3090

UCHWAŁA RADY GMINY RADWANICE

z dnia 9 października 2002 r.

w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków

Na podstawie art. 19 ust. 1, art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72 z 2001 r., poz. 747 z późn. zm.) Rada Gminy Radwanice uchwala, co następuje:

§ 1

Zatwierdza się regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków, obowiązujący na terenie gminy Radwanice, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA
RADY GMINY
EWA FLAK

Załącznik do uchwały Rady Gminy Radwanice z dnia 9 października 2002 r. (poz. 3090)

REGULAMIN

DOSTARCZANIA WODY I OPROWADZANIA
ŚCIEKÓW, OBOWIĄZUJĄCY NA TERENIE GMINY RADWANICE

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Regulamin niniejszy dotyczy zbiorowego zaopatrzenia w wodę, zbiorowego odprowadzania ścieków i obsługi sieci kanalizacji deszczowej przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, działające na terenie gminy Radwanice zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72 z 2001 r., poz. 747) oraz zgodnie ze wszystkimi przepisami wykonawczymi do cytowanej wyżej ustawy.

2. Przez zbiorowe zaopatrzenie w wodę rozumie się działalność Przedsiębiorstwa polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody dla odbiorców, wydawaniem warunków wykonania przyłącza, nadzorowanie i odbiór robót z prowadzeniem ewidencji.

3. Przez zbiorowe odprowadzanie ścieków rozumie się działalność Przedsiębiorstwa polegającą na oczyszczaniu i odprowadzaniu ścieków odbieranych od producentów ścieków, którymi mogą być osoby fizyczne lub prawne, wydawanie warunków wykonania przyłącza, nadzorowanie i odbiór robót z prowadzeniem ewidencji.

4. Przez obsługę sieci kanalizacji deszczowej rozumie się działalność polegającą na wydawaniu warunków wykonywania przyłączy, nadzorowaniu, odbieraniu robót wykonywanych przyłączy, z prowadzeniem ewidencji.

5. Ilekroć w regulaminie używa się określenia “ustawa” należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747).

§ 2

Odbiorcą w znaczeniu niniejszego regulaminu jest każdy, kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, a także odprowadzania wód opadowych do kanalizacji deszczowej, na podstawie zawartej umowy, zwany dalej Odbiorcą.

§ 3

Przedsiębiorstwo wykonuje swoją działalność w oparciu o zezwolenie na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, zbiorowego odprowadzania ścieków oraz odprowadzania wód opadowych lub roztopowych, ujęte w systemy kanalizacyjne, udzielone decyzją Zarządu Gminy Radwanice oraz na podstawie umowy podpisanej przez Przedsiębiorstwo i Zarząd Gminy.

§ 4

Dostarczanie wody, odprowadzanie ścieków oraz wprowadzanie wód opadowych ujętych w systemy kanalizacyjne, odbywa się na podstawie umowy o zaopatrzeniu w wodę, odprowadzaniu ścieków i wód deszczowych, zawartej między Przedsiębiorstwem a Odbiorcą.

R o z d z i a ł II

Zawieranie umów

§ 5

1. Zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków i wód opadowych następuje na pisemny wniosek osoby, której nieruchomość została podłączona do sieci.

2. Umowa może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z obiektu budowlanego, do którego ma być dostarczona woda, lub z której mają być odprowadzone ścieki lub wody opadowe, a w uzasadnionych przypadkach z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

3. Jeżeli nieruchomość zabudowana jest budynkami wielolokalowymi, umowa może być zawierana z właścicielem budynku, ewentualnie z zarządcą nieruchomości wspólnej lub z użytkownikami poszczególnych mieszkań w zależności od ustaleń pomiędzy Przedsiębiorstwem a mieszkańcami.

4. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego, o którym mowa w ust. 3, Przedsiębiorstwo zawiera umowy z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli są spełnione następujące warunki:

a) wszystkie lokale wyposażone są w zainstalowane wodomierze zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi w sposób uzgodniony z Przedsiębiorstwem,

b) możliwy jest odczyt wodomierzy,

c) wnioskodawca ustala sposób rozliczeń różnic wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania, co winien udokumentować stosownymi zgodami wszystkich lokatorów,

d) uzgodniony został przez strony sposób przerwania dostarczenia wody do lokalu bez zakłócenia dostaw w pozostałych lokalach.

5. Przedsiębiorstwo może wyrazić zgodę na zawarcie umów z korzystającymi z lokali osobami, o których mowa w art. 6 ust. 4 i 5 ustawy, również w przypadku, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 4.

§ 6

1. Umowa może być zawarta na czas nieokreślony lub określony.

2. Umowa winna określać możliwości jej rozwiązania w przypadkach określonych przepisami Kodeksu cywilnego oraz art. 8 ustawy.

3. Umowa winna dopuszczać jej rozwiązanie przez Odbiorcę za wypowiedzeniem lub na zgodny wniosek stron.

4. Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy skutkuje zastosowaniem przez Przedsiębiorstwo środków technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z usług.

§ 7

Umowa, o której mowa w § 5 ust. 1 regulaminu, zawiera w szczególności postanowienia dotyczące:

1. Ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia.

2. Sposobów i terminów wzajemnych rozliczeń.

3. Praw i obowiązków stron umowy.

4. Procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych.

5. Ustaleń zawartych w zezwoleniu, o którym mowa w art. 18 ustawy.

6. Okresu obowiązywania warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.

§ 8

W umowach dotyczących odprowadzania ścieków Przedsiębiorstwo uwzględnia postanowienia wynikające z rozporządzenia ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej wydanego na podstawie art. 11 ustawy.

R o z d z i a ł III

Obowiązki Przedsiębiorstwa

§ 9

1. Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowo-kanalizacyj-nych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem, oraz dostawy wody, odprowadzania ścieków i wód opadowych w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnić należytą jakość dostarczanej wody i odprowadzania ścieków.

2. Minimalną i maksymalną ilość dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków strony winny określić w umowie.

3. Wymagane ciśnienie wody określają przepisy w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich użytkowanie.

4. Woda do spożycia przez ludzi winna odpowiadać jakościowo wymaganiom określonym przez ministra zdrowia.

5. Określa się granice administracji sieci wodociągowej od sieci głównej do urządzenia pomiarowego lub innego zaworu, a w przypadku braku do budynku mieszkalnego.

§ 10

1. Przedsiębiorstwo obowiązane jest do zapewnienia prawidłowej eksploatacji posiadanych sieci wodociągowych, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej.

2. W przypadku braku wody z przyczyn awarii sieci lub w związku z planowanymi pracami konserwacyjno-renowacyjnymi, trwającymi do 12 godzin, Przedsiębiorstwo nie jest zobowiązane do dowozu wody środkami zastępczymi.

3. W przypadku przerwy w dostawie wody powyżej 12 godzin, Przedsiębiorstwo dostarcza wodę do odbiorców środkami zastępczymi na własny koszt.

4. W przypadku awarii sieci kanalizacji sanitarnej, Przedsiębiorstwo zobowiązane jest dokonać odbioru ścieków środkami zastępczymi, w takim stopniu, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia ściekami komunalnymi budynków mieszkalnych. Przedsiębiorstwo wykonuje wyżej wyszczególnioną usługę na własny koszt.

5. Przedsiębiorstwo reprezentuje Gminę przed Powiatowym i Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym, Urzędem Dozoru Technicznego, Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska oraz innymi instytucjami, którym prawnie przysługuje obowiązek kontroli sieci i obiektów administrowanych przez Przedsiębiorstwo.

6. Przedsiębiorstwo jest obowiązane do regularnego (minimum raz na kwartał), informowania Zarządu Gminy o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i jakości ścieków surowych i oczyszczonych.

§ 11

W razie przerwy w dostawie wody powyżej 12 godzin Przedsiębiorstwo zobowiązane jest zastosować postanowienia wyszczególnione w § 10 pkt 3 regulaminu, ewentualnie w porozumieniu z odbiorcami wody, może wskazać zastępczy punkt poboru wody. Czas poboru wody z zastępczego punktu poboru wody ustalają między sobą Przedsiębiorstwo oraz Odbiorcy wody. O podjętej decyzji Przedsiębiorstwo niezwłocznie powiadamia pracownika Urzędu Gminy odpowiedzialnego za gospodarkę wodno-ściekową.

§ 12

O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody oraz przewidywanym obniżeniu jej jakości Przedsiębiorstwo zobowiązane jest poinformować Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty, co najmniej na dwa dni przed planowanym terminem.

§ 13

1. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do zainstalowania i utrzymania u Odbiorcy wodomierza głównego za wyjątkiem wodomierzy do czasowego wykorzystania oraz wodomierzy sprzężonych do celów przeciwpożarowych.

2. Zawór za wodomierzem głównym, a w przypadku jego braku wodomierz jest miejscem wydania rzeczy w zrozumieniu Kodeksu cywilnego, jak również miejscem rozdziału sieci i instalacji wewnętrznej.

R o z d z i a ł IV

Sposób rozliczeń

§ 14

Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę, odprowadzanie ścieków oraz nadzorowanie działania kanalizacji wód opadowych, są prowadzone przez Przedsiębiorstwo z Odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków, a w przypadku kanalizacji wód opadowych na podstawie odrębnych ustaleń pomiędzy Przedsiębiorstwem a Użytkownikami sieci. Ustalenia te muszą być zatwierdzone przez odpowiednie Władze Gminy.

