3186

UCHWAŁA RADY GMINY DZIERŻONIÓW

z dnia 4 października 2002 r.

w sprawie uchwalenia “Regulaminu dostarczania wody” obowiązującym na obszarze gminy Dzierżoniów

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. Nr 72, poz. 747 z 2001 r.) oraz art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r.), Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1

Przyjąć “Regulamin dostarczania wody” w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Dzierżoniów.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
ZBIGNIEW GAŁEK

Załącznik do uchwały Rady Gminy Dzierżoniów z dnia 4 października 2002 r. (poz. 3186)

REGULAMIN

dostarczania wody

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Regulamin niniejszy dotyczy zbiorowego zaopatrzenia w wodę realizowanych przez “WODOCIĄGI I KANALIZACJA” sp. z o.o. na terenie gminy Wiejskiej Dzierżoniów, zwane dalej Przedsiębiorstwem.

2. Przez zbiorowe zaopatrzenie w wodę rozumie się działalność Przedsiębiorstwa polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody.

3. Ilekroć w regulaminie niniejszym używa się określenia “ustawa”, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747).

4. Użyte w regulaminie określenia szczegółowo oznaczone są w art. 2 ustawy.

5. Ilekroć w regulaminie niniejszym używa się określenia “Prawo budowlane” należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane i wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych.

6. Ilekroć w regulaminie niniejszym używa się określenia “Prawo wodne”, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 18 lipca 2001 r. i wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych.

§ 2

Odbiorcą usług w znaczeniu niniejszego regulaminu jest każdy, kto korzysta z usług wodociągowych w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę na podstawie zawartej umowy, zwany dalej Odbiorcą.

§ 3

Przedsiębiorstwo wykonuje swoją działalność w oparciu o zezwolenie na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę udzielone decyzją Zarządu Gminy Dzierżoniów.

§ 4

Dostarczanie wody odbywa się na podstawie urnowy o zaopatrzeniu w wodę zawartej między Przedsiębiorstwem a Odbiorcą.

R o z d z i a ł II

Zawieranie umów

§ 5

1. Zawarcie urnowy o zaopatrzenie w wodę następuje na pisemny wniosek osoby, której nieruchomość została przyłączona do sieci.

2. Umowa może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z obiektu budowlanego, do którego ma być dostarczana woda, a w uzasadnionych przypadkach z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

3. Jeżeli nieruchomość zabudowana jest budynkami wielolokalowymi, umowa zawierana jest z właścicielem budynku lub zarządcą nieruchomości wspólnej.

4. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego, o którym mowa w ust. 3, Przedsiębiorstwo zawiera umowy z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli są spełnione następujące warunki:

a) wszystkie lokale wyposażone są w zainstalowane wodomierze zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi w sposób uzgodniony z Przedsiębiorstwem,

b) możliwy jest odczyt wodomierzy,

c) wnioskodawca ustala sposób rozliczeń różnic wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania,

d) uzgodniony został przez strony sposób przerwania dostarczania wody do lokalu bez zakłócenia dostaw w pozostałych lokalach.

5. Przedsiębiorstwo może wyrazić zgodę na zawarcie umów z korzystającymi z lokali osobami, o których mowa w art. 6 ust. 4 i 5 ustawy, również w przypadku, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 4.

6. Przedsiębiorstwo zawiera urnowy z korzystającymi z lokali osobami, jeśli właściwości wewnętrznej instalacji wodociągowej nie zmieniają parametrów jakościowych wody w stopniu dyskwalifikującym ją jako wodę pitną.

§ 6

1. Umowy zawierane są na czas nieokreślony z możliwością ich wypowiedzenia przez strony z zachowaniem 3-miesięcznego terminu wypowiedzenia lub na wniosek Odbiorcy na czas określony.

2. Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy skutkuje zastosowaniem przez Przedsiębiorstwo środków technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z usług.

§ 7

Umowa, o której mowa w § 5 ust. 1, zawiera w szczególności postanowienia dotyczące:

1) ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych oraz warunków ich świadczenia,

2) sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń,

3) praw i obowiązków stron umowy,

4) procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych,

5) ustaleń zawartych w zezwoleniu, o których mowa w art. 18 ustawy,

6) okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.

R o z d z i a ł III

Obowiązki Przedsiębiorstwa

§ 8

1. Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostawy wody w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnić należytą jakość dostarczanej.

2. Minimalną i maksymalną ilość dostarczanej wody strony winny określić w umowie.

3. Wymagane ciśnienie wody określają przepisy w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

4. Woda do spożycia przez ludzi winna odpowiadać jakościowo wymaganiom określonym przez właściwe przepisy.

§ 9

1. Przedsiębiorstwo obowiązane jest do zapewnienia prawidłowej eksploatacji posiadanej sieci wodociągowej wraz z wodomierzem głównym z zastrzeżeniem § 36 regulaminu.

