3045

UCHWAŁA RADY GMINY W PĘCŁAWIU

z dnia 27 września 2002 r.

w sprawie uchwalenia regulaminu usług w zakresie dostawy wody pitnej i odprowadzania ścieków

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747) Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się regulamin usług w zakresie dostawy wody pitnej i odprowadzania ścieków obowiązujący na terenie gminy Pęcław, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Pęcław.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA

RADY GMINY

ELŻBIETA ADAMOWICZ

Załącznik do uchwały Rady Gminy w Pęcławiu z dnia 27 września 2002 r. (poz. 3045)

REGULAMIN USŁUG W ZAKRESIE DOSTAWY WODY PITNEJ
I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

C z ę ś ć I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

R o z d z i a ł I

§ 1

1. Regulamin niniejszy dotyczy zadań zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, zwane dalej “przedsiębiorstwem” na obszarze gminy Pęcław.

2. Poprzez zbiorowe zaopatrzenie w wodę rozumie się działalność przedsiębiorstwa polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody.

3. Poprzez zbiorowe odprowadzanie ścieków rozumie się działalność przedsiębiorstwa polegającą na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków.

4. Ilekroć w niniejszym Regulaminie używa się określenia “ustawa” należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późniejszymi zmianami).

§ 2

Odbiorcą usług w znaczeniu niniejszego Regulaminu jest każdy, kto korzysta z usług wodociągowo-kana-lizacyjnych w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie zawartej umowy.

§ 3

1. Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy o zaopatrzeniu w wodę lub odprowadzaniu ścieków zawartej między przedsiębiorstwem a Odbiorcą.

2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wykonuje swoją działalność w oparciu o zezwolenie na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

C z ę ś ć II

DOSTAWA WODY

R o z d z i a ł II

Obowiązki i prawa przedsiębiorstwa

§ 4

Przedsiębiorstwo ma obowiązek:

1) dostarczać w sieci wodociągowej wodę dla Odbiorcy na podstawie zawartej z nim umowy ustalonej wg zasad określonych niniejszym Regulaminem, a w szczególności zapewnić dostawę wody o ciśnieniu zgodnym z przyjętymi standardami technicznymi oraz odpowiedniej jakości, które określają przepisy wydane przez właściwego ministra. Jakość i ciśnienie wody dostarczanej przez przedsiębiorstwo stwierdza się u wylotu zaworu głównego za wodomierzem głównym,

2) zapewnić prawidłową eksploatację sieci wodociągowych, przyłączy wodociągowych, zasuw i zaworów będących we władaniu przedsiębiorstwa oraz dokonywać ich niezbędnych napraw, za wyjątkiem usuwania uszkodzeń powstałych z winy Odbiorcy,

3) zapewnić sprawność techniczną hydrantów ulicznych będących w eksploatacji przedsiębiorstwa,

4) zamontować wodomierz na przyłączu wg umowy przyłączeniowej,

5) zapewnić prawidłowe utrzymanie wodomierza, jego naprawę oraz wymianę na koszt przedsiębiorstwa z wyjątkiem przypadków, gdy naprawa lub wymiana wynika z winy Odbiorcy,

6) dokonywać kontroli funkcjonowania wodomierzy i ich legalizacji:

a) z własnej inicjatywy, bez pobierania dodatkowych opłat od Odbiorcy,

b) na żądanie Odbiorcy wody, jednakże w przypadku stwierdzenia prawidłowego funkcjonowania wodomierza – na koszt Odbiorcy,

7) wydawać warunki techniczne niezbędne do połączenia instalacji wodociągowej do sieci wodociągowej będącej w eksploatacji przedsiębiorstwa oraz uzgadniać w ciągu 14 dni przedłożoną przez inwestora dokumentację techniczną,

8) przestrzegać standardów obsługi Odbiorców, których szczegółowe kryteria zawiera załącznik nr 1 do Regulaminu.

§ 5

Przedsiębiorstwo ma prawo:

1) kontrolować prawidłowość realizacji robót zgodnie z wydanymi przez nią warunkami technicznymi i umową przyłączeniową,

2) wymagać przed ostatecznym uruchomieniem przyłącza przedstawia przez inwestora dokumentów stwierdzających, że przyłącze to zostało wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego, sanitarnego, warunkami technicznymi wydanymi przez przedsiębiorstwo oraz umową przyłączeniową,

3) wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń każdego, kto korzysta z usług, w celu:

a) przeprowadzenia kontroli wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych w lokalu,

b) odczytu wskazań wodomierzy,

c) badań i pomiarów,

d) przeprowadzenia przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez przedsiębiorstwo. Wyżej wymienione czynności mogą wykonywać przedstawiciele przedsiębiorstwa po okazaniu pisemnego upoważnienia.

