3051

UCHWAŁA RADY POWIATU KAMIENNOGÓRSKIEGO

z dnia 19 września 2002 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kamiennogórskiego

Na podstawie art. 169 ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) oraz art. 12 pkt 1) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Rada Powiatu Kamiennogórskiego uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Powiatu Kamiennogórskiego, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 3

Traci moc uchwała nr XI/54/99 Rady Powiatu Kamiennogórskiego z dnia 26 maja 1999 roku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kamiennogórskiego, zmie-niona uchwałą nr XII/62/99 Rady Powiatu Kamiennogórskiego z dnia 17 czerwca 1999 r. oraz uchwałą nr XXXIX/136/2001 Rady Powiatu Kamiennogórskiego z dnia 23 sierpnia 2001 r. i uchwałą nr XLI/146/2001 Rady Powiatu Kamiennogórskiego z dnia 18 października 2001 r. i uchwałą nr XLIX/183/2002 Rady Powiatu Kamiennogórskiego z dnia 20 czerwca 2002 r., z wyłączeniem paragrafów: § 9 ust. 4, § 54 ust. 2, § 55 ust. 1 Statutu, które tracą moc z upływem I kadencji organów powiatu.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z wyjątkiem paragrafów § 5 ust. 1, § 34 Statutu, które wchodzą w życie od II kadencji organów powiatu.

PRZEWODNICZĄCY RADY

JERZY GERMATA

Załącznik do uchwały Rady Powiatu Kamiennogórskiego z dnia 19 września 2002 r. (poz. 3051)

STATUT POWIATU KAMIENNOGÓRSKIEGO

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Statut określa:

1) ustrój Powiatu Kamiennogórskiego,

2) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Powiatu Kamiennogórskiego, komisji Rady Powiatu Kamiennogórskiego, Zarządu Powiatu Kamiennogórskiego,

3) zasady tworzenia klubów radnych Powiatu Kamiennogórskiego,

4) zasady dostępu do dokumentów Rady, jej komisji oraz Zarządu Powiatu Kamiennogórskiego, a także korzystania z nich.

§ 2

Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:

1) Powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Kamiennogórski,

2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Powiatu Kamiennogórskiego,

3) komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Powiatu Kamiennogórskiego,

4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Powiatu Kamiennogórskiego,

5) klubach radnych – należy przez to rozumieć kluby radnych Powiatu Kamiennogórskiego,

6) Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Kamiennogórskiego,

7) Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Kamiennogórskiego,

8) Starostwie – należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Kamiennej Górze,

9) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),

10) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Powiatu Kamiennogórskiego.

R o z d z i a ł II

Powiat

§ 3

1. Powiat stanowi lokalną wspólnotę samorządową mieszkańców następujących gmin:

1) Gmina Miejska Kamienna Góra,

2) Gmina Wiejska Kamienna Góra,

3) Gmina Miejsko-Wiejska Lubawka,

4) Gmina Wiejska Marciszów.

2. Siedzibą organów Powiatu jest miasto Kamienna Góra.

§ 4

1. Powiat posiada własny herb, flagę terytorialną oraz samorządowa flagę urzędową, ustanowione przez Radę odrębną uchwałą.

2. Zasady używania i udostępniania herbu i flag Powiatu ustala Zarząd.

R o z d z i a ł III

Rada Powiatu

1. Organizacja wewnętrzna Rady

§ 5

1. Ustawowy skład Rady wynosi 17 radnych.

2. Rada działa na sesjach oraz poprzez swoje komisje.

§ 6

Do wewnętrznych organów Rady należą:

1) Przewodniczący,

2) Wiceprzewodniczący,

3) komisje stałe, wymienione w Statucie,

4) doraźne komisje do określonych zadań.

§ 7

1. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

2. W przypadku odwołania z funkcji, bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.

3. W razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego, do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego.

4. Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.

5. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji. Podziału zadań w zakresie koordynacji prac komisji dokonuje Przewodniczący.

§ 8

1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady, a w szczególności:

1) zwołuje sesje Rady,

2) przewodniczy obradom,

3) sprawuje policję sesyjną,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6) podpisuje uchwały Rady,

7) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

2. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w ust. 1, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz. Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niż Przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.

