3266 UCHWAŁA RADY GMINY SIEKIERCZYN z dnia 27 sierpnia 2002 r. w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Siekierczyn na lata 2002–2006 Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733) Rada Gminy Siekierczyn uchwala, co następuje: |
§ 1
Uchwala się “Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Siekierczyn na lata 2002–2006” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy obejmuje:
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Siekierczyn.
§ 4
Traci moc uchwała nr VI/35/95 Rady Gminy w Siekierczynie z dnia 23 stycznia 1995 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek czynszu za lokale mieszkalne.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega ogłoszeniu na tablicach ogłoszeń w gminie Siekierczyn.
Załącznik do uchwały Rady Gminy Siekierczyn z dnia 27 sierpnia 2002 r. (poz. 3266)
Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Siekierczyn na lata 2002–2006
R o z d z i a ł I
Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach
1. Mieszkaniowy zasób gminy obejmuje komunalne lokale mieszkalne, będące własnością Gminy Siekierczyn. Zasób ten nie obejmuje lokali, których własność została wyodrębniona na rzecz osób trzecich. Strukturę lokali (według stanu na dzień 31 lipca 2002 r.) obrazuje poniższa tabela:
Lp. |
Wyszczególnienie |
Liczba |
Powierzchnia lokali w m2 |
||||
budynków |
lokali ogółem |
z liczby lokali ogółem przypada |
komunalnych |
Wykupionych |
|||
lokale komunalne |
lokale wykupione |
||||||
1. |
Budynki komunalne | 38 |
135 |
135 |
– |
7172 |
– |
2. |
Budynki wspólnot | 6 |
19 |
11 |
8 |
628 |
528 |
RAZEM: | 44 |
154 |
146 |
8 |
7800 |
528 |
2. W latach 2002–2006 gmina nie przewiduje budowy mieszkań. Nie przewiduje się też uzysku dodatkowych mieszkań w wyniku adaptacji strychów. Lokale mieszkalne przeznaczone do zasiedlenia uzyskuje się wyłącznie z tzw. “ruchu ludności”. Średnio są to 3–4 lokale w ciągu roku. Największe zapotrzebowanie w gminie jest na lokale 2-pokojowe.
3. Prognozuje się utrzymanie stanu ilościowego komunalnych lokali mieszkalnych w sposób następujący:
4. Stan techniczny budynków komunalnych (według stanu na 31 lipca 2002 r.) obrazuje poniższa tabela:
Wyszczególnienie |
Budynki komunalne |
Budynki wspólnot |
||
Liczba |
Liczba |
|||
budynków ogółem |
lokali kom. w tych budynkach |
budynków |
lokali komunalnych w tych budynkach |
|
1. Stan techniczny budynków | ||||
– budynki w stanie b. Dobrym | – |
– |
– |
– |
– budynki w stanie dobrym | 4 |
8 |
1 |
5 |
– budynki w stanie średnim | 30 |
118 |
4 |
4 |
– budynki w stanie złym | 4 |
9 |
1 |
2 |
RAZEM: | 38 |
135 |
6 |
11 |
2. Wiek budynków: | ||||
– przedwojenne | 38 |
135 |
6 |
11 |
– powojenne | – |
– |
– |
– |
Z danych zawartych w tabeli wynika, że w zasobach komunalnych dominuje średni stan techniczny budynków. Są to budynki wzniesione przed rokiem 1945.
5. Wyposażenie budynków i lokali w urządzenia techniczne i instalacje (wg stanu na 31 lipca 2002 r.) obrazuje poniższa tabela:
Wyposażenie w urządzenia techniczne i instalacje |
Budynki komunalne |
Budynki wspólnot |
||
Liczba |
Liczba |
|||
budynków ogółem |
Lokali wyposażonych w instalacje |
budynków |
lokali komunalnych wyposażonych w instalacje |
|
1) lokale podłączone do – gminnej sieci wodociągowej – sieci lokalnej (hydrofor) |
33 4 |
118 8 |
5 1 |
9 – |
2) lokale podłączone do gminnej sieci kanalizacyjnej | 17 |
46 |
1 |
– |
3) lokale wyposażone w sieciową instalację c.o. | 2 |
3 |
– |
– |
R o z d z i a ł II
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji budynków wchodzących
w skład mieszkaniowego zasobu gminy
Z uwagi na fakt, że wszystkie budynki wybudowane są w okresie przedwojennym zdecydowana większość wymaga remontu kapitalnego. Z analizy potrzeb wynika, że wpływy z czynszów nie są wystarczające na sfinansowanie niezbędnych remontów. Jednak w latach 2002–2006 to właśnie przede wszystkim wpływy z czynszów stanowić będą główne źródło finansowania kosztów utrzymania i poprawy stanu technicznego budynków. Tylko niewielka część dochodu z czynszów zostanie przeznaczona na poprawę stanu technicznego poszczególnych lokali mieszkalnych.
