3037

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W CHOCIANOWIE

z dnia 26 września 2002 r.

w sprawie Statutu Osiedla “Wesoła” w mieście Chocianów

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 i z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558), w związku z § 9 pkt 3 Statutu Miasta i Gminy Chocianów stanowiącego załącznik do uchwały nr XXXI/203/2000 Rady Miejskiej w Chocianowie z dnia 21 grudnia 2000 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta i Gminy Chocianów (Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego Nr 53, poz. 574 z póżn. zm.) Rada Miejska w Chocianowie uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Osiedla “Wesoła” w mieście Chocianów w brzmieniu załącznika do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy w Chocianowie.

§ 3

Traci moc uchwała nr XXX/131/96 Rady Miejskiej w Chocianowie z dnia 29 sierpnia 1996 r. w sprawie statutu osiedli w mieście Chocianów.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

KRZYSZTOF LESZCZYŃSKI

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Chocianowie z dnia 26 września 2002 r. (poz. 3037)

Statut Osiedla “Wesoła” w Chocianowie

Przepisy ogólne

§ 1

Osiedle “Wesoła”, zwane w treści Statutu “Osiedlem”, jest jednostką pomocniczą Miasta Chocianowa utworzoną na mocy art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) i Statutu Gminy Chocianów, stanowiącego załącznik do uchwały nr XXXI/203/2000 Rady Miejskiej w Chocianowie z dnia 21 grudnia 2000 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta i Gminy Chocianów.

§ 2

Osiedle jest wspólnotą samorządową osób zamieszkałych na jego terenie.

§ 3

Osiedle zostało utworzone uchwałą nr IX/33/90 Rady Miasta i Gminy Chocianów z dnia 29 listopada 1990 r. w sprawie utworzenia jednostek pomocniczych na terenie miasta i gminy Chocianów.

§ 4

Osiedle nie posiada osobowości prawnej.

§ 5

Ilekroć w Statucie mowa jest o:

1) Mieście – należy przez to rozumieć Miasto Chocianów,
2) Osiedlu – należy przez to rozumieć Osiedle “Wesoła”,
3) Ogólnym Zebraniu – należy przez to rozumieć Ogólne Zebranie Mieszkańców Osiedla “Wesoła”,
4) Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Osiedla “Wesoła”,
5) Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Zarządu Osiedla “Wesoła”,
6) organach Osiedla – należy przez to rozumieć Ogólne Zebranie Mieszkańców Osiedla “Wesoła” i Zarząd Osiedla “Śródmieście”,
7) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Osiedla “Wesoła”,
8) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami),
9) Statucie Miasta i Gminy – należy przez to rozumieć Statut Miasta i Gminy Chocianów,
10) Radzie Miejskiej – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Chocianowie,
11) Zarządzie Miasta i Gminy – należy przez to rozumieć Zarząd Miasta i Gminy w Chocianowie,
12) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy w Chocianowie.

NAZWA I ZASIĘG TERYTORIALNY

§ 6

Uchwałą nr IX/33/90 Rady Miasta i Gminy Chocianów z dnia 29 listopada 1990 r. w sprawie utworzenia jednostek pomocniczych na terenie miasta i gminy Chocianów dla obszaru określonego w Statucie Osiedla przyjęto nazwę “Osiedle Wesoła”.

§ 7

Osiedle obejmuje obszar niżej wymienionych ulic:

Armii Krajowej
Brzozowa
Głogowska
Kasztanowa
Kolejowa
Lipowa
Lubińska
1 Maja
Pocztowa
Polna
Spacerowa
Szkolna
Trzebnicka
Wesoła
Żeromskiego

ZADANIA I KOMPETENCJE OSIEDLA

§ 8

Podstawowym celem Osiedla jest:

1) współdziałanie z organami Gminy w realizacji zadań na terenie Osiedla,
2) umożliwienie mieszkańcom Osiedla udziału w realizacji zadań Gminy związanych z Osiedlem,
3) stworzenie mieszkańcom możliwości uczestniczenia w życiu wspólnoty dla zaspokojenia ich potrzeb,
4) oddziaływanie na efektywność gospodarki Gminy na terenie Osiedla,
5) inicjowanie i organizowanie działań związanych z kulturą, sportem, rekreacją, pomocą społeczną, zdrowiem, porządkiem, czystością i bezpieczeństwem.