§ 9

1. Rada powołuje następujące stałe komisje:

1) Rewizyjną,

2) Budżetu i Rozwoju Powiatu,

3) Edukacji i Sportu,

4) Spraw Społecznych,

5) Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

2. Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch, a przewodniczącym tylko jednej komisji stałej.

§ 10

W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

§ 11

Obsługę administracyjno-biurową Rady i jej wewnętrznych organów zapewnia wydział Starostwa właściwy w sprawach organizacyjnych.

2. Tryb pracy Rady

§ 12

1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie powiatowym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1) postanowienia proceduralne,

2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,

3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,

4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,

5) opinie – zawierające oświadczenia wiedzy lub oceny.

3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

§ 13

1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady, a także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.

3. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w trybie przewidzianym w art. 15 ust. 7 ustawy.

§ 14

1. Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący.

2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad,

2) ustalenie czasu i miejsca obrad,

3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

3. O terminie, miejscu oraz porządku obrad powiadamia się radnych za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób:

1) najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad w przypadku sesji zwyczajnej,

2) najpóźniej na 2 dni przed terminem obrad w przypadku sesji nadzwyczajnej,

3) najpóźniej na 14 dni przed terminem obrad w przypadku sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i przyjęciu sprawozdania z wykonania budżetu.

4. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 3, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.

5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń w siedzibie Starostwa.

§ 15

1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Starosty, ustala listę osób zaproszonych na sesję.

2. W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – Sekretarz i Skarbnik Powiatu oraz radca prawny Starostwa.

3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu, podlegających kontroli Rady oraz wyznaczeni przez Starostę pracownicy Starostwa, właściwi ze względu na przedmiot obrad.

4. Przewodniczący Rady może powiadomić o sesji Wojewodę Dolnośląskiego oraz przedstawicieli organów jednostek samorządu terytorialnego. Powiadomienie jest równocześnie zaproszeniem do udziału w sesji.

§ 16

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

2. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji. Radnych obecnych na przerwanym posiedzeniu uznaje się za powiadomionych o terminie kontynuowania obrad.

3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał. Fakt przerwania obrad odnotowuje się w protokole.

4. Radni stwierdzają swoją obecność na posiedzeniu podpisem na liście obecności z chwilą przybycia na salę obrad. Na liście obecności odnotowuje się też godzinę opuszczenia sali i powrotu w trakcie posiedzenia.

§ 17

1. Posiedzenie otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący obrad.

2. Przewodniczącym obrad jest Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności, Wiceprzewodniczący Rady. Przewodniczący Rady może także w trakcie obrad powierzyć ich prowadzenie Wiceprzewodniczącemu Rady.

3. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego obrad formuły: “Otwieram (podaje numer) sesję Rady Powiatu Kamiennogórskiego”.

4. Po otwarciu sesji, przewodniczący obrad stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

5. Po stwierdzeniu prawomocności obrad, przewodniczący obrad stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

6. Porządek obrad sesji zwyczajnej powinien obejmować w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,

2) informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie miedzysesyjnym,

3) sprawozdanie Zarządu z działalności w okresie międzysesyjnym,

4) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,

5) interpelacje i zapytania radnych,

6) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach.

7. Przewodniczący obrad prowadzi je zgodnie z uchwalonym porządkiem. W uzasadnionych przypadkach, jeżeli nie sprzeciwi się temu Rada, może zmienić kolejność poszczególnych punktów obrad.

8. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący obrad kończy sesję, wypowiadając formułę “Zamykam (podaje numer) sesję Rady Powiatu Kamiennogórskiego”.

§ 18

1. Przedmiotem wystąpień na sesji mogą być tylko sprawy objęte porządkiem obrad.

2. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

3. Na wniosek radnego przewodniczący obrad przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

4. Rada może określić dopuszczalny czas wystąpień w rozpatrywanym punkcie porządku obrad, a przewodniczący obrad może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpienia na posiedzeniu.

5. W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza wyznaczony czas, przewodniczący obrad przywołuje radnego: “do rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu może odebrać mu głos.

