3222

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W KĄTACH WROCŁAWSKICH

z dnia 26 września 2002 r.

w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3, art. 18 ust. 2 pkt 15, art 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132 z 1996 r., poz. 622 z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu Rada Miejska uchwala, co następuje:

Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa szczegółowe wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na trenie nieruchomości położonych na obszarze gminy Kąty Wrocławskie, rodzaje urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i zasady ich rozmieszczania, częstotliwość i sposoby usuwania odpadów komunalnych oraz obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe i gospodarskie.

§ 2

Ilekroć w dalszej części uchwały jest mowa o:

1. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.),

2. właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub w użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,

3. odpadach komunalnych – rozumie się przez to stałe i ciekłe odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład podobne są do odpadów powstałych w gospodarstwach domowych,

4. nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,

5. zwierzętach domowych – należy przez to rozumieć: psy, koty, gołębie oraz inne zwierzęta hodowane w warunkach domowych,

6. zwierzętach gospodarskich – należy przez to rozumieć konie, bydło, trzodę chlewną, owce, kozy, drób, pszczoły, zwierzęta futerkowe.

Obowiązki właścicieli nieruchomości

§ 3

I. Właściciele nieruchomości położonych na terenie Gminy Kąty Wrocławskie obowiązani są:

1. wyposażyć nieruchomość w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych, gromadzić w nich powstałe na terenie nieruchomości odpady oraz utrzymać te urządzenia w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym, a w szczególności:

a) dbać o dobry stan techniczny tych urządzeń,
b) dbać o zamykanie i nie przepełnianie tych urządzeń.

2. utrzymywać ład, czystość i porządek na terenie nieruchomości, a w szczególności:

a) nie dopuszczać do gromadzenia odpadów poza urządzeniami do tego przeznaczonymi,
b) pielęgnować zieleń znajdującą się na terenie nieruchomości przez koszenie traw, usuwanie chwastów, opadłych liści oraz usuwanie zbędnych części roślin,
c) dbać o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia.

3. oczyszczać ze śniegu, lodu, błota, chwastów oraz innych zanieczyszczeń chodniki położone wzdłuż nieruchomości lub część drogi publicznej służącej dla ruchu pieszego położonej wzdłuż nieruchomości.

4. wykonać przyłącze do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a w miejscach gdzie nie jest to możliwe, nieczystości ciekłe winni gromadzić w zbiornikach wykonanych i użytkowanych w sposób uniemożliwiający przenikanie ich zawartości do gruntu i wód gruntowych (powyższy zapis nie dotyczy przydomowych oczyszczalni ścieków spełniających wymagania określone w przepisach odrębnych).

5. likwidować dzikie wysypiska śmieci powstałe na trenie ich nieruchomości.

6. wykonywać zabiegi deratyzacji w zależności od stanu zagrożenia.

II. Na trenie budowy wykonanie obowiązków właściciela nieruchomości należy do kierownika budowy a ponadto należy do niego utrzymanie ogrodzenia terenu budowy we właściwym stanie technicznym.

§ 4

Właściciele nieruchomości przy wykonywaniu obowiązku unieszkodliwiania odpadów komunalnych zobowiązani są do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez podmioty posiadające zezwolenie na wykonywanie usług usuwania odpadów komunalnych przez okazanie na żądanie Burmistrza lub osoby przez niego upoważnionej dowodów płacenia za takie usługi.

Urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych na trenie nieruchomości

§ 5

1. Na każdej nieruchomości zabudowanej budynkami mieszkalnymi, budynkami zamieszkania zbiorowego lub obiektami użyteczności publicznej i obsługi ludności należy urządzić miejsce gromadzenia stałych odpadów komunalnych wyposażone w pojemniki.

2. Miejsce to winno być zlokalizowane w granicach nieruchomości, na powierzchni utwardzonej. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości obowiązany jest utrzymywać w czystości.

3. Doboru rodzaju pojemników dokonuje właściciel nieruchomości w uzgodnieniu z gminą oraz podmiotem uprawnionym, który wywozi nieczystości stałe. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/26/02 z 18 października 2002 r. stwierdzono nieważność § 5 ust. 3).

