3266

UCHWAŁA RADY GMINY SIEKIERCZYN

z dnia 27 sierpnia 2002 r.

w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Siekierczyn na lata 2002–2006

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733) Rada Gminy Siekierczyn uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się “Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Siekierczyn na lata 2002–2006” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy obejmuje:

1) prognozę wielkości zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach,
2) analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji budynków i lokali komunalnych,
3) planowaną sprzedaż lokali w poszczególnych latach,
4) zasady polityki czynszowej,
5) sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy,
6) wydatki na gospodarkę mieszkaniową oraz źródła finansowania.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Siekierczyn.

§ 4

Traci moc uchwała nr VI/35/95 Rady Gminy w Siekierczynie z dnia 23 stycznia 1995 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek czynszu za lokale mieszkalne.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega ogłoszeniu na tablicach ogłoszeń w gminie Siekierczyn.

PRZEWODNCZĄCY
RADY GMINY
ANDRZEJ KUŹNIAR

Załącznik do uchwały Rady Gminy Siekierczyn z dnia 27 sierpnia 2002 r. (poz. 3266)

Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Siekierczyn na lata 2002–2006

R o z d z i a ł I

Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach

1. Mieszkaniowy zasób gminy obejmuje komunalne lokale mieszkalne, będące własnością Gminy Siekierczyn. Zasób ten nie obejmuje lokali, których własność została wyodrębniona na rzecz osób trzecich. Strukturę lokali (według stanu na dzień 31 lipca 2002 r.) obrazuje poniższa tabela:

Lp.

Wyszczególnienie

Liczba

Powierzchnia lokali w m2

budynków

lokali ogółem

z liczby lokali ogółem przypada

komunalnych

Wykupionych

lokale komunalne

lokale wykupione

1.

Budynki komunalne

38

135

135

7172

2.

Budynki wspólnot

6

19

11

8

628

528

RAZEM:

44

154

146

8

7800

528

2. W latach 2002–2006 gmina nie przewiduje budowy mieszkań. Nie przewiduje się też uzysku dodatkowych mieszkań w wyniku adaptacji strychów. Lokale mieszkalne przeznaczone do zasiedlenia uzyskuje się wyłącznie z tzw. “ruchu ludności”. Średnio są to 3–4 lokale w ciągu roku. Największe zapotrzebowanie w gminie jest na lokale 2-pokojowe.

3. Prognozuje się utrzymanie stanu ilościowego komunalnych lokali mieszkalnych w sposób następujący:

– w roku 2002 zostanie 146 komunalnych lokali mieszkalnych,
– w roku 2003 zostaną 142 komunalne lokale mieszkalne,
– w roku 2004 zostanie 137 komunalnych lokali mieszkalnych,
– w roku 2005 zostaną 132 komunalne lokale mieszkalne,
– w roku 2006 zostanie 130 komunalnych lokali mieszkalnych.

4. Stan techniczny budynków komunalnych (według stanu na 31 lipca 2002 r.) obrazuje poniższa tabela:

Wyszczególnienie

Budynki komunalne

Budynki wspólnot

Liczba

Liczba

budynków

ogółem

lokali kom. w tych budynkach

budynków

lokali komunalnych w tych budynkach

1. Stan techniczny budynków        
– budynki w stanie b. Dobrym

– budynki w stanie dobrym

4

8

1

5

– budynki w stanie średnim

30

118

4

4

– budynki w stanie złym

4

9

1

2

RAZEM:

38

135

6

11

2. Wiek budynków:        
– przedwojenne

38

135

6

11

– powojenne

Z danych zawartych w tabeli wynika, że w zasobach komunalnych dominuje średni stan techniczny budynków. Są to budynki wzniesione przed rokiem 1945.

5. Wyposażenie budynków i lokali w urządzenia techniczne i instalacje (wg stanu na 31 lipca 2002 r.) obrazuje poniższa tabela:

Wyposażenie w urządzenia techniczne i instalacje

Budynki komunalne

Budynki wspólnot

Liczba

Liczba

budynków

ogółem

Lokali wyposażonych w instalacje

budynków

lokali komunalnych wyposażonych w instalacje

1) lokale podłączone do

– gminnej sieci wodociągowej

– sieci lokalnej (hydrofor)

33

4

118

8

5

1

9

2) lokale podłączone do gminnej sieci kanalizacyjnej

17

46

1

3) lokale wyposażone w sieciową instalację c.o.

