3246

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ GMINY LEŚNA

z dnia 10 września 2002 r.

w sprawie stosowania zwolnień w podatku od nieruchomości

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591), art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84) Rada Miejska Gminy Leśna uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Uchwała ma na celu zmniejszenie bezrobocia i określa zasady zwolnień w podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy na terenie gminy Leśna.

2. Przepisów uchwały nie stosuje się do:

a) działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,

b) wynajmowanie przez rolników pokoi i miejsc na ustawienie namiotów, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów,

c) do przedsiębiorców zatrudniających bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych,

d) działalności handlowej.

§ 2

O ile w niniejszej uchwale jest mowa o:

1. Podatku – należy przez to rozumieć podatek od nieruchomości od budynków lub ich części oraz gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

2. Przedsiębiorcy – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną oraz niemającą osobowości prawnej, spółkę prawa handlowego, która zawodowo, we własnym imieniu podejmuje i wykonuje działalność gospodarczą w zakresie produkcji i usług, jak też wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

3. Utworzenie nowego miejsca pracy – należy przez to rozumieć:

a) zatrudnienie na podstawie umowy o pracę bezrobotnego na stałe zameldowanego na terenie gminy Leśna,

b) utworzone miejsca pracy będą zachowane przez co najmniej 5 lat od dnia udzielenia zwolnienia podatkowego.

§ 3

1. Zwolnienie z podatku od nieruchomości stanowi pomoc publiczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704).

2. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, udzielane będą decyzją organu podatkowego na udokumentowany wniosek przedsiębiorcy.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć w terminie 3 miesięcy od dnia, w którym nabył prawo do zwolnienia, z zastrzeżeniem wynikającym z § 12.

4. Jeżeli złożony wniosek spełniać będzie wymogi określone w uchwale, przedsiębiorcy będzie przysługiwało zwolnienie w podatku na okres do końca danego roku podatkowego.

5. W przypadku, gdy kwota planowanej pomocy łącznie z pomocą uzyskaną przez przedsiębiorcę z tego tytułu w różnych formach oraz z różnych źródeł w ciągu trzech lat poprzedzających udzielenie, przekracza kwotę będącą równowartością 100.000 EURO, udzielenie tej pomocy jest dopuszczalne pod warunkiem, że będzie ona zgodna z ustawą z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704).

§ 4

Przedsiębiorca ubiegający się o zwolnienie lub korzystający ze zwolnień objętych niniejszą uchwałą zobowiązany jest do składania na żądanie organu podatkowego informacji niezbędnych do ustalenia jego uprawnień.

R o z d z i a ł II

Zwolnienia z tytułu nowo uruchomionej działalności

§ 5

1. Za nowo uruchomioną działalność należy rozumieć działalność uruchomioną po dniu 1 lipca 2002 r.

2. Na nowo utworzony uważa się również podmiot, który w związku z rozszerzeniem działalności po dniu podjęcia niniejszej uchwały, zatrudnił dodatkowo co najmniej 5 pracowników (5 pełnych etatów).

3. Nie jest nowo uruchomioną działalnością gospodarczą:

1) kontynuowanie działalności przez następcę prawnego osoby prowadzącej działalność.

Następca prawny tej osoby korzysta jednak ze zwolnień z podatku od nieruchomości przyznanych uruchamiającemu działalność gospodarczą aż do upływu pełnego okresu zwolnienia,

2) zmiana rodzaju działalności (branży) przez tego samego przedsiębiorcę w tej samej nieruchomości, w której poprzednio prowadzona była działalność gospodarcza,

3) rozpoczęcie działalności w wyniku przekształceń i podziału istniejącego podmiotu gospodarczego,

4) zmiana siedziby i miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

§ 6

Zwalnia się przedsiębiorców od podatku od nieruchomości pod warunkiem utworzenia miejsc pracy i zatrudnienie przez cały okres zwolnienia:

– grunty, budynki i budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

§ 7

Zwolnienie z podatku, o którym mowa w § 6, uzależnione jest od ilości zatrudnionych osób i wynosi:

1. 50% – dla podatników uruchamiających działalność gospodarczą pod warunkiem, iż jest to jego jedyne źródło dochodu.

