3187

UCHWAŁA RADY GMINY W GŁOGOWIE

z dnia 10 października 2002 r.

w sprawie uchwalenia regulaminu usług w zakresie dostawy wody pitnej i odbioru ścieków

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 19 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się regulamin dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków obowiązujący na terenie gminy Głogów, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA RADY
KRYSTYNA GRZEGOREK

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy w Głogowie z dnia 10 października 2002 r. (poz. 3187)

REGULAMIN USŁUG

w zakresie

DOSTAWY WODY PITNEJ I ODBIORU ŚCIEKÓW

C z ę ś ć I

POSTANOWIENIA OGÓŁNE

R o z d z i a ł I

§ 1

1. Regulamin niniejszy określa prawa i obowiązki w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanych przez Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne na terenie gminy Głogów, zwane dalej Przedsiębiorstwem, oraz odbiorców usług wodociągowo- -kanalizacyjnych świadczonych przez Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, zwanych dalej Odbiorcami, wynikających z ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) oraz z przepisów wykonawczych do tej ustawy.

2. Ilekroć w niniejszym Regulaminie używa się określenia “ustawa”, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747).

3. Przedsiębiorstwo wykonuje swoją działalność w oparciu o zezwolenie na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków udzielone decyzją Zarządu Gminy.

4. Odbiorcą usług w znaczeniu niniejszego Regulaminu jest każdy, kto korzysta z usług wodociągowo- -kanalizacyjnych w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie zawartej umowy.

5. Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy o zaopatrzeniu w wodę lub odprowadzaniu ścieków zawartej między Przedsiębiorstwem a Odbiorcą.

C z ę ś ć II

DOSTAWA WODY

R o z d z i a ł II

Obowiązki i prawa Przedsiębiorstwa

§ 2

Przedsiębiorstwo ma obowiązek:

1) dostarczać z sieci wodociągowej wodę dla Odbiorcy na podstawie zawartej z nim umowy ustalonej wg zasad określonych niniejszym Regulaminem, a w szczególności zapewnić dostawę wody o ciśnieniu zgodnym z przyjętymi standardami technicznymi oraz odpowiedniej jakości, które określają przepisy wydane przez właściwego ministra. Jakość i ciśnienie wody dostarczanej przez Przedsiębiorstwo stwierdza się u wylotu zaworu głównego za wodomierzem głównym,

2) zapewnić prawidłową eksploatację sieci wodociągowych, przyłączy wodociągowych, zasuw i zaworów będących we władaniu Przedsiębiorstwa oraz dokonywać ich niezbędnych napraw, z wyjątkiem usuwania uszkodzeń powstałych z winy Odbiorcy,

3) zapewnić sprawność techniczną hydrantów ulicznych będących w eksploatacji Przedsiębiorstwa,

4) zamontować wodomierz na przyłączu wg umowy przyłączeniowej,

5) zapewnić prawidłowe utrzymanie wodomierza, jego naprawę oraz wymianę na koszt Przedsiębiorstwa z wyjątkiem przypadków, gdy naprawa lub wymiana wynika z winy Odbiorcy,

6) dokonywać kontroli funkcjonowania wodomierzy i ich legalizacji:

a) z własnej inicjatywy, bez pobierania dodatkowych opłat od Odbiorcy,

b) na żądanie Odbiorcy wody, jednakże w przypadku stwierdzenia prawidłowego funkcjonowania wodomierza – na koszt Odbiorcy,

7) wydawać warunki techniczne niezbędne do podłączenia instalacji wodociągowej do sieci wodociągowej będącej w eksploatacji Przedsiębiorstwa oraz uzgadniać w ciągu 14 dni przedłożoną przez inwestora dokumentację techniczną,

8) przestrzegać standardów obsługi Odbiorców, których szczegółowe kryteria zawiera załącznik nr 1 do Regulaminu.

§ 3

Przedsiębiorstwo ma prawo:

1) kontrolować prawidłowość realizacji robót zgodnie z wydanymi przez nią warunkami technicznymi i umową przyłączeniową,

2) wymagać przed ostatecznym uruchomieniem przyłącza przedstawienia przez inwestora dokumentów stwierdzających, że przyłącze to zostało wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego, sanitarnego, warunkami technicznymi wydanymi przez Przedsiębiorstwo oraz umową przyłączeniową,

3) wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń każdego, kto korzysta z usług, w celu:

a) przeprowadzenia kontroli wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych w lokalu,

b) odczytu wskazań wodomierzy,

c) badań i pomiarów,

d) przeprowadzenia przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez Przedsiębiorstwo.