1. W celu utrzymania należytego stanu technicznego posiadanych zasobów mieszkaniowych ustala się następujące priorytety, wynikające z analizy potrzeb:
a) dokonanie przeglądów obiektów w zakresie sprawności technicznej instalacji elektrycznej, odgromowej oraz stanu elementów konstrukcyjnych obiektów,
b) remonty pokrycia dachowego,
c) kontynuowanie wykonania podłączenia budynków komunalnych do sieci kanalizacyjnej.
2. Zestawienie potrzeb remontowych w obiektach komunalnych zawiera poniższa tabela. Przedstawiony zakres prac jest bardzo ograniczony. Oszacowano w nim tylko najpilniejsze potrzeby, gdyż brano pod uwagę ograniczone możliwości finansowe:
Lp. |
Lokalizacja budynku |
Rok realizacji |
Zakres remontu lub modernizacji |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Wszystkie budynki komunalne | 2002 | Realizacja zaleceń Spółdzielni Kominiarskiej |
2. |
Wszystkie budynki komunalne | 2003 | Wykonanie pomiarów elektrycznych |
3. |
Wszystkie budynki komunalne w Zarębie | 2003 | Podłączenie budynków do sieci kanalizacyjnej |
4. |
Zaręba, Konopnickiej 18 | 2003 | Remont dachu |
cd. tabeli
1 |
2 |
3 |
4 |
5. |
Siekierczyn 2 | 2004 | Podłączenie do sieci kan. |
6. |
Siekierczyn 4 | 2004 | Podłączenie do sieci kan. |
7. |
Siekierczyn 10 | 2004 | Podłączenie do sieci kan. |
8. |
Siekierczyn 201 | 2004 | Podłączenie do sieci kan. |
9. |
Siekierczyn 276 | 2004 | Podłączenie do sieci kan. |
10. |
Siekierczyn 290 | 2004 | Podłączenie do sieci kan. |
11. |
Siekierczyn 387 | 2004 | Podłączenie do sieci kan. |
12. |
Zaręba, Bazaltowa 4 | 2004 | Prace dekarskie |
13. |
Siekierczyn 376 | 2004 | Postawienie pieca kaflowego |
14. |
Siekierczyn 17 | 2005 | Podłączenie do sieci kan. |
15. |
Siekierczyn 161 | 2005 | Podłączenie do sieci kan. |
16. |
Siekierczyn 315 | 2005 | Podłączenie do sieci kan. |
17. |
Zaręba, Podgórna 3 | 2006 | Elewacja budynku |
R o z d z i a ł III
Planowana sprzedaż lokali w poszczególnych latach
Zakłada się, że ilość lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy sukcesywnie będzie się zmniejszać w wyniku prowadzenia preferencyjnej polityki sprzedaży mieszkań. Lokale będą zbywane wyłącznie na rzecz najemców. Sprzedaż lokali realizowana będzie w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U z 2000 r. Nr 46, poz. 543) oraz o uchwałę nr XXXV/148/01 Rady Gminy Siekierczyn z dnia 24 kwietnia 2001 r. w sprawie zasad sprzedaży mieszkań komunalnych. Zakłada się, że sprzedaż lokali będzie przede wszystkim koncentrować się na tych budynkach, w których część lokali została już wykupiona. Zasadniczym celem sprzedaży będzie uporządkowanie struktury własności, która umożliwi zminimalizowanie udziału gminy we wspólnotach mieszkaniowych i zmniejszy uciążliwość gospodarowania zasobem.
Dlatego też Zarząd Gminy preferuje jednoczesną sprzedaż wszystkich mieszkań znajdujących się w budynku, w wyniku czego cały budynek przestaje być własnością gminy.