§ 6

Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do realizacji zadań określonych w Regulaminie pod warunkiem, że Odbiorca wody zapewni:

1) wykonanie, zgodnie z umową przyłączeniową, przyłącza do obiektu, wykonywanie napraw wewnętrznej instalacji wodociągowej,

2) użytkowanie instalacji wodociągowej w taki sposób, aby wykluczyć możliwość występowania zakłóceń w funkcjonowaniu sieci wodociągowej, a w szczególności:

a) uniknięcia uderzeń hydraulicznych,

b) wyeliminowania możliwości wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej

lub

powrotu ciepłej wody,

3) prawidłowe utrzymanie pomieszczenia wodomierzowego lub studni wodomierzowej oraz zabezpieczenie wodomierza przed uszkodzeniem mechanicznym, kradzieżą, zamarznięciem,

4) łatwy dostęp pracownikom przedsiębiorstwa do wodomierza w celu dokonywania odczytów, kontroli jego funkcjonowania, wykonywania niezbędnych napraw, bądź wymiany.

§ 7

Odbiorcy wody zabrania się w szczególności:

1) używania wody dostarczanej z sieci wodociągowej niezgodnie z umową zawartą z przedsiębiorstwem,

2) odsprzedawania wody, chyba że zawarta umowa z przedsiębiorstwem stanowi inaczej,

3) poboru wody przed wodomierzem,

4) dokonywania na przyłączach działań innych, niż zamykanie lub otwieranie zaworu głównego za wodomierzem,

5) przemieszczanie wodomierza, zakłócania jego funkcjonowania, zrywania plomb lub osłon,

6) wykorzystania sieci wodociągowej, bądź instalacji wodociągowej do uziemienia urządzeń elektrycznych.

§ 8

Naruszenie postanowień § 6 i § 7 pociąga za sobą możliwości wypowiedzenia umowy o dostarczenie wody przez przedsiębiorstwo. Wypowiedzenie winno być poprzedzone pouczeniem Odbiorcy o nieprawidłowości jego postępowania i wynikających z tego konsekwencjach.

R o z d z i a ł III

Warunki techniczne dostarczania wody

§ 9

Warunki techniczne niezbędne do podłączenia instalacji wodociągowej budynku do sieci wodociągowej przedsiębiorstwo wydaje na pisemny wniosek inwestora (Odbiorcy wody).

§ 10

1. Dostarczenie wody w przypadku istniejących przyłączy następuje po podpisaniu umowy i zamontowaniu wodomierza. Uruchomienie przyłącza dokonuje wyłącznie przedsiębiorstwo. Następuje to po opłaceniu przez Odbiorcę kosztów z tym związanych.

2. Wykonanie nowego przyłącza wody oraz jego uruchomienie następuje zgodnie z umową przyłączeniową.

§ 11

O ile wykonanie przyłącza wymaga modernizacji, bądź rozbudowy istniejącej sieci wodociągowej, wówczas finansowanie tych prac odbywa się zgodnie z podanymi poniżej dyspozycjami:

1) wyłącznie ze środków Gminy, jeżeli zadanie to znajduje się w zatwierdzonym planie inwestycyjnym Gminy,

2) w części ze środków Gminy, a w części ze środków Odbiorcy w ramach zawartej umowy, elementy te stają się własnością Gminy,

3) osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe, mogą je przekazywać odpłatnie Gminie na warunkach uzgodnionych w umowie. Przekazywane urządzenia powinny odpowiadać warunkom technicznym w odrębnych przepisach.

R o z d z i a ł IV

Zasady zawierania i rozwiązywania umów z odbiorcami wody

§ 12

Zawarcie umowy następuje po spełnieniu przez Odbiorcę wody postanowień zawartych w warunkach technicznych podłączenia oraz umowie przyłączeniowej i złożeniu pisemnego wniosku.

§ 13

Dostarczenie wody Odbiorcy, w przypadku istnienia przyłącza powinno nastąpić maksymalnie w ciągu 14 dni od daty podpisania umowy, po uprzednim zamontowaniu wodomierza. Uruchomienie przyłącza dokonuje przedsiębiorstwo.

§ 14

Umowy mogą być zawierane z właścicielem, zarządcą prawnym lub osobami korzystającymi z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym:

1) budynki jednorodzinnego,

2) budynków wielorodzinnych,

3) obiektów użytkowych,

4) gruntów niezabudowanych.

§ 15

Miejscem dostarczenia wody przez przedsiębiorstwo jest zawór główny za wodomierzem, zainstalowany zgodnie z wydanymi warunkami technicznymi przyłączenia obiektu do urządzeń wodociągowych w oparciu o Polską Normę P-B-10720 styczeń 1998 r.

§ 16

Umowy zawierane są na czas określony lub nieokreślony z możliwością rozwiązania ich przez strony z zachowaniem trzymiesięcznego terminu wypowiedzenia, chyba że umowa stanowi inaczej. Przedsiębiorstwo może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze, jeżeli:

1) przyłącze wodociągowe wykonano niezgodnie z przepisami prawa,

2) odbiorca usług nie uiścił opłat za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty,

3) został stwierdzony nielegalny pobór wody, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych wodomierzach lub urządzeniach pomiarowych.