Wyżej wymienione czynności mogą dokonywać przedstawiciele Przedsiębiorstwa po okazaniu legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia.

§ 4

Przedsiębiorstwo jest zobowiązana do realizacji zadań określonych w Regulaminie pod warunkiem, że Odbiorca wody zapewni:

1) wykonanie, zgodnie z umową przyłączeniową, przyłącza do obiektu, wykonywanie napraw wewnętrznej instalacji wodociągowej,

2) użytkowanie instalacji wodociągowej w taki sposób, aby wykluczyć możliwość występowania zakłóceń w funkcjonowaniu sieci wodociągowej, a w szczególności:

a) uniknięcia uderzeń hydraulicznych,

b) wyeliminowania możliwości wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej lub powrotu ciepłej wody,

3) prawidłowe utrzymanie pomieszczenia wodomierzowego lub studni wodomierzowej oraz zabezpieczenie wodomierza przed uszkodzeniem mechanicznym, kradzieżą, zamarznięciem,

4) łatwy dostęp pracownikom Przedsiębiorstwa do wodomierza w celu dokonywania odczytów, kontroli jego funkcjonowania, wykonywania niezbędnych napraw bądź wymiany.

§ 5

Odbiorcy wody zabrania się w szczególności:

1) używania wody dostarczanej z sieci wodociągowej niezgodnie z umową zawartą z Przedsiębiorstwem,

2) odsprzedawania wody, chyba że zawarta umowa z Przedsiębiorstwem stanowi inaczej,

3) poboru wody przed wodomierzem,

4) dokonywania na przyłączach działań innych niż zamykanie lub otwieranie zaworu głównego za wodomierzem,

5) przemieszczania wodomierza, zakłócania jego funkcjonowania, zrywania plomb lub osłon,

6) wykorzystywania sieci wodociągowej bądź instalacji wodociągowej do uziemienia urządzeń elektrycznych.

§ 6

Naruszenie postanowień § 4 i § 5 pociąga za sobą możliwość wypowiedzenia umowy o dostarczanie wody przez Przedsiębiorstwo. Wypowiedzenie winno być poprzedzone pouczeniem Odbiorcy o nieprawidłowości jego postępowania i wynikających z tego konsekwencjach.

R o z d z i a ł III

Warunki techniczne dostarczania wody

§ 7

Warunki techniczne niezbędne do podłączenia instalacji wodociągowej budynku do sieci wodociągowej Przedsiębiorstwo wydaje na pisemny wniosek inwestora (Odbiorcy wody).

§ 8

1. Dostarczanie wody w przypadku istniejących przyłączy następuje po podpisaniu umowy i zamontowaniu wodomierza. Uruchomienie przyłącza dokonuje wyłącznie Przedsiębiorstwo. Następuje to po opłaceniu przez Odbiorcę kosztów z tym związanych.

2. Wykonanie nowego przyłącza wody oraz jego uruchomienie następuje zgodnie z umową przyłączeniową.

§ 9

O ile wykonanie nowego przyłącza wymaga modernizacji bądź rozbudowy istniejącej sieci wodociągowej, wówczas finansowanie tych prac odbywa się zgodnie z podanymi niżej dyspozycjami:

1) wyłącznie ze środków Gminy, jeżeli zadanie to znajduje się w zatwierdzonym planie inwestycyjnym Gminy,

2) wyłącznie ze środków Przedsiębiorstwa, jeżeli zadanie to znajduje się w zatwierdzonym planie inwestycyjnym Przedsiębiorstwa,

3) w części ze środków Gminy, a w części ze środków Odbiorcy w ramach zawartej umowy, elementy te stają się własnością Gminy,

4) w części ze środków Przedsiębiorstwa, a w części ze środków Odbiorcy w ramach zawartej umowy, elementy te stają się własnością Przedsiębiorstwa,

5) wyłącznie ze środków Odbiorcy w ramach zawartej z nim przez Gminę lub Przedsiębiorstwem umowy, po wykonaniu, elementy te stają się własnością Gminy lub Przedsiębiorstwa.

Tryb realizacji prac oraz dostarczenie wody dla Odbiorcy odbywa się na zasadach, jak w § 8.

R o z d z i a ł IV

Zasady zawierania i rozwiązywania umów z odbiorcami wody

§ 10

Zawarcie umowy następuje po spełnieniu przez Odbiorcę wody postanowień zawartych w warunkach technicznych podłączenia oraz umowie przyłączeniowej i złożeniu pisemnego wniosku.

§ 11

Umowa zawierać powinna w szczególności postanowienia dotyczące:

1) ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia,

2) sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń,

3) praw i obowiązków stron umowy,

4) procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych,

5) okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.

