C z ę ś ć II

Rada Gminy

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 11

1. Rada składa się z 15 radnych wybranych.

2. Kadencja rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.

3. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie, z zastrzeżeniem spraw rozstrzyganych w drodze referendum gminnego.

4. Kompetencje rady określają ustawy oraz niniejszy statut.

5. Zasady i tryb odwołania oraz rozwiązania rady regulują ustawy.

§ 12

1. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działalności gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości rady należy:

a) uchwalanie statutu gminy,
b) ustalanie wynagrodzeń wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
c) powoływanie o odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy – na wniosek wójta,
d) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
e) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
f) uchwalanie programów gospodarczych,
g) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
h) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
i) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
– określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy
– szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady,
– emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,
– zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
– ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
– zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,
– tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
– określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,
– tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
– ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,
j) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
k) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,
l) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
m) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
n) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
o) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
p) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
q) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

R o z d z i a ł II

Organizacja rady

§ 13

1. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu siedmiu dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady, do czasu wyboru przewodniczącego prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

§ 14

1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

2. Przewodniczący organizuje pracę rady i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.

3. Funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka komisji rewizyjnej rady.

4. Prawo zgłaszania kandydatów na przewodniczącego i wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu radnemu.

5. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady w trybie określonym w ustępie 1 niniejszego paragrafu.

§ 15

1. Rada kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy, w tym celu powołuje ze swojego grona komisję rewizyjną.

2. Oprócz komisji rewizyjnej rada ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.

R o z d z i a ł III

Przygotowanie sesji rady

§ 16

1. Przewodniczący przygotowuje i zwołuje sesję rady w miarę potrzeby nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Ustalając termin oraz projekt porządku obrad sesji, przewodniczący zasięga opinii wiceprzewodniczącego, przewodniczących stałych komisji oraz wójta.

3. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.

§ 17

1. Porządek obrad sesji (ramowy) winien być następujący:

a) zatwierdzenie porządku obrad,
b) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji rady,
c) podjęcie uchwał, jeżeli rozpatrywane problemy wymagają takiej formy rozstrzygnięcia,
d) sprawozdanie z wykonania uchwał rady,
e) interpelacje i zapytania,
f) wolne wnioski,
g) komunikaty.

2. Sprawy nieobjęte proponowanym porządkiem obrad można zgłaszać na piśmie przed rozpoczęciem posiedzenia.

3. Z wnioskiem o uzupełnienie porządku obrad może wystąpić radny oraz wójt.

§ 18

1. Powiadomienie o terminie sesji, proponowanym porządku obrad, niezbędne dokumenty i materiały służące rozpatrzeniu problemów, dostarcza się radnym i zainteresowanym osobom na 5 dni przed terminem sesji.

2. Sprawozdania i informacje wójta, przewidziane w proponowanym porządku obrad, przedkładane są radnym w formie pisemnej.

3. Podstawową tematykę oraz częstotliwość sesji określa rada w uchwalanych corocznie planach.

4. O terminie i podstawowej tematyce zaplanowanej sesji rady powiadamia się mieszkańców gminy za pomocą ogłoszeń umieszczonych w miejscach zwyczajowo wykorzystywanych na te cele.

§ 19

1. Z ważnych powodów przewodniczący zwołuje sesję nieprzewidzianą w rocznym planie.

2. Przewodniczący obowiązany jest zwołaę sesjź na wniosek wójta lub co najmniej Ľ ustawowego składu rady, w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Do wniosku o zwołanie sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

3. W przypadku niecierpiącym zwłoki, sesję zwołuje się bez zachowania wymogów określonych w § 17 ust. 1 i § 18 ust. 1 niniejszego statutu.

R o z d z i a ł IV

Obrady

§ 20

1. Rada może prowadzić obrady przy obecności co najmniej polowy ustawowego składu rady.

2. Obrady są jawne.

3. W czasie trwania sesji w sali obrad może znajdować się publiczność, w tym dziennikarze, w miejscu do tego przeznaczonym.

4. Na sesje zaprasza się osoby, których obecność jest niezbędna dla rozpatrzenia problemów przewidzianych w porządku obrad.

