WSTĘP
Sytuacja mieszkaniowa w Polsce jest bardzo trudna. Liczba mieszkań jest o ok. 1,5 mln mniejsza niż liczba gospodarstw domowych, a nadto ok. 1,3 mln mieszkań istniejących wymaga generalnych prac remontowych. Od początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia obniża się wielkość środków przeznaczanych na cele mieszkaniowe z budżetu państwa. Gminy próbują wypełnić tę lukę, ale ich możliwości są bardzo ograniczone. Rozmiary budownictwa mieszkaniowego utrzymują się już od prawie dziesięciu lat na niespotykanym w innych krajach, niezwykle niskim poziomie, a zdecydowana większość społeczeństwa nie ma żadnych szans na poprawienie swoich warunków mieszkaniowych. Kryzys finansów publicznych, który narastał od dawna, ale ujawnił się ze szczególną siłą w 2001 r., nie pozwala przypuszczać, by sytuacja zmieniła się szybko na korzyść.
Koncepcja stopniowego przenoszenia głównego ciężaru odpowiedzialności za pomoc w rozwiązywaniu problemów mieszkaniowych ludności z Państwa na gminy realizowana jest już od wielu lat, jest ona też bardzo wyraźna w założeniach polityki mieszkaniowej państwa na lata 1999–2003. Jest to słuszny kierunek zmian, gmina nigdy nie może uchylać się od pomocy w zabezpieczeniu mieszkań dla najbiedniejszych i stymulowania rozwoju mieszkalnictwa dla pozostałych grup lokalnej społeczności.
Stwierdzenie, że samorząd terytorialny winien troszczyć się o zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych lokalnej społeczności wymaga odpowiedzi na pytanie o zakres, cele i najlepsze sposoby tej pomocy. Nie ulega wątpliwości, że stopniowe wprowadzanie zasad gospodarki rynkowej do sfery mieszkalnictwa wiąże się z koniecznością uwzględnienia w lokalnej polityce mieszkaniowej, w znacznie większym niż wcześniej wymiarze, zasad i mechanizmów ekonomicznych. Bardzo istotnego znaczenia nabiera tu więc właściwe określenie długofalowej polityki mieszkaniowej, którą należy realizować w każdej gminie.
Szczegółowy zakres i sposób rozwiązywania spraw mieszkaniowych zależą w dużym stopniu od polityki gminy, ale wynikają przede wszystkim z obowiązujących przepisów prawa. Już w ustawie o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. zawarte zostało ogólne stwierdzenie, że do zakresu działania i zadań gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej, a w tym m.in. sprawy gminnego budownictwa mieszkaniowego. W chwili obecnej kwestię tą uregulowała ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 21 czerwca 2001 roku (Dz. U. Nr 71, poz. 733) stwierdzając, że tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych gminy. W ww. ustawie wolą ustawodawcy gminy są zobowiązane do opracowania wieloletnich programów gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy.
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Wałbrzych to obraz stanu mieszkalnictwa w dniu dzisiejszym oraz w przyszłości, do którego dążą władze samorządowe prowadząc działania zmierzające do pozytywnych zmian oraz angażując do współpracy mieszkańców, a także możliwie liczne przedsiębiorstwa i instytucje.
Program obejmuje wszystkie istotne zagadnienia związane z gospodarowaniem nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Wałbrzych oraz własność Gminy w nieruchomościach wspólnot mieszkaniowych. Program opracowany jest na 5 lat, tj. od roku 2003 do roku 2007.
Cel programu:
Strategiczne cele rozwoju mieszkalnictwa w Gminie Wałbrzych
I. Przyrost nowych zasobów mieszkaniowych (realizowany głównie przez WTBS sp. z o.o., spółdzielnie mieszkaniowe i prywatnych developerów).
II. Podniesienie standardu zasobów istniejących.
III. Poprawa warunków mieszkaniowych przede wszystkim ludności ubogiej, niepełnosprawnej i zagrożonej bezdomnością.
Niezbędnym elementem określenia potencjału lokalnej gospodarki mieszkaniowej oraz warunków otoczenia jest zbadanie wzajemnych oddziaływań zachodzących między sferą mieszkalnictwa w Gminie Wałbrzych a jej otoczeniem. W rezultacie następuje określenie pozycji strategicznej mieszkalnictwa oraz kierunków jego rozwoju za pomocą analizy SWOT mieszkalnictwa.