§ 12

Dostarczenie wody Odbiorcy, w przypadku istnienia przyłącza powinno nastąpić maksymalnie w ciągu 14 dni od daty podpisania umowy, po uprzednim zamontowaniu wodomierza. Uruchomienia przyłącza dokonuje Przedsiębiorstwo.

§ 13

Umowy mogą być zawierane z właścicielem lub zarządcą prawnym:

1) budynku jednorodzinnego,

2) budynków wielorodzinnych,

3) obiektów użytkowych,

4) gruntów niezabudowanych.

§ 14

Miejscem dostarczenia wody przez Przedsiębiorstwo jest zawór główny za wodomierzem, zainstalowany zgodnie z wydanymi warunkami technicznymi przyłączenia obiektu do urządzeń wodociągowych w oparciu o Polską Normę P-B-10720 styczeń 1998 r.

§ 15

Umowy zawierane są na czas określony lub nieokreślony z możliwością rozwiązania ich przez strony z zachowaniem trzymiesięcznego terminu wypowiedzenia, chyba że umowa stanowi inaczej. Opóźnianie się z zapłatą należności za wodę przez dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej należności uprawnia Przedsiębiorstwo do rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia.

§ 16

Po rozwiązaniu umowy Przedsiębiorstwo zaniecha dostawy wody i zastosuje środki techniczne uniemożliwiające jej pobór.

§ 17

W przypadku zmiany Odbiorcy wody następuje wygaśnięcie umowy z dotychczasowym Odbiorcą. Dostawa wody nowemu Odbiorcy nastąpi po zawarciu nowej umowy.

§ 18

W przypadkach szczególnych korzystania z urządzeń wodociągowych Przedsiębiorstwo ma praw do zawierania umów na innych warunkach niż postanowienia niniejszego Regulaminu.

§ 19

Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego Przedsiębiorstwo może zawierać umowy z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli są spełnione następujące warunki:

1) wszystkie lokale wyposażone są w zainstalowane wodomierze zgodnie z obowiązującymi (wydanymi przez Przedsiębiorstwo) warunkami technicznymi w sposób uzgodniony z Przedsiębiorstwem,

2) możliwy jest odczyt wodomierzy,

3) wnioskodawca ustala sposób rozliczeń różnic wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania, co winien udokumentować stosownymi zgodami lokatorów,

4) uzgodniony został przez strony sposób przerwania dostarczania wody do lokalu bez zakłócenia dostaw w pozostałych lokalach, a istniejące instalacje wewnętrzne umożliwiają Przedsiębiorstwu skuteczne wykonanie tych czynności, bez ingerencji w lokalu,

5) ustalono wynagrodzenie Przedsiębiorstwa za te rozliczenia.

R o z d z i a ł V

Zasady rozliczania należności za dostarczoną wodę

§ 20

Rozliczanie zużycia wody odbywa się w oparciu o odczyty wodomierza głównego na przyłączu przed zaworem głównym.

§ 21

W przypadku korzystania z podłączeń prowizorycznych w okresie przejściowym (np. na czas budowy) do czasu zamontowania wodomierza na przyłączu, zużycie wody będzie rozliczane zgodnie z normami zużycia wody ustanowionymi rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody lub za pomocą wskazań wodomierza zamontowanego na koszt Odbiorcy.

§ 22

W przypadku przejściowej niesprawności wodomierza ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w ostatnich 6 miesiącach poprzedzających unieruchomienie wodomierza.

§ 23

Naliczenie należności odbywa się z zastosowaniem obowiązujących taryf za wodę ustalonych zgodnie z ustawą.

§ 24

Okresy obrachunkowe mogą wynosić od jednego do trzech miesięcy.

§ 25

Tryb ustalania wysokości taryf za wodę regulują odrębne przepisy.

§ 26

Należność wynikająca z faktury VAT za wodę Odbiorca zobowiązany jest zapłacić w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania.

Faktura stanowi jednocześnie wezwanie do zapłaty.

§ 27

Odbiorca wody ma prawo zgłaszania reklamacji, która nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności. W razie uwzględnienia reklamacji ewentualna nadpłata podlega na życzenie Odbiorcy zwrotowi lub zostanie zaliczona na poczet przyszłych należności.

§ 28

Zwłoka w uregulowaniu należności pociąga za sobą naliczanie ustawowych odsetek oraz możliwość rozwiązania umowy i zamknięcia dopływu wody, z zastrzeżeniem § 15.

