2981 UCHWAŁA RADY GMINY DOBROSZYCE z dnia 26 września 2002 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Dobroszyce Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst ujednolicony Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje |
§ 1
Uchwala się Statut Gminy Dobroszyce w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.
§ 3
1. Traci moc uchwała nr XXVII-136/96 Rady Gminy Dobroszyce z dnia 10 września 1996 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Dobroszyce, z zastrzeżeniem przepisu ust. 2 niniejszego paragrafu.
2. Do czasu objęcia obowiązków przez wójta wybranego w trybie określonym ustawą z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113, poz. 984) funkcję organu wykonawczego gminy pełni zarząd gminy, wybrany przez radę gminy w kadencji, w czasie której niniejsza uchwała została podjęta, działający na podstawie przepisów dotychczasowych.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego nie wcześniej niż w dniu wyborów do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego zarządzonych na dzień 27 października 2002 r.
Załącznik do uchwały Rady Gminy Dobroszyce z dnia 26 września 2002 r. (poz. 2981)
STATUT GMINY DOBROSZYCE
C z ę ś ć I
Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
§ 2
1. Gmina Dobroszyce jest wspólnotą samorządową osób zamieszkujących na jej terenie.
2. Gmina Dobroszyce obejmuje obszar o powierzchni 13.174 ha.
3. Granice gminy określone są w planie stanowiącym załącznik nr 1 do statutu.
§ 3
1. Gmina posiada osobowość prawną.
2. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
3. Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej określone ustawami.
4. Gmina może wykonywać zadania z zakresu administracji rządowej także na podstawie porozumienia z organami tej administracji.
5. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.
§ 4
1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
2. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
§ 5
1. W celu wykonania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i spółki oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.
2. Tworzenie, likwidacja i przekształcanie jednostek, o których mowa w ust. 1, nadawanie im statutów oraz wyposażenie w składniki majątkowe następuje w drodze uchwały Rady Gminy.
§ 6
1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gmina może tworzyć i przystępować do związków międzygminnych.
2. Gmina może zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia bądź przejęcia określonych zadań publicznych.
3. Uchwałę o utworzeniu lub przystąpieniu do związku międzygminnego oraz o zawarciu porozumienia międzygminnego podejmuje rada.
4. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
5. Gmina może tworzyć i przystępować do stowarzyszeń.
§ 7
Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
§ 8
1. Organami gminy są:
a) Rada,
b) Wójt.
2. Zasady i tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Gminy oraz wyboru wójta określają ustawy.
§ 9
1. W sprawach ważnych dla gminy może być przeprowadzone referendum.
2. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określają ustawy i odpowiednia uchwała rady.
3. W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzone na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy.
4. Zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady.
§ 10
1. Każda osoba ma prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania przez gminę zadań publicznych i korzystania z nich, jeżeli przepisy ustawowe tego nie zabraniają.
2. Jeżeli osoba zainteresowana zwraca się o udostępnienie dokumentów, o których mowa w ustępie 1 niniejszego paragrafu, a udostępnienie tych dokumentów i korzystanie z nich nie jest uregulowane odrębnymi przepisami prawa – to osoba odpowiedzialna w urzędzie lub innej jednostce organizacyjnej (pomocniczej) gminy zgłasza ten fakt kierownikowi jednostki bądź jego zastępcy.
3. Kierownik jednostki (zastępca) odmówi udostępnienia i korzystania z dokumentów, jeżeli powodowałoby to naruszenie przepisów ustawowych.
C z ę ś ć II
Rada Gminy
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 11
1. Rada składa się z 15 radnych wybranych.
2. Kadencja rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.
3. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie, z zastrzeżeniem spraw rozstrzyganych w drodze referendum gminnego.
4. Kompetencje rady określają ustawy oraz niniejszy statut.
5. Zasady i tryb odwołania oraz rozwiązania rady regulują ustawy.
§ 12
1. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działalności gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej właściwości rady należy:
R o z d z i a ł II
Organizacja rady
§ 13
1. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu siedmiu dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady, do czasu wyboru przewodniczącego prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
§ 14
1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
2. Przewodniczący organizuje pracę rady i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.
3. Funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka komisji rewizyjnej rady.
4. Prawo zgłaszania kandydatów na przewodniczącego i wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu radnemu.
5. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady w trybie określonym w ustępie 1 niniejszego paragrafu.
