R o z d z i a ł IV

Zasady kształtowania układu komunikacyjnego i lokalizacji miejsc postojowych

§ 7

1. Przebieg oraz klasyfikacje dróg i ulic określają rysunki planu i uchwała.

2. Podstawowy docelowy układ ulic i dróg tworzą:

1) ulice i drogi główne – KG,
2) ulice i drogi zbiorcze – KZ.

3. Obsługujący układ ulic i dróg tworzą:

1) ulice i drogi lokalne – KL,
2) ulice dojazdowe – KD,
3) drogi pieszo-jezdne – Kpj.

4. Układ ulic i dróg publicznych uzupełniają drogi wewnętrzne i ciągi piesze.

5. W obrębie przekroju ulicznego należy lokalizować następujące elementy, dostosowane do klasy technicznej ulicy:

1) jezdnie,
2) chodniki,
3) ścieżki rowerowe (w zależności od potrzeb),
4) pasy zieleni z zadrzewieniami (szpalery),
5) miejsca postojowe przyuliczne,
6) sieci infrastruktury technicznej.

6. Minimalna szerokość jezdni winna wynosić:

1) ulica zbiorcza i główna – 7,0 m,
2) ulica lokalna – 6,0 m,
3) ulica dojazdowa – 4,5 m,
4) droga pieszo-jezdna – 4,5 m,
5) droga wewnętrzna – 5,0 m.

7. Przy modernizacji ulic układu obsługującego dopuszcza się wzdłuż jezdni budowę dwustronnie prostopadłych miejsc postojowych.

8. Zaleca się budowę i modernizację ulic dojazdowych oraz ciągów pieszo-jezdnych wg zasad ruchu uspokojonego określonych w “Wytycznych projektowania ulic” G.D.D.P. – 1992 r.

9. Wydzielenie drogi wewnętrznej lub ustanowienie służebności drogowej dla obsługi działek niemających dostępu do drogi publicznej uwzględniać będzie warunki wynikające z obowiązujących przepisów szczególnych oraz parametry i warunki określone w niniejszej uchwale.

10. Nowe i modernizowane elementy układu komunikacyjnego służące pieszym oraz dojścia do obiektów usługowych i budynków wielorodzinnych należy dostosować do potrzeb osób niepełnosprawnych.

11. W obrębie linii rozgraniczających ulic należy zachować następujące zasady kształtowania zieleni:

1) przy modernizacji ulic należy w maksymalnym stopniu zachować istniejące zagospodarowanie zielenią,
2) w ciągach miejsc postojowych wzdłuż ulic klasy L i D należy wprowadzić grupy zieleni na każde 6 stanowisk postojowych, za zgodą zarządzającego drogą,
3) w ciągach ulic i dróg klasy G, Z i L pasy zieleni izolacyjnej w miarę możliwości lokalizować wzdłuż jezdni, za zgodą zarządzającego drogą.

12. W obrębie linii rozgraniczających ulic oraz placów i ciągów pieszych dopuszcza się lokalizowanie następujących obiektów nieograniczających bezpieczeństwa ruchu:

1) urządzeń związanych z obsługą ruchu,
2) małej architektury, w tym straganów dostosowanych wystrojem do charakteru otaczającej zabudowy,
3) kiosków gazetowych, kwiatowych i gier liczbowych niezwiązanych trwale z terenem o powierzchni użytkowej ~ 8,0 m2 każdy.

13. Obiekty związane z obsługą ruchu i kioski należy kształtować w oparciu o jednorodne rozwiązania architektoniczne i materiałowe.

14. Przy budowie, przebudowie i modernizacji ulic należy uwzględnić ustalenia dotyczące zasad lokalizacji sieci infrastruktury technicznej określone w § 10 i § 11.

15. Dla realizacji w przyszłości docelowego połączenia drogowego Czechy – Polska – Niemcy rezerwuje się w dwóch wariantach tereny pod lokalizację drogi głównej (G) lub głównej ruchu przyspieszonego (GP) oraz tereny pod modernizację lokalnego układu dróg (Z). Rezerwowane tereny przeznacza się na cele rolne i zieleni rekreacyjnej z wykluczeniem zabudowy trwałej oraz obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej mogących kolidować z przyszłym zagospodarowaniem.

16. Wszelkie działania inwestycyjne w obszarze rezerwowanych terenów, o których mowa w ust. 15, lub w ich najbliższym sąsiedztwie wymagają zgody zarządcy drogi.

17. Ustala się następujące tereny do wytyczenia ścieżek rowerowych:

1) ciągi ulic oznaczone symbolem KZ, KL, KD,
2) ciągi ulic i dróg pieszo-jezdnych oznaczone symbolem Kpj,
3) ciągi piesze oznaczone symbolem Kp,
4) ciągi dróg wewnętrznych, w tym dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych oraz dróg zlokalizowanych na wałach przeciwpowodziowych,
5) tereny zieleni parkowej i skwerów oznaczone symbolem ZP,
6) tereny zieleni nieurządzonej oznaczone symbolem ZN,
7) tereny zieleni rekreacyjnej oznaczone symbolem ZR,
8) tereny ogrodów działkowych oznaczone symbolem ZD,
9) obszary ochrony i kształtowania zieleni wewnętrznej – wyłączone z zabudowy.

§ 8

1. W granicach działek budowlanych należy zabezpieczyć odpowiednią do potrzeb i przepisów szczególnych liczbę miejsc postojowych.

2. Minimalną liczbę miejsc postojowych na działkach budowlanych należy ustalić w oparciu o następujące wskaźniki:

1) na terenach zabudowy mieszkaniowej Ţ 1 m.p./1 mieszkanie,

2) na terenach usług publicznych:

a) kościoły, sale widowiskowe Ţ 1 m.p./20 miejsc
b) biura, urzędy Ţ 1 m.p./50 m2 p.u.
c) obiekty sportowo-rekreacyjne Ţ 1 m.p./10 użytkowników
d) szkoły Ţ 1 m.p./10 osób personelu
e) przychodnie zdrowia Ţ 1 m.p./100 m2 p.u.
f) biblioteki, kluby Ţ 1 m.p./20 użytkowników,

3) na terenach usług komercyjnych: obiekty handlowe Ţ 1 m.p./50 m2 p.u.

restauracje, kawiarnie Ţ 1 m.p./10 miejsc konsumpcyjnych

sale widowiskowe, kluby Ţ 1 m.p./20 miejsc

biura, urzędy Ţ 1 m.p./50 m2 p.u.

hotele Ţ 1 m.p./5 łóżek

3. W bilansie miejsc postojowych dopuszcza się uwzględnienie przyulicznych miejsc postojowych za zgodą zarządcy drogi.