§ 29

Wznowienie dostawy wody poprzez otwarcie przyłącza następuje po udokumentowaniu przez Odbiorcę uiszczenia należnych kwot wraz z ustawowymi odsetkami, opłaceniu kosztów poniesionych przez Przedsiębiorstwo związanych z zamknięciem i otwarciem przyłącza oraz zawarciu nowej umowy.

R o z d z i a ł VI

Prawa Odbiorcy wody

§ 30

Odbiorca wody ma prawo:

1) domagać się dostawy wody o odpowiednim ciśnieniu i jakości, zgodnie z wydanym dla Przedsiębiorstwa zezwoleniem na prowadzenie działalności z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę,

2) zgłaszać reklamacje i uzyskać odpowiedź zgodnie z zał. nr 1 do nin. Regulaminu,

3) żądać od Przedsiębiorstwa (w uzasadnionych przypadkach) przeprowadzenia kontroli funkcjonowania wodomierza z zastrzeżeniem § 2 punkt 6) litera b Regulaminu,

4) żądać wydania od Przedsiębiorstwa odszkodowania za szkody powstałe w wyniku zaistniałej awarii urządzeń zaopatrzenia w wodę,

5) w razie dostarczenia wody o pogorszonej jakości, domagać się obniżenia należności za czas trwania zakłócenia; obniżenie może stanowić do 10% należności w tym okresie,

6) uzyskać informację o zastępczych źródłach zaopatrzenia w wodę w przypadku przerw w dostawie wody zgodnie z ustawą i postanowieniami rozdziału VII Regulaminu.

R o z d z i a ł VII

Przerwy i ograniczenia w ciągłości dostawy wody – przypadki szczególne

§ 31

Wystąpienie przerwy w dostawie wody może mieć miejsce w przypadku awarii lub planowanych prac konserwacyjno-remontowych:

1) o planowanych przerwach w dostawie wody Przedsiębiorstwo powinno powiadomić Odbiorcę:

– na 2 dni przed planowanym terminem, jeżeli przerwa wyniesie poniżej 12 godzin,

– na 5 dni przed planowanym terminem, jeżeli przerwa wyniesie powyżej 12 godzin,

2) w razie przerwy przekraczającej 12 godzin Przedsiębiorstwo powinna zapewnić zastępczy punkt poboru wody, informując Odbiorcę wody o jego lokalizacji.

§ 32

Wstrzymanie lub ograniczenie w dostawie wody może nastąpić w przypadku:

1) braku wody na ujęciu,

2) zanieczyszczenia wody na ujęciu w rozmiarze niebezpiecznym dla zdrowia,

3) potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów przeciwpożarowych,

4) uszkodzenia instalacji odbiorczej grożącego niebezpieczeństwem,

5) przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń wodociągowych,

6) wystąpienia siły wyższej (np. klęsk żywiołowych).

§ 33

W czasie trwania klęski, szczególnie gdy doszło do zanieczyszczenia wody, Przedsiębiorstwo ma prawo wprowadzić ograniczenia w konsumpcji wody w granicach możliwości dystrybucji, po zawiadomieniu Odbiorców o tych ograniczeniach. Nie zwalnia to jednak Przedsiębiorstwa z obowiązku zastosowania wszelkich dostępnych jej sposobów dla złagodzenia tych uciążliwości.

C z ę ś ć III

ODBIÓR ŚCIEKÓW

R o z d z i a ł VIII

Obowiązki i prawa Przedsiębiorstwa

§ 34

Przedsiębiorstwo ma obowiązek:

1) przyjąć do systemu kanalizacyjnego ścieki bytowo- -gospodarcze, przemysłowe oraz ich mieszaniny od Dostawców ścieków na podstawie zawartej z nimi umowy ustalonej wg zasad określonych niniejszym Regulaminem, a w szczególności zapewnić nieprzerwany odbiór ścieków z wyjątkiem uzasadnionych przypadków określonych w rozdziale XIII niniejszego Regulaminu,

2) zapewnić prawidłową eksploatację sieci kanalizacyjnej oraz dokonywać niezbędnych prac na swój koszt z wyjątkiem usuwania zatorów i napraw, powstałych z przyczyn Dostawcy ścieków,

3) wydawać warunki techniczne niezbędne do podłączenia do sieci kanalizacyjnej stanowiącej własność lub będącej w eksploatacji Przedsiębiorstwa oraz uzgadniać przedłożone przez inwestorów dokumentacje techniczne w ciągu 14 dni,

4) określić dopuszczalne wskaźniki zanieczyszczeń ścieków wprowadzanych przez Dostawcę do urządzeń kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa,

5) kontrolować odprowadzane ścieki pod względem ich zgodności z obowiązującymi normami.