§ 15
1. Rada kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy, w tym celu powołuje ze swojego grona komisję rewizyjną.
2. Oprócz komisji rewizyjnej rada ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
R o z d z i a ł III
Przygotowanie sesji rady
§ 16
1. Przewodniczący przygotowuje i zwołuje sesję rady w miarę potrzeby nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Ustalając termin oraz projekt porządku obrad sesji, przewodniczący zasięga opinii wiceprzewodniczącego, przewodniczących stałych komisji oraz wójta.
3. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.
§ 17
1. Porządek obrad sesji (ramowy) winien być następujący:
2. Sprawy nieobjęte proponowanym porządkiem obrad można zgłaszać na piśmie przed rozpoczęciem posiedzenia.
3. Z wnioskiem o uzupełnienie porządku obrad może wystąpić radny oraz wójt.
§ 18
1. Powiadomienie o terminie sesji, proponowanym porządku obrad, niezbędne dokumenty i materiały służące rozpatrzeniu problemów, dostarcza się radnym i zainteresowanym osobom na 5 dni przed terminem sesji.
2. Sprawozdania i informacje wójta, przewidziane w proponowanym porządku obrad, przedkładane są radnym w formie pisemnej.
3. Podstawową tematykę oraz częstotliwość sesji określa rada w uchwalanych corocznie planach.
4. O terminie i podstawowej tematyce zaplanowanej sesji rady powiadamia się mieszkańców gminy za pomocą ogłoszeń umieszczonych w miejscach zwyczajowo wykorzystywanych na te cele.
§ 19
1. Z ważnych powodów przewodniczący zwołuje sesję nieprzewidzianą w rocznym planie.
2. Przewodnicz1cy obowi1zany jest zwo3aę sesjź na wniosek wójta lub co najmniej 1 ustawowego sk3adu rady, w ci1gu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Do wniosku o zwołanie sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
3. W przypadku niecierpiącym zwłoki, sesję zwołuje się bez zachowania wymogów określonych w § 17 ust. 1 i § 18 ust. 1 niniejszego statutu.
R o z d z i a ł IV
Obrady
§ 20
1. Rada może prowadzić obrady przy obecności co najmniej polowy ustawowego składu rady.
2. Obrady są jawne.
3. W czasie trwania sesji w sali obrad może znajdować się publiczność, w tym dziennikarze, w miejscu do tego przeznaczonym.
4. Na sesje zaprasza się osoby, których obecność jest niezbędna dla rozpatrzenia problemów przewidzianych w porządku obrad.
§ 21
1. Rada może ograniczyć zasadę jawności obrad całości lub części sesji tylko w przypadkach określonych w ustawach.
2. W przypadku konieczności ograniczenia jawności obrad sesji, rada ustala jakie osoby spoza rady mogą pozostać w sali obrad, i po ogłoszeniu ograniczenia jawności obrad przewodniczący zarządza opuszczenie sali obrad przez osoby niebędące radnymi i niewskazane przez radę jako mogące pozostać na sali obrad.
§ 22
1. Sesja może odbywać się w ciągu jednego posiedzenia lub kilku posiedzeń. Powodem kolejnych posiedzeń sesji może być niewyczerpanie porządku obrad. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w § 17 ust. 1 i § 18 ust. 1 niniejszego statutu.
2. W przypadku stwierdzenia braku kworum, przewodniczący przerywa sesję i wyznacza nowy termin. Nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili salę obrad, wpisuje się do protokołu.
§ 23
1. Sesję otwiera przewodniczący lub w razie jego nieobecności, wiceprzewodniczący formułą: “Otwieram sesję Rady Gminy Dobroszyce”. Przewodniczący może przekazać prowadzenie obrad wiceprzewodniczącemu.
2. Po stwierdzeniu prawomocności obrad (kworum), przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad.
§ 24
1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku. W uzasadnionych przypadkach, po zapytaniu, czy są sprzeciwy, może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych wypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
3. Jeżeli rada nie postanowi inaczej, czas trwania wystąpień radnych oraz innych osób, którym przewodniczący udzielił głosu, nie powinien przekraczać pięciu minut. Ograniczenie to nie dotyczy referujących problemy zgodne z ustalonym porządkiem obrad.
4. Po stwierdzeniu, że lista mówców została wyczerpana, przewodniczący udziela głosu tylko w sprawach wniosków formalnych, dotyczących trybu głosowania.
§ 25
Prowadzący obrady może udzielić głosu osobom spoza rady po uprzednim zgłoszeniu zamiaru zabrania głosu prowadzącemu obrady.
§ 26
1. Obowiązkiem prowadzącego obrady jest czuwanie nad sprawnym przebiegiem sesji, dbałość o niezbędną dyscyplinę wystąpień mówców, ich zwięzłość i kulturę.
2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos. Fakt taki odnotowuje się w protokole sesji.
3. Postanowienia ustępu 2 stosuje się także do wystąpień osób spoza rady.
4. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali osobom spoza rady, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad.
§ 27
1. Z każdego posiedzenia rady sporządza się protokół, który zawiera:
2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi.
3. Protokół przyjmuje się na następnej sesji zwyczajnej.
4. Protokół sporządzony w terminie nie dłuższym niż 7 dni od odbycia sesji znajduje się do wglądu zainteresowanych w urzędzie.
§ 28
Radny może żądać wniesienia poprawek lub uzupełnień do tekstu protokołu składając w urzędzie pisemny wniosek nie później niż 3 dni przed terminem następnej sesji. O przyjęciu wniosku zawierającego proponowane zmiany rozstrzyga rada na najbliższej sesji.
§ 29
1. Kopie protokołu powinny być przekazane wójtowi w ciągu 10 dni od odbycia posiedzenia rady.
2. Wyciągi z protokołu wójt przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
3. Protokoły z obrad przechowuje się w urzędzie.
4. każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek i odpisów z wyjątkiem fragmentów protokołu odzwierciedlającego obrady niejawne.
§ 30
Po wyczerpaniu porządku obrad, przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Gminy Dobroszyce”.
R o z d z i a ł V
Uchwały i inne akty rady
§ 31
Rozstrzygnięcia merytoryczne w sprawach będących przedmiotem obrad rada podejmuje w formie uchwał.
§ 32
1. Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi:
2. Uchwała może zawierać uzasadnienie.
3. Uchwałę podpisuje przewodniczący rady lub wiceprzewodniczący, jeżeli przewodniczył obradom.
4. Uchwały podlegają ogłoszeniu przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Dobroszyce, chyba że rada bądź ustawy wymagają innego sposobu ogłoszenia uchwały.
5. Uchwały zawierające akty prawa miejscowego są podejmowane i ogłaszane na zasadach i w trybie określonym przepisami ustawowymi.
6. Uchwały przekazuje się wójtowi w celu realizacji.
7. Kwestie proceduralne związane z obradami, rada rozstrzyga w głosowaniu odnotowywanym w protokole z obrad sesji rady.
§ 33
1. Z wnioskiem o podjęcie uchwały przez radę może wystąpić komisja, grupa co najmniej trzech radnych oraz wójt.
2. Projekt uchwały odpowiadający wymogom zawartym w § 32 ust. 1 powinien być przekazany na piśmie do Biura Rady w urzędzie w celu umieszczenia odpowiedniego punktu w porządku obrad sesji. Przewodniczący przekazuje projekt do odpowiedniej komisji, a także wójtowi, w celu uzyskania opinii.
3. Opinia, o której mowa w ust. 2, jest odczytywana na sesji bezpośrednio po zapoznaniu rady z projektem uchwały.
4. W przypadkach uzasadnionych szczególnymi okolicznościami, projekt uchwały nieobjętych porządkiem obrad, może być zgłoszony w czasie trwania sesji rady.
5. Po zgłoszeniu wniosku o rozszerzenie porządku obrad w celu podjęcia uchwały, której projekt nie został zgłoszony w trybie wskazanym w ustępie 2, radny lub wójt może wnieść o odesłanie projektu w celu zaopiniowania. Wniosek taki przewodniczący poddaje pod głosowanie. Odrzucenie przez radę wniosku o odesłanie w celu zaopiniowania oznacza zgodę rady na rozszerzenie porządku obrad o tę sprawę.