4. Urządzenia do gromadzenia nieczystości stałych i płynnych należy sytuować zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

5. Odpady remontowe, poza granicami placu budowy należy gromadzić w osobnych pojemnikach, wynajętych od podmiotów posiadających zezwolenie na świadczenie usług. Zabrania się gromadzenia gruzu budowlanego i innych nieczystości powstających podczas remontów budowlanych w miejscach do tego nieprzystosowanych.

Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości

§ 6

1. Usuwanie stałych odpadów komunalnych z nieruchomości na terenach:

a) miejskich o zabudowie jednorodzinnej winno odbywać się z częstotliwością nie mniejszą niż raz w tygodniu,
b) miejskich o zabudowie wielorodzinnej, budynków użyteczności publicznej lub zamieszkiwania zbiorowego winno się odbywać z częstotliwością nie mniejszą niż dwa razy w tygodniu,
c) wiejskich o zabudowie jednorodzinnej winno się odbywać z częstotliwością nie mniejszą niż dwa razy w miesiącu.

2. Właściciele nieruchomości, które wyposażone są w pojemniki typu SM110 – pojemniki w dniu wywozu odpadów winni wystawić przed teren posesji. Dopuszcza się wystawianie nadmiaru odpadów w szczelnie związanych workach foliowych.

3. Usuwanie nieczystości ciekłych winno się odbywać z częstotliwością zapewniającą ciągłość prawidłowego użytkowania urządzeń do ich gromadzenia.

4. Odpady roślinne z nieruchomości położonych na terenach wiejskich winny być kompostowane w miejscu ich wytwarzania.

5. Usuwanie odpadów remontowych winno się odbywać niezwłocznie po zapełnieniu kontenera, Zabronione jest usuwanie odpadów remontowych zmieszanych z innymi odpadami.

6. Koszty usunięcia wraków samochodów oraz odpadów remontowych ponoszą ich właściciele.

§ 7

1. Odbieranie stałych, drobnych odpadów komunalnych z nieruchomości winno odbywać się bezpośrednio do zamkniętego nadwozia pojazdu specjalistycznego (śmieciarki) lub wraz z zamkniętym pojemnikiem (kontenerem) w sposób zapobiegający rozpraszaniu tych odpadów w trakcie odbioru i transportu. Rozproszone odpady podczas odbioru i transportu niezwłocznie winien uprzątnąć odbiorca odpadów.

2. Dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach odbiór odpadów, o których mowa w ust. 1, samochodem skrzyniowym pod warunkiem zabezpieczenia ładunku przed rozproszeniem odpadów.

§ 8

Zabrania się:

1. Umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych gorącego żużla i popiołu, a także odpadów niebezpiecznych lub innych niż komunalne.

2. Zanieczyszczenia terenu wokół pojemników do gromadzenia odpadów.

§ 9

Odbiorca odpadów ma prawo odmowy usunięcia z nieruchomości odpadów komunalnych zmieszanych z odpadami niebezpiecznymi.

§ 10

Harmonogram odbioru odpadów komunalnych z poszczególnych sołectw oraz terenu miasta uwzględniający wymagania, o których mowa w § 6 ust. 1, ustala Burmistrz w porozumieniu z jednostką świadczącą usługę.

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 11

1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do:

a) sprawowania właściwej opieki nad zwierzętami i zachowania takich warunków hodowli, które nie spowodują zagrożenia i uciążliwości dla ludzi,

b) niedopuszczenia do porzucania zwierząt, pozostawania ich bez nadzoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia z niego,

c) usuwania zanieczyszczeń i szkód spowodowanych przez zwierzęta domowe we wszystkich pomieszczeniach i miejscach użytku publicznego, tj. na klatkach schodowych, ulicach, chodnikach, skwerach, terenach zielonych, placach zabaw itd.

d) poddawania zwierząt jeden raz do roku szczepieniu przeciw wściekliźnie. (Rozstrzygnię- ciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-9/26/02 z dnia 18 października 2002 r. stwierdzono nieważność § 11 ust. 1 pkt d).