6) przestrzegać standardów obsługi Odbiorców, których szczegółowe kryteria zawiera załącznik nr 1 do Regulaminu.

§ 35

Przedsiębiorstwo ma prawo:

1) kontrolować prawidłowość realizacji robót zgodnie z wydanymi przez nią warunkami technicznymi i umową przyłączeniową,

2) wymagać od inwestora przed ostatecznym uruchomieniem przyłączy przedstawienia dokumentów stwierdzających, iż obiekt został wykonany zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sanitarnego, wydanymi przez Przedsiębiorstwo warunkami technicznymi oraz zawartą umową przyłączeniową,

3) obciążyć kosztami wykonanej kontroli Dostawcę ścieków, jeżeli zostaną stwierdzone nieprawidłowości na instalacji kanalizacyjnej lub urządzeniach podczyszczających, a także gdy ścieki odprowadzone do sieci kanalizacyjnej przekraczają dopuszczalne normy,

4) naliczyć kary pieniężne za wprowadzenie do kanalizacji będącej we władaniu Przedsiębiorstwa ścieków, które nie odpowiadają warunkom określonym w załączniku do umowy, a za wprowadzenie ścieków do kanalizacji bez umowy stosować postanowienia art. 28 ustawy,

5) wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń każdego, kto korzysta z usług w celu:

a)przeprowadzenia kontroli i odczytu urządzenia pomiarowego,

b) dokonania badań i pomiarów,

c) przeprowadzenia przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez Przedsiębiorstwa.

Wyżej wymienione czynności mogą dokonywać przedstawiciele Przedsiębiorstwa po okazaniu legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia.

§ 36

Przedsiębiorstwo jest zobowiązana do realizacji zadań określonych w Regulaminie pod warunkiem, że Dostawca ścieków zapewni:

1) wykonanie, zgodnie z umową przyłączeniową, napraw wewnętrznej instalacji oraz przyłącza kanalizacyjnego,

2) użytkowanie instalacji kanalizacyjnej w taki sposób, aby wykluczyć możliwość występowania zakłóceń w funkcjonowaniu sieci kanalizacyjnej, a w szczególności zabrania się wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych:

a) odpadów stałych, które mogą powodować zmniejszenie przepustowości przewodów kanalizacyjnych, a w szczególności żwiru, piasku, popiołu, szkła, wytłoczyn, drożdży, szczeciny, ścinków skór, tekstyliów, włókien, nawet jeżeli znajdują się one w stanie rozdrobnionym,

b) odpadów płynnych niemieszających się z wodą, a w szczególności sztucznych żywic, lakierów, mas bitumicznych, smół i ich emulsji, mieszanin cementowych,

c) substancji palnych i wybuchowych, których punkt zapłonu znajduje się w temperaturze poniżej 85°C, a w szczególności benzyn, nafty, oleju opałowego, karbidu, trójnitrotoluenu,

d) substancji żrących i toksycznych, a w szczególności mocnych kwasów i zasad, formaliny, siarczków, cyjanków oraz roztworów amoniaku, siarkowodoru i cyjanowodoru,

e) odpadów i ścieków z hodowli zwierząt, a w szczególności gnojówki, gnojowicy, obornika, ścieków z kiszonek,

f) niezdezynfekowanych ścieków ze szpitali i sanatoriów oraz z zakładów weterynaryjnych.

3) dostęp pracownikom Przedsiębiorstwa do studzienki rewizyjnej celem kontrolnego pobierania ścieków do analizy laboratoryjnej,

4) możliwość przeprowadzania przez pracowników Przedsiębiorstwa kontroli instalacji kanalizacyjnych i urządzeń podczyszczających,

5) przekazanie informacji o posiadanych własnych ujęciach wody w celu umożliwienia prawidłowego obliczenia należności za odbiór ścieków,

6) wykonanie uszczelnień oraz zamontowanie na swój koszt niezbędnych urządzeń służących do zabezpieczenia przed cofnięciem z sieci kanalizacyjnej ścieków powstałych z opadów atmosferycznych,

7) wykorzystywanie swojego przyłącza wyłącznie na własny użytek, chyba że zawarta umowa stanowi inaczej,

8) z chwilą podłączenia się do sieci kanalizacyjnej likwidację, na swój koszt, instalacji, za pomocą której odprowadzał ścieki do zbiornika bezodpływowego,

9) stosowanie takich rozwiązań technicznych, które uniemożliwią bezpośrednie połączenie instalacji wodociągowej z instalacją kanalizacyjną.