§ 9

1. Zadaniem Osiedla jest zaspokajanie potrzeb społeczności osiedlowej.

2 Do zadań Osiedla należy w szczególności dbałość o:

1) ład przestrzenny,
2) porządek i bezpieczeństwo,
3) utrzymanie lokalnych dróg, chodników i parkingów,
4) lokalną infrastrukturę techniczną,
5) mienie Gminy znajdujące się na terenie Osiedla,
6) stan środowiska naturalnego,
7) zakres usług świadczonych na terenie Osiedla.

3. Osiedle może także współorganizować i wspierać przedsięwzięcia mieszkańców, zmierzające do:

1) poprawy warunków życia,
2) rozwoju oświaty, kultury i wypoczynku,
3) tworzenia więzi lokalnych i pomocy sąsiedzkiej,
4) poprawy funkcjonowania i rozwoju infrastruktury technicznej.

4. Osiedle może realizować swoje zadania zwłaszcza poprzez:

1) inicjowanie i organizowanie aktywności społecznej mieszkańców Osiedla,
2) przeprowadzania akcji i konkursów mających na celu rozwój i upiększenie Osiedla,
3) organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży w ramach placówek kulturalno-wychowaw-czych,
4) organizowanie różnych form opieki pomocy sąsiedzkiej dla mieszkańców znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,
5) rozwijanie różnorodnych form życia kulturalnego w Osiedlu: festynów, klubów i kół zainteresowań,
6) podejmowanie działań mających na celu utrzymanie porządku, spokoju, czystości i bezpieczeństwa.

§ 10

Do kompetencji Osiedla należy w szczególności:

1) opiniowanie propozycji do projektu budżetu Miasta i Gminy w części dotyczącej Osiedla,
2) dysponowanie środkami finansowymi wydzielonymi w budżecie na potrzeby Osiedla,
3) formułowanie pod adresem Rady Miejskiej i Zarządu Miasta i Gminy postulatów określających potrzeby, opinie i dążenia mieszkańców Osiedla,
4) zgłaszanie opinii, uwag i zastrzeżeń do planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie dotyczącym Osiedla,
5) opiniowanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu o charakterze użyteczności publicznej,
6) występowanie do Rady Miejskiej i Zarządu Miasta i Gminy z wnioskami i opiniami dotyczącymi realizacji funkcji Gminy na terenie Osiedla,
7) opiniowanie sposobu prowadzenia inwestycji i przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Gminy na terenie Osiedla,
8) opiniowanie działań dotyczących porządku publicznego na terenie Osiedla,
9) wydawanie opinii w sprawach przekazanych przez Radę Miejską i Zarząd Miasta i Gminy,
10) współorganizowanie i wspieranie inicjatyw mieszkańców, zmierzających do poprawy ich życia.

§ 11

Organy Osiedla wydają opinię najpóźniej w terminie miesiąca od daty otrzymania pisma w sprawie opinii, a w przypadku opinii dotyczącej zezwoleń na sprzedaż alkoholu, w terminie 14 dni.

STRUKTURA ORGANÓW OSIEDLA

§ 12

Organami Osiedla są:

1. Ogólne Zebranie.
2. Zarząd.

§ 13

1. Ogólne Zebranie jest organem uchwałodawczym i kontrolnym w Osiedlu.

2. Ogólne Zebranie stanowią mieszkańcy zameldowani na pobyt stały na terenie Osiedla, posiadający czynne prawo wyborcze.

§ 14

1. Organem wykonawczym Osiedla jest Zarząd.

2. Wyboru Zarządu dokonuje Ogólne Zebranie.

§ 15

Kadencja Zarządu trwa cztery lata od dnia wyboru.

