3291

UCHWAŁA RADY MIASTA PIECHOWICE

z dnia 9 października 2002 r.

w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 2 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 19 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747), w związku z art. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłoszeniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 z późn. zm.) Rada Miasta uchwala, co następuje:

§ 1

Zatwierdza się regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez Zakład Usług Komunalnych, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Piechowice.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIASTA
JAN GASZ

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miasta Piechowice z dnia 9 października 2002 r. (poz. 3291)

REGULAMIN

DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 1

Niniejszy regulamin określa prawa i obowiązki Zakładu Usług Komunalnych w Piechowicach, zwanego dalej Zakładem oraz odbiorców usług wodociągowo-kanalizacyjnych świadczonych przez ten zakład, zwanych dalej Odbiorcami, wynikające z ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 74) oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy, w tym:

1) minimalny poziom usług świadczonych przez Zakład w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
2) warunki i tryb zawierania umów z Odbiorcami usług,
3) sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach,
4) warunki przyłączenia do sieci,
5) techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług wodociagowo-kanalizacyjnych,
6) sposoby postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków,
7) standardy obsługi odbiorców, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków,
8) sposoby postępowania w przypadku niedotrzymania warunków umownych przez Odbiorcę usług.

R o z d z i a ł 2

Minimalny poziom usług świadczonych przez zakład wodociągowo-kanalizacyjny oraz prawa i obowiązki Zakładu i Odbiorcy

§ 2

Zakład, zgodnie z przepisami ustawy ma obowiązek:

1) zapewnić zdolności dostawcze przyłącza wody umożliwiające dostawę wody w ilości określonej w umowie przy ciśnieniu nie mniejszym niż 0,2 MPc. na poziomie terenu w miejscu połączenia przyłącza z siecią wodociągową,

2) dostarczać wodę o jakości spełniającej wymagania stawiane wodzie przeznaczonej do spożycia przez ludzi, określone w obowiązujących przepisach,

3) utrzymywać przepustowość urządzeń kanalizacyjnych zapewniającą odprowadzenie ilości ścieków, ustalonej w umowie zawartej z Odbiorcą,

4) określić, na podstawie obowiązujących przepisów, parametry charakteryzujące jakość ścieków dostarczanych przez Odbiorcę usług oraz prowadzić ich kontrolę,

5) zapewnić ciągłość i niezawodność dostaw wody oraz odprowadzania ścieków,

6) wydawać warunki techniczne podłączenia instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej do sieci będących w posiadaniu Zakładu oraz uzgodnić dokumentację techniczną wykonaną na podstawie tych warunków.

§ 3

Odbiorcy usług zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób niepowodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez zakład wodociągowo-kanalizacyjny oraz nieutrudniający działalności zakładu, a w szczególności:

1) utrzymania instalacji wodociągowych i przyłączy w stanie technicznym uniemożliwiającym wtórne zanieczyszczenie wody w wyniku wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego,

2) spełnienia warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, wymagań co do ich jakości, sposobów realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych określonych w rozporządzeniu Ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej oraz w innych aktach prawnych,

3) zabezpieczenia instalacji i przyłączy przed cofnięciem się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,

4) natychmiastowego powiadamiania Zakładu o zmianach ilości i jakości odprowadzanych ścieków,

5) niezmieniania, bez uzgodnień z Zakładem uzyskanych warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,

6) utrzymania pomieszczeń w których zainstalowany jest wodomierz lub urządzenie pomiarowe w stanie uniemożliwiającym jego uszkodzenie i oddziaływania zakłócające jego prawidłowe działanie oraz zabezpieczenia pomieszczenia przed dostępem osób nieuprawnionych,

7) utrzymywania przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych w stanie niepowodującym pogorszenia warunków eksploatacji sieci,

8) użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób niepowodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej,

9) informowania Zakładu o własnych ujęciach wody oraz instalacjach zasilanych z tych ujęć, w sposób umożliwiający ustalenie, czy mogą one oddziaływać na instalacje zasilane w sieci eksploatowanej przez Zakład oraz ustalanie ilości ścieków odprowadzanych do kanalizacji,

10) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej i przyłącza kanalizacyjnego wyłącznie w celach i na warunkach określonych w umowie o przyłączeniu do sieci,

11) umożliwienia upoważnionym przedstawicielom Zakładu, po okazaniu stosownych dokumentów, wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu.