2. Dla pozostałych przedsiębiorców w zależności od ilości zatrudnionych osób:

1) 75% dla podatników zatrudniających do 5 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty – przez okres 1 roku,

2) przy zatrudnieniu powyżej 5 do 10 osób włącznie, w przeliczeniu na pełne etaty, przez okres 2 lat i wynosi:

a) 75% w pierwszym roku działalności,
b) 60% w drugim roku działalności,

3) przy zatrudnieniu powyżej 10 do 20 osób włącznie, w przeliczeniu na pełne etaty, przez okres 3 lat i wynosi:

a) 75% w pierwszym roku działalności,
b) 60% w drugim roku działalności,
c) 45% w trzecim roku działalności,

4) przy zatrudnieniu powyżej 20 do 50 osób włącznie, w przeliczeniu na pełne etaty, przez okres 5 lat i wynosi:

a) 85% w pierwszym roku działalności,
b) 70% w drugim roku działalności,
c) 55% w trzecim roku działalności,
d) 40% w czwartym roku działalności,
e) 25% w piątym roku działalności,

5) przy zatrudnieniu powyżej 50 osób, w przeliczeniu na pełne etaty, przez okres 5 lat i wynosi:

a) 100% w pierwszym roku działalności,
b) 85% w drugim roku działalności,
c) 70% w trzecim roku działalności,
d) 55% w czwartym roku działalności,
e) 40% w piątym roku działalności.

3. Okres, o którym mowa w ust. 2 pkt 1–5, liczy się od następnego miesiąca, w którym zatrudniono pracowników.

4. W odniesieniu do podmiotów określonych w § 5 ust. 2 warunkiem uzyskania ulgi jest brak redukcji zatrudnienia w okresie 12 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku.

§ 8

Przedsiębiorca zobowiązany jest w terminie do 15 stycznia każdego roku podatkowego w czasie korzystania ze zwolnienia do składania organowi podatkowemu wniosku o zastosowanie zwolnienia w kolejnym roku podatkowym, stanowiących załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 9

1. Każdą zmianę stanu zatrudnienia powodującą utratę lub zmianę progu określonego w prawa do zwolnienia lub zmiany progu określonego w § 7, przedsiębiorca zobowiązany jest zgłosić organowi podatkowemu w terminie 14 dni od daty jej zaistnienia.

2. Zmiana stanu zatrudnienia w okresie zwolnienia z podatku od nieruchomości poprzez jego zwiększenie i przekroczenie kolejnego progu lub zmniejszenie i utratę prawa do danego progu określonego w § 7 ust. 2, powoduje nabycie uprawnień do zwolnienia na okres określony nową kategorią.

3. Stan zatrudnienia musi być utrzymany przez okres zwolnienia od podatku.

§ 10

Jeżeli nie zostaną spełnione warunki w § 9, podatek staje się natychmiast wymagalny wraz z odsetkami za zwłokę pobieranymi od ustawowych terminów płatności podatku.

§ 11

Zwolnienia z podatku określone w § 7 mają zastosowanie od dnia 1 lipca 2002 r.

§ 12

1. Podstawą udzielenia zwolnienia, o którym mowa w § 7, w stosunku do przedsiębiorców którzy uruchomili działalność po dniu 1 lipca 2002 r. a przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały jest udokumentowany wniosek, złożony organowi podatkowemu nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały.

2. Ze zwolnień określonych w § 7 przedsiębiorca może skorzystać tylko jeden raz.

3. Przy obliczaniu wielkości tej pomocy uwzględnia się wartość ponoszonych przez przedsiębiorcę dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, rozumianych jako koszty płacy brutto powiększone o wszystkie obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem.

§ 13

Zwolnień przewidzianych w niniejszej uchwale nie mogą uzyskać przedsiębiorcy prowadzący działalność w sektorach, o których mowa w art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704).

§ 14

Łączna wartość pomocy regionalnej na tworzenie nowych miejsc pracy w formie zwolnienia przedsiębiorcy z podatku od nieruchomości, a także w innych formach oraz z innych źródeł, nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy regionalnej, ustalonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2001 r. w sprawie pomocy regionalnej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 28, poz. 306).

R o z d z i a ł III

Postanowienia końcowe

§ 15

1. Zwolnienia objęte niniejszą uchwałą stosuje się od następnego miesiąca po miesiącu, w którym spełnione zostały warunki do zastosowania zwolnień.

2. Wnioski składane po terminach wskazanych w niniejszej uchwale nie stanowią podstawy do uzyskania zwolnień określonych w § 7.

§ 16

Przedsiębiorca traci moc do zwolnienia za okres objęty decyzją organu podatkowego, jeżeli:

1) przedstawił organowi podatkowemu nieprawdziwe dane we wnioskach o udzielenie zwolnienia,

2) nie przekazał organowi podatkowemu żądanych przez ten organ informacji,

3) dane wykazane przez przedsiębiorcę w deklaracji podatkowej lub w wykazie nieruchomości są nierzetelne.

