3156

UCHWAŁA RADY GMINY LUBIN

z dnia 20 września 2002 r.

w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na obszarze gminy Lubin

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220) oraz art. 19 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747) Rada Gminy Lubin uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na obszarze gminy Lubin, stanowiący załącznik nr 1 do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Lubin.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
ROMAN KOMARNICKI

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Lubin z dnia 20 września 2002 r. (poz. 3156)

REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW NA OBSZARZE GMINY LUBIN

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Celem niniejszego regulaminu jest:

1) określenie praw i obowiązków przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego będącego eksploatatorem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej gminy Lubin i prowadzącym w tym zakresie obsługę gminy Lubin, zwanym w dalszej części niniejszego regulaminu przedsiębiorstwem wodno-kanalizacyjnym, oraz odbiorców usług wodociągowo-kanalizacyjnych świadczonych przez to przedsiębiorstwo, wynikających z ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz.747) zwanej dalej ustawą oraz z przepisów wykonawczych do tej ustawy, w tym:

a) minimalnego poziomu usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków,

b) szczegółowych warunków i trybu zawierania umów z odbiorcami usług,

c) sposobu rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach,

d) warunków przyłączenia do sieci,

e) technicznych warunków określających możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanaliza-cyjnych,

f) sposobu postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków,

g) standardów obsługi odbiorców usług, a w szczególności sposobów załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków.

2) Przedsiębiorstwo wykonuje swoją działalność na podstawie umowy z dnia 16 lipca 2001 r.

R o z d z i a ł II

Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków

§ 2

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, zgodnie z przepisami ustawy, ma obowiązek zapewnić:

1) zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganych ilościach i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnić należytą jakość dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-9/30/02 z dnia 22 października 2002 r. stwierdzono nieważność § 2 ust. 1),

2) spełnienie wymagań w zakresie jakości usług wodociągowo-kanalizacyjnych, określonych w zezwoleniu na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków i rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 4 września 2000 r. w sprawie warunków, jakim powinna odpowiadać woda do picia i na potrzeby gospodarcze (Dz. U. Nr 82, poz. 934),

3) przestrzeganie warunków wprowadzania ograniczeń dostarczania wody w przypadku wystąpienia jej niedoboru, określonych w zezwoleniu, o którym mowa w pkt 2 niniejszego regulaminu i ustawie.

§ 3

Odbiorcy usług zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami ustawy i niepowodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne oraz nieutrudniający działalności przedsiębiorstwa, w szczególności do:

1) zapewnienia niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych lub przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie,

2) użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania, bądź innych przyczyn,

3) zabezpieczenia przed dostępem osób nieuprawnionych do pomieszczenia, w którym zainstalowany jest wodomierz,

4) użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób niepowodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej, nie wprowadzania ścieków bytowych i ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opadowych, a także nie wprowadzania ścieków opadowych i wód drenażowych do kanalizacji sanitarnej,

5) umożliwienia upoważnionym przedstawicielom przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu,

6) poinformowania przedsiębiorstwa wodociągowo- -kanalizacyjnego o własnych ujęciach wody, w celu prawidłowego ustalania opłat za odprowadzanie ścieków,

7) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej i przyłącza kanalizacyjnego wyłącznie w celach określonych w warunkach przyłączenia do sieci,

8) odprowadzania ścieków spełniających wymagania określone ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

R o z d z i a ł III

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług

§ 4

Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do dokonywania bieżącej kontroli jakości dostarczanych ścieków. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-9/30/02 z dnia 22 października 2002 r. stwierdzono nieważność § 4).

§ 5

Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-9/30/02 z dnia 22 października 2002 r. stwierdzono nieważność § 5).

§ 6

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy w terminie do 7 dni od otrzymania tego wniosku.

§ 7

Osoby, z którymi może być zawarta umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków określa art. 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków.

§ 8

Zawarcie umowy o dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków następuje po przedstawieniu przez strony protokołów z prób i odbiorów prac budowlano-monta-żowych wykonanych w związku z przyłączeniem do sieci.

§ 9

Treść umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków nie może ograniczać praw stron, wynikających z przepisów ustawy, z przepisów wykonawczych do ustawy oraz z niniejszego regulaminu.

§ 10

W przypadku zmiany odbiorcy usług, następuje wygaśnięcie umowy zawartej z dotychczasowym odbiorcą.

§ 11

Taryfowe ceny i stawki opłat są określane zgodnie z przepisami ustawy przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne i zatwierdzane uchwałą Rady Gminy, nie podlegają ustalaniu w oparciu o umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.