§ 15

1. Ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie odczytu wodomierza głównego.

2. W przypadku zawarcia umów z użytkownikami lokali w budynkach wielolokalowych, ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie zainstalowanych tam wodomierzy, z uwzględnieniem różnicy wynikającej pomiędzy odczytem na wodomierzu głównym, a sumą odczytów z wodomierzy w lokalach.

§ 16

W przypadku braku wodomierza ilość wody określa się na podstawie przeciętnych norm zużycia określonych zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy.

§ 17

W przypadku awarii wodomierza stosuje się przeciętne normy zużycia względnie średnie zużycie w ostatnich 3 miesiącach przed awarią.

§ 18

1. Ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych.

2. W razie braku urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzonych ścieków ustala się jako równą ilość dostarczonej wody przez Przedsiębiorstwo z uwzględnieniem poboru wody z innych źródeł.

§ 19

W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków, Przedsiębiorstwo może uwzględnić wodomierze dodatkowe zamontowane przez dostarczającego ścieki, które różnicują odczyt na wodomierzu głównym, zmniejszając ilość wody zamienionej na ścieki i wprowadzonej do kanalizacji sanitarnej (np. podlicznik mierzący ilość wody pobranej do podlewania otoczenia budynku). Montaż takiego licznika i jego odbiór musi się odbyć za zgodą Przedsiębiorstwa.

§ 20

1. Strony określają w umowie okres obrachunkowy oraz skutki niedotrzymania terminu zapłaty, jak również sposób uiszczenia opłat.

2. Wniesienie przez Odbiorcę reklamacji nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności.

§ 21

Przy rozliczeniach w Odbiorcami, Przedsiębiorstwo obowiązane jest stosować taryfę zatwierdzoną uchwałą Rady Gminy, bądź wprowadzoną w trybie art. 24 ust. 8 ustawy.

§ 22

Taryfa wymaga ogłoszenia w miejscowej prasie, co najmniej na 7 dni przed wejściem jej w życie. Umieszczenia ogłoszenia w prasie dokonuje Przedsiębiorstwo.

§ 23

1. Taryfa obowiązuje przez jeden rok.

2. Zmiana taryfy nie wymaga zmiany umowy o dostarczanie wody, odprowadzanie ścieków, obsługę kanalizacji odprowadzającej wody opadowe.

§ 24

1. Za wodę:

a) pobraną z publicznych studni i zdrojów ulicznych,
b) zużytą do zasilania publicznych fontann i na cele przeciwpożarowe,
c) zużytą do zraszania publicznych ulic i publicznych terenów zielonych.

Przedsiębiorstwo obciąża gminę na podstawie cen i stawek ustalonych w taryfie.

2. Koszty nabycia i utrzymania urządzeń oraz instalacji przeciwpożarowej ponosi w pełnym zakresie właściciel, zarządca lub użytkownik budynku, obiektu lub terenu, zgodnie z załącznikiem nr 30 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351 z późniejszymi zmianami).

R o z d z i a ł V

Warunki podłączenia do sieci

§ 25

1. Przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej lub wód opadowych odbywa się na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie.

2. Przedsiębiorstwo po otrzymaniu wniosku wydaje warunki techniczne na podłączenie nieruchomości w terminie do 14 dni od otrzymania wniosku.

3. Warunkiem przystąpienia do wykonania robót przyłączeniowych jest wykonanie dokumentacji technicznej na podstawie wcześniejszych uzgodnień dokumentacji technicznej z Przedsiębiorstwem w terminie 14 dni od otrzymania dokumentacji.

4. Po wykonaniu dokumentacji technicznej przyłącza należy uzyskać pozwolenie na budowę przyłącza, stosownie do obowiązujących przepisów w zakresie budownictwa.

5. Przed podpisaniem umowy na dostawę wody, odprowadzanie ścieków lub odprowadzanie wód opadowych do kanalizacji deszczowej, Przedsiębiorstwo dokonuje odbioru wykonanego przyłącza pod kątem spełnienia warunków technicznych.

6. Przedsiębiorstwo rozpoczyna dostawę wody lub odprowadzanie ścieków i wód opadowych nie później niż w ciągu 7 dni od dnia podpisania umowy lub w terminie uzgodnionym z Odbiorcą wody – Dostawcą ścieków lub wód opadowych.

§ 26

Realizację budowy przyłącza oraz studni wodomierzowej lub pomieszczeń przewidzianych do lokalizacji wodomierza głównego jak również urządzeń pomiarowych odprowadzanych ścieków zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej kanalizacyjnej (sanitarnej i deszczowej).