§ 21

1. Rada może ograniczyć zasadę jawności obrad całości lub części sesji tylko w przypadkach określonych w ustawach.

2. W przypadku konieczności ograniczenia jawności obrad sesji, rada ustala jakie osoby spoza rady mogą pozostać w sali obrad, i po ogłoszeniu ograniczenia jawności obrad przewodniczący zarządza opuszczenie sali obrad przez osoby niebędące radnymi i niewskazane przez radę jako mogące pozostać na sali obrad.

§ 22

1. Sesja może odbywać się w ciągu jednego posiedzenia lub kilku posiedzeń. Powodem kolejnych posiedzeń sesji może być niewyczerpanie porządku obrad. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w § 17 ust. 1 i § 18 ust. 1 niniejszego statutu.

2. W przypadku stwierdzenia braku kworum, przewodniczący przerywa sesję i wyznacza nowy termin. Nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili salę obrad, wpisuje się do protokołu.

§ 23

1. Sesję otwiera przewodniczący lub w razie jego nieobecności, wiceprzewodniczący formułą: “Otwieram sesję Rady Gminy Dobroszyce”. Przewodniczący może przekazać prowadzenie obrad wiceprzewodniczącemu.

2. Po stwierdzeniu prawomocności obrad (kworum), przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad.

§ 24

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku. W uzasadnionych przypadkach, po zapytaniu, czy są sprzeciwy, może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych wypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3. Jeżeli rada nie postanowi inaczej, czas trwania wystąpień radnych oraz innych osób, którym przewodniczący udzielił głosu, nie powinien przekraczać pięciu minut. Ograniczenie to nie dotyczy referujących problemy zgodne z ustalonym porządkiem obrad.

4. Po stwierdzeniu, że lista mówców została wyczerpana, przewodniczący udziela głosu tylko w sprawach wniosków formalnych, dotyczących trybu głosowania.

§ 25

Prowadzący obrady może udzielić głosu osobom spoza rady po uprzednim zgłoszeniu zamiaru zabrania głosu prowadzącemu obrady.

§ 26

1. Obowiązkiem prowadzącego obrady jest czuwanie nad sprawnym przebiegiem sesji, dbałość o niezbędną dyscyplinę wystąpień mówców, ich zwięzłość i kulturę.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos. Fakt taki odnotowuje się w protokole sesji.

3. Postanowienia ustępu 2 stosuje się także do wystąpień osób spoza rady.

4. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali osobom spoza rady, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad.

§ 27

1. Z każdego posiedzenia rady sporządza się protokół, który zawiera:

a) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,
b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
c) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,
d) zatwierdzony porządek obrad,
e) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych uchwalonych wniosków,
f) podpisy przewodniczącego i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi.

3. Protokół przyjmuje się na następnej sesji zwyczajnej.

4. Protokół sporządzony w terminie nie dłuższym niż 7 dni od odbycia sesji znajduje się do wglądu zainteresowanych w urzędzie.

§ 28

Radny może żądać wniesienia poprawek lub uzupełnień do tekstu protokołu składając w urzędzie pisemny wniosek nie później niż 3 dni przed terminem następnej sesji. O przyjęciu wniosku zawierającego proponowane zmiany rozstrzyga rada na najbliższej sesji.

§ 29

1. Kopie protokołu powinny być przekazane wójtowi w ciągu 10 dni od odbycia posiedzenia rady.

2. Wyciągi z protokołu wójt przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

3. Protokoły z obrad przechowuje się w urzędzie.

4. każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek i odpisów z wyjątkiem fragmentów protokołu odzwierciedlającego obrady niejawne.

§ 30

Po wyczerpaniu porządku obrad, przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Gminy Dobroszyce”.

R o z d z i a ł V

Uchwały i inne akty rady

§ 31

Rozstrzygnięcia merytoryczne w sprawach będących przedmiotem obrad rada podejmuje w formie uchwał.

§ 32

1. Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi:

a) tytuł, datę i numer,
b) podstawę prawną,
c) określenie przedmiotu, środków realizacji, organów odpowiedzialnych za nadzór nad jej realizacją,
d) przepisy przejściowe i derogacyjne, jeżeli istnieje taka konieczność.