ZASADY I TRYB DZIAŁANIA OGÓLNEGO ZEBRANIA MIESZKAŃCÓW

§ 16

1. Ogólne zebranie zwołuje Przewodniczący Zarządu z własnej inicjatywy lub na wniosek 10% mieszkańców Osiedla uprawnionych do głosowania.

2. Ogólne Zebranie zwołać może Przewodniczący Rady Miejskiej z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Miasta i Gminy.

3. O miejscu i terminie Ogólnego Zebrania zawiadamia się mieszkańców Osiedla co najmniej 7 dni przed terminem Zebrania.

4. Ogólne Zebranie jest ważne, gdy mieszkańcy osiedla zostali o nim powiadomieni zgodnie z wymogami niniejszego Statutu i bierze w nim udział co najmniej 25% stałych mieszkańców Osiedla uprawnionych do głosowania przy wyborze organów samorządowych.

5. Jeżeli w wyznaczonym terminie w Ogólnym Zebraniu nie uczestniczy 25% stałych mieszkańców uprawnionych do głosowania, zwołujący Zebranie może zarządzić odbycie następnego Zebrania w drugim terminie wyznaczonym nie później niż 30 dnia od daty pierwszego terminu. Zebranie jest ważne jeżeli weźmie w nim udział co najmniej 15% stałych mieszkańców Osiedla.

§ 17

Ogólne Zebranie obraduje na posiedzeniach zwołanych w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na rok i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy pozostające w zakresie jego działania.

§ 18

1. Uchwały Ogólnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 15% mieszkańców Osiedla uprawnionych do głosowania.

2. Uchwała winna zawierać:

1) numer, datę uchwalenia, tytuł,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia uchwały,
4) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie,
5) termin wejścia w życie postanowień uchwały,
6) podpis Przewodniczącego Zebrania.

§ 19

Ogólne Zebranie otwiera Przewodniczący Zarządu lub Przewodniczący Rady Miejskiej, po czym następuje wybór Przewodniczącego i Sekretarza Ogólnego Zebrania.

§ 20

1. Do właściwości Ogólnego Zebrania należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Osiedla, o ile Statut lub inne przepisy nie stanowią inaczej.

2. W szczególności do Ogólnego Zebrania należy:

1) wybór i odwołanie Zarządu oraz poszczególnych jego członków,

2) rozpatrywanie sprawozdań z wykonania planu rzeczowo-finansowego Osiedla oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

3) określanie kierunków gospodarowania środkami finansowymi i mieniem komunalnym przekazanym Osiedlu do korzystania,

4) występowanie do Rady Miejskiej i Zarządu Miasta i Gminy z wnioskami i opiniami dotyczącymi realizacji funkcji Gminy na terenie Osiedla,

5) delegowanie przedstawicieli Osiedla na posiedzenia Rady Miejskiej i jej komisji, jeżeli przedmiotem obrad posiedzenia są sprawy dotyczące Osiedla,

6) występowanie z uzasadnionymi wnioskami o przekazanie Osiedlu wskazanych składników mienia komunalnego,

7) wspieranie i organizowanie inicjatyw społecznych w Osiedlu, zmierzających do poprawy życia mieszkańców, rozwoju kultury, infrastruktury komunalnej,

8) powołanie Komisji Rewizyjnej,

9) powoływanie stałych i doraźnych komisji dla szczegółowego rozpatrywania określonych spraw.

§ 21

1. W celu realizacji zadań kontrolnych Ogólne Zebranie powołuje w drodze wyboru Komisję Rewizyjną oraz w miarę potrzeby komisje doraźne, określając zakres i przedmiot ich działania.

2. Komisja Rewizyjna kontroluje i ocenia dla potrzeb Ogólnego Zebrania działalność Zarządu oraz przedstawia wniosek o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi.

3. Komisję Rewizyjną w składzie od 3 do 5 osób wybiera się spośród mieszkańców Osiedla. W jej skład nie mogą zostać wybrane osoby wchodzące w skład Zarządu.