2

3

R o z d z i a ł II

Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji budynków wchodzących

w skład mieszkaniowego zasobu gminy

Z uwagi na fakt, że wszystkie budynki wybudowane są w okresie przedwojennym zdecydowana większość wymaga remontu kapitalnego. Z analizy potrzeb wynika, że wpływy z czynszów nie są wystarczające na sfinansowanie niezbędnych remontów. Jednak w latach 2002–2006 to właśnie przede wszystkim wpływy z czynszów stanowić będą główne źródło finansowania kosztów utrzymania i poprawy stanu technicznego budynków. Tylko niewielka część dochodu z czynszów zostanie przeznaczona na poprawę stanu technicznego poszczególnych lokali mieszkalnych.

1. W celu utrzymania należytego stanu technicznego posiadanych zasobów mieszkaniowych ustala się następujące priorytety, wynikające z analizy potrzeb:

a) dokonanie przeglądów obiektów w zakresie sprawności technicznej instalacji elektrycznej, odgromowej oraz stanu elementów konstrukcyjnych obiektów,

b) remonty pokrycia dachowego,

c) kontynuowanie wykonania podłączenia budynków komunalnych do sieci kanalizacyjnej.

2. Zestawienie potrzeb remontowych w obiektach komunalnych zawiera poniższa tabela. Przedstawiony zakres prac jest bardzo ograniczony. Oszacowano w nim tylko najpilniejsze potrzeby, gdyż brano pod uwagę ograniczone możliwości finansowe:

Lp.

Lokalizacja budynku

Rok realizacji

Zakres remontu lub modernizacji

1

2

3

4

1

Wszystkie budynki komunalne 2002 Realizacja zaleceń Spółdzielni Kominiarskiej

2.

Wszystkie budynki komunalne 2003 Wykonanie pomiarów elektrycznych

3.

Wszystkie budynki komunalne w Zarębie 2003 Podłączenie budynków do sieci kanalizacyjnej

4.

Zaręba, Konopnickiej 18 2003 Remont dachu

cd. tabeli

1

2

3

4

5.

Siekierczyn 2 2004 Podłączenie do sieci kan.

6.

Siekierczyn 4 2004 Podłączenie do sieci kan.

7.

Siekierczyn 10 2004 Podłączenie do sieci kan.

8.

Siekierczyn 201 2004 Podłączenie do sieci kan.

9.

Siekierczyn 276 2004 Podłączenie do sieci kan.

10.

Siekierczyn 290 2004 Podłączenie do sieci kan.

11.

Siekierczyn 387 2004 Podłączenie do sieci kan.

12.

Zaręba, Bazaltowa 4 2004 Prace dekarskie

13.

Siekierczyn 376 2004 Postawienie pieca kaflowego

14.

Siekierczyn 17 2005 Podłączenie do sieci kan.

15.

Siekierczyn 161 2005 Podłączenie do sieci kan.

16.

Siekierczyn 315 2005 Podłączenie do sieci kan.

17.

Zaręba, Podgórna 3 2006 Elewacja budynku

R o z d z i a ł III

Planowana sprzedaż lokali w poszczególnych latach

Zakłada się, że ilość lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy sukcesywnie będzie się zmniejszać w wyniku prowadzenia preferencyjnej polityki sprzedaży mieszkań. Lokale będą zbywane wyłącznie na rzecz najemców. Sprzedaż lokali realizowana będzie w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U z 2000 r. Nr 46, poz. 543) oraz o uchwałę nr XXXV/148/01 Rady Gminy Siekierczyn z dnia 24 kwietnia 2001 r. w sprawie zasad sprzedaży mieszkań komunalnych. Zakłada się, że sprzedaż lokali będzie przede wszystkim koncentrować się na tych budynkach, w których część lokali została już wykupiona. Zasadniczym celem sprzedaży będzie uporządkowanie struktury własności, która umożliwi zminimalizowanie udziału gminy we wspólnotach mieszkaniowych i zmniejszy uciążliwość gospodarowania zasobem.

Dlatego też Zarząd Gminy preferuje jednoczesną sprzedaż wszystkich mieszkań znajdujących się w budynku, w wyniku czego cały budynek przestaje być własnością gminy.

