3039

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W CHOCIANOWIE

z dnia 26 września 2002 r.

w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Chocianów

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 i z 2002 r. Nr 23, poz. 220 i Nr 62, poz. 558), w związku z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733) Rada Miejska w Chocianowie uchwala, co następuje:

§ 1

Zatwierdza się “Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Chocianów” w brzmieniu załącznika do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy w Chocianowie.

§ 3

Traci moc uchwała nr XII/52/95 Rady Miejskiej w Chocianowie z dnia 20 lutego 1995 r. w sprawie zasad gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta i Gminy Chocianów oraz kryteriów wyboru osób, z którymi umowy najmu powinny być zawierane w pierwszej kolejności oraz stawek czynszów za najem lokali socjalnych.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

KRZYSZTOF LESZCZYŃSKI

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Chocianowie z dnia 26 września 2002 r. (poz. 3039)

WIELOLETNI PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY CHOCIANÓW

Postanowienia ogólne:

1) zarządzanie nieruchomościami – w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami polega na podejmowaniu wszelkich decyzji i dokonywaniu wszelkich czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem jak również do uzasadnionego inwestowania w tę nieruchomość,

2) zarządcy nieruchomości – należy przez to rozumieć osobę fizyczną posiadającą koncesję zawodową nadaną w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami; podmioty gospodarcze mogą prowadzić działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami, jeżeli zarządzanie będzie wykonywane przez osoby posiadające koncesje zawodowe,

3) zasób mieszkaniowy gminy – należy przez to rozumieć obiekty budowlane lub ich część, w skład których wchodzą lokale stanowiące własność Gminy Chocianów albo jej komunalnych osób prawnych lub spółek praw kodeksu spółek utworzonych z udziałem gminy, a także pozostających w samoistnym posiadaniu tych podmiotów, z wyjątkiem towarzystw budownictwa społecznego,

4) naprawa główna – remont polegający na wymianie co najmniej jednego elementu budynku,

5) naprawa bieżąca – okresowy remont elementu budynku, który ma na celu zapobieganie skutkom zużycia tych elementów i utrzymanie budynku we właściwym stanie technicznym,

6) konserwacja – wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku,

7) lokal – należy przez to rozumieć lokal służący do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, a także będący pracownią służącej twórcy do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki; nie jest w rozumieniu ustawy lokalem pomieszczenie przeznaczone do krótkotrwałego pobytu osób, w szczególności znajdujące się w budynku internatów, burs, hoteli, domów wypoczynkowych lub w innych budynkach służących do celów turystycznych lub wypoczynkowych,

8) lokal socjalny – należy przez to rozumieć lokal nadający się do zamieszkania ze względu na wyposażenie i stan techniczny, którego powierzchnia pokoi przypadająca na jednego członka gospodarstwa domowego najemcy nie może być mniejsza niż 5 m2, a w wypadku jednoosobowego gospodarstwa domowego 10 m2, przy czym lokal ten może być o obniżonym standardzie,

9) lokal zamienny – należy przez to rozumieć lokal znajdujący się w tej samej miejscowości, w której jest położony lokal dotychczasowy, wyposażony w co najmniej takie urządzenia techniczne, w jakie był wyposażony lokal użytkowany dotychczas, o powierzchni pokoi takiej jak w lokalu dotychczas używanym; warunek ten uznaje się za spełniony, jeżeli na członka gospodarstwa domowego przypada 10 m2 powierzchni łącznej pokoi, a w wypadku gospodarstwa jednoosobowego 20 m2 tej powierzchni,

10) gospodarstwo domowe – należy przez to rozumieć gospodarstwo domowe, o którym mowa w przepisach ustawy o dodatkach mieszkaniowych,

11) opłaty niezależne od właściciela – należy przez to rozumieć opłaty za dostawy do lokalu energii elektrycznej, gazu, wody oraz odbioru nieczystości stałych i płynnych,

12) ustawa - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów - mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733),

13) zasobie – należy przez to rozumieć mieszkaniowy zasób Gminy Chocianów.