§ 12

Umowa powinna być zawarta na czas nieokreślony, a na wniosek odbiorcy na przewidziany czas określony.

§ 13

Umowa powinna przewidywać możliwość jej rozwiązania za wypowiedzeniem lub na zgodny wniosek stron.

§ 14

Umowa powinna przewidywać możliwość jej rozwiązania bez wypowiedzenia w razie wielokrotnego naruszania przez drugą stronę mimo pisemnego upomnienia, obowiązków określonych ustawą, przepisami wykonawczymi do ustawy lub niniejszym regulaminem. Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy skutkuje zastosowaniem przez przedsiębiorstwo środków technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z usług.

R o z d z i a ł IV

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach

§ 15

Należności za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków ustala się jako iloczyn taryfowych cen i stawek opłat oraz odpowiadających im ilości świadczonych usług. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911- -9/30/02 z dnia 22 października 2002 r. stwierdzono nieważność § 15).

§ 16

Zasady ustalania ilości pobranej wody i odprowadzonych ścieków reguluje ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków, rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 26, poz. 257) oraz umowa zawarta z odbiorcą.

§ 17

Odczyt wodomierzy i urządzeń pomiarowych dokonywany będzie w okresach miesięcznych i terminach ustalonych przez strony w umowie.

W przypadku braku wodomierza, ilość wody określa się na podstawie przeciętnych norm zużycia określonych zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-9/30/02 z dnia 22 października 2002 r. stwierdzono nieważność § 17 zdanie drugie).

W przypadku awarii wodomierza stosuje się przeciętne normy zużycia, względnie średnie zużycie z ostatnich 3 miesięcy przed awarią.

§ 18

Odbiorca zobowiązany jest dokonać zapłaty za dostarczoną wodę i odebrane ścieki w terminie 14 dni od otrzymania faktury wystawianej za miesięczne okresy rozliczeniowe. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-9/30/02 z dnia 22 października 2002 r. stwierdzono nieważność § 18 zdanie pierwsze).

Sposób płatności reguluje umowa.

§ 19

Zgłoszenie przez odbiorcę usług zastrzeżeń do wysokości faktury nie wstrzymuje obowiązku jej zapłaty. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-9/30/02 z dnia 22 października 2002 r. stwierdzono nieważność § 19).

R o z d z i a ł V

Warunki przyłączenia do sieci

§ 20

Zakres budowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych realizowanej i finansowanej przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne oraz przez osobę ubiegającą się o przyłączenie nieruchomości do sieci określają przepisy ustawy.

§ 21

1. W przypadkach, gdy plany inwestycyjne właścicieli lub zarządców nieruchomości wyprzedzają plan inwestycyjny przedsiębiorstwa wodociągowo-kanali-zacyjnego, mogą oni wybudować na własny koszt, w porozumieniu z tym przedsiębiorstwem i gminą, urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne niezbędne do korzystania z usług.

2. Urządzenia, o których mowa w ust. 1, mogą być odpłatnie przekazane gminie na warunkach uzgodnionych w umowie.

§ 22

Przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej następuje na podstawie umowy o przyłączenie i po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia, określonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kana-lizacyjne, zwanych dalej “warunkami przyłączenia”.

§ 23

1. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej może występować osoba, posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci.

2. Osoba, o której mowa w ust. 1, składa w przedsiębiorstwie wodociągowo-kanalizacyjnym wniosek o określenie warunków przyłączenia.

3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1 i 2, ustala przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.

§ 24

1. Wniosek o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej powinien w szczególności zawierać:

1) oznaczenie wnioskodawcy,
2) określenie:
a) rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych,
b) charakterystyki zużycia wody,
c) rodzaju i ilości, a w przypadku przemysłowych odbiorców usług również jakości odprowadzanych ścieków,
d) przeznaczenia wody,
3) informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, do którego będzie dostarczana woda, w szczególności:
a) powierzchnię użytkową i rodzaj lokali (mieszkalne, użytkowe ...) w budynkach zasilanych w wodę,
b) wyposażenie lokali i obiektów w urządzenia zużywające wodę i odprowadzające ścieki,
4) proponowany termin rozpoczęcia poboru wody.

2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci, powinna załączyć:

1) dokument potwierdzający posiadanie tytułu prawnego do korzystania z nieruchomości której dotyczy wniosek,

2) mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.

§ 25

1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa warunki przyłączenia i przekazuje wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.

2. Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich określenia.