§ 34
Uchwały oraz rozstrzygnięcia kwestii proceduralnych rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 35
1. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów “za”, która przewyższa o co najmniej jeden głos liczbę głosów “przeciw”.
2. Bezwzględna większość głosów oznacza, iż wymagana jest liczba głosów “za” przewyższająca przynajmniej o jeden pozostałe ważnie oddane glosy.
§ 36
1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważnie oddane uznaje się te, które oddano “za”, “przeciwko” i “wstrzymujące się”.
2. Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem. Głosowanie imienne odbywa się na wniosek co najmniej polowy radnych obecnych na posiedzeniu, chyba że ustawa stanowi inaczej. Lista osób głosujących “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu z sesji, z zaznaczeniem, do którego punktu porządku obrad się odnosi.
3. W głosowaniu tajnym radni głosują przy pomocy kartek. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z przyjętymi przez radę zasadami i na właściwych kartkach.
§ 37
1. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący przy pomocy wiceprzewodniczącego.
2. Głosowanie imienne i tajne przeprowadza komisja skrutacyjna, powołana na sesji spośród radnych. Komisja skrutacyjna składa się z przewodniczącego i co najmniej dwóch członków.
R o z d z i a ł VI
Komisje rady
§ 38
1. Tworzenie, łączenie i rozwiązywanie komisji następuje w drodze uchwały rady.
2. Działalność komisji wygasa z upływem kadencji rady.
§ 39
1. Rada tworzy i wybiera ze swojego grona komisje stałe, w tym komisję rewizyjną, w składzie nie mniejszym niż 3 osoby.
2. Przewodniczącego komisji powołuje rada.
3. Komisja może wybrać zastępcę przewodniczącego zwykłą większością głosów.
§ 40
Do zadań komisji należy:
1. Stała praca merytoryczna i koncepcyjna w obrębie spraw, dla których komisję utworzono.
2. Kontrola wójta i jednostek organizacyjnych i pomocniczych gminy w zakresie.
3. Opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, wójta oraz przedkładanych przez członków komisji.
4. Występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał.
5. Kontrola wykonania uchwał rady w zakresie kompetencji danej komisji.
6. Badanie terminowości załatwiania przez wójta i administrację samorządową postulatów, wniosków i skarg mieszkańców.
7. Badanie rzetelności informacji i sprawozdań składanych przez wójta i administrację samorządową w zakresie kompetencji komisji.
8. Rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców gminy kierowanych do Rady w sprawach wynikających z działalności rady, wójta, urzędu, jednostek organizacyjnych i pomocniczych gminy w zakresie kompetencji komisji.
§ 41
1. Do zadań komisji rewizyjnej należy:
2. Komisja rewizyjna ponadto:
3. Przy rozpatrywaniu przedłożonych materiałów, komisja rewizyjna może korzystać z pomocy ekspertów.
4. Niewydanie opinii przez komisje nie tamuje rozpatrywania spraw, chyba że przepisy ustawowe stanowią inaczej.
§ 42
1. Komisje pracują zgodnie ze sporządzonym przez siebie planem pracy.
2. Komisje składają radzie roczne sprawozdania ze swojej działalności.
§ 43
1. Komisja działa na posiedzeniach oraz przez swoich członków badających na miejscu poszczególne sprawy.
2. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji lub jego zastępca. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb.
3. W uzasadnionych przypadkach posiedzenie może zwołać przewodniczący rady.
§ 44
1. Komisja jest władna do zajmowania stanowiska w sprawach należących do jej kompetencji wówczas, gdy w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków komisji.
2. Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym; przy równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.
§ 45
1. Czynności kontrolne komisja rewizyjna wykonuje poprzez:
a) wgląd do ewidencji, planów pracy, sprawozdań oraz wszelkich innych akt i dokumentów dotyczących działalności kontrolowanej jednostki,
b) występowanie do pracowników jednostek kontrolowanych o udzielenie ustnych i pisemnych wyjaśnień.
2. Osoby przeprowadzające kontrolę zobowiązane są powiadomić o tym wójta. W przypadku kontrolowania jednostek organizacyjnych gminy, powiadamia się również kierownika tej jednostki.