R o z d z i a ł 3

Szczególne warunki i tryb zawierania umów z Odbiorcami usług

§ 4

Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między Zakładem, a Odbiorcą usług.

§ 5

Zakład jest obowiązany do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy.

§ 6

1. Umowa zawiera w szczególności postanowienia dotyczące:

1) ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia,
2) sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń,
3) praw i obowiązków stron umowy,
4) procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,
5) dokumentów upoważniających do wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń Odbiorcy usług,
6) okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.

2. Dokumenty, o których mowa w § 3 pkt 11, stanowią delegacja i upoważnienie podpisane przez kierownika zakładu wodociągowo-kanalizacyjnego określające czynności, których wykonanie wymaga wstępu na teren nieruchomości odbiorcy usług, w szczególności obejmujące: dokonanie odczytu i sprawdzenie prawidłowości działania urządzenia pomiarowego i wodomierza głównego lub wodomierzy w lokalach, wykonanie prac konserwacyjno- -remontowych oraz kontrolę korzystania z usług zgodnie z warunkami regulaminu.

§ 7

Umowa, może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z obiektu budowlanego, do którego ma być dostarczana woda lub z którego mają być odprowadzane ścieki, albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

§ 8

Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi umowa zawierana jest z właścicielem budynku lub z zarządcą nieruchomości wspólnej.

§ 9

Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego Zakład zawiera umowy na rozliczanie opłat za wodę i ścieki z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli:

1) we wszystkich lokalach są zainstalowane wodomierze w sposób uzgodniony z zakładem wodociągowo-kanalizacyjnym,

2) zainstalowane wodomierze spełniają wymagania Polskich Norm oraz wymagania uzgodnione z Zakładem odnośnie ich typu,

3) możliwy jest odczyt wskazań wodomierzy,

4) wnioskodawca i Zakład ustalili sposób rozliczeń różnicy wskazań między wodomierzem głównym, a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania,

5) został uzgodniony sposób przerwania dostarczania wody do lokalu bez zakłóceń dostaw wody w pozostałych lokalach.

§ 10

Podpisanie umowy o dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, w związku z przyłączeniem do sieci, następuje po podpisaniu przez strony protokółów z prób i odbiorów wykonanych w ramach realizacji przyłączy, prac budowlano-montażowych.

§ 11

Miejscem dostarczania wody (miejscem wydania rzeczy w rozumieniu Kodeksu cywilnego) jest zawór za wodomierzem głównym w przypadku dostawy wody oraz pierwsza studzienka, licząc od strony budynku, w przypadku odbioru ścieków.

§ 12

W przypadku zmiany Odbiorcy usług, następuje wygaśnięcie umowy zawartej z dotychczasowym Odbiorcą, z chwilą pisemnego powiadomienia Zakładu o zmianie Odbiorcy. Do czasu pisemnego wskazania następcy prawnego obowiązek ponoszenia opłaty za wodę i ścieki obciąża Odbiorcę.

§ 13

Integralną część umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków stanowi załącznik, składany przez Odbiorcę usług przy zawieraniu umowy i aktualizowany każdorazowo po zmianie warunków korzystania z usług, określający charakterystykę zużycia wody oraz rodzaj, ilość, a w przypadku przemysłowych odbiorców usług, również jakość odprowadzanych ścieków.

R o z d z i a ł 4

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach

§ 14

Podstawowe zasady rozliczeń za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków określają przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Zgodnie z ustawą:

1) rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone przez Zakład z Odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków,

2) ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie wskazania wodomierza głównego, a w przypadku jego braku w oparciu o przeciętne normy zużycia wody, ustalane na podstawie odrębnych przepisów,

3) ilości odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych,

4) w razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie umowy jako równą ilości wody pobranej lub określonej w umowie,

5) w rozliczeniach odprowadzonych ścieków, ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt Odbiorcy usług,

6) w przypadku niesprawności wodomierza głównego, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 6 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza, a gdy nie jest to możliwe – na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody i liczby miesięcy niesprawności wodomierza,

7) jeżeli odprowadzającym ścieki jest zakład produkcyjny nieposiadający urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzonych ścieków ustala się w umowie zawartej między dostawcą, a odbiorcą ścieków, z uwzględnieniem udokumentowanej ilości bezpowrotnie zużytej wody do celów produkcyjnych i technologicznych.