§ 27

1. Jeżeli umowa o dostarczenie wody lub odprowadzanie ścieków nie stanowi inaczej, Odbiorca odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie.

2. Wodomierze poza wodomierzem głównym, są częścią instalacji wewnętrznej i ich montaż, utrzymanie oraz legalizacja obciąża eksploatatora instalacji.

R o z d z i a ł VI

Obsługa i prawa odbiorcy usług

§ 28

Przedsiębiorstwo winno zapewnić Odbiorcom należyty poziom usługi, a szczególnie winno wyodrębnić stanowisko pracy dla spraw obsługi klienta.

§ 29

Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do udzielania na życzenie klienta lub z własnej inicjatywy pełnej informacji dotyczącej realizacji usługi, a przede wszystkim informacji taryfowych.

§ 30

Przedsiębiorstwo winno reagować możliwie niezwłocznie na zgłoszone reklamacje, nie dłużej jednak niż w ciągu 3 dni.

§ 31

W przypadku stwierdzenia przez Przedsiębiorstwo lub organ Inspekcji Sanitarnej obniżenia jakości dostarczanej wody, Odbiorcy przysługuje upust na zasadach określonych w umowie.

§ 32

O przewidywanych zakłóceniach w realizacji usług zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków, Przedsiębiorstwo winno uprzedzić Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty.

R o z d z i a ł VII

Prawa Przedsiębiorstwa

§ 33

Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia do sieci, jeśli przyłącze zostało wykonane bez uzyskania zgody Przedsiębiorstwa bądź zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi.

§ 34

Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić zawarcia umowy na dostawę wody lub odprowadzanie ścieków, gdy Wnioskodawca nie spełnił warunków określonych w art. 6 ustawy.

§ 35

Przedsiębiorstwo może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne w przypadkach i na warunkach określonych w art. 8 ustawy.

§ 36

Przedsiębiorstwo może odmówić ponownego zawarcia umowy na dostawę wody lub odprowadzanie ścieków, jeżeli nie zostały usunięte przeszkody będące przyczyną zaniechania świadczenia usług.

§ 37

Uprawnieni przedstawiciele Przedsiębiorstwa mają prawo wstępu na teren nieruchomości lub pomieszczeń każdego, kto korzysta z usług w celu przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, przyłącza, wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych w lokalach i dokonania odczytu ich wskazań, dokonania pomiarów, przeprowadzenia przeglądu i napraw urządzeń posiadanych przez Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, a także sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzonych do sieci.

R o z d z i a ł VIII

Obowiązki Odbiorców usług

§ 38

Zamierzający korzystać z usług zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków winien wystąpić z wnioskiem o zawarcie umowy do Przedsiębiorstwa. Dotyczy to również korzystających z sieci kanalizacji deszczowej.

§ 39

Odbiorca winien zapewnić niezawodne działanie wodomierzy i urządzeń pomiarowych przez ich odpowiednie zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi lub skutkami niskich temperatur, a także prawidłowe utrzymanie studzienki czy też pomieszczenia, w którym są zamontowane oraz przed dostępem osób nieuprawnionych.

§ 40

Odbiorca usług zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia Przedsiębiorstwa o wszystkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby.

§ 41

Odbiorca zobowiązany jest do powiadomienia Przedsiębiorstwa o zmianach własności nieruchomości lub zmianach użytkownika lokalu.

§ 42

Odbiorca powinien powiadomić Przedsiębiorstwo o wszystkich zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci.

§ 43

Dostarczający ścieki zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia Przedsiębiorstwa o zrzutach awaryjnych lub zmianie jakości ścieków odbiegających od warunków umowy.

§ 44

Odbiorca jest zobowiązany do terminowego uiszczania należności za dostawę wody, odprowadzanie ścieków i korzystanie z kanalizacji deszczowej.

§ 45

Odbiorca wody powinien racjonalnie gospodarować wodą i użytkować ją zgodnie z przeznaczeniem.

§ 46

Odbiorcy usług zobowiązani są do korzystania z wody pitnej i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami ustawy i niepowodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo oraz nieutrudniający działalności Przedsiębiorstwa, a w szczególności do:

1. Użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z centralnego ogrzewania.

2. Użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób nie- powodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej.

3. Poinformowania Przedsiębiorstwa o własnych ujęciach wody, w celu prawidłowego ustalenia opłat za odprowadzanie ścieków.

4. Wykorzystywania wody z sieci wodociągowej oraz korzystania z przyłącza kanalizacyjnego kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wyłącznie w celach określonych w warunkach przyłączenia do sieci.

R o z d z i a ł IX

Postanowienia końcowe

§ 47

W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku, o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.

§ 48

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do bezpłatnego dostarczenia niniejszego regulaminu Odbiorcom usług.