§ 37

Każde naruszenie zasad zawartych w § 38 pociąga za sobą możliwość wypowiedzenia umowy o odbiór ścieków przez Przedsiębiorstwo. Wypowiedzenie winno być poprzedzone pouczeniem Dostawcy o nieprawidłowości jego postępowania i wynikających z tego konsekwencjach.

§ 38

Zobowiązuje się Dostawcę ścieków wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych do:

1) niezwłocznego powiadomienia Przedsiębiorstwa o awarii powodującej zrzut niebezpiecznych substancji do urządzeń kanalizacyjnych, w celu podjęcia odpowiednich przedsięwzięć zmniejszających skutki awarii,

2) instalowania niezbędnych urządzeń podczyszczających ścieki przemysłowe i prawidłowej eksploatacji tych urządzeń,

3) umożliwienia pracownikom Przedsiębiorstwa dostępu w każdym czasie do miejsc kontroli ilości i jakości ścieków wprowadzanych do tych urządzeń oraz przeprowadzania kontroli sieci i urządzeń do podczyszczania ścieków będących własnością Odbiorcy usług,

4) wewnętrznej kontroli przestrzegania dopuszczalnych ilości i natężeń dopływu ścieków przemysłowych oraz ich wskaźników zanieczyszczenia, w szczególności gdy wprowadzane ścieki przemysłowe stanowią więcej niż 10% wszystkich ścieków komunalnych dopływających do oczyszczalni oraz gdy zanieczyszczenie w ściekach przemysłowych może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa lub zdrowia osób obsługujących urządzenia kanalizacyjne lub bezpieczeństwa konstrukcji budowlanych i wyposażenia technicznego urządzeń kanalizacyjnych lub procesu oczyszczania ścieków,

5) udostępniania wyników wewnętrznej kontroli właścicielowi urządzeń kanalizacyjnych oraz informacji na temat posiadanych urządzeń podczyszczających ścieki, a także rodzaju i źródeł substancji niebezpiecznych wprowadzanych do ścieków,

6) zainstalowania urządzeń pomiarowych służących do określania ilości i jakości ścieków przemysłowych, na żądanie właściciela urządzeń kanalizacyjnych, jeżeli takie wymaganie jest uzasadnione możliwością wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa lub zdrowia osób obsługujących urządzenia kanalizacyjne lub bezpieczeństwa konstrukcji budowlanych i wyposażenia technicznego urządzeń kanalizacyjnych lub procesu oczyszczania ścieków.

R o z d z i a ł IX

Warunki techniczne odprowadzania ścieków

§ 39

Warunki techniczne niezbędne do podłączenia instalacji kanalizacyjnej budynku do sieci kanalizacyjnej Przedsiębiorstwo wydaje na pisemny wniosek inwestora (Dostawcy ścieków).

§ 40

W przypadku gdy ścieki przekraczają dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń, Przedsiębiorstwo ma prawo uzależnić podpisanie umowy od ich podczyszczenia przez Dostawcę ścieków.

§ 41

Odbiór ścieków w przypadku istniejących przyłączy następuje po podpisaniu umowy i uruchomieniu przyłącza kanalizacyjnego oraz po opłaceniu przez Dostawcę kosztów z tym związanych.

§ 42

Wykonanie nowego podłączenia do sieci kanalizacyjnej oraz jego uruchomienie następuje zgodnie z umową przyłączeniową.

§ 43

O ile wykonanie nowego podłączenia wymaga modernizacji bądź rozbudowy istniejącej sieci kanalizacyjnej, wówczas finansowanie tych prac odbywa się zgodnie z podanymi niżej dyspozycjami:

1) wyłącznie ze środków Gminy, jeżeli zadanie to znajduje się w zatwierdzonym planie inwestycyjnym Gminy,

2) wyłącznie ze środków Przedsiębiorstwa, jeżeli zadanie to znajduje się w zatwierdzonym planie inwestycyjnym Przedsiębiorstwa,

3) w części ze środków Gminy, a w części ze środków Dostawcy w ramach zawartej umowy, elementy te stają się własnością Gminy,

4) w części ze środków Przedsiębiorstwa, a w części ze środków Dostawcy w ramach zawartej umowy, elementy te stają się własnością Przedsiębiorstwa,

5) wyłącznie ze środków Dostawcy w ramach zawartej z nim przez Gminę lub Przedsiębiorstwa umowy, po wykonaniu elementy te stają się własnością Gminy lub Przedsiębiorstwa.

Tryb realizacji prac oraz odbiór ścieków odbywa się na zasadach określonych w § 39 i § 42.