2. Uchwała może zawierać uzasadnienie.

3. Uchwałę podpisuje przewodniczący rady lub wiceprzewodniczący, jeżeli przewodniczył obradom.

4. Uchwały podlegają ogłoszeniu przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Dobroszyce, chyba że rada bądź ustawy wymagają innego sposobu ogłoszenia uchwały.

5. Uchwały zawierające akty prawa miejscowego są podejmowane i ogłaszane na zasadach i w trybie określonym przepisami ustawowymi.

6. Uchwały przekazuje się wójtowi w celu realizacji.

7. Kwestie proceduralne związane z obradami, rada rozstrzyga w głosowaniu odnotowywanym w protokole z obrad sesji rady.

§ 33

1. Z wnioskiem o podjęcie uchwały przez radę może wystąpić komisja, grupa co najmniej trzech radnych oraz wójt.

2. Projekt uchwały odpowiadający wymogom zawartym w § 32 ust. 1 powinien być przekazany na piśmie do Biura Rady w urzędzie w celu umieszczenia odpowiedniego punktu w porządku obrad sesji. Przewodniczący przekazuje projekt do odpowiedniej komisji, a także wójtowi, w celu uzyskania opinii.

3. Opinia, o której mowa w ust. 2, jest odczytywana na sesji bezpośrednio po zapoznaniu rady z projektem uchwały.

4. W przypadkach uzasadnionych szczególnymi okolicznościami, projekt uchwały nieobjętych porządkiem obrad, może być zgłoszony w czasie trwania sesji rady.

5. Po zgłoszeniu wniosku o rozszerzenie porządku obrad w celu podjęcia uchwały, której projekt nie został zgłoszony w trybie wskazanym w ustępie 2, radny lub wójt może wnieść o odesłanie projektu w celu zaopiniowania. Wniosek taki przewodniczący poddaje pod głosowanie. Odrzucenie przez radę wniosku o odesłanie w celu zaopiniowania oznacza zgodę rady na rozszerzenie porządku obrad o tę sprawę.

§ 34

Uchwały oraz rozstrzygnięcia kwestii proceduralnych rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 35

1. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów “za”, która przewyższa o co najmniej jeden głos liczbę głosów “przeciw”.

2. Bezwzględna większość głosów oznacza, iż wymagana jest liczba głosów “za” przewyższająca przynajmniej o jeden pozostałe ważnie oddane glosy.

§ 36

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważnie oddane uznaje się te, które oddano “za”, “przeciwko” i “wstrzymujące się”.

2. Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem. Głosowanie imienne odbywa się na wniosek co najmniej polowy radnych obecnych na posiedzeniu, chyba że ustawa stanowi inaczej. Lista osób głosujących “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu z sesji, z zaznaczeniem, do którego punktu porządku obrad się odnosi.

3. W głosowaniu tajnym radni głosują przy pomocy kartek. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z przyjętymi przez radę zasadami i na właściwych kartkach.

§ 37

1. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący przy pomocy wiceprzewodniczącego.

2. Głosowanie imienne i tajne przeprowadza komisja skrutacyjna, powołana na sesji spośród radnych. Komisja skrutacyjna składa się z przewodniczącego i co najmniej dwóch członków.

R o z d z i a ł VI

Komisje rady

§ 38

1. Tworzenie, łączenie i rozwiązywanie komisji następuje w drodze uchwały rady.

2. Działalność komisji wygasa z upływem kadencji rady.

§ 39

1. Rada tworzy i wybiera ze swojego grona komisje stałe, w tym komisję rewizyjną, w składzie nie mniejszym niż 3 osoby.

2. Przewodniczącego komisji powołuje rada.

3. Komisja może wybrać zastępcę przewodniczącego zwykłą większością głosów.

§ 40

Do zadań komisji należy:

1. Stała praca merytoryczna i koncepcyjna w obrębie spraw, dla których komisję utworzono.

2. Kontrola wójta i jednostek organizacyjnych i pomocniczych gminy w zakresie.

3. Opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, wójta oraz przedkładanych przez członków komisji.

4. Występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał.

5. Kontrola wykonania uchwał rady w zakresie kompetencji danej komisji.

6. Badanie terminowości załatwiania przez wójta i administrację samorządową postulatów, wniosków i skarg mieszkańców.

7. Badanie rzetelności informacji i sprawozdań składanych przez wójta i administrację samorządową w zakresie kompetencji komisji.

8. Rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców gminy kierowanych do Rady w sprawach wynikających z działalności rady, wójta, urzędu, jednostek organizacyjnych i pomocniczych gminy w zakresie kompetencji komisji.

§ 41

1. Do zadań komisji rewizyjnej należy:

a) kontrola działalności wójta oraz jednostek organizacyjnych i pomocniczych gminy w zakresie realizacji dochodów i wydatków gminy pod względem formalnym i merytorycznym,
b) wykonywanie innych zadań zleconych przez radę w zakresie kontroli.

2. Komisja rewizyjna ponadto:

a) opiniuje wnioski w sprawach określonych w ustawach,
b) przeprowadza kontrolę prawidłowości rozpatrywania skarg mieszkańców,
c) sprawuje kontrolę nad przestrzeganiem prawa przez wójta i podległe mu jednostki.

3. Przy rozpatrywaniu przedłożonych materiałów, komisja rewizyjna może korzystać z pomocy ekspertów.

4. Niewydanie opinii przez komisje nie tamuje rozpatrywania spraw, chyba że przepisy ustawowe stanowią inaczej.

§ 42

1. Komisje pracują zgodnie ze sporządzonym przez siebie planem pracy.

2. Komisje składają radzie roczne sprawozdania ze swojej działalności.

§ 43

1. Komisja działa na posiedzeniach oraz przez swoich członków badających na miejscu poszczególne sprawy.

2. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji lub jego zastępca. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb.

3. W uzasadnionych przypadkach posiedzenie może zwołać przewodniczący rady.

§ 44

1. Komisja jest władna do zajmowania stanowiska w sprawach należących do jej kompetencji wówczas, gdy w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków komisji.

2. Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym; przy równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.

§ 45

1. Czynności kontrolne komisja rewizyjna wykonuje poprzez:

a) wgląd do ewidencji, planów pracy, sprawozdań oraz wszelkich innych akt i dokumentów dotyczących działalności kontrolowanej jednostki,

b) występowanie do pracowników jednostek kontrolowanych o udzielenie ustnych i pisemnych wyjaśnień.

2. Osoby przeprowadzające kontrolę zobowiązane są powiadomić o tym wójta. W przypadku kontrolowania jednostek organizacyjnych gminy, powiadamia się również kierownika tej jednostki.

3. Kontrolę przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanej jednostki, z wyników kontroli sporządza się sprawozdanie, którego egzemplarz otrzymuje kierownik kontrolowanej jednostki.

4. Wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, nie może powodować zakłóceń w toku pracy kontrolowanej jednostki oraz nie może naruszać przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej.

§ 46

1. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

2. Komisje mogą zapraszać na swoje posiedzenia przedstawicieli organów państwowych i samorządowych oraz innych instytucji i mieszkańców gminy.

§ 47

1. Skargę, której przedmiotem jest działalność lub zadania wójta, przewodniczący rady kieruje do komisji rewizyjnej, której swoje stanowisko przedkłada.

2. Komisja rewizyjna po rozpatrzeniu sprawy przedkłada odpowiednie propozycje na sesji rady do akceptacji.

3. Jeżeli sprawa tego wymaga, przewodniczący rady przedstawia skargę na sesji rady z pominięciem trybu wskazanego w ust. 1 i 2 niniejszego paragrafu.

4. Po zajęciu stanowiska przez radę, jej przewodniczący informuje skarżącego o sposobie załatwienia skargi.

§ 48

1. Komisje, w zakresie swoich kompetencji przedkładają radzie opinie i wnioski wynikające z rozpatrywania sprawozdań wójta z wykonania budżetu.