A. Silne strony
1. dogodne warunki zakupu mieszkań przez najemców;
2. dostępność terenów pod budownictwo mieszkaniowe – jedno i wielorodzinne oraz plombowe;
3. dobra infrastruktura techniczna – dostępność mediów;
4. możliwość refundacji nakładów na zmianę typu ogrzewania na proekologiczne;
5. duża ilość terenów zielonych;
6. sprawność organizacyjna kadry urzędu miejskiego, jako aparatu bezpośrednio programującego, częściowo realizującego oraz nadzorującego zadania z zakresu mieszkalnictwa w Gminie,
7. stale podnoszona jakość świadczenia usług zarządzania i administrowania – oraz pokrewnych – przez zarządców budynków;
8. dążenie do wytworzenia tzw. obiegu zamkniętego tzn. takiego, w którym środki uzyskane z czynszów przeznaczane byłyby na całość wydatków związanych z lokalną gospodarką mieszkaniową;
9. istnienie pobliskiej Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej wpływającej stymulująco na rozwój lokalnego mieszkalnictwa;
B. Słabe strony
1. zła struktura własności zasobów mieszkaniowych, tj. stosunkowo niski poziom zasobów prywatnych, w tym wspólnot mieszkaniowych;
2. ryzyko wzrostu liczby lokali socjalnych przy malejącej liczbie lokali pełnostandardowych, a w efekcie brak równowagi pomiędzy wpływami z czynszów a kosztami utrzymania zasobów;
3. stan techniczny;
4. załamanie rozwoju budownictwa (od lat 90-tych);
5. utarta w przeszłości zła opinia mieszkańców o zarządcach zasobów komunalnych;
6. duże kłopoty z windykacją należności czynszowych;
7. stale postępująca dekapitalizacja zasobów związana z ich wiekiem;
8. ujawnienie się szkód górniczych;
C. Szanse
1. możliwość wykorzystania dostępnej siły roboczej oraz wdrażane programy rządowe dla zdynamizowania rozwoju budownictwa mieszkaniowego (w tym zatrudniania absolwentów);
2. budownictwo czynszowe realizowane przez WTBS sp. z o.o.;
3. rozwijające się szkolnictwo wyższe;
4. możliwość pozyskania środków UE na rewitalizację;
5. wielość i różnorodność oferty kredytowej banków;
6. sprzyjające zaciąganiu kredytów mieszkaniowych, ustawodawstwo;
D. Zagrożenia
1. wzrost bezrobocia;
2. spadek dochodów ludności;
3. wysokie koszty budowy mieszkań;
4. spadek potencjału ekonomiczno-handlowego firm budowlanych;
5. wysokie koszty remontów budynków mieszkalnych i mieszkań;
6. zakładane podniesienie stawki podatku od towarów i usług dla budownictwa, produkcji materiałów budowlanych oraz usług;
7. prognozowana na lata następne stagnacja, a nawet załamanie rozwoju budownictwa;
8. częste podwyżki opłat za dostarczane do lokali media (gaz, woda i kanalizacja, energia elektryczna itd.);
9. nikły wzrost lub nawet możliwość spadku wysokości wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ogłaszanego przez Wojewodów; w powiatach o małym ruchu budowlanym oznaczać to może, iż dopuszczalny poziom podwyżek czynszów – głównego źródła finansowania mieszkalnictwa – również się obniży;
10. wzrost liczby ludności w wieku poprodukcyjnym, słabszych ekonomicznie oraz wzrost ilości gospodarstw jednoosobowych.
Analizując zaprezentowane związki oraz przewagę występujących silnych stron i zagrożeń należałoby przyjąć do realizacji strategię konserwatywną tzw. typu Maxi – Mini, tj. zalecającą poszukiwanie strategii operacyjnych umożliwiających zamortyzowanie zagrożeń oraz wykorzystanie silnych atutów wewnętrznych poprzez m.in. redukcję kosztów ponoszonych na utrzymanie lokalnego mieszkalnictwa (obniżanie stawki za wykonywanie czynności zarządzania i administrowania), selekcję produktów, tj. segmentację rynku mieszkaniowego bezpośrednio u zarządcy zasobu mieszkaniowego poprzez m.in. wydzielenie kwestii związanych z lokalami użytkowymi, gospodarką remontową itp., poszukiwanie nowych produktów (np. powiązanie oferty zakupu lokalu mieszkalnego z obowiązkiem przeprowadzenia remontu - sfinansowanego częściowo lub całościowo przez Gminę).