2. Przedsiębiorstwo jest obowiązane do regularnego informowania zarządu gminy (miasta) o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

§ 10

W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin Przedsiębiorstwo powinno zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować Odbiorcę o jego lokalizacji.

§ 11

O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody oraz przewidywanym obniżeniu jej jakości Przedsiębiorstwo powinno poinformować Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty co najmniej na siedem dni przed planowanym terminem.

§ 12

1. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do zainstalowania i utrzymania u Odbiorcy wodomierza głównego z wyjątkiem wodomierzy do czasowego wykorzystania wodomierzy sprzężonych dla celów ppoż. oraz urządzeń pomiarowych mierzących ilość odprowadzanych ścieków.

2. Zawór za wodomierzem głównym jest miejscem wydania rzeczy w rozumieniu Kodeksu cywilnego, jak również miejscem rozdziału sieci i instalacji wewnętrznej.

R o z d z i a ł IV

Sposób rozliczeń

§ 13

Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę są prowadzone przez Przedsiębiorstwo z Odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczanej wody.

§ 14

1. Ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie odczytu wodomierza głównego.

2. W przypadku zawarcia umów z użytkownikami lokali w budynkach wielolokalowych ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie zainstalowanych wodomierzy.

Różnice pomiędzy odczytem na wodomierzu głównym a sumą odczytów z wodomierzy w lokalach pokrywane są zgodnie z § 5 niniejszego regulaminu.

§ 15

W przypadku braku wodomierza głównego ilość zużytej wody określa się na podstawie przeciętnych norm zużycia określonych zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy.

§ 16

W przypadku awarii wodomierza stosuje się średnie zużycie z ostatnich 6 miesięcy przed awarią.

§ 17

1. Strony określają w umowie okres obrachunkowy oraz skutki niedotrzymania terminu zapłaty, jak również sposób uiszczania opłat.

2. Wniesienie przez odbiorcę reklamacji nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności.

3. Sposób rozpatrywania reklamacji określa § 28 niniejszego regulaminu.

§ 18

Przy rozliczeniach z odbiorcami, Przedsiębiorstwo obowiązane jest stosować taryfę zatwierdzoną uchwałą rady gminy bądź wprowadzoną w trybie art. 24 ust. 8 ustawy.

§ 19

Przedsiębiorstwo wodociągowe ogłasza zatwierdzone taryfy w miejscowej prasie lub w sposób zwyczajowo przyjęty w terminie do 7 dni od dnia podjęcia uchwały.

§ 20

1. Taryfa obowiązuje przez l rok.

2. Zmiana taryfy nie wymaga zmiany umowy o dostarczenie wody.

§ 21

Za wodę:

a) pobraną z publicznych studni i zdrojów ulicznych,

b) zużytą do zasilania publicznych fontann i na cele przeciwpożarowe,

c) zużytą do zraszania publicznych ulic i publicznych terenów zielonych,

Przedsiębiorstwo obciąża gminę na podstawie cen i stawek ustalonych w taryfie.

R o z d z i a ł V

Warunki przyłączenia do sieci

§ 22

1. Przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci wodociągowej odbywa się na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie, gdy istnieją techniczne możliwości świadczenia usług.

2. Przedsiębiorstwo po otrzymaniu wniosku wydaje warunki techniczne na przyłączenie nieruchomości w terminie 14 dni od otrzymania wniosku.

3. Warunkiem przystąpienia do wykonania robót przyłączeniowych jest wcześniejsze uzgodnienie dokumentacji technicznej z Przedsiębiorstwem w terminie 14 dni od otrzymania dokumentacji.

Odbiorca zobowiązany jest do powiadomienia Przedsiębiorstwa o rozpoczęciu robót na 7 dni przed ich rozpoczęciem.

4. Przed podpisaniem urnowy na dostawę wody Przedsiębiorstwo dokonuje odbioru wykonanego przyłącza pod kątem spełnienia warunków technicznych i uzgodnień dokumentacji technicznej.

5. Przedsiębiorstwo rozpoczyna dostawę wody nie później niż w ciągu 7 dni od dnia podpisania umowy lub w terminie uzgodnionym z Odbiorcą.

§ 23

Realizację budowy przyłączy oraz studni wodomierzowej lub pomieszczeń przewidzianych do lokalizacji wodomierza głównego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej.

§ 24

1. Odbiorca odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych, chyba że umowa stanowi inaczej.

2. Wodomierze poza wodomierzem głównym są częścią instalacji wewnętrznej i ich montaż, utrzymanie oraz legalizacja obciąża ich właściciela.

R o z d z i a ł VI

Obsługa i prawa odbiorcy usług

§ 25

Przedsiębiorstwo winno zapewnić Odbiorcom należyty poziom usługi, a szczególnie winno wyodrębnić stanowisko pracy do spraw obsługi klienta.

§ 26

Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do udzielania na życzenie klienta lub z własnej inicjatywy pełnej informacji dotyczącej realizacji usługi, a przede wszystkim informacji taryfowych.

§ 27

Przedsiębiorstwo winno reagować możliwie niezwłocznie na zgłoszone reklamacje, nie dłużej jednak niż w ciągu 7 dni.

§ 28

Zgłoszenie przez Odbiorcę usług zastrzeżeń do wysokości faktury nie wstrzymuje jej zapłaty .

Na wniosek Odbiorcy Przedsiębiorstwo zgłosi wyspecjalizowanej jednostce urzędowe sprawdzenie prawidłowości działania wodomierza. W przypadku gdy badanie legalizacyjne nie potwierdzi niesprawności wodomierza, koszty związane z jego sprawdzeniem, montażem i demontażem pokryje Odbiorca.

W przypadku gdy badania potwierdzą nieprawidłowości działania wodomierza, Odbiorca uprawniony będzie do zwrotu nadpłaty za okres wadliwego działania wodomierza.

Podstawą do obliczenia zużycia wody w okresie wadliwego działania wodomierza będzie średnie zużycie za ostatnie 6 miesięcy przed awarią, a gdy nie jest to możliwe – na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Nadpłata zostanie zaliczona na poczet przyszłych należności, chyba że Odbiorca zażąda jej zwrotu.

Zwrot nastąpi w ciągu 14 dni od daty otrzymania wniosku.

§ 29

O losowych zakłóceniach w realizacji usług zaopatrzenia w wodę Przedsiębiorstwo winno uprzedzić Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty.

R o z d z i a ł VII

Prawa Przedsiębiorstwa

§ 30

Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia do sieci, jeśli przyłącze zostało wykonane bez uzyskania zgody Przedsiębiorstwa bądź zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi i przepisami prawa budowlanego.

§ 31

Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić zawarcia umowy na dostawę, gdy wnioskodawca nie spełni warunków określonych w art. 6 ustawy.

§ 32

Przedsiębiorstwo może odciąć dostawę wody w przypadkach i na warunkach określonych w art. 8 ustawy.

1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może odciąć dostawę wody, jeżeli:

1) przyłącze wodociągowe wykonano niezgodnie z przepisami prawa,

2) Odbiorca usług nie uiścił opłat za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty,

3) został stwierdzony nielegalny pobór wody, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach.

2. Przedsiębiorstwo wodociągowe, które odcięło dostawę wody, jest obowiązane do równoczesnego udostępnienia zastępczego punktu poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i poinformowania o możliwościach korzystania z tego punktu.

3. Przedsiębiorstwo wodociągowe o zamiarze odcięcia dostawy wody oraz o miejscach i sposobie udostępniania zastępczych punktów poboru wody zawiadamia powiatowego inspektora sanitarnego, zarząd gminy oraz odbiorcę usług, co najmniej na 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostawy wody.

§ 33

Przedsiębiorstwo może odmówić ponownego zawarcia umowy na dostawę wody, jeśli nie zostały usunięte przeszkody będące przyczyną zaniechania świadczenia usług.

Wznowienie dostarczania wody poprzez otwarcie przyłącza następuje po udokumentowaniu przez Odbiorcę uiszczenia należnych kwot wraz z odsetkami ustawowymi, opłaceniu kosztów poniesionych przez Przedsiębiorstwo związanych z zamknięciem i otwarciem przyłącza oraz zawarcia nowych umów.

§ 34

1. Uprawnieni przedstawiciele Przedsiębiorstwa mają prawo wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń każdego, kto korzysta z usług, w celu przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych w lokalach i dokonania odczytu ich wskazań, dokonania badań i pomiarów, przeprowadzenia przeglądu i napraw do urządzeń posiadanych przez Przedsiębiorstwo wodociągowe.

2. Przedsiębiorstwo ma prawo kontrolować prawidłowość realizacji robót zgodnie z wydanymi warunkami technicznymi, jak również wymagać przed ostatecznym uruchomieniem przyłączy przedstawienia przez inwestora dokumentów stwierdzających, iż nowy obiekt został wykonany zgodnie z obowiązującymi przepisami.

3. Przedsiębiorstwo ma prawo wejścia na teren posesji (w pasie 3 m na przebiegu sieci wodociągowej) w celu usunięcia awarii, a następnie uporządkowanie terenu po usunięciu awarii do stanu pierwotnego.

R o z d z i a ł VIII

Obowiązki Odbiorców usług

§ 35

Zamierzający korzystać z usług zaopatrzenia w wodę winien wystąpić z wnioskiem o zawarcie umowy do Przedsiębiorstwa.