§ 15

Zgodnie z przepisami rozporządzenia, o którym mowa w art. 27 ustawy:

1) odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki w terminie 14 dni od daty dostarczenia rachunku lub na podstawie książeczki opłat w terminie określonym w umowie,

2) zgłoszenie Odbiorcy zastrzeżeń do wysokości rachunku nie wstrzymuje jego zapłaty,

3) w przypadku stwierdzenia nadpłaty, zostanie ona zaliczona na poczet przyszłych należności, a na żądanie odbiorcy usług jej zwrot następuje w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku w tej sprawie.

§ 16

Sposób rozliczeń za wodę:

– pobraną z publicznych studni o zdrojów ulicznych,
– zużytą do zasilania publicznych fontann i na cele przeciwpożarowe,
– zużytą do zraszania publicznych ulic i publicznych terenów zielonych

jest określany w umowie zawartej pomiędzy Zakładem a Gminą.

§ 17

Ustala się jednomiesięczny okres obrachunkowy. W określonych w umowie przypadkach, opłaty od Odbiorców mogą być pobierane co dwa miesiące lub raz na kwartał.

R o z d z i a ł 5

Warunki przyłączania do sieci

§ 18

Zakład jest obowiązany przyłączyć do sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o przyłączenie do sieci, jeżeli istnieją techniczne możliwości świadczenia usług. Możliwości te warunkowane są usytuowaniem nieruchomości oraz zdolnościami dostawczymi istniejącej sieci wodociągowej oraz zdolnościami przepustowymi istniejącej sieci kanalizacyjnej.

1) w przypadku, gdy nieruchomość Odbiorcy usług usytuowana jest w miejscu, dla którego w momencie realizacji przyłącza, plany rozwoju i modernizacji nie przewidują wyposażenia w urządzenia wodociągowo-kanalizacyjne, odbiorca może je wybudować na własny koszt, po wcześniejszym uzgodnieniu w umowie o przyłączeniu z Zakładem, warunków technicznych oraz warunków ich eksploatacji,

2) realizację budowy:

– przyłącza do sieci wodociągowej,

– przyłącza do sieci kanalizacyjnej – przewodu łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości Odbiorcy za pierwszą studzienką, licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku za granicą nieruchomości,

– studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego, zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci, koszty zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego pokrywa Zakład, a urządzenia pomiarowego – Odbiorca usług.

§ 19

Przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej następuje na podstawie umowy o przyłączeniu i po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia, określonych przez zakład wodociągowo-kanalizacyjny, zwanych dalej “warunkami przyłączenia”.

§ 20

1. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej może występować osoba, która ma być przyłączona do sieci, posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości albo osoba, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

2. Osoba, o której mowa w pkt 1, składa w zakładzie wodociągowo-kanalizacyjnym wniosek o określenie warunków przyłączenia.

Wzór wniosku, o którym mowa w pkt 1 i 2, ustala Zakład.

§ 21

1. Wniosek o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej powinien w szczególności zawierać:

1) oznaczenie wnioskodawcy,

2) określenie:

a) rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych,
b) charakterystyki zużycia wody,
c) rodzaju i ilości, a w przypadku przemysłowych odbiorców usług również jakości odprowadzanych ścieków,
d) przeznaczenia wody,

3) informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, do którego będzie dostarczana woda, w szczególności:

a) powierzchnię użytkową i rodzaj lokali (mieszkalne, użytkowe, inne) w budynkach zasilanych w wodę,
b) wyposażenie lokali i obiektów w urządzenia zużywające wodę i odprowadzające ścieki,

4) proponowany termin rozpoczęcia poboru wody.

2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci, powinna załączyć:

1) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek,

2) mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.