§ 17

Po rozwiązaniu umowy przedsiębiorstwo zaniecha dostawy wody i zastosuje środki techniczne umożliwiające jej pobór.

§ 18

W przypadku zmiany Odbiorcy wody następuje wygaśnięcie umowy z dotychczasowym Odbiorcą. Dostawa wody nowemu Odbiorcy nastąpi po zawarciu nowej umowy.

§ 19

W przypadkach szczególnych korzystania z urządzeń wodociągowych przedsiębiorstwo ma prawo do zawierania umów na innych warunkach, niż postanowienia niniejszego Regulaminu.

§ 20

Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego przedsiębiorstwo może zawierać umowy z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli są spełnione następujące warunki:

1) wszystkie lokale wyposażone są w zainstalowane wodomierze zgodnie z obowiązującymi (wydanymi przez przedsiębiorstwo) warunkami technicznymi w sposób uzgodniony z przedsiębiorstwem,

2) możliwy jest odczyt wodomierzy,

3) wnioskodawca ustala sposób rozliczeń różnic wskazań między wodomierzem głównym, a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania, co winien udokumentować stosownymi zgodami lokatorów,

4) uzgodniony został przez strony sposób przerwania dostarczania wody do lokalu bez zakłócenia dostaw w pozostałych lokalach, istniejące instalacje wewnętrzne umożliwiają przedsiębiorstwu skuteczne wykonanie tych czynności, bez ingerencji w lokalu.

R o z d z i a ł V

Zasady rozliczania należności za dostarczaną wodę

§ 21

Rozliczanie zużycia wody odbywa się w oparciu o odczyty wodomierza głównego na przyłączu przed zaworem głównym.

§ 22

W przypadku korzystania z podłączeń prowizorycznych w okresie przejściowym (np. na czas budowy) do czasu zamontowania wodomierza na przyłączu, zużycie wody będzie rozliczane zgodnie z normami zużycia wody ustanowionymi rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. Nr 8, poz. 70).

§ 23

W przypadku przejściowej niesprawności wodomierza ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w ostatnich 6. miesiącach poprzedzających unieruchomienie wodomierza.

§ 24

Naliczenie należności odbywa się z zastosowaniem obowiązujących taryf za wodę ustalonych zgodnie z ustawą.

§ 25

Okresy obrachunkowe mogą wynosić od jednego do trzech miesięcy.

Ustala się 2 miesięczny okres obrachunkowy. W uzasadnionych, określonych w umowie przypadkach opłaty od odbiorców mogą być pobierane w innych terminach.

§ 26

Tryb ustalania wysokości taryf za wodę regulują odrębne przepisy.

§ 27

Należność wynikająca z faktury VAT za wodę Odbiorca zobowiązany jest zapłacić w ciągu 14 dni od daty wystawienia faktury.

Jako termin zapłaty uznaje się datę wpływu należności na konto przedsiębiorstwa lub datę wpłaty do kasy przedsiębiorstwa. Faktura stanowi jednocześnie wezwanie do zapłaty.

§ 28

Odbiorca wody ma prawo zgłaszania reklamacji, która nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności. W razie uwzględnienia reklamacji, ewentualna nadpłata podlega na żądanie Odbiorcy zwrotowi lub zostanie naliczona na poczet przyszłych należności.

§ 29

Zwłoka w uregulowaniu należności pociąga za sobą naliczanie ustawowych odsetek oraz możliwość rozwiązania umowy i zamknięcia dopływu wody, z zastrzeżeniem § 16.

§ 30

Wznowienie dostawy wody poprzez otwarcie przyłącza następuje po udokumentowaniu przez odbiorcę uiszczenia należnych kwot wraz z ustawowymi odsetkami, opłaceniu kosztów poniesionych przez przedsiębiorstwo związanych z zamknięciem i otwarciem przyłącza oraz zawarciu nowej umowy.

R o z d z i a ł VI

Prawa odbiorcy wody

§ 31

Odbiorca wody ma prawo:

1) domagać się dostawy wody o odpowiednim ciśnieniu i jakości,

2) zgłaszać reklamacje i uzyskać odpowiedź zgodnie z zał. nr 1 do niniejszego Regulaminu,

3) żądać od przedsiębiorstwa (w uzasadnionych przypadkach) przeprowadzenia kontroli funkcjonowania wodomierza z zastrzeżeniem § 4 punkt 6) litera b Regulaminu,

4) w razie dostarczenia wody o pogorszonej jakości, domagać się obniżenia należności za czas trwania zakłócenia, obniżenie może stanowić do 10% należności w tym okresie,

5) uzyskać informację o zastępczych źródłach zaopatrzenia w wodę w przypadku przerw w dostawie wody zgodnie z ustawą i postanowieniami rozdziału VII Regulaminu.

R o z d z i a ł VII

Przerwy i ograniczenia w ciągłości dostawy wody – przypadki szczególne

§ 32

Wystąpienie przerwy w dostawie wody może mieć miejsce w przypadku awarii lub planowanych prac konserwacyjno-remontowych:

1) o planowanych przerwach w dostawie wody przedsiębiorstwo powinno powiadomić Odbiorcę:

– na 2 dni przed planowanym terminem, jeżeli przerwa wyniesie poniżej 12 godzin,

– na 5 dni przed planowanym terminem, jeżeli przerwa wyniesie powyżej 12 godzin,

2) w razie przerwy przekraczającej 12 godzin przedsiębiorstwo powinno zapewnić zastępczy punkt poboru wody informując Odbiorcę o jego lokalizacji.

§ 33

Wstrzymanie lub ograniczenie w dostawie wody może nastąpić w przypadku:

1) braku wody na ujęciu
2) zanieczyszczenia wody na ujęciu w rozmiarze niebezpiecznym dla zdrowia,
3) potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów przeciwpożarowych,
4) uszkodzenia instalacji odbiorczej grożącego niebezpieczeństwem,
5) przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń wodociągowych,
6) wystąpienia siły wyższej (np. klęsk żywiołowych).

§ 34

W czasie trwania klęski, szczególnie gdy doszło do zanieczyszczenia wody, przedsiębiorstwo ma prawo wprowadzić ograniczenia w konsumpcji wody w granicach możliwości dystrybucji, po zawiadomieniu Odbiorców o tych ograniczeniach. Nie zwalnia to jednak przedsiębiorstwa z obowiązku zastosowania wszelkich dostępnych jej sposobów dla złagodzenia tych uciążliwości.

C z ę ś ć III

ODBIÓR ŚCIEKÓW

R o z d z i a ł VIII

Obowiązki i prawa przedsiębiorstwa

§ 35

Przedsiębiorstwo ma obowiązek:

1) przyjąć do systemu kanalizacyjnego ścieki bytowo--gospodarcze, przemysłowe oraz ich mieszaniny od dostawców ścieków na podstawie zawartej z nimi umowy ustalonej wg zasad określonych niniejszym Regulaminem, a w szczególności zapewnić nieprzerwany odbiór ścieków z wyjątkiem uzasadnionych przypadków określonych w rozdziale XIII niniejszego Regulaminu,

2) zapewnić prawidłową eksploatację sieci kanalizacyjnej oraz dokonywać niezbędnych prac na swój koszt z wyjątkiem usuwania zatorów i zapraw, powstałych z przyczyn Dostawcy ścieków,

3) wydawać warunki techniczne niezbędne do podłączenia do sieci kanalizacyjnej stanowiącej własność lub będącej w eksploatacji przedsiębiorstwa oraz uzgadniać przedłożone przez inwestorów dokumentacje techniczne w ciągu 14 dni,

4) określić dopuszczalne wskaźniki zanieczyszczeń ścieków wprowadzanych przez Dostawcę do urządzeń kanalizacyjnych przedsiębiorstwa,

5) kontrolować odprowadzane ścieki pod względem zgodności z obowiązującymi normami,

6) przestrzegać standardów obsługi Odbiorców, których szczegółowe kryteria zawiera załącznik nr 1 do Regulaminu.

§ 36

Przedsiębiorstwo ma prawo:

1) kontrolować prawidłowość realizacji robót zgodnie z wydanymi przez nią warunkami technicznymi i umową przyłączeniową,

2) wymagać od inwestora przed ostatecznym uruchomieniem przyłączy przedstawienia dokumentów stwierdzających, iż obiekt został wykonany zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sanitarnego, wydanymi przez przedsiębiorstwo warunkami technicznymi oraz zawartą umową przyłączeniową,

3) obciążyć kosztami wykonanej kontroli Dostawcę ścieków jeżeli zostaną stwierdzone nieprawidłowości na instalacji kanalizacyjnej lub urządzeniach podczyszczających, a także gdy ścieki odprowadzone do sieci kanalizacyjnej przekraczają dopuszczalne normy,

4) naliczyć kary pieniężne za wprowadzenie do kanalizacji będącej we władaniu przedsiębiorstwa ścieków, które nie odpowiadają warunkom określonym w załączniku do umowy, a za wprowadzenie ścieków do kanalizacji bez umowy stosować postanowienia art. 28 ustawy,

5) wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń każdego, kto korzysta z usług w celu:

a) przeprowadzenia kontroli i odczytu urządzenia pomiarowego,

b) dokonania badań i pomiarów,

c) przeprowadzenia przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez przedsiębiorstwo.

Wyżej wymienione czynności mogą dokonywać przedstawiciele przedsiębiorstwa po okazaniu pisemnego upoważnienia.

§ 37

Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do realizacji zadań określonych w Regulaminie pod warunkiem, że Dostawca ścieków zapewni:

1) wykonanie, zgodnie z umową przyłączeniową, napraw wewnętrznej instalacji oraz przyłącza kanalizacyjnego,

2) użytkowanie instalacji kanalizacyjnej w taki sposób aby wykluczyć możliwość występowania zakłóceń w funkcjonowaniu sieci kanalizacyjnej, a w szczególności zabrania się wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych:

a) odpadów stałych, które mogą powodować zmniejszenie przepustowości przewodów kanalizacyjnych, a w szczególności żwiru, piasku, popiołu, szkła, wytłoczyn, drożdży, szczeciny, ścinków skór, tekstyliów, włókien, nawet jeżeli znajdują się one w stanie rozdrobnionym,

b) odpadów płynnych niemieszających się z wodą, a w szczególności sztucznych żywic, lakierów, mas bitumicznych, smół i ich emulsji, mieszanin cementowych,

c) substancji palnych i wybuchowych, których punkt zapłonu znajduje się w temperaturze poniżej 85°C, a w szczególności benzyn, nafty, oleju opałowego, karbidu, trójnitrotoluenu,

d) substancji żrących i toksycznych, a w szczególności mocnych kwasów i zasad, formaliny, siarczków, cyjanków oraz roztworów amoniaku, siarkowodoru i cyjanowodoru,

e) odpadów i ścieków z hodowli zwierząt, a w szczególności gnojówki, gnojowicy, obornika, ścieków z kiszonek,

f) niezdezynfekowanych ścieków,

3) dostęp pracownikom przedsiębiorstwa do studzienki rewizyjnej celem kontrolnego pobierania ścieków do analizy laboratoryjnej,

4) możliwość przeprowadzania przez pracowników przedsiębiorstwa kontroli instalacji kanalizacyjnych i urządzeń podczyszczających,

5) przekazanie informacji o posiadanych własnych ujęciach wody w celu umożliwienia prawidłowego obliczenia należności za odbiór ścieków,

6) wykonanie uszczelnień oraz zamontowanie na swój koszt niezbędnych urządzeń służących do zabezpieczenia przed cofnięciem z sieci kanalizacyjnej ścieków powstałych z opadów atmosferycznych,

7) wykorzystywanie swojego przyłącza wyłącznie na własny użytek, chyba że zawarta umowa stanowi inaczej,

8) z chwilą podłączenia się do sieci kanalizacyjnej likwidację, na swój koszt, instalacji, za pomocą której odprowadzał ścieki do zbiornika bezodpływowego,

9) stosowanie takich rozwiązań technicznych, które umożliwiają bezpośrednie połączenie instalacji wodociągowej z instalacją kanalizacyjną.

§ 38

Każde naruszenie zasad zawartych w § 37 pociąga za sobą możliwość wypowiedzenia umowy o odbiór ścieków przez przedsiębiorstwo. Wypowiedzenie winno być poprzedzone pouczeniem Dostawcy o nieprawidłowości jego postępowania i wynikających z tego konsekwencjach.

§ 39

Zobowiązuje się Dostawcę ścieków wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych do:

1) niezwłocznego powiadomienia przedsiębiorstwa o awarii powodującej zrzut niebezpiecznych substancji do urządzeń kanalizacyjnych, w celu podjęcia odpowiednich przedsięwzięć zmniejszających skutki awarii,

2) instalowania niezbędnych urządzeń podczyszczających ścieki przemysłowe i prawidłowej eksploatacji tych urządzeń,

3) umożliwienia pracownikom przedsiębiorstwa dostępu w każdym czasie do miejsc kontroli ilości i jakości ścieków wprowadzanych do tych urządzeń oraz przeprowadzania kontroli sieci i urządzeń do podczyszczania ścieków będących własnością Odbiorcy usług,

4) wewnętrznej kontroli przestrzegania dopuszczalnych ilości i natężeń dopływu ścieków przemysłowych oraz ich wskaźników zanieczyszczenia, w szczególności gdy wprowadzane ścieki przemysłowe stanowią więcej niż 10% wszystkich ścieków komunalnych dopływających do oczyszczalni oraz gdy zanieczyszczenie w ściekach przemysłowych może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa lub zdrowia osób obsługujących urządzenia kanalizacyjne lub bezpieczeństwa konstrukcji budowlanych i wyposażenia technicznego urządzeń kanalizacyjnych lub procesów oczyszczania ścieków,

5) udostępniania wyników wewnętrznej kontroli właścicielowi urządzeń kanalizacyjnych oraz informacji na temat posiadanych urządzeń podczyszczających ścieki, a także rodzaju i źródeł substancji niebezpiecznych wprowadzanych do ścieków,

6) zainstalowania urządzeń pomiarowych służących do określania ilości i jakości ścieków przemysłowych, na żądanie właściciela urządzeń kanalizacyjnych, jeżeli takie wymaganie jest uzasadnione możliwością wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa lub zdrowia osób obsługujących urządzenia kanalizacyjne lub bezpieczeństwa konstrukcji budowlanych i wyposażenia technicznego urządzeń kanalizacyjnych lub procesu oczyszczania ścieków.

R o z d z i a ł IX

Warunki techniczne odprowadzania ścieków

§ 40

Warunki techniczne niezbędne do podłączenia instalacji kanalizacyjnej budynku do sieci kanalizacyjnej przedsiębiorstwa wydaje na pisemny wniosek inwestora (Dostawcy ścieków).

§ 41

W przypadku, gdy ścieki przekraczają dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń przedsiębiorstwo ma prawo uzależnić podpisanie umowy od ich podczyszczenia przez Dostawcę ścieków.

§ 42

Odbiór ścieków w przypadku istniejących przyłączeń następuje po podpisaniu umowy i uruchomieniu przyłącza kanalizacyjnego oraz po opłaceniu przez Dostawcę kosztów z tym związanych.

§ 43

Wykonanie nowego podłączenia do sieci kanalizacyjnej oraz jego uruchomienie następuje zgodnie z umową przyłączeniową.

§ 44

O ile wykonanie nowego podłączenia wymaga modernizacji, bądź rozbudowy istniejącej sieci kanalizacyjnej, wówczas finansowanie tych prac odbywa się zgodnie z podanymi niżej dyspozycjami:

1) wyłącznie ze środków Gminy, jeżeli zadanie to znajduje się w zatwierdzonym planie inwestycyjnym Gminy,

2) w części ze środków Gminy, a w części ze środków Dostawcy w ramach zawartej umowy, elementy te stają się własnością Gminy,

3) osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie Gminie, na warunkach uzgodnionych w umowie. Przekazywane urządzenia powinny odpowiadać warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach.

R o z d z i a ł X

Zasady zawierania i rozwiązywania umów z Dostawcą ścieków

§ 45

Zawarcie umowy następuje po spełnieniu przed Dostawcę ścieków postanowień zawartych w warunkach technicznych podłączenia oraz umowie przyłączeniowej i złożeniu pisemnego wniosku.

§ 46

Odbiór ścieków, w przypadku istnienia podłączenia powinien nastąpić maksymalnie w ciągu 14 dni od daty podpisania umowy. Uruchomienia podłączenia dokonuje przedsiębiorstwo.

§ 47

Umowy mogą być zawierane z właścicielem, zarządcą prawnym lub osobami korzystającymi z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym:

1) budynku jednorodzinnego,
2) budynków wielorodzinnych,
3) obiektów użytkowych,
4) gruntów niezabudowanych.

§ 48

Miejscem odbioru ścieków przez przedsiębiorstwo jest granica eksploatacji ustalona w protokole odbioru końcowego przyłącza.

§ 49

Umowy zawierane są na czas określony lub nieokreślony z możliwością rozwiązania ich przez strony z zachowaniem trzymiesięcznego terminu wypowiedzenia, chyba że umowa stanowi inaczej.

§ 50

Przedsiębiorstwo może zamknąć przyłącze kanalizacyjne, jeżeli:

1) przyłącze kanalizacyjne wykonano niezgodnie z prawem,

2) odbiorca usług nie uiścił opłat za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania w sprawie uregulowania zaległej opłaty,

3) zostało stwierdzone nielegalne odprowadzanie ścieków, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych urządzeniach pomiarowych.

§ 51

Po rozwiązaniu umowy przedsiębiorstwo zaniecha odbioru ścieków i zastosuje środki techniczne uniemożliwiające ich odbiór.

§ 52

W przypadku zmiany Dostawcy ścieków następuje wygaśnięcie umowy z dotychczasowym Dostawcą. Odbiór ścieków od nowego Dostawcy nastąpi po zawarciu nowej umowy.

§ 53

Integralną częścią umów z Dostawcą ścieków zarówno socjalno-bytowych jak i przemysłowych są załączniki dotyczące dopuszczalnych norm, jakim powinny odpowiadać ścieki wprowadzone do sieci kanalizacyjnej, wysokość kar pieniężnych za ich przekroczenia oraz sposób pobierania prób do analiz.

§ 54

W przypadkach szczególnych korzystania z urządzeń kanalizacyjnych przedsiębiorstwo ma prawo do zawierania umów na innych warunkach niż postanowienia niniejszego Regulaminu.

§ 55

Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego przedsiębiorstwo zawiera umowy z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli są spełnione warunki wymienione w § 20. Za jakość ścieków z budynku wielolokalowego odpowiada właściciel lub zarządca tego budynku.

R o z d z i a ł XI

Zasady rozliczania należności za odbiór ścieków

§ 56

Ilość ścieków wprowadzonych do sieci kanalizacyjnej przez Dostawcę ustalana jest:

1) na podstawie ilości zużytej wody,

2) jak w punkcie 1 powiększona o ilość pobranej wody z własnych ujęć i innych źródeł,

3) na podstawie odczytów z urządzenia pomiarowego zamontowanego przez Dostawcę ścieków na przyłączu kanalizacyjnym i pozostającego w jego eksploatacji.

§ 57

W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt Dostawcy.

§ 58

Naliczanie należności za ścieki odbywa się z zastosowaniem obowiązujących taryf w tym samym czasie co rozliczanie należności za wodę.

§ 59

Okresy obrachunkowe mogą wynosić od jednego do trzech miesięcy.

Ustala się 2 miesięczny okres obrachunkowy. W uzasadnionych, określonych w umowie przypadkach opłaty od odbiorców mogą być pobierane w innych terminach.