ZASADY WYBORU I ODWOŁYWANIA ZARZĄDU

§ 22

1. Ogólne Zebranie wybiera Zarząd w liczbie od 3 do 7 osób, spośród mieszkańców Osiedla uczestniczących w Zebraniu.

2. Ogólne zebranie w odrębnej uchwale ustala strukturę Zarządu, określając liczbę zastępców i członków Zarządu z uwzględnieniem liczby wynikającej z pkt 1.

3. Jeżeli wskutek rezygnacji z członkostwa w Zarządzie lub utraty wybieralności do tego organu skład Zarządu zmniejszył się do 2 osób, w terminie 2 miesięcy winno zostać zwołane Ogólne Zebranie dla uzupełnienia składu Zarządu.

§ 23

1. Przewodniczący Zarządu i członkowie Zarządu wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców Osiedla uprawnionych do głosowania i obecnych na Zebraniu.

2. Przewodniczący Zarządu wybierany jest zwykłą większością głosów w oddzielnym głosowaniu.

3. Członkami Zarządu zostają wybrani kandydaci, którzy kolejno uzyskali największą liczbę głosów.

4. Ogólne Zebranie przyjmuje regulamin wyboru Zarządu.

5. Dla przeprowadzenia wyboru Zarządu powołuje się Komisję Skrutacyjną w liczbie od 3 do 5 osób. Członkiem tej Komisji nie może być osoba kandydująca na Przewodniczącego lub członka Zarządu.

6. Z wyborów sporządza się protokół, który podpisują członkowie Komisji.

§ 24

1. Uchwała Ogólnego Zebrania w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że Zarząd został odwołany po zakończeniu roku budżetowego z innej przyczyny.

2. Ogólne Zebranie rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w pkt 1 po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej i wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu.

§ 25

1. Ogólne Zebranie może odwołać Zarząd z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium, na wniosek 10% mieszkańców uprawnionych do głosowania.

2. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia. Wniosek podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

§ 26

Ogólne Zebranie może odwołać Przewodniczącego, Zarząd lub poszczególnych członków Zarządu w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.

§ 27

Jeżeli wniosek o odwołanie Przewodniczącego Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.

§ 28

1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie, Ogólne Zebranie podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia rezygnacji.

2. Niepodjęcie przez Ogólne Zebranie uchwały w terminie, w którym mowa w pkt 1, jest równoznaczna z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym uchwała powinna być podjęta.

ZASADY DZIAŁANIA ZARZĄDU

§ 29

1. Zarząd wykonuje uchwały Ogólnego Zebrania i kieruje bieżącymi sprawami Osiedla.

2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) wykonywanie uchwał Ogólnego Zebrania,

2) przygotowywanie projektu planu rzeczowo-fi-nansowego Osiedla na podstawie określonych przez Ogólne Zebranie kierunków gospodarowania,

3) realizacja uchwalonego planu,

4) gospodarowanie mieniem powierzonym Osiedlu,

5) zapewnienie właściwego obiegu informacji między organami Osiedla a mieszkańcami,

6) składanie sprawozdań ze swojej działalności na każdym Ogólnym Zebraniu za okres od ostatniego Ogólnego Zebrania.

3. Posiedzenia Zarządu zwołuje Przewodniczący Zarządu w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

§ 30

W okresie między Ogólnymi Zebraniami sprawy przewidziane w § 20 ust. 2 pkt 4, 5, 6, 7 i 9 podejmuje Zarząd.

§ 31

1. Przewodniczący Zarządu organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami i reprezentuje Zarząd i Osiedle na zewnątrz.

2. Przewodniczący Zarządu korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

3. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Zarządu jego obowiązki wykonuje wskazany przez niego wiceprzewodniczący.

§ 32

Zarząd co najmniej raz w roku informuje mieszkańców Osiedla o swojej działalności na Ogólnym Zebraniu.