§ 22

1. Zakład określa warunki przyłączenia i przekazuje wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 21.

2. Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich określenia.

3. Warunki przyłączenia powinny określać w szczególności:

1) miejsce i sposób przyłączenia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z instalacjami odbiorcy, przepływ obliczeniowy wody i doprowadzanych ścieków lub urządzenia sanitarne i techniczne, w których zużywana jest woda i odprowadzane są ścieki,
2) wymagania dotyczące:
a) miejsca zainstalowania wodomierza głównego,
b) miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego,
c) jakości odprowadzanych ścieków,
3) termin ważności warunków przyłączenia.

§ 23

Umowa o przyłączenie w szczególności określa:

1) strony zawierające umowę,

2) zakres prac projektowych i budowlano-montażowych oraz prac związanych z przeprowadzaniem prób i odbiorów końcowych, wykonanych przez strony,

3) sposób koordynacji prac wykonawczych przez strony oraz kontroli dotrzymywania wymagań określonych w warunkach przyłączenia,

4) terminy:

a) zakończenia budowy przyłącza oraz terminy przeprowadzenia niezbędnych prób i odbiorów częściowych,
b) przeprowadzenia prób końcowych i końcowego odbioru przyłącza,

5) przewidywany termin rozpoczęcia zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie, inne ustalenia, w uzasadnionych przypadkach, np. określonych w § 20 pkt 1.

§ 24

1. Umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych i budowlano- -montażowych.

2. Określone w umowie o przyłączenie próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.

Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w ust. 2, są potwierdzane przez strony w protokółach, których wzory określa zakład wodociągowo-kanalizacyjny.

R o z d z i a ł 6

Możliwość dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych

§ 25

Potencjalni odbiorcy usług wodociągowo-kanalizacyjnych mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności tych usług:

1) w urzędzie gminy, który udostępnia nieodpłatnie wgląd:

a) w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
b) w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,
c) w regulamin świadczenia usług,
d) w warunki udzielania zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,

2) w Zakładzie udostępnia się nieodpłatnie wgląd w:

a) wieloletnie plany rozwoju i modernizacji,
b) regulamin świadczenia usług.

R o z d z i a ł 7

Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków, niewypełnienia obowiązków odbiorcy oraz w szczególności sposoby załatwiania reklamacji i wymiany informacji

§ 26

1. Zakład zobowiązany jest do udzielania odbiorcom usług informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

2. Wstrzymanie lub ograniczenie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia odbiorców w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenia usług, w szczególności gdy:

1) z powodu awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,

2) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska,

3) potrzeby zwiększenia dostawy wody do hydrantów ppożarowych.

O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, o którym mowa w ust. 2, Zakład niezwłocznie informuje odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 27

1. Zakład wodociągowo-kanalizacyjny może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne, jeżeli:

1) przyłącze wodociągowe lub przyłącze kanalizacyjne wykonano niezgodnie z przepisami prawa,

2) odbiorca usług nie uiścił opłat za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty,

3) jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa lub stwierdzono celowe uszkodzenie albo pominięcie urządzenia pomiarowego,

4) został stwierdzony nielegalny pobór wody lub nielegalne odprowadzanie ścieków, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach lub urządzeniach pomiarowych.

2. Zakład wodociągowo-kanalizacyjny, który odciął dostawę wody jest obowiązany do równoczesnego udostępnienia zastępczego punktu poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i poinformowania o możliwościach korzystania z tego punktu.

Zakład wodociagowo-kanalizacyjny o zamiarze odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego oraz o miejscach i sposobie udostępniania zastępczych punktów poboru wody zawiadamia Powiatowego Inspektora Sanitarnego, zarząd gminy oraz odbiorcę usług co najmniej na 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostaw wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.

§ 28

Zakład powiadamia Odbiorców w sposób zwyczajowy przyjęty o planowanych przerwach w dostawie wody oraz przewidywanym obniżeniu jej jakości w przypadku:

– braku wody na ujęciach lub jej zanieczyszczeniu w sposób niebezpieczny dla zdrowia,
– konieczności przeprowadzenia niezbędnych napraw urządzeń,
– potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów przeciwpożarowych,
– przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń,
– uszkodzeniu instalacji odbiorczej grożącego niebezpieczeństwem.