1. Prognozuje się, że na rzecz dotychczasowych najemców zostanie sprzedanych:

– 0 lokali mieszkalnych w roku 2002
– 4 lokale mieszkalne w roku 2003 (Zaręba, ul. Konopnickiej 18)
– 5 lokali mieszkalnych w roku 2004 (Zaręba, ul. Konopnickiej 15)
– 5 lokali mieszkalnych w roku 2005 (Zaręba, ul. Wyszyńskiego 32)
– 2 lokale mieszkalne w roku 2006

2. Ze sprzedaży wyłącza się 7 budynków, w których z uwagi na położenie lub charakter obiektu sprzedaż lokali nie będzie prowadzona:

– Zaręba, ul. Parkowa 2 (obiekt zabytkowy),
– Zaręba, ul. Bazaltowa 6 (obiekt zabytkowy),
– Zaręba, ul. Jana Pawła II 2,
– Rudzica 135,
– Siekierczyn 2,
– Siekierczyn 201,
– Wyręba 6.

R o z d z i a ł IV

Zasady polityki czynszowej

Kierując się postanowieniami ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego określa się następujące zasady podwyższania czynszu w latach 2002–2006:

1. Podwyżka czynszu nie może w danym roku przekraczać średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w minionym roku w stosunku do roku poprzedzającego rok miniony nie więcej niż o:

a) 50% jeżeli roczna wysokość czynszu nie przekracza 1% wartości odtworzeniowej,
b) 25% jeżeli roczna wysokość czynszu jest wyższa niż 1% i nie przekracza 2% wartości odtworzeniowej,
c) 15% jeżeli roczna wysokość czynszu jest wyższa niż 2% wartości odtworzeniowej.

2. Podwyższenie czynszu nie może być dokonywane częściej niż co 6 miesięcy.

3. Podwyższenie czynszu może nastąpić po uprzednim wypowiedzeniu dotychczasowej wysokości czynszu najpóźniej na miesiąc naprzód, na koniec miesiąca kalendarzowego.

4. Stawkę bazową czynszu dla lokali mieszkalnych i socjalnych ustala Zarząd Gminy.

5. Stawka czynszu za lokal socjalny stanowić będzie 50% stawki bazowej.

6. Stawka czynszu za najem 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego stanowi iloczyn stawki bazowej i stawki jakościowej.

7. Stawka bazowa odpowiada lokalowi, w którym brak jest urządzeń technicznych i instalacji.

8. Stawka jakościowa dla każdego lokalu jest obliczana indywidualnie według tzw. metryki lokalu, która uwzględnia następujące składniki:

I. RODZAJ ZABUDOWY Liczba punktów (%)

a) wolno stojące do 2 rodzin włącznie 5
b) wolno stojące powyżej 2 rodzin 0

II. POŁOŻENIE LOKALU W BUDYNKU:

a) I i II piętro z wyjątkiem poddaszy 15
b) parter podpiwniczony 10
c) parter 5
d) sutereny i lokale szczególnie niekorzystnie usytuowane 0

III. STAN TECHNICZNY BUDYNKU:

a) budynki nowe 15
b) budynki w dobrym stanie 10
c) budynki w średnim stanie 5
d) budynki w złym stanie 0

IV. DODATKOWE ELEMENTY: taras, balkon 10

V. TYP OGRZEWANIA:

a) c.o. sieciowe 20
b) c.o. etażowe 5
c) piecowe 0

VI. WODA:

a) w lokalu 10
b) w budynku 5
c) poza budynkiem 0

VII. WC:

a) w lokalu 15
b) w budynku 10
c) poza budynkiem 0

VIII. ŁAZIENKA BEZ WC 10

9. Suma punktów z metryki lokalu (%) pomnożona przez stawkę bazową daje tzw. stawkę jakościową.

10. Suma stawki jakościowej i bazowej pomnożona przez wielkość powierzchni lokalu liczoną w metrach kwadratowych daje wysokość czynszu miesięcznego za dany lokal.

11. Obliczeń stawki za 1 metr kwadratowy dokonuje Wynajmujący.

12. Oprócz czynszu Najemca jest zobowiązany do ponoszenia opłaty za wodę oraz za odbiór nieczystości stałych i płynnych.

13. Za zapłatę czynszu i opłat odpowiadają solidarnie z najemcą osoby pełnoletnie stale z nim zamieszkujące.

14. Czynsz płatny jest do dnia 15-tego każdego miesiąca.

15. Jeżeli najemca opóźnia się z zapłatą czynszu i dodatkowych opłat Wynajmujący ma prawo naliczyć odsetki ustawowe za czas opóźnienia.