R o z d z i a ł X

Zasady zawierania i rozwiązywania umów z dostawcą ścieków

§ 44

Zawarcie umowy następuje po spełnieniu przez Dostawcę ścieków postanowień zawartych w warunkach technicznych podłączenia oraz umowie przyłączeniowej i złożeniu pisemnego wniosku.

§ 45

Odbiór ścieków w przypadku istnienia podłączenia powinien nastąpić maksymalnie w ciągu 14 dni od daty podpisania umowy. Uruchomienia podłączenia dokonuje Przedsiębiorstwo.

§ 46

Umowy mogą być zawierane z właścicielem lub zarządcą prawnym:

1) budynku jednorodzinnego,

2) budynków wielorodzinnych,

3) obiektów użytkowych,

4) gruntów niezabudowanych.

§ 47

Miejscem odbioru ścieków przez Przedsiębiorstwo jest granica eksploatacji ustalona w protokole odbioru końcowego przyłącza.

§ 48

Umowy zawierane są na czas określony lub nieokreślony z możliwością rozwiązania ich przez strony z zachowaniem trzymiesięcznego terminu wypowiedzenia, chyba że umowa stanowi inaczej. Opóźnianie się z zapłatą za ścieki przez dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej należności, uprawnia Przedsiębiorstwo do rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia.

§ 49

Po rozwiązaniu umowy Przedsiębiorstwo zaniecha odbioru ścieków i zastosuje środki techniczne uniemożliwiające ich odbiór.

§ 50

W przypadku zmiany Dostawcy ścieków następuje wygaśnięcie umowy z dotychczasowym Dostawcą. Odbiór ścieków od nowego Dostawcy nastąpi po zawarciu nowej umowy.

§ 51

Integralną częścią umów z Dostawcą ścieków zarówno socjalno-bytowych, jak i przemysłowych są załączniki dotyczące dopuszczalnych norm, jakim powinny odpowiadać ścieki wprowadzone do sieci kanalizacyjnej, wysokość kar pieniężnych za ich przekroczenia oraz sposób pobierania prób do analiz.

§ 52

W przypadkach szczególnych korzystania z urządzeń kanalizacyjnych Przedsiębiorstwo ma prawo do zawierania umów na innych warunkach niż postanowienia niniejszego Regulaminu.

§ 53

Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego Przedsiębiorstwo zawiera umowy z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli są spełnione warunki wymienione w § 19. Za jakość ścieków z budynku wielolokalowego odpowiada właściciel lub zarządca tego budynku.

R o z d z i a ł XI

Zasady rozliczania należności za odbiór ścieków

§ 54

Ilość ścieków wprowadzonych do sieci kanalizacyjnej przez Dostawcę ustalana jest:

1) na podstawie ilości zużytej wody,

2) jak w punkcie 1 powiększona o ilość pobranej wody z własnych ujęć i innych źródeł,

3) na podstawie odczytów z urządzenia pomiarowego zamontowanego przez Dostawcę ścieków na przyłączu kanalizacyjnym i pozostającego w jego eksploatacji.

§ 55

W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt Dostawcy.

§ 56

Naliczanie należności za ścieki odbywa się z zastosowaniem obowiązujących taryf w tym samym czasie co rozliczanie należności za wodę.

§ 57

Okresy obrachunkowe mogą wynosić od jednego do trzech miesięcy.

§ 58

Tryb ustalania wysokości taryf za ścieki regulują odrębne przepisy.

§ 59

Należność wynikająca z faktury VAT za ścieki Dostawca zobowiązany jest zapłacić w ciągu 14 dni od daty jej potwierdzonego otrzymania.

Faktura stanowi jednocześnie wezwanie do zapłaty

§ 60

Dostawca ścieków ma prawo zgłaszania reklamacji, która nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności. W razie uwzględnienia reklamacji, ewentualna nadpłata podlega na życzenie Dostawcy zwrotowi lub zostanie zaliczona na poczet przyszłych należno- ści.

§ 61

Zwłoka w uregulowaniu należności pociąga za sobą naliczanie ustawowych odsetek oraz możliwość rozwiązania umowy i zamknięcia odpływu ścieków, zgodnie z § 50.

§ 62

Wznowienie odbioru ścieków poprzez otwarcie przyłącza następuje po udokumentowaniu przez Dostawcę uiszczenia należności wraz z ustawowymi odsetkami, opłaceniu kosztów poniesionych przez Przedsiębiorstwo związanych z zamknięciem i otwarciem przyłącza oraz zawarciu nowej umowy.