3. Kontrolę przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanej jednostki, z wyników kontroli sporządza się sprawozdanie, którego egzemplarz otrzymuje kierownik kontrolowanej jednostki.
4. Wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, nie może powodować zakłóceń w toku pracy kontrolowanej jednostki oraz nie może naruszać przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej.
§ 46
1. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
2. Komisje mogą zapraszać na swoje posiedzenia przedstawicieli organów państwowych i samorządowych oraz innych instytucji i mieszkańców gminy.
§ 47
1. Skargę, której przedmiotem jest działalność lub zadania wójta, przewodniczący rady kieruje do komisji rewizyjnej, której swoje stanowisko przedkłada.
2. Komisja rewizyjna po rozpatrzeniu sprawy przedkłada odpowiednie propozycje na sesji rady do akceptacji.
3. Jeżeli sprawa tego wymaga, przewodniczący rady przedstawia skargę na sesji rady z pominięciem trybu wskazanego w ust. 1 i 2 niniejszego paragrafu.
4. Po zajęciu stanowiska przez radę, jej przewodniczący informuje skarżącego o sposobie załatwienia skargi.
§ 48
1. Komisje, w zakresie swoich kompetencji przedkładają radzie opinie i wnioski wynikające z rozpatrywania sprawozdań wójta z wykonania budżetu.
2. Rada zajmuje stanowisko wobec sprawozdania wójta, podejmując uchwałę przyjmującą lub odrzucającą sprawozdanie. Rada może wskazać w uchwale kierunki i sposób poprawy gospodarki finansowej gminy.
§ 49
Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
R o z d z i a ł VII
Uprawnienia i obowiązki radnego
§ 50
1. Aktywny udział w pracach rady jest prawem i obowiązkiem radnego.
2. Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania wyborców, zwłaszcza przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub mieszkańców gminy, przekazując interpelacje, wnioski i zapytania na posiedzeniach organów gminy lub innych właściwych organów. Radny ma obowiązek kierować się dobrem całej wspólnoty samorządowej gminy i nie jest związany instrukcjami wyborców.
3. Rada i komisja, których radny jest członkiem, może zlecić podjęcie szczegółowego postępowania (wykonania zadań) dla zbadania, zebrania materiałów i przedstawienia radzie opinii w konkretnej sprawie.
4. Radny może zwrócić się z wnioskiem do właściwego organu, niezależnie od działań rady czy wójta.
5. Każdy radny odbywa spotkania z mieszkańcami swojego okręgu, uczestnicząc zwłaszcza w zebraniach samorządu mieszkańców (zebraniach wiejskich).
6. Radni przyjmują skargi i postulaty mieszkańców ze swojego okręgu.
7. W miarę możliwości radni uczestniczą w zebraniach organizacji politycznych, społecznych, zawodowych i samorządowych oraz organizacji gospodarczych na terenie gminy – na zaproszenie tych organizacji. Powinni także inicjować takie zebrania dla przedstawienia bieżących celów i zadań realizowanych przez radę oraz dla zebrania opinii i wniosków dotyczących prac rady.
§ 51
1. Radni stwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2. W razie niemożności uczestnictwa w sesji lub posiedzeniu komisji, radny powinien przed ich terminem, nie później niż w ciągu trzech dni po ich odbyciu, usprawiedliwić swoją nieobecność przewodniczącemu rady lub przewodniczącemu komisji.
§ 52
1. Przewodniczący rady dokonuje okresowych analiz aktywności radnych, a zwłaszcza ich udziału w sesjach, posiedzeniach i innych pracach komisji, odbywania spotkań z mieszkańcami i dyżurów. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący informuje radę o uchybieniach w pracy poszczególnych radnych.
2. W sprawach naruszenia przez radnego podstawowych obowiązków wynikających z przyrzeczenia, właściwa do rozpatrzenia sprawy jest rada, po zasięgnięciu opinii komisji, której członkiem jest dany radny.
§ 53
1. W zakresie i na zasadach ustalonych przepisami ustawowymi radni korzystają z ochrony prawnej, a w szczególności:
a) ochronie podlega stosunek pracy radnego, w związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych,
b) pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy.
2. W zakresie i na zasadach ustalonych przepisami ustawowymi radni nie mogą:
3. Naruszenie zakazów, o których mowa w ustępie 2 niniejszego paragrafu, powoduje skutki określone przepisami ustawowymi.