6. Jeżeli forma lub treść wystąpienia zakłóca porządek obrad lub uchybia powadze posiedzenia, przewodniczący obrad przywołuje radnego “do porządku”, a gdy to nie odniesie skutku, może odebrać mu głos.

7. Postanowienia ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

8. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 19

1. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń.

2. Przewodniczący obrad może udzielić głosu poza kolejnością:

1) jeżeli konieczność zabrania głosu wiąże się bezpośrednio z głosem przedmówcy (ad vocem);

2) w sprawie zgłoszenia wniosku formalnego, którego przedmiotem może być:

a) stwierdzenie quorum,

b) ograniczenie czasu wystąpień,

c) zarządzenie przerwy,

d) zamknięcie listy mówców lub kandydatów,

e) odesłania projektu uchwały do komisji,

f) przeliczenia głosów,

g) przestrzegania zasad prowadzenia obrad.

3. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym niezwłocznie po jego zgłoszeniu, po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie jednego przeciwnika wniosku.

4. Radny nie może zabierać głosu bez udzielenia mu głosu przez przewodniczącego obrad. Przewodniczący obrad może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie niebędącej radnym, po uprzednim zgłoszeniu się do zabrania głosu.

§ 20

1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół.

2. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg. Powinien on w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) ustalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za”, “przeciw” i “wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,

8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,

9) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.

3. Protokół wykłada się do wglądu radnych w Starostwie. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu, o których uwzględnieniu decyduje przewodniczący obrad.

4. Po przyjęciu protokołu na następnej sesji stanowi on jedyny urzędowy zapis przebiegu obrad. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych, teksty przyjętych przez Radę uchwał oraz inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego obrad.

5. Uchwały przyjęte przez Radę i wyciągi z protokołu sesji Przewodniczący Rady doręcza niezwłocznie Zarządowi, a także tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, z dokumentów tych wynikających.

§ 21

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada:

1) Przewodniczący Rady,

2) Zarząd,

3) co najmniej pięciu radnych,

4) komisje,

5) kluby radnych.

2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1) tytuł uchwały,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,

5) określenie podmiotu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.

3. Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.

4. Projekty uchwał wymagają kontroli redakcyjno--prawnej radcy prawnego Starostwa.

5. Wnioskodawca, o ile nie jest nim Zarząd, przedstawia projekt uchwały Zarządowi, celem zaopiniowania, najpóźniej na 14 dni przed sesją, a w przypadku zwołania sesji w trybie § 13 ust. 3 najpóźniej na 7 dni przed sesją.

6. Zarząd przedkłada Przewodniczącemu Rady projekty uchwał najpóźniej na 7 dni przed sesją, a w przypadku zwołania sesji w trybie § 13 ust. 3 najpóźniej na 2 dni przed sesją.

7. Przewodniczący Rady przekazuje niezwłocznie projekty uchwał przewodniczącym właściwych komisji celem zaopiniowania.

§ 22

1. Uchwały, o jakich mowa w § 12 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia, apele i opinie, o jakich mowa w § 12 ust. 2, są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.

2. Uchwałę opatruje się numerem posiedzenia, numerem uchwały według kolejności jej podjęcia i wskazaniem roku podjęcia.

3. Uchwałę podpisuje przewodniczący obrad.

4. Oryginał uchwały ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołem sesji w Starostwie.

5. Uchwałę przekazuje się właściwemu organowi nadzoru w terminie 7 dni od daty jej podjęcia, celem zbadania jej legalności.

§ 23

1. Głosowanie może być jawne lub tajne.

2. Głosowanie jawne:

1) odbywa się poprzez podniesienie ręki,

2) prowadzi je i ogłasza wyniki przewodniczący obrad.

3. Głosowanie tajne:

1) przeprowadza się tylko w przypadkach wskazanych w ustawach,

2) radni, wyczytywani z listy obecności w porządku alfabetycznym, głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, poprzez wstawienie znaku “X” przy wybranej odpowiedzi,

3) przeprowadza je wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym,

4) przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwłocznie po ich ustaleniu,

5) komisja skrutacyjna sporządza protokół z głosowania, który wraz z kartami do głosowania stanowi załącznik do protokołu z sesji.

§ 24

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. Głosowanie nad uchwałą Rady poprzedza dyskusja. Kolejność wniosków dotyczących projektu uchwały jest następująca:

1) głosowanie wniosku o odrzucenie uchwały,

2) głosowanie wniosku o odesłanie projektu uchwały do komisji lub do wnioskodawcy,

3) głosowanie poprawek,

4) głosowanie nad całością uchwały wraz z przyjętymi poprawkami.

4. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza głosowanie.

5. Przepis ust. 4 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 25

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, iż przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą liczbę głosów. Głosów nieważnych i wstrzymujących się nie dolicza się do żadnej z grup głosów.

2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, iż przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów – to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględna większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden ważnie oddany głos. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

§ 26

1. Radni mogą kierować do Zarządu i komisji interpelacje dotyczące spraw o istotnym znaczeniu dla wspólnoty powiatowej, a będących w kompetencjach organów Powiatu.

2. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikającego zeń pytania.

3. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, a Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.

4. Odpowiedź na interpelację przekazuje się interpelującym i Przewodniczącemu Rady. Adresat jest zobowiązany do udzielenia odpowiedzi ustnie na sesji, a gdy nie jest to możliwe – pisemnie w ciągu 21 dni.

5. Przewodniczący Rady, na wniosek interpelującego, może wystąpić o dodatkowe wyjaśnienia, jeżeli odpowiedź jest niewystarczająca – wyznaczając dodatkowy termin odpowiedzi.

6. Na każdej sesji przewodniczący obrad informuje o ilości i treści interpelacji, które wpłynęły w czasie od ostatniej sesji.

§ 27

1. Zapytanie składa się w sprawach aktualnych problemów Powiatu, zwłaszcza w celu uzyskania krótkich informacji i wyjaśnień o stanach faktycznych.

2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej; § 26 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.

R o z d z i a ł IV

Komisje Rady

§ 28

1. Przedmiot działania poszczególnych komisji określa Rada w odrębnych uchwałach.

2. Komisje działają zgodnie z rocznym planem pracy zatwierdzonym przez Radę. Rada może dokonywać zmian w zatwierdzonym planie.

3. Komisja spośród swoich członków wybiera przewodniczącego oraz zastępcę przewodniczącego. Kandydatów na zastępcę proponuje przewodniczący komisji.

4. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jego zastępca.

5. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

6. Z posiedzeń komisji sporządza się protokół. Do protokołu mają zastosowanie odpowiednio postanowienia § 20 ust. 2–4.

7. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uchwał. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji, w głosowaniu jawnym.

8. Oprócz uchwał komisja może podejmować postanowienia, deklaracje, oświadczenia, apele i opinie wymienione w § 12 ust. 2; § 12 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

9. Na posiedzenia komisji mogą być zapraszani kierownicy jednostek organizacyjnych Powiatu oraz, za zgodą Starosty, pracownicy Starostwa właściwi ze względu na przedmiot obrad.

10. Komisja składa Radzie roczne sprawozdanie ze swojej działalności.

§ 29

1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Zarządu i powiatowych jednostek organizacyjnych pod względem: legalności, gospodarności, rzetelności, celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli nieobjętej planem.

§ 30

1. W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych, przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza zespół kontrolny składający się z trzech do pięciu członków Komisji Rewizyjnej, udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określając w nim zakres kontroli.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, co najmniej na 7 dni przed przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o zakresie i terminie kontroli.

3. Członkowie zespołu kontrolnego przed przystąpieniem do czynności kontrolnych są obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, o którym mowa w ust.1.

4. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność. W sprawie wyłączenia zastępcy przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie przewodniczący Komisji Rewizyjnej. O wyłączeniu przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.

5. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania. W przypadku, gdy wymaga to zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków Powiatu, przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na sesji Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem Powiatu do zawarcia stosownej umowy w imieniu Powiatu.

