymagane do zajmowanego stanowiska nauczyciela, przysługuje nauczycielski dodatek mieszkaniowy.

2. Wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego, w zależności od liczby osób w rodzinie uprawnionego nauczyciela, wynosi miesięcznie:

1) przy jednej osobie w rodzinie – 1%,
2) przy dwóch osobach w rodzinie – 2%,
3) przy trzech i więcej osobach w rodzinie – 3% średniego wynagrodzenia nauczyciela stażysty, o którym mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela.

3. Do członków rodziny, o której mowa w ust. 2, zalicza się nauczyciela oraz wspólnie z nim zamieszkujących: współmałżonka oraz dzieci i rodziców pozostających na jego wyłącznym utrzymaniu.

4. Nauczycielowi i jego współmałżonkowi, będącemu także nauczycielem, stale z nim zamieszkującemu, przysługuje tylko jeden dodatek mieszkaniowy, w wysokości określonej w ust. 2. Małżonkowie wspólnie określają pracodawcę, który będzie im wypłacał ten dodatek.

5. Nauczycielski dodatek mieszkaniowy przyznaje się na wniosek nauczyciela, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w ust. 4, na ich wspólny wniosek.

Nauczycielowi dodatek przyznaje dyrektor, a dyrektorowi – organ prowadzący.

6. Nauczycielski dodatek mieszkaniowy przysługuje nauczycielowi od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nauczyciel złożył wniosek o jego przyznanie.

7. Nauczycielski dodatek mieszkaniowy przysługuje w okresie wykonywania pracy, a także w okresie:

1) nie świadczenia pracy, za które przysługuje wynagrodzenie,
2) pobierania zasiłku z ubezpieczenia społecznego,
3) odbywania zasadniczej służby wojskowej, przeszkolenia wojskowego, okresowej służby wojskowej; w przypadku jednak, gdy z nauczycielem powołanym do służby zawarta była umowa o pracę na czas określony, dodatek wypłaca się nie dłużej niż do końca okresu, na który umowa ta była zawarta,
4) korzystania z urlopu wychowawczego.

Załącznik do regulaminu Rady Powiatu Lubańskiego z dnia 10 października 2002 r. (poz. 3334)

Wzór nr 1

WNIOSEK

o przyznanie Nagrody Starosty Lubańskiego

Imię i nazwisko: .....................................................................................................................................

Miejsce pracy: .......................................................................................................................................

Stanowisko: ..........................................................................................................................................

Staż pracy: ...........................................................................................................................................

Wykształcenie: ......................................................................................................................................

Nauczany przedmiot: ..............................................................................................................................

Ostatnia ocena i data jej dokonania: .........................................................................................................

Uzasadnienie:

..................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

Opinia rady pedagogicznej

.....................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................