4. Na zasadach i w trybie określonym przepisami ustawowymi radni są obowiązani złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym.
§ 54
1. Rada udziela radnym pomocy związanej z realizacją posiadanych przez nich praw i w uzasadnionych wypadkach podejmuje stosowne interwencje.
2. We wszystkich sprawach związanych z ochroną prawną i innymi uprawnieniami radnego, radni mogą zwracać się bezpośrednio na sesji rady.
3. Zajmując stanowisko w sprawie wniosku pracodawcy o rozwiązanie stosunku pracy z radnym, rada bada szczegółowo wszystkie okoliczności sprawy, a zwłaszcza obowiązana jest wysłuchać wyjaśnienia radnego. Materiał dowodowy niezbędny dla oceny sprawy przygotowuje przewodniczący.
4. Przewodniczący powiadamia pracodawcę o stanowisku rady w sprawie wniosku o rozwiązanie stosunku pracy z radnym.
5. Podstawę do czasowego zwolnienia radnego od pracy zawodowej, stanowi otrzymane przez niego zawiadomienie lub zaproszenie, zawierające określenie prac, które ma wykonać.
§ 55
Na zasadach ustalonych przez radę radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.
§ 56
Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie: “Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.
§ 57
1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności:
2. Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie. Rada podejmuje uchwały dotyczące wniosków formalnych w głosowaniu jawnym, zwykłą większością.
§ 58
1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie “wolne wnioski”. Wniosek powinien być przedłożony przewodniczącemu na piśmie (w trakcie obrad lub przed rozpoczęciem sesji), z uzasadnieniem.
2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać w szczególności jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.
R o z d z i a ł VIII
Interpelacje i zapytania
§ 59
1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest wójt.
2. Interpelacje składa się w urzędzie gminy lub na sesji w punkcie “Interpelacje i zapytania”. Powinna ona zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytanie skierowane do wójta.
§ 60
1. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu i przewodniczącemu, który w punkcie “interpelacje i zapytania” informuje radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.
2. Radny ma prawo poinformowania rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie. Interpelowany zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej odpowiedzi. W przypadku stwierdzenia przez składającego interpelację, że nie zadowala go odpowiedź pisemna i dodatkowe wyjaśnienia na sesji, rada na wniosek interpelującego może żądać dodatkowych wyjaśnień na piśmie.
§ 61
1. Zapytania i wnioski składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach. Zapytanie składa się na piśmie w urzędzie gminy lub ustnie, w punkcie poświęconym interpelacjom i wnioskom.
2. Do udzielenia odpowiedzi na zapytanie wójt może upoważnić obecnego na sesji pracownika samorządowego; tryb ten odnosi się także do interpelacji.
3. Wobec niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji musi być ona udzielona zgłaszającemu na piśmie, w ciągu 7 dni z odpisem skierowanym do urzędu gminy.
4. Urząd gminy prowadzi wykaz zgłoszonych interpelacji i zapytań, w którym powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie załatwienia i terminach. Do obowiązków właściwego pracownika urzędu należy zawiadamianie radnych o wpływających odpowiedziach.
R o z d z i a ł IX
Obsługa organizacyjna rady
§ 62
1. Obsługę rady, jej komisji oraz radnych zapewnia wójt przy pomocy urzędu gminy.
2. Urząd gminy gromadzi wszystkie dokumenty związane z działalnością rady, jej organów i radnych, a w szczególności:
C z ę ś ć III
Organ wykonawczy gminy
R o z d z i a ł I
Wójt
§ 63
1. Organem wykonawczym gminy jest wójt.
2. Kadencja wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji rady lub wyboru go przez radę i upływa z dniem upływu kadencji rady.
3. Objęcie obowiązków przez wójta następuje z chwilą złożenia wobec rady ślubowania o następującej treści: “Obejmując urząd wójta gminy, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: “Tak mi dopomóż Bóg”.
4. W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem kadencji jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta, pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.