§ 31

1. Zespół kontrolny, w terminie 7 dni od zakończenia kontroli, sporządza protokół kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu. Zespół niezwłocznie przedstawia podpisany protokół Komisji Rewizyjnej.

2. Komisja Rewizyjna, na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanej jednostki wystąpienie pokontrolne zawierające wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie. Wystąpienie pokontrolne przekazuje się do wiadomości Przewodniczącemu Rady i Zarządowi.

3. Informację o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie kierownik kontrolowanej jednostki jest obowiązany przedłożyć Komisji Rewizyjnej oraz przekazać do wiadomości Przewodniczącemu Rady i Zarządowi, z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie 30 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może odwołać się do Rady. Rozstrzygnięcie Rady jest ostateczne.

5. Komisja Rewizyjna przedstawia Radzie sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez Radę, wyników kontroli wykonania budżetu Powiatu oraz z realizacji rocznego planu kontroli.

6. Sprawozdania z wyników kontroli zleconych przez Radę przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli okresowo raz na 6 miesięcy.

§ 32

1. Komisje doraźne, o których mowa w § 10, są powoływane odrębną uchwałą Rady.

2. Uchwała o powołaniu komisji doraźnej winna zawierać określenie jej składu osobowego, przedmiotu działania, celu jej powołania, przypuszczalnego czasu zakończenia prac oraz sposobu złożenia sprawozdania z działalności.

3. Komisja doraźna kończy swoją pracę po przedłożeniu Radzie końcowego sprawozdania ze swojej działalności.

R o z d z i a ł V

Kluby radnych

§ 33

1. Klub może tworzyć co najmniej trzech radnych.

2. Przewodniczący klubu o powstaniu klubu informuje niezwłocznie Radę, podając nazwę i skład osobowy klubu. Przewodniczący klubu zobowiązany jest także informować Radę o każdej zmianie nazwy i składu osobowego klubu w trakcie kadencji.

3. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji jest jednoznaczny z rozwiązaniem klubów.

4. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków.

5. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów radnych.

R o z d z i a ł VI

Zarząd Powiatu

§ 34

1. Zarząd liczy pięć osób.

2. W skład Zarządu wchodzą:

1) Starosta, który jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu,

2) Wicestarosta,

3) pozostali członkowie Zarządu w liczbie trzech osób.

3. Zarząd uważa się za wybrany, jeśli Rada dokonała wyboru całego jego składu.

§ 35

1. Starosta i Wicestarosta są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie wyboru.

2. Wynagrodzenie Starosty i Wicestarosty ustala Rada w drodze uchwały.

3. Przewodniczący Rady pełni funkcję pracodawcy w stosunku do Starosty w zakresie ustalonym przez Radę w odrębnej uchwale.

§ 36

1. Starosta dokonuje podziału zadań pomiędzy poszczególnych członków Zarządu.

2. Do obowiązków członka Zarządu należy:

1) udział w posiedzeniach Zarządu oraz sesjach Rady,

2) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu,

3) składanie oświadczeń woli w imieniu Powiatu na podstawie imiennych upoważnień, wynikających z uchwał Zarządu,

4) przygotowywanie materiałów na posiedzenia Zarządu, stosownie do zakresu zadań,

5) reprezentowanie Zarządu na posiedzeniach komisji,

6) realizacja zadań powierzonych przez Starostę.

§ 37

1. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Posiedzenia Zarządu zwołuje oraz przewodniczy jego obradom Starosta lub upoważniony przez niego Wicestarosta. Starosta może także w trakcie obrad powierzyć ich prowadzenie Wicestaroście.

3. Do zadań Starosty w zakresie organizowania pracy Zarządu należy w szczególności:

1) przygotowanie porządku obrad Zarządu,

2) nadzór nad przygotowaniem materiałów na posiedzenie Zarządu,

3) zapewnienie obsługi posiedzenia Zarządu.

4. Wicestarosta zwołuje posiedzenia Zarządu oraz przewodniczy jego obradom także wówczas, gdy z obowiązujących przepisów prawa wynika obowiązek podjęcia przez Zarząd rozstrzygnięcia, a Starosta nie jest obecny albo z innych przyczyn nie może udzielić upoważnienia.