Zakład zwolniony jest z tego obowiązku w przypadku, gdy przewidywany czas trwania przerw wynosi mniej niż cztery godziny. Za skutki obniżenia poziomu jakości usług wymienionych w tym paragrafie Zakład nie po-nosi odpowiedzialności odszkodowawczej.

§ 29

Jeżeli w wyniku nieprawidłowej eksploatacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, będącego własnością Odbiorcy, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez Zakład, wzywa on Odbiorcę do natychmiastowego usunięcia przyczyn zagrożeń, a w przypadku gdy takie wezwanie nie jest skuteczne, może okresowo odciąć dopływ wody lub odpływ ścieków, od czasu usunięcia przyczyny powstałego zagrożenia, lub po odcięciu usunąć przyczyny powstałego zagrożenia, obciążając kosztami właściciela przyłącza.

§ 30

Jeżeli strony nie ustaliły w umowie o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków inaczej, obowiązują następujące wymagania w zakresie udzielania informacji i odpowiedzi w związku z niedotrzymaniem ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków:

1) udzielenie informacji na żądanie Odbiorców następuje w okresie nie dłuższym niż:

a) 24 godzin – na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw i zakłóceń w świadczeniu usług,
b) 7 dni – na pisemne żądanie usunięcia przerw i zakłóceń, o których mowa w pkt a),
c) 14 dni – na pisemne i telefoniczne skargi i zażalenia, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

§ 31

Zakład zobowiązany jest do zawiadomienia odbiorców usług o planowanych zmianach warunków technicznych zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków z wyprzedzeniem umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków.

§ 32

1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.

2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie Zakładu, listem poleconym lub za pomocą poczty elektronicznej i rozpatrywane są przez Zakład.

Zakład wodociagowo-kanalizacyjny zobowiązany jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwienia reklamacji w terminie 14 dni od daty wpływu.

§ 33

Na pisemne żądanie odbiorcy Zakład obowiązany jest dokonać kontroli funkcjonowania wodomierza. Jednakże w przypadku stwierdzenia jego prawidłowego działania, kosztami czynności kontrolnych zostaje obciążony Odbiorca usług.

R o z d z i a ł 8

Postanowienia końcowe

§ 34

1. Kto bez uprzedniego zawarcia umowy, o której mowa w rozdziale 2, pobiera wodę z urządzeń wodociągowych, podlega karze grzywny do 5.000 zł.

2. Kto zrywa lub uszkadza plomby umieszczone na urządzeniach pomiarowych lub zaworze odcinającym podlega karze grzywny do 5.000 zł.

3. Kto nie dopuszcza przedstawiciela Zakładu do wykonania czynności określonych w § 6.2, podlega karze grzywny do 5.000 zł.

4. Kto bez uprzedniego zawarcia umowy, o której mowa w rozdziale 3, wprowadza ścieki do urządzeń kanalizacyjnych, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny do 10.000 zł.

5. Obok orzeczenia kary organ orzekający może nałożyć obowiązek zapłaty nawiązki na rzecz Zakładu w wysokości 1.000 zł za każdy miesiąc, w którym nastąpiło bezumowne pobieranie wody z urządzeń wodociągowych lub wprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.

6. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w ust. 1–3, następuje na podstawie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

R o z d z i a ł 9

Postanowienia końcowe

§ 35

Ze względu na zmiany uwarunkowań prawnych realizowanych usług Zakład przygotuje i dostarczy Odbiorcom, którzy już są podłączeni do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wzory nowych umów o zaopatrzeniu w wodę lub odprowadzaniu ścieków.

§ 36

W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.

§ 37

Regulamin niniejszy został zatwierdzony uchwałą nr 262/XLVII/02 z dnia 9 października 2002 roku Rady Miasta w Piechowicach i obowiązuje w terminie 14 dni po ogłoszeniu ww. uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 38

Zakład zobowiązany jest do każdorazowego udostępniania do wglądu niniejszego regulaminu odbiorcom jego usług.