MIENIE KOMUNALNE I GOSPODARKA FINANSOWA OSIEDLA

§ 33

1. Organy Osiedla dysponują środkami finansowymi wyodrębnionymi w budżecie Miasta i Gminy i ustalonymi na zasadach określonych odrębną uchwałą Rady Miejskiej.

2. Gospodarka finansowa Osiedla realizowana jest według uregulowań odrębnej uchwały Zarządu Miasta i Gminy.

§ 34

1. Organy Osiedla zarządzają mieniem komunalnym przekazanym odrębną uchwałą przez Zarząd Miasta i Gminy.

2. Uprawnienia i obowiązki organów Osiedla w stosunku do przekazanego mienia określone są w uchwale przekazującej mienie komunalne.

NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ OSIEDLA

§ 35

Nadzór nad działalnością Osiedla sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

§ 36

1. Rada Miejska oraz Zarząd Miasta i Gminy oraz Burmistrz sprawują nadzór nad działalnością organów Osiedla.

2. Zarząd Miasta i Gminy kontroluje gospodarkę finansową Osiedla.

3. Rada Miejska i Zarząd Miasta i Gminy mają prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących organizacji oraz funkcjonowania Osiedla. Radni Rady Miejskiej i członkowie Zarządu Miasta i Gminy mogą uczestniczyć w posiedzeniach organów Osiedla.

§ 37

1. Przewodniczący Zarządu obowiązany jest do przedłożenia Zarządowi Miasta i Gminy uchwał organów Osiedla w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.

2. Zarząd Miasta i Gminy w ciągu 30 dni od dostarczenia może uchylić niezgodną z prawem uchwałę organów Osiedla.

3. Organowi Osiedla, którego uchwała została uchylona, przysługuje prawo odwołania się do Rady Miejskiej w terminie 30 dni od otrzymania postanowienia Zarządu Miasta i Gminy.

Rozstrzygnięcie Rady Miejskiej jest ostateczne.

§ 38

Zarząd Miasta i Gminy może wstrzymać wykonanie uchwały organu Osiedla niezgodnej z prawem lub nieodpowiadającej wymogom celowości, rzetelności oraz gospodarności i przekazać ją do ponownego rozpatrzenia, wskazując zaistniałe uchybienia oraz termin załatwienia sprawy.

§ 39

1. W razie powtarzającego się naruszenia prawa przez Zarząd, Rada Miejska na wniosek Zarządu Miasta i Gminy może w drodze uchwały rozwiązać Zarząd. Zarząd Miasta i Gminy wyznacza wówczas osobę, która do czasu wyboru nowego Zarządu pełni funkcję tego organu.

2. W sytuacji, o której mowa w pkt 1, Zarząd Miasta i Gminy może wystąpić do Przewodniczącego Rady Miejskiej o zwołanie Ogólnego Zebrania dla dokonania wyboru nowego Zarządu.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 40

1. Funkcje w organach Osiedla pełnione są honorowo.

2. W ramach posiadanych środków Ogólne Zebranie może ustalić wysokość środków do dyspozycji Zarządu, na diety dla członków Zarządu oraz zwrot kosztów podróży, z zachowaniem zasad określonych odrębną uchwałą Rady Miejskiej.

§ 41

1. Utworzenia, połączenia, zmiany granic i nazwy oraz zniesienia Osiedla dokonuje Rada Miejska na podstawie uregulowań odrębnej uchwały.

2. Rozwiązuje się Osiedle jeżeli w ciągu roku pomimo zwoływania Ogólnego Zebrania przez organy do tego upoważnione nie dojdzie do takiego jego zwołania, które umożliwiłoby podejmowanie przez niego ważnych uchwał.

§ 42

Zmiany w Statucie uchwala Rada Miejska z inicjatywy własnej lub na podstawie uchwały Ogólnego Zebrania.

§ 43

Pierwsze Ogólne Zebranie Osiedla zwołuje Przewodniczący Rady Miejskiej.

§ 44

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie postanowienia ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz Statut Miasta i Gminy.