§ 60

Tryb ustalania wysokości taryf za ścieki regulują odrębne przepisy.

§ 61

Należność wynikająca z faktury VAT za ścieki Dostawca zobowiązany jest zapłacić w ciągu 14 dni od daty wystawienia faktury.

Jako termin zapłaty uznaje się datę wpływów należności na konto przedsiębiorstwa

Faktura stanowi jednocześnie wezwanie do zapłaty.

§ 62

Dostawca ścieków ma prawo zgłaszania reklamacji, która nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności. W razie uwzględnienia reklamacji, ewentualna nadpłata podlega na żądanie Dostawcy zwrotowi lub zostanie zaliczona na poczet przyszłych należności.

§ 63

Zwłoka w uregulowaniu należności pociąga za sobą naliczanie ustawowych odsetek oraz możliwość rozwiązania umowy i zamknięcia odpływów ścieków, zgodnie z § 50.

§ 64

Wznowienie odbioru ścieków poprzez otwarcie przyłącza następuje po udokumentowaniu przez Dostawcę uiszczenia należności wraz z ustawowymi odsetkami, opłaceniu kosztów poniesionych przez przedsiębiorstwo związanych z zamknięciem i otwarciem przyłącza oraz zawarciu nowej umowy.

R o z d z i a ł XII

Prawa Dostawcy ścieków

§ 65

Dostawca ścieków ma prawo:

1) domagać się nieprzerwanego odbioru ścieków,

2) zgłaszać reklamacje i uzyskać odpowiedź zgodnie z zał. nr 1 do niniejszego Regulaminu.

R o z d z i a ł XIII

Przerwy i ograniczenia w ciągłości świadczonych usług kanalizacyjnych – przypadki szczególne

§ 66

Wystąpienie przerw w odbiorze ścieków może mieć miejsce w następujących przypadkach:

1) w związku z wykonywaniem prac konserwacyjno--remontowych,

2) w związku z usuwaniem awarii,

3) uszkodzenia sieci kanalizacyjnej grożącego niebezpieczeństwem,

4) przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń kanalizacyjnych,

5) wystąpienia siły wyższej (np. klęsk żywiołowych).

R o z d z i a ł XIV

Możliwość dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych

§ 67

Potencjalni odbiorcy usług wodociągowo-kanalizacyj-nych mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności tych usług:

1. W Urzędzie Gminy, który udostępnia nieodpłatnie wgląd:

a) w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

b) w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,

c) w regulamin świadczenia usług,

d) w warunki udzielania zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

2. W przedsiębiorstwie udostępniającym wgląd w:

a) wieloletnie plany rozwoju i modernizacji,

b) regulamin świadczenia usług.

C z ę ś ć IV

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

R o z d z i a ł XV

§ 68

Wniosek, o którym mowa w § 9 i § 40, powinien w szczególności zawierać:

1. Oznaczenie wnioskodawcy.

2. Określenie:

a) rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych,

b) charakterystyki zużycia wody,

c) rodzaju i ilości, a w przypadku przemysłowych odbiorców usług również jakości odprowadzanych ścieków,

d) przeznaczenia wody.

3. Informacje określające charakterystykę techniczną obiektu do którego będzie dostarczona woda, a w szczególności:

a) powierzchnię użytkową i rodzaj wody (mieszkalne, użytkowe) w budynkach zasilanych wodą,

b) wyposażenie lokali i obiektów w urządzenia zużywające wodę i odprowadzające ścieki.

4. Proponowany termin rozpoczęcia poboru wody.

5. Do wniosku osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci powinna załączyć:

a) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek,

b) mapę sytuacyjną określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w pkt a), względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i uzbrojenia terenu.

§ 69

1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa warunki przyłączenia i przekazuje wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 67.

2. Warunki przyłączenia są ważne 2 lata od dnia ich określenia.

3. Warunki przyłączenia powinny określać w szczególności:

a) miejsca i sposób połączenia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z instalacjami odbiorcy,

b) przepływ obliczeniowy wody lub urządzenia sanitarne i techniczne, w których zużywana jest woda i odprowadzane są ścieki,

c) miejsca zainstalowania wodomierza głównego, miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego,

d) jakość odprowadzanych ścieków i termin ważności warunków przyłączenia.

§ 70

Umowa o przyłączenie, o którym mowa w § 10 pkt 2 i § 43, w szczególności określa:

1. Strony zawierające umowę.

2. Zakres prac projektowych i budowlano-montażo-wych oraz prac związanych z przeprowadzeniem prób i odbiorów końcowych wykonanych przez strony.

3. Sposób koordynacji prac wykonawczych przez strony oraz kontroli dotrzymania wymagań określonych w warunkach przyłączenia.

4. Terminy:

a) zakończenia budowy przyłącza oraz terminy przeprowadzenia niezbędnych prób i odbiorów częściowych,

b) przeprowadzenia prób końcowych i końcowego odbioru przyłącza,

5. Przewidywany termin rozpoczęcia zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków.

6. Odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie.

§ 71

1. Umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych i budowlano--montażowych.

2. Określone w umowie o przyłączenie próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.

3. Wyniki prób i odbiorów są potwierdzane przez strony w protokołach których wzory określa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.