2. Na tereny użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem. Niedopuszczalne jest wyprowadzanie lub wypuszczanie psów lub innych zwierząt bez opieki na place i tereny zielone, place zabaw dla dzieci, a w szczególności do piaskownic oraz innych miejsc publicznych w celu załatwienia potrzeb fizjologicznych zwierząt.

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich

§ 12

1. Zwierzęta gospodarskie należy utrzymywać w obiektach inwentarskich lub na pastwisku, na uwięzi, w odpowiednim ogrodzeniu, pod właściwą opieką.

2. Zakazuje się puszczania zwierząt luzem, bez opieki.

3. Powstające w związku z hodowlą nawozy naturalne należy gromadzić w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami nie powodując zanieczyszczenia nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych.

4. Usuwanie nawozów naturalnych pochodzących z hodowli prowadzonej na obszarze zabudowanym w obrębie miasta Kąty Wrocławskie winno się odbywać z częstotliwością nie mniejszą niż raz w tygodniu w okresie wiosenno-letnim oraz mniejszą niż co dwa tygodnie w okresie jesienno-zimowym.

5. Właściciele zwierząt gospodarskich winni przestrzegać obowiązujące przepisy sanitarno-epidemio- logiczne.

6. Nowo powstające gospodarstwa rolne zajmujące się hodowlą lub chowem zwierząt gospodarskich należy sytuować zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie.

§ 13

1. Na trenie miasta Kąty Wrocławskie zabrania się utrzymywania i hodowania zwierząt gospodarskich, w tym drobnego inwentarza na ulicach:

a) Rynek i przyległych, tj. Sikorskiego, Świdnicka, Okulickiego, Kościuszki, Barlickiego, Parkowa, Norwida, Kościelna, Strażacka,
b) na ogródkach położonych na działce nr 11 AM- -21 przy boisku sportowym Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu.

2. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach stref ochronnych ujęć wody.

3. Dopuszcza się na pozostałym obszarze miasta utrzymywanie i hodowanie:

a) zwierząt gospodarskich przez posiadaczy gospodarstw i działek rolnych,
b) drobnego inwentarza (drób, króliki, zwierzęta futerkowe, pszczoły) przez posiadaczy prywatnych posesji.

Zasady postępowania ze zwłokami zwierząt

§ 14

1. Zwłoki zwierząt i ich części, jeżeli nie zachodzi podejrzenie o chorobę zakaźną należy niezwłocznie dostarczyć podmiotom zajmującym się zbieraniem lub przetwarzaniem zwłok zwierzęcych.

2. Podmioty zbierające zwłoki zwierzęce wskazuje Powiatowy Lekarz Weterynarii.

3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, ciąży na posiadaczu zwłok.

4. Postępowanie ze zwłokami zwierząt podejrzanych o chorobę zakaźną należy uzgodnić z właściwymi, w tym zakresie służbami weterynaryjnymi.

 

Obowiązki podmiotów posiadających zezwolenie na świadczenie usług w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi

§ 15

Udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na usuwaniu, wykorzystaniu i unieszkodliwianiu odpadów komunalnych odbywa się na zasadach określonych w rozdziale 4 ustawy.

§ 16

1. W przypadku niemożliwości terminowego wykonania usługi wykonawca usług jest zobowiązany do wywiezienia odpadów natychmiast po usunięciu przyczyn uniemożliwiających wykonanie usługi.

2. O okolicznościach, o których mowa w ust. 1, oraz o dokładnym terminie wykonania usług wykonawca powiadomi Urząd Gminy Kąty Wrocławskie oraz właścicieli nieruchomości którym świadczy przedmiotowe usługi.

Postanowienia końcowe

§ 17

Naruszenie obowiązków wynikających z niniejszej uchwały podlega karze zgodnie z rozdziałem 5 ustawy.

§ 18

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała nr XLIII/354/97 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 11 grudnia 19997 r. w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy.

§ 19

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy.

§ 20

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
JAROSŁAW WOJCIECHOWSKI