2. Rada zajmuje stanowisko wobec sprawozdania wójta, podejmując uchwałę przyjmującą lub odrzucającą sprawozdanie. Rada może wskazać w uchwale kierunki i sposób poprawy gospodarki finansowej gminy.

§ 49

Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

R o z d z i a ł VII

Uprawnienia i obowiązki radnego

§ 50

1. Aktywny udział w pracach rady jest prawem i obowiązkiem radnego.

2. Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania wyborców, zwłaszcza przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub mieszkańców gminy, przekazując interpelacje, wnioski i zapytania na posiedzeniach organów gminy lub innych właściwych organów. Radny ma obowiązek kierować się dobrem całej wspólnoty samorządowej gminy i nie jest związany instrukcjami wyborców.

3. Rada i komisja, których radny jest członkiem, może zlecić podjęcie szczegółowego postępowania (wykonania zadań) dla zbadania, zebrania materiałów i przedstawienia radzie opinii w konkretnej sprawie.

4. Radny może zwrócić się z wnioskiem do właściwego organu, niezależnie od działań rady czy wójta.

5. Każdy radny odbywa spotkania z mieszkańcami swojego okręgu, uczestnicząc zwłaszcza w zebraniach samorządu mieszkańców (zebraniach wiejskich).

6. Radni przyjmują skargi i postulaty mieszkańców ze swojego okręgu.

7. W miarę możliwości radni uczestniczą w zebraniach organizacji politycznych, społecznych, zawodowych i samorządowych oraz organizacji gospodarczych na terenie gminy – na zaproszenie tych organizacji. Powinni także inicjować takie zebrania dla przedstawienia bieżących celów i zadań realizowanych przez radę oraz dla zebrania opinii i wniosków dotyczących prac rady.

§ 51

1. Radni stwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. W razie niemożności uczestnictwa w sesji lub posiedzeniu komisji, radny powinien przed ich terminem, nie później niż w ciągu trzech dni po ich odbyciu, usprawiedliwić swoją nieobecność przewodniczącemu rady lub przewodniczącemu komisji.

§ 52

1. Przewodniczący rady dokonuje okresowych analiz aktywności radnych, a zwłaszcza ich udziału w sesjach, posiedzeniach i innych pracach komisji, odbywania spotkań z mieszkańcami i dyżurów. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący informuje radę o uchybieniach w pracy poszczególnych radnych.

2. W sprawach naruszenia przez radnego podstawowych obowiązków wynikających z przyrzeczenia, właściwa do rozpatrzenia sprawy jest rada, po zasięgnięciu opinii komisji, której członkiem jest dany radny.

§ 53

1. W zakresie i na zasadach ustalonych przepisami ustawowymi radni korzystają z ochrony prawnej, a w szczególności:

a) ochronie podlega stosunek pracy radnego, w związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych,

b) pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy.

2. W zakresie i na zasadach ustalonych przepisami ustawowymi radni nie mogą:

a) wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie oraz wykonywać funkcji kierownika lub jego zastępcy w jednostce organizacyjnej gminy,

b) podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu,

c) powoływać się na swój mandat w związku z podjętymi dodatkowymi zajęciami bądź działalnością gospodarczą prowadzoną na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami,

d) prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności,

e) być członkami władz zarządzających lub kontrolnych i rewizyjnych ani pełnomocnikami handlowymi spółek prawa handlowego z udziałem gminnych osób prawnych lub podmiotów gospodarczych, w których uczestniczą takie osoby,

f) posiadać pakietu większego niż 10% udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego z udziałem gminnych osób prawnych lub podmiotów gospodarczych, w których uczestniczą takie osoby.

3. Naruszenie zakazów, o których mowa w ustępie 2 niniejszego paragrafu, powoduje skutki określone przepisami ustawowymi.

4. Na zasadach i w trybie określonym przepisami ustawowymi radni są obowiązani złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym.

§ 54

1. Rada udziela radnym pomocy związanej z realizacją posiadanych przez nich praw i w uzasadnionych wypadkach podejmuje stosowne interwencje.

2. We wszystkich sprawach związanych z ochroną prawną i innymi uprawnieniami radnego, radni mogą zwracać się bezpośrednio na sesji rady.

3. Zajmując stanowisko w sprawie wniosku pracodawcy o rozwiązanie stosunku pracy z radnym, rada bada szczegółowo wszystkie okoliczności sprawy, a zwłaszcza obowiązana jest wysłuchać wyjaśnienia radnego. Materiał dowodowy niezbędny dla oceny sprawy przygotowuje przewodniczący.

4. Przewodniczący powiadamia pracodawcę o stanowisku rady w sprawie wniosku o rozwiązanie stosunku pracy z radnym.

5. Podstawę do czasowego zwolnienia radnego od pracy zawodowej, stanowi otrzymane przez niego zawiadomienie lub zaproszenie, zawierające określenie prac, które ma wykonać.

§ 55

Na zasadach ustalonych przez radę radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

§ 56

Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie: “Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.

§ 57

1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności:

a) sprawdzenie kworum,
b) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,
c) zakończenie dyskusji,
d) ograniczenie liczby dyskutantów (wniosek nie może dotyczyć przewodniczącego, przewodniczącego komisji, sprawozdawcy i wójta),
e) tajnego głosowania lub głosowania imiennego,
f) przeliczenie głosów.

2. Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie. Rada podejmuje uchwały dotyczące wniosków formalnych w głosowaniu jawnym, zwykłą większością.

§ 58

1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie “wolne wnioski”. Wniosek powinien być przedłożony przewodniczącemu na piśmie (w trakcie obrad lub przed rozpoczęciem sesji), z uzasadnieniem.

2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać w szczególności jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

R o z d z i a ł VIII

Interpelacje i zapytania

§ 59

1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest wójt.

2. Interpelacje składa się w urzędzie gminy lub na sesji w punkcie “Interpelacje i zapytania”. Powinna ona zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytanie skierowane do wójta.

§ 60

1. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu i przewodniczącemu, który w punkcie “interpelacje i zapytania” informuje radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

2. Radny ma prawo poinformowania rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie. Interpelowany zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej odpowiedzi. W przypadku stwierdzenia przez składającego interpelację, że nie zadowala go odpowiedź pisemna i dodatkowe wyjaśnienia na sesji, rada na wniosek interpelującego może żądać dodatkowych wyjaśnień na piśmie.

§ 61

1. Zapytania i wnioski składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach. Zapytanie składa się na piśmie w urzędzie gminy lub ustnie, w punkcie poświęconym interpelacjom i wnioskom.

2. Do udzielenia odpowiedzi na zapytanie wójt może upoważnić obecnego na sesji pracownika samorządowego; tryb ten odnosi się także do interpelacji.

3. Wobec niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji musi być ona udzielona zgłaszającemu na piśmie, w ciągu 7 dni z odpisem skierowanym do urzędu gminy.

4. Urząd gminy prowadzi wykaz zgłoszonych interpelacji i zapytań, w którym powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie załatwienia i terminach. Do obowiązków właściwego pracownika urzędu należy zawiadamianie radnych o wpływających odpowiedziach.

R o z d z i a ł IX

Obsługa organizacyjna rady

§ 62

1. Obsługę rady, jej komisji oraz radnych zapewnia wójt przy pomocy urzędu gminy.

2. Urząd gminy gromadzi wszystkie dokumenty związane z działalnością rady, jej organów i radnych, a w szczególności:

a) sporządza protokół z obrad sesji rady,
b) zapewnia techniczno-organizacyjną pomoc i dokumentację prac komisji,
c) uczestniczy w przygotowaniu i przekazywaniu radnym materiałów związanych z zapowiedzianą sesją rady,
d) zapewnia niezbędną pomoc techniczną radnym w ich działalności wynikającej z wykonywania mandatu radnego,
e) przyjmuje projekty uchwał rady złożone między sesjami,
f) przyjmuje pisemne interpelacje i zapytania radnych,
g) zawiadamia radnych o terminach interesujących ich posiedzeń,
h) prowadzi korespondencję rady, jej organów i radnych,
i) wykonuje inne czynności zlecone przez przewodniczącego rady.