16. Dla potrzeb niniejszej uchwały ustala się następujące kategorie budynków:

a) nowe: brak
b) w dobrym stanie (5 budynków):
– Zaręba, ul. Jana Pawła II 2
– Zaręba, ul. Jana Pawła II 16
– Zaręba, ul.J. Słowackiego 3
– Siekierczyn 2
– Rudzica 135
c) w średnim stanie (34 budynki)
– Zaręba, ul. Bazaltowa 4
– Zaręba, ul. Bazaltowa 6
– Zaręba, ul. Polna 1
– Zaręba, ul. Brzechwy 4
– Zaręba, ul. Wyszyńskiego nr 1 i nr 32
– Zaręba, ul. Słowackiego nr 1, 5, 29
– Zaręba, ul. Krótka nr 6 i 8
– Zaręba, ul. Podgórna nr 3 i 5
– Zaręba, ul. Konopnickiej nr 9, 15, 17, 18, 19
– Zaręba, ul. Jana Pawła II nr 7 i 22
– Zaręba, ul. Parkowa 2
– Siekierczyn nr 4, 10, 135, 161, 186, 201, 276, 315, 376, 387
– Wyręba nr 6 i 8
– Wesołówka 16
d) w złym stanie (5 budynków):
– Zaręba, ul. Słowackiego 41
– Siekierczyn nr 17, 105,290
– Wesołówka nr 21.

R o z d z i a ł V

Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy

Budynkami i lokalami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy zarządza gmina. W imieniu gminy obowiązki zarządzania zasobem powierzono inspektorowi do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, który ściśle współpracuje z inspektorem do spraw budownictwa. Nie przewiduje się zmiany sposobu zarządzania posiadanym zasobem mieszkaniowym.

Zgodnie z ustawą z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami wykonywane są następujące zadania:

1) zawieranie umów o najem lokalu,
2) naliczanie czynszu i pozostałych opłat związanych z eksploatacją lokalu,
3) prowadzenie windykacji należności z tytułu czynszu i pozostałych opłat,
4) analiza ściągalności należności wynikających z umów najmu lokali,
5) wypowiadanie umowy najmu z powodów wymienionych w art. 11 cytowanej ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r.,
6) prowadzenie rozliczeń zaliczek wnoszonych przez właścicieli na koszt zarządu nieruchomością wspólną,
7) wyrażanie zgody na wykonanie w lokalu ulepszeń przez najemców oraz zawieranie z nimi umowy określającej sposób rozliczeń z tego tytułu,
8) protokolarne przekazywanie i przyjmowanie do zasiedlenia lokali mieszkalnych, opisywanie ich stanu technicznego oraz zakres niezbędnych remontów,
9) przygotowywanie planu remontów lokali i budynków,
10) zlecanie kontrahentom do wykonania remontu poszczególnych lokali i budynków lub napraw i wymiany instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nieobciążającym najemcy,
11) sprawowanie funkcji kontrolnych w zakresie utrzymania czystości i porządku w obrębie budynków komunalnych.

R o z d z i a ł VI

Wydatki na gospodarkę mieszkaniową oraz źródła finansowania

W latach 2002–2006 nie przewiduje się wydatków inwestycyjnych. Przewiduje się wyłącznie wydatki na bieżące remonty i bieżącą eksploatację. Szacowane wydatki na gospodarkę mieszkaniową w latach 2002–2006 przedstawiono w poniższej tabeli:

Rok realizacji

Koszty bieżącej eksploatacji

Koszty remontów

RAZEM

2002

60.400

35.000

95.400

2003

61.000

34.400

95.400

2004

61.000

35.000

96.000

2005

62.500

34.500

97.000

2006

63.000

35.000

98.000

Dla zabezpieczenia środków na realizację ww. zamierzeń ustala się, że źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej gminy będą w kolejnych latach:

– wpływy z czynszów za lokale mieszkalne,
– wpływy z czynszów za lokale użytkowe,
– dotacje celowe z budżetu gminy i budżetu Wojewody na wypłatę dodatków mieszkaniowych.

Przewiduje się, że wpływy z czynszów będą sukcesywnie malały z uwagi na prowadzoną preferencyjną sprzedaż mieszkań.

Zasady polityki czynszowej założone w programie mają na celu utrzymanie stawek czynszu na poziomie gwarantującym pełne pokrycie kosztów utrzymania zasobów mieszkaniowych oraz kosztów konserwacji i technicznego utrzymania budynków.