5. O terminie posiedzenia Zarządu oraz planowanym porządku obrad zawiadamia się jego członków z 3-dniowym wyprzedzeniem, a w przypadku konieczności podjęcia przez Zarząd niezwłocznych rozstrzygnięć z 1-dniowym wyprzedzeniem.

6. Zarząd może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej trzech członków Zarządu.

7. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zobowiązani: radca prawny Starostwa, pracownicy Starostwa lub kierownicy powiatowych jednostek organizacyjnych, właściwi ze względu na przedmiot obrad.

8. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, a w szczególności radni.

§ 38

1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uchwał, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Oprócz uchwał Zarząd może podejmować postanowienia, deklaracje, oświadczenia, apele i opinie wymienione w § 12 ust. 2; § 12 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

3. Przyjęcie przez Zarząd projektu uchwały Rady potwierdza się zapisem na projekcie: “Projekt Zarządu Powiatu Kamiennogórskiego przyjęty na posiedzeniu w dniu (data)” oraz podpisem przewodniczącego obrad. Informacje o przyjęciu projektu uchwały Rady zamieszcza się w protokole.

4. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje osobom wchodzącym w skład Zarządu oraz Sekretarzowi i Skarbnikowi Powiatu.

5. Za przygotowanie projektów uchwał odpowiedzialni są właściwi merytorycznie kierownicy komórek organizacyjnych Starostwa lub pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska. Do projektu uchwały Zarządu stosuje się odpowiednio postanowienia § 21 ust. 2, 3 i 4.

§ 39

1. Posiedzenia Zarządu są protokołowane.

2. Protokół musi wiernie odzwierciedlać przebieg posiedzenia, w szczególności powinien zawierać:

1) datę, godzinę rozpoczęcia i zakończenia oraz numer kolejny posiedzenia,

2) imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

3) informacje o ewentualnej zmianie przewodniczącego obrad,

4) ustalony porządek obrad,

5) przebieg obrad i wyniki głosowań,

6) informacje o podjętych rozstrzygnięciach z określeniem podmiotów odpowiedzialnych za ich realizację,

7) zajęte w poszczególnych sprawach stanowiska i wyrażone opinie,

8) nazwiska osób zaproszonych do udziału w posiedzeniu oraz osób uczestniczących w posiedzeniu,

9) podpisy członków Zarządu oraz protokolanta.

3. Protokół jest zatwierdzany na kolejnym posiedzeniu Zarządu, poprzez złożenie podpisów przez członków Zarządu, którzy uczestniczyli w posiedzeniu.

§ 40

Obsługę administracyjno-biurową Zarządu zapewnia wydział Starostwa właściwy w sprawach organizacyjnych.

§ 41

Zarząd prowadzi i aktualizuje wykaz jednostek organizacyjnych Powiatu oraz wykaz powiatowych służb, inspekcji i straży.

R o z d z i a ł VII

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, komisji i Zarządu

§ 42

1. Obywatelom udostępnia się:

1) protokoły z sesji Rady,

2) protokoły z posiedzeń komisji,

3) protokoły z posiedzeń Zarządu,

4) rejestr uchwał Rady i uchwał Zarządu,

5) rejestr wniosków i opinii komisji,

6) rejestr interpelacji i wniosków radnych.

2. Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz statutem.

3. Dokumenty wymienione w ust. 1 są udostępniane w kancelarii Starostwa w dniach jego pracy, przez wyznaczonego pracownika.

§ 43

1. Z dokumentów wymienionych w § 42 ust. 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi lub otrzymywać ich kserokopie.

2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Starostwie i w asyście pracownika Starostwa.

3. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia kserokopii oraz sporządzonych odpisów dokumentów.

4. Sporządzanie kserokopii oraz uwierzytelnianie dokumentów, o którym mowa w ust. 1 i 3, odbywa się zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

§ 44

Uprawnienia określone w § 42 i 43 nie znajdują zastosowania do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

R o z d z i a ł VIII

Przepisy końcowe

§ 45

Zmian Statutu dokonuje Rada w trybie właściwym dla jego uchwalenia.