§ 17

Dokumenty stanowiące podstawę do zastosowania zwolnień dla przedsiębiorców wyszczególnionych w § 7 uchwały:

1) składający pierwszy wniosek:

a) wniosek o przyznanie zwolnienia,
b) kopie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej lub kopie wpisu z rejestru sądowego,
c) oświadczenie o stanie zatrudnienia na dzień składania wniosku potwierdzone zgłoszeniem do ubezpieczenia zatrudnionych pracowników składanym do ZUS,
d) oświadczenia zatrudnionych pracowników złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej o nieposiadaniu innych źródeł utrzymania,
e) informację o wielkości otrzymanej pomocy publicznej w formie “oświadczenia przedsiębiorcy” w okresie trzech lat poprzedzających dzień złożenia wniosku – przeliczonej na EURO,
f) wykaz osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy,
g) oświadczenie przedsiębiorcy o postawieniu w stan likwidacji,
h) oświadczenie przedsiębiorcy o ogłoszeniu upadłości,
i) sprawozdanie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o pomocy publicznej,

2) składający wniosek o zastosowanie zwolnienia na kolejne lata:

a) wniosek o przyznanie zwolnienia,
b) oświadczenie o stanie zatrudnienia potwierdzone zgłoszeniem do ubezpieczenia zatrudnionych pracowników składanym do ZUS,
c) informację w formie “oświadczenia przedsiębiorcy” w okresie ostatnich trzech lat poprzedzających dzień złożenia wniosku – przeliczone na EURO,
d) wykaz osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy,
e) oświadczenie przedsiębiorcy o ogłoszeniu upadłości,
f) oświadczenie przedsiębiorcy o postawieniu w stan likwidacji,
g) sprawozdanie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o pomocy publicznej.

§ 18

1. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy.

2. Zobowiązuje się Zarząd Miasta i Gminy do składania corocznie sprawozdania o skutkach finansowych udzielonych zwolnień na podstawie uchwały, w terminach składania sprawozdań z wykonania budżetu gminy za dany rok.

§ 19

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy i w sołectwach.

§ 20

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ GMINY

IRENA BIENKIEWICZ

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej Gminy Leśna z dnia 10 września 2002 r. (poz. 3246)

 

.................................................
(PEŁNA NAZWA PODATNIKA
LUB PIECZĘĆ NAGŁÓWKOWA)

..................................................
(MIEJSCOWOŚĆ I DATA)

NIP
REGON

..................................................
(NAZWA I ADRES BANKU)

..................................................
(NR RACHUNKU BANKOWEGO)

BURMISTRZ MIASTA I GMINY W LEŚNEJ

UL. RYNEK 19

 

W N I O S E K

w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości na obszarze określonym w § 6 uchwały Rady Miejskiej Gminy Leśna nr ..................... z dnia ......................... w sprawie stosowania zwolnień w podatku od nieruchomości.

Działając w oparciu o przepisy uchwały Rady Miejskiej Gminy Leśna nr ...................... z dnia .........................

w sprawie stosowania zwolnień w podatku od nieruchomości wnoszę o:

zwolnienie z podatku od nieruchomości z tytułu:

Lp.

Wyszczególnienie

Podstawa opodatkowania

Ilość, wartość

1.

Budynki lub ich części związane z działalnością gospodarczą Powierzchnia użytkowa w m2  

2.

Budowle związane z działalnością gospodarczą Wartość budowli  

3.

Grunty zabudowane budynkami i budowlami związanymi z działalnością gospodarczą

Powierzchnie  

 

Do wniosku dołączamy:

I – pierwszy wniosek:

1) kopię wpisu do ewidencji działalności gospodarczej lub kopie wpisu do rejestru sądowego,
2) wykaz osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy,
3) oświadczenie o stanie zatrudnienia na dzień składania wniosku potwierdzone zgłoszeniem do ubezpieczenia zatrudnionych pracowników składanym do ZUS,
4) oświadczenie zatrudnionych pracowników złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej o nieposiadaniu innych źródeł utrzymania,
5) oświadczenie przedsiębiorcy, tj.:
a) informacje o wielkości otrzymanej pomocy publicznej w okresie trzech lat poprzedzających dzień złożenia wniosku – przeliczone na EURO,
b) o postawieniu w stan likwidacji,
c) o ogłoszeniu upadłości,
6) sprawozdanie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o pomocy publicznej,
7) wykaz osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy.

II – w kolejnych latach:

1) oświadczenie o stanie zatrudnienia potwierdzone zgłoszeniem do ubezpieczenia zatrudnionych pracowników składanych do ZUS,
2) wykaz osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy,
3) oświadczenie przedsiębiorcy, tj.:
a) informacje o wielkości otrzymanej pomocy publicznej w okresie trzech lat poprzedzających dzień złożenia wniosku przeliczonej na EURO,
b) oświadczenie przedsiębiorcy o postawieniu w stan likwidacji,
c) oświadczenie przedsiębiorcy o ogłoszeniu upadłości,
4) sprawozdanie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o pomocy publicznej,
5) wykaz osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy.