II. Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali z podziałem na kolejne lata
Zasób mieszkaniowy Gminy Wałbrzych tworzą lokale stanowiące własność gminy albo komunalnych osób prawnych lub spółek prawa handlowego utworzonych z udziałem Gminy, z wyjątkiem Wałbrzyskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego sp. z o.o. w Wałbrzychu, a także lokale pozostające w posiadaniu samoistnym tych podmiotów.
Budynki stanowiące mieszkaniowy zasób Gminy to obiekty o bardzo zróżnicowanym wieku, konstrukcji i standardzie.
Ocena stanu technicznego budynków mieszkalnych jest podstawą do oceny potrzeb remontowych, jak i potrzeb w zakresie wyburzeń oraz modernizacji gminnych zasobów mieszkaniowych. Jak wynika z opracowanego w latach 90-tych przez Wałbrzyskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej “Raportu o stanie technicznym zasobów mieszkaniowych Wałbrzycha”, stan zasobów administrowanych wówczas przez WPGM przedstawiał się następująco:
Grupa I budynki w dobrym stanie technicznym 531 szt.
Grupa II budynki wymagające remontów zabezpieczających 1223 szt.
Grupa III budynki wymagające remontu gruntowego 825 szt.
Grupa IV budynki o złym stanie technicznym kwalifikujące się do wyburzenia 79 szt.
W wyniku likwidacji Wałbrzyskich Kopalń Węgla Kamiennego Gmina Wałbrzych przejęła 251 budynków mieszkalnych, w których zlokalizowanych było 1797 mieszkań w bardzo złym stanie technicznym.
W latach 2002 – 2007 przeznaczonych do rozbiórki lub zagrożonych katastrofą budowlaną jest 80 budynków, z których należy wykwaterować 316 rodzin. Po wykwaterowaniu lokatorów budynki te będą sukcesywnie rozbierane lub włączane do planów remontów kapitalnych w kolejnych latach.
Z ogólnej liczby ponad 46 tys. mieszkań, około 60% zostało wybudowanych przed 1945 rokiem. Zabudowa ta charakteryzuje się dużym stopniem dekapitalizacji oraz niskim wskaźnikiem wyposażenia w urządzenia komunalne. Ponad 11 tys. mieszkań zostało wybudowanych w latach 1945 – 1978, po 1980 roku – około 9 000 mieszkań. Zasób mieszkaniowy Wałbrzycha charakteryzuje się dużym zużyciem technicznym.
Budynki wybudowane przed 1939 r. ze względu na wiek (często powyżej 100 lat) i konstrukcję są najbardziej wyeksploatowane i narażone na fizyczne zniszczenie.
Duża część budynków wymaga wzmocnień i remontów w różnym zakresie i z różnych względów, np.:
– pękania elementów z uwagi na nierównomierne osiadanie fundamentów powodowane szkodami górniczymi,
– braku izolacji poziomych i pionowych powodujących zawilgocenie ścian, stropów, podłóg co prowadzi do zagrzybienia mieszkań, a przede wszystkim osłabia konstrukcję, niszczy stropy, ściany, mienie lokatorów oraz stwarza zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi,
– samowoli budowlanych – dokonywanych przez lokatorów w latach wcześniejszych zmian konstrukcyjnych lokali i modernizacji, np. wybijanie dodatkowych otworów w ścianach, urządzanie bez izolacji pomieszczeń sanitarnych,
– zniszczenia elewacji – poza aspektem estetycznym powodujących wypłukiwania, wykruszania zaprawy, zawilgocenia i przemarzania przegród budowlanych,
– nieszczelności pokryć dachowych – to przyczyna niszczenia konstrukcji dachów, stropów, a w konsekwencji całego budynku i mienia lokatorów.
Budynki oddane do użytku po 1965 roku w większości wymagają bieżącej konserwacji, a także w wielu przypadkach wymiany pokrycia dachowego.
Budynki te z uwagi na wady technologiczne, wymagają docieplenia ścian i stropów.
2.1 Stan techniczny budynków będących własnością i współwłasnością Gminy Wałbrzych
TAB. XI
Stan techniczny budynków będących własnością Gminy Wałbrzych, zarządzanych przez Miejski Zarząd Budynków sp. z o.o. z podziałem na rejony
Rejon / stan techniczny |
Dobry (%) |
Zadowalający (%) |
Średni (%) |
Lichy (%) |
Zły (%) |
Sobięcin | 0,74 |
3,68 |
51,47 |
38,24 |
5,88 |
Śródmieście | 0,66 |
0,00 |
26,32 |
55,92 |
17,11 |
Piaskowa G. – Podzamcze | 0,00 |
0,00 |
75,00 |
25,0 |
0,00 |
Podgórze | 0,00 |
0,40 |
33,20 |
54,0 |
12,40 |
Szczawienko | 0,94 |
5,60 |
72,20 |
19,40 |
1,85 |
Nowe Miasto | 3,30 |
10,99 |
72,53 |
9,89 |
3,30 |
Biały Kamień | 2,04 |
0,00 |
58,50 |
36,73 |
2,72 |
Stary Zdrój | 4,05 |
3,38 |
58,11 |
29,05 |
5,41 |
TAB. XII
Stan techniczny budynków będących własnością Gminy Wałbrzych, zarządzanych przez Wałbrzyskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego sp. z o.o. z podziałem na rejony
Rejon / stan techniczny |
Dobry (w szt.) |
Zadowalający (w szt.) |
Średni (w szt.) |
Lichy (w szt.) |
Zły (w szt.) |
Sobięcin | – |
6 |
24 |
– |
3 |
Śródmieście | – |
– |
17 |
9 |
– |
Piaskowa G. – Podzamcze | – |
– |
6 |
– |
– |
Podgórze | – |
1 |
10 |
2 |
– |
Nowe Miasto | – |
11 |
2 |
– |
– |
Biały Kamień | 1 |
10 |
24 |
2 |
– |
Stary Zdrój | – |
1 |
– |
1 |
– |
TAB. XIII
Stan techniczny budynków stanowiących własność wspólnot mieszkaniowych, których jednym ze współwłaścicieli jest Gmina Wałbrzych, zarządzanych przez Miejski Zarząd Budynków sp. z o.o. z podziałem na rejony
Rejon / stan techniczny |
Dobry (%) |
Zadowalający (%) |
Średni (%) |
Lichy (%) |
Zły (%) |
Sobięcin | 9,9 |
10,7 |
48,9 |
27,9 |
2,6 |
Śródmieście | 5,2 |
6,7 |
46,4 |
39,6 |
2,1 |
Piaskowa G. - Podzamcze | 9,0 |
62,9 |
20,9 |
7,2 |
– |
Podgórze | 8,7 |
22,7 |
37,8 |
28,7 |
2,1 |
Szczawienko | 4,8 |
8,0 |
65,3 |
21,1 |
0,8 |
Nowe Miasto | 4,1 |
15,3 |
48,3 |
31,6 |
0,7 |
Biały Kamień | 2,5 |
16,5 |
55,1 |
23,4 |
2,5 |
Stary Zdrój | 3,2 |
29,5 |
36,6 |
29,5 |
1,2 |
TAB. XIV
Stan techniczny budynków stanowiących własność wspólnot mieszkaniowych, których jednym ze współwłaścicieli jest Gmina Wałbrzych, zarządzanych przez Wałbrzyskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego sp. z o.o. z podziałem na rejony
Rejon / stan techniczny |
Dobry (w szt.) |
Zadowalający (w szt.) |
Średni (w szt.) |
Lichy (w szt.) |
Zły (w szt.) |
Sobięcin | – |
– |
21 |
– |
– |
Śródmieście | – |
– |
23 |
1 |
1 |
Piaskowa G. – Podzamcze | – |
– |
3 |
– |
– |
Podgórze | – |
– |
1 |
– |
– |
Nowe Miasto | – |
23 |
3 |
– |
– |
Biały Kamień | – |
20 |
35 |
– |
– |
Stary Zdrój | – |
– |
– |
– |
– |
Zaprezentowane stany techniczne budynków pozostają w ścisłej zależności od stopnia zużycia tychże budynków. I tak:
Na podstawie tak sformułowanych “stopni” stanu technicznego budynków można wyznaczyć tzw. stopień pilności remontu, zaprezentowany w poniższej tabeli.
TAB. XV
Stopień pilności remontu budynku
Lp. |
|
Stopień pilności remontu |
1 |
2 |
3 |
1 |
Dobry | Stopień pilności remontu – czwarty. Kwalifikuje się tu remont, który może być odłożony na dalsze lata (ponad trzy), bez specjalnej szkody dla mieszkańców lub użytkowników. |
2 |
Zadowalający | Stopień pilności remontu – trzeci. Kwalifikuje się tu remont, który może być odłożony na okres do trzech lat bez specjalnej szkody dla mieszkańców lub użytkowników. W okresie tym należy zaplanować remont, opracować dokumentację techniczną oraz zlecić wykonanie robót remontowych. |
3 |
Średni | Stopień pilności remontu – drugi. Do drugiego stopnia kwalifikuje się remont, który może być odłożony na okres do jednego roku lub do okresu zimowego bez specjalnej szkody dla mieszkańców lub użytkowników. Okres przesunięcia remontu winien być wykorzystany do opracowania dokumentacji i zlecenia robót remontowych. |
cd. tabeli
1 |
2 |
3 |
4 |
Lichy | Stopień pilności remontu – pierwszy. Do tego stopnia należy zakwalifikować remont w wypadku uszkodzeń, które zagrażają bezpieczeństwu mieszkańców lub użytkowników, względnie mogą stać się przyczyną zniszczenia lub awarii budynku. Określone pierwszym stopniem pilności elementy budynku, bądź rodzaje robót wymagają natychmiastowego wykonania, zabezpieczenia, naprawy bądź wymiany na nowe. |
5 |
Zły | Stopień pilności remontu – zerowy. Budynek kwalifikuje się do rozbiórki |
2.2 Plan rozbiórek i remontów mieszkaniowego zasobu Gminy Wałbrzych na lata 2003 – 2007
Plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali z podziałem na kolejne lata, jak również niezbędnymi do poniesienia na ten cel nakładami, przedstawiony jest w Tabeli XXIII pn. “Planowana wysokość wydatków inwestycyjnych Gminy Wałbrzych w zakresie gospodarki mieszkaniowej”. Plan ten dotyczy ściśle zadań stanowiących wydatek inwestycyjny oraz o wysokiej wartości kosztorysowej. Niektóre z nich to zadania konieczne do wykonania w celu zabezpieczenia budynków przed ewentualnym zagrożeniem dla ich mieszkańców, w celu trwałego podniesienia standardu budynku lub też zmiany przeznaczenia obiektu z niemieszkalnego na mieszkalny.
Określenie z kolei szczegółowego planu remontów i nakładów w odniesieniu do remontów bieżących finansowanych z opłat bieżących ponoszonych przez Gminę na eksploatację i techniczne utrzymanie zasobów, wydaje się niecelowe z uwagi na fakt, iż trudno jest wiarygodnie zaprognozować na jaki rodzaj zadania oraz w jakiej wysokości nakłady uwzględnić w sytuacji stale zmieniających się potrzeb remontowych, których nie można przewidzieć – jak np. awarie sieci wodno-kanalizacyjnych, c.o., gazowych, konieczne remonty pokryć dachowych uwidaczniające się w zależności od aury panującej na zewnątrz budynku, zabezpieczanie elementów konstrukcji związane ściśle z natężeniem szkód górniczych, itp. – jak również nieznanym stopniem natężenia powstawania wspólnot mieszkaniowych i decydowania przez współwłaścicieli o niezbędnych remontach. Powoduje to, iż zaprognozowane obecnie zadania i nakłady mogłyby nie odpowiadać rzeczywistym potrzebom remontowym w kolejnych latach, co pociągałoby za sobą konieczność stałej aktualizacji niniejszego dokumentu, faktycznie zawierającego główne wytyczne dla realizacji założonych celów lokalnego mieszkalnictwa. Dodać należy, iż zarządcy przedkładając corocznie plan przychodów i kosztów dla celów ich wyartykułowania w budżecie Gminy, załączają również plan niezbędnych do wykonania remontów i modernizacji, rozbiórek itp. finansowanych z opłat bieżących na eksploatację i techniczne utrzymanie zasobów. Uznać więc należy system ten za racjonalny i niewymagający dookreślenia w długofalowym dokumencie, jakim jest niniejszy Program.
Koszty remontów i konserwacji, jako jeden z elementów kosztów bieżącego utrzymania zasobu mieszkaniowego, zaprezentowane są w Tabeli XXI.
Istotnym jest, iż w celu częściowego zmniejszenia deficytu renowacji substancji mieszkaniowej, jak również w celu stworzenia bodźca dla wspólnot mieszkaniowych do dokonywania remontów nieruchomości wspólnych, w roku 2002 rozpoczęto przedsięwzięcie pn. “Zadbaj o wspólną własność”. Jest to konkurs adresowany do wszystkich wspólnot mieszkaniowych na terenie gminy Wałbrzych, które wykonają remont i poprawią estetykę swojego budynku oraz przyległego do niego otoczenia. Dla zwycięzców konkursu I edycji przewidziane są nagrody w łącznej wysokości 32 000 zł.
Odnośnie rozbiórek gminnej substancji mieszkaniowej, plan i koszty są następujące:
TAB. XVI
Plan rozbiórek mieszkaniowego zasobu Gminy Wałbrzych na lata 2003 – 20078
Rok |
Ilość budynków |
Ilość lokali mieszkalnych |
Koszt (w tys. zł) |
Liczba rodzin do wykwaterowania |
2002 |
13 |
80 |
571,21 |
22 |
2003 |
14 |
81 |
603,61 |
38 |
2004 |
12 |
72 |
486,84 |
48 |
2005 |
12 |
72 |
503,47 |
38 |
2006 |
15 |
117 |
687,23 |
79 |
2007 |
14 |
95 |
904,70 |
91 |
RAZEM |
80 |
517 |
3 757,06 |
316 |
-----------------------------
8
Zestawienie adresowe w załączeniu.