1. Prognozuje się, że na rzecz dotychczasowych najemców zostanie sprzedanych:
2. Ze sprzedaży wyłącza się 7 budynków, w których z uwagi na położenie lub charakter obiektu sprzedaż lokali nie będzie prowadzona:
R o z d z i a ł IV
Zasady polityki czynszowej
Kierując się postanowieniami ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego określa się następujące zasady podwyższania czynszu w latach 2002–2006:
1. Podwyżka czynszu nie może w danym roku przekraczać średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w minionym roku w stosunku do roku poprzedzającego rok miniony nie więcej niż o:
2. Podwyższenie czynszu nie może być dokonywane częściej niż co 6 miesięcy.
3. Podwyższenie czynszu może nastąpić po uprzednim wypowiedzeniu dotychczasowej wysokości czynszu najpóźniej na miesiąc naprzód, na koniec miesiąca kalendarzowego.
4. Stawkę bazową czynszu dla lokali mieszkalnych i socjalnych ustala Zarząd Gminy.
5. Stawka czynszu za lokal socjalny stanowić będzie 50% stawki bazowej.
6. Stawka czynszu za najem 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego stanowi iloczyn stawki bazowej i stawki jakościowej.
7. Stawka bazowa odpowiada lokalowi, w którym brak jest urządzeń technicznych i instalacji.
8. Stawka jakościowa dla każdego lokalu jest obliczana indywidualnie według tzw. metryki lokalu, która uwzględnia następujące składniki:
I. RODZAJ ZABUDOWY Liczba punktów (%)
II. POŁOŻENIE LOKALU W BUDYNKU:
III. STAN TECHNICZNY BUDYNKU:
IV. DODATKOWE ELEMENTY: taras, balkon 10
V. TYP OGRZEWANIA:
VI. WODA:
VII. WC:
VIII. ŁAZIENKA BEZ WC 10
9. Suma punktów z metryki lokalu (%) pomnożona przez stawkę bazową daje tzw. stawkę jakościową.
10. Suma stawki jakościowej i bazowej pomnożona przez wielkość powierzchni lokalu liczoną w metrach kwadratowych daje wysokość czynszu miesięcznego za dany lokal.
11. Obliczeń stawki za 1 metr kwadratowy dokonuje Wynajmujący.
12. Oprócz czynszu Najemca jest zobowiązany do ponoszenia opłaty za wodę oraz za odbiór nieczystości stałych i płynnych.
13. Za zapłatę czynszu i opłat odpowiadają solidarnie z najemcą osoby pełnoletnie stale z nim zamieszkujące.
14. Czynsz płatny jest do dnia 15-tego każdego miesiąca.
15. Jeżeli najemca opóźnia się z zapłatą czynszu i dodatkowych opłat Wynajmujący ma prawo naliczyć odsetki ustawowe za czas opóźnienia.
16. Dla potrzeb niniejszej uchwały ustala się następujące kategorie budynków:
R o z d z i a ł V
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy
Budynkami i lokalami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy zarządza gmina. W imieniu gminy obowiązki zarządzania zasobem powierzono inspektorowi do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, który ściśle współpracuje z inspektorem do spraw budownictwa. Nie przewiduje się zmiany sposobu zarządzania posiadanym zasobem mieszkaniowym.
Zgodnie z ustawą z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami wykonywane są następujące zadania:
R o z d z i a ł VI
Wydatki na gospodarkę mieszkaniową oraz źródła finansowania
W latach 2002–2006 nie przewiduje się wydatków inwestycyjnych. Przewiduje się wyłącznie wydatki na bieżące remonty i bieżącą eksploatację. Szacowane wydatki na gospodarkę mieszkaniową w latach 2002–2006 przedstawiono w poniższej tabeli:
Rok realizacji |
Koszty bieżącej eksploatacji |
Koszty remontów |
RAZEM |
2002 |
60.400 |
35.000 |
95.400 |
2003 |
61.000 |
34.400 |
95.400 |
2004 |
61.000 |
35.000 |
96.000 |
2005 |
62.500 |
34.500 |
97.000 |
2006 |
63.000 |
35.000 |
98.000 |
Dla zabezpieczenia środków na realizację ww. zamierzeń ustala się, że źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej gminy będą w kolejnych latach:
Przewiduje się, że wpływy z czynszów będą sukcesywnie malały z uwagi na prowadzoną preferencyjną sprzedaż mieszkań.
Zasady polityki czynszowej założone w programie mają na celu utrzymanie stawek czynszu na poziomie gwarantującym pełne pokrycie kosztów utrzymania zasobów mieszkaniowych oraz kosztów konserwacji i technicznego utrzymania budynków.