§ 36

Odbiorca winien zapewnić niezawodne działanie wodomierzy poprzez ich odpowiednie zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi lub skutkami niskich temperatur, a także prawidłowe utrzymanie studzienki czy też pomieszczenia, w którym są zamontowane, oraz przed dostępem osób nieuprawnionych.

Koszty eksploatacji wewnętrznej instalacji wodociągowej ponosi Odbiorca.

§ 37

Odbiorca usług zobowiązany jest do natychmiastowego powiadamiania Przedsiębiorstwa o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego w tym o zerwaniu plomby. W wypadku zaboru wodomierza lub zerwaniu plomby i niezgłoszenie tego przez Odbiorcę, ilość pobranej wody liczona będzie zgodnie z przepustowością przyłącza wodociągowego od ostatniego odczytu wodomierza lub karom przewidzianym w art. 28 ustawy.

§ 38

Odbiorca zobowiązany jest do powiadamiania Przedsiębiorstwa o zmianach własnościowych nieruchomości lub zmianach użytkownika lokalu poprzez jednomiesięczny okres wypowiedzenia umowy i wskazania następcy prawnego.

§ 39

Odbiorca winien powiadomić Przedsiębiorstwo o wszelkich zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci.

§ 40

Odbiorca jest zobowiązany do regulowania należności za dostawę wody w terminie 14 dni od daty otrzymania faktury. Zwłoka w uregulowaniu należności pociąga za sobą naliczenie odsetek ustawowych.

§ 41

Odbiorca wody powinien racjonalnie gospodarować wodą i używać jej zgodnie z przeznaczeniem.

§ 42

1. Odbiorcy usług zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę w sposób zgodny z przepisami ustawy i niepowodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo oraz nieutrudniający działalności Przedsiębiorstwa, a w szczególności do:

a) użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,

b) poinformowania Przedsiębiorstwa o własnych ujęciach wody,

c) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej wyłącznie w celach określonych w warunkach przyłączenia sieci.

2. Zabronione jest połączenie własnych ujęć wody Odbiorcy z siecią wodociągową Przedsiębiorstwa.

R o z d z i a ł IX

Przepisy karne i kary pieniężne

§ 43

Zabrania się:

1) pobierania wody bez uprzedniego zawarcia umowy na dostawę wody,

2) zrywania lub uszkadzania plomb umieszczonych na urządzeniach pomiarowych lub zaworze odcinającym.

Uprawnieni przedstawiciele przedsiębiorstwa wodociągowego mają prawo wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń każdego, kto korzysta z usług w celu wykonania czynności określonych w art. 7 ustawy.

Osoby naruszające przepisy niniejszego paragrafu podlegają karom określonym w art. 28 ustawy w trybie i na zasadach określonych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenie.

§ 44

1. Karze pieniężnej podlega przedsiębiorstwo wodociągowe, jeżeli stosuje taryfy:

1) nie przestrzegając obowiązku ich przedstawienia Radzie Gminy do zatwierdzenia określonego w art. 24 ust. 1 ustawy lub

2) zawyżając ceny i stawki zatwierdzone zgodnie z art. 24 ust. 4.

2. Kary pieniężne, o których mowa w ust. 1, są wymierzane zgodnie z art. 29 ustawy i podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

§ 45

Przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej za zakłócenia w dostawie wody lub odbiorze ścieków spowodowane:

1. Uszkodzeniem instalacji będącej własnością Odbiorcy.

2. Potrzebą zwiększenia wpływów wody do hydrantów przeciwpożarowych.

3. Przerwami w zasilaniu energetycznym urządzeń wodociągowych niezawinionych przez Przedsiębiorstwo.

4. Koniecznością przeprowadzenia niezbędnych napraw urządzeń zaopatrzenia w wodę, przy zachowaniu procedury określonej w § 10 i § 11 regulaminu.

5. Niezawinionym przez Przedsiębiorstwo zanieczyszczeniem wody na ujęcia w sposób niebezpieczny dla zdrowia w szczególności w czasie klęski żywiołowej.

6. Wykonaniem przez Odbiorcę przyłączy niezgodnych z normami technicznymi i prawem budowlanym.

R o z d z i a ł X

Postanowienia końcowe

§ 46

Regulamin niniejszy został zaopiniowany uchwałą nr 5/2002 z dnia 5 kwietnia 2002 r. Rady Nadzorczej Spółki “WiK" w Dzierżoniowie.

§ 47

W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy oraz ustawy – Prawo wodne i Prawo budowlane.

§ 48

Przedsiębiorstwo wodociągowe zobowiązane jest do bezpłatnego dostarczania niniejszego regulaminu Odbiorcom jego usługi.