5. Po upływie kadencji wójta pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta.
6. Wygaśnięcie mandatu wójta, w tym wskutek odwołania w drodze referendum, regulują ustawy.
§ 64
1. Wójt wykonuje uchwały rady i zadania gminy określone przepisami prawa.
2. Do zadań wójta należy w szczególności:
3. W realizacji zadań własnych gminy wójt podlega wyłącznie radzie.
4. Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
5. Projekty uchwał przedkładane radzie przez wójta powinny być zaopiniowane przez radcę prawnego.
6. Wójt na każdej sesji zwyczajnej składa sprawozdanie o wykonywanych przez niego zadaniach między sesjami.
7. O ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej, wójt wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej. Do wydawania decyzji wójt może upoważnić swego zastępcę lub innych pracowników urzędu.
§ 65
Wójt, w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę.
R o z d z i a ł II
Urząd gminy
§ 66
1. Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.
2. Kierownikiem urzędu jest wójt. Wójt jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, o ile przepisy ustawowe nie stanowią inaczej.
3. Wójt może powierzyć prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy.
4. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny nadany przez wójta w drodze zarządzenia.
C z ę ś ć IV
Sołectwa
§ 67
Samorządowymi jednostkami pomocniczymi gminy są sołectwa.
§ 68
W gminie Dobroszyce w dniu uchwalenia niniejszego statutu istnieją następujące sołectwa: Bartków, Białe Błoto, Dobroszyce, Dobrzeń, Dobra, Łuczyna, Malerzów, Mękarzowice, Miodary, Nowica, Nowosiedlice, Sadków, Siekierowice, Strzelce.
§ 69
1. Sołectwa tworzy, znosi, dokonuje podziału bądź zmiany ich obszaru i granic rada gminy w drodze uchwały.
2. Uchwałę w sprawach określonych w ust. 1 rada podejmuje po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Szczegółowe zasady przeprowadzenia konsultacji określa odrębna uchwała rady gminy.
§ 70
1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie.
2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.
3. Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez stałych mieszkańców sołectwa, uprawnionych do głosowania.
4. Szczegółową organizację, zakres działania, zasady finansowania sołectwa określa odrębny statut sołectwa, uchwalony przez radę gminy.
§ 71
1. Organy sołectwa zarządzają mieniem komunalnym przekazanym przez gminę, rozporządzając dochodami z tego źródła i ponosząc odpowiedzialność za straty, w zakresie określonym statutem sołectwa bądź odrębnymi uchwałami rady gminy.
2. Sołtys lub członek rady sołeckiej wskazany uchwałą zebrania wiejskiego składa jednoosobowo oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego pełnomocnictwa do zarządzania mieniem przekazanym.
§ 72
1. Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawuje rada gminy i wójt.
2. Wójt czuwa, ażeby mienie komunalne przekazane sołectwu nie było narażone na szkody i uszczuplenie oraz, aby dochody sołectwa i świadczenia pobierane na jego korzyść, były wydatkowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
3. Rada gminy nadzoruje działalność sołectwa za pomocą własnych komisji oraz dokonuje okresowych rewizji gospodarki finansowej sołectw.
4. Wójt ma prawo do wglądu do dokumentów, wstępu do pomieszczeń i budynków należących do sołectw.
C z ę ś ć V
Mienie komunalne i gospodarka finansowa
R o z d z i a ł I
Mienie komunalne
§ 73
1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych. Organizacyjno-prawną formę prowadzenia działalności przez te jednostki określają organy gminy.
2. Mieniem komunalnym zarządzają organy gminy bądź inne powołane przez nie podmioty.
3. Podmioty mienia komunalnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa.
R o z d z i a ł II
Gospodarka finansowa
§ 74
1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.
2. Budżet jest uchwalony na rok kalendarzowy.
3. Samorządowe jednostki pomocnicze nie tworzą własnego budżetu i prowadzą działalność finansową w zakresie określonym przez budżet gminy.
§ 75
1. Projekt budżetu przygotowuje wójt.
2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami wójt przedkłada radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania.
3. Rada gminy określa procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi.
4. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
5. Do czasu uchwalenia budżetu przez radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie.
§ 76
1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobę.
2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik gminy (główny księgowy budżetu), który odmówił kontrasygnaty, dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym radę oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.
3. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta.
Załącznik do Statutu Gminy Dobroszyce (poz. 2981)