3. Warunki przyłączenia powinny określać w szczególności:

1) miejsca i sposób przyłączenia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z instalacjami odbiorcy,
2) przepływ obliczeniowy wody lub urządzenia sanitarne i techniczne, w których zużywana jest woda i odprowadzane są ścieki,
3) wymagania dotyczące:
a) miejsca zainstalowania wodomierza głównego,
b) miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego,
c) jakości odprowadzanych ścieków,
4) termin ważności warunków przyłączenia.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-9/30/02 z dnia 22 października 2002 r. stwierdzono nieważność § 25).

§ 26

1. Umowa o przyłączenie w szczególności określa:

1) strony zawierające umowę,
2) zakres prac projektowych i budowlano-montażowych oraz prac związanych z przeprowadzaniem prób i odbiorów końcowych, wykonanych przez strony,
3) sposób koordynacji prac wykonywanych przez strony oraz kontroli dotrzymywania wymagań określonych w warunkach przyłączenia,
4) terminy:
a) zakończenia budowy przyłącza oraz terminy przeprowadzenia niezbędnych prób i odbiorów częściowych,
b) przeprowadzenia prób końcowych i końcowego odbioru przyłącza,
5) przewidywany termin rozpoczęcia zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków,
6) odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie.

§ 27

1. Umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych i budowlano- -montażowych.

2. Określone w umowie o przyłączenie próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.

3. Z czynności tych sporządzane są protokoły, których wzory określa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.

R o z d z i a ł VI

Techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych

§ 28

Potencjalni odbiorcy usług wodociągowo-kanaliza-cyjnych mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności tych usług:

1) w Urzędzie Gminy Lubin, który udostępnia nieodpłatnie wgląd:

a) w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
b) w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,
c) w regulamin świadczenia usług,
d) w warunki udzielania zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,

2) w przedsiębiorstwie wodociągowo-kanalizacyjnym, udostępniającym nieodpłatnie:

a) wgląd w wieloletnie plany rozwoju i modernizacji,
b) w plany inwestycyjne,
c) w regulamin świadczenia usług.

R o z d z i a ł VII

Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków

§ 29

1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do udzielania odbiorcom usług pełnych informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

2. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia odbiorców wyłącznie w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenie usług, w szczególności gdy:

1) z powodu awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,

2) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.

3. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest zawiadomić odbiorców o niedoborze i przerwach w dostawie wody i odbiorze ścieków lub obniżeniu parametrów dostarczanej wody i odbieranych ścieków wraz z podaniem przyczyny i przewidywanego okresu pogorszenia jakości usług, z wyprzedzeniem 24 godzin, a w przypadku awarii niezwłocznie nie później niż w ciągu 2 godzin w sposób następujący:

– informacja telefoniczna do radnego i sołtysa wsi, której zdarzenie to dotyczy oraz poprzez obwieszczenie w miejscu publicznym.

§ 30

Przerwanie ciągłości usług świadczonych przez przedsiębiorstwo może nastąpić wyłącznie w razie:

a) braku wody na ujęciu,
b) zanieczyszczeniu wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w sposób niebezpieczny dla zdrowia,
c) konieczności przeprowadzenia niezbędnych napraw,
d) przerwy w zasilaniu energią elektryczną,
e) awarii urządzeń.
f) innych sytuacji niezależnych od przedsiębiorstwa uniemożliwiających świadczenie usług.

§ 31

W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 24 godziny, przedsiębiorstwo powinno zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować odbiorcę o jego lokalizacji.

R o z d z i a ł VIII

Standardy obsługi odbiorców usług, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków

§ 32

Jeżeli strony nie ustaliły w umowie o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków inaczej, obowiązują następujące wymagania w zakresie udzielania informacji i odpowiedzi, w związku z niedotrzymaniem ciągłości usług odpowiednich parametrów dostarczanej wody i odbieranych ścieków:

1) udzielenie informacji na żądanie odbiorców następuje w ciągu:

a) 12 godzin na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw i zakłóceń w świadczeniu usług,
b) 7 dni na pisemne żądanie usunięcia przerw i zakłóceń, o których mowa w pkt a,
c) 14 dni na pisemne i telefoniczne skargi i zażalenia, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

§ 33

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do zawiadomienia odbiorców usług o planowanych zmianach warunków technicznych zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków z wyprzedzeniem umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków, nie krótszym niż 12 miesięcy.

§ 34

1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości, jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.

2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie przedsiębiorstwa, listem poleconym lub za pomocą poczty elektronicznej i rozpatrywane są przez przedsiębiorstwo.

3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwiania reklamacji w terminie 14 dni od daty wpływu.