R o z d z i a ł I

Prognoza wielkości oraz stanu technicznego zasobu

1. Zasób mieszkaniowy Gminy Chocianów obejmuje lokale:

– mieszkalne,
– socjalne,
– zamienne,
– przeznaczone do wynajmowania na czas stosunku pracy,
– spółek prawa kodeksu spółek utworzonych z udziałem Gminy,
– powstałych przez budowę lub nabycie.

2. Mieszkaniowy zasób nie obejmuje lokali, których własność została wyodrębniona na rzecz osób trzecich.

3. Gmina prowadzi przy pomocy swoich jednostek organizacyjnych, samodzielną gospodarkę zasobami mieszkaniowymi.

3.1. Zasoby budynkowe i lokalowe w latach 2002–2006

Lp.

Wyszczególnienie

Okres

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Budynki mieszkalne komunalne

40

35

30

25

20

2.

Budynki mieszkalne wspólnota z udziałem Gminy

83

86

89

93

97

3.

Lokale mieszkalne

874

829

807

786

764

4.

Lokale socjalne

19

20

22

23

25

3.2. Kryteria ogólnej oceny i klasyfikacji stanu technicznego budynku.

Lp.

Klasyfikacja stanu

technicznego obiektu

Procentowe zużycie

elementu

Kryteria oceny

1.

Bardzo dobry

0 – 10

Elementy budynku nie wykazują żadnych uszkodzeń (budynek eksploatowany do 10 lat)

2.

Dobry

11 – 24

Elementy budynku (lub rodzaje konstrukcji, wyposażenie) jest dobry, utrzymany, konserwowany, nie wykazuje zużycia i uszkodzeń; cechy i właściwości w wbudowanych materiałów odpowiadają wymaganiom normy.

3.

Średni

25 – 39

Element budynku jest utrzymany należycie; celowy jest remont bieżący polegający na drobnych naprawach, uzupełnieniach i konserwacji.

4.

Dostateczny

40 – 59

W elementach budynku występują niewielkie uszkodzenia i ubytki, które nie zagrażają bezpieczeństwu ludzi; celowy jest cząstkowy remont.

5.

Zły

60 – 75

W elementach budynku występują znaczne uszkodzenia, ubytki; cechy i właściwości wbudowanych materiałów mają obniżoną klasę, wymagany jest remont względnie wymiana elementu.

3.3. Stan techniczny budynków (szt.)

Lp.

Ocena stanu technicznego budynków gminnych

i wspólnot z udziałem gminy

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Bardzo dobry

0

0

0

0

0

2.

Dobry

0

0

0

0

0

3.

Średni

75

75

75

77

79

4.

Dostateczny

44

43

42

40

38

5.

Zły

4

3

2

1

0

R o z d z i a ł II

Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikającej ze stanu technicznego budynków i lokali z podziałem na kolejne lata

Podstawą określenia potrzeb remontowych i modernizacyjnych stanowią przeglądy techniczne budynków i lokali. Dotyczy to budynków będących własnością komunalną oraz lokali komunalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych.

Zarząd Miasta i Gminy ustali corocznie szczegółowy plan koniecznych remontów z uwzględnieniem działań priorytetowych, tj. hamujących degradację zasobu mieszkaniowego uwzględniający realne możliwości finansowe Zarządcy nieruchomości wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy.

1. Plan remontów budynków mieszkalnych komunalnych w latach 2002–2006

Lp.

Rodzaj robót

Okres

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Murarskie

2

4

5

7

3

2.

Malarskie

2

3

7

6

4

3.

Dekarskie

4

5

6

5

6

4.

Elektryczne

2

2

3

2

2

5.

Wodno-kanalizacyjne

2

2

2

2

2

6.

Gazowe

5

5

5

5

5

1.1. Plan remontów lokali mieszkalnych komunalnych w latach 2002–2006

Lp.

Rodzaj robót

Okres

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Murarskie

3

6

4

5

4

2.

Malarskie

3

6

6

4

4

3.

Elektryczne

3

6

3

3

6

4.

Wodno-kanalizacyjne

3

3

6

5

5

5.

Gazowe

14

15

14

14

14

6.

Zduńskie

5

4

3

5

5

R o z d z i a ł III

Zasady polityki czynszowej

Zasady polityki czynszowej, które stanowić będą element wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy zostaną podjęte odrębną uchwałą.

R o z d z i a ł IV

Sposoby i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy
oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem Gminy w kolejnych latach

1. Jednostka zarządzająca zasobami mieszkaniowymi Gminy powinna stosować szereg środków wspomagających windykację czynszów, a w szczególności:

– regulować już po pierwszym sygnale pojawienie się zaległości (rozmowa z najemcą),

– proponowanie pomocy w staraniu się o dodatek mieszkaniowy,

– proponowanie zamiany zajmowanego lokalu na lokal tańszy w eksploatacji,

– niezwłocznego wypowiedzenia umowy najmu, gdy powyższe działania zawiodą, z zachowaniem przepisów ustawy o ochronie praw lokatorów.

2. Nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu mieszkaniowego Gminy gospodaruje Zarząd Miasta i Gminy jako reprezentant właściciela opierając się na następujących zasadach:

a) utrzymanie zasobu w należytym (niepogorszonym) stanie technicznym i zaspokojeniu potrzeb remontowych,

b) zapewnienie stałego i ciągłego świadczenia usług w zakresie zarządzania zasobem mieszkaniowym,

c) zapewnienie skutecznego nadzoru i kontroli nad działalnością zarządców i realizację ich zadań,

d) podnoszenie jakości wykonywanych usług w zakresie zarządzania zasobem oraz utrzymania korzystnych parametrów ekonomicznych tego zarządzania,

e) zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych poprzez racjonalne wykorzystanie zasobu mieszkaniowego.

3. Zarządzaniem nieruchomościami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy w imieniu Zarządu Miasta i Gminy sprawuje Dyrektor Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

4. Zadania zarządcy nieruchomości wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy:

– zawierania umów najmu lokali,

– planowanie, weryfikowanie, zatwierdzanie i koordynacja dochodów i wydatków z tytułu gospodarowaniem lokalami mieszkalnymi i użytkowymi,

– nadzoru i koordynacji obsługi mieszkańców,

– weryfikacji i zatwierdzenia planów oraz koordynacji wykonywania,

– remontów, modernizacji, wyburzeń oraz remontów kapitalnych budynków tworzących mieszkaniowy zasób Gminy,

– nadzór nad wykonaniem i rozliczeniem remontów,

– przygotowanie planów zagospodarowania nieruchomości,

– prowadzenie ewidencji nieruchomości i ich użytkowników,

– utrzymanie nieruchomości i terenów do nich przyległych w należytym stanie technicznym oraz sanitarno-
-porządkowym,

– wykonywanie czynności związanych z naliczeniem należności za nieruchomości oraz prowadzenie windykacji tych należności,

– wykonywanie czynności prawnych w imieniu Gminy, związanych z obsługą najemców, na podstawie odrębnych pełnomocnictw udzielonych przez Zarząd Miasta i Gminy,

– zawieranie umów na dostawę mediów i usług komunalnych dla użytkowników nieruchomości,

– wykonywanie konserwacji i drobnych remontów w zakresie ustalonym w umowie o zarządzanie,

– typowanie i realizowanie remontów zleconych przez Gminę,

– sporządzanie planów zarządzania budynkami dla poszczególnych nieruchomości,

– wykonywanie przeglądów technicznych i kontroli stanu technicznego w zakresie określonym odrębnymi przepisami,

– wykonywanie innych usług na rzecz użytkowników nieruchomości, związanych z zarządzaniem nieruchomością,

– zarządca nieruchomości przy wykonywaniu czynności zarządzania nieruchomościami mieszkaniowymi może korzystać z mienia komunalnego w zakresie niezbędnym do wykonywania zarządzania i określonymi w umowie o zarządzanie nieruchomościami oraz w innych umowach zawartych pomiędzy nim a Gminą.

5. Kompetencje właścicielskie wobec nieruchomości wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy; kompetencje posiadają upoważnieni przedstawiciele Urzędu Miasta i Gminy:

a) przygotowanie procedury kwalifikacji osób oczekujących na przydział mieszkań,

b) przygotowanie i przeprowadzenie postępowań przetargowych oraz bez przetargowych na zarządzanie nieruchomościami oraz na wykonywanie innych czynności związanych z zarządzaniem,

c) nadzór i kontrola prac zarządców nieruchomości,

d) upowszechnianie i wprowadzanie w życie standardów w zakresie zarządzania nieruchomościami,

e) reprezentowanie Gminy w sprawach między Gminą - Zarządcą nieruchomości,

f) innych czynności z zakresu gospodarowania zasobem mieszkaniowym wynikających z odrębnych przepisów prawa,

g) reprezentowanie interesów Gminy jako właściciela we wspólnotach mieszkaniowych.

6. Uregulowanie spraw związanych z pomieszczeniami przynależnymi do lokalu, tj. piwnic i komórek gospodarczych.

6.1. Najemcy opłacającemu czynsz regulowany przysługuje bezpłatnie jedno pomieszczenie gospodarcze,
tj. piwnica lub komórka gospodarcza położona poza budynkiem, w którym użytkowany jest lokal.

6.2. Za zgodą Zarządu Miasta i Gminy dopuszcza się używania bez dodatkowych opłat, piwnicy i komórki w sytuacji szczególnie uzasadniającej używanie dwóch pomieszczeń przynależnych do lokalu.

6.3. Za dodatkowe pomieszczenie, tj. niesłużące zaspokojeniu podstawowych potrzeb najemców, uważa się pozostałe pomieszczenia strychowe, przeznaczone do wyłącznego użytku najemcy, komórki, pokoje letnie, sutereny, zabudowane wnęki na korytarzach itp.

Używanie drugiego pomieszczenia gospodarczego do lokalu jest odpłatne.

6.4. Dopuszcza się zawarcie umowy najmu pomieszczenia gospodarczego dotychczas użytkowanego przez właściciela lokalu na nieruchomości stanowiącej współwłasność Gminy i właściciela lokalu.

6.5. Opłatę za najem 1 m2 p.u. dodatkowego pomieszczenia gospodarczego ustala się w wysokości 50% stawki bazowej czynszu regulowanego.

Stawkę za pomieszczenia gospodarcze zmienia się raz w roku razem z czynszem mieszkaniowym.

6.6. Zarządca nieruchomości wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy dokona uregulowania spraw związanych z ustaleniem pomieszczeń przynależnych do lokalu i pomieszczeń gospodarczych, które winny być użytkowane za odpłatnością.

R o z d z i a ł V

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej

1. Źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej na lata 2002–2006 są:

wpływy z czynszów z najmu lokali,

dotacje celowe,

pożytki z części wspólnych,

wpływy ze sprzedaży mieszkań.

2. Wysokość wydatków na dany rok z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, remonty, koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz wydatki inwestycyjne ustala corocznie Zarząd Miasta i Gminy w terminie do 30 października roku poprzedniego.

R o z d z i a ł VI

Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy

1. Ustala się wielkość zasobu mieszkaniowego Gminy, którego nie należy prywatyzować:

Lp.

Adres

Ilość mieszkań

Powierzchnia w m2

1.

Dominialna 6

8

283,20

2.

Fabryczna 17

8

257,35

3.

Fabryczna 22

5

250,36

4.

Głogowska 3

4

148,62

5.

II Armii WP 46

7

375,14

6.

Kolejowa 11

5

253,37

7.

Kolejowa 15

3

166,26

8.

Kolejowa 16

4

170,68

9.

Kolejowa 20

8

378,80

10.

Kolejowa 22

6

201,60

11.

Kolejowa 25

5

269,33

12.

Żymierskiego 12

5

300,14

13.

Kolejowa 42

6

245,88

14.

Zaułek Fabryczny 1

5

295,40

15.

Zaułek Fabryczny 3

14

747,01

4. Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych w latach 2002–2006

Lp.

Wyszczególnienie

Okres

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Ilość sprzedanych lokali mieszkalnych

44

20

20

20

10

2. Budynki przeznaczone do całkowitej prywatyzacji w latach 2003–2006

· rok 2003
Lipowa 12
Lipowa 15
· rok 2004
Lipowa 18
Wesoła 4-4a
· rok 2005
Wesoła 6-6a
· rok 2006
Wesoła 8-8a

Celem realizacji 100% prywatyzacji ww. budynków należy:

1) określić możliwości pozyskania lokali zamiennych w każdym roku,

2) zaproponować najemcy, kupno mieszkania oraz poinformowanie go o możliwości wypowiedzenia umowy najmu (termin wypowiedzenia sześciomiesięczny, okres wydania wyroku i działań komornika),

3) termin sprzedaży mieszkań – po wyborze przyszłych właścicieli lokali mieszkalnych wybranych w drodze przetargu.

 

3. Obowiązki właściciela i najemcy w zakresie utrzymania zasobu mieszkaniowego Gminy:

· do wynajmującego należy :

– oddanie lokalu w stanie zgodnym z jego przeznaczeniem wraz z pomieszczeniami przynależnymi jak: piwnica, strych, komórka itp., a w trakcie trwania umowy najmu zapewnienia działania istniejących urządzeń technicznych w budynku,

– utrzymanie w należytym stanie: porządku i czystości pomieszczeń i urządzeń budynku, służących do wspólnego użytku mieszkańców oraz jego otoczenia,

– dokonywania napraw budynku, jego pomieszczeń i urządzeń oraz przywróceniu poprzedniego stanu budynku uszkodzonego, niezależnie od przyczyn, z tym że najemcę obciąża obowiązek pokrycia szkód powstałych z jego winy,

– dokonywanie w lokalu: napraw lub wymiana wewnętrznej instalacji gazowej – bez urządzeń odbiorczych, instalacji elektrycznej – bez osprzętu, instalacji centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami, instalacji wodnej od pierwszego zaworu za wodomierzem głównym w budynku do indywidualnego wodomierza służącego do pomiaru wody zużytej w lokalu lub (w przypadku braku wodomierza) do pierwszego zaworu licząc od trójnika, od którego odchodzi instalacja wewnętrzna najmowanego lokalu (włącznie z zaworami), instalacje kanalizacyjne do pierwszej studzienki rewizyjnej, w tym piony, połączenia lokali w części znajdującej się poza tymi lokalami i syfony stropowe,

– dokonywanie w lokalu wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych – prace te określane będą corocznie w planie rzeczowo-finansowym Wynajmującego,

· do najemcy należy:

– należy utrzymywanie lokalu we właściwym stanie technicznym i sanitarnym, przestrzeganie porządku domowego, w tym dbanie o części budynku przeznaczone do wspólnego korzystania,

– naprawy, konserwacje:

a) podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych oraz ściennych okładzin ceramicznych, szklanych i innych w kuchni i pomieszczeniach sanitarnych,

b) wbudowanych mebli, łącznie z ich wymianą,

c) trzonów kuchennych, kuchni i grzejników wody przepływowej (gazowych, elektrycznych i węglowych) podgrzewaczy wody, wanien, brodzików, mis klozetowych, zlewozmywaków, umywalek wraz z syfonami, baterii i zaworów czerpalnych oraz innych urządzeń sanitarnych, w które lokal jest wyposażony, łącznie z ich wymianą,

d) osprzętu, zabezpieczeń instalacji elektrycznej,

e) pieców węglowych i akumulacyjnych bądź wymiana zużytych elementów,

f) etażowego centralnego ogrzewania, a w wypadku gdy nie zostało ono zainstalowane na koszt wynajmującego, także jego wymiana,

g) przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych, aż do pionów zbiorczych, w tym usuwanie ich niedrożności,

h) malowanie lub tapetowanie oraz naprawa uszkodzeń tynków ścian, sufitów w pomieszczeniach lokalu i pomieszczeniach przynależnych,

i) malowanie drzwi i okien obustronnie, wbudowanych mebli, urządzeń kuchennych, sanitarnych, grzewczych w celu zabezpieczenia przed korozją.