R o z d z i a ł XII

Prawa Dostawcy ścieków

§ 63

Dostawca ścieków ma prawo:

1) domagać się nieprzerwanego odbioru ścieków,

2) zgłaszać reklamacje i uzyskać odpowiedź zgodnie z zał. nr 1 do nin. Regulaminu,

3) żądać wydania od Przedsiębiorstwa odszkodowania za szkody powstałe w wyniku zaistniałej awarii urządzeń odprowadzających ścieki.

R o z d z i a ł XIII

Przerwy i ograniczenia w ciągłości świadczonych usług kanalizacyjnych – przypadki szczególne

§ 64

Wystąpienie przerw w odbiorze ścieków może mieć miejsce w następujących przypadkach:

1) w związku z wykonywaniem prac konserwacyjno-remontowych,

2) w związku z usuwaniem awarii,

3) uszkodzenia sieci kanalizacyjnej grożącego niebezpieczeństwem,

4) przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń kanalizacyjnych,

5) wystąpienia siły wyższej (np. klęsk żywiołowych).

C z ę ś ć IV

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

R o z d z i a ł XIV

§ 65

Korzystanie z urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych bez zawarcia umowy rodzi skutki odpowiedzialności karnej i cywilnej.

§ 66

Nieprzestrzeganie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę podlega przepisom karnym i karom pieniężnym zgodnie z art. 28 ustawy.

§ 67

W sprawach nieobjętych niniejszym Regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie tej ustawy.

Załącznik 1

Standardy techniczne oraz obsługi Odbiorców 

Nr

Kryteria

Standardy

1

2

3

Parametry techniczne

1.

Jakość wody na przyłączu

Polskie normy i przepisy prawne dotyczące jakości wody do picia i na potrzeby gospodarcze

2.

Jakość odprowadzanych ścieków

Polskie normy i przepisy prawne

3.

Ciśnienie na przyłączu przy wodomierzu

0,2 Mpa

4.

Metodyka badań fizykochemicznych i bakteriologicznych wody

Zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami

5.

Czas od zgłoszenia awarii do rozpoczęcia naprawy

Niezwłocznie (maks. 4 godziny) w ramach posiadanych możliwości

Obsługa klienta

6.

Okres rozliczeniowy

1–3 miesięcy

7.

Odpowiedzi na pisemne zapytania i zażalenia dotyczące faktur VAT

14 dni roboczych od daty zgłoszenia

8.

Korekta błędnie wystawionych faktur VAT

7 dni roboczych od wykrycia błędu

9.

Czas rozpatrywania wniosków:

– o wydanie warunków technicznego przyłączenia do sieci wod.-kan.

– o uzgodnienie dokumentacji budowlanej

– o dokonanie odbioru technicznego sieci i przyłączy wod.-kan.

 

14 dni roboczych od daty zgłoszenia

 

14 dni roboczych od daty zgłoszenia

do 7 dni roboczych od daty zgłoszenia

10.

Czas rozpatrywania innych zapytań i zażaleń

14 dni roboczych od daty zgłoszenia

11.

Czas podłączenia nowego przyłącza wody do sieci

Przy posiadaniu niezbędnych decyzji i uzgodnień 7 dni

12.

Czas podłączenia nowego przyłącza kanalizacyjnego do sieci

Przy posiadaniu niezbędnych decyzji i uzgodnień 7 dni

13.

Czas zainstalowania wodomierza na nowym przyłączu 14 dni roboczych od dnia podpisania umowy

14.

Okresowe odczyty wskazań wodomierzy i ściekomierzy

1–3 miesiące

15.

Nieregularne odczyty wodomierzy 7 dni roboczych od daty zgłoszenia

16.

Wymiana wodomierza po awarii 14 dni roboczych od daty zgłoszenia

cd. tabeli

1

2

3

17.

Stopień opomiarowania zużycia wody

100% w stosunku do klientów, którzy udostępnili miejsce na zainstalowanie wodomierza

18.

Przerwanie dostaw wody z powodu niepłacenia faktur VAT

Zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz Regulaminem usług

19.

Przerwy w dostawie wody z powodów technicznych:

– planowane przerwy w dostawie wody <12 h

– planowane przerwy w dostawie wody >12 h

 

Powiadomienie klienta min. na 2 dni przed planowanym terminem

Powiadomienie klienta min. na 5 dni przed planowanym terminem

20.

Godziny przyjmowania klientów

700 – 1500 w dni robocze dla Przedsiębiorstwa

21.

Dostępność telefoniczna

Nie mniej niż 8 h dziennie

22.

Inne sposoby kontaktów z klientem

W zależności od posiadanych możliwości technicznych