§ 72

Korzystanie z urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych bez zawarcia umowy rodzi skutki odpowiedzialności karnej i cywilnej.

§ 73

Nieprzestrzeganie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odbiór ścieków podlega przepisom karnym i karom pieniężnym zgodnie z art. 28 i 29 ustawy.

§ 74

Ze względu na zmiany uwarunkowań prawnych realizowanych usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków przedsiębiorstwo przygotuje i dostarczy odbiorcom, którzy już są podłączeni do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wzory nowych umów o zaopatrzeniu w wodę lub odprowadzaniu ścieków oraz niniejszy Regulamin.

§ 75

W sprawach nieobjętych niniejszym Regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późn. zmianami) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie tej ustawy.

§ 76

Regulamin niniejszy został zatwierdzony uchwałą nr XXXVI/182/02 Rady Gminy w Pęcławiu z dnia 27 września 2002 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu usług w zakresie dostawy wody pitnej i odbioru ścieków.

§ 77

Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do bezpłatnego dostarczenia niniejszego Regulaminu Odbiorcom jego usługi.

Załącznik nr 1 do Regulaminu usług w zakresie dostawy wody pitnej i odprowadzana ścieków (poz. 3045)

Standardy techniczne obsługi Odbiorców

Nr
Kryteria
Standardy
1
2
3
Parametry techniczne
1.
Jakość wody na przyłączu
Polskie normy i przepisy prawne dotyczące jakości wody do picia i na potrzeby gospodarcze
2.
Jakość odprowadzanych ścieków
Polskie normy i przepisy prawne
3.
Ciśnienie na przyłączu przy wodomierzu
0,2 Mpa
4.
Metodyka badań fizykochemicznych i bakteriologicznych wody
Zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami
5.
Czas od zgłoszenia awarii do rozpoczęcia naprawy
Niezwłocznie (maks. 4 godziny) w ramach posiadania możliwości
Obsługa klienta
6.
Okres rozliczeniowy
1–3 miesięcy
7.
Odpowiedzi na zgłaszanie reklamacji dotyczące:
– faktur VAT
– korekta błędnie wystawionych faktur
– jakość wody
 
 
– prawidłowości wskazań wodomierzy
 
 
– pozostałe
 
 
14 dni roboczych (pisemnie)
7 dni roboczych (pisemnie)
24 godziny (w przypadku konieczności przeprowadzenia pełnych badań – 4 dni robocze)
14 dni (w przypadku konieczności dokonania ekspertyzy wodomierza – do 3 miesięcy)
7 dni robocze (telefonicznie bądź pisemnie)
8.
Czas rozpatrywania wniosków:
– o wydanie warunków technicznego przyłączenia do sieci wod.-kan.
– o uzgodnienie dokumentacji budowlanej
– o dokonanie odbioru technicznego sieci i przyłączy wod.-kna.
 
do 30 dni roboczych
 
14 dni roboczych
 
do 7 dni roboczych
9.
Czas rozpatrywania innych zapytań
14 dni roboczych
10.
Czas podłączenia nowego przyłącza wody do sieci
Przy posiadaniu niezbędnych decyzji i uzgodnień 7 dni
11.
Czas podłączenia nowego przyłącza kanalizacji do sieci
Przy posiadaniu niezbędnych decyzji i uzgodnień 7 dni
12.
Czas zainstalowania wodomierza na nowym przyłączu
14 dni roboczych od dnia podpisania umowy
13.
Okresowe odczyty wskazań wodomierzy i ściekomierzy
1–3 miesiące
14.
Nieregularne odczyty wodomierzy
7 dni roboczych od daty zgłoszenia
15.
Wymiana wodomierza po awarii
14 dni roboczych
16.
Stopień opomiarowania zużycia wody
100% w stosunku do klientów, którzy udostępnili miejsce na zainstalowanie wodomierza
17.
Przerwanie dostaw wody z powodu niepłacenia rachunków
Zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków oraz Regulaminem Usług
18.
Przerwy w dostawie wody lub odbioru ścieków z powodów technicznych:
– planowanie przerw <12 h
 
 
– planowane przerwy >12 h
 
 
Powiadomienie klienta min. na 2 dni przed planowanym terminem w sposób zwyczajowo przyjęty
Powiadomienie klienta min. na 5 dni przed planowanym terminem w sposób zwyczajowo przyjęty
19.
Przerwy w dostawie wody lub odbioru ścieków z powodu awarii
Niezwłocznie powiadomienie klienta poprzez środki masowego przekazu lub w przypadku awarii o niewielkim zasięgu telefonicznie względnie poprzez informację przekazaną przez przedstawiciela przedsiębiorstwa
20.
Godziny przyjmowania klientów
7.45 – 15.45 